13 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Eg BALA No, 117 7 : M SIFIR Bir Osmanlı ve Yunan Cebhesi Tasarlıyorlar S eniye salondan çekilmiş, di ğerleri yerlerini almıştı. Karşılıklı Utifatlar bol bol saçıl - mıştı, Benetin mevki ve şerefi gök lere çıkarılmiştı. Nihayet söz sırası günün İşleri» ne gelmişti. Damat Ferit: — Kapiten cenapları. Dedi. Ba- m iyi haberler işittik amma bil. mem ki, ne derecelere kadar doğ- ru... Çerkes Ethem Anmadoludaki- lere karşi ayâklanmış diyorlar. Evet, bu haber,doğrudur. Yal nız nedendir bilmem, Çerkes Et- hem Kemalistlerin karşısında bir varlık gösterip dayanamadı. Yu - nan cephesinin gerilerine kadar çe kildi. Ethemin bu hareketi bizi bay retlere düşürdü. Evvelce aldığı - mız haberlere inanmış ve millici kuvvetler arasında en çok Ethemin kuvvetlerine güvenildiğini sanmış tık. İş aksine çıktı. Akşam üzeri al dığimiz haberlere göre Ethem şu ardâ Yunan başkumandanı ile baş- başa görüşüyor. Bu görüşmenin bir taarruz doğurması ihtimali kuvvet lidir. — Bu ayrılık acaba umumi va- ziyete tesir yapacak mı? — Şimdilik-kat! bir şey söyle - nemez. Çerkes Ethemin çekilmek mecburiyetinde kaldığına göre Ke malistlerin bizim haber aldıkları- mizdan çok fazla ve çok munta - zam ve hattâ Ethemi ricate mec- bur edetek kuvvetleri bulunduğu meydana çıktı. Düşününüz ki, Ke malistlerin diğer cephelerde de kuv yetleri var. Şimdiye kadar alının haberlerin çok yanlış old şu hareketle anlaşıldı. Şimdi hakiki vaziyeti Yunanlıların yapmak mec buriyetinde bulunduğu taarruz ha- reketi meydana gikaracaktır. Bu « nunla beraber Kemaliştlerin'bu ta- arruza dayanabileceklerini pek zan helmiyorum. Herhalde hakiki va- ziyet bu hafta içinde anlaşılacak tır, — Çerkeş 'Ethemin bu hareketi. ni nasil karşıladınız? Bu bir sığın mak mıdır, yoksa Yunan Kuvvetle rine katıknak mu? enet g B Bence sığınmaktır. Fa kat bu hareketin Yunan kuvvetle rine katılmak şeklini alması Yu - nan başkumandanının Çerkes Et- hemle görüştükten sonra verece - ği karara bağlıdır. Etheme bilmem na dereceye kadar itimat edecek- ler. Bu şimdilik meçhul... Bu nunla beraber Yunanlıların Çer - kes Ethem kuvvetlerinden istifa « de fırsatını kaçırmıyacaklarını ü - mit edebiliriz. Bunu niçin sordu - nuz? Damat Ferit.mânalı-bir tarzda başını salladı: Yi ! dedi. Şu halde Yunan bların Çerkes Ethemden istifade yolunu bulamadıkları anlaşılıyor. Bence Fthemden ve kuvvetlerin- den cepheden ziyade göride İstifa de edilebilirdi. — Ne gibi? — Meselâ cephe gerisindeki aha den Etbem büyük bir kuvvet top kyabilirdi. — Yunanlıların böyle bir hare- kete Çerkes Ethemin arzu ve tekli- fi ile muvafakat edeceklerine Ihti- mal vermem. — Yunanlıların böyle bir hare- kete yanaşacaklarını ben de pek ümit etmem ya... Fakat bizimle Yu nanlılar arasında yapılacak bir an laşmadan sonra acaba Çerkes Et- hemden yine istifade kabil.değil midir? — Yunanlıların İstanbul hükü- meti ile bu hususta anlaşacakları- ni zannetmem. Cünkü “böyle bir anlaşma ile bugünkü vaziyete niha- yet vermek, sulhü derhal temin et mek