20 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TURK'CASU M.SIFIRIN pi HATIRA No. 124 Yazan: M. SIFIR Tehlikeli Gİ Atlatıyoruz B ostancı İngiliz katargühi ö“ nünde biraz daha bekledik- ten sonra birkaç adım daha attım, iyice yanlarına sokuldum. Elimle kapıyı gösterdim. Boynumu#bük- tüm ve yalvarır gibi . — Efendiler, dedim. İzin veri « yor'müsünuz, gidelim mi? Sözlerimi tabii hiçbirisi anlama- muştı. Dediklerimin mânasını tav - rımdan, yüzümden çıkarmak ister gibi hepsi dikkatle bakıyorlardı. İçlerinden biri, herhalde onbaşı - ları olacak, evvelce yanımıza ge - en nefere bağırdı? — Coni, isimlerini sordun mu? Rum mu; Türk mü bunlar? Nedir, anla bakalım. Nefer bize doğru döndü. Sarhoş luktan çarpılan ağzını yaydı ve göz lerini yumdu: — Hey.. Dedi. İsminiz nedir si- zin?. Tabii bu suali de evyelkileri gi- rar başımla, ellerimle kapıyı gös - tererek: — Göztepeye gideceğiz, dedim. İzin veriniz de Tavır ve vaziyetimize, sözlerini anlıyamadığımıza hep gülüyorlar- dı, bizimle eğleniyorlardı. İngiliz « ce anlamadığımıza.bize hitap eden nefer kizmişti. İki elile başını tut tu. Sarstı, sarstı, sonra İtti. Onbaşı- sına bağırdı: — Kafa değil, kabak... Dedi. Bu heriflerin ne belâ olduklarını nasıl öğrenelim!"İste sekiz küfe, dörder ayaklı söierli dört ikişer'ayaklı dört, hepsi sekiz heyvan... Biraka- hm, defolup gitsinler başımızdan... Etraftaki neferlerin kahkahâlari arasında sarhoş nefer bir siçrayış: ta yanıma geldi. Belinden çıkardı gi uzun wi meye my var iy maka” gibi boynuma dokidi Çekti ve beni böylece kapıya doğru gölürdü. Bu vaziyette ve bir katar halinde ka- filemizi tel örgüsünün kapısından çıkardı. Boynumdaki kayışı çözdü. Savurduğu birkaç küfürden sonra bir de tekme aldı, Diğer neferler gülmekten kırılı- yorlar, arkadaşlarının yaptığı ters biyesizliği el çırparak alkışlıyor - Jardı. Tekme canımı çok yaktı ve vaktile yediğim bir eşek çiftesini bana hatırlattı o da tıpkı böyle tep Miş v6 anırmıştı. b, nihayet. düşmanları al - datmış ve atlatmıştık. Ger- çi bize hayvanlık isnat etmişlerdi. Fakat vazifelerini yapmamakla kendi hesap ve menfaatlerine bü yük bir fırsat kaçırmışlar ve ası! hayvanlığı kendileri göstermişlerdi. Artık oralarda durulur mu? En büyük ve korktuğumuz tehlikeyi ax bir üzüntü, ufak bir Kelecan ile geçirmiştik. Taş ocaklarını sağa bı rakarak ârızalı, oldukça meyilli bir yamaçtan inmiye başladık, Merdis venköyü ile Kayışdağı arasındaki dere istikametine süratle ilerliyor duk. Önümüzde serilen uzun çayır la dereyi selâmetle atlıyabilsek Bos tane! tepelerine kadar yolumuza emniyet ile ve rahat rahat devam edebilirdik. Uzun çayır şösesi de bizim için biraz tehlikeli idi. Moda daki liva karargâlının devriyele- ri bu şöse üzerinde, hele geceleri pek sik geziyorlardı. Yahya kap- tanın vurulduğu ve çetesinin tu - tulduğu zamandanberi Sadık ve Büyük ve Küçük Aslan çeteleri - nin buralarda sık sik görünmeleri ve hele Sadık Beyin bir gece Mal- tepe endaht mektebi olarak kulla- pılan barakalardaki silâh ve cep haneleri göz göre alıp götürmesi müttefikleri buralarda kuvvetli müfrezeler gezdirmek mecburiye- tinde bırakmıştı. Bu müfrezelerden birine görün. meden şöseyi geçmek, dereyi at - lamak ve bumun için de çok ted © birli davranmak tâzımdı. Bu tehli- keyi gözönüne aldık, Şöseye tahmi ben iki kilometre mesafede dur. duk. Hayvanlarımızı soluklandır « dık. O sırada bir