19 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

19 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yazan: Ali Haydar Mithat (Tercüme ve iktibas bakkı mahfuzdur) Ayan Azalığım İçin No. ma tayinim mü ie İttihat ve Terakki tarafından Kâmil pıkyordu, Ittihatçı güzeteler, Kâ- yı iki yüzlülükle itham ©- Kâmil Paşayı gördüm. mem zaten be nim arzum sebebinden olmamıştı. Bu kadar gürültü uyandırdığna çüre istifaya hazırım, cevabı veri — Tayininiz Padişahm arzu ve iradesiyle olmuştur, Kendi ne der- u yapınız, gün sonra Abdülhamit beni istetti, Saraya gittim, Bana şu sözleri söyledi — Babanızı göklere çıkarıyor sizi yana tayin etmemi bile çok görüyorlar, Bu ne mantık- Istifa etmiyeceksi- niz .Yaşmızın müsaadesizliğinden bi diyorlar. Bu doğru değildir. 'Tezvirdir, Varsınlar, bağırsınlar... Saraydan Kâmil Paşaya gittim, Ahdülhamidin arzusunu an lattım. Memnun oldu: — Katiyen istifa etmeyiniz Ayuna devam ediniz. Dedi, ve İ ttihat ve Terakkinin yaş me selesini ileri sürerek &yana tayinime muhalefe de de, hariçte yandırdı. Şahsi hislerin Br körlettiğine bir delil upa gazeteleri, Bum tere sefirinde dığım me'tup, âyfen şudur: İngiltere sefareti Istanbul, 20 Ilkkânun 1908 "Ayana tayin olunduğunuzu müjdelediler. Ümit ederim ki bu güzel havadisi siz de teyit edeceksiniz. Babanızn ölmez büyük ese rinin başka bir nesil tarafın- dan takdis olunduğuna şu su- retle olsun, siz de kanaat ge tirmiş olursunuz. Öyle zanne- derim ki âya mecli: kânızdan, tecrübenizden ve bilhassa harici siyaset işlerine vukufunuzdan istifade edecek tir. Samimi temennilerime ve sevgime inanmanızı dilerim. GERARD LONİTER İngiltere sefiri bu mektubile ba- na pek açık bir surette Şu tavsiye- de bulunuyordu: “Gürültülerden ürküp, âyan âzalığını reddetmiye kalkışma!,, sizin ze yana tayinim münasebetiyle münakaşlar açılmasından memnun olan biri varsa Abdilha- miti. Zaten benim de bu işte içimi Sıkan şey, Abdülhamidi memnun ©- debilecek bir vaziyete benim ismim karışmasıydı. Bana karşı olan hü- cumların Ahmet Rıza Beyin ve ba- zı arkadaşlarının şahsi infiallerin- den ileri geldiğini bilmesem ve bu- na kızmasam âyan üzalığını çok- tan atacaktım. Bu meselede en ziyade hayreti- zoe sebep olan hâdise, Kâmil Paşa- nın hareketi idi, Bir taraftan ba- na: — “Katiyen istifa etmiyecek- diye wrarir tavsiyelerde bu- lunduğu halde Temps, Matin ve Times gazetelerinde çıkan bir mü- Tükatında: “AH Haydar Mithat &- yan âzalığından istifa etmediği tak- Airde Kâmil Paşa kabinesi istifa mdecektir.,, gibi bir söz vardı. Bu- saa hakkında tekzip yollu bir teb- ME bekledim. Hiçbir şey çıkmadı. Bımün üzerine istifamı yazdım ve Uzun Münakaşalar üç gazetedeki mülâkatınm buna mit fıkrasını ki mektubuma dâ- ve ettim ve hareket tarzındaki ikili ğo hayretten kendimi alamadığı m: da anlattım. âmil Paşanın hi deki mevkii sarı hâdisesi, Bulgaristanm bize karşı âdeta