kabil olamaz ki... Olsa olsa Kemalistleri ezmek hususunda bir ittifak “yapılabilir. Yunan- Tuların buğün İçin böyle bir ittifa- kı kabul edecekleri çok şüphelidir. Onlar bu işi kendi başlarına başa- rabilecekleri karnsatindedirler. — Beki... cek. Umumi sulhe bir an evvel ka vuşabilmek için böyle müşterek bir hâreket yapılması İüzümü Yunan Ulara hissettirilemez mi? Bu İşi Büyük Britanya hükümeti pekalâ yapabilir. — Bu gibi şeyler hakkında ken diliğimden söz söylemek salâhiye tini haiz değilim. Yalnız arzu &- derseniz bu hususta bir fikir ve tek lif var ise mümessile bildirir ve bir müzakere zemini hazırlıyabilirim. Sülhe biran evvel kavuşulmasını yalnız siz ve biz değil bütün dü: istemektedir. Şahsım nâmına lüyorum. Böyle bir teklifin hoşa gi deceğini ve bunun üzerinde görüs şülebileceğini ümit ederim. — Ben de öyle düşünüyorum. E- Zer umumi sulh Anadoluda kar - şılıklı cephe tutan Yunanlılarla Kemalistlerin hareketleri netles- sine bırakılır ise daha pek çok za- man beklemek lâzım... Doğruyu söy lemek icap ederse biz müttefikler- ce verilen tedip ve tenkil vazifesi» ni Yunanlıların yapabileceğini pek ümit etmiyoruz. Bunun için kuv- vetli bir müdahale lüzumunu his- sediyoruz. Tabii Kemalistlerin de Yunanlıları Anadoludan sürüp çı- karacaklarına da hiç ihtimal vere miyoruz. Ve gecen zamanlara acı. yoruz. Bunun için Yunan ordusu- nu yerli ahaliden toplanacak yeni bir Osmanlı ordusile kuvvetlendir mek ve müşterek bir taarruza ge- çirmekte büyük bir fayda görüyo vurula- i darbe hiç şüp leri kuvvetten dü ürecek ve inhizama uğfalataktır. Tâzyik altında kalan Anadolu yer yer'isyan edecek ve Padişahın hük mü yeniden Kurulscukter.” — Bu hususta Sadrazam Tevfik Paşa ile anlaştınız mı?. nasebet! İliç bir tasavvurdan bahsedilir onlara Tevfik Paşa ve kabinesi Ana- doluya dalkavukluktan başka bir şey yapıyor mu ki... İşte İzzet ve Salih Paşalar da bir anlaşma e- mini bulsesğiz diyerek gittiler © rada kaldılar. Bunların hiçbirine inanmak caiz değildir. — Öyle. Padişah Hazretlerinin fikirleri nasıl? dan kendilerine bir şey açmadınız mı? — Size söylediğim fikirler ta- mamile şevketlimize alttir. Beri'bu fikirlerin nakiliyim. — Şu halde Padişah Hazretleri nin kabineyi değiştirmek fikrinde olduğu anlaşılıyor. — Tamamileöyle,. — Ne için bir teşebbüs Ya; yor? Meselâ şimdi tam sıras — Bir teşebbüse lüzum görm yöruz. Çünkü İzzet ve Sâlih Paşa- nın Anadoluya iltihakları haberi gerçekleşmiş gibidir, Hattâ kabine nin İstanbulda kalan âzaları ile Ankara arasında bazı gizli muha- bereler yapıldığı ve onların da An karaya çağırıldığı hakkında haber- ler aldık, Ziya Paşa (e Mustafa A- rif Beyin bugünlerde Anadoluya geçmek üzere gizlice hazırlık yap- tıklarıni bile öğrendik. Bu vaziyet te Tevfik Paşanın yapacağı iş, mevkii iktidarı kendili terketmektir. Gelecek kabinede Başvekil ta bü siz olacaksınız, değil mi?.. — Gerçi ben kabule taraftar de- Bil isem de Padişah Hazretleri çok ısrar ediyorlar. Tabii kabul mec- buriyetinde kalacağım. (Devamı var) Bir Üfürükçü Tutuldu Bursa (TAN) — Koca Natp mahal lesinden Mehmet oğlu 50 yaşlarında Seyfedâin, berber Ahmet adında risine uyku muskası yazdığı ve üfü- rükçülük iddiasile Adliyeye veril - Fakat çok beklenile- | Tasavvurlarınız - MUTEFERRİK : Tekrar Eski Çalışma Şekli Tatbikedilecek Ay başından itibaren dairelerde ça lişma saatleriin değiştirilmesi ka- rarlaşmıştır. Bugünkü şekil tatbikat ta birtakım zorluklar doğurmuştur. Sabah saat 8.30 - 12 ve akşam 13 - 15.30 arası çalışılacak, bir saat öğ- İle tatili yapılacaktır. Sabah saat do- kuzdan on beşe kadar devamlı bir çalışma Şeklini ileri sürenler varsa da, bunun kabul edilmiyeceği anla- sılmaktadır. Balkanlar Arası Demiryolu Konferansı Şehrimizde Toplandı Balkanlar arası demiryolları konfe rânsı, dün sabah-Sirkecide dokuzün. cu işletme idaresinde toplanmıştır. Toplantıya Bulgar, Yunan ve Yu- goslav murahhasları İştirak etmekte dir.Yunan hükümetini Flokest, Bulga ristam Tekoz, Yugoslavyayi da Zil koviç temsil etmektedir, Konferansta memleketimizi Devlet Demiryolları müdürlerinden Naki ile hâsılat dai- resi şefi Cemal temsil etmektedirler. Bu defaki toplanlıda tarifeler üzerin- de görüşülecek ve müşterek yolcu ve marşandiz tarifeleri tesbit oluna- caktır. Toplantılar on gün kadar sü- recektir. Sultanahmet Camii İngiliz arkeoloji âlimlerinden Baks ter tarafından Sultanahmette Aras- ta sokağında yapılan hafriyatın, Sul tanahmet camiine doğru ilerliyöh kıs mında, cami için tehlikeli bir vazi- doğduğu iddin edilmektedir. Ca- mi önüne doğru ilerliyen kısımda ih yati bir tedbir olmak üzere hafri- dürdürülmüştur. “Diğer Tokta- A ii ya- setinde ve eski eserleri koruma'ce- miyeti azasından, Halil, Efdalettin, Nuri ve belediye imer müdürü Zi- , mü arı Kemalden mü- €p bir heyet hafriyatın hakika- ten temellere zarar verip vermedi- ğini tetkik etmektedirler, Harp Gemisi Ismarlıyoruz İngiltereden temin ettiğimiz kre- dinin altı milyon lirası ile ısmarlıya İcağımız harp gemilerinin siparişle. İrini vermek üzere, bugünlerde-bir heyet Londraya hareket edecektir. Heyet, Milli Müdafâa Vekâleti De- niz Müsteşarı Albây Salt Alman'ın #inde olacaktır. İlk olarak muh inde kruvazörlerin ısmarlana- slmaktadır. cağı & POLİSTE : Bir Kitapçı Dükkânından Yangın Çıktı Dün skşam, saat 1845 te Yenipos- tâhane karşısında Şehinşah Pehlevi caddesinde bir kitapçı dükkânından yangın çıkmış, derhal yetişen itfaiye tarafından genişlemesine meydan ve rilmeden söndürülmüştür. Yangın, Bekâr oğlu Hamdi ve Ki- tabi Hâmiye ait kırtasiye mağazası- nın üstündeki odada, kırtasiye sev- kinde kullanılan torbaların tutuşma- İsından çıkmıştır. , Torba diken amelenin düşürdük- leri sigaralardan çıktığı tahmin edi. İlen ateşi, ilk evvel dükkün sahibi İ görmüş ve itfaiyeye haber vermiştir. Bina evkafa alitir ve sigortalıdır. İ- çerdeki eşyanın da sigortalı olduğu anlaşılmıştır. Sardalyadan Zehirlendi | Şehremininde Uzun Yusuf mahal İlesinde oturan Tahirin kızı 16 yaşın- da Zehra, Silivrikapıda bakkal Kur- bandan aldığı peynir ve seyyar satıcı Muzaiferden aldığı bir kutu sardalya yı yemiş, fakat bir müddet sonra ze- hirlenmiş, Yedikule hastanesine kal- dırılmıştır. Destere İle Yaraladı Kurtuluş caddesindeki buzeu dük- kânında çıraklık eden on iki yaşın larda hafriyata devam edi! ilmektedir. ! ive Kuleye giden ana yollar kâmilen! İ asfalt - Bunlardan ilkönce İş Bankası BELEDİYEDE : ! Yarım Milyon | Liralık Yol İhale Edildi Yarım milyon lira sarfedilerek 13-| tanbulda yaptırılacak olan yollar, dün ihale edilmiştir. 