27 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

27 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

HARP CEPHESİNE TAYYAREDEN BİR BAKIŞ: Franko ordularının karadan ve havadan Barselona yaptıkları hücumu gösterir haritadır Frankistler Barselonu Dün İşgal Ettiler (Başı 1 incide) saiki açlıktr. #rankistler bunu bildik leri için gıda maddeleriyle dolu kam yonları şehrin kapısma ( dayamışlar ve askerleriyle birlikte bunları şehre sokmuşlardı. Bu şekilde getirilen gi- da maddeleri 800 bin kilo ekmek ve iki yüz bin parça etti. Aylardanberi müdafsanm bütün sıkmtılan çeken ve bu saba- ha kadar bü sıkıntılardan sızlanma - yan cümhuriyetçilerin kılıç, top ve Tayyare artıkları şehrin işgalini sükü Betle karşılamış, bu yüzden şehirde tir karışıklık çıkmamış, Frankistler, uzun müdafaanın yıprattığı halk için de kurşuna dizilecek bir kimse bula amamıştır. Frankistler şehre girdikten &cnra yeni bir idare taslağı kurmuş ve siyasi şüphelilerle meşgul olacak bir mahkem tesis etmişlerdir. Frankistler şehre girdikten sonra şimale doğru ve sahil kıyısında Ba - <elona istikametinde ilerlemeğe de- xam etmişlerdir. Borselona çelikten bir tafan önünde yıkılmaıştır,, Diğer taraftan şimsle doğru giden yollar, yerlerini yurtlarını birakip ibicret eden binlerce kişi ile dolu idi. Bunların nerede duracağı, nerede konaklıyacağı belli değil. Dün Barselonadan bütün yabancı- lar çıkarılmış ve yerliler içinde Şe hirden çıkmaları lâzım gelenler ha- reket etmişlerdi. Bu suretle şehrin sukutu hazır Yanmış ve hükümet Negrinin riyase- $i altında bilinmiyen bir yerde top- antısını yaptıktan sonra şimale doğ Tu hareket etmiştir. Düne kadar neşreden Barselona radyosu bu akşam Fran- ko hesabına çalışmaktadır. Ftankist İspanya ancak bügün öğ- leden sonra Barselonanın sukutun- Gan haberdar olmuş ve her yerde se- vinç alayları tertip olunmuştur. Barselonanın son dakikalarını tas- Yir eden yabancı bir muhabir şu söz“ leri söylüyor: “Barselona çelikten bir tufan kar- şısında yikilmiştir.” Kaçan muhacirlerin vaziyeti Prankistlerin taarruzundan kaçan muhacirlerin vaziyeti İngiltere ve Fransa hükümetlerini meşgul etmek- tedir. Mister Chamberlain dün bu meseleyi muhacirler işile mesgul © isn Lord Winterton ile görüşmüş tür, Fransa hükümeti İspanya dahi- linde bir muhacirler mıntakası ihda- sma tarafdardır. Bugünkü Frensiz gazetelerinin hepsi de bu fikri mü- dafan ediyor ve Fransanın fazla mu- hacir alamıyacağını anlatıyor, Lord Halifaks İspanya sefiri le görüşmüş olduğu Wibi Fransa herlelye nazırı i — Hava silâh yarışı bütün düm $ yaya sarastır, Bizim için de : fazla bir tek kanat büyük bir ka sançtır. Hava kurumuna yar - dım için, kurban bayramından istifade edelim, T.H.K. Bonnet de İspanyanm Parla sefiri İle muhaceret meselesi üzerinde duz- muştur, Negrinin Del Vayo ile Perplgnan- da görüştüğü ve ikisinin birlikte İs- İpanyaya döndükleri bildiriliyor. Şehrin sukutundan evvel üç Ak man tayyaresi düşmüş ve içindekiler yanmıştır, Izwirde Yeni Kaplanlar Vuruluyor İzmir, (TAN) — Mantol Hasan is- bir avcı, Kuşadasının görül - mez dağında iki kaplan venin anlattığına göre, kaplanlar 'dan biri kapana tutulmuş, âiğeri de eşini aramağa geldiği sırada avcının | İkurşununa hedef olmuştur. Bir kaç gün evvel de, Selçukta, yihe kapana ttlan bir kaplan yavrusu orada ço cuklar tarafından sopalarla öldürül. müştür. Avcıların söylediklerine