tehdit vaziyeti alması, sından Bosna ve Her- #eğin Avusturyaya ilhakı, Kâmil Paşanın hataları diye karşılanmış- tr. ttihat ve Terakkiile araları in açılmıştı. Bokeston kar- akası da araya karışmca kazan tatştı, Kâmli Paşaya hü. cumlar son şiddete vardı. Iş türlü türlü bahanelerle meclise geçti. Kâmil Paşa ile şiddetli mücadele- ler yapıldı, Bu arada Abdülhami- din gönlü edildi. Nihayet Kâmil Paşa istifaya mecbur edildi. Bosna ve Herseği nilhakından dolayı halk galeyan etmiş, Avus- turya mallarma karşı bir boykot kot başlamıştı. Avusturya bu cere- yandan müteessirdi. Sükün çarele- rini arıyordu. Bu aralık Nos Fre- Presse gazetesi bana hitaben a- gık bir mektup yazmıştı. Hâdisele- ri geniş bir gözle gören bir devlet adammın oğlu sifatiyle halktaki dar hislere karş; mücadele etmem ve sulh ve iki memleket arasında- ki dostluk namma uğraşmak iste- niyordu. Gazetenin direktöründen şu tel- grafı aldım “Bugünkü nüshamıda şahsınız za hitaben yazılmış bir hitabe var dır, Buna meamleketinizin menfaa- İl ve sulh namına Yine wazetemiz- de cevap verm l Derhal şu vetübi yazdim: iiçbir hak ve meciwriyet yok Men, xamanm nezaketini de göz önümde tutmıyarak, hükümetini zin Bosna ve Merseği ilhaka kalkış ması milleti haklı olurak galeyan ettirmiştir. Eğer Mithat Pasa da sağ olsaydı milletin bu heyocanmı haklı bulurdu. (Arkası var) | BİRKAÇ SATIRLA etikası niya çitmiş olan İngilterenin Anakara büyük elçisi Sir Persi Loren şehrimize dötmüştür: tedavi ettirmek üzere Viya . (K söimermede Mehmet Rasimin kösele fabrikasında çalışan Osman oğlu İ Mehmet sol elini makineye kaptırmıştır ÇK öralardaki üsyanserlerde çalmak dim ler, köy mümessillerile köylüleri sih Hİ bakımlardan aydmlatacaklar, ve ilk te daviler ve hastalıklardan korunma tetbir leri hakkında malümat vereceklerdir: . Pdireve giden Liman Müdür Mhavini Ha mit Saracoğlu, bugün şebrimize gele cektir; yük bir fındaki tetkiklerle yakından meşgul ola İ edecektir. fiilen başlamıştır. Şimdilik yapılan iş, nacak binaların hazirl göre ayrılması danı çirkinleştirmetken başka hiç bir işe yaramıyacağı fikrindedir. çini vesair tez; olduğunu, bu olduğu gibi muhafazası lâzımgeldiği- ni ileri sürmüşlerdir. Bu hususta kati bir karar verilmek üzeredir. Diğer ta- raftan istimlâkte usul, gayrisafi ira- dın yıllık tutarının on mislini vermek tr. Halbuki 983 ve 834 yullarında ya pılan tahrir sonradan yüzde yirmi beş nisbetinde indirilmiştir. Evvelce bazı yerlerde yapılan istimlâkler de Dahi- liyenin emriyle bu yüzde yirmi beşler indirilmemiş sayılarak hareket edil- miş, emlâk sahipleri bundan epeyce istifa mişlerdi. Şimdi E: de de bu usulün tatbik edilir KONGRELER: Tütün Kongresme Bir Rapor Verildi Tütün konferansı dün saat 15 te Tophane köşkünde Trabzon mebusu Hasan Sakanın reisliği altında ve bü tün delegelerin iştirakiyle müzakere- lerine devam etmiştir. Yunan dele