yürüyüş tertibatı hazırladık. w tertibe göre ben ve Zekâi hayvanların başında ilerli yecektik. Yüzbaşı Yusuf iki yüz metre sağ açık. Mustafa da ayni a- çıklıkla sal ilerimden yürüyeek - ler ve şoseyi iki baştan gözliye - ceklerdi. Tehlike'işareti köpek gi- bi ulümek suretile verilecekti. Bu İşaret verilince biz olduğumuz yer de kalacaktık. Arkadaşlarım hızla bulunduğumuz yere gelecekler ve teblikeyi bildireceklerdi: Vaziyete göre saklanmak veya kaçmak ted- bir ve çarelerini hep birlikte aras- tıracak ve yapacaktık. Bu suretle kararlarımızı verdik- ten ve biraz da dinlendikten sonra bü tertip ile yürüyüşe geçtik ve e- peyce yol kestirdik. Bu: sırada ö- nüm sıra yürüyen hayvanla? huy- suzluğa, başladılar. Başlarını sık sık şarka doğru çevirip havayı kok luyor, kulaklarını kıpırdatıyorlar- dı. Yürümek istemiyor ve eşini - yorlardı. Arkadaşlardan bir tehli- ke İşareti almadığımız için hay - vanların bu hareketlerine ehemmi yet vermekle beraber yürüyüşe de vam ediyor, etrafı dinliyerek ve gözliyerek İlerliyorduk. Bir an geldi ki, dördü birden huy suzlandılar. Yürümemek için İta- atsizliğe ve sağa sola sapmıya baş ladılar, Durduk. Zekâi Bey Ile hay vanları okşadık ve bakıştık. Hay- vanların bir tehlike seztikleri mu hâkkaktı. Arkadaşlardan hâlâ bir işaret yokt iyet işareti ola- rak kararlaştırdığımız gibi el çır- parak ilerliyorduk. Hayvanlar bir adım bile ileri gitmek İstemiyor ve lere, iayan eleressi gg Epi dünle severek okşıyarak teskine çalişir - ken sol ilerimizden birdenbire açı ve uzun bir uluma gecenin sü- künetini yırttı. Gerilerimize doğru korkunç ve uğultulu akisler yaptı (Devamı ver) Sümerbankın Londra Talebe Müfettişi Sümerbankın çök isabetli bir ka: rarins haber aldık. Bankanın. İngil- tereye gönder talebenin teftiş e 'dilmesi vazifesi, Kembriç ve Londra ühiyetsitelerinin eski türkçe mualli- mi İzmirli Bay Ali Rızaya verilmiş. tir. Avrupada bulunan talebemizden iyi verim alınması için iyi bir mu Takabeye ihtiyaç vardır. Gittiği mu-| hitleri iyi tanıyan, baba ruhlu bir rehber mutlaka önlerine düşmeli, kendilerine iyi yolları göstermeli, fe na yollardan uzak bulundurmalıdır. Hiç kimte böyle bir vazifeyi Ali Rıza kadar mükemmel yapamaz. Kendini Abdülhamit devrinde İngil- tereye kaçmış, yabancı bir muhitte cefalı bir hayat mücadelesi geçirmiş, sonra Kembriç Üniversitesine, daha sonra Londra üniversitesine türkçe muallimi olmuştur. Geçenlerde te kaütlük suretile bu vazifeden ayrti- mıştır, B. Ali Rıza, uzun senelerdenberi İngilterede Türklüğün çok ateşli bir mümessili sıfatile yaşamış, İngilte- rTeye gelen her vatandaşa alâka gös- termiş, icabında yardım etmiştir. In- gilterede tahsil eden talebemize mu- rakabe vazifesinin kendisine veril « mesi, bu talebenin İngilterede tah - sil ve stajlarından azami verim al » malarını temin edecektir. — İtalyan Bahriyelileri Bugün, İtalyan bandıralı Diana va purile limanımıza altı İtalyan deniz zabiti gelecektir. Bunlar, İtalyan de- niz mektebinin bü seneki mezunların dandir ve ticart yaz staj görmektedirler. İtalyân bahriyeliler, bu pili di. ğer limanlarımızı da ziyaret edecek- lerdir. MÜTEFERRİK : Büyük Ziraat Kolejinin Hazırlıkları Ziraat Vekâleti tarafından satın a- İDENİZ VE LİMAN: Yeni Su Tankı Dün Limana Getirildi Denizbank tarafından, İstanbul Ti- inan Bükirköyünde Ayamama Gift-| man. işletmesi için Hamburgta inşa liklerinde yeni