nazaran İuşadası ile Selçuk arasındaki dağ » larda sık sık kaplanlara tesadüf e « dilmekte, bunlar sürülere saldırarak koyunları parçalamaktadırlar. eğim Heyelân Eden Tepe 5 Ufaltılacak İzmir, (TAN) — Kizil Çullu dere- isinin Kançeşme mevkiindeki beş te- pede bu sene de heyelân başlamıştır. Aydın hattının bozulmaması için he yelân mıntakasında tedbir alınmış, /açılan kanallarla, çamur halinde a - kan topraklar dereye dökülmüştür. Hattın daimi surette selâmet! için burası tesviye edilecek, tepe kismen kazılarak toprakları kaldırılacak ve ufaltılacaktır, e ikin) Aksarayda Fakir i Çocuklara Yardım Konya Aksaray, (TAN) — Çocuk lesirgeme kurumunun 938 senesinde ki faaliyeti, daha evvelki yıllarda - kini geçmiş, bir çok kadın ve erkek| Vatandaşlarımız mühim para yar « dımında bulunmuşlardır. Bu müddet içinde, 117 fakir çocuğa birer tekim jelbise yaptırılmış, bir çocuk tedavi İolunmuş, birisine de para yardımın İda bulunulmuştur. B işler icn 583 İlira sarfedilmiştir. VUTMUŞİUR, Aydında İki Mantarcı Tutuldu İ Aydın. (TAN) — Eğrikavak kö - yünden şehrimize gelen Feyzullah a- dındaki ihtiyarla kilimei Ömeri, man| torcılık suretile soymak istiyen biri Vanlı, diğeri Erzurumlu İhsan ve Nedim İsininde iki kişi yakalanmiş- tar. Mahkeme, ikametgâh gösteremi - iyen bunların muhakemelerini mev » kufen görmeyi kararlaştırmıştır. Bonnet Bir Konferans Teklif Etti (Başı 1 ncide) Leh'stan fle olan anlaşmalarının bü- tün kuvvetlerile.yaşadıklarını söyle- miş ve “Fransa - İngiltere Antanti Fransız siyasetinin temelidir. diye- rek “bu antantın hedefi sülhtür, harp takdirinde Fransanın bütün kuvvet- leri İngilterenin, İngilterenin bütün kuvvetleri Fransanın emri altındadır, demiştir, Müzukerenin o hitamınden sonra Fransa hükümeti meclisten itimat is- tiyecektir. Mussolini, dörtler nferansı Ma rs 2 i Londra, 26 (A:A.) — Daily Mail gazetesi. Romadan istihbar &diyör: İyi malümat #lmakta olan bir men- badari öğrenildiğine göre Mussolini, Barşelonanın sukutundan sonra dört devletin yani, İngiltere, Fransa, Als mariya ve İtalyanın bir konferans ek detmelerini şiddetle arzu etmektadir. Duçenin, bu konferansta İspınya- nin istikbalini alâkadar eden üç nok- tanın müzakere edilmesini istemekte olduğu rfvayet edilmektedir ki, bu noktalar da şunlardır: 1 — Avrupanın yeniden kan dö « külmek sahnelerine şahit olmasına mânl olmak çarelerini araştırmak. 2 — Her türlü vesayetten azade serbest bir İspanya vücude getirmek meselesi, 3 — İspanyada komünizme ve hat- tâ her türlü “halkçı cephesi,, hareke- tibe mâni olmak. “Venediği isteriz, 26(AA) —D.N. B. Birçok Üniversite talebesi bugün öğle vakti İtalya büyük elçiliğinin önünde teza- hüratta bulunarak “Venedik'i iste- rit” diye bağırmışlardır. Polis mü- dahale ederek üç kişiyi tevkif etmiş- tir. Mecliste gürültüler Merkez, sol cenah ve sağ cenah mebusları Bonnet'nin nutkunu şid- detle alkışlamışlar, buna mukabil komünistler nutkun muhalefete ce - vap teşkil eden kısmında pek ziyade gürültü yapmışlardır. Bonnet'nin nutkundan sonra, cel- seye fasıla verilmiş, saat 18.30 da tekrar açıldığı zaman Başvekil Da- İadier söz alarak hükümetin radikal sosyalist grupunun karar suretini kabul ettiğini ve itimat meselesini ortaya koyduğunu bildirmiştir. Bağa Parti Balosu Hazırlıkları C. H. Partisinin senelik balosu hakkında görüşülmek üzere vali ve belediye reisi Lütfi Kırdarın riyase- tinde