nönün- edilmi. gasyonununun hazırladığı rapor, dün sine geçilmiştir. Bu raporun çoğaltıla rak bütün delegelere dağıtılması ka- rarlaşmıştır. Dünkü görüşmelerden sonra, nan ve Türk murahhas heyetlerinin dir. enstitüsünü ziyaret edeceklerdir. İ edecektir, —— umumi heyete verilmiş ve müzakere- | Yu- İnoktai nazarlarının bir olduğu mem- nuniyetle anlaşılmıştır. Bulgar dele- *İ geler de, hiç bir itiraz dermeyan et- memişler, raporu tetkik ettikten son-| ra cevap vereceklerini bildirmişler» Bugün Bulgarların dini bir bayra- mı vardır. Bu münasebetle konferans bugün toplanmıyacaktır. Yarın sabah bütün delegeler, Maltepedeki tütün Konferans cuma sabahı saat 10 da tekrar toplanarak mesaisine devam | ZA başmüdürü ve Deniz Ticaret mü. Eminönü Meydanının Açılmasına Başlanıyor Dünden itibaren hazırlıklara geçildi! istimlâk işi süratle bitirilecek İstanbulun bir an evvel imarı mev- Başvekil B. Celâl Bayar bü- a göstermektedir. Bu günlerde şehrimize gelmesi beklenen Celâl Bayarın, şehrin imar işleri etra- 1 haber verilmektedir. Başveki- limiz, imar projelerini ve bu mevzu etrafındaki çalışmaları bizzat tetkik Diğer taraftan Eminönü meydani- nin istimlâk edilmesi ve açılması için | | yapılan hazırlıklar, dünden itibaren istimlâk olu- an cetvele ve Yenicami kemeri hakkındaki ihtilâfın hallinden ibaret- tir. Çünkü bir kusm mütehassıslar bu İkemerin sonradan ilâve edildiği, mey- Diğer bir kısmı ise, kemerin iç kısmındaki inatın nefis bir eser arla bu kemerin de Meydan açılırken istimlâk edilecek adalardanbiri yeceği araştırılmaktadır. leri süratle bitirilecektir. Vali, Ankaradan Döndü Vali ve Belediye Reisi Muhittin Us tündağ, dün sabahki ekspresle An- karadan şehrimize dönmüştür. Ken- dlslle birlikte Ankaraya gitmiş olan Iktısat Müdürü Asım Süreyya. hasta olduğu için, imar müdürü Ziya da E. İ minönü meydanınm açılması için son hâzırlıklarla meşgul bulunduğundan | Ankarada kalmışlardır. Vali, dün Ya» İlovaya gitmiştir. İstimlâk DENİZ VE LİMAN tsrürye VUR Şirket Tasfiye Kararı Verdi İstinye Dok Şirketi, umumi heyeti İ toplantısı dün sabah saat 11 de gir- ketin Karaköypalastaki merkezinde yapılmıştır. Toplantıda, şirketin tas- fiyesine dair olan idare meclisi ra. poru okunmuş ve umumi heyetçe ka- bul edilerek tasfiye memurları seçil- miştir, Tasfiyeye memur heyet, şir. ketin Paristen gelen ve satın alma işlerinde hükümetle temas eden mu- rahhas azası Robin, le avukat Ha- zandan ibarettir. Şirket tesisatmm devir ve teslim işlerine ubat başm. dan itibaren başlanacaktır. Deniz Müesseselerinin İşbirliği Istanbul HUmanmda sahil sıhhiye, emniyet, liman ve gümrük muhafaza teşkilâtlarının iş birliği yapabilmele- Ti için hazırlanan nizamname, alâka. dar Vekâletlerce tetkik edilmiştir. Şu bat içinde meriyete girecektir, Nizamnameye göre, iş birliği ya- pacak idarelere direktif vermek Üze- re bir komisyon kurulacaktır. Bu ko. misyon