27 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

27 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Milli Müdafaa Bütçesine Munzam Tahsisat Hükümetin Milli Müdafaa ihtiyaçları-için 125.5 milyon Tiraya kadar teahhüde 'girişilmesi hakkııda hükümete sa- lâhiyet veren kanuna ek olarak hazırladığı proje Bütçe Encü- seo geçmiştir. Kamutayın yarınki toplantısında görü - tir. 3393 sayıl kanunla milli müdafaa btiyaçları için 125.55 milyon liraya Projenin ihtiva ettiği maddeler şunlardır; “Madde 1 — 20. 5. 1938 tarih ve TAN Dil İşi Üzerinde Düşünceler: BİR LÜGAT KİTABINA İHTİYACIMIZ VAR YAZAN : AKA GUNDUZ (Başı 5 ncide) gaçlar, çiçekler peyda olur, orası bir zengin parkının küçük havuzuna döner, Üstüne ağaçların, göklerin gölgeleri düşer. Biz bunu böyle tarif ederiz ve şairane marifet yaplığımızı sa Kadar 938 - dö yıllarma geçici teah - küt salâhiyeti verilmiş olup, her sene ödenecek azami miktar bu kanunla 12,5 milyon lra olarak tesbit edil - miş bulunmaktadır. Ancak bir kısım satın almalara sit taksitlerin daha yakın senelere alın- masma zaruret görülmüş olup ka- munun kabul ettiği 125 milyon lra- hk azami tediye miktariyle bu tak- sitleri karşılamak kabil olamıyacağı gözönüne almarak 1939 ve 1940 se- neleri için 12.5 milyon Mralık azami haddin karşılıklı olarak 18 milyon ve 17 milyon liraya çıkarılmasına ve 938 mali yılmda bütçeye konulan 8,5 milyon lira tahsisat ilâve olarak duha bir milyon Tiralık tediye yapıl- masına zaruret görülmüştür. Munzam tahsisat olarak istenilen bir milyon liranın varldat fazlasile karşılanması derpiş olunmuştur. Projenin üçüncü maddesi, 3525 sayılı kanunla kabul edilen İngiliz teslihat kredi anlaşmâsına dayanıla- rak ve yekün bedeli altı milyon İngi- Biz lirasını geçmemek üzere yapıla cak satın almalar için 125.5 milyon Hraya ilâveten gelecek yıllara geçi ci teâhhüt lerasma salâhiyet veril mesini temin etmektedir. milyon ve her yıl tediye miktarı 12,5 milyon lira olarak tesbit olunan gelecek yıllara geçlei taahhüt salâhi. yetinin 1939 mali yılına ait olan te- diye miktarı 18.000.000 Hraya ve 1940 mali yılına ait olan tediye mik- tarı 17.000.000 liraya çıkarılmıştır. | Madde 2 — Bu kanunun birinei maddesiyle arttırılan senelik tediye miktarlarınn (12,5) milyon İfradan fazlası taallük ettiği senelerde elde edilecek varidat fazlasile veya milli bankalardan birinde açtırılacak kre- di ile karşılanır. Madde 3 — 3525 sayılı kanımla tusdik olunan“anlaşmada Uteslihata tahsis edilen kredi miktarını geçme- mek Üzere gelecek yıllara gecici ta- ahhüde girişmiye Mili Müdafaa ve- kili mezundur. Madde 4 — 1938 mali yılı Mimi Müdafaa Vekâleti kafa kısmı bütçe sinin 916 nci faslına (1.000.000) lira munzam tahsisat verilmiştir. Madde 5 — Bu kanun neşri tari- binden muteberdir, Madde 6 — Bu kanunun hüküm- lerini yerine getirmiye Mili Müda- faa ve Maliye Vekilleri memurdur.” Aydın Halkevi Çalışmaları Halkevi temsillerinden: Gündoğarken piyesi Aydın, (TAN) — Halkevi temsil Şubesi gençleri, gündüz ve gece iki defa (Gün doğuyor) piyesini oyna-| konferans vermiştir. mışlar, alkışlanmışlardır. Temsil Temsil şubesi reisi Fikret Başaran da, inkılâp ve rejim hakkında bir Halkevinde, keman, mandolin, pi- aralarında halkevi gençleri | yano derslerine tekrar başlanılmış” keman, piyano ve viyolonselle konser | tır. 20 den fazla talebe derslere mun- vererek