dün bir toplantı. yapılınıştır. Balo halkevleri menfaatine verilece. için halkevleri relsleri de bu içti. mada hazır bulunmuşlardır. Balo par ti merkezinde verilecektir. Bunun t- çin tertip heyeti ve muhtelif komite. ler teşkil edilmiştir. “İmpeks,, Şirketi Evrakı p (Başı 1 meide) teminat mektubu ile şirkete isnat © dilen suç arasında herhangi bir mü- nasebet mevcut değildir. Denizbank, uzun zamandanberi her türlü banka muamelesi de yapmaktadır. Bu ara- da, bankayâ olan mevduat ve serma- yesinin miktarı ve hissedarlarınta ti- cari vaziyetleri tetkik edilerek İm- peks limited şirketine de kendi mü- racaati üzerine bir teminat mektubu verilmiştir. Bu mektup etrafında ee- reyan eden müâmele tamamen ka- nuni ve müseceeldir. Temas vasıtasız oldu Diğer taraftan İmbeks Timiteğin Denizbankın son defa Syeu - Hanter isimli İngiliz firmasına ısmarladığı 13 gemi için de komisyoncu olarak tavassut ettiği haberleri duyulmuş- tur, Dün Denizbank muhitinde yaptığı, miz tetkiklere nazaran, bu firma ile Denizbank arasındaki müzakereler, bu işe talip olan diğer firmalarla da! olduğu gibi tamamen vasıtasız olarak ve yalnız şirket mümessillerile cere- yan etmiştir. Esasen bu firmayı tem. sil eden mümessil evvelce Denizyol- ları müdürlüğü tarafından Almanyas yâ ısmarlanan on geminin müzakere- leri yapıldığı sırada da yine kendi fir. masi hamına teklifte bulunmuş ok duğundan bir mutavassit ve komis yoncuya ihtiyaç görmiyeceği öne sü- rülüyor, Buna göre, İmpeks şirketi tahkikatı ile bu siparişler arasında mevcut oldağu iddis olunan müna. sebetin de yersiz olduğu neticesi çık» maktadır. Zaten bu 18 gemilik sina- riş mukavelesi eski İktisat Vekili Sa- kir Kesebir tarafından, istifasından dokuz gün evvel tasdik olunmuş ve muamelesi bu suretle tekemmül et- miştir, Denizbanktaki odası aranarak ev- rakı müsadere edilen mühendis Sü - Jeyman Sedenin ismi de hüdiseve bu münasebetle karışmıştır. İsticvap edildi İktısat Vekâleti müfettişleri tara- den, esasen diğer kardeşlerile arası" Jain iyi olmadığını da bu istievap 8 ve.bu muameleler-. den mütcessiren Denizbanktaki vazi- | fesinden Istifa etmiştir. Diğer taraftan Süleyman Sedenin, #on Satie binası meselesinde de met- haldar bulunduğu ve bini takdir eden komisyonun gu iddiaları da doğru değildir. Mühendis Süleyman Seden bundan evvel Ankarada AEG. şirketinin Türk müdürlüğü vazifesini görmüş, bilâhare Rot isminde bir arkadaşı ile beraber bir komisyonculuk bürosu aç mıştır. Bundan sonra da T.E'T şeker şirketi müdürü olarak İstanbula gel- miş ve bir müddet önce bu vazifesin- den istifa ederek Denizbankta vazi- fe almıştır. * Verilen malümata göre, şirketin i- dare merkezinden başka, Şakir ve Ke fından isticvap edilen Süleyman sek 'oru Ankara, 26 (A.A.) — B. M. Mesli- 8i büyün Refet Canilezin bâşkahlığın da toplanarâk zeytin ve yabani zey- tin mahsullerinin iyileştirilmes: hak kındaki kanun lâyihasmin geri kal mış olan maddelerinin müzakeresini yaparak mezkür kanunu kabül etmiş tir. , Ankaranın Yakupapta! köyünden Yozgat oğullarından Ahmet oğlu Sa- tılmış Kayanın, Manisanın Tiyascılar köyünden Mustafa oğlu Hakkı Biclel- nin ve Uşukın Dağ demirler köyün - den Sarı Mehmet oğullarından Ah - met oğlu Halil Öndemirin olüm ce- zasına çarpıtırılmalarına alt mazba- talar tasvip olunmuş ve 1928 yılı mu vazenel umumiyesine dahi) bazı dai- re bütçelerinin muhtelif tertipleri a- rasında 