507 bin lira ke- şif parası tahmin edilen yollar, mü-| teahhide yüzde biz buçuk eksiğine hale edilmistir. Ju Yerine göre, asfalt, bütün parke| veya mozayık olarsk yapılması, ka- rarluştırilanı bu. yollar, eri gaç 1940 İ İyılmm temmuz on ikisinde bitmiş 6 İlacaktır. Müteahhit, yolları vaktinde bitirebilmek için-işe üç taraftan bir- den başlıyacaktır. | Yeniden yapılacak olan yollar şun: | lardır l İstanbul tarafında: Bahçekapı - O. rozdibak önü tamamen asfalt, Rıza Şah Pehlevi caddesi, Ankara ve Ba- bıâli caddeleri kısmen aslalt ve kıs- men mozayık, belediyenin önü tama men asfalt, Yerebatan - Hi ahmer | caddesi - Nuruosmaniye tamamen asfalt, Reşadiye beton Üzerine par ke, Orozdibak - tanhamamı ta mamile asfalt, Yenicami - Fincancı- lar ve Fincancılar - Bayazıt kismen asfalt, kısmen beton üzerine parke, Uzunçarşı - Bayazıt tamamile parke, Beyoğlu cihetinde: Tozkoparan - Şişhane, asfalt, Aynaliçeşme - Ha- malbaşı kısmen asfalt kısmen parke Kalyoncukulluğunda Çakmak soka- &ı asfalt, Tarlabaşı - Taksim beton parke ve Ayaspaşa - Gümüşsuyu par ke; mozayık, asfalt, yolcu salonunu takip eden ve Denizyolları idaresine giden rıhtım boyu asfalt, Kuledibi Postahane - Ankara caddesi - Babıâli ve Belediyeye giden yolla - Yereba- tan sarayı - Nuruosmaniye arası ve Tozkoparan - Şişhane caddesi yapı- lacaktır. VENN ol apfrılmyacak zım plâna göre, jekimlâk edilecek o- lan yerlerde, emlâk kıymetlerini yük seltmemek için, yeni bina yaptırıl.! masına İzin verilmemesini . Prost bu suretle imar işlerinin daha ucuza mal olabileceğini ileri sürmüştür. Müt mete bildi istemş- ıssısın bu teklifi dün hü miştir. Diğer taraftan, yarım milyon liro- geçen büyük inşaat için yapıla ihalelerin, Nafıa Vekâletince tasd edilmesi zaruridir. Nâzım plânının tatbiki esnasında, bütün inşa. bu plâna göre olacağından, o tarihten *- tibaren kanundaki bu kayıdın kaldı- ması kararlaştırılmıştır. # Hamamlarda tetkikat yapma k| ve tarihi değeri olanlarla olmıyan- ları ayırmak üzere bir komisyon ku- rulmüştur. Tarihi olanlar muhafaza edilecek, diğerleri modern kulacaktır. Dikilecek fidanların ace! tişmeleri ve bu sureti leştirilmesi kararlaştırılmış tarafından yapılmış olen ağaçlandır. ma programınin derhal tatbik edilme si için tedbirler alınmaktadır. ——————-— da Dadaylı Mehmet Kaya, buz alrhi ya gelen yirmi dokuz yaşında Ali oğlu Sermetle kavga etmiş ve elim-| deki buz desteresini kafasına ata- rak yaralamıştır. Kiracısını Yaraladı Küçük Ayasofyada Kadırga limanı caddesinde 201 numaralı evde otu- ran arabscı Hüseyin oğlu Cemil ile kirecısı Ahmet oğlu Mustafa orasın- da