5 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

5 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

Bugünkü italya Harp yapamaz! inyor Mussolini bütün dün- yaya bir kere daha diyor ki: “İtalya ve İtalyan halkı barış istiyor. Ben de barış istiyorum.,, Bu teminat, realitelere dayandı ğı için kabul edilmiye değer. Çün- kü Mussolini, harbe girişecek va - ziyette değildir. İalyanm askeri kuvveti bir mil- yon kadardır, Gerçi Sinyor Mus - &olini harp sahnesine 8 milyon sün gülü gönderebilaceğini söylüyor. Fakat nfusunun yekünu 43 mik yondan rakam çok yiiksektir. Italyan orduları dört kısms ay- rılır. Bunların 100,000 | Habeşis - tanda, 60,000 i Libyededir. İspan - yada 60 bin ile seksen bin arasmâ? bir kuvvet bulunduğu tahmin olun maktadır. İtalyan kuvvetlerinin g8 risi İtalyadadır. Sinyor Mussolini harp yapmak fikrinde olsaydı, kuvvetlerini. Mad ritten Adisababaya uzanan 5000 millik bir cephe tizerine dağılanaz- dı. İtalyanm deniz kuvvetleri, bu kadar geniş sahadeki askeri kuvvet lere yardım göndermiye ve bu kuv- vetleri beelemiye kâfi değildir. ibaret olan İtalya için bo £ Akdenizin en garbinde, bugün münakaşa mevzuu olan bu sebeple adı çok geçen Balâar adaları Halyanların. | YT saffıharp zırh si vardır. (Ye Biden yapılmak” g ta olan ikisi ay- rıdır.) o Fransız- larm ise 7 saffıharp zırhlısı bulu- Büyor, Ve ikisi de inşa halindedir. iElizlerin- saffıharp zirhuları on ve yeniden beş gemi. daha yapılmaktadır. İtalyanlarm yedi Fransızlar yedi, İngilizlerin on beş ağır zırhlısı vardır. İtalyanlar 10, Fransızlar 37, İn- E'lizler 37 hafif kruvazör sahibi - dirler, Destroyerler bakımından İtalyan arm kuvveti Fransızların kuvve - tine muadildir. Fakat İngilizlerin deniz Üzerinde ve havuzlarda - 200 destroyeri bulunuyor. Fransa, denizaltı gemileri bâkr- mından (70) e karşı yüz derecesin de İtalyaya üstündür. ayet İtalya ile herhangi müt tefiki, İngiltere'ye müttefi- ki ile harbe girişecek olursa (ki, bu müttefik o zaman Fransa 0- Jur) İngilterenin bu müttefiki | manlarını ve sahillerini İngilte - reye açar, Fransa da Tulon ile Mar- silya, Tunus, Bizerto, Cezayir, Ce- bellittarik, Malta Süveyş ve Kıb - ris ile müstahkem limanlardan mü teşekkil bir zincir vücuda getirir. Bu muhasım deniz üsleri cep - hesine karşı, İtalya, elindeki mev- ikilere Majorka, yahut Mala ja ve 'Melila gibi yeni mevkiler ilâve ede- cek olursa düşmanlarma karşı da- ha fazla zayiat vermek ıztırarında İkatir. Çünkü elindeki zayif kay. raklar İle daha çok mevkilerin mit dafan mecburiyetini yüklenmiş 0- Mur, H akikette İtalyanın elindeki kaynaklar çok zayiftir. t- #alya, fakir b'r memlekettir. Fa - $ist rejiminin bütün faaliyeti, bu fakirliği yenememistir. Bu güzel Memleketin toprakları, şimal ta - rafları müstesna, zirai mahsul ve Madeni servet verimi bakımından Yoksuldur. İtalya, pamuk, bakır, Petrol ihtiyacmın yüzde doksan doküzunu, kömürünün yüzde dok- sanmı, yün ibtiyacınm yüzde sek- Bönini hariçten | etmektedir. İtalyan müstemlekeleri olan Lib Ye Eritre, ve Somalinin nüfusa 1,100 009 ten ibarettir. Bunların se temin ettikleri