garp musikisinden beş parça | tszaman devam etmektedir, çalmışlar ve takdir toplamışlardır. İ KAYIP; nırız. Halbuki bu tarif tek bundan alınmıştır. vo Kültür rip ından bü kelimeler Alarm Ankaraya kamus di kitabını alır, masrafı | selâm bile vermedilerdi. peel mi sandıklar. ME ri de İN binlik bir fiş haznesi ha- ağlayacak. zırlattı. Galiba onu da örümcekler şiyoruz? karalım. Millet de ilk kitabına Çeşmeliler Tütünlerini Satamadılar İzmir, (TAN) — Çeşme tütüncüle- ri Ziraat Vekâletine müracaat ede- rek bu seneki tütünlerini satamadık- larını, bu sebeple bankâlara olan borç larının bir sene tehir edilmesini bil- dirmişler, yardım istemişlerdir. Ve- kület, tütüneülerin borgtaranın bu se- ne tahsil edilmemesi için teşebbüste bulunacağını, İnhisarlar idaresinin de tütünleri satın alacağını “bildin miştir, Vekâletin bu kararı Çeşme- lileri çok sevindirmiştir. Kamalı İsmaili Vuran Tutuldu İzmir — Bir kadın meselesi yüzün den Burnovada kamalı İsmail - ağıt #ürette yaradıktan sonra.kaçan Ah - jmet Kadri yakalanmıştır. Beyoğlu on beşinci ilk- mektepten İ933 te aldığım 808/85 numaralı diplomamı kaybettim. Hük mü olmadığını bildiririm. Şişlide Çiftecevizlerde Mehmet Süleyman İlmi ve ardak güriltü her zaman i. kelimedir. Anadolu filrkçesinde 3395 sayılı kanunla, faizlerile bir.| bugün yaşamaktadır ve ahenklidir: Böğet. İlikte umümi taahhüt yekünu 1255 Böğet yazılan bu kelime Bövet okunur ve garpteki Büvel Potuk bir yaşını bitirmemiş deve yavrusudur. Fakat edibi lebip onu bilmez de tarif der. Bundan dilimizin yoksulluğu hükmü mü çıkmalı? Saymakla tükenmez ki. nezaretken memleketin her bu toplanmış ve onlarca sandığa 1. Devir müziğe ilâhi, resme çizgi denilen (!) bir. devirdi. Hazin dğü midir? Merhum Sa- mih Rifat da o devrin müsteşarı idi. Yahu! dedim onlara, su sandıkları birer birer be makbuz bana verin, size bir çıkarıp bastırayım. Para al ede Bu millet ken- sandık oni değil ya, yedi ne bilmem o Şimdi de kalkmışız, geri geri sürtünüyoruz. Şarkın ar. kelimeleri asrın ileri kelimelerine yelecekmiş yek Yeni b garpten geliyor. Neden bunu tekdir edemiyecek kadar ardakla Türk dili üzerindeki ilmi görünimelerden, tasallâütlardan, muyalâtalardan bıktık usandık. Atatürkü seviyorsak ve yolu na gerçekten bağlı isek bu hazır kamusu tezelden bastırıp çı- olur, kolaydır, mümkin dür. Biz pratik ve realite tarafından bu işi sağlamlayalım. Büyük ölmezin ruhumuzu dolduran ruhu da şad olmuş olur. Sayın Kültür Bakanımızdan bunu dilemek hakkımızdır. Ve sayın Kültür Bakanımızın da bu işi böyle düşündüğüne inaniyoruz, OSMANLI BANKASI ILAN Kurban Bayrâmı münssebetile Osmanlı Bankasının Galata Mer - kezile Yenicami ve Beyoğlu şube. leri, 31 ikincikânun 1539 ve 1, 2, 3, 4 Şubat günleri kapalı buluna- caktır. İstanbul: Dördüncü Tuğfundan: Paraya karar ve kürk kadın mantoşunun birinci a- çık arttırmasının 30-1-939 pazar. tesi günü saat 13.30 da Sandal açık arttırması ya- pılacak ve kıymetinin © 75 İni bulmadığı takdirde ikinci açık art- tırmasının 10-2.039 cuma günü ayni mahal ve saatte yapılacağı i- olunur. (14203) İcrn Memur çevrilmesine ic Gİ İstanbul İkinel İflâs Memurlu. Kkundan: Müfüs Biçalı Hi de kadar geçen işler hak- kında malümat verilmek ve İcap eden kararlar alınmak ü- toplanmaya da- vetine lüzum gösterilmiştir. Ala- caklıların 8-2-939 çarşamba günü ilin işin- saat 14 de dairede hazır bulunma- ları İdare kararile ilân olunur. (14284) — Evet. Kayıtsız, şartsız. — Gözlerine yaşlar doldu. Bunun manası aşkı- rilen bir-adet sarı renkti | Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma; Nevralji, kı k ve bütün ağrılarınızi derhal kese MAR İcabında günde 3 kaşe alınabilir. amm | Harici Askeri Kıtaat İlânları | Miktarı Cinsi Ait olduğu Muham- Muvakkat Eksili Eksiltme. Saati kilo birlik men be- teminat me şekli nin tarihi deli Lira K. LiraK. 