kurulacak ziraat ko-| ettirilen su tanklarından Liman V. leji için hazirliklara başlanmıştır. | dün sabah saat 10 da limanımıza gel Vekâlet, mütehassılardan mürekkep üç kişilik bir Kömüsyön teşkil ettir miştir, Bü komisyon, çifüliğin bir zi- raat müessesesi olabilmesi için, ara- zinin vaziyetine göre, projesini hazir lıyacaktır. İlk iş olarak bağcılık, seb ze ve fidanlık için lâgm olan parsel- ler ayrılmaktadır. Yeşilköye kadar uzanan bir kısım arazinin de işlen- mesine başlanmıştır. Yeşilköy tohum ıslah istasyonu olduğu yerde kala- caktır. Şinidiki Ziraat mektebi koleje kalbedileceğinden, bu mektep bina ve tesisatı ziraat üretme veya damız lık çiftliği Olarak kullanılacaktır. Halkalıda bulunan İstanbul vilâyeti- nin tavuk parkı da Ayamamaya nak- ledilecektir. Şimendifer Kongresi Balkanlar arası demiryolları kon- feransına dün de devam edilmiştir. Eşya tarifeleri işi, konferansa iştirak eden beş devlet arasında bir itilâfla neticelenecektir. Rumenler, orta Av- rupa ve bu arada Macaristan, Al manya ve Çekoslovakya hattına ya- pılan nakliyatı, Avrupa demiryolun- da, Sofyadan sonra Bükreşe ayrılan hatta çekmek istemektedir. Yugos- lavlar ise buna meydan vermemek için, fiyatları kırmaktadır. Her iki taraf ta bu şartlar dahilinde fiyatları İlndizmek temayülünü göstermekte dir. Diğer taraftan konferansın asıl he deflerinden birisi de, Avrupaya de- İniz yoluyla yapılan nakliyatı kara yo luna çevirmek çarelerinin araştırıl. masıdır. Tarifelerde yapılacak ucuz- miştir. Diğer Liman IV, su tankı da' bugün gelecektir. Her iki su tankı haziran 30 da kaptan Ber'in idaresinde ve 9 müret tebatla Hamburgtan kalkmış ve yol- da bir fırtınaya yakalanarak biribir- lerinden ayrılmışlardır. Dün gelen tankın boyu 36, genis- liği 7 ve derinliği 3 metredir. Hi mule tonajı 310 net ton sudur. beygir kuvvetinde Dizel motörü ie müteharriktir. Dizel motörlü iki tes 1umbası vardir ve bu tulumbaların biri saatte 120ton, diğeri 60ton su bas maktadır. Geminin yüklü olduğu ha!» | de sürati 9.5 mildir. Bu tanklar va- »|silasile vapurlara su vermek işi sü- râtlenecektir. Geminin mazot sarfiyatı azdır. Hamburgtan İstanbula kadar 12.5 ton mazot yakmıştır. Şükür Okanın Ziyareti Donanma komutanı Am'ral Şükür Okan, dün sabah Deniz ticaret mü- dürlüğüne giderek limanlar umum müdürü Müfit Necdet Denizle gö-| rüşmüştür. Amiral, bundan sonra Şirketi Hay riyeye de giderek, idare meclisi rei- si Necmettin Kocataş ve işletme mü- dürü İsak Ile de görüşmüştür. Denizbank umum müdürü Yu- suf Ziya Öniş, dün sabah Karad3- nize kalkar Ege vapurile bir tetkik seyahatine çıkmıştır. Yusuf Ziya Ö- niş, Sinop, Samsun ve Trabzon li- manlarında tetkikler yapacaktır. A Gümrük başmüdürlüğünün yük luk ile bunun temin edilebileceği an- rimizdeki ziraat müesseselerinin da- İğinık bir vaziyette bulunmasını mü- vafık görmemiştir. Vekil, ziraat, or- man, veteriner dairelerile bu daire- lere bağlı şübelerin bir yerde top- lanması için münasip bir yer aranıl- masını emretmiştir. Ziraat Vekâleti- ne bağlı bu dairelerin Dördüncü Va- kıf hamna, veya diğer müsait bir ye İns nakli için tetkikler yapılacaktır. İManmafıh, Vekâlet — daireleri için Sirkeci civarında. merkezi bir yer- de'yeni bir bina yaptırılması da ha- tıra gelmektedir. İngiltereye Sipariş Edilecek Harp Gemilerinin Cinsleri İngiltereye sipariş edilerek harp gemileri, bir süratli hafif kruvazör- le altı torpite; sekiz denizaltı gemisi we birkeç ufak hizmet gemisinden i- barettir. Kredi işlerile meşgul olmak üzere memleketimizde bulunan, İngiltere kredi datresi müdürü Mr, Nikson, re- İnkatinde zevcesi ve kâtibi bulundu- ğu halde Ege mıntakasında bir tetki' seyahatine çıkmıştı. Bu kere şehri- mize dönen mumaileyhe, İzmir mebu su ve İş Bankası Umum Müdürü Mu. ammer Eriş tarafından hususi bir zi. DÜNKÜ HÂDİSELERDEN 1 — Yeni su tanklarından birisi dün İimanımıza getirildi. 