17 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

17 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

PAZAR 17 TEMMUZ 1928 E İ Vali ve Belediye Reisi Muhittin Üstündağ Türkiye Kömür emleketi eri Ahmet Emin YALMAN İğir madenci bize dedi kir ik aa ne bir mal sahibi gözü Merak An.bir vatandaş için bundan İN bir mevzu olamaz. kağ, nün bir kere: Filân yerde şu du dn, Yüz altınlık bir define bulun- , “eler herkesin gözünde baris imzali belirir, Halbuki bizim he- ia,» Kömür havzamızda öyle bir tik Vâr ki kıymeti on milyar lk YI Seçiyor, w kıymeti adam akıllı işlenir dilan hale getirirsek bütün Ak- Biz. yg ömür piyasasını tutabilece- emlekete kestirme yoldan ser- Patlar akacak ae kömürün her zerresi bir & Bop dü iie Bu kudreti ucuz ve | binlerç, de hayatımıza sokunca yüz | #l.,, > Milyonlarca uslu ve atılgan Mini İşe sürmüş olacağız, Bunlar in daha rahat, daha iyi yaşama Sep Ee gündüzlü çalışacak, iğ Bl havzasındaki Sülmy,, zin bü onu iki tahal, kömür 3 gün tamamiyle öl-| 'amarları dört yüz milyon ye Bütün sahadaki kömür Yar ton tahmin ediliyor. Civar ömü İahmiy Yür servetimiz hakkındı İ güldak ve Karabük tetkikleri etra - ağ beraber dört büçuk milyar öld, eden nikbinler de eksik deli Dün İddianame Okundu, Suçlular Müdafaa Yaptılar Müddeiumumi Dedi ki: “Suç, Vazifeyi Suiistimal- dir, Suçlular Hemtfiildirler, Tecziyelerini İsterim, Ankara, 16 (TAN Muhubirinden) — Asri mezarlık arsası işinde yolsuzluk yapıldığı iddiasiyle İstanbul Valisi ve Belediye Reisi Muhittin Üstündağla Daimi Encümen Azâlarından Avni Yağız, İhsan Namık, Suphi, Mehmet Ali ve Şerafettin aleyhleri- ne açilan davaya, bugün, Temyiz Mahkemesi Dördüncü Ceza Dairesinde devam edildi ve muhakeme neticelendirildi. Evvelâ, Başmüddeiumumi Başmuavini Arif Cankaya, iddianamesini okuyarak hâdiseyi teşrih etti, suçun vazife- yi suüstimal olduğunu söyliyerek suçluların Ceza Kanu- nunun 240 ıncı maddesinin ilk fıkrasına göre cezalandırı!- malarını istedi. Bundan sonra, müdafaaların dinlenmesine geçildi. Ev- velâ, Valinin avekatı, sonra Vali ve diğer suçlular müda- İaalarını yaptılar, Mülkemeheyeli, his saat kader suren bir müzakereye çekil- di. Celse tekrar açıldığı zaman reis Me Farı okuttu. Bu karara göre mahkeme, hâdisede bir yolsuzluk bulunmadı- ğı neticesine varmış, suçluların memuriyet vazifelerini sulisti- mal ettikleri ve bu sebeple tecziye edilmeleri hakkındaki iddia- nın reddi ile Vali Muhittin Üstündağın ve diğer suçluların bera- etlerine, temyizi kabil olmak üzere, sözbirliği ile karar ver- teydeş hazırlanan ka- ; miştir. (Muhakemenin dünkü celsesine ait tafsilât sekizinci sayfada) Iktısat Vekili Ankaraya Döndü Çatalağzı Limanı İçin 12 Milyon Harcanacak Kömür İstihsalâtımızın 5 Milyon Tona Çıkarılması İçin Yeni Tedbirler Alınıyor ir ii Iktısat Vekilinin son tetkikleri sırasında verilen ziyafette Karabük, 16 (Tan muhabirin - den) — İktisat Vekili Şakir Kesebir Ankaraya hareketinden evvel, Zon- bassıs arkadaşlarımla tetkik ettik Verilen kararları Ankarada hazırlı- yarak İstanbula tekrar geldiğim 2a- man sayın Başvekilime