23 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

G özlerim elimdeki yırtık mek- tuptan ayrılmıyordu. Tekrar tekrar okuyordum. Düşündükçe, okudukça, hayretim artıyordu. Barba denilen bu adam kimdi? Niçin hüviyetini saklıyordu? Ku » mandana verdiği bu mühim haber- lerin karşılığı olarak bir menfaat ie beklemiyordu. Acaba niçin? Ku- mandan doğru olduğunu pekâlâ bildiği bu mühim haberlere karşı kayıtsızlık gösteriyor, mektupları yırtıyor. Niçin, niçin? Bütün bu niçinlere aklın ve man- tığın kabul edebileceği cevapları bulmakta arkadaşım Mehmet Ali ile.beraber âciz kaldık. Bu aciz, bi- zi. büyük bir tereddüt we kararsız ık içinde birakıyordu. İşi icap © den, makamlara bildirebilirdik. Fa-* kat o zaman bile ilişiği olanlar te- ,reddüde ( düşerlerdi. Yapılacak sevkiyat ta yüzüstü kalırdı. Bildir- memek te her zaman beklenebile- cek bir tehlikeye göz yummak de mekti. Bu tereddüt ve lrmtiğn ver. diği yorgunluk ve ( şâşkınlıkla Mehmet Ali, grup karargühina, ben de merkez kumandanlığına gitmek üzere ayrıldık, Vaziyeti Esat, Beye anlattım. O da hayretler içinde kal- dı. No yolda hareket edilmesinin münasip olacağını tayin etmekte zorluk çekti. Fağla duracak bir halde değil - dim, Müsâade istedim ve yanındâh çıktım, Köpsüye inmek üzere tram- vaya atladım. Bu işlere giriştiğim gündenberi bugünkü kâdar sıkıl - mamış, tereddüt ve kararsızlık çinde çırpınmamıştım. Çok bitgin Ve yorgundum, Vücddğmü ve zih- nimi dinlendirmek-için © gece Çam hcaya çıkmak istiyordum. Arkadaş Jara bulunacağım yeri haber ver- mek üzere Sitkecideki kâhveye uğ- radım. Sadık Efendi oturuyordu. Beni görünce yanıma #oküldu. De- di ki: — Müştak, sizi burada bekliyor- du. Şimdi sizi aramıya gitti. Meh- met All, bir saat evvel pasaport dairesine telefon etmiş. Bu akşam mühim bir iş için sizi görmek isti- yormuş. T abii, Çamlıcaya gitmekten vazgeçtim. Akşam Mehmet Ali pansiyondaki odama geldiği 2a- man âdeti veçhile yine gülüyordu. Elini cebine sokarken: — Bir mektup daha, dedi. Kendimi zaptedemedim ve hay- kırdım: — Yine o heriften ise rica ede- Tim gösterme ve bir söyleme bana... Çünkü tedi diğlmklen tili bitmediği için karargâhta kim- se yoktu. Odama girdim. İşe başlı- yacağım sırada kumandan . geldi. Yazan: M. SIFIR. ba Barba Antoni- nin İzini Buluyoruz Elindeki bu kâğıdın âslını uzattı ve dedi ki: “ — Çavuşyan gelince bu mektu- bu ver, okusun. Bu işle bizzat meşgul olmasını ve neticeyi her halde yarın bana telefonla bildir- mesini Yüzbaşı Gordona şimdi gi- dip söylesin, Siz de şu süyledikle- rimi not ediniz ve bunları da o- na veriniz. “Bu mektubu yazan a- dam Galatada Şarap iskelesinde kahvecilik ve. meyhanecilik ya - pan bir Maltalıdır. Ismi (Barba An toni) dir. Evvelce benim için gizli olarak çalışıyordu. Şantaj yaptığını öğrendim ve hizmetimden çıkar - dım. Bu adam, birkaç defadır ba- rnekti iti Bİ Ri çağ SE rüşsün. Çavuşyan Kapiten Gordona, bu adainın pek te inan lacak Bir kimse olmadığını ve müt- hiş bir yalancı olduğunu anlatma- lıdır. Her şeyden evvel bunu nöt e- diniz. Ben Harbiyeye gidiyorum.., dedi ve gitti, Çavuşyan gelince, kumandanın emrini söyledim. Mektubu da ver- dim. Kopyesi işte... şam Ali, bu sözlerden son- râ mektubu elime tutuştur- du, Barba, bu mektubunda şu ma- lümatı veriyordu: “Silâh ve cephaneler bu sabah Millet vapuruna verilmiştir. Kaçak çılarla yakınlığımın derecesini an- latmak ve