Cemilin Mustafadan kira istem yüzünden kavga çıkmış, Cemil bı. çakla Mustafayı elinden ve başın- dan yaralamıştır. İki Parmağı Koptu Üsküdarda' Pazarbaşında Fıstıklı | bayır sokağında oturan 13 yaşında Aram, Kapalıçarşıda kuyumcu Var- nigin dükkânindeki silindir makine-| sini karıştırırken sağ elini makine- ye kaptırmış, iki parmağı kopmuş” tür. A Paşabahçede Reşitpaşa yalısın- da oturan Bayram oğlu Mehmet ile Saip Molla caddesinde oturan san- dalcı Şaban oğlu Mehmet, dut ağa- şekle so- .İniz ticaret müdür -İlarına başlıyacaktır, Komisyon, İk- cından düşmüşler, yaralanmışlardır. MAARİFTE : | Yeni Gençlik Teşkilâtı . | Projesi Gençlik teşkilât o hakkında Halk Partisi tarafından hazırlanan proje, dün, Dahiliye Vekâletine gönderil- miştir. Bu proje kabul edildiğ âlrde bütün mektep teşekkül © spor şubeleri bu teşkil bağlansğAktır, Üniversiteliler Kampı Dü rsite ve yüksek mektepler lebesinin Yedek « ki kamplarının ik yarın sabah başlıyacaktır. Bu devrede hu- k ve İktisat fakülteleri talebesi- mamı ile tıp fakültesinin 3-10 sömestr talebesi, güzel sanatler a- kademisi kamp görecektir. 4 Üniversitede dört senedenberi ursumi felsefe okutan, profesör Hans Rayhinbah, Amerikanın Mişigan ö- niversitesi ile bir mukavele imzalıya- rak evvelki akşam Amerikaya hare- ket etmiştir. 4 Üniversite talebesi için tercü- me ettirilecek olan ders ve yardım- cı kitapların tercümesi işine yakın- da başlanacaktır. Eserler tesbit edil mektedir. Tercüme işinde lisan bilen talebeden de istifade edilecektir. * Fatih Çarşambasında, 15 inci ilk okul karşısındaki arsada vücu- de getirilen park ve çocuk bahçesi. nin açılma resmi bugün saat 1l de yapılacaktır. X İlk tedrisat müfettişlerinin tef. tiş mıntakaları yeniden tesbit edil- mektedir. Her mıntakaya bir müfet- tiş verildikten sonra, bir de yedek müfettiş ve bir başmüfettiş buluna- caktır. Fatih ve Üsküdarda birer ço- cuk kütüphanesi açılması kararlas- tirılmıştır. Mısır Baro Reisi Mahkemeleri Gezdi Dün öğleden sonra Misir sefiri Mu- hammet Müfti Elcezairli ile İstanbul- da bulunan Mısır baro retsi, adliyeye gelerek müddeitmumi Hikmet Onatı ziyaret etmişlerdir. Sefir ve misafir baro reisi ticaret, hukuk ve ceza mahkemelerini görmek istemişlerdir Müddeiumumi Feridunun rehberli- dile bu mahkemeleri gezmişler ve bazi muhakemeleri dinlemişlerdir. Dönerlerkne her ikisi de müddet si Hikmet Onata memnunliyet- lerini söylemişlerdir. DENİZ ve LİMAN Deniz Tarifelerinde Değişiklik Yapılacak Deniz cek olan kor Tüğünde toplantı- beat Vekâleti tarifeler müdürü Muh- altında, Denizbank İş letme muavini Hamdi Emin Çap, niz Ticaret irü Müfit Necdet, odasından Suat Karaosman, müdürü Mehmet ve tütün tüccarı Sabri Tütenden mürek kep olacaktır. Bu defi şiklikler târifelerde mühim deği- ılacağı anlaşılmaktadır. Şirketin Yeni Vapuru Şirketi Hayriyenin 76 yeni vap siren başlıyacaktı dan evvel yapılan 75 nümaranın ti- numaralı pindedir ve Sarıyer adı verilmiştir. Yeni araba vapuru da ayni günde se- ferlerine başlıyaçaktır. & Evvelki gün Karadenizde bir Karayel