kazanç pek lir. Gerci bu ülkeler harita üzerinde ç evotaman görlinür, fakat Sin - Yor Museolininin, Habeş harbine be lil ği ) Yazan: Frank Owen “Daily Express, in siyasi muharriri || * Üre a a m İİ başladığı sırada acı acı söylediği gibi, bu memleketler en fazla çöl - den müleşekkildir. i talyanların yaşayış seviye - si, Avrupanm en geri sevi- yesidir. Hattâ Lehistan ve İspan- yadaki Yaşayış seviyesinden daha geridir. Faşistlerin Romaya yürü. yüşlinden sonra İtalyan işçisinin ücreti yüzde on düşmüştür. 1920 senesi haziranmda Musso. Tini İtalyan âyanında — “Sardunya ve cenubi İtalyada öyle yerler var- ki, halk aylarca yabani nebatlarla, beslenmek mecburiyetinde kalıyor lar.,, demişti. Bu sözler, dünya ik- tısadi buhranınm ortalığı sarma sından evvel söylenmişti. Ve bu buhran başka her memleket gibi İtalyayı da sarmıştır. 1933 te neşrolunan resmi ita). yan istatistiklerine göre, İtalyada. ki işsizlerin sayısı bir milyondur. Bununla bersber faşist partinin yardım teşkilâtı 2,328.924 muhtaç kimseye yardım ettiğini bildiriyon. du. Ayni sırada İngilterenin 12 mil yona varan endüstri püfusunun an. cak 2 milyonu Işsizdi. İtalyanın en düstri nüfusu ise 3,500.000 den iba. rettir. ? talya, büyük nafla program i larile işsizlere iş temin et- mek istemiş ve 12 yılda 500 milyon sterlin sarfed'imiştir. Fakat bu - Dun pok verimli bir iş olduğu söy- Venerez. Bu masraf maliye mazır- larmı rahatsız etmiş > Kl içinde İtalyan bütçesi slerlin eğik veksir Bununla be raber milli bütçeye girmesi lâzım- gelen bircok işler belediyelere ve- rilmiş bulunuyordu. İtalyanın bu- gilnkli dahili borcu bir milyar İn- g'liz Hrasıdır. İtalyanın on yılda vücuda £€ - tirdiği altm kasa günden güne bo- salıyor. 1985 te bu kasanın mevcu- du 80 milyon sterlindi. Ayni yim paskalyesindenberi kasam mevcu du hakkında hiçbir şey neşro'un - mamaktağır. Italya bankasının hükümete ver diği istikrazlar, bir emirname ne 450 milyon liretten bir milyar - Fete çıkarılmıştır. Hazine tarafın» dan çıkatılan nakdin altın karşılı- ği ilga olunmuştur. Erkek - Kız! Melekzadın İzmirdeki Yeni Aşkı!.. Şu mahut erkek - kız Melekzet, İz- mirde de tuhaf ve gülünç bir kömed- yada baş rolü aldı. Erkeklik hevesinde olan bu anor- mal kızcağız, geçen yıllar,kendisi gibi bir kızcağıza gönül vermiş, onunla eveinmek maksadını gütmüş ve kendi sini erkek göstererek nişanlanmıştı. Melekzat geçenlerde İzmire git Kemalpaşa kezasınm Armutlu köyün İde Keziban adında bir genç kıza gö- nü) vermiş, ona da kendisini erkek (!) olarak tanıtmış ve sonra ns yapıp ede rek Kezibanı kandırmış ve... nişanlan mışlar, Te Günün birinde iki sevgili Komalpa A İ sadan kalkıp İzmire keçmışlar.. Çün- İ kü evlenecekler, Aksiliğe bakm ki, İzmirde indikleri otelde müşteriter- İ den biri Melekzadın cemaziyülevveli- vi biliyormuş ve bu sirt işa ediver- miş. İşte bu yüzden Buy Melekzat (!) İ sevgilisine kavuşamamış. Bundan sonrası tabii bir alay reza- let... Melekzat polise düşmüş, istic - vaptan ve saireden geçmiş. sonunda da serbest bırakilmış.. ve tabil Kezi. ban da köyüne gitmiş. Fakat Bay Me tekzat(!) sevgilisinin 