5 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

5 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Ingiltere - - Franco | Anlaşmasının. Akisleri İşçi Gazeteleri | Şiddetle Muhalif Harp Cephesine Gelince; 15 Ölü, 269 Yaralı Londra, 4 (TAN) — İngütere hükümetinin ge- Meral Franko nezdinde konsolosluk hakkındaki kararımı mevzuu bahseden gazeteler, bu tedbirin gerek hukuki, gerek fili bakımdan Franko hilkümetini tanımayı tazammun etmeğiğini anlat- makta; fakat İngilterenin bu işte önayak olmasının bir kıymeti haiz olduğunu yazmaktadırlar. birçok devletler İngilterenin böyle bir harekette bu- lunmasını bekliyorlardı. İşçi gazeteleri bu karara şiddetle muhalefet edi- Yor. Deyti Heralda göre, bu tedbirden mexsat, Fran koyu kazandırmaktır. Çünkü Albo dükasi Fruntonun muvaffakıyeti takdirinde, Ispanyol faşist fırkasınm, kralcılarm büyük nüfuz kazanacağım İagütere hü- kümetine bildirmiştir. Harp haberleri Cümhuriyet hükümeti taraftarı birçok İspanyo. hin Algızirastan kaçmalarma yardım süçile 80 po. Se Algazirasta tevkif olunmuştur. Yeni ölüler Lerida'nm Âsi tayyareler tarafından bombardı. Mânı neticesinde 15 kişi ölmüş ve 269 kişi yaralan. Muştar, Parişten bildirildiğine göre Fran -T©— Wiz hududundaki Puigcerda polisi &- mensup birçok âza- YI hududu geçmek isterken yakala - Miştır. Anarşistlerin üzerinde bir mil Yon Pecetalık nakdi evrak ve 30 bin Poceta bulunmuştur. Barselonadan bildirildiğine göre urrelsi Kampanis yeniden se - Silmek istemediğini bildirmiştir. Fa- Kat, Valansiya hükümetinin Barselo- paya naklolunduğu bu sırada Kampa Tepe dayanın - Ademi Müdahale Ademi müdahale komitesi bugün 6 projesi ile tali komitenin Üvsiyelerini kabul etmiştir. Bu tavsi Yeler mucibince komite reisi, İspanya a döğüşen iki tarafın fikirlerini is-| ihraç edecektir. Komitenin yeni iç time tarihi tespit edilmemiştir. İngilterenin Burgos nezdinde *ica- Y mümessiller bulundurması keyfiye de İngiltere ile Fransa arasında Peşinden söz olduğu anlaşılıyor. F- den ile Delbos bu meselenin siyasi cep besi hakkında Brükselde konuşmuş- Son dakika İki asi tayyaresi bu sabah Barselo- DA şimalindeki açıklarda Fransız Cef- © vapurunu bombardıman etmişler - dir. Vapur bir Fransiz torpitosu refa Katinde yoluna devam ediyor. lm Dahiliye Vekiline Matbuatın * Bir Hediyesi Ankara, 4 (TAN Muhabirinden) — Vekili Şükrü Kayanm Ve- Külete, geçmesinin onuncu yıldönümü Münasebetiyle Basm Genel Direktör. “önün teşebbüsü İle saym verile Metmat arkarlaştarı adına bir made *i plik hediye edilmiştir. : P'ik güzel bir sanat eseridir. Bir *rafmda onuncu yıl hatırası olduğu, Üiğer tarafında da matbust arkadaş- “1 taraf ndan verildiği yazılıdır. KISA HABERLER »* Tokar P. T. T, müdürlüğüne Seyhan T. müdür musvinlerinden Sakıp ta- 7 olürataytar. ve al Vekâleti dördüncü senıf di, Büt Ba teftiş muavinlerinden Sa- erdi, © Ahmet, Meğeri