25 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Bakkal Todoriye Lâyık Ceza Veriliyor Olduğu Sadik Bey avini svlamış, işini bitirmişti. Süratli bir yürüyüşle Şileden uzaklaştı. Seçtiği sık bir ormanlığın kuytuluklarına sindi. Müfreze dinleniyor ve hayvanlar yem kestiriyordu. Bakkal Todori de Sadık Beyin karşısında hıyanet lerinin, cinayetlerinin hesabını ve riyordu. Evvelâ herşeyi inkâr etti, suçsuzluğunu iddiaya kalkıştı. Fa. kat karşısındakinin çocuk olmağı- ve kendisini aldatmanın im. kânını bulamıyacağını pek çabuk anladı. Dilinin bağı çözüldü. O gü birer sayıp döktü. Mavri Miralile- in Şile ve havalisinde y disinin oynayacağı rolleri ve yapı- Jan hazırlıkları olduğu gibi anlattı, Görülüyordu ki bu şerir, sansar gi- bi gizli gizli kan içmekten zevk duyuyordu. İtirafları dinliyen Sa- dık Beyle arkadaşları orun hakkın da lâyik olduğu hükmü verdiler. Kalbine sıkılan bir kurşun Bakkal Todorinin kanlı maceralarla geçen hayatını derhal söndürdü. Bsskın gecesinin sababı İngiliz- ler hâdiseyi haber aldılar. Lister, Bakkal Todori gibi kuvvetli bir a- damının, sadık bir dostunun kaçı- Tlmasına tahammül edemedi. Hid det ve merakından ortalığı büyük bir telâşa uğrattı. Kendi de dağ- lara düştü, Sadık Kaptanı yakalamak ve To doriyi kurtarmak için Lister, se kiz süvari ve,iki makineli ği le ve süratle harekete geçti. Bü- tün geçitleri ve yolları tuttu, Kuş uçurmuyorlardı. İşgal kuvvetleri, bu hareketin Sadık Kaptan müt. rezesi için yapıldığını sakladılar, İstanbüla gülünç olmaktan korku, yorlardı. Hedeflerini örtmek için milli kuvvetlere mensup bir süvari alayının Şile üzerine sarktığı şayi asını ortaya attılar. İngilizler bu- nu yapmakta haklı idiler. Çünkü Sadık Beyin yetmiş kişiden ibaret vari ve iki makineli tüfek bös ğü göndermeye İhtiyaç duymala nı, gülünç sayılacak bir hareketti. Bu hareket sırf Listerin arzusu ve hatırı için yapılmıştı. İngilizler, bu işte Sadik Kaptanı tırtmaktan 2 yade Listerin unurunu düşünmüş» Yerdi. Sadık Bey İngilizlerin bu şiddet | N takip teşebbüslerini vaktile tah min etmiş ve plânlarını ona göre hazırlamıştı. Kendi müfrezesinin Si le cenubuna cekildiğini göstermek Ye bütün İngiliz takip kuvvetlerini © tarafa sürükletmisti. İsteseydi o istikamette de pekâlâ çekilebilir. di. Fakat oralara ne kaçmak ye na de İngilizlerle çarpışmak için gel miş değildi. Görülecek daha çok işleri vardı. Mavri Miralilerin te- pelenecek ve toprağa karıştırıla- cak çeteleri ve bu çetelerin Sileli Pehlivan oğlu Yorsi, Yeniköylü Deli Yani, Şileli Kör Vasil, Yeni- köylü Dimitri ve Paşaköylü Milki kaptan gibi başları koparılacak ve Todoriye kavuşturulacak reisleri vardı. İneflizlerin takip varivet ve ha- reketleri karşısında Sadık Kaptan harp hilesi yoluna saptı, Derhal ?a eliyetini muvakkat bir zaman icin öde > Yazen: M. SIFIR tatil etti. Müfrezesini uzak köy- lere dağıttı. Bir gecenin karanlı- ğında yalnız başına Sultan çiltfili ğine geldi. Üsküdara inmek ve bir &z yorgun vücudünü dinlendirmek niyetinde idi. Fakat İngilizlerin bir hareket merkezi yaptıkları bu ralardan geçmekte bir tehlike gör dü. Kimseye sezdirmeden Sultan- çiftliğinde ötedenberi boş duran Sultan Muradın köşküne kuruldu. Köşkün önündeki çadırlı ordugüh ta bulunan İngilizlerin “hallerine gülerek tam bir hafta bu köşkte dinlendi, Sultançiftlikliler onu kuş sütü ile beslediler. Sadık Bey İngilizlerin hergün ar tan faaliyetleri