200 lirasını do landırimak suçile töhmet altındadır. Bay Melekzat bu sabah İstanbula İ gelmektedir. Dün bu “erkek — kıy in muhterem annesile konuşmek is tedik. Kadmcağız çok müteessirdi, Sekiz evlât yetiştirmiş, hepsi de akıl. hea büyümüşler, yetişmişler, yalnız Melekzat anormal bir kalmış. Maceranın sonunu, bugün buraya gr Htbeşistanı inkişaf ettirmek için İngiltereden borç teminine çalıştığı bildiriliyor. Çünkü tanın ilhakı Halya- fakut abe ya 150 milyon sterline malolmuş- tur. Habeşistanm bugün bitün tica- reti senede 2 milyon sterlin değe hep beraber okuruz. ——— — rindedir, Mussi 'p. mastât nı ödemek için sermayeye «koydu- ğu yüzde on vergi ile yetmiş mil yon sterlin teminini kararlaştır - mıştır. : İtalyada ferdi servet, İngiltere- dekine nisbetle üçte birdir. İtelya” nım ticaret müvazenesi açığı is€ 50 | | milyon şterlindir. | Italyanlarm kanaatkârlığı, sile hayatına bağlılıkları, konukoruşü" nun birbirine yardımları sayesiB- de bugünkü İtalya ayakta duruyor. akat bu manzara, büyük devletlere karşı zaferle bi- tecek bir harp yapmıya mükteğir memleket manzarası değildir. Du- genin barış istemesi, kati bir ifa- desidir. Fakat Mussolini harp isteme - mekle beraber sonuna kadar sulbü tehdit etmek oyununa devam ede” cektir. Roma - Berlin mihverinin ikide birde öne sürtilmesi bunu göS teriyor. Çünkü bu hareket dünya” ya korkımç bir İtalyan . Alman birliğini ihsas etmeyi fstihdaf edi- yor. Sinyor Mussolininin Almanyâ İcin müstemlekeler istemesinin he defi de budur. Hakikatte Roma - Berlin mihve- Tİ daha simdiden esnemektedr. Bu mihver, İngiltere ile Fransanın Ak- denizde korsanlıkla mücadele için Yaptıkları paktın tazyikine taha» mül edemedi, Hitlerin, Romayı hoşnut. etmek için barbe gireceği” ni hiç zannetmeyiniz. — Almanların bir gaile çıkarmak istedikleri farzedilse bile Akdeniz de kara veya deniz kuvvetleri bu- lununadığı meydandadır. müz Carola Höhn'dür. Mekteplerdeki Yoksul Çocuklar Ayrılıyor Reisleri de bulunmuşlardır. erçi Almanların şimali Av. j “ektir. rupada bir takım hareket lere girişmeleri muhtemeldir. Far Kat Alman hareketinin alâkadar memleketler Üzerinde herhangi bir tesir yapmasmdan evvel cenuptâ İts)yanları ezmek mümkündür. duğu memlekete ait rüyasını ta- başka Almanlar, bugün İtalyan Wi de zaptetmeyi dilerler. Nihayet vaziyette gelecek olan “bay,, ve yahut-"“bayan,, Melekzadın ağzından toplayıp yarm Avrupada yetişen yıldızların e» yenilerinden biri de burada gördüğü- ———— ———— Tikmekteplerdeki yoksul çocuklara yardım birliği dün akşam Üzeri Parti binasında bir toplantı yapmıştır. En toplantıda Maarif Mildürü ve Halkevi Bu sene Okuyan fakir çocuklara da ba geniş mikyasta yardım yapılucak- tr. Kazalardaki himaye birlikleri, muhtaç çocukları tesbite başlamış- lardır. Yardım birliği, hazırlanacak | ae tekrar ederek Viyananın uzak iistelere göre, derhal faaliyete geçe | mahallelerinde gizlenmiye başlıyor. —— Man Fakat şunu da hatmlama'ı Ki, mağlüp bir İtalya, Akdenizde bir boşluk bırakır... Bu boşluğu Al - manyanm doldurması ve cenubü şarki Avrupada hâkim (kesilmek İstemesi muhtemeldir. Bu