679,185. Mili Müdafaa Ve- kâleti bütçesi fasıllarında 200 bin liranın mü bin liralık munzam tahsisat verilme- sine ait kanun'arı kabul eyle; Askeri fabrikalar tekaüt ve muave- net sandığı ve cenaze nakline ait bey nelmilel makaveleye iltihakımıza 2- it kanun lâyihaları da ikinci müzake- releri yapılarak tasvip edilmiştir. Meclis bundan sonra bugünkü ruz- namesine dahil ve iki defa müzake- reye tâbi lâyihaların müstacelen ve tereihan müzakerelerini karar altına alarak Hatay mebuslarının Devlet Demiryollarında parasız seyahatle- rino, İkincikânun ve şubat 1930 ay- ları ücret ve maaşlarının İkincikâ- nun Ayının 27 sinden itibaren öden-| hayatı erişmesini mümkün kılmak i- çın almış olduğu bu hayırlı kararın yakın bir atide İyi neticeler vermek | gecikmiysneği şuphesiadir. © MeeliŞirin”inat 14 te toplana - klar, mesini, 125 milyon liraya kadar ta» ahhüde girişilmesine ait kanunun yılık taahhütlerinde 1939 İt ölenin Hraya Yeni Kabine Bugün Meclis Huzurunda (Başı 1 neide) Miyihalarnın da görüşülmesi mühte- meldir Meclis neden dağılıyor Ankara, 26 (Tan muhabirinden) — intihabat normal şekilde ve 'Teşki - lâtı Esasiye kanununun tayin ettiği esaslar dahilinde ve muayyen müd- ceti yarfmda yapılacaktır. İntihap kanunununda tadilât yapı lacağı, mebus adedinin — azaltılacağı hakkmda devran eden rivayetler e- sasaızdır. Meclisin dağılması ve intihabatin mal Seden kardeşlerin ikametgâhla- rında da araştırma yapılmış, topla- nan bir çuval kadar evrak Ankaraya gönderilmiştir. — oem Yeni Çıkarılacak Pullar Posta, Telgraf ve Telefon umum müdürlüğü yeniden üç nevi pul çe karmıya karar vermiştir. Bu pullar Amerika Birleşik devletinin 150 inci istiklâl yıldönümü pulları, Ebedi Şef Atatürkün hatırası blök ve pulları ve 1930 serisi pullarıdır. Bunlardan başka Posta, Telgraf i- daresi Hatay devletinin muvakkat pullarını şürşaj suretile temin etmiş ve yeni Hatay devleti pullarının da basılmasını Üzerine almıştır. Amerikanın istiklâl yıldönümü pul ları altı kiymette ve 250 bin adet, E- bed, Şef Atatürkün hatırası pulları yüz bin adet ve birer lira kıymetinde olacaktır. 1939 serisi pulları ise nor. mal posta pullarımizın yerine çıkarı. lacak olan pullardır. © Birkaç güne kadar, memleketi. mizden ayrılacak olan Yugoslav kon- s6los muavini, dün akşam, bir veda ziyafeti vermiştir. Bu ziyafette, şeh- rimizdeki ecnebi könsoloslarile bir. likte, Vali Lütfi Kırdar da hazır bu- Tunmuştur. © Finlandiyanın Türkiye sefiri 'Ta- Tas bugün Budapeştedeki vazifesinin başına gidecektir. Çünkü Talas, Fin- landiyanın ayni zamanda Budapeşte sefiridir. öhe alıhmasttın sebebi şudur: Dütya gavet karısık bir vaziyet. tedir. Hergür her hangi bir memle- ket hariciye roztr! sabah yatağından ralkınca yen: nâdiselerle karşılası - yor, Bütün dünyada bir huzursuzluk ve emniyetsizlik var odünyanm bu wmümi vaziyeti karşısında zaten ta- bii ömrü bitmis olan bugünkü Meeli sin biran evve! yerini yeni meclise vermesinde foyda vardır. Fazla olarsx intihabatın memle- Ketin şsiz bir zamanında yaptiması, yeni Meclisin hazirandan evvel töp- anarak hükümetin veni (kalkınma rrogramının istinat ettiği büteeyi tas dik etmesi hükümetin kuvvetli bir şekilde çalışmısını temin edecektir Parti grupv bu sebepleri nazari İ- tibara elarak Meclisin şimdiden ken- J! kendini fesoetmesini kabul etmiş vr. Yarın da bü esbabı mucibeyi mec lise arzedecektir. Trakyada Küçük