10 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

No. 9 ünah mı Kimde ? Günah Anasonda! ir marhaneden çıkılırken ağlanır mı? Belki ağlan maz, sevinilir; gülünür. Fakat ben ağladım. Darülâcezeden çkarken duyduğum hüznü, hasreti yine duy dum. Aşıktan başka bütün timar. hanedekileri seviyordum, Zırde'ile ri, orta delileri, delileri, tatlı deli leri, çocukları, doktorları, herkesi ve herşeyi... Dinle! Anlıyorsun değil mi? Hastahaneden ayrılışım bana hem âcı, hem kalenderee bir hayat sahası açtı. İlk işim Maarif idare sine uğramak oldu, Emeslimden bir iki arkadaşa ikramiyelerinin ilk taksitleri gelmiş Yakmda bana da gelecek demek. Alâ! Fakat ilk tak sit sözü biraz midemi bulandırdı. Demek bütün ümidimizi bağladığı mız ikramiyey üç aylık tekalit ma aşı alır gibi taksit taksit alacağız? Bunun hiç bir işe yaramıyacağını herkes gibi ben de anlıyordum. Hastahaneden ayrıl:ştm zaten si nirlerimi fazla hırpalemış, içli gön Himü için için ağlatmıştı. Adam sen de! dedim. Hele gel sinde yiyelim, ilerisini şimdiden dü şünmek buda'alık olur. Düşünsen ne olacak, ağlasan kaç para ede cek? Aldırma geç! Sekiz on lira kadar bir parem vardı Sirkecideki otellerden birine yanladım. Ve o akşam.. Anlıyorsun değil mi? Dinle ! O akşam., Aylar danberi iltifat etmiyerek herşey den mahrum bıraktığım aziz nefsi nefisime mükellef bir ziyafet çek tim. O gece otelde (Kabakça) muhtarı ile dost olduk. Beni köye götürme yi teklif etti. Orada yaşamanm da ba kolay, daha rahat olacağını söy ledi. Hemen muvafakat ettim. Er tesi gün Bay.Ali.we kayinbiraderi le trene atlayınca soluğu (Kabak ça) da aldık, Bu köyde yaşadığım 33 gün de hâtırasını unutamıyacağım tatlı günlerdendir. Bay Ali ve refikası (Beybaba) diye bana nasıl ikram e 'deceklerini, gönlümü nasıl alacak ların: bilmiyorlardı. Bütün köylü bana (muhtarm ahret babalığı) gö zile bakıyor, izaz ve ikramda müsa baka ediyorlardı. Bu 33 günü min kranla yâdedeceğim. Ben rine külfetten, zahmetten başka hiç birşey yapmadığıma hâlâ müteessirim. Anlıyorsun değil mi? dinle! nün birinde bir mektup al dım. Ne mektup, ne mek tup! Anladın değil mi?? dinle! (Ikramiyeniz geldi! Geliniz!) se vincimin derecesi boşalan şişelerin sayısile mebsuten mütenasipti, Ixin cikânunun zehir savuran bir günün de köyden çıktım. Beni bir ata bin dirmişlerdi. Istasyona gelinceye ka dar ne çektiğimi ben bilirim, Ikra miyenin İlk taksit müjdesini ve mik darını bildiren mektubun meali şu idi: Divanı Muhasebat sizin için 5T2 lira İkramiye tayin etti. Bunun tevkifattan sonra kalan safisi 416 Jiradır. Muhasebei bususiye banka sının yeni tşekkülü dolayısile mu kassaten ödenecek ikramiyenizin ilk taksiti olan 72 lira 36 kuruşu İstan bul Ziraat Bankasından alınız. Parayı almca Galatanın iç sokek Tarındaki tenha bir kahveye otur dum. Ne yapacaktım? Bu para bir #ermaye olmazdı. İyisi mi dedim, ucuz bir otele yerleşirim. Paramı « iktisatla harcanır, bir taraftan da kendime iş ararım. Karar mi karar! En uygun karar bu idi Elbette ikinci taksit bu kadar gecikmez. Ankarada birçok