28 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TAN inde Büyük Bir ehir Daha Yandı Çin Zayiatı 425 Bin Kişi Tahmin Ediliyor Nevyork, 27 (TAN) — En son Şanghay cephesinde Taşang'ım işgal edilmiş ol- duğunu, Nankin - Şanghay yolu üzerinde Çin ricat hattınm kesildiğini, Chapei ve Kiangva- şen'de bulunan Çinlilerin bu suretle iaşe hattı. nın kesilmiş olduğunu, Kiangvaşen'in pek ya- kında düşmesinin beklendiğini haber vermek. tedir. Ayni tebliğe göre muhasematm başlangıcından- beri Şanghayda Çinlilerin zayiatı 60 bi zere 250 bin kişidir. Japon Harbiye Nezaretine göre bu ayın başma ka- dar bütün harp sahnelerinde 9640 Japon ölmüş, buna mukabil 105,970 Çinli ölmüştür. Çinlilerin umumi za- yiatı 425 bin tahmin olunmaktadır. Tahliyeden evvel Chopei'de, Japonların ileri hare. ketini geciktirmek için yangın koparılmış ve bu yan. gm dört kilometre boyunda ve üç kilometre derinli. ğinde bir sahayı kaplamıştır. Yarım milyon halkı barındıran ve en mühim endüstri müesseselerini ih- tiva eden mahalleler kâmilen yan - mıştır, Birkaç yüz Çin piyadesi hara. beye dönen sokaklarda tutunmakta ve İapon kuvvetlerinin ilerlemesine | mâni olmaktadır. Çin kuvvetleri, bu- râasınm zaptı için yapılan muharebe- lerde fevkalâde kahramanlıkla dö- vüşmüştür. Chapei yangmı Uzak e. —aomlarm ©n Yeni müdafaa hattı Chapei ve Kinnküuan'ı tahliye eden Çinliler yeni müdafaa hatlarına mun tazam bir surette çekilmişlerdir. Bu hat Şahghayın 15 kilometre garbin- dedir. Çin askerleri bütün köprüleri | berhava etmiş ve yolları bozmuştur. Yeni mlidafaa hattr “Çang-Kay- Şek,, hattı namile maruftur, Çinlile rin bu hat üzerinden kolay kolay sö külemiyecekleri söylenmektedir. İngilizlere ateş Harekât esnasında bir İngiliz mev- kilne mitralyöz ateşi edilmiş ve İngi Dizler derhal mukabele etmişlerdir. İngilizler bugün takviye krtantı al - mışlardır, Şanghayın şimal istasyo- nunda bügün Japon bayrakları d galanıyordu. Harekât esnasında i Japon tayyaresi alev alarak düşmüş tür. Japonlar imtiyazlı mıntakalara taarruz ettikleri takdirde derhal mu kebele göreceklerdir. Amerikalılar da Çin sularındaki filolarma, her han. Bİ bir taarruz vukuunda derhal muka belede bulunacaklardır. Japonların Suçov İstikametinde süratle ilerledikleri ayrıca bildirili - yor. Japon tayyareleri dün buraya karşı altı kere akın yapmışlardır, r | Çin tayyareleri Şimali Çinde 8 Çin tayyaresi Ho - Ran eyaletinde Japon hatlarını bom - bardıman etmiştir. Bir habere göre Çinlilerin Yenmeik;yan'ı zaptetme - İri üzerine 20 bin kadar Japonun Çin seddi cenubundaki pişdarlariyle Alâkaları kesilmiştir. Çin kıtaları Şansi ayaleti hudutla- İında Niangtsevang gırtma varmış- lar ve Pekin - Henkov mntakasında | “demiryolu hattmı geçmişlerdir. Japonlar Şannongdaki ordularınm 0 bin olduğu ve yüz kilometrelik ir cephe üzerinde bulunduklarını bil iyorlar, Dokuzlar ve Japonya Yaponya dokuzlar konferansma vu 9 bulan daveti