tayin edilmiş iel learn hâkim muavinliğine De- Ankara ae meni muavini Ayşe Kadriye, Tarımdan gp mhsavinliğnie. Hukuk mezun- akal, et, Afyon üza mnavinliğine mezunlardan Mahmut tayin edil Mişlerdir, İ ce, Yeniden Yar ihdaş etmesi Çünkü mahafli, İtalyan miğnaklinden teraş- şüh öden Ve Suudi Arabistan kıtastı ile maveraişşerlanın bir ileri karakolu arasmda bir müsademe vuku bulmuş ; | olduğuna dair olan haberleri kati su- rette tekzip etmektedir. Bu mahafil, İbnissudun yakında Bağdattan Fas'a kadar “bütün arap larin kralı, Unvanı istiyeceği habe rini de şüphe ile karşılamaktadır. Salâhiyetter müşahitler, bu müna sebetle Hicaz Kralnm şirliye kadar! dalma göstermiş olduğu tedbir ve ih | tiyatım bu kabil beyanat ile asla tevil edilemiyeceğini hatırlatmaktadır. ğe İki Müessesenin Açılma Törenleri Yapılıyor Ankara, 4 (TAN) — ö İkinciteşrin Cumartesi günü Ankarada İki büyük milessesenin açılma törenleri Yapıla caktır. Bunlardan biri Yenişehirde ku rulmuş olan polis ve jandarma onsti tüsü, diğeri hankalar caddesinde bele diyeler bankasıdır. Dahiliye Vekili . miz Bay Şükrü Kaya açılma törenle. rinde hazır hulunacaktır. alkan Krallarmdan üçü seya- hattedir. Bulgaristan Kralı Boris, Londrada bulunuyor. Yu- nanistan Kralı Georges Homadadır. Romadan sonra Paris ve Londrayı ziyaret edecektir, Komauya Krelı Karol ise Pragdadır, birkaç gün sonrâ da Paris ve Lonürayı siyaret edecektir. Avrupa gazetelerinden öğreniyo- ruz ki, Kral Boris Londruda bulun. maktan istifade ederek İvxiltere Hariciye Nezareti İle temasa geçe- eek, bu arada Başvekil ve Hariciye Vekili ile görüşecektir. Bu görüs- melerin hedefi, Nüyi munhedesi- win, Bulgar ordusuna a't tahdida- tını kaldırmak olacakdır. Bulgar Kral: bu işi başardıktan sonra ava çıkacaktır. L ondra gazetelerinde Deyli Herald ise daha başka se- beplerden bahsediyor. Bu gazetede sunları okuyoruz: “Kral Boris ile Kral Georges biribirine benziyen se- Bağdattar | Fasa Kadar Tek Krai! —— İbnissuudun Böyle Bir Niyeti Şüpheli Görülüyor. Ingiliz Filosundan Bir gem'nin ; ; ; ; ; bulunacaktır. iaranaaeatekiikekeekeeeeeiekaseneakakeneemekekeeeeeee miştir, yuan 3 ngiliz Donanmasının Alacağı Yeni Şekil Londra, 4 (A.A.) — Deily Telegraph gazetesinin yazdığı- na göre, İngiliz deniz programının tatbikı neticesinde, İngil- terenin 1942 de 35 biner tonluk olmak üzere 25 diritnot son sistem ve 10 eski tipte kruvazörü, 9 büyük tayyare gemisi, 150 en son sistem ve bu miktardan çok daha fazla da eski tipte torpitosu ve nihâyet yine en son istem 70 denizaltı gemisi Kralların Seyahati 1 Karol, ile prens Michel, B, Beneş ta rafmdan kabul edilmişler ve kendisi İle öğle yemeğini yemişlerdir. Öğle- den sonra Kral ile Prens, Brno'ya giderek silâh fabrikalarmı gezmişler dir, Paris, 4 (TAN) — Yunanistan Kra li Göorges, bu sabah Româdan bura ya gelmiş, Cümhurreisi tarafından şerefine bir