karşısında yakın bir zamanda harekete geçmek ü- mit ve İmkânını göremedi. Orta- Jiğm yatışmasını ve bu kuvvetle- rin dağılmasını beklemek lüzum ve zaruretini anladı. Köşkte de ar tik canı sıkılmıştı. Üsküdara in- mek ve birkaç ahbabı ile dertleş- meği özlemişti' Bit goda sarayı ter ketti, İngiliz nöbeteilerinin arasm dan sıyrıldı ve & ka- yı geçti. O gece sabaha karşı Altur nizadede komşum Yavuz Fehmi Bevin köşküne geldi ve burada bir ay gizlendi. İngilizlerin bir buçuk ay devam eden takipleri hiç bir ne tice vermedi. Yalnız Sadık Beyin maiyetinde ve 'Todori vakasında bulunanlardan İnegöllü Boşnak Nuri ile Debreli kardeşi Hasan tu tuldular ve Şileye gönderildiler. Fakat Sadık Beyin delâletile onla rı da, o 24man Üsküdar müddelu- mumisi bulunan Mazhar Bey kur- tardı ve milli vazifelerine devam etmek lzere tekrar Sadık Bey müf Tezesine ıklarını temin etti, Arkadaşım Z. Bey, habersizce karşılaştığı bu şiddetli İngiliz taz- yik ve takibinden kendini ve ar- kadaşlarını cidden takdire değer bir tarzda kurtardı. Taşdelen civa rında Müftü suyu denilen yerde birkaç gün etrafı çevrilmiş bir va- ziyete düşmüşlerdi. Kurtulus fmi- di kalmamıştı, Üçüncü gece talih gü ler yüzünü gösterdi ve bulundukla Ti yerden büyük bir koyun sürüsü A a rn bnmin a Ma yalı bir Yunanlıya aitti, Bu hay- vanların oralarda “ yayılmalarına Yunanlıların iltimas ve delâleti te, © zamanlar bu havali silen meşhur odeme Sap ke- vermişti. Z. ve arkadaşları netice. si meçhul ve şüpheli bekleyişe ta- hammül edemiyerek o gece teker teker koyunların arasına katıldı. lar, Emekliyerek İngiliz zincir hat tanı selâmetle geçebildiler. Sönra da türlü türlü zorluklara göğüs ve rerek Üsküdara geldiler, Çektikle Ti bu mihnet ve meşakkat onlara çok tatlı gelmiş olacak ki bir mid det sonra yine o havalideki müca- delelerine sevinerek koştular. Tr AN DENİZ ve LİMAN y Yeni Yapılan Vapurların Adları Kondu Dnizbankın Almanyada yaptırmak- İta olduğu vapurların isimleri kon - İ muştur. Bunlardan, Karadeniz hattı- na tahsis edilecek büyük üç vapurun isimleri Amur, Hadsusas, Içdeniz - dir. Bu gemiler 8500 gayrisafi ton - luk, makineleri 5000 eş'ar beygir kuvvetinde ve azami 16.3 mil süra- tindedir. Beherinde 63 yataklı 36 bi- tinci ve 86 yatklı 21 ikinci kamara | bulunacaktır, Birinci mevkide bir müzik salonu ve bar, oyun, yemek ve hususi salon olmak üzere dört sa- İon vardır. Kamaralarında sıcak ve soğuk su, tertibatı, hava değiştir - mek için termotenk tesisat, otoma - tik iskandil ve telsiz kerteriz alet-| eri, yangın ihbar ve söndürme ei - bazları, iki motörbot ve kâfi miktar- da can kurtaran motörleri bulunacak | İtir. Güverte yolcusu istiap haddi 500 İdür. Dört ambarla 8 vinç ve ambar- | larda kösilmiş ot ve yaş meyva nak- lini temin edecek frigorifik tesisat mevcut olacaktır. Bunların her biri 1227400 Ingiliz lirasına yapılmakta - İ dar. Orta hacimdeki dört vapurun is - mi: Kadeş, Etrüsk, Tirhan, Şalon - dur. Bunların her biri 3500 gayrisafi ton, makineleri 2000 aş'ar beygir kuv | vetinde 13,5 mil süratindedir. Behe- rinde 37 yataklı 20 birinci, 44 yatak lı 16 ikinci mevki kamara ile birin- İci ve ikinci mevkilerde birer siga-| ra, müzik ve yemek salonu vardır.