ta'ebem var. Hep si iyi iyi mevkilerde. Onlara yazar rica ederim, işimi bir an evvel ba şarırlar. Oh! Biraz ferahindım, Anlıyor sun değil mi? dinle! Sirkecideki o telin hesabını kestim. Paramı ne o Tar ne olmaz diye Iş Bankasma ya tardım. Galata rıhtımmdaki Bandır ma oteline yerleştim. Otelci Ömer Çavuş iyi bir adamdır, Bana çok u Cuza bir yatak verdi. Ertesi gün An karada bulunan çok 'timat ettiğim talebemden ikisine ve daha büyük bir dostuma mektuplar yazdım. Iki ay başvurmadığım kapı kal mâdı.. Acele çekilmiş bir film gibi kısaca anlativereyim. Dinle! Anla dm değil mi? icaret müdürü Bay Muhsin talebemdendi.Bana maddi mâ nevi çok yardımı dokundu, meme Hizm, minnetle anmalıyım. Fakat Allah selâmetler versin, iş hususun. da epeyce oyaladı, Atlattı desem belki kirrler, iyisi mi ben atladım diyeyim. Be'ediye teftiş heyeti rci si Darülfünündan sınıf arkadaşım dı. Umitlenmiye yerden göğe hak kım vardı, Güvene güvene o kapıyı da çaldım. Sinemalarda kontrollük lar vardı. Evkaf suları belediyeye geçiyordu, memurlar gönderiliyor du. En küçük hizmetlere razı ol dum, — Düşüneyim, sen ver adresini. Adresim hâlâ yanımdadır. Fakat düşünüp düşünmediğini bugüne ka dar gidip soramadım. (Unyon) si gorta direktör'erinden birin; tanır dım, Usküdarlı, Rüşdiyeden arkada sımdı. Elime bir yığın Hayat sigor tası şartoameleri tutuşturdu: — Bul adamı! AJ paranı! Kestirmece kumandasi'e salıver di. Bir hafta baş © vurmadığım kalmadı. Sigortanın menfaatini, faydasını, faziletini, parlaklığın: ha bre a lattım. Dinliyen olmadı. Ley İİ ve hususi bir mektebin müdürü nil edebiyat muallimiiğim zamanın dan tanırdım. O güzel günleri ha tırlatarak bana mektepte bir vazi fe vermesini -mektunin rio ettim Cevap vermek inayetinde bulundu: Münhal vukuunda nazarı dikkate almacaktır Ne care ki bu günedek münhal vukubulmadı, (Arkası Var) Budapeşte Konferansı Toplanırken.. (Başı | ineide) zâkerelerin esasını teşkil edecektir. Bugün şurası umumiyetle kabul edil miştir ki, orta Avrupanın menfaatle. rini ancak Orta Avrupa mem'eketleri müessir bir tarzda müdafaa edebilir. Roma protokolunu imza etmiş olan devletlerden her Üçü de ayrı ayrı di. ğer devletlerle olan münasebetlerin: kendi ihtiyaçlarma uydurabilir. An. cak, bu münasebetlerden Roma proto kollerine hâkim olan sihniyete bir zarar gelmesin... Avusturyaya göre Viyana, 9 (A.A.) — Talyanm Alman dostluğu uğrunda Tuna havzasmdaki menfaatlerini fe. da ettiğine dair yapılan neşriyatı şid detle protesto ederek. böyle bir pazar lığın imkânsız olduğunu, ne Italyanın ve ne de Almanyanm böyle bir şeye girişmiyeceklerini yaziyor ve diyor ki: “Roma protokolleri Roma — Ber. lin mihverinin sağlamlığı nisbetinde tesirlerini artırmış bulunuyorlar, E- #asen bu protokoller Almanlarm Tu. na havzasındaki menfaatlerini de ko rumaktadır.., Romanyadaki Macarlar Budapeşte, 9 (A.A) — Yeni Ro men hükümetinin Macar ekalliyetle rine karşı aldığı vaziyet. Budapeşte konferansının toplantısı arifesinde Macar efkâri umumiyesini tegettüte | Yarı resmi gazeteler, Macaristanm Ttalyaya