haberlerinin doğruluğuna inandırmak için size şunları da bil- dirmeyi faydah buluyorum: Bü si- ia) ve cephaneler deniz komodo- ri Nazmi Beyin emri ve yüzbaşı İsmail Hakkı Beyin eli ileainbar- dan çıkâriliniştir. Bü parti İne boluya gidiyor. Gönderen hâkim- zade Mehmet Be; . Miralay Naz- mi-Bey, bn adama üç gece sonra, merkez ambarından parça halinde sandıklara yerleştirilmiş iki fay- Yare verecektir. Bu sandıklar da Dahiliye gümrüğünde ticaret eş- yası gibi muamele yapılarak va - pura verilecektir. İneboluya gönde- rilecektir, Dahiliye gümrüğü mü - dürü İhsan Bey, kaçakçılara yar- dım ediyor, Muayene müfettişi Hay 'ar Bey, kaçakçılarla beraber çalı- şıyor, Kaçakçılara mavnaları her vakit Kahraman Mehmet ile Ab- dullah reis veriyor. Hamalları da Şarap iskelesi önündeki bekleme yeri bekçilerinden Çoban Recep buluyor. Bu hamallardan ikisini el. de ettim. Kaçakçıları suç üstünde tutturmakla bu defa size iyi hiz- metler yapmayı vadediyorum. Be- ni affediniz.,, İş anlaşılmıştı. Düşünce ve üzün- tüden kurtulmuştuk, Esat Beyi de meraktan kurtarmak lâzımdı. Al dığım bu malümatı ve mektubun kopyesini hemen Sadık Efendi va; sıtasile kendisine gönderdim. Ben de Müştakla beraber Şarap iske- lesine indim. (Barba) nn meyhane- sini kolaylıkla buldum. MAARİFTE : Okullardaki Yoksul veGıdasız be vardır; Bunlardan 14526 sının yok sul ve yardıma muhtaç olduğu anla- İ şılmıştır. Yoksul talebeye yardım işi okullarda himaye heyetleri kurulmuş İtur. Geçen 'ders yili başında yardım İ gören talebe sayısı 7725 i bulmuştu. Yardımları genişletmek için 5 mayıs 1037 de ilkokul yoksul çocuklarıma İyardım birliği Kurulmuştur. Birliğin bakılan çocukların sayısı 7725 ten 10869 a yükselmiştir. Elbise, kitap ve sair yardımlar da fazlalaşmıştır. Birlik, İ41 okuldaki himaye heyeti İve cemiyeti ile alâkadar olmuş, bu heyetlere 20895 âza yazılmış ve bir yılda 43363“lira toplanmıştır. Kaza- lardaki çalışmalardan başka, birlik merkezi bu himayet heyetlerine 6041 lira 57 kuruş değerinde gıda madde- si tevzi etmiştir. sebetile birlik merkezi tarafından ra 4211 lira değerinde 1690 parça el- İbise dağıtılmıştır. lecektir, Darüşşafaka kongresi Darüşşafaka mezunları geçen gün senelik kongrelerin! yapmışlardı. Bu mhünasebetle Büyük Şef Atatürke çekilen tazim telgrafına şu cevap gel miştir: HARUN KOCACAN Darüşşafaka o mezunları başkanı Derlişşalaka mezunları senelik kongre- leri münasebetle gösteriler temiz duygu- İsra Atatürkün teşekkürlerini büldirisim. Umum! kötip vekili Süreyya Anderiman Yüksek Orman fakültesi talebesi garp ve cenubi Anadoluda bir seya- TİME yalpa Ge vey va ay 1S | tanbuldan kalkarak Burdur — Antal İya — Mersin, Ulukışla ve Ankaraya uğrıyacaklar ve 15 gün sonra Istan- bula döneceklerdir, Bugün fen fakül- tesi talebesi Boğaziçine * bir: gezinti yapacaktır. DENİZ ve LİMAN; © Deniz Ticaret Istanbul limanında, deniz ticareti | bakımından, cümhuriyetin kurulu - İşundanberi büyük bir inkişaf görül mektedir, 923 te limandan 8 milyon tonajında 13 bin gemi geçtiği halde bu miktar 936 da 18 milyon tonluk !17 bin gemiye çıkmıştır. Bu tarihler arasında, limandan geçen gemiler 927 de 11 milyon, 929 da İ$milyon 930 da 17 milyon ve 20 milyon tona- ja kadar yükselmiştir. Yeni G, İ, R. rejimi ile Ilmanımızdaki faaliyetin daha fazla artacağı tahmin olunmak tadır. Denizbank Müdürü geldi. A Demi rn rim ile Akay müdürü Cemil de An- karadan dönmüşlerdir. Sadettin Se- rim, Raufi Manyas ve Cemil, Anka rada toplanan. Denizyolları umumi heyetinde 930 senesi bilânço vaziyet leri etrafında izahat vermişlerdir. Mersin ve.