| Güverte 306 yolcu alabilecek, 3 am- bar ve 7 vinci bulunacaktır. Mersin İha tahsis edilecek olan bu va - purların her biri 136.269 İngiliz li - rasma mal olmaktadır. Marmara hattına . işliyecek elen Trak tipinde diğer iki geminin İsmi| Sus ve Mpa Bunla Trak gibi 3500 gayrisafi tonluk, makine » leri türbin v şaft beygir kuy» vetinde T8'mil süratindedir. Büfler” da yalnız birinel ve ikinci mevkiler | vardır. Istiap haddi 500 dür. Iki vinç li bir ambarı vardır ve beheri 86.136 Ingiliz lirasına yapılmaktadır. Bunlardan başka Izmir körfezi için yapılan vapurların isimleri Sur ve fes, Yalova ve Adalar hattı için yı pılan Akay vapurlarının isimleri de Suvat ve Ulev olacaktır. la le ti 800 ça bii ÜNİVERSİTEDE: Bugün Başlıyor Üniversitede imtihanlar bu sabah başlıyacaktır. İlk olarak iktisat fa- İ kültesi ikinci sınıfının imtihanları başlamaktadır. Yarın da hukuk fakül tesinde imtihanalara başlanacaktır. Aile Bütçesi Anketi Bitiyor İktisat fakültesi talebesi tarafın. dan yapılan aile bütçeleri anketi bu sy sonunda bitmektedir. Bu suretle anket üç ay devam etmiş oluyor. An- yâpmış telâkki olunacak ve kendile-! rine seminer sertifikası verilecektir. Maarif Müdürü Tevfik Kut, Şile|- kazasında yaptığı tetkikleri bitirerek şehrimize dönmüştür. ESAT SAĞAYIN CENAZESİ YERLİ HA kete iştirak eden talebe bir seminer) 11” POLİSTE 3 Katil Ahmet Küçük Katil Ahmet Dün Yakalandı Pazar günü, Tepebağında bir fut- bol topu yüzünden Sabahaddin ismin de bir gerci bıçakla öldüren Ahmet dün, ş saklandığı çahlıkların arasında, bıç ğı da yine orada bir çöplükte bulun-| muştur. Bugün adliyeye teslim edile- cektir. Öldürülen Sabahaddin, çal şarak malül babasını ve 4 kardeşi: geçindiriyordu. Yapılan Sabahaddinin kavgaya karışmadığı ve tahkikata, Ahmetle kavga eden diğer arka- daşlarını ayırmak isterken vuruldu- Bu anlaşılmıştır Dün; ölen ddinin resmini katil Ahmet ya riz. Diğer taraftan katil Ahmedin Da) de ihale edilmiştir. | vutpaşa orta okulu talebesinden ol! duğu yazılmıştı Move mUGurlüğ emi in mekteple alâkası o! bildirmektedir. Sopa ile ağır yaralâdılar Dün, Bikırköyünde'ağır bir ye ifalama vakası olmuştur: Bakırköyünde oturan Taşi lü Hüseyin, Hasan ve Numan oğlu İh- san, bir para meselesi yüzünden kav. gaya tutuşmuşlı dır. İhsan ve Husi ir olup Taşköprülüyü fena balde dövmüşler ve sopa ile üzerine yü yerek başından ağır suret mışlardır. Hasan, hastaneye kaldın- larak tedav: hakkında tahkikata başlanmıştır. iş, diğerleri Bir çocuk 4 aydır kayıp Küçükpazarda Yoğurtçu Nuri 30- kağında 15 numaralı evde oturan Ce- milenin 13 yaşındaki oğlu Ali Macit, bundan dört ay evvel mektebe git- mek İçin evinden çıkmış, fakat bir daha dönmemiştir. Zabıtanın bi araştırmalarına rağmen küçük Ma-| cit, henüz bulunamamıştır Cam parçalarile yaralandı Balatta Karabaş mahallesinde Mür selpaşa caddesinde 144 numarali ev- de oturan Sultana ile oğlu Yasef kav ga etmişlerdir. Yasef, evi »ı kırmıya başlamış, bu sırada parçalarile kolundan ağır yaralan- mıştır. Yasef, tedavi altına alınmış- camları- cam Dördüncü kattan düştü Üsküdarda Paşa limanında inhisar lar İdaresinin tütün deposunda çalı- an Hüsey ninde bir smele, de- ponun dördüncü katından düşerek, muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. ERLERİ BELEDİYEDE; Dolmabahçede Spor Sahası Yapılıyor Dolmabahçe ve civarına alt şehir- cilik mütehassısı Prost tarafından tanzim edilen mevzii proje Nafla Ve- kâletince tasdik edilmiştir. Bu projeye göre Gümüşsuyu has - tanesinden ve Nafia teknik okulun « dan sekizer buçuk metre kesilerek yola katılacaktır. Bu suretle Gümüş