arzedece - ğim Çatalağzında yeniden inşam dü şünülen kömür limanı İle yine bu sa tuzun en mühim kuv- bâlarından biri o-İtrik santralı ve hamızı kibrit Ve sü- havzdsındaki | perfosfat fabrikaları sahaları Üze - er. söneden seneye genişledi en nikbinlerin haklı çıkması i kuvvetlidir. LArkası: Sazfa 10, sütun 6 da) Bİ sein, “timar nunum, Bu İrinde yaptığımız tetkikat ta çök fâv rimli ve ras-İdah olmuştur. Memleketimizin eh büyük bir endüstri merkezi olm: (Arkam: Sayfa tü, sütun ? de) iri için muh ları müte - hada tesisi mevzuubahis büyük elek rya | bit edilmiş olan ; Ankara ziyareti BAŞMUHARRIRİI: AHMET EMİN YALMAN Vali, Beraet Kararı Aldı Müddeiumumi, Suçlular Hakkında Ceza İstedi, Mahkeme Reddetti Beraet kararı alan suçlu- lardan Avni Yağız Mançuko Hududunda | i Bir Hâdise İ Gia 40 Rus Askeri Hududu Geçtiler Londra, 16 (Hususi) — Uzak şark ta, Sovyet Rusya - Mançuko hudu * İdu üzerinde kirk Rus askerinin hü- dudu gezmesi Mançuko hükümeti ta rafından şiddetle protesto. edilmiş, buğün de Japonya Sovyet Rusyayı protesto ederek askerlerini hemen çekmesini istemiştir. Japonlar vazi - yeti, son derece dikkatle tskip edi - yorlar. Tokyo gazetelerinden biri, Japonyanın harbe mecbur edilmesin- den bahsediyor. Harp vaziyetine gelince, bugün Ja | porlar, Çinlilerin şimaldeki çeteleri | ni dağıttıklarını bildiriyorlar. Buna mukabil bir Çin tebliğinde, bütün çetelerin bundan sonra, doğrudan (Arkası: Sayfa 10, sütun 4 de) | i Hatayda Yeni Seçim Heyeti Tespıt Edildi Antskya, 18 (Tan muhabirin “| den) — Kayıt ve seçim işleri bak - kında Cevat Açıkalınla Kolonel Kole arasındaki temaslar devam ediyor. Öğrenildiğine göre seçime. Miller İer Cemiyeti komisyonunun birak- tığı yerden devam edilecektir. Sâçi- mi Cevat Aşıkalinla kolenel o Kole. İHalk Partisi Başkanı Abdülgani Türkmen ve vali” Abdürrahmandan mürekkep bir komisyon Idare edecek | ve gayri Türklerin de bulunduğu| mıntakada seçimlerine mütesilik iş lerde komisyona bir gayri Türk 421 iltihak edecektir. Bone - Davaz mülâkatı Paris, 16 (A.A) — Hariciye Na - arı Bonnet, bu sabah İngiliz sefi ri Sir Phipps ile Türkiye sefiri Su- ât Davazı kabul etmiştir. Bonnet Su at Davaz görüşmesinde, Fransa Ha- ticiye Nazırının eylül ayı için tes “Harbiyede B BU MÜNİR Anlaşma | Tamamen Türk borcu kuponlarına ait İsiz bedellerinin malla ödenme- | si için bir aydanberi Pariste de- vâm'eden” müzakereler netice- lenmişlir. o Düyunu umumiye hisâedarlar heyeti ile Türkiye amina müzakereye memur e- dilen Maliye Vekâleti müsteşa- fı Halit Nazmi arasında tam bir anlaşma olmuş ve hazırlanan mukavele evvelki gün imzalan- mıştır. Son anlaşmıya göre, Türk borcu faizleri, bundan le tamâmen Türk malı ile | ödenecektir. Bu faiz hesap- Adli Tebligat Konseri, Türk Borcu Faizleri İle Ödenecek EL vü Bahçesi AKŞAM Tel: 42344 İmzalandı Türk Malı ları her sene devletçe tet- kik edilecek ve karşılığı ta- mâmen Türk malı olarak Fransaya gönderilecektir. Halbuki, şimdiye kadar, bu tahvillerin senelik fâiz tutarla- rından yüzde ellisi nâkid olarak ödeniyor, geri kalan kıtmı Tür kiyeden