İzmirde liman reisli ği işleri üzerinde “tetkikler yapan deniz ticaret müdürü Müfit Neçdet Deniz, şehrimize dönmüştür. Yeni sefer tarifesi Denizbank, Denizyolları tarifele- rinde mühim değişiklikler yapmıya karar vermiştir. Onümüzdeki aydan itibaren gelmiye başlıyacak olan ye İni vapurlar, Mudanya ve Mersin hat İtina verilecekler ve buralardan alı- zırlanacaktır. çocuklara yardım| Istanbul belediye hudutları içim- || deki resmi ilk okullarda 57653 tale İ12 yel evvel başlamıştır.-1931 de İlk || on bir aylık bir çalışması sonunda, |' 23 Nisan Çocuk bayramı münâ- | muhtelif kazalardaki yoksul çocuklar || Bu yardımlar daha çok genişleti-| nacak daha büyük vapurlar, Karade- niz hattına tahsis olunacaklardır. O- nümüzdeki ihracat mevsiminde de- niz nakliyatı bakımından hiçbir si- kıntı çekilmiyeceği tahmin edilmek- tedir. Yeni tarifeler de buna göre hajen kırılan cam parçasile bileğinden lerden le rik Kısa Bir Cevap Şahsi işlere stltunlarımızda yer || Fakat Cümhüriyet gazetesi din de bize tekrar durup dururken çattığı için, şurada bir İki satırla vaziyeti aydınlatmak mecburiye- tinde kaldık. Okuyucularımızdan özür dileriz. Bundan birkaç ay evvel Cum- huriyet gazetesi, muharrirleri - | mizden Sahiha Zekeriya aleyhin de ağza alınmıyacak küfürler sa- || vurdu, Sabiha Zekeriya bu kü - | fürlere cevap vermiye tenezzül | etmiiy: erek Cumhuriyet gazetesi | aleyhinde bir şahsi hakaret da - | vası actı. Bu dava geçen gün neti Jİ celendi ve mahkeme Cumhuriyet xazelesi mesul müdürünün mah- hümiyetine karar verdi. Biz de | bu kararı üç gün evvelki nüsha - | mızda nesrettik. | İşte Cumhuriyet gazetesini si - | | nirlendiren hâdise, bu mahkümi- yet kararını sütunlarımıza geçir» | miş olmamızdır. Evvelâ şunu hatırlatmak iste - riz ki, Sabiha Zekeriyanın Cum - huriyet gazetesi aleyhine açtığı, şahsi hakaret davasıdır. Bu da - Ji) vanın Tan gazetesile hiçbir alâ - kası yoktur. Tan, Cumhuriyet a- | | leyhine bir dava açmış değildir. Matbuat kanunu yalnız gazetele- ri kendi aleyhlerine açılan dava- lar hakkında neşriyatta bulun - | maktan menetmiştir. Yoksa gaze | tenin mânevi şahsiyetini temsil | etmiyen muharrirlerinden biri - | nin uğradığı sahsi hakaretten do- layı açılan davayı neşre kanın mâni değildir. | Cümhuriyet bu küçlk noktayı | unuttuğu için hükmünde aldan - miş, fakat bu vesile ile adliyemi- zi tarafgirlikle ithama “varacak | Hiddetin fazlası daima, sahibi- ne zarar verdiği gibi, bu defa ken di yazdığından dolayı muatap o- lacak olan da yine Cumhuriyet || gazetesi olacaktır. Çünkü, dünkü yazı bizden ziyade Türk adliye « sini alâkadar eder zannediyoruz. POLİSTE i Yüz Vermiyen Kadını Yaraladı Kasımpaşada, Hüseyin isminde ri Perihan isminde bir kadına göz koymuştur. Hüseyin Perihanla ke- nuşmak istemiş. fakat Perihan yüz vermemiştir. Buna, fena halde kızan Hüseyin, eline geçirdiği bir süpürge sopasile kadını başından yaralamış- tır. | Fatihte Kurdağa caddesinde” 95 numaralı evde oturan Osman kızı Ayşenin, Kırılan cam parçalarile sağ kolunun dâmarları yaralanmıştır. Denizbank umumi müdürü Yusuf |D Şişlide, Meşrutiyet mahallesinde Birinci Ayazma sokağında 65 numa- ralı evde oturan Mustafa, o civarda bir