suyundan Dolmabahçeye inen cadde münhani yerleri 17 diğer kisımları 14 metre olarak genişletilecek ve ye- niden yapılacaktır. Eski Establiâmi- re ve Dolmabahçe gazhanesi tama - mile kaldırılacak ve burası modem bir spor sahası haline getirilecek Estabhâmirenin önündeki çeşmenin olduğu yerle Dolmabahçe meydan - lığının Gümüssuyuna sapan tarafın- daki küçük meydanlıkta yeşillik ya- pılacaktır. Mevzii plânın yola ait kısmı der - hal tatbik edilecek gazhane, spor sa- hası ve diğer kısımları şehir plâm - nın ilk beş yıllık faaliyet programı He birlikte yürülülecektir. Floryada yeni bir gazino Şehirşilik mütehassisı Prostla va - M Ustündeğ, fen müdürü Hüsnü, k mar müdürü Ziya dün Floryaya git mişler, Floryanın imarına ait mev - zil plâna göre bugüne kadar yapıl - mış işlerle bundan sonra yapılacak olanları tetkik ve tespit eylemişler- neşretmiştik. Resmiri dltına Yanlışlık İlen ve alt katında soyunma yerleri ılmıştır. Özür di- | bulunacak olan yeni gezino'yun Ya - İ | dığı- | tir. ” İler, kalabalık bir halk kütlesi iştirak plânına üydi toplantısını yapmış, çalışma progra - Ekrem Sevencan dün şehrimize dön 4 Esat Sağayın cenazesi dün hazin) İlsağında 29 numaralı evde oturan An Bu işte kıymetli arkadaşım M. A de boş durmadı. Listerin Altuniza de ve havalisine musallat ettiği casusları oradan uzaklaştırmak i- çin çök çalıştı. Boşnak Ahmede muhitten ayırttı. Casus sürülerini Bürhaniye derelerinde asılsız şa- yialarla haftalarca gezdirtei, (Devamı var) Eski Maarif Vekiti Esat Sağayın cenazesi dün hazin merasimle kaldırıldı. Resimde dünkü cenaze merasiminden bir intiba tesbit edilmektedir. dir. Bu plâna göre yapılması lâzım ge pılması 44 bin liraya bir müteahhi - Gazinonun etrafı #amamile. acık ölacak ve inşaat sonbaharda bitecek- Şehirde yapılacak inşaatın imar dile kurulan — kömteyon “dad. mını hazırlamıştır. Bir müddettenberi Arkarada bu - | lunan belediye reis muavinlerinden müştür. | ——— Esat Sağay Dün Gömüldü Ölümünü teessürle haber verdiği- miz Bursa 88; eski Maarif Veki- rasimle kaldırılmıştır. Cenazeye âsker ve sivil mektepli- etmiştir. Cenaze, Maçkadaki apart manından kaldırılmış, saat 11 de bir top arabası üstünde Yedeksubay oku lu önüne getirilmiş, oradan otomobil le Bayazıt esmiine götürülmüş, na- mazı kılındıktan sonra, Merkezefendi | ye nakledilmiştir. Esat Sağay, Mer-! kezefendide hususi makberesine göz. yaşları arasında bırakılmıştır. 22 Kişi Sütten Zehirlendi Evvelki gün, - Kumkâpı, Kadirga, Lünga, Küçükayasofya, Süleymani- ye semtlerinde 22 kişi içtikleri süt ten zehirlenmişler, derhal tedavi al-| tına alınmışlardır. Zehirlenenlerden çoğu küçük çocuklardır. Yapılan tah kikat neticesinde, bu sütlerin, bu ci- varda süt satan Lângada Karakol 50- talyalı Ibrahim oğlu Cemilden alın- dığı tespit edilmiştir. Cemil de bu sütleri Küçükpazarda toptancı Petrodan aldığım, Petro da Ayayorgi köyünde mandıracı Meh - metten aldığını söylemişir. Buralar- dan toplanan sütler tahlil edilmek ü- zere belediye lâboratuvarına gönde- rilmiştir. Zabıta ayrıca tahkikat yap maktadır. » EŞ nr Sahte Dolar Izmir, (TAN) — Mehmet oğlu Hüse yin adında birinin Merkez Bankasına Türk psrasile değiştirilmek üzere ver diği beş doların sahte olduğu anla- şılmıştır. ö 25-5-938 Ankaradan Telefon ve Telgrafla Nafıa Vekilinin "Ulusa,, Beyanatı . Ankara, 24 (Tan muhabirinden“ Nafıa Vekili Ali Çetinkaya İstanbul Elektrik Şirketinin satın alma mukâ- velesinin imzasından sonra Ulus gaz8 tesine ezcümle şu beyanatta bulun muştur: “.