Sanat Kursları Edirne 26 (A, A.) — Trakyada bir taraftan köylerde ilk ve kaza merker .erinden orta okullar açılmağa çalı « sılırken çok iy! semereleri görülen küçük sanat kursları da her yıl biraz duha artırılmaktadır. Kisa ve pratik yoldan usta vetiştiren bu kursların sa yısı 14 e çıkmıştır. Meclisin Dünkü İçtimaınd 35 Milyon Liralık Vergi Borcu Affedildi Milli Mücadelede. Çalışan: ve Fedakârlığı len Alaylarımızın Sancaklarına İstiklâl Madalyası Verilmesine. Karar Verildi İ9 eylül 1938 tarihine kadar milli or * (1935 mali yılı sonuna kadar tahak- *İzsm kesirler. ve cezaleriyle birlikte da 17 milyön | c4 |C.Hak -1-939 liraya çıkarılması hakkındaki kanun lâyihalarım müzakere ve tasvip ey” lemiştir. B. M. Meclisinin yine bugün kabul © etmiş bulunduğu kanunlar arasındâ duda yazife alan muhtelif sınıfa meg sup alay sancaklarına birer İstiklâl madalyası verilmesi, devletin dahi” li ve harici borçlarına sit tahviller üzerinde spekülâsyon yapılmasına mâni olmak ve tahvilât piyasasında | nâzimlik yapmak üzere kurulmuş bulunan amortisman sandığı serme" yesinin 4,5 milyondan 6,5 milyon çıkarılınasına, müvazene vergisi ke” | nununda bazı tadilât yapılmasına 8“ it kanun lâyihaları da bulunmakta | idi. B.M. Mecbsinin gene © bugünkü toplantısında 1340 mali yılı başından | kuk ettirilerek tahsi! edilememiş o * ian arazi vergisi bakayasınm mun * kayitlerinin terkinine ait kanun lâyi- hasını müstecelen ve tercihan müza kere ve kabvt etmiştir. Vatandaşlar! €ski senelere &t borçlardan kurtara * rok onların sen Yıllara ait vergi mü- kellefiyetlerir. kolaylıkla Ha edebi: lecek bir hale gelmelerini mürakün kı iacak olan bu ganun lâyihası ile mü xelleflar Tehinae ihtiyar edilen vergi ledakârlığı 35 milyon lira gibi yük - sek bir rakam ifade etmektedir B. M. Meslisi ve unun hükümetinin hal kımızın daha geniş ve müreffeh bir Partisi Genel Sekreterliği G. H. nizamnamesi mucibince Bü- yük Milli Şef Parti Genel Başkanı İsmet İnönü Erzurum mebusu Doktor Fikri Tüzeri, C, H. Partisi Genel sekreterliğine seçmiştir. Doktor Fikri Tüzer işe başlamış ve bütün Parti ve halkevi toşkilâtına bir tamimle keyfiyeti bildirmiştir. « Bursada Arazi Tahrir Komisyonu İçin Para Toplamış Bursa, (TAN) — Hilâfı usul ve hiç bir karara İstinat etmeden para top» lediğı iddlasile, Babasultan köyü muhtarı Ali Dinçer hakkında tazibat yapılmaktadır. İddinya göre hâdise hayli gariptir ve şöyle cereyan et miştir; 15 — 20 gün kadar köyde vazife görmeleri içap eden 3 kişiden Maret tahriri arazi komisyonu azssının İa- şelerini temin hususunda top'anan köy halkı, memurlara her gün için ayrı üyrı evlerden sofra çıkarmak mümkün olamıyacağını ileriye sü- rerek aralarında pâra toplanmasını ve bu işin bir kişi üstünde bırakılma» sını istemişler ve bu suretin komis- yon azasının iaşeleri bir nevi aşık ek siltmeye knulmuştur. 150 liradan başlamlarak indirfle, indirile bu Iş 98 lirada muhtar Ali Dinçerin üstünde kalmıştır. Memur. lar köyde kaldığı müddetşe iaşeleri Ali Dinçer tarafından tem'n olunmuş tur. Vaziyet haber alınmış, maaş ve har cırahla vazife gören memurların is- sesi köylüye yükletilemiysesgnden bahisle muhtar Ali hakkında takiba- ta başlanmıştır. Ali mahkemede, bu hareket tarzı- Din eski bir görenek olduğunu, bun- da, misafiri ağırlamaktan başka hiç- bir kast bulunmadığını söylemiştir. Mahkeme, şahitlerin celbi için başka güne bırakılmıştır.