27 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN Hırsızlıkla Mücadele Yazan: M. Turhan TAN D ünyanın hemen hemen her ye- rinde olduğu gibi bizde de &- rasıra ihtilâs vakalarına tesadüf 9- Junmaktadır. Meselâ dün bir posta memurunun pul satışından yüz li- rayı deve yapıp yuttuğunu gazete lerde okuyarak tiksinirken bugün bir tahsildarın daha büyük mikyas- ta hırsızlık yaptığını işiterek iğreni- yoruz. Yarın veya öbürgün ayni ruh bulantısına tekrar (tutulacağımıza şüphe yoktur. Çünkü ya Vanda, ya 'Trakyanın bir köşesinde zavallı bir mutemedin böyle bir halt işlemesi pek muhtemeldir. Cümhuriyet kurulduktan sonra şakavetin, yol kesenliğin, haydutlu- z ri madığı “pürüzsüz asayiş, meselesi bu devirde mükemmel surette hal- Jedilmiş bulunduğu halde bir kısım DEAN . Belediye Ile Evkaf Arasında * joe Işbirliği Evkaf müdürü Fahrinin de İştira- kiyle dün belediye fen heyeti ile ev- kaf fen heyeti arasında müşterek bir toplantı yapılmıştır. Toplahtıda, İstanbulun imarı dolayısiyle (bazı noktalar üzerinde her iki dalrenin İş birliği yapması etrafında görüşül- müş ve bilhassa açılacak yeni cadde- ler ve kurulacak yeni meydanlarla ön plâna çıkacak olan cami, medre- $e, çeşme, türbe, sebil gibi tarihi e- serlerin, eheinmiyetleriyle mlitena- sip bir şekilde imar edilmesi, mahal- le aralarında kalacak olan bu gibi e serlerin de tamir edilerek muhafaza edilmesi için tedbirler alınmıştır. Gerek bü eserlerin muhafazasın- da, gerek şehrin diğer imar İşlerin. memürların o hursızlık Oyapmularına henüz nihayet verilememesi İlk ba- kışta garip gibi görünürse de bu, mahalli ve mevzii bir iş olmayip bü- tin medeniyet dünyasını kirleten dertlerden biri olduğundan mevzuu ona göre muhakeme etmek lâzim gelir, Bizim kanaatimize göre bir takim memtrlari hursızlığa sürükliyen â- millerin başında ceza ilmi mütehas- sislarının “cürüm ile ceza arasında âdil nisbet,, aramaları ve kanun ya- pan heyetlerin de bu nazariyeye Uy- maktan geri kalmamaları vardır. 0 mütehasısların düşüncelerine bakı hırsa üç beş kuruş çalan bir memura nihayet üç beş ay hapis cezası veri. lebilir, daha ileriye gidilmek “âdil nisbet,, nazariyesino aykırı düşer, Ortadp böyle şefkatli âlimler ve onların düşüncelerinden ilham alı- narak yapılmış merhametli kanun- lar varken; “bal tutanların parmak- arımı yalamaları, tabii görülmekle iktifa olunmuyarak “devlet malı de- Biz, yemiyen domuz,, hezeyanıma ah- İki vecize değeri izafe edenler de| beyda olup dururken Japonyadan İrlandaya, (Finlândiyadan © Cenap Kutbuna kadar Kürenin ber tara- finda “ihtilâs,, ların ardı arası elbet- te kesilmez. Halbuki eski devirlerde devlet ma- b çalmak devlete ihanet etmekle mü savi sayılırdı ve bu suçu İşliyenler watan haini telâkki olunarak ona gö- ro cezalandırılırdı. Meselâ Asyayı Avrupanın sırtına yükliyecek kadar| askeri kudret göstermiş ve pek bü-, yük bir imparatorluk kurmuş olan Cengiz, yıllarca ve yıllarca ana ka- Bun olarak Türkler arasında yaşıyan meşhur yasasında “devlet malı ça- İanlârın idam olunmalarını,, gerekli göstermiştir. Bu kadar da değil. O bü yük cihangir, devlet malı aşıran, soysuzların Karakuruma kadar ge- tirâmelerini, hâkanların huzuruna çıkarıldıktan sonra idam