fırtınası çıkmış ve düne ka- dar devam etmiştir. Bu yüzden yel- kenli gemiler, Karadenize çıkams- mışlardır. * Şehrimizde bulunan gümrük ve İnhisarlar Vekili Râna Tarhan, dün, idaresine öğleden evvel İnhisarlar gelerek mesgul olmuştur. * Evvelki gün Yugoslav bandira- 1: Kovten vapurile şehrimize 120 sey yah gelmiş ve şehri gezdikten sonra ayni vapurla Köstenceye gitmişler» dir, 13 -7 « 938 İ Ankaradan Telefon ve Telgrafl& Bir Aylık Varid 32 Milyon Li Ankara, 12 (TAN muli den) — 1938 mali yılının ran ayına ait geliri 32,277.89 rayı bulmuştur. Bu mik” 30,629,046 lirası haliyeden, yon 648 bin 852 Tirası sabık hakkuk bakıyelerinden tah”) dilmiştir. Geçen Haziran af! /fındaki varidat 30, 164,300 duğuha göre arada 1, ralık bir tezayüt vardır. Vergileri indiren kanun” Haziran başından itibaren #7 yete girmiş olmasına rağmef çen senelerin ayni ayına ran daha yüksek olarak dei b dilen bu netice çok ümit vö dir. Haziran gelirinin yük gine bakılırsa 1938 bütçesin lir kısmı tahminin üstünde caktır. iğ Şükrü Kaya Ankaradi Ankara, 12 (Tan muhabirin. Dahiliye Vekili Şükrü Kaya b bahki trenle Ankaraya gelmiş, let ve parti erkânı tarafından şılanmıştır. li Kazanç Vergisi İçin İzahname Ankara, 12 (Tan mubabirindi Kazanç vergisi kanununun baf kümlerini değiştiren 3470 nur kanunun vücüde getirdiği deği lere nit izahnameyi Maliye Ve adarlara göndermiştir, İzmir, Bursa, İstanbul hattı d# ranportörlerle kuvvetlendirile€! Şimdiki halde Sofya üzerindölğ pılmakia olan Atina, Selânik “ Her Yunan şehirlerile muhab' vastaiiz yayılan; töruin eti çin, İstanbuldan Yunan hud bir hat uzatılacak ve ikinci bif re ilâvesi ile Avrupa görüşmeli bir şekle konacaktır. Bu sureti retler de ucuzlamış olacaktır. , / m mil vetlendirilecektir. Bu hatta bir devre ilâve olunacak ve 8 lerin beklemeden görüşmeleri olunacaktır. Adana, Bursa, Zonguldak v€ sin lokal şebekeleri de bu yıl İf bitirilecketir. Yüksek Mekteplerd€ | Imtihanlar Nihayetlenğ. Ankara, 12 (Tan muhabirindefi Siyasal Bilgiler okulu ile buktf kültesi imtihanları bitirilmiştir. nan neticeler geçen senekinden * dır, Telefon Hattı Payasf Kadar Uzatıldı Ankâra, 12 (Tan muhabirind Ankara ile Adana arasındaki t hattının, Dörtyol, Ceyhan ve P kadar uzatılması için yapılan * malar bitmiştir. Bu kasabalar # da telefon muhaberesi başlar Adana - Payas telefon hattının yeye bağlanması üzerindeki çi lara devam edilmektedir. 938 finans yılında Afyon - BU Burdur « Denizli, Dinar, Nasil rinden İzmr hattı kurulacak” radan bir kol ayrılarak Ödemi€ Tanacaktır. | | TAKVİM ve HAVAİ 13 Temmuz 1938 ! YURTTA HAVA VAZİ Yeşilköy Meteoroloji istasyonund gil inan malümata göre, eğ yedeniz kiyılarında kupalı ve yağı ğu kısmında ortu Ansdoluda bül meva yağışlı, Trakya vw Kocasi lerile Eğenin şimal kısımlarında: DİĞİ diler yerlerde uçık geçmiş rüzgürl gil ora kuvvette esmişi Dün İstanbulda hava az bulut miş, rüzgür çimali aritiden saniyff? 8 metre hızla esmiştir. Saat 14 te baremetre 757. di. Hararet en çok güneşte 254 ve en az İ9.5 santigrat dedilmiştir. ye e A