600000» Arpa Merkez Bir. 16500 1237 50 Kapah (195-2939 10 likleri zari 200000 Un (o Birecik- (24000 180000 Kapalı (15-2939 15 HD. TB. z zarf çarşamba İ 1 — Eksiltmeye konulan arpa ve unun mikdarları muhammen bedelleri muvakkat teminatları öksiltmelerinin şekli ve icrası tarih ve saatleri yukarda yzılmıştır. 2 — Evsaf ve teslim şartları gösteren şartnamesini istekliler ber gün Urfada tümen satınalma komisyonunda okuyabilir. Ve komis- yondan parasız almabilir. 3 — Eksiltmeler Urfada tümen satınalma komisyonunda yukarda yazılı şekil tarih ve saatlerde yapılacaktır. 4 — Teklif mektupları eksiltmenin yukarda yazılı açma saatinden bir t evveline kadar satınalma komisyonu relsliğine makbuz mu- kabilinde verilmiş olacaktır. Bu satten sonra mektuplar kabul edil. mez. 2490 sayılı kanunun 34 -cü maddesine uygun şekilde posta ile gönderilecek teklif mektupları kabul edilir. 5 — Şartnamenin 4 cü maddesinde istenilen vesikalar muvakkat teminatın konulduğu zarf içerisine konulacaktır. (558) * 6 Adet Dizel motörlü yol silin. diri yeniden kapah zarfla eksilt- meye konulmuştur. Muhammen be- deli 43200 lira, ilk teminatı 3240 Wradır. İhalesi 13-2-939 pazartesi günü saat 15 de Ankarada MM. Vekâleti satınalma komisyonunda Gemlik İcra Memurluğundan: İstanbulda Mehmet Şevket oğlu Ziya Akının tahtı tasarrufunda o- tip Emin Petrice birinci derecede 1200 liraya ipotek edilen ve bü || kerre İpotek bakiyyesi 59 lira 75 kurusun temini tahsili için tapu- nun 2 inci kânun 937 gün ve 22 sırasında kayıtlı Yazır ova mev. kiinde 4595 metre murabbamdaki yapılacaktır. Şartnamesi 216 ku- Tuşa Ankarada Komisyondan alma bilir. İsteklilerin kanunda yazılı vesalkle birlikte ilk teminat ve tek lik mektuplarını ihale saatinden bir saat evvel Ankarada komis- yona vermeleri. (798) (615) > Yeniköy Palas “ Boğazicinin yegâne Korforlu Oteli Bayram ve tatillerden istitade ediniz. — Telefon: 3 - 43 çok pev süren üzerine ihale olu- sark metruke zeytinliği şimal | macaktır. Mustafa garp Türkmen oğlu halen Arttırmaya iştirak etmek Irte- mahöbi TN ii hisbe- imana ira kivmet | tinde pey akçası “veya milli bir mdarla ve yine İapu- | bankanın deminai mektubu İraa nun 2 inci kânun 937 gün ve 23 No. (| etmeleri Jâzımdır. 2004 No, icra ve kayıtı Yazır owa mevkiinde-4505:| iflâs K. 128 ıncı zaşddesine Şevfi- kan hakları tapu #icillerile Sabit bize alacakhlarla diğer alâka- darların ve irtifak hakkı sahiple- rinin bu hakları hususile faiz ve masrafa deir olan iddialarını ey- rakı müsbitelerile birlikte ilân tarihinden itibaren bu müddet İ- çinde dairemize bildirmeleri aksi takdirde hakları tapu sicillerile sa- bit olmayanlar satış bedelinden paylaştırmasından hariç kalacak- ları tellâliye Tesmi tapu ve firaâ harcı intikal masraflarının alici ya ait olduğu ve fazla malümat al- mak İsteyenlerin 939/ No.lu dosyada mevcut evrak ve mahal len tutulan haciz ve takdiri