olunmala. fini yasaya sokmuştur ki budan daha dâhiyane düşünülmüş bir ceza güç bulunabilir. Çünkü böyle bir ce- raya uğrıyan hırsız memur, bir çok! günler teşhir edilecek ve ölümünü bile bile diyar diyar dolaşacak de- mektir ki devlet malı çalanlar için de bundan münasip bir ceza tasav- vur olunamaz. Şimdi maksadımızı açığa vuralım: Devlet malı. çalanların cürümleriy- le mütenasip ceza görmemeleri © se- fil ve iğrenç suçun pis bir illet gibi! gafil ruhlara sirayet etmesini mu- &ip oluyor, Bu haletten de milli ah- lâk azami derecede müteessir ve mü tazatrır oluyor. Bu sebeple, iki ay gonra toplanacak Büyük Millet Mec- Bisine —ilk sunulmuş arruhal ola- rak— şu fıkrayı takdim ve hırsızlık. la mücadele şekillerinin —devlet ve millet lehine— değiştirilmesini şin- diden istida ediyoruz. Dağ eşkiyası gibi masa başı şakile-| ri de —ne pahasına olursa olsun—| ortadan kaldırılmalıdır. nn | tir. Bundan sonra Sermet Tezcan ta- | İ zifesine başlamıştır. | 8 bin tonluk Supeter şilebi dün Gemi de her iki daire teğriki mesai edecek lerdir. Sigorta Prodüktörleri Dün Toplandılar 'Dün s3at13 de sigorta prodüktörle- ri Eminönü halkevinde bir toplantı yapmışlardır. Toplantıyı Rıfkı Dorkesir açmıştır. fik defa konsre raporu okunmuş, bir. Wğe dahil azalardan ölenlerin ailele- rine yardım olmak üzere bir teavün sündığı kurulmasına karar verilmiş. | rafından hâlen şehrimizde bulunan | bazı ecnebilerin prodüktörlük yaptık lari ve bunun Lozan munhedesi ah-| İkâmına uygun olmadığma binaen İk- İtisat Vekâletine şikâyette bulunul ması hakkında bir takrir verilmiştir. Bu takrir etrafında bir çok kımseler söz söyledikten sonra takrir kabul edilmiş ve yeni idare heyeti in tihabına başlanmıştır. Neticede Rıfkı Donkesir reisliğe Kemal Başaran; Sermet Tezcan, .Aai- rapvilor, İsk Varan, ve Edin Seydi azalıklara,. Kohem Harun ve Hâmir Buke de yedek azalıklara: mtihap © Tunmuşlardır. Eski haysiyet divanı ibka edilerek toplantıya nihayet ve- rilmiştir. aynen g2 DENİZ VE LIMAMDA: Denizbank Umumi Müdürü Geldi Denizbank umum müdür vekilliği- ne tayin edilen İkt Erzin dün Ankaradan şehrimize gel- miş ve Denizbanka giderek yeni va- Yusuf Ziya Erzin dün, şube mü- dürü ve şeflerden umumi işler üze rinde izahat almıştır. Denizbank umum müdür mua- vinlerinden Hamdi Eminin de istifa ettiği Ankaradan bildirilmişti. Bu İs- tifa haberi teeyyüt etmemiştir. Bir Gemi Karaya Oturdu Evvelki gece, Kurudenizde Kara- burun mevkilndeki Kunduzdorede karaya oturan Yugoslavya bândıralı kurtarma şirketinin Hora tahlisiye gemisi tarafından kurtarılmıştır. Su peter kıçtan oturmuştu. Bu sabah İs- tanbula getirilerek muayene edile - cektir, Havagazi Fiyatları Bayram ertesi hava gazı tarifesinin tetkikine başlanacaktır. Tarifenin tetik ve tesbiti için Jâzum gelen ha- ırlıklar İkma) edilmiştir. Yeni hava tarifesinde bir değişiklik olmıya çağı aplssılmaktadır. ZI TAN HABER Bir Belediye Mimarına İşten Eİ Çektirildi Cihangirde Bir Ev Beyoğlu belediye Şubesi mk marlarından Nalm hakkında bir müddettenberi devam et- mekte olan tahkikat bitirilmiş ve müfetişlerin gösterdikleri lüzum üzerine kendisine İşten el çektirilmiştir. Nailmin İşten el çektirilmesi- ne sebep olan hâdise şudur Eski belediye reisi Muhiddin Üstündağ zamanında Cihangir- de bir ev İnşası İçin Bayan Ne- fise adında bir kadın namına ruhsatiye alınmıştır. Ruhsati- ye İçin verilen istidada evin üzerinde kurulacağı arazinin meyli zikredilmediği gibi mer- divenlerinin eb'adı hakkında da bir sarahat o dercedilmemiştir. Bununlâ beraber belediye tara- fından bu inşaata ruhsat veril. mistir, Alınan ruhsative alâkası dolaywsile bilâhare mimar Nai- me gilmiş, mimar Naim, istida- daki ve ruhsatnamedeki bu ka- nuni eksiklikleri gördüğü halde İtiraz etmeden o Tühsatnameye teviikan İnşaata ve bu İnşaatın meyilli arazide yapılması ieap ederken düz arazide yapılma- sma müsaade etmiş ve sonunda inşaat ikmal edilmiştir. İnşaatın İkmalinden sonra da belediye- ve bir Mhbar vaki olmuştur. Bu Ruhsatiye İle Apartıman Yapılmış İnşası İçin Alınan ihbar üzerine belediye müfet- tişlerinden Suphi, tahkikata memur (edilmiştir. o Yapılan İ tahkikat © neticesinde © İnşa- atın ev değil, apartıman ok duğu anlaşılmıştır. Bunun üze- rine bina bir defa da fenni ba- kımdan tetkik edilmiş, bu tah- kiknta da bizzat İnşaata hezo- | tet eden mimar Naim ile Rey- oğlu başmühendisi Şevket me- | mur edilmişlerdir. Bu ikinci tet- | kikat neticesinde İnşaatın ruh- salnameye uymadığı ve ev ye- rine aparlıman yapıldığı tesbit edilmiş, bu hususta bir de zabıt varakası hazırlanarak belediye müifettişine verilmistir. Heyeti | teftişiye relsliği zabıt varakasile İ müfettiş tahkikatını karşılaştı. rarak edindiği kanaat üzerine meseleyi bir defa da belediye İnşaat şubesi müdürü Arif Hikmet İle mühendis oCevdete tetkik ettirmiştir. Mühendisle- rin verdikleri raporlardan da mimar Nalmin ruhsatname ye aykırı İnşanta müsaade et- mekle beraber men'i hakkında bir rapor hazırladığı, fakat ra- poru takip ettirmediği yıl mıştır. Bunun üzerine evrakın fezlekesi tanzim edilmiş ve mü- fettişlerin talehi üzerine Naime İşten el çektirilmiştir. MÜTEFERRİK » Toptancılar, İddiayı Tamamen Reddettiler. Et işleri üzerinde ziraat kurumu İ- le toptancı kasaplar arasındaki ihti- 11 henüz halledilmiş değildir. Bazı kasapların, kuruma karşı cephe al- dıkları yolundaki iddialar üzerine, dün Kasaplar cemiyeti reisi Ömer Koğ ve bazı toptancılar matbaamıza gelerek şu izahatı vermişlerçir: *.- Toptancıların diğer kasaplarla perakendeciler Üzerinde müessir ol- mak ve bunların ziraat kurumu fle ” | iş yapmalarına mâni olmak için çalış. | tıkları yolundaki haberler doğru de-| ğildir. Böyle bir vaziyet hiçbir za -| man mevzuubahis olmamıştır ve olar maz, Çekmeceden parça et getirile- rek satıldığı da varit değildir. Toptancılar da şunları söylemiş - lerdir; “— Bilâkis ziraat kurumu ile tam iş birliği yapmak ve et piyasasında sıkıntıyı giderecek tedbirlere kurum- İs beraber ön ayak olmak gayretin. deyiz. Bunun için, icap ederse, hay- van kesmekten vazgeçmiye ve kuru- mun etini satmıya da hazırız. Fakat, 42 kuruşa mal olan eti 35 kuruşa sat- mıya mecbur ediliyoruz ve bu bizim için büyük bir sarsınlı teşkil ediyor, Kurum, kestiği elleri ihtiyacımız kar dar bize temin eitiği sin masala hal ledilmiş oluru, Ükmeklenlerdeki fakir çocukları himaye biriğinin toplantısı BELEDİYEDE : Belediye Verilerinin Yarısı Alınabilmiş Yeni