reddetmiştir. Bu yol ka, Şazılan Japon cevabında, bugün dk hâdiseler, dokuzlar paktı haricin- N Sösterilmekte ve konferanam hiç * İşe yaramıyacağı anlatılmakta - Japon tebliği in ölü olmak ii Uzak Şarktaki hareket başgöst. — Kudüs, 27 (TAN) — Gazze ve ğer Arap şehirlerinde Arap kadılar tevkif edilmişlerdir. Cenubi Rusya- avm germ İmanla mize eee gayri kanan! olması yüzünden ya ceza ya çarpılmışlar veya memleket harici ne çıkarılmışlardır. Pilistinin her tara fmdaki Arap cemastleri o İngiltere kralma telgraflar göndererek sürgün edilmiş Arap biderl baş müftü. nün Ramazandan evvel memlekete dönmelerinin teminini istemişlerdir. Hindistanı, Ingiliz kralınm tetviç merasiminde temsil eden Zufrullah Han, bugün beyanatta bulunarak, Fi listinin Arap — Islâm idaresinde kat ması lâzım geldiğini söylemiştir. Irakm her tarafında, Filistini mü. dafna için heyetler teşekkül etmiş ve bu heyetler de Ingiltere Krâlma protesto telgrafları çekerek müftü - lerin derhal memleketlerine iade o - lunmalarını istemiştir. Londra, 27 (A.A) — Avam ka. marasında beyânatta bulunan müs- temleke hezırı, Filistinde örfi idare ilânma lüzum olmadığını ve İngiliz komiserinin salâhiyetlerinin kâfi ol. duğunu söylemiştir. mam a Ankara Paraşüt Kulesi Ankara, 27 (TAN) — Ankara pa- | resmi yapılacaktır. H abeş harbi Ayrupanm içyü- ünlü bütün çıplaklığı ile göstermiye vesile teşkil etmisti, Bu istan çete muharebeleri lattıkça insanlık vicdanı belki de bir ürperme geçiriyor, fakat bu ür- perme gelip geçici bir histen iba - rettir. Habeş harbinden sonra İs- panya harbi başladı. Ispanya, Ha- beşistan değil, beyaz ve Avrupai bir ırka mensüp bir memleket, hem de buçünkü Avrupanm kültür # nalarından ve kaynaklarından olan anlı, şanlı bir yurt, Fakat bu yur- dun gördüğü muamele de “renkli, diye tezyif olunan Habeşlilerin gör dükleri muameleden farksız. On ların da yurdu, istilâya uğradı ve - Bir Japon gazetesine göre, Üçün- ernasyonale karşı Japon - İtal ŞAR anlaşmasının Bazırkıkları bitmiş te. emperyalistik bakımdan Habeşlile- rin uğradıkları istilâdan farksız bir mahiyette olan istiliya maruz kal ken Japonyanın tesirile İç Mogolistanda da bir Filistin Arapları, Arap âlemindenyardımgörüyor Çin - Japon Gürültüleri Karşısında Moğollar kanlı kavga devam edip gider- ermiş bulunuyor. İşte Mogollar A İ . Filistinin yerli Yahudilerinden bir zümrecik Belçikada Buhran Devam Ediyor Brüfel, 27 (4.A.) — Siyasi mah Üiller, kahineyi teşkile davet edile-| cek zevatın kral tarafından perşem- beden evvel tayin edilmiyeceğini be- yan etmektedirler, Sosyalist Deman'm ismi sık sik İsim katiyetle ileri sürülmemektedir. Temin Edi .Gönüllüler İçin Bir Anlaşma idi İtalya, Gönüllü Sayısını Tesbit Edecek Komisyon İçin Şartlarını Bildirdi, Fakat Sovyet Rusya Yine Muhalefette Kaldı Londra, 27 (TAN) — Londrada toplanan İspanya işlerine ka- rışmamak komitesi dünkü toplan bolik çekilme kararımı hazırladı. re