takdirde Almanlar Avusturyada ötoriteleri- ni yerleştirmek ve Hitlerin doğ - Almanya, Akdenize inmek için Fi- Yumenin de Avusturyaya iadesini düşünebilir, Demek ki, İtalya harbe girmek suretile bu yirminci asırda, Lehia- tanım on sekizinci asırda yaptığını yapmış ve orta Avrupa devletleri tarafından paylaşılmış olur, KAR A Sinema İİ Avrupanın Holivut merak ve heyecan içinde Viyananın en güzel kadınını bekliyor. Merkezi Avrupanın en zengin iş adam larından olan Fritz Mandi milyonları nn ve kale gibi şatosuna rağmen gü- zel karısını muhafaza edemedi. Em- salsiz bir kadm olarak tanman Hedy Kiesler milyarder kocanın kapattığı | muaszam şatodan bir gün apansızm kaçtı ve Holivuda doğru yola düzül- dü. Güzelin hayatı Şimdi milyonları teperek film artis ti olmak üzere kocasından kaçan VE yanalı güzel, bundan birkaç sene ev- vel bir filmde yüzü gözüktüğü için sa atlerce ağlıyan ve haysiyetim mah- voldu artık yaşıyamam!.. diye inliyen kadındır. Fransızların şirin artisti Dannielle Darricux'ye Hulivutta hazırlanan İs- tikbal merasimi Viyanalı güzel için | düşünülen karşılama şenlikleri ya - nında pek sönük kalacakmış. Sinema âlemini bu kadar telâşlan- dıran müstesna kadmın hayat roma” nıpı kısaltarak aliyoruz: Bundan on beş #ene evvel Viyana- nın büylük bankalarından birinin ikin ci müdürü Kiesler'in küçük fakat pek güzel bir kızı var, Küçük kız, mektep- ten çikarken bankaya babasma uğ- ruyor, her akşam baba kız evlerine âönüyorlar. Hedy Klesler fevkalâde cazibesile daha o zamanlar etrafın. da hayranlıklar uyandıran bir genç ır, Zengin ve rahat bir hayat için de büyüyen güzel kız bir gün çalışa- rak babasma yardıma mecbur kalı- yar, Sinemaya doğru Viyâna bankalarmı üstüste iflâs et tiren meşhur buhran güzel Hedy Ki- eslerin babasını da mahvediyor. Oğ- zanan ihtiyar babanın çektiği meşak kate tahammü! edemiyen kızı kendi kendine sinema artisti olmiya karar İ veriyor. Esasen Hedy Kiesler zengin- İ ik zamanlarında ekseri kibar Viyana "ların yaptığı gibi tiyatro mektebine amatör olarak devam etmiştir. Onun için sinemaya başlarken pek güçlük İ çekmiyeceğini umuyor. Güzel Viya - halının sinemaya başlamak niyetinde olduğunu anlıyan bir Çekoslovukyalı Hedy Kiesler'in harikulâde tenasübün den ve cazibesinden âzami istifade edebilecek bir film çevirmek üzere İkıza yüksek ücretli bir teklifte bulu- nuyor. Tk defa oynıyacağı “şehevi reha- vet,, isimli filmde omuzlarını ve göğ- sünü iyice açarak görüleceğini anlı” yan güzel Viyanalı Çekeslovakyalı - nm teklifini mukabil bir teklifle ka- bul ediyor. Viyanalı kadınm teklifi: Nasil ki, Amerikancz oynanmış filmler Fran- sızcaya gevriliyorsa, Hedy'nin başı başka bir kadının başile değiştiril. mek suretile filmde yalnız vücudü - nün gözükmesi temin edilecektir. Yapılması âdeta imkânsız olan bu mukabil teklifi kurnaz Çekoslovakya- Nr kabul eder gibi görünüp kıza “şehe vi rehavet,, isimli filmi çevirtmiye İ muvaffak oluyor. rhal bayıldı 'Hedy Kiesler çevirdiği filmi ilk de- fa görmiye gittiği zaman başmın baş ka bir kadın başile değiştirilmediğini ve perdede iyi dekolte vaziyette