kahvede öfururken sarası tutmuş, sandalyesinden düşerek başından ya ralanmıştır. Kasımpaşada orta mektep soka- ğında 41 humaralı evde oturan Meh medin 3 yaşındaki oğlu Ali, pence- relen dışarı bakarken, kırık olun cam alnına isabet ederek yaralanmış tar. | Arabacı Kâzımın idaresindeki yük arabası Kadıköyde Ali isminde biri- ne çarparak yaralamıştır Kasımpaşada, Acıçeşme caddesin- de 51 numaralı evde oturan Şera- Pm 3 yaşındaki kızı Merih pen- cereden taşlığa düşerek yaralanmış © Kasımpaşada, Mesçit sokağırda oturan Vahdettin isminde biri kaza- yaralanmıştır. bir kahveci çırağı, bir müddettenbe- | BELEDİYEDE : Halk Için Ucuz Mahlüt Yağ Yaptırtılacak Margarifi yağı hakkmdâki tali- matname bu hafta şehir meclisinde müzakere edilecektir. Encümenlerve İ kabul olunan talimatnamsye göre, İşehirde ucuz fiyatla satılmak üzere mahlüt yağ yapılmasına İzin verile cektir. Bu yağlar 9630 halis yağ 25 vejetalin ve yüzde 45 iç yağlar rından mürekkep olacaktır. Mahlüt yağ İmalâthaneleri siki kontrol altı- na alınacaktır. Seyrüsefer projesi Prost bu defa şehrimize geldiği zaman şehrin istikbaldeki kara ve deniz seyrüseferine ait projesini de hazırlıyacaktır. İmar bürosu bu pro jeye esas olabilecek hazırlıkları gör- miye, vesika ve istatistikleri topla- mıya başlamıştır. Şehir plânına göre genişletilmesi kararlaştırılan Eminönü — Eyüp yö- İunun Eminönü — Hâl binası kıs- mındaki istimlâk. muamelesi 938 yi- lında yapılacaktır. Bu caddenin Hâl den Eyübe kadarki kısmı arka taraf- tan geçeceği cihetle yolun bu kızını | plânın tatbik edilmesine başlandık- tan sonra açılacâktır. Tamir edilecek yollar 938 Belediye bütçesinin fevkalâde kısmına 325 bin lira yol inşaatı, 35 bin lira köprülerin tamiri, 44 bin lira şehir haritasının ikmali, | 110 bin lira istimlâk işleri, 70 bin lira ka nalizasyon, 200 bin lira Konservatu- var inşası, 30 bin lira mezarlıkların düzeltilmesi için tahsisat konmştur. Binalardaki numaralarla sokaklar daki numaraların daima kırıldığı, sö küldüğü, koparıldığı görülmüştür. Belediye haziranda bunların tamam lanması için bütçeye tahsisat koy- muştur e vapfinarmmal dedm elan üürmünelerinden birini tek tip olarak İ seçecektir. Belediye mutemetlerine 300 lira- dan fazla avans verilmemesi karar- laştırılmıştır. MÜTEFERRİK : Yedek Subaylar Diploma Alıyor Yedek Subay Okulu, onuncu dev- resini bitirerek mezun olan 1800 ka- dar genç subay, bugün saat 9.30 da Taksim Cümhuriyet âbidesine mora- simle çelenk koyacaktır. Taksim mey danında İstiklâl marşı söylenecek ve bir söylev verilecektir. Bundan'son- ra, bir geçit resmi yapılacaktır. Mektepte öğle yemeğini müteükip diploma tevzi edilecek ve and içme merasimi yapılacaktır. Bir Amerikalı gazeteci Amerikada çıkan Natlöndi Geog- raphical Magazine mecmuasının Av- rupa muhabiri Chandler şehrimize mir mıntakasında folklora ve etno- lojiye dair etüdler yaparak tarihi makaleler yazacaktır. Muharrir dün bize dedi ki: — Türkiyenin az zamanda tahak kuk ettirdiği terakki hamleleri be- nim için mevzuların en güzeli ola- Muhabirin söylediğine göre, bu mecmuanın baskısı iki milyondur. Bugünkü şenlikler 23 Nisan Milli Hâkimiyet ve Ço- cuk bayramı münasebetile bugün şeh İrin ber tarafında tezahürat ve me İrasim yapılacaktır. Bunun için, bü- tün Halkevleri zengin * programlar hazırlamışlardır. Gündüz ve gece bayram şenlikleri devam edecektir. Bu sabah saat onda