karşı muğber olduğuna dair ecnebi gazetelerinde çıkan haberleri tekzip etmekte ve Budapeştede Ital- yan ve Avusturya devlet adamlarma “Reichpost., | (Teruel cephes'n-| ok yonun br harp (Başı 1 incide) Saragossu, 9 (A.A) — Havas A. jansı muhabiri bildiriyor: .Cümhuriyetçiler, âsilerin iki cenah lardan yaptıkları tehlikeli tazyiki dur durmuya çalışıyorlar. Vülâstar köyü nü ele geçirerek ileri yürüyüşüne de. vam eden asilerin öenup kolunu dur durmak için dün sabahtan akşams kadar cümhuriyetçiler Muela'nın te. nubunda âsilere karşı taarruz üze. rine taarruz yapmışlardır. Fakat bü. tün bu taarruzlar akim kalmıştır. E. sirlerin ifadesine göre, bu taarruzlar. da cümhuriyetçiler 10—12 tabur kul lanmışlardır. Clümhuriyetçiler, sağ ce nahta da büyük bir faaliyet göster. mişler ve âsilerin dün işgale muvaf. fak oldukları yeni mevzileri kuvvetli bir topçu ateşi altma almışlardır. Uç gündenberi muharebenir bütün ehem miyeti iki cenahlarda toplanmış bulu nuyor. Çiinkü Asiler, etimhuriyetçile. rin merkez olan Teruej üzerine yap. tıkları asıl harekâta mukabil iki ce. nahlardan çevirme hareketine tevez. sü) etmişler ve merkezi tehdit etmi. ye baş'amışlardır. Teruel muharebe sinin yeni bir safhaya girdiği anlaşı. iyor. Bu safha bir sevklilceyş harbi mahiyetini almış bulunuyor. İki taraf erkânı harbivesi bu manevrada boy Aleiseceklerdir. Madrit sivillerden tahliye mi edilecek? Barcelona, 9 (A.A) — Dün topla nan nazırlar heyetinden sonra, zira at nazırı gazetecileri kabul ederek, Tervel"'n kati olarak ele geçirildiğini ve şehirde hiçbir asi kalmadığını söy lemiştir. Nazır, kabinenin Madritteki s'vi) halkın geri sl'nması ve Madrit ile Valancia arasnda bir demiryolu ya pilması meselesini de tetkik ettiğini bildirmiştir. Barcelona, 9 (A.A.) — Mhs Mü dafaa nazırı B. Prleto, gazetecilere beyanatta bulunarak, Santa Clara de kan'ı | saviyesindeki asilerin tesl'm olduk ların: teyit etmiş ve “Teruel mesele si bu suretle kati olarak halledilmiş tir,,, demiştir, Asilere göre, Fransa yardım ediyormuş Saragosak, 1 (A A.) —Nasyona'ist Terin Terusl cephesikde aldrkiayf Harp, malzemesi, yüzde 80 :nin Fransa ist snasız Sovyet mamulâtı idi. Tay- yareler arasnda Fransızların henüz gizli tuttukları son modeller vardır Olenler arasında bir çok Fransız. ların mevcut olduğu ve bükümetçiler den alınan esirlerin ifadelerine naza- ran Teruele karşı taarruzu Fransız tabilyetinden zabitlerin bazırladıkla- rı ve dare ettikleri bildirilmektedir. Barselon, 9 (A.A) — Asi tayyare- leri dün Barselonu bimbardıman et mişlerdir. Yirmi kisi kadar ölmüştür. Asiler bir Fransız vapurunu yakalamışlar Paris, 9 (A.A) — Temps gazetesi nin yazdığına göre, sekiz bin tonluk Pransiz bandıralı “François., vapuru Cümhur'yetçi Ispanya için Anversten buğday götürürken iki asi harp gemi si tarafından yakalanarak Ceuta W- manma götürülmüştür. Geminin ser- besi bırakılması için yapılan bütün teşebbüsler neticesiz kalmıştır. ——— —— hazırlanan harareti kabulün Roma protokolu devletleri arasmdaki ahen- giv en parlak bir tezahürünü