ziyafet verilmiştir. Tekzip Edildi Belgrad, 4 (A.A.) — B. Stoyadino Viç'in B, Clano ile B. Neurath'a izdei Ziyaret etmek üzere Koma ve Berline seyahati ihtimalini iyi malömat al - e olan mahefil tekzip etmekte alli Antantı Genelkurmay Ankara, 4 (TAN) — Bir milddet- tenberi şehrimizde Genel Kurmay Başkanımızın misafiri olarak bulun - makta olan Balkan AAntantına dahil devletlerin muhterem genelkürmay başkanları General Papagos, Skityu ve Nediç yarın akşam heyetlerile bir ükte İstanbula ve oradan memleket- lerine avdet * edeceklerdir. zam ia Yeni Köprü Samsun, 4 (Tan muhabirinden) — Bafra - Kızılırmak köprüsü, nafa| müsteşarı B. Arif tarafından, yüzler | ©e davetli ve halkın huzurile açıldı. bu münasebetle coşkun kutlama tö-| reni yapıldı. gramsaraasasaneaeeaeeemeres ee ; YAZAN: ÖMER iseseeaanasanamaaaaa şeş, beyler yüzünden Londraya geliyor- lar. Aşağı yukarı Avrupanm her küçük devleti gibiBulgaristan ile Ya nanistan da, büyük devletler grupla mndan herhangisine takılmamak ve takılmış şüphesini vermemek İs- tiyorlar. Italya ile Almanya Bul Karistanda bir hayli çalışmakta idi- ler, Ve Italyan — Bulgar münase- betleri bir müddettenberi bir hayli sik idi. Bulgar Krafiçesinin hir £- talyan prensesi olduğu maltımdur. ecen yrl Kral Boris Roma ile Berlini ziyaret etmiş ve Kas ron Fon Neurath ta göçen yaz Sof- yaya gitmişti, Bunların hepsi âlâ. Fakat kendi htilümetinin ası) sefi olan Kral Boris Italyan veya Ak man nüfuzuna girmek istememek» tedir, bina karsı gelmek için Fran- eee, RIZA DOĞRUL sa İle Inglitereye dönmekte, bun- dün başka ordusunu (20,000) © indiren munhede tahdi- datmır kaldırmak için çalışmakta. dır. e da Italyan ve Al- man müfuzuna karşı gelmek için seyahat ediyor, € Kral Karol ise daha sonra Len- draya gelecektir. O dn Almanya ile Rusya arasında bitaraf bir siyaset takibine taraftardır.,, D eyli Telgraf gazetesinin dip- lomat muhabiri de Bulgar Kralinm sulh muahedesinin askeri tahdidatını kaldırmak için çalsa cağını kaydediyor, (Taymis) gazetesi, Kral Barisin ziyareti münasebetiyle yazdığı bir başmakalerie Bulgaristanm dikta- törlüğe benziyen rejimden ayrıla- Fakat, Şanghay İhata Ediliyor Nevyork, 4 (TAN) — Uzak Şark harbine; dair alman en son haberlere göre, Çin kıtaları Japonların Sucov nehrini geçmek için yaptık- ları teşebbüsü akamete uğratmışlardır. Japon takviye kıtaları Liuho - İmtien cephesinde faaliyet göstermektedirler. Nankin haberlerine göre, Japonlar zehirli gaz kullanıyorlar. Çin- liler havzların tebeddülü yüzünden mukabil taarruza geçmişler ve birçok Japon esir al- mışlardır. Japonların Suçov'u geçmek için vuku bulan müteaddit teşebbüsleri boşa git- Japon kaynaklarına güre Şanghayın Ihatası ha- reketi mütemadiyen ilerlemektedir. Gaye, Şanghay ile Nankin arasındaki münakaleleri kesmektir. e Prague, 4 (.A.) — Romanya | Başkanları Dönü; yorlar ... (Çinliler