valinin riyaseti altında Em- niyet Beşinci şube müdürü, muhafa- İdürü veya Liman reisi ile sahil sıhbi- İPOLİSTE : Esrarlı Cesedin Hüviyeti BirTürlü Anlaşılamıyor Halıcıoğlu iskelesi önünde bulunan ve hüviyeti gibi ölüm sebebi de belli olmıyan ceset, şimdiye kadar Morgda soğukhava dolabında teşhir ediliyor- du. Müddeiumumlliğin o müsaadesile ıda boğularak öldüğün tir, Rapor bugün Müddeiumumiliğe İ verilecektir. Şimdiye kadar polis birçok tahmin- ler üzerinden yürümüş, fakat kati bir neticeye varamamıştır. Şimdi son bir ihtimal üzerinde daha durulmak- tadır. Bu da, adamın Hasköyde sa- hilde boğularak denize atılmış olabi- leceğidir. Bu yeni iz üzerinde yütün- mektedir. Bu adamın kendi kendine denize düşmüş olması ihtimali de göz önüne alınmaktadır. Yedi Yerinden Vurdu Dün Taksimde, genç bir adam met- esini yedi yerinden yaralamıştır. Hâ dise şöyle olmuştur: 24 numaralı evde oturan 29 yaşların- da İbrahim oğlu Rüstem, üç seneden metresi Sünbül ile bir hafta evvel kay muştur. Fakat, sonra metresini kov- duğuna pişman olân Rüstem Sünbülü aramış, bulamamıştır. Nihayet dün Taksimde Sünbülle karşılaşmıştır. Rüstem, genç kadına barışmayı ve e ve dönmesini teklif etmiş, fakat red cevabile karşılaşmıştır. Bunun üzeri- İne çakısnı (o çekerek (o Sünbülü yedi yerinden yaralamıştır. Sünbül Beyoğlu hastahenesine kaldırılmış, Rüstem yakalanmıştır. Yaralanan Genç Kız Yeşildirekte Hamarat zade Nedim ve oğulları trikotaj fabrikasında çalı- şan Mahmure isminde genç bir kız, makinelerden birine çarpmış, sağ'0- muzundan ve ayafından. yaralanmış Araba Bir Kıza Çarptı Rifatın idaresindeki yük arabası Tahmis sokağındna geçerken, oku kı- rılmıştır. Okun kırılmasından korkan ve kaçmıya başlıyan beygirlerden bi- ri, oradan geçmekte olan Sürmeneli 30 yaşlarındaki Rukiye isminde bir kadmı çiğnemiştir. rette yaralanan Rukiye Haseki hâsta hânesine kaldırılmış, arabacı Rilat ya kalanmıştı, Otobüse Çarpan Tramvay numaralı tramvay, tr. masına çalışılacaktır. Dün Sabahki Sis kaplamış ve bu yüzden vapur sefer 8,30 a kadar posta kalkamamış Kavaklardan ilk posta ancak de kalkahilmiğtir. yank ön len HADİSELERİN RESİMLERİ Kâmil Paşaya gönderdim. Yalnız | 7 — İstinye Dok Şirketi amumi heyeti toplantı halinde E—- Dün Atinaya hareket eden Üntoersiteliler rıhtımda. Morg, ceset üzerinde otopsi yapmış ve bit etmiş | Yenişehirde Sazlıdere caddesinde İga etmiş, ve Sünbülü evinden kov-| Muhtelif yerlerinden tehlikeli su- | Vatman Şükrünün idaresindeki 167 Salkımsöğütten egçerken şoför İsmailin idaresindeki 3284 numaralı otobüse çarpmış, oto- büsün arka tarafını hasara uğratmış- ——— ye müdüründen kurulacaktır. Nizam namenin tatbikine geçildikten sonra Iman kontrol vasıtalarının da artır! Dün sabah imanımızı kesif bir sis leri aksamıştır. Köprüden Boğaziçine ve 10,20 19-1-958 Ankaradan : Telefon ve Telgrafla i < Köylü İçin Taksitle Ucuz Hayvan