kıy- met raporunu görüp anlayacakları ilân olunur. metre murabbamda serk hendek simal yol garp Kemal Ziya annesi Zehra cenup hendek ile çevrili 240 aftacı havi 250 lira kıymet takdir olunan zeytimliğin paraya cevrilmesine karar verilerek yeni- den acık arttırmaya konulmuş” tur. Birnlei arttırma 27-230 tari. İ hine raslayan cuma günü sent 14 den 16 ya kadar icra dairesinde icra olunacaktır. Arttırma bedeli kıymeti mubamminenin yüzde yetmiş beşini bulduğu | tazdirde müsteri üzerine ihale olunacaktır, aksi takdirde en son arttıran ta- ahhüdü baki kalmak üzere on beş gün temdit edilerek 14-3-39 tarihi ne rastlayan salı günü ayni saatte ve mahalde ikinei arttırmada en derayak) adını vermiye kalkışıyorsun? Son ve büyük eserim dediğin eserine neden (Bütağa âşık) adını ver- “ AKA GÜNDÜZ Kk delik — Anlıyamadım ba işi! Ayağı ile geleni ne diye tepersin #zizim! —Sana kısaca anlatayım: Bu kız dejenere değil, fakat müvazenesiz, Macera arıyor. Bunu şöhret yap- Muş birisile paylaşmak istiyor, Muhitinde ve arkadaş- İarı arasında öğünmek için, yoluna ben çıkıyorum. Bir başkası çıksaydı yerimi o alırdı. —e diye bu macerayı esirgiyorsun? — İçinde ben varım da onun için. Şonra daha mühimi var, evlenmemiş genç bir kızla maceraya a- © tlmıya hakkım var mı?.Elbette yok. Biz maceradan kaçınır adamlar mıyız? Fakat böylelerile değil. Buh. râD geçiren bir kızı, hattâ bir kadını korumak İâzim. — Hayatı bilmez gibi konuşuyorsun. iş yüzünü bildiğim için böyle konuşuyorum. — Bunun başka maccraları olmadığı ne malâm? — Orasına karışmam. Benimle olmaması osas- tır. Kiminle olursa olsun. Benim gördüğüm çu ki, bu Kız acemi, sinirli ve Holivutçu. Ailesi de çok ar- dak, YAni İptidal ve geri kalmış. Bu İşleri asrilik sa- pıyor'ar da kızlarını Haymana ovalarındaki dişi tay- Jar gibi salma birakıyorTar. Bunun acısını cemiyet çe çok çekrmemizden ürküyorum. — Sana ben doğrusunu söyliyeyim mi? Kayıt- sız Kalışın ne faziletten, ne o, ne bu sebepten. Sen Melikeyi sevmemiş olsaydın, hiç bu fikirleri, fazilet- Veri satmazdın. — Peki. Kabul, Sebep yalnız bu mu? TEFRİKA No. 25 — Anlıyorum, en başta gelen sebep şişko oluşu. Sana kürdan gibi Kadın olmalı, Melide bu kürdanlığı buldun ama, darılma, pek kullanılmış bir kürdana benziyor, dişlerinin iskorpit olmuyacığına emin mi- sin? — Perihanın henüz bekâr olduğunu unutma. — Evet iadesine göre haminnesi “kızım, di- yormuş, Bu ifadeye inanmak lâzım. O zaman suizan başlar ve arkasından sulniyet gelir ki bana bakma, Eğer ben senin kafanca düşünecek olursam.. Hayır, bana her selâm verene, her kalbini açana karşı bem- beyaz ve dümdüz düşünmek mecburiyetindeyim. Hayvanlık ve hırs... Bu o kadar kolaylaştı ki, temiz- liğinden ve iyi niyetlerinden ayrılmadan temin ede- bilirsin. Senin gibi düşünsem, gücenme, (Nazli)ya da, bu sabah gelen davetçiye de, ince Bayan İiki'ye de başka gözle bakmak icap eder, Bunu ben yapamam! — Sana, çizgili Meli yeteri — Ister alay et, ister etme; evet, yeter, — Çünkü gözün dünyayı görmez oldu. — Evet, Neye inkâr etmeli? — Bu Melinin kaçın kurası olduğunu tahkik e- aip öğrendin mi? — Tiklerine kadar, —Kısaca söyler misin — Çeşitli cifelerden meydana gelmiş bir yağlı kara batak! — Sen bu batağa mı saplanmak istiyorsun” nm şiddetini göstermez, batağın dehşetini bildiğini ve bildiğin halde kurtulamıyacağını anladığın için ağlıyorsun. Beni dinle