Birçok in | Esir Aldılar Çin kıtaları Şimali Çinde Japonlar Şansi eyaleti merkezi Tak ilerlediklerini ve bu şehirden 50 kilometre mesafede bulunduklarını bildiriyorlar, Anlaşılan bu şehrin sukutu üzerine Çin müdafaa battı Şingşin civarında teesslis edecektir. Çin takviye kıtaları, Pekin — Hankov demiryolu boyunca iüsak hattma doğru yürümektedir, Fakat Talyuanm kurtulamı- yacağı anlaşılıyor. Komünistliğe karşı Japon — Alman ve Italyan anti. $| komünist misakı üzerinde hiç şüphe kem. Fon Ribbentrop bugün fevi sefir sıfatiyle siyle Romaya itmiştir. Yunan A Matbu Atatürk Yurdunu Anlatıyorlar Atina, 4 (A-A.) — Ankarayı ziya- retinde Başvekile refakat etmiş olan Yunan gazetecileri yeni Türkiye ve bu Türkiyenin Reisiclimhuru Atatlir- kün verdiği enerji ile elde ettiği te- rakkiler hakkındaki intibalarını yaz mıya devam ediyorlar. Elefteron Vima gazetesi, Zafiris'in ve Etnos gazetesi de Vekiarelli'nin be lediye bankaları hakkındaki makale lerini Katimerini gazetesi, Atatürkün azmiyle tahakkuk eden yeni Türkiye mucizesine ve bütün Türk milletinin | büyük şefine karşı beslediği derin mu habbete dair Nazos'un makele silsile sini, Akropolis gazetesi de ayni mev zu etrafında Çakiridis'in makalelerini neşretmektedir, Belçika, Buhranı Brüksel, 4 (A.A) — Kral OLeo- pold B. Spankı yeni kabineyi teşiile memur etmiş ve B. Spank bu varife- iyi Kabal eylemiştir. Üç Balkan Kralı Seyahatte değ rak demokrasinin eşiğine ayak bas- tığmı ve Kral Boris tarafından Lon- dara seyahatine çıkmadan evvel imzalanan seçim kanununun buna delâlet ettiğini kaydettikten sonra . diyor ki: eni seçim kanununda, Bul- , garistandaki nasyonal - Sos- yalikt hizbin ileri sürmek istediği korporatif müesseselerin izine du- hi tesadüf olunmamaktadır. Yeni kamında, Balkanlarda, Türkiye- den baska bir yerde görünmiven bir yenilik vardır. O da evli kadm- lara seçim hakkınm verilmesidir. Kanım, gerçi mamzetlerin, siyasi parti namzedi sifatiyle seçime işti. raklerini menediyorsa da seçimin yapılmasından sonra fırka, teşkili. ne dair bir yasağı ihtiva etmemek. tedir. Yeni seçim kamununun temin ettiği mevmuniyet, hükümetin maf buat tenkitlerine önem vereceğine dair tuttuğu hattı hareketle art. mıştır, Eh! Yetiştirene çok şükür. Bugün Ramazan. Sofuların sevap kazanmak ve “kulluk etmek,, zevkine olazı hür- metimiz berdevam oladursun, ben Rumazanın bizim cemiyetteki tesir. lerinden, oruçlu oruçsuz halk üzerin- de yaptığı itiyat değişildiklerinden bahsetmeyi pek severim, Şimdi değil amma eskiden Rama- / zan Türklere gece hayatı yaşatırdı. Şimdi, Ramazan olmadan da bunu yaşıyabiliyoruz. Vakit geçirme yerle- ri şimdi Ramazanda ve Ramazan dı- şında ayni ahenkle devam ediyor. Bu yüzden çalışma hayatımda da bir de- gişiklik olur ve Ramazan aymda hü- kümet hayatma bir atalet çökerdi. Dairelere öğleden sonra gelinir, ezan- dam bir saat evvel