belediye muhasebecisi Muh- İtar, muhasebe teşkilâtında yaptığı tetkikler neticesinde mali: senenin bitmek fzere olmasına rağmen bele- diye vergi ve resimlerinin ancak Ya- fısıın tahsil edilebildiğini görmüş- tür. Bunun üzerine muhasebe teşki- Jâtının akşamları saat 19 a kadar ça- lışmaları emredilmiştir. Bu şekildeki mesai Şubat sonuna kadar devam e- decektir. Marttan itibaren muhasebe memurları yine eskisi gibi saat 17 ye kadar çalışacaklardır. Havagazi Şirketleri de Satın Alınıyor Nafıa Vekâleti, Tramvay Şirke- tinin Ankarada devam etmekte olan satın alınma müzakerelerinde bulun» mak üzere belediyeden de bir mu- rahhes istemiştir. Vali ve Belediye Reisi verdiği cevapta Vekâlet tarafın dân verilecek kararın İstanbul bele diyesince muta olacağını ve ayrı bir belediye murahhasına Tüzum olmadı- gırı bildirmiştir. Nafıa Vekâleti, Tramvay Şirketi- nin satın alınmasından sonra İstan- bul ve Dolmabahçe hava gazı şirket lerini de satın alacaktır, Gerek Na- fıa, gerekse belediye şimdiden bu şirketlere ait hesapları hazırlamıya | LER 7 ikmekteplerde 7790 Çocuk Yardım Istiyor İlkmekteplerdeki öksüz çocuklara: yardım birliği merkez heyeti, dün İCümhuriyet Halk Partisinde, bitlik kaza murahhaslarının iştirakiyle bir) toplantı yapmıştır. Toplantıda ilk“ mekteplerdeki öksüz çocuklara yar İdım meselesi konuşulmuş, birliğin İrmuhtelif semtlerde halen 10 bin ç9 cuğa yardım etmekte olduğu ve bü yardımdan İstifade edemiyen halen 7190 çocuğun mevcut olduğu arlaşıl mıştır. Bundan sonra bu çocuklara İda yardım edilmesi üzerinde görü- şülmüştür. Her kaza yardım "eşkilâ- tanin bu nokta üzerinde tetkikat yap masina, bü tetkikatın ikmalinden sonra 11 Şubat Cumartesi günü minönü Halkevi binasında bu 'mak- satla ikinci bir toplantı yapılmasına karar verilmiştir. POLİSTE : Hastanede Sıra Beklerken Öldü Dün sabah muayene olmak üzere Guraba hastanesine gidip muayene sırasını bekliyen Veli isminde bir a- dam oturduğu yerde füceten ölmüş- tür. Yapılan muayene neticesinde Velinin kalp sektesinden öldüğü &n- laşilımış, defnine ruhsat verilmiştir, * Bebekte Tramvay caddesinde o- turan 70 yaşında Hasan, Bebex ec- zanesi önünden geçerken ani olarak düşüp ölmüştür. Belediye doktoru ta- Tafından yapılan muayenesinde kalp sektesinden öldüğü anlaşılmiştir. Elini Makineye Kaptırdı Samatyadı Yokuşçeşme caddesin- de Hasana ait mensucat fabrikası iş- çilerinden Rade isminde genç bir ku- dın kazaen, elini makinayı İsmetırn. rak yi Ele Pak GE tedavi altına laninındağ, Arravütköyünde oturan Raciye isminde 70 yaşında bir kadın tram- vay caddesinden giderken kazaen ye- re düşerek başından ağır yaralan - yaştır. Yaralı Beyoğlu hastanesinde tedavi altına alınmıştır. 4 Tophanede oturan arabamı Yu- nus, Nişantaşından geçerken hayvan ların ürkmesi neticesinde arabadan düşerek muhtelif yerlerinden yara - lanmıştır. Haliç Fenerinde oturan Rasiha isminde bir kadın Mercan yokuşun - dan İnerken yere düşerek ağzından, burnundan yaralanmış, tedavi altına alınmıştır. Ecnebi ve Ekalliyet Mekteplerinde Kültür Dersleri Maarif idaresi ecnebi ve ekalliyet mekteplerinde okutulmakta olan kül tür dersleri hakkında şimdiye kadar Maarif Vekâleti tarafından verilmiş emir ve tatbik