Ankara, 18 (TAN Muha- birinden) — Türk köylü süne tarlada ve harmanda iyi bir nakil vasıtası kazar” dırmak için hükâmet bir tedbir almıştır. Orduda hiz met gördükten sonra ihti- yarlıyan ve artık ordunun işine yaramıyacak hale ge- len hayvanların ucuz fiyat. la ve taksitle köylüye satıl- ması kararlaştırılmıştır. Mü li Müdafaa Vekâleti Ziraat Vekâleti ile birlikte, bu hu susta bir kanun projesi ha- zırlamıştır. Lâyihaya göre orduda 12 yaşında bulunan hayöanlar satılığa çıkarıla. caktır. Bu suretle bir taraf- tan ordunun ihtiyacı olan genç hayvanları temin im- kânı hâsıl olmuş, bir taraf- tan da köylüye iyi bir nakil vastası kazandırılmış bu- lanmaktadır. beri beraber yaşadığı 16 yaşındaki iğ Demiryolları Kongresinde Ankara, 18 (TAN) — Merkezi AY rupa müşterek tarife esaslarmı gö - İrüşmek üzere aym 20 sinde Peştede toplanacak olan demiryolu kongresi ae iştirak etmek Üzere Devlet Demir yollar: tarife reisi Taki, şehrimizden hareket etmiştir. Malmüdürleri Arasında Ankara, 18 (TAN) — Bulancık malmüdürü Emin, görülen lüzum ü- zerine vekâlet emrine alınmıştır. Ke. mah malmüdürü Cevdetle Çıldır mal müdürü Tahsin yerlerinde birer dere» ce terfi etmişlerdir. Istanbul muhasa be mümeyyizi İsmail Fatihe, Tevfik, Ahmet, Haydar ve Rasim de Istan- bulda muhtelif şube şefliklerine tayin edilmişlerdir. leri 5 Ankara, 18 (TAN) — Belediyeler imar heyeti hakkındaki kanunu ye- ni baştan hazırlamak üzere Dahiliye Vekületinde bir komisyon kurulmuş- tur, Komleyon, vekilet mahalli ida veler umum müdürü Faikin reisliğin. de ve hukuk müşavir; Ekrem, Ankar ra imar müdürü Hulüsi, stanbul mar müdürü Ziya ve belediyeler imaf heyeti fen gefi Semihten mürekkep» tir. Tik toplantı dün yapılmıştır. Ceza Müesseselerinde Tetkikler Ankara, 18 (TAN) — Romanya, Ya nanistan ve İtalya ceza müesseselerid de tetkiklerde bulunmek üzere har pishaneler umum müdür muavini Şe ref Avrupaya gönderilmektedir. Bay Şerefin tetkikleri iki ay sürecektir. Büyük Sulama İşlerimiz Ankara, 18 (TAN) — Nafin Ve kâleti Susurluk, Gediz ve Büyük | Menderes havzaları ile Yeşilırmak havzasında ve Adanada tesis edilecek sulama şebekelerine sit fenni şart * nameleri tasdik etmiştir. Inşaat bö” » | günlerde eksiltmeye konacaktır. TAKVİM ve HAVA 19 İkincikânun 1938 ÇARŞAMBA Gün: 31 Kasım: 73 Rumi: 1358 Ikincikânun: 6 2.4 08 5,7 14,54 — Akşams 544 — O lmsak: geçmiştir: si Yağışlar Erzurum, Malatya ve Kayseri kar şeklinde olmuştur. Rüzgâr Karadeniz kıylarinda gari kuvvetlice, diğer yerlerde umumiyetle Mf esmiştir; İstanbulda hava sabahleyin sisli geri öğle üstü sis kalamış, akşama kadar bU” ha geçmiştir: Rürgâr cenubigarb den “a yede bir metre hızla esmiştir: Sant M barometre 75 7,7 milimetre idi: Hararet © "çok 4,7 ve en az #rlerım altında 2,4 santi, olarak kaydedilmiştir: 24 saat zarında dna yağmurun metre murabbama barak pa miktarı bir #eyap>rsaso # EEE EEESEFES