17 Temmuz 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

17 Temmuz 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

FTÜRKDİLE. Balkan Antantı deyletleri Bahriye Mü- tehassısları dün Atinada Toplandı. 17 TEMMUZ PAZAR 1938 G—UNDELIK SIY.ASAL G—.A.ZETE Sılahlah ma Yarışı' Dün n Hariciye Vekâletinde: Türk - Yunan M Muahede- Dünya Sulhu Bir Çıkmazda.. leriTeati Edildi.. Türk-Yunan ticaret ofisi Atinada toplandı, içtimada iki dost devlet işbirliğinin Ankara, Tebliğ: 30 Teşrinlevvel 930 tarih ll Türk - Yunan dostluk, bi tarafaık, uzlaşma ve hakem muahedesine ve (4 eylül 1933 tarihli Türk Yunan samimi itilâfına müzeyyel olup 27 nisan Y38 de Tür kiye Başvekili ve Har'ciye Vekilinin son Atina seya hatları esnasında imzalanan muahede her iki devletçe teşkilâtı esasiye kanunları- Bin vazettiği usul dairesinde tasdik edilmiş olduğundan tasdiknameleri bugün — 15 temmuz 938 de Hariciye — Maarif y—— Vekili Erzircana geçti. Erzurum, 16 ( AA ) Buradaki tedkiklerini bitiren Kültür Bakanı B. Saflet Arıkan Erzincana gitmiştir İktisat Yekili Ankeraya - döndü. Ankara, 16 ( AA ) Zonguldak ve Karabükte tedkikatını ikmal eden Eko domi Bakanı B. Şakir Ke tebir bugün Ankaraya dön nınıını 15 (AA.) Filis.inde ehemmiyeti tebarüz ettirildi, B. Celöl Bayar Vekâletinde Yunan B. Rahael ile hariciye kâti muavint Nevil Batı tarafından teati edil sefiri bi umumi miştir. İstanbul, 16 ( Hususi) — Türk Yunan ticaret ollılı yıl Antakya, 16 (ALA ) Yakında — başlıyacak tesçil ve seçim işlerini tesbit ve Fransız makamlarile iş birliğinde bulunmak üzere hükümetimizin fevkalâde olan miş olan B. Cevat Açıkalın buraya gelmiştir. İ Aıılıkyı 16 Heyecan.. — Seçim ah- Kudüste Camii Ömerde namazdan - çıkan halk- üzerine bir bomba atıldı. 20 ölü, yüzden fazla yaralı var. Kudüs ve Ömer Camlinden bir görünüş Kudüs, 16 (AA) Dün Camilömerden namazı mü Leskip çıkış esnasında halkın Üzerine bir bomba atılmış, Arap ölmüştür. Hafıf ve ağır yaralıların Sayısı yüzü geçmektedir. Her tarafta büyük bir heyecan Yardır. Kudüs, 16 ( Radyo ) Saki Kudüs şehrinde bugün olarak - l Kudüs, kanlı hâdiseler olmuştur. Ka labalık bir. yere atılan bir bomba ortalığı, alt üst et miştir. Henüz malümat gelmemiş olmakla ölenlerin 20 kişi olduğu ve yaralananların da yüzü tecavüz ettiği anlaşıl mıştır. mütemmim beraber 16 ( Radyo ) — ( Sonu ikinci sayfada ) | den bahsedilmiştir Hatayda Seçim Hazır- lıkları Bitmek Üzere.. Tosçil va saçim işlerini tesbita, fovkalâde —murahhas -Lüzttr olarak memur edilen Hariciye Vekâleti birinci dalra Te-. isi O. Cevat dün Antakyaya vardı. murahhas olarak tayin edil- | B. Metaksas lık toplantısını Atinada yap- mıştır. İçtimada hatipler ta- rafından söylevler verilmiş, Türk kuvvetinden Yunan dostluğunun ve işbirliğin- zırlıklarına hummalı bir fa aliyetle devam olunmakta dır. Alâkadarlar ön beş günden | evvel seçime başlanabilece ğini bildiriyorlar. Hatayın her tarafında tam bir sükün sürmektedir Antakya, I6(ALA.) — Ya. kında başlıyacak olan tesçil ve seçim muamelâtı hakkın da icap eden tedbirleri ma- hallinde tesbit etmek ve Fransız makamatile temasla teşrikl mesai etmek Üüzere fevkalâde murahhas olarak hükümetimizce memur edil miş olan Hariciye Vekâleti birinci dire relsi orta - elçi B. Cevat Açıkalın dün ak şam İskenderana muvasalât ve hemen Anlakyaya hare ket etmiştir. ON OÇONCÜ YIL SAYI: 3936 ş B. Ruzvelt Bir Nutukunda Silâhlanmanın Sulh !çın Hakiki Bir Tehlike teşkil Ettığmı Soyledı. San Franslsko, 16 (Radyo) Tetkik seyahatına çıkmış olan Amerika relsicumhuru | buraya gelmiş ve tezahürat- la karşılanmıştır. Reisicumhur; — siyasi — bir söylev vermiş ve devletlerin zamanda başladıkları silâhlanma — yarışının, — sulh için tehlike teşkil eylediğini yakında bü devletlere müracaatla silâhları tahdid için umumi bir konferans akdini — teklif edeceğini söylemiştir. Ruzvelt; müteakiben Ame rikanın donanmaya vermek te olduğu €ehemmiyetten bahsetmiş ve Amerika için donanmanın bir senbol ol- duğuünu ilâve eylemiştir. Amerika cumhurrelsi »Ö