ettirilmiş talimatna- meleri toplayarak (Azınlık ve yaban cı okullarda kültür dersleri) smile bir kitap neşretmiştir. Bu kitap, bü- ün ecnebi ve ekalliyet mekteplerile bu mekteplerdeki munllimleri alâka- başlamışlardır. Dün sigorta prodüktörleri Halkevinde dar eden bahisleri ihtiva etmektedir. beder Bahçesi Nerededir ? S — Büyük mimar Sinanın Beğendiği eserler arasında İs- kender bahçesindeki su dola - bından da bahsedilmekledir. Bu bahçe nerededir? C — Büyük Mimar Sinanın şahe serleri sratmda Sâtye dikte ettirdiği "Tezkiretlbünyan'da bu o dolabada yer veriyor. Bugün bu dolaptan eser Kalmamıştır. Onun yeri de Bakırköy )e Yedikule arasına Tastlamaktadır. Muharrirlerimizden İhrahim © Hâkkı Konyalı yakmda bir yazı neşredecek tr * S — Ziraat Vekâleti Adana ne için yerli" veya klevland cinsi pamuk tohumu tevzi e - deceği söyleniyor. Acaba doğ- ru mudur ve ne vakit tevzi €- decektir? C — Ziraat kongresi esnasında eski Ziraat Vekili Faik Kurdoğlu, bu sene Adana ve habalisi çiftçilerine $- yi elns pamuk tohumu tevzi ettire- ceğini söylemişti. Fakat Ziraat Ve - kâletinin kongre kararlarını tatbik hazırlıkları ile meşgul bulunan ko- misyonun veya Vekâletii doğrudan doğruya bu işle meşgul olup olmadı- ğı malüm değidir. o S — Demir Şansölye kime denirdi? C — Bu vnvan Almanya impars .orluğunun müessisi prons Bismar - ka verilmişter. Bu adı ona verenler, “demir, ke- Tmesiyle, Bismarkın iradesinin kuv. vetini ifade etmek istemişlerdir. . S5 —“Helife,, ne demektir? C — Lisundaki manası, bir insa- nm. diğer hir ircana.hataf rt —s8i, O- tün yerine geçmesi demektir. İslâm ; İtarihirdeki manası ise, peygamberin EEE BOTUN tin başina, geçen işyparatorlardir, * S — Mısırdaki meşhur (Sphinks) in üzerinde yazı var mıdu? | C — Sfenx'in, yani Ebulhevlin ü- zerinde bir çok yazılar vardır. Bun- lardan en muşburu; göğsü üzerinde- hi yazılarıdır. Bu yazı da, ziyâretej - leri, bu ilâhs nürmete ve tazime da- vet eder mahıyotte; ve manzumdur. * $ —“Devlet benim, sözü Napolyonun mudur? C — Hayır Bu söz, tarihte On dördüncü Lutye stfolunur, Kral he- nüz on yedi on sekiz yaşlarında bu - tunduğu sırada. bir gün, Fransız par Tâmentosu reisile görüşüyormuş. Res sözlerinde mütemadiyen o devletin menfsatlerinden bahsediyormuş. Bunun üzerine kral da hiddetlen- miş, ve , “.— Devlet benlim!,, sözünü söyle- miş. Faket, bu sözün söylendiğini is- İbata yarayan hiç 'bir tarihi o vesika yoktur Yaln:z tarihciler: “Bu &öz, On dördüncü Uuinin'hal ve ; şanma da karakterine de tamamiyle muta - biktr! , diyorlar. * Günür Resimleri senelik toplantılarını yaptılar, TAKVİM ve HAVA 27 İkincikânun 1939 CUMA İind eş (oOGünsi si Arabi 1897 Rumi 1499 Zilhicce: $ İkincikânun: 14 Güneş 719 — Öğle 226 | 15.02 — Akşam: 82 — İmsâk: Yurtta Hava Vaziyeti Yeşiiköy metectoleji İstasyonundan a- han maldmeta göre, hava Yurtta Egenin cenup taraflarında bulutlu, diğer bölge- lerde kapılı ve yer yer yağışı geçmiş rüzgârlar Trakyada şimeli, diğer yerlerde umümiyetle garbi istükametten orta kuv- İstanbulda hava kapalı geçmiş, rüzgür ktan saniyede 2-4 metre hızla esmiş- tir, Sant 14 de hava tazyikı 754,7 milimet- re MAİ, Sühenet en yükselz 104 ve en dü- gük 6,3 santigrat olarak kaydedilmişir.