— İstanbul Elektrik şirketinin sa“ tın alınmasi, Yeni Türkiye cümbu” riyetinin Lozan muahedesile temin ettiği istiklâl ve hâkimiyetinin ve beynelmilel hak, menfaat ve müna- sebetlerine taallâk eden şeref ve İti- barınin bir zarureti ve realitesidir. Eski padişahların kuvvet ve saltanat larının kemalde olduğu devirlerde ti cari münasebetlerde bulunduğu kü” çük ve büyük devletlere lütuf ve â- tifet politikası olarak bahşettikleri müsamahaların bir zaman sonra ah” lâk ve esas ukdelerinden uzaklaşmış ve zayıf düşmiye başlamış olan Os- manlı idaresinin önünde her cihetten birer mânia ve hail teşkil etmiye baş lamış ve inkiraza sürüklenmiye gö türmüş olan kapitülâsyonların Türk milletinin maddi ve mânevi mevcu- diyeti ve kabiliyeti üzerinde ne dere- celere kadar istiraplar verdiğini bir ti 12. stanbul Türk Anonim Elektrik şir ketinin imtiyazlı adı artık tarihe dev- rolunmuştur. Dünkü bu şirketin ci- hanşümul ticari ve iktisadi şöhreti ve alâkası olan Sofina ana şirketinin, ça lışkan ve civanmert Türk milletinin bu ruhi ihtiyacını anlıyarak bir an- laşma yoluna girmesi ve anlaşmış ol ması bizim için ehemmiyetle kayde- dilmiye değer bir hâdisedir. Yeni İ- daremizin mânevi ve maddi alâkası" nı takdir ederek yeni bir vaziyetle ve günün şartlarına uygun bir hareketle bir takım milletlere olduğu gibi, her hangi teşriki mesatye de kollarımız a- çık olacaktı Ankara Belediyesi Reis Muavinliği Ankara, 24 (Tan muhabirinden) — Ankara belediyesinde şirdiye kadar Yalnız bir reis muavinli; İTE LE YUL erman eee temadiyen inkişaf eden Ankara be * lediye işleri gün geçtikçe daha geniş iemektedir. Bu münasebetle mevcu- da ilâveten yeni bir ikinci reis mu- avinliği ihdas olunmuş, ve yeni mua- vinliğe Çankaya kâymakamı Halük getirilmiştir. İş Büroları Şeflerinin Toplantısı Ankara, 24 (Tun muhabirinden)— Bir senedenberi meriyete girmiş 0 - lan iş kanununun tatbikatı ve bun - dan sonra bu hususta alınması İcap eden tedbirleri tespit etmek üzere 14 bölgeden gelen iş bürosu şefleri İktisat Vekâletindeki tetkik ve ça - lışmalarına devam etmektedir. Iktısat Vekili bügün büro şeflerile bir görüşme yaptı. Muhtelif komis - yonlara ayrılmış olan bölge âmirleri bugünlerde işlerini bitirerek birer rapor vereceklerdir. MEMLEKETTE: Bir Amele Boğuldu Safranbolu, (TAN) — Karabük fabrikaları inşaatında çalışan amele- den Çerkeşin Ahmetler köyünden Sa- lih, yemek paydosundan istifade ede rek serinlemek istemiştir. İnşaat do- layısile hâsıl olan büyük bir çukur- daki suyun içine girmiş, yüzme bik mediğinden boğulmuştur. TAKVİM ve HAVA 25 Mayıs 1938 ÇARŞAMBA Sinday Gün: 31 Arabi: 1387 Hızır: 20 Rumi 1354 Mayıs 12 YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilktiş meteoroloji istasyonundan alı nan malümata göre, haya Marmara havzasi le Karadeniz kıyıları va Orta Anadolunun şimal kısımlarında bulutlu, diğer bölge- lerde az bulutlu geçmiş, rüzgârlar Trak- ya ve Karadeniz kıyılarında şimali, diğer yerlerde cenubi istikametten, arta kuvvete te esmiştir. Dün, İstanbulda hava açık geçmiş, rliz- Hüseyin ve kı bu pat diğini söylediği | adliyeye verilmiğleri ip. gâr cenubu garbi istikametien orta kuv - tta esmiştir. Seat 14 te barometre 7523 ilimetre idi. Hararet en çek 257 ve e 14,3 santirrat olarak kaydedilmistir. İ | ! İ bulun rma f i