bütün devletlere gönderilecek | etmeleri istenecektir. Italyan murahhas Kont Grandi, gönüllülerin sayısını tesbit edecek ko- misyonun, bitaraflığı ile tanınmış şah siyetlerden teşkili lâzım geldiğini ve komisyon reisinin umumi itimadı ba-| iz olması icap ettiğini söylemiş, daha | sonra Italyanm komisyon tarafmdan gönüllüler hakkında tesbit olunacak rakamla bağlanmak Üzere peşinden söz veremiyeceğini bildirmiştir. Fa- kat İngiliz Hariciye Nazırı Mister Eden mizakereyi toparlıyarak komis | 'arafından tesbit edilecek haki- | m kabul edileceğini anlatmış, sev| yet Rusya yine muhalif kalmıştır... | Fransız gazeteleri Fransiz gazeteleri, bu müzekere - leri mevzubahis etmektedir. Petit Parisien'e göre, vaziyet Ümit ve-ce- #aret verecek bir şekilde ilerliyor. Ma tin de ayni fikirdedir. Echo de Paris ise bu fikirde değildir. Bu gazeteye göre esasa müteallik hiçbir mesele halledilmemiştir ve geçen vakit, iki tarafın siyasetine uygun gelmemek- tedir, Oeuvre gazetesi ise İgilizlerin her ne pahasma olsun Ispanya mese- lesini halletmek arzusunda oldukla- Harp vaziyeti Ispanyadan gelen en son haberle- re göre, Valansiya hükümeti Aragon cephesinde asilerin büyük taarruzuna karşı koymak için cümhuriyet ordu- sunu takviyeye karar vermiştir. Ye- ni sınıflar silâh altma çağırılıyorsa da zabit eksikliği kendini hissettir - mektedir. Asilerin bir tebliğine göre, Frar- co'nun idaresinde 14,5 milyon, cüm- huriyet hükümetinin idaresinde 9 milyon İspanyol bulunmaktadır. Yine âsilerin bir haberine göre, As turyada Franco'ya taraftarlıkları yü günden 10 bin kişi öldürülmüştür. Yeni bir taarruz 800 tonluk Stanray adındaki İngi- liz vapuru Gijon yakmında silâhlı bir Ispanyol balıkçı gemisinin ateşine uğ ramış Ve bu gemi tarafından tevkif olunmuştur —————— İzmirde bir cinayet Izair, 27 (TAN) — Burada De- Zirmendağı mahallesinde sarhoşluk yüzünden bir cinayet oldu, iki kişi a- gır, bir kişi hafif yaralandı. Ağır ya- tıdan sonra İspanyadan sem- Ve bu karar yalnız Rusyanın İ muhalefetile karşılandı. Karar sureti, Rusya da dahil olmak üze- ve devletlerin bu kararı tasdik İlicipmin | Yeni Harp Gemileri Londra, 27 (A.A.) — Sa- nıldığına göre, İtalyan bah- riyesi diğer devletlerin bah- riyelerini önümüzdeki altı yedi ay içinde bir sürpriz karşısında bulunduracaktır. İtalya bu müddet içinde, dördü Washington tipinde ağır olmak üzere, altı kru- vazörü denize indirecektir. Bu dört ağır kruvazör on bin ton hacminde olacak ve edilecektir. Dersimciler 2 'İnkârdan : Vazgeçmiyor Elâziz, 27 (Tan muhabirinden) Tuncelinde muhalefet Ove hay - dutluğa yeltenen Seyit Kıza ve a- venesinin muhakemesine buzün de devam edildi, Bugün bir suçlu daha getirildi, bir gok şahitler dinlendi. Fakat suçlular, inkârla devam e- diyorlar. Muhakemeye o gelecek ayın ilk günü devam edilecektir. Fransada KE Siyasi Bir Muhakeme Paris, 27 (TAN) — Fransız faşist. lerinin lideri miralay dö Larok