2 — Balkan erkânı harp heyetleri toplantı. Tarıma işirak eden Yunanlı murahhaslar, dün memleketlerine döndüler. İbir hafta sonra lekrar memleketi sek tahsilli memur gamzetleri, S: yolcu. BELEDİYEDE : 14 Bina Daha Yıktırılıyor Yıkılan Valde hanının Balıkpaza- n.tarafındaki köşesinde bulunan bi- na sahibile belediye, istimlük bede- li üzerinde uyuşamamışlardır. Belediye, burasının derhal yıktı- rilmasına lâzum gördüğünden, bi- de yirmi katılarak para bankaya yatı rılmışlır. Bu suretle, Eminönünde, bu handan başka 14 bina ve dükkân daha cebri surette istimlik edile- cektir. 4 Kesekâğıtlarının altlarına baş- ka şeyler doldurülarak ağırlık Yas İpıldığı şikâyetlerden anlaşılmıştır. lediye, bunu yasak etmek için ye- ni bir tallmatname hazırlanmakta - dır. * Hayat pahalılığı ile mücadele i- çin tetkikler yapan İngiliz mütehas- sısı, Londraya gitmiştir. Müteha ze gelecek ve tekiklerine devam ede- cektir. ———— yafet verilmesi muhtemeldir. Bu 2- rada kredinin tatbikatı hakkında da görüşülecektir, RESİMLER : 285! ; |bet görmüştür. Bugüne kadar müra- nanın tahmin edilen kıymetine yüz- MAARİFTE : Fuat Köprülü Tarih Kongre- sine Gidecek Ağustos başında Zürihte . toplana- cak olan beynelmilel tarih kongre* sine hükümetimiz namına profesör Fuat Köprülü memur edilmiştir. Pus at Köprülü bu ayın 25 inde Zürihe hartket edecek, oradan da 15 ağus- İtosta Brükselde toplanacak olan "Tür İkeloji kongresinde bulunmak üzere Belçikaya gidecektir. Coğrafya Tetkikleri Maarif Vekâleti, memleketin muh- İtelif yerlerinde coğrafya tetkikleri İyaptırmıya karar vermiştir. İlk tet- İkikler Stranca dağlarında yapılacak | İve bu havalinin jeolojik” bünyesile iklim vasfı tesbit edilecektir. Profe- sör İbrahim Hakkının başkanlığın- daki heyet, dün Strancaya hareket etmiştir, Muallimlerin Gezintisi İstanbul ilk okul muallimlerinin İEdirneye yapacakları gezinti çok rağ | cant edenlerin sayısı 250 yi aşmış- tır, Maarif müdürlüğü, hususi bir tren tahrik ettirilmesi için teşebbüs- lere başlamıştır. # Bugün, Bursadan Trak vapuri- | İle 30 Kişilik bir muallim kafilesi ge-| lecektir. Bursalı muallimler, İstan- bulun görülmiye değer yerlerini ge- zeceklerdir. # Azlık ve yabancı okul talebesi- nin İS inci yıldönümü için yazdıkla- ri tahrir vazifeleri, dün, Musevi li- sesinden Lâtif ve Hasan Bedrettin ile müfettiş Nurullahtan mürekkep bir komisyon tarafından tetkik edilmiş tir. POLİSTE : Mürakıbi A>TUUT NKOY Selim Kim? Maltepede oturan maliye murakıp lerinden Nevzat, Yakacıkla Maltepe arasında baygın ve İfsde veremiyecek bir halde bulunmuştur. Pendikte simitçilik yapan Meh- İmet, pazar günü simit satmak için Yakacığa giderken, yolda, bostanlar arasında, bir şapka İle bir çanta bul müş, bunu götürüp Yakacık Jan- darma karakoluna teslim etmiştir. | İ Çantanın muhteviyatı tetkik edilip | te, bunun Nevzat isimli bir maliye memuruna attvolduğu kanaatine va- rılınca. etraftan soruşturmalar yapıl- mış ve Nevzadın, cumartesi günü İs tanbula inmek üzere, Maltepedeki e- ların vaktinde, yetişmiyeceği b da bir takım neşriyat görüldüğünü” Ankara, 19 (A.A.) — Kültür kanlığından; Bazı gazetelerde okul kitaplar tetkik işlerinin bitmediği, hasım” rına henüz haşlanmadığı, vine K* Kültür Bakanlığı bu hususta efkkf mumiyeyi aydınlatmaya taydei müştür. 