oy - namakta olduğunu görünce bayılıyor. O günden sonra; haysiyetim mahvol- dü ben artık Insanlar içinde yaşıya - .am, Sözünü Adeta bir deli gibi her İGüzelin talihi ——— Merkezi Avrupanın en zengin iş a- bakkuk ettirmek isterler. Bundan | damlarından milyarder Fritz Mandi “Şehevi rehavet, filminde Hedy'nin bayrağı altında yaşıyan tenubi Tiro- | müstesna vücudünü bulunmaz yüzü. nü seyreder etmez kararmı veriyor, Büyük serveti sayesinde, evvelâ ka- dına pek dokunan eseri ortadan kal- dırlarak güzel Viyanalıya hulül edi- yor, Mandi “şehevi rehavet, filminin bütün kopyelerini satın alarak yak- tırıyor. Hayatmın kâbusu halini alan eserin milyarder Mandi tarafmdan ortadan le ve alişam yemeklerini bile güç ka-| 7 az AAA, Ajieminde . ere En Güzel Genç Kadını Nihayet © Sinema Yıldızı Oldu Bn. Hedy Kiesler Mandi Dışarıda Biz: Fotoğrafla Türkiye Çok Takdir Kazandı Matbuat umum müdürlüğü “Fotoğ rafla Türkiye,, adını, çok isabetli ola rak verdiği! büyük eseri Avrupa ve A» merikanm kültür, turizm, ve propağan da merkezlerine yaymıştır. Sevinerek öğreniyoruz ki, bu temiz ve özlü eser, kendisinden beklenen hizmetleri yap mıya başlamıştır. “O kötü mütareke yıllarında sütun larını hep bizim eleyhimizde doldu * ran Parisli “Journal des Döbats; ge“ zetesinin maruf omuharrirlerinden Maurice Pernet, bu gazetenin 31 Bİ- rinciteşrin tarihli nüshasında “Fo * toğrafla Tlrkiye,, den geniş bir sita» Yisle bahsediyor ve “eserden müessir re intikal,, ederek, 12 yıl önce gördü ğü Ankara ile şimdiki hükümet mers kezimiz arasmdaki müthiş fark kare gıemdaki hayretini açıkça söylüyor, daha sonra, eserin ver türlü bayağı- lıktan ve zorakilikten uzak oldu- ğunü yazıyor ve şöyle devam ediyor: “Yeni Türkiyenin ekonomik cihaz ları da göz alıcı birkaç resimle göste rilmiş: Bir geniş dağ yolu, Firat üze- rinde çok güzel bir demir köprü, Ada na iplik fabrikası, Bürsa dokuma fab rikası, İzmirde tütün işleme yerleri, Ispartada gülyağı imalâtanesi, Ata- türkün yarattığı Yeşil Yalova trcala, rı, bülâsa şaşılacak kadar seri fukat metodik bir cehdin mütenevvi ve be- liğ vesikaları.Bserde son bir kısın da spor ve gençliğin terbiyesine ait re- simlere hasredilmiş. Eski Türkiyeyi tanımış olanlar, bir vakitler es Iş. atnbulun ıssız sokaklarına, ve Söksu- yun gölgeli sularma bira zesrar Karış tıran peçeli hayaletlerin kızlarını şim di izci kılığında trampet sesile yevik ve çalâk yürürken gördükleri saman gözleri faltaşı gibi açılacaktır.,, Altı Aylık Maaş Yoklamaları Başladı Dul, yetim ve emeklilerin her altı ayda bir yapılmakta olan maaş yokla malarına dün sabah başlanılmıştır. Yoklamalar bu ayın yirmisinde bite- cektir. Bu müddet içinde yoklaması nı yaptırmıyanlar, yeni üç aylıklar dağıtıldıktan sonra maaş alabilecek» lerdir. mM RM kaldırılması kadının kalbini yumuşar tan ilk sebeplerden biri olmuştur. Milyarderle güzel Viyanalının dost luğu ilerlemiş izdivaca kadar varmış tir. Fakat izdivaçtan sonra tam beğ yıl şatoda hapsedilmiş vaziyette ka lan bu çok güzel kadın günün birin- de oradan kaçmış ve bu sefer snhici ve istekli bir sinema yıldızı olmustur.