teşkil eylediğini yazmaktadır. Alman taraftarı gazeteler, Roma anlaşmalarının ve Roma- Berlin mih verinin Romanya için çok müh.m ol- duğu noktasında Israr ederek, ancak karşılıklı itimadın ve menfaat anlayı Şinin tarihi hâdiseler doğurabileceği ni yazıyorlar, zeteler İse, Fransa ve İngiltere tara- fından ekalliyetler leh'ne olarak Ro- manya hükümeti nezdinde yapılan te şebbüsün tesiri altmda gözüküyor- lar, Kralcılık taraftarı “Magyarsağ.. . Budapeşte konferansının Macaristan ve Avusturyada faşist rejiminin ku rulmasın: hazırlaması lâzım geldiği ne dair Italyan guzetelerinde görülen vaşr' yara siddetle hücum edivor Prag. 9 (A.A) — Saat 18.50de buraya gelecek olan Romanya harici ye nazırı B. Micescu, istasyonda B. Krofta tarafından karşılanacaktır. B. Micescu, saat 1745 de B. Be. neş'i ziyaret edecek ve akşam B. Krofta tarafmdan gerefine verilecek ziyafette hazır bulunacaktır. Kararı (Başı 1 incide) ta olduklarını tespit ederek, ihtilâfn su'h yolları ile hal imkânının artık kalmamış olduğuna karar vermiştir Hükümet ve umumi karargâh, U- zak Şarkta devamlı bir sulhe erişmek için merkezi Çin hükümetinin artık tamamiyle imhası için mücadeleye sonuna kadar devamı kararlaştırmış- tr. Maliye Nâzırı gümrük tarifelerinin tadili için bir proje hazırlamaktadır. Yakında Parlâmentoya verilecek olan bu lâyihada, lüks maddelerinin güm- rük resmi mühim surette artırılmak tadır. Bundan maksat, Japonya içn bulıranlı bir devre teşkil eden bu 28- manlarda lüks maddelerin istihlâkini azaltmaktır. Londra, 9 (A.A) — Sunday Times gazetesinde Scrutator (geçende Is- tanbül ve Ankarayı ziyaret eden In- giliz muharrir), Japonya tarafından. hal; hazırdaki Çin ihtilâfı dolayısiyle ittihaz edilen tarzı hareketin Japon siyasetinin inhitata yüz tuttuğunu dan geldiğini göstermiştir. * Tanklar | Muhafazakâr ve Kral taraftarı ga! gösterdiğini kaydetmekte ve soğuk- kanlılıklarına sed çekilmiş olan yaşlı ve basretli Japon devlet adamlarının yokluğundan teessürle bahsettikten sonra şöyle devam etmektedir. “Halihazırda Tokyo hükümeti, or- du ve bahriyedeki serkeşlere hâkim değildir, Tokyo hükümetinin Tehang- Kai - Chek'in idares altında Çinde 4- sayişin tedricen teesüs etmesinden ve Çin ile Sovyetler arasmdaki dostane münasebetlerden korktuğu için bir takım boş sebeplerle şimdki harbe başladığına şüphe yoktur. Japonya belki şimdi mümkün olan şeyin ileri- de Avrupa kavgalarına nihayet ver» diği zaman mümkün olamıyacağını düşünmüştür. Fakat insanların dört- te birine kuvvetle hâkim olmak ne Ja ponyanm. ne de dünyada başka br milletin harcıdır.,, Muharrir, ingilterenin, Çinin men- faatlerine tekabli! eden hayati men- faatleri olduğunu ve bunları vakit ge lince, İcap eden vasıtalarla müdafaa edeceğini hatırlatmaktadır. Son İngiliz protestosu Londra, 9 (A.A.) — Şanghayda- ki, Ingiliz başkunsolosu, Japon baş. konsolosuna tahriri bir nota vererek polis memurlarının beynelmi- Tel mimtakada Jepon askerlerinin Tet cavüzüne uğramasını şiddetle proles to etmiştir. Japon başkonsolosu keyfiyeti bü - yük bir