züne devam etmiş ve: — Donanma vemilli mü: son ve kendisinin, tün dafaa için muazzam mas | raflara katlandığımızı itiraf ederim; fakat bundan mesul olan biz değiliz. Çünkü, bütün devletler bu hususta mümkün olduğu lııdu B. Ruzvelt gitmekten biran hali kalmı yorlar. Biz, bu silâh yarışına nihayet verilmesini, bütün mevcudiyetimizle arzu edi- yoruz. Lâkin, karşımızdaki- lerden bu hususta hiçbir ha reket görmemekteyiz. Demiştir Ruzvelt, bundan — sonra Nevyorkta açılacak beynel milel sergiden de bahsetmiş ve bu eserin, dünya için bir tanışma ve anlaşın: olduiunu söylemişti aşıtası İngilterede Yeni Taya- re Fabrikaları Açıldı.. Faaliyete Gecen Bermingam tayare Fabrikaları Bir Sene- de 1000 tayare Yapacak. Londra, 16 (A A ) — İn giltere hava kuvvetleri nazarı | Şirkinzley Vod, bugün Bir mingamda yeni tesis olunan tayare fabrikalarının açılma riyaset — etmiş söylev merasimine ve bu vesle ile bir vermiştir. Nazır; hükümetin bu yeni fabrikalara derhal bin taya | re ısmarladığını ve bu taya relerin dünyanın en seri ve mükemmel — tayarelerinden olacağını söylemiştir Londra, 16 (A-A ) va kuvvıüuıne aid gizli Ha Çımenio Ucuzlatıldı. Gümrük Resmi Azalan Çi- | mentoyu Etibank İthal edecek Memleketimizde vasıtası — olan çimevtonun gaye ittihaz edilerek bu sahada hükü bazı — tedbirler ucuzlatılması - metimizce alınmıştır. İstihlâk edilen çimento- nun kısını âzamı — devlet İş letmelerinde ve devlet mü esseselerinde kullamı'makta- dır, Bu itibarla hükümet bu sanayli herhangi bir diğer sanayi şeklinde telâkki et mektedir. Bu esasa binaen gümrük resmini bir ton için 3 ve 9 İiradan S0 kuruşa indirerek çimentonun bir el den Etibank vasıtasiyle ida- re ve idhalini kabul — etmiş: tir Bundan sonra - yapılacak fabrikaları mezkür banka miız yapacağı gibi. mevcud fabrikalardan arzu edenler dabi Etibank tarafından sa> tın alınabileceklerdir. | ni de kabul etmiştir. kamlar hakkında Harbiye Bazırından hususi bir. mek | tupla istihzata bulunan ve bunun için divanıharbe da vet edilen mebus Sandis hâ disesini tedkike memur par Tâmento komitesi bugün har | biye nazırını isticvap etmiş tir. ATİNADA Balkan Antantı bahriye mütehassısları toplandı. Atina, 16 (ALA) — Bal kan Antantı devetleri bahri- ye mütehasssları konferansa Amiral — Sakaleryonun - ri- yasetinde toplanmıştır Baltık YN Davletleri arasında anlaşma Riga, 16 (Radyo) — P lonya hariciye nazırı Kolo- nel Bek, Letonya hariciye nazırı Montersin, tayare is- tasyonunda verdiği yemekte hazır bulunduktan sonra, ta- yare ile Varşovaya hareket etmiştir. Bek, Baltık devletlerinin blok yapmadıklarını ve yal- bıiz aralarında dostça anlaş- tıklarını gazetecilere söyle- Südet Almanları harp t harp talimi pıyorlar. Prağ, 16 (A:A.) — Alman Südet partisi hali hazırda Bohemyanın şimalinde parti muhafızları toplamakla meş- güldür. Namzetler sıhhi bir mua- yeneden gaçtikten sonra ll- yakatlerine göre üç kısma ayrılmaktadırlar. Silâh kul- lanabilecek olanlar - birinci gruba, inzibatı temin ede bilecekler ikinci gruba, par t dahilinde servis yapabile cekler de üçüncü gruba ayrılmaktadırlar. Orta Aiırüpa Mesele- leriYeniBir Çıkmazda.. Mançster Guardyan gazetesi; llıııııyanın Balkanlarda nüluzünü artırmak İstediğini yazıyor, Roma, 16 (Radyo) — Çe. koslovakya Başvekili Milân Hodza, bugün liderlerini kabul — etmiş uzun müddet konuşmuştur Milân Hodza; müteaki ben, Çek partileri liderleri ekalliyetler ve Bun lar, ekalliyetlere hiçbir im - tiyaz verilmemesini istemek te ve bunda israr. eylemek- tedirler. Alâkadar, merkezi Avru: pa vaziyetinin, yeniden çık maza saplığını süylüyorlar Londra, 16 (Radyo) —Ma nçster Guardiyan, Almanya- nın Çekoslovakya meselesin- deki taktikini beğenmemek- te ve merkezi Avrupa va- ziyetinin yeniden karışacağı kanaatini göstermektedir Bu gazete Almanyanın yalnız merkezi Avrupada değil, bütün Balkanlarda da.- hi nüfuzunu tanıttırmak ls- tediğini yazmaktadır Parls, 16 (Radyo) — Al- man matbuatı, Fransız Bap- vekili Daladiyenin son nut- ku etrafında uzun makaleler yazmaktadır.