satin ahnan kapatılıyordu. Hükümetimizin teklifi üzeri- ne' Fransız hissedarlar meclisi- fl nin ba şekli kabul etmesi Türk (| mallarının Fransız piyasalarına yayılmasını temin edeceği İçin; her tarafla çok iyi karşılanmış- br. mallarla Kanunu Ancak 1,5 Sene Sonra Tatbik Edilebilecek B. Saracoğlu, İşe Göre Adli Teşkilât Yapmak İçin Girişilen Tetkiklerin İlerlediğini Söylüyor Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu, dün saat 13 te adliyeye gelmiş ve müddelumumi Hikmet Onatla görüş müştür. Buarada, Adliye bâşmüfet- tişi Rahmi ve kalemi mahsus müdü- Tü Şakirin de hazır bulunduğu bir toplantı yapılmıştır. Vekil, toplantı da İstanbul adliyesini alâkadar eden işler hakkında malümat almış ve icap eden emirler vermiştir. Şüktü Saracoğlu, toplantıdan sor- ra kendisiyle görüşen bir muharriri- mizin muhtelif suallerine aşağıdaki cevapları vermiştir: Yeni adliye sarayı — Üsküdar adliye binası için ha- urlanan proje, Nafia Vekâletinde tetkik ediliyor. Bu iş bitince, esasen tahsisatı da hazir olduğu için, der- hal havale verilecek ve inşaata baş- lanacaktır. İstanbul cezaevi yerine yapılacak İolan Adliye Sarayına niçin başlana- madiğini biliyorsunuz. Ben Ankara- dan ayrılmadan evvel İstanbul Vilâ- yetine yazılmış bir tahriratı imzala (Arkası: Sayfa 10, sütun 1 de) Muhtelif meseleler hakkında beyanatta bulunan Şükrü Saracoğlu e angı n Söndürmeye Giderken İki İtfaiye Otomobili! Çarpıştı, 2 Nefer Yaralı Dün saat 15,15 de, Topkapıda Tak keci mahallesinde 12 numaralı Oha- nesin evinden yangın çıkmış, ev ta- mâmen yanmıştır. İtfaiyenin bu yan gına gidişi sırasında da Itfaiye oto - mobillerinden birisi Edirnekapı yo-| İunda tramvay direğine çarmış, İki itfaiyemiz ağır sürette yaralanmış - lardır. Yanan ev bir katlı ahşap bir bina dır. Yangin ev balkı çamaşır yıkar. İarken çıkmıştır.Telefon bulunmayışı ve jandarmâ karakolunun da çok u zak olması dolayısile yangın itfaiye ye vaktinde haber verilememiştir. A levi ilk olatak yangın kulesi görmüş tür. Ateş yangın kulesinden görüne « cek kadar büyüdüğü için. itfalye müfrezesi büyük bir süratle yangın yerine hareket etmiştir. Şoför Bahattinin idaresindeki 10 numaralı itfaiye'ötemobili Malta çar #ısından, Karagümrüğe İnerken, ön- mevzuubahis edilmiştir. de giden şoför Kenanın idaresindeki İ4 numaralı itfaiye srabasına çarp- mıştır. Öndeki otomobil de bu sad * menin şiddeti ile sol tarafındaki tram vay direğine birdirmiş ve kaldırı & min Üzerine çıkmiştir. Neticede, hem direk öğrilmiş, heri de ötomobilin ön kısımları parçalan mıştır. Müsademe sırasında arabada bu # ralı Kâzımla 242 numaralı Mahmut ta ağır surette yaralanmışlardır. Bun lar otomobille direk arakında sikişip kaldıkları için her ikinsin de kollasi ri bacakları eşilmiğlir Yâralilar derhal Güraba hastane » sina nakledilmisler we tedavı altına alınmışlardır. İkisinin de yaraları çok ağırdır. Diğer itfaiye neferleri, bu kazaya rağmen vakit gecirmeden vangın yel başka vergi tine yetişmişler ve ateşi sirayet etmeden. sönelürreüsterdi Yangın çıkan ev eşyalarile. berabeğ tamamen yanmıştır. p ; vi