Taksim Cümhu- riyet âbidesine Parti, belediye, sair teşekküller adına çelenkler konacak, söylevler verilecektir. Kazalarda ta- lebeler geçit resmi yapacaklar, şehir içinde gezeceklerdir. Bu münasebetle 23 Nisan ve Co- cuk mevzulu konferanslar, temsiller 23-4<038 Ankaradan Telefon ve Telgrafla Zeranmesa Ziraat Vekâletinde Gece Toplantıları Ankara; 22 (Tan Muhahirinden) — Ziraat Vekâleti konferans salonun- da, saat 21'de bâşlüyıp bir buçuk sa- at sürecek gece toplantıları tertip 'e- dilmiştir. Bu toplantıya vekâlet ilert igelenlerinden başka, ziraat enstitüsü dekan ve profesörleri iştirak edecek lerdir. Toplantılarda vekâlet işleri hakkında serbest görüşmeler yapıls- caktır. Bundan başka ziraf, sınai, 2i- rai işletme, mal hazırlama, teşkilât, gibi mühim mevzular üzerinde ko- 'nuşmalar yapılacaktır. Bü gece toplantılarında gösteril mek üzere 40 kadar ziral ve teknik film hazirlânrsıştır. Yakalanan Kaçakçılar Ankara, 22 (A.A) — Geçen bir haf ta içindâ gümrük muhafaza teşkilâ- tı, kırk bir kaçakçı;“bin elli bir kilo gümrük kaçağı, yetmiş üç kilo inhi- sar kaçağı, bir kilo iki yüz elli gram Iyuşturucu madde, bir tüfek ile on yedi kaçakçı hayvanı ele geçirmiş. MEMLEKETTE : 150 Üniversiteli Genç Edirnede Edirne, 22 (Tan Muhabirinden) — 23 Nisan Bayramını geçirmek Üze- re bu sabah Edirneye gelen Edirne Lisesi mezunlarından 150 üniversite li genç, Edirne gençliği tarafından karşılanmıştır. Misafir gençler doğ- ruca Atatürk anıtının'Önüne giderek çelenk koymuşlar, umum! müfettiş- liği, vilâyeti, Halk Partisini ziyaret etmişlerdir. Şehirde bir gezinti ya- pan gençler saat 17.30 da Geners) Kâzm Dirik'in Halkevinde, şerefle- rine verdiği ziyafetle bulunmuşlar. Ayrıca İstanbuldan © otobüslerle gelen ve Havsada karşılanan 45 kişi- lik sporcu kafilesile Edirne gençliği Edirnede büyük spor hareketleri öla caktır. * İzmit, 22 (A.A) — İstanbul iktisat ve ticaret mektebi yüksek kısmı ikin ci sınıf talebeleri muallimleri Raşit ve muavin Einverin riyasetinde bü sabah. şehrimize « gelerek kâğıt ve karton fabrikasını ve şehrin muhte Mf yerlerini gezmişler ve akşam tre- niyle İstanbula dönmüşlerdir. iz İNAZILLIDE « İki Haydut Öldürüli Nazilli, (TAN) — Kumrallı köyün de Mustafa Solağın evini basarak parasını çalan iki haydut, burada öldürülmüşlerdir, Kerpiçgölü semtinde pusu kuran jandarma ve bekçiler, haydutları beklemeye başlamışlardır. Gece sa- at 8,5 ta o taraftan devamlı silâh sesleri işitilmiş, (o halk camiden ve dükkânlardan dışarıya fırlamıştır. Z8 bılanın pususuna düşen Abdullah ve Bekir silâhla mukavemet gösterdik” lerinden üzerlerine ateş edilmiştir. Haydut Bekir hemen ölmüş, Abdul lah ta götürüldüğü hastanede can vermiştir. —— ————< TAKVİM ve HAVA 23 Nisan 1938 CUMARTESİ İsüreüey oOGünse (o Katım 167 | Arabi: 1657 Kum TARA İ Sefer: 23 Nisan: 40 Güneş: 8,14 — Öğle 1212 İkindi: 16.00 — Akşam: 19,58 Yatsı : 2035 — İmei 120 YURTTA HAVA VAZİYETİ | Yurdun Karhdeni? kıyıları, Orta ve va #u Anadolu bölcelerinde hava bulutlu © mevsll yağışlı diğer bölgelerde ekseriYi ge bulutlu geçmiş, rüzgârlar doğu Anadol ei emup doğusunda cenubi istikametten, ger yerlerde umumiyetle şimali istikamet ten orta kuvvette esetiştir. Dün İstanbulda hava ekseriyetle kapi ve ciztatii geçmi. rüzgür simali irskaii ten 2 ilâ $ metre hizla esmiştir, Saat İf barometre 161.2 milimetre idi. Hararet 4,4 ve en az 8,7 saptisrat olurak