1 — Yeni terimlerle parayla rak bir tetkike tâhi tutulduktan #9 ra neşri icap eden kitapların ve tetkik” işleri aylarca; evvel rilmiştir, Mik okullar içi ©. sabakaya konulmuş olan ve hemi komisyonda bulunan ( geometi taplarının tetkiki de İki, üç günü dar bitmiş olacaktır. i 2 — Önümüzdeki ders yalı için © sılacak kitapların Kötfesi vi icap eden emirler daha kânun' ayında Deylet başımevine tebliğ e dilmiştir. Basımevi bunların haf” lanma durumlarını, baskı s8: i ve depo, stoklarını gözönlinde b! durmak suretile muayyen bir P' göre göctli gündüzlü çalışarak P* maktadır. Şimdiden bir çok ki İsi ve cilt işi bitirilmiştir. — Önlürmüzdeki ders yılımda kai kitapların değiştirileceği vE arada tarih ve okuma kita; yeniden yazılmakta olduğu ki haberler de'bu ders yılı için 1 pılmakta olan hazırlıklarla ulâk## değildir. Geçen yıl birinci tatbikine başlanan orta okul ve programının tatbik sahası bu ikinci âmıflara da teşmil edil den bu sınıfların yeni programt Te hazırlanmış fen kitaplarından ka geçen seneki kitaplar aynen tulacaktır. Yalnız terimleri Türk kurumunca teshit edilmiş olan #€, lerin kitwpları veni terimlerle Çimentö Şirketleri" Ankara, 19 (Tan muhabirin. Çimento hakkındaki kararname (a Ex kalı dairelere tebliğ edilmiştir. kararname mucibince Etibank fından satın alınmaları mev: Çimento şirketleri ile banka Vekiller Geliyor Ankara, 19 (Tan muhabi Sıhhiye Vekili, ekspresle istan hareket etti. İktısat Vekili de # İstanbula hareket edecektir. Gayrimübadillerin İstihkakları / vinden yola çıktığı, fakat bir daha €e- ve dönmediği anlaşılmıştır. . Bir et Bayet İhtimali karşısında dethal, her tarafta araştırmalar yapılmış, niha- yet şapka ile çantanın bulunduğu nokta civarında Nevzat da baygın ve İfade veremiyecek bir halde bu- Tunmuştur. Nevzat bir şey anlatamadıği için nasıl bir macera geçirdiği anlaşıla- mamış, kendisi tedavi altina alır- mıştır. Nevzat, hafızasını da kaybet. miş vaziyettedir Yalnız: te, Selimin kim olduğunu anlatama- maktadır. Zabıta şimdi Selimi ara- maktadır. — Beni Selim'dövdü; diyebilmek, | ende satışa çıkarılacaktır. Ankara, 19 (Tan muhabirin Gayri mübadiller İstihkak tasfiyesi hakkındaki kanun a te girdiğinden Maliye Vekâleti, Bun tatbik suretini izah ven BEYA Timatname bazırlamaktadır. name Vekiller heyetinden sonra defterdarlıklara tebliğ cektir. Gayri mühadillere mah” TÜ lâkin hazineye devri ayni kai kümleri iktizası olduğundan lan lerdeki bu kabil mallar hazine” 20 Temmuz 1938 ÇARŞAMBA nee “| Tilnet ay o Gümsi per | Arabi 1354 Rumi Cemaziyülevvel: 20 er İ Güneş: 445 — Öğle İlindi: 16.18 — Akşam: Yalar: 21.34 — deli YURTTA HAVA vaz Yeşilköy Meteoroloji tanyonun Ban malimata göre, hava, yrd”, niz kıyılarında ve çenubun se da az bulutlu, Koğaeli bölgesinde diker bölgelerde Sm ral Heametlen orta kuvvette a ç, Pin İatanbulda hava > hu geçmis, rüzgâr şimali şarkidi” de 1 MA 9 metre hizla esrar. Fe a barometre 7582 milimetre idi. mea im güneşte 633, gölgede 313 santigrat olarak kayi