aley- hine B. Pozzo tarafından açılan ha- karet davasınm muhakemesine bü- gün Lyon mahkemesinde başlanmış» tır, Şahit olarak dinlenen eski Baş vekil B. Tardicu demiştir ki: “Ben suçlu ile on sekiz aydanberi tanı yorum, Benden para,yardımı istedi raşüt kulesinin yarn saat 15 te Küşat | geçmesine rağmen şimdilik hiçbir i- | ralılar Köse Hüseyin ve Osman, ha- fif yaralı da Mustafadır. Avrupanın içyüzüne yeni bir bakış m em İ o YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRU —.... eerarammaseeasanea! dı. Habeş istilismin hedefi, Afrİ - kada bir impaartorluk tesisi idi Ispanya istilâsipm hedefi ise Akde- niz hâkimiyetini temin etmektir.Jla beşliler yabancıların zenginleşme * leri için istismar edileceklerdi. 18- panyollar da Akdenizi Romalılaş- tırmak ve rakiplerin bu denizdeki vasiyetini sarsmak ve tehdit etmek için istismar edileceklerdir ve istis” mar edilmektedirler, Emperyaliz * min renkli, beyaz gibi farkları ta nrmadığına bundan daha canlı bir misal bukinamaz, akı İspanyolların da bu iş- teki kabahatleri söz götür- mez. Çünkü böyle müstemleke hal- kı muamelesi görmelerine saik olan sebep, yalnız kendileridir? Ve yal. nız kendi ihtiraslarının ber muva- zeneyi aşmasıdır, fakat buna rağ. men bu ırkın Avrupalliğine hür. met edilmesi, onun kavga ederken de yalnız başına birakılmasınm temini de bir haktı, Bu hakkın tanmmaması, ih- tiraslarm o Avrupa, Afrika, As. ya tanımadığın bütün çıplak. © lığı ile meydana vurmaktadır, Ger- çi Ispanyollara ait bu işe karışma- mak İçin bir Ademi Müdahale ko- mitesi kuruldu ve bu komite bir hayli debrendi, bir hayli uğraştı, fakat muvaffak olamadı, Çünkü eş peryalizm ihtirası hudut tanmıyor. Belki bütün hudutları yıkmayı ihti. ve kendisine 60 bin frank verdim ve İbunu kimseye söylemedim.., rasları namına bir zaruret biliyor. Ademi Müdahale komitesinin uğra- dığı bütün muvaffakıyetsizlik bu yüzdendir. mperyalizm ihtirası muka- E vemet görmek ister, Muka- vemet görmedi mi azgınlaşır, ve bu azgınlık her şeyi tehdit eden bir mahiyet alır, Zaten hayatta mu - kavemet görmiyen her arza ayni istihaleyi geçirir ve ayni tekâmül ve patırdı safhasma VATIr. Bundan alınacak ders çok mü - himdir. Emperyalizmin doymak bil. mez İştahmı kapamak için dalma birleşik, dalma mukavemete hazır, daimâ kuvvetli ve mücadeleye â- | made bulunmak gerektir, Çünkü emperyalizmin bütün obur. luğu ile, bütün ihtirası ile yaşadığı ve mücadeleye giriştiği bir devirde. yiz. sekiz pusluk toplarla techiz | 3 az “ELE Yazık Oldu Horoza! Küçüktüm. Daha, iyiyi kötüden farkedemiyordum, Oturduğumuz hallenin kahvesi önünde bir gün bir horoz dövüşü seyrettim. Bu dövüş, bütün hayatunda duyduğum en ke- sif heyecanlardan birin doğurduğu İçin hâli hatırımdan çıkmaz. Bir son- bahar günü idi. Bilmiyorum ne mü- nasebetle o kahvede daima horozlar bulunur. Horoz meraklıları toplanır, hep horoz üstüne konuşulurü. Bu konuşmaların neticesi olarak