çikılır, hepsi hepsi bir baçuk iki saat kadar kalemlerde kalırdı, O müddet zarfında da “Si yam hali,, kimse çalışmaz. Hele tü- tün tiryakilerinin . yanma bile varıl- mazdı, Bir adanun işi Ramazana kal- dı mi, artık o, Bayramertesini hesap eder, Ramazanı tatil farzederdi, Ka- Temlerde “memurini devlet,, biribirle- riyle Ramazan müsahabeleri ederler, küh hangi camide hangi hafız: veya vaizin bulunduğunu, kâh hangi tatlı. cıda Halep yağı İle yapılmış baklava satıldığını görüşürler ve aym onunü doğru da artık karşılıklı iftar davet- leri başlardı. Bu iftarlar ötedenberi, daire reisleri tarafmdan derece dere- ce maiyetlere verilirdi. Büyük mas kam sahipleri İftara gelenlere diş ki- Tası namiyle akçe de sunarlardı. Ben ömrümde bir defa merhum Sadrazam Kâmil Paşanm iftarına mektep arkadaşım olan oğlu tarsfm- dan çağrıldım. Daha tahsil çağımda olan bu hüdise iftar daveti bahsinde yerüne “yaka,, dır. Ondan başka kim ,, | Se beni ne iftara çağırdı, me diş kira- sı verdi, Sevgili okuyucularımın Ramazanı- nı kutladıktan ve afiyetle nice Ras mazanları irak etmelerini diledikten sonra #ize bir iftar hikâyesi anlatı. vereyim: “ Efendim, bir zat, ahibbasından bi- risini iftara davet etmiş. Davetli olat adam bir çeyrek, yirmi dakilcr kula Tak yola çıkıp iftar olan eve giderkem bir diğer ahbabına rastlamış: — Ne o? Hayırola! Bu vakit Wi- rada? — Falanca zata iftara davetliyim de oraya gidiyorum, — Ya! Göz aşinalığımız Ben de geleyim öyle ise... — Vallahi siz bilirsiniz ama, bile mem nasi olur? — Yok canım! Htara gitmek ge. vaptır. Siz onun dostusunuz, ben de sizin, vardır. — Pekâlâ, Diye görüşmüşler ve ikisi yürümiye başlamışlar, Beş on adım gittikten sonra bir üçüncü aşi- maya tesadüf etmişler, Onunla — Oo! Nereye böyle, bu saatte? — Falanca zata iftara davetli idim bu birader de birlikte gelmek istedi. — Güzel! Ben de geleyim. — Bir kişi ne ise amma iki kişi bilp- den nasıl götüreyim? — Zararı yok! O beni tanır. Diye konuşmuşlar ve üçü de İftar evine dayanmışlar, topn da birkaç dakika, var. Ev sahibi kapıyı oçmuş, Asıl davete li içeri girmiş: 4 — Buyursunlar efendim! Gecikti- niz de.. Demiye kalmadan birinci kuyruk eşikten ayağı içeri atmış. Ev sahibi sormuş: — Bu zat ki Asıl davetli cevap vermis, — Efendim! Devlethaneye | gelir. ken tesadüf ettim. Size arzı hürmet etmeyi arzu etti ve sevaptır İftara gitmek diye gelmek istedi. Keremini- ze güvenerek reddedemedim, Mtar sofrasında ancak bir tek köşi- lik yer olduğu için bu beklenmiyem ikinci davetliyi biraz husunetle kabul eden ev sahibi yarım ağızla: —Ya!? Ne ise buyursunlar!,, Demiye kalmadan üçüncürün içeri girdiğini #ören hane <ehibi artık da- yanamayıp ilk davetliye: — Va bu kerata kim? Diye sorunca üçüneli davetli birine — Ben sive, efendi hazretleri beni tanır demadim mi ii, Yiyerek tsi 1ü- tifeye boğmuş ve İftar tetuzlikian kurtarmış. B. FELEK