itina ile tetkik vadinde bulun muştur. Amerika ihtiyatlı Nevyork, 9 (A.A.) — Nevyork TL. mes güzetesi, Pilpinde Luzon adasın. da yarından itibaren ve Amerika or. dusunun dört bin uskerinir. yanı ba. şında yerli ordunun kırk bin askeri nin iştirakile yapılacak olan büyük manevralar hakkında Manille'den al. iduğu (mufassal malümatı neğ vetmektedir. Amerikanın mahalli tay yare fi oları, bu manevralara iştirak edecektir. Nevyork Times gazatesi, Çin — Ja pon ihtilâfının başlangıcındanberi Fi Tipindeki Amerikan ordusu kuvvetle. rinin harp şartları dahilinde hareket etmekte olduğunu bildirmektedir. Temmuz ayrndanber: zabitlerin me züniyetleri ilga edilmiştir ve daimi su rette silâh başı vaziyetinde bulunmak tadır. Şanghay meselesi Londra, 9 (A.A.) — Gelecek kabi. neiçtimamda Şanghay beynelmilel mıntakaşınm nizamnamesi hakkında ki Japon talep'erinin tetkik edileceğ muhakkak addedilmektedir. Londra diplomas: tarikile Fransa ve Amerika ile bu hususta müzakere. lere girişmiştir. Harp cephesi Hnkov, 9 (A.A.) — Tsining'in Çin Kıtaları tarafından terkedilmesi Lung | hali şimendifer hattı üzerinde ve Su ehow'un garbinde kâin Kveiten yolu nu açmıştır, Suchow'da tahşit edilmiş olan Çin fırkalarının garbe, Kanan eyaletinde bulunan Caifeng ve Chengchov'a doğ ru çekilmeleri 'htimali vardır. Suchow'daki Çin kıtaları Cesurane | ve harbeuyane arzular göstermekte | iseler de bunlarm topcu kuvvetleri, bütün Çin ordusunda olduğu g'bi. pek azdır. Hepsi de büyük harpte hizmet et miş olan Amerikan, Fransız ve Al man tayyarecilerinden mürekkep kü çük bir gönüllü grupunun idaresi al tında genç Çin tayyarecileri Han kov'da büyük bir faaliyetle çalış makta ve talimler yapmaktadırlar, İ laştlamamıştır. Tahkikat devam et- Türkçe Konuşma Türkçe İşitmek (Başı 3 üncüde) na biraz müşkülce görünüyor. Tram- vayda gidiyorsunuz. Yanınızda bir ecnebi var, Türkçe bilmiyor, Kendi- siyle Pransızca veya Ingilizce konu- şurken birisi kulak veriyor ve omu- sunuza dokunup: — isminizi verir misini?, diyor. — Neden? — Ingilizce konuştunuz! — Görüştüğüm adam ccnebidir. — Ne malüm? Ve bundan sonra tramvayda bir tabilyet tetikiki muamelesi başlıyor. Bu da bilmem ki pek güzel bir maa- zara teşkili eder mi? Yahut ayni hâdise iki ecnebinin ha- şıma geliyor. Ecnebileri veya yerlileri yekmazar- da tefrik edebilmek için elimizde"bir alâmet te yok. Ben, işte bir kere bu ve buna hen- zer hâdiselerden ürküyorum. İkinci- si: Bu memurlarda bir nevi tecessüs başlıyacak. Herkesin görüştüğü, hot tâ hafif sesle görüştüğü şeyleri din- lemek gibi çocuklarımıza yapmama- larını tavsiye ettiğimiz hareketlerde bulunacaklar,. Bu da ayrı bir garibe teşkil edecek. Üçüncüsü de dil kontrol memurla. | rma ikramiye verilince bu adamlar! —ben de olsam böyle yaparım— «va çıkacaklar. (Hele Ramazan, Bayram, Yılbaşı gibi para lâzm olduğu Za- manlar). — Mersi! diyeni yakalıyacak; — Bonjur! diyeni tutacak, — Arterioskoleros dedi diye seza kesmiye kalkacak, hulâsa ikramiye ler artsm diye kanunun istediğinden fazin gayret gösterecek, İste bir de