bir gün iki meraklının horozlarını dövüştür. meleri kararlaştı, Şimdi bütüm tafsi- lâtı aklımda değil, fakat iki taraf- tan birisi çok meşhur, belâlı bir ho- roz idi, Hint azmanı mu idi? Yoksa Birmanya cinsi mi idi? Hulüsa tanım. mış, adı çıkmış bir horozdu. Ötexi de daha adı sanı İşitilmemiş bir şey. Lâ kin sahibi malma güveniyor görünü. yordu, Hiç unutmam.. Horozlar ortar ya çıktılar, Seyirciler başladılar gül. miye. Çünkü; dediğim belâh horoz hakikaten dehşet bir şeydi, Iri yarı, kalm pençeli ve koca kafalı, keskin gagalı, Kanatları iki yanmda birer kalkan gibi ası bir öttü. Ya ötek Umsiz görünen, belâlmm yarısı ka- dar bir şey. Şöyle bir kuskuslanıp in- ce sesile o da bir öttü. Herkes beş dakika sonra kan revan İçinde yere serilip didiklenen tüyleri havada u- çacak bu ufak hayvana merhametle bakarken, büyük horoz saldırdı. Bir kanat çarptı. Ufak horoz sıyrıldı ve hemen dönüp gaga vurdu. Fena te sadüf, iri horozun gözü çıkmaz mı? Efendim, sizi geçmiş bir dövüş için sıknıyayım. Büytik vurmak istedikçe küçük sıyrıldı, çekildi ve hemen dö- nüp vurdu. Hem neresine. Hep gırt- lağma ve kursağma ve küçük vur- dukça büyüğün ilâh kesildi, iflâhr kesildikçe kanat çalamadı ve yirmi beş dakika sonra gözü çıkmış ve kurs sağı delinmiş bir halde dövüşü terke dip kaçmaz mı? Herkeste bir hayret! Ve benim İ- çim titredi bu manzaradan! O gün bugündür, her dövüşte böy-. le bir sürpriz olacağı ihtimalini . ha tarımdan çıkarmam ve mağlüp Hint horozunun yerinde olmadığıma dua eder, dururum, B. FELEK Fasta Nümayişler 97 21 Port Lyavtey, 27 (A.A) — Bus” gün öğle üzeri camiden çıkan yüz « lerce Faslı nosyonalist komitesi özas sından Biurinin idaresi altında ola- rak, geçen gün tevkit edilen milf rkânınm tevkiflerini prbtog ayişte bulunmaya teşeb- büs etmiştir. Polis nümayiş alaymı intizam al- tına almış ve fakat bıçaklarla taarru za uğramıştır. Alt (o yaralı vardır, Bluri tevkif olunmuştur. » Lübnan Kabinesi İstifa Ediyor Berut, 27 (A.A.) Lübnan parlâ. mentosu 29 teşrinlevvelde toplantı » ya davet edilmiştir. Öğrenildiğine gö re başvekil, bu münasebetle istifasına niden kabineyi teşkile memur edile. cektir. Bu takdirde başvekil ayni za» manda dahiliye nazırlığını da deruh- te eyliyecektir. Yeni kabinede beş nazır bulunacaktır. Parlâmento reig- Yiğine pek muhtemel olarak B. Pierre Tad seçilecektir. Türkkuşu Şehidine Gösterilen Büyük Saygı Ankara, 27 (A.A.) — Ankuradaki hava faciasında şehit olan paraşüitçik Adanalı mat Akhunun mü dola» yisile vilâyet namma emniyet müdü. rü, jandarma kumandanı, hav kuru. mu müfettişi ve başkanı ve Türkku. şu azaları şehit Tmadım evine giderek babası ve aile gfradına taziyette bu. tunmuşlardır, Bulgaristanda Eski Partilerin Son Temizliği Sofya, 27 (TAN) — Bulgar feshedilen sabık partilerden hiçbir eser kalmaması için 1 partilerin em- lük ve eşyasmın da satılmar ma da. vam ediliyor, verecek ve pek muhtemel olarak ye. dai