Haydamak' Sen de, bep de ha- yatın hangi kervansarayına gelip konakladığımız: bis Uriz. Giderayak böyle badireye yaka paça kaptır- maktan sakınalım. Temiz doğduk, temiz yaşadıkı te- miz geberelim. — Oyleyse, yollarırmızı ayıralım arkadaş! — Demek bu kadar çok seviyorsun. — Vahşice! Parça parça etsem, her parçayı al- kollu cam kavanozda saklasam, her parçasını ayni şiddetle seveceğim. — Senin ber sabah ve her akşa msoğuk duşa ih- tiyacın var! — Bizim zarif ve bilgili doktor İzzettin Şadan gibi asırların mütearifesini yeni bir vecize *miş gibi söyleyip durma! Aşk denilen şeyin zevzekçe bir has talık olduğunu ben de okudum, tecrübe ettim, bil yorum. Fakat gönül denilen ve öç buuttan, dört buut- tan, beş buuttan mahrum maskaranın da ne olduğu- nu biliyorum. Bu maskara olmasaydı: Lâmartin, Alfred Dömüse, Fuzuli, Göthe, olur muydu? Aşk di- namizmin €sansıdır be! Sevgi yalnız ete, kalçaya, yüze mi? Toprağa sevgi, halka sevgi: aileye sevgi, comi- yete sevgi hayata sevgi, say sayabildiğin kadar Karl Marksın bile nazariyelerine, ülkülerine karşı derin bır aşki olmasaydı; Napolyan (Muzaffer macera) aş- kına tutulmasaydı, Atatürk millet ve inkılâp aşkının tâ kendisi. — Birak onları! Onların kendilerine mahsus ve kendilerine has birer kudsiliği var. Seninki öyle mi? Kendi sözünle söyliyeyim, ciflerin hulâsas bır baz tağı seviyorsun. ı — Soğuk. soğuk, bozuk düzen filozofi il yapa- cağız? Bu, böyledir iştel Ve bunu böyle kabul etme- yiz. — HAN başlıyamadığın yeni eserine ne diye (Gi * tenezzül edip başım bana doğru bir defa olsun çevir- miyorsun? Azizim Haydamak! Seri bu (Kendi gelen) ile biraz meşgul ol. Şişman mişman, zarar yok. Biraz eziyet edersin, zayıfları Hele şu Perihana bıraz yüz vernik fedakârlığını göster, tecrübe için canım, bel- ki.. Hiç değilse kendini bataktun kurtarmiya.. Irado- sizlik gösterme! Kendini bu bataktan kurtarmıya mu vaftak olursan senden teşekkür beklemem. Fakat kendi hesabıma memnun olurum. Istanbulda yâlan, Pariste dolan, Filistinde fing atan kadından Hayır gelmez. Erbabına gelir ama, sana gelmez. Bunu böy- le bil! Baykuşlar yok mu baykuşlar? Hani benden bâşkâ bir çoklarının uğursuz saydıkları baykuşlar. Onların aşkı harikulâde bir şeydir. Sana olmuş bir fıkra anlatayım. Bir tarihte ava gitmiştik. Akşama kadar bir şey bulamadık. Arkadaşım sinizlenmişti. Bir baykuş gördü ve hiddetle söylendi: — Sabahtanberi yolumun üstüne çıkıp pis pis ötüyorsun, onun için bir şey avlıyamadık uğursüz! Dalda öten bâykuşu vurdu. Kuş düştü. Bir da kika sonra başka bir baykuş uçup geldi. Dala kon- du. Olen eşini yerda görünce o da pat diye yere düş tü. Yanına gidip aldık. Ikinci baykuşun iki pençesi gırtlağına geçmiş ve baykuş boğulup ölmüştü! Bir gün de Kuralşalı taraflarında kaplan avına gitmiştim. Küçük bir tehlike geçirdim. Bir dişi kapla- Da attım, cansız yere düştü. Iki dakika geçmedi, çalı- ların içinden erkeği üstüme fırladı, Ağacın gövdesi- ni siper edip ateş ettim. Belkemiği kırıldı. Kaplan be- hi bıraktı, sürüne sürüne sevgilisinin yanına gitti ve yaralarını yalamıya başladı. Uç kurşun daha attımı meden, yalaya yalaya, seve seve öldü. Sana şairane olsun diye kumrudan, güvercinden, gül ve bülbülden bahsetmiyorum. İnsanlara gelince, Habil mi Kabili öldürdü, Kabil mi Habili boğazladı. pek hatırlamıyorum, fakat bir aşk yüzünden oldu- ğunu biliyorum. veli nnd