bundan korkuyorum. Bu söylediğim liç mahzuru berta- raf eden herhangi tedbirde berabe- rim, Gerçi benim beraber olup olma- mam birsey ifade etmez amma galiba ekseri okuyucularım da böyle düşü- nüyorlar, ——— : .. | İki Yeni Cinayet mi? (Baş: 1 incide) heniz anlaşılmamıştır. Yalnız o civar da bulunan bir heybe leblebı ile br! kalburdan, cesedin bir leblebiciye #t | o'duğu kanaatine Yarılmıştır. Bu &- damuağızn Okendi okendine suya düşerek mi öldüğü, yoksa parasına tamaan bir cinayete mi kurban gitti- ği tahkik edilmektedir. Ceset, hüvi- yeti ve ölüm sebebi tespit edilmek U zere morga kaldırılmıştır. Ikinci ceset, 60 yaşlarmda Zeynep adlı bir kadma aittir. Merkezefendi deki evinde ölü olarak bulunmuştur. | Müddeiumümilik bu ölümü şüpheli bulduğu için cesed morga kaldırt- mıştır. Morgun vereceği rapora göre tahkikata devam edilecektir. Geçende Halıcıoğlunda denizde bu- lunan cesedin hüviyeti de henüz an- mektedir. Eleği Sürmenede Kaçak Kına Sürmene, (TAN) — Bura çarşı. sında 24 kilo, Araklı çarşısında da 139 kilo kaçak kına yakalanmıştır. atiyyen İhtiyarlamıyan Kadının Sır çi gi, hiç bir buruşuk yo Cildi açık, yumuşak ve bir kızmki gibi kusursuzdur. Adeta harika! Fakst, bunun da fenni izah: vardır: O da; Viyana üniv€ tesi profesörü doktorStejskal'in yanı hayret keşfi olan “Biocel,. cevherin sihramiz tesiridir. “Biö yumuşak ve buruşuksuz bir cild gayet elzem gençliğin tabi ve # metli bir unsurudur. Bu cevher. di pembe rengindeki Tokalon terkibinde mevcuttur, Siz uyur! İ cildinizi besler ve gençleştirir. Be retle her sabah daha genç olara yanır ve üzdeki çizgi ve b şuklukların kaybolduğunu gö: | nüz. Gündüz için beyaz rengin (yağsız) Toka'on kremi | Bütün siyah benleriniz erimiş ve dinizj beyazlatıp yumuşatmış v& kullan yaş gençleşmiş olursunuz. Çirkin tenden kurtulmak, genç görünmek, taze ve nermi yüze malik olmak için mutlaka b ki cilt unsuru olan Tokalon rini kullanmız. KAMYONET ikibin kilo yükü, otuz iki para masratla bır kilometreye taşır. MERSEDES - BENZ; Taksim Bahceri karası. 3440 Göçmen Türk Vatandaşı Ankara, 9 (TAN) — Muhtelif rihlerde yurdumuza gelen Bulg tan ve Romanya muhacirlei 3440 yurttaşımızın Türk vatand ğına kabulü yüksek tasdikten çıki tır. Asri kadın güzelliği Avrupa müsabaka salonlarırda VENÜS MÜSTAHZARATI Venüs Venüs Venüs Venüs Venüs Venüs Venüs Kremi Pudrası Ruju Allığı Kirpik Sürmesi Briyantini Kolonyası Venüs müstahzaratınm gayet saf, temiz ve pahalı maddel yapılması ve ciltler için sıhhi ve en kıymetli unsurları ibtiva eti sinden bütün dünya teşhir ve müsabaka salonlarında müttefi beyanı tebrik ve takdir edilerek daima en büyük mükâfat ve madalyalar verilmiştir. Ömrünüzün sonuna kadar bir Venü# * genç. güzel ve cazibe'i olmak istersen'z. şayanı emniyet ve iti Venüs mstahzaratmı daima kullanınız. Memleket düşüncesi öİ halkımıza hizmet malsadile Venüs müstahzaratını kıymet v8 ğerlerile mütenasip olmıyan ucuz fiatlarla satılığa çıkarm müessesemiz müftehirdir. Nureddin Evliyazade, Eczayı kimyeviye, Alâtı Tıbbiye ** riyat deposu, İstanbul.