31 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

31 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

.. mz — PENGEREMDEN Kurban Yazan: M. Tarhan TAN e hikâyesine göre Hk kur- ban - aralarında paylaşama- dıkları güzel bir kıx kardeşlerini AL inhin kime lâyık gördüğünü anlıya- bilmek ümldile - Habil ve Kabil ta- ralmdan göklere arzolunmuştu. Tev- rat bu hikâyeyi bir çocuk masalma mevru teşkil edecek ve çocuk yürek- lerini heyocanlandıracak (| şekilde kaydeder: Âdemle Havva cennetten yeryüzüne sürüldükten ve urun bir ayrilik devresi geçirerek buluştuk” tan sonra her yıl ikiz çocuk yetiş trmeğe başlarlar. Bu çocuklar da- ima biri kız, biri oğlan olmakta ve bu sone doğan kız, geçen yıl doğan erkek kardeşile evlenmekte İmiş Kabil, kendisile birlikte doğmtş olan kıza gönül verdiğinden onu almak İster. Âdem baba ise Habil adlı oğ- tunun eşi olmak icap eden o kızı Ka- bile nikâhlıyamaz. Nihayet iş büyür, sile ocağmda tatsızlık yüz gösterir, kavgalar vukua gelir ve işin içinden şikamıyacağını anlıyan Âdem, her ikt oğlunun Allaha birer kurban ar- #etmelerini, gökçe kabul olunacak kurban sahibinin de paylaşılamıyan km almasını teklif ed. Rakip kar- deşler bu teklife uyarlar, birer kur ban alıp kıra giderler, beklemeğe koyulurlar, Biraz sonra gökten bir ateş İner, Habilin kurbanmı yakar ve düvada onun haklı olduğu mey- dana' çıkar, Lâkin Kabil bu semavi işarete de kulak asmaz, Habili öldü. rür, sevgilisini zorla alıp götürür. "Kur'anda Habille Kebilin isimleri yoksa da Malde süresinin otuzdan otuz beşe kadar devam eden âyetle- nde Tevratın hikâyesi kısaca nak- lolanmaktadır. Bir takım tefsirciler Habille Kabil İsimlerinin yazılı ol. mamasından dolayı Kur'andaki hi- köyenin remiz suretile İslâm ve İs- enil milletleri arasmdaki hasumeti tebarüz ettirdiğini söylemişlerse de Kur'anın Tevratı teyit etmek Istedi- ine şüphe yoktur. Fakat Kur'an, Kevser süresinde kurban kesilmesini sarahatle emrettiği gibi Hac süresin. de de kurbanın İçtimai faydalarmı bah eder ve meselâ © sürenin yirmi| «ekirinci âyetinde “Allahm rirk ola- tak verdiği davarlar üzerinde ma- Wim olan günlerde Allahın adı anil sin, Bunların etinden yiyin ve yok- sulları da yedirin” der, Tarih bakımından bu mevztrtm İm. telenmesi takdirinde varılacak neti. ve de kurbanm çok eski bir âdet ok masından başka bir şey olamaz. En| eski milletlerde kurban kesmek âde. Hi vardı ve Fenikeliler gibi bir kısım willetler bu âdeti facia haline var dırarak mabutlam genç kızlarını, genç oğlanlarını - bem de üçer beşer yüzer - takdim ederlerdi. Tek Allah akidesj orinya atıldıktan sonra kur. ban meselesi de İçtimai bir mevzu olarak telâkki olunmaya başlamış tır, Bununla beraber Beni İsrailin kurban Işinde de iktisadi ve hattâ mali hedefler takip ettikleri muhak- kaktır. Çünkü Tevratta hemen he- men her suç İçin mabede kurban su- Bulması emrolunmaktadır. . Kurban, her hangi bir maksat uğ- runda bir hayatı feda etmek demek slduğundan şark şairlerinin pek he- guna giden bir mevzu halini almak-| tan geri kalmamıştır. En basit şair-| den en üstat kanatkâra kadar hemen her şairin yazılarında “Canana can kurban etmek” iştiyakı sık sık göze | çarpar, Arapçada vuslatı ifade eden! kırban io kurban « eski alfabeye göre - ayni şekilde yazridığından hü #ştiyaklarm tasviri sırasında « çoğu soğuk olmak üzere - bir hayli cinas- Jar da sarfolunmuştur. Fakat “Canı ennan dilemiş, vermemek olmaz ey dil” diye nefsini sevgilisine kurban edeceğini anlatan şairlerden sözünü tutanlar ya hiç yoktur, ya parmakla gösterilecek kadar azdır. Bundan do- İayı şairleri elbette tenkit edecek de- Vali Konağı Caddesi Genişletiliyor mesine karar verilmiştir. Esasen bu caddenin genişletilmesine şehir imar plinnda lüzum gösterilmiştir. “Bu- mun için belediye, Yedek Subay mek tebinin yemekhanesine ait duvarın ta ederek kumandanlıkla temas etmiş, | ve bu duvarların kâfi miktarda geri | çekilmesi hususunda kumandan!ıkla mutabık kalmıştır. Cadde bü mekte- be alt duvarın bittiği noktadan Hi baren matlup derecede geniştir. An- cak caddenin müntehasmda bir ah #ap bina İle bir Ermeni mektebine a- it bahçe vardır. Bu her iki binada istimlâk edilerek yıktırılacak ve bu caddeye, Nişantaşı film stüdyosuna kadar devam etmek Üzere 25 metre lik bir genişlik verilecektir. İzmirde Tütün Ekiminin Tahdidi İsteniyor İzmir, — Tütün mahsulünün bu yil iyi fiyatlarla satılmaması yüzün- den, tütün müstahsillerinden çoğu başka zirsat işlerine sarılmışlardır. En iyi kalitede tütün yetiştiren Akbi sarda da vaziyetin eyni olduğu bil diriliyor. Bu sebeple önümüzdeki yıl tütün istiksalâtınm az olacağı söyle- nilmektedir. Akh'sardan yakında Ankaraya bir heyet gideceği bildiriliyor. Bu heyet, | Zirast ve İktisat veköletleri nezdi: de, tütün zeriyatının, tütün fiyatları-. nin düşmesine mâni olacak şekilde| tahdidi ve tütün satışlarının müstah- sili zarara sökmiyacık târyda tedbir. ler alınması hususunda dileklerde bur | Tundcaktır. Tütün müstaheli olarak tanınmış bulunmyanların: fütüm'ek- mekten menedilmeleri istenilmesi de çok muhtemel görülmektedir. MAARİFTE; “Olgunluk İmtihanları Kaldırılmıyor Lise mezuniyet imtihanlarım mü- teakıp yüksek tahsile devam edecek gençlerin tâbi bulundukler: olgunluk imlihanlarının kaldırılarak bunun ye rine liseyi bitirme Imtihanlarına daha fazla ehemmiyet verileceği hakkında son günlerde bazı gazeteler tarafın- dan ortaya atılan haberler doğ Bildir. Maarif Vekâleti şi dar bu hususta hiçbir karar ittihaz etmemiştir. RK Ma İM gündenberi şehrimizde bulunmakta olan Maarif Veki- li Hasan Âli Yücel dün öğleden sonra saat 14.20 da Maarif Mü- dürlüğüne gelerek. İstanbul ilk tedrisat müfettişlerini bir top- lantıya davet etmiştir. Maarif Vekili bu toplantıda, Ankarada olduğu gibi İstanbulda da ilk tedrisat müfettişlerinin Maarif Müdürünün riyasetinde topla- narak, tedrİsatın en yeni peda- goji usullerine uygun olarak yapılması, randrmanm arttırıl- ması, köylere varmcaya kadar bütün vatan çocuklarınm oku- tulması hususunda icap eden tedbirlerin tesbit edilerek Ve. kâlete bildirlimesi lüzumunu tebliğ etmiştir. Hasan Âli Yücel, bundan son- ra, Hse, muallim mektepleri, örtamektepler ve sanat mek- teplerinin müdürlerini de hir toplantıya çağırmıştır. Vekil bu mekteplerin müdürlerine de, ayni noktadan hareket ederek tebligatta bulunmuş, doğrudan doğruya Vekilete hağlı olan b mekteplerdeki tedrisatın daha rasyonel bir şekle Hfrağı, tandr- POLİSTE ; 12 Metre Derinliğindeki Depoya Düştü Paşabahçede yeni yapılmakta o- lan gaz depolarında çalışan 33 yaşın da İbrahim kazaen 12 metre derinli- Hindeki depoya düşerek muhtelif yer lerinden ağır ve ümitsiz bir halde ya- ralanmıştır. Yaralı Haydarpaşa Nü- mune hastanesine kaldırılmış, tahki- kata başlanmıştır. Parlıyan Benzinle Yaralandı Galatada eski postanenin ikinci ka- tında aynacılık yapan Salamon dün, boya içine benzin karıştırırken soba dan sıçrayan kıvılcımla benzin ateş almıştır. Bu sırada yanında bulunan kahveci ile Salamon yangını söndür- müşlerse de her ikisi de muhtelif yer | lerinden yarmışlardır. | 1200 Metre Film Yandı | Beşiktaşta Suat Park sinemasının GÜMRÜKLERDE : | Hasan Koper Geldi | Birkaç gün evvel muhafaza toşkilâ | tını teftiş için Çanakkaleye giden gümrük başmüdürü Hasan Koper; şehrimize dönmüştür. Komlsyoncu, komisyon malyet memuru ve #iccar müstahdemi ehli- yetnamesi almk istiyenlerin imtihan Yarı 10 şubat günü eürerlik başmü- dürlüğünde yapılacaktır. gili. Onlar: Peridemsin Feridem Ne bakarsın geriden Kurbanlık koyun gibi Ayrirrsn den. Beyitlerini söylemiş ve sevgilisini kurbanlık koyunn benzetmiş olan saz şairine kadar hayatları yalnız kâ- dit ürerinde ifade etmeselerdi hiz bu- gün eğlenceli yazı bulmakta hayli güçllk çekmez miydik? makine dairesinde bir yangın başlan gıcı olmuş, 1200 metre filmle bazı eş- ya yandıktan sonra söndürülmüştür. 4 Ansdoluhisarında oturan İsmall i- Je arkadaşı Rizeli Ethem arasında #srhoşluk yüzünden çıkan bir ağız kavgasından sonra her ikisi de bıçak larını çekerek biribirinin üzerine hü cum etmişlerdir. Neticede Ethem ba- şından, İsmail kolundan ağırca yara- lanmışlardır. Yaralıların her ikisi de hestancyo kaldırılmış, tahkikata baş- | lanmıştır. i Maarif Vekili, dün maarifte mektep müdürleri ile görüştü. Resmimiz toplantıdan bir intibar tesbit ediyor. arif Vekilinin Dün Yaptığı Tetkikler | Mektep Müdürlerinin İştirâkile Toplantı Yapıldı İnazaran cemiyet, dokuz sy içinde 4 manm arttmilması etralmda ça- reler aranilırken bu mektep- lerdeki Iboratuvar ihtiyaçları, ders âletleri, mektep - binaları ve yeni mektep Ibtiyacının da gözönünde bulundurulmasını ve bütün bu ihtiyaçlara dair tan- zim edilecek raporun Vekâlete bildirilmesini söylemiştir. Vekilin gösterdiği bu lüzum | Üzerine lise, ortamektep, munl- Tim mektepleri ve sanat mek- tepleri müdürleri ilk içtimala- Emi dün akşam maarf müdürü | Tevfik Kut'm riyasetinde yap- marşlardır. Maarif Vekil be toplantılar. dan çıktıktan sonra Üniversite. ye giderek Rektör Cemil Bilsel ile bir müddet Üniversite ihti. İl yaçları etrafında görüşmüştür. . Maarif Vekili Hasan Âh Yö- celle Maliye Vekili Fuat Ağrah dün öğleden evvel vilâyete gi. derek Vali ve Belediye Reisi Lâtfi Kırdarı ziyaret etmişler. İh dir. İkrrsat Vekili Hüsnü Çakır da belediyede valiyi ziyaret et- miştir, MÜTEFERRİK : Ziraat Müsteşarının © Ziyareti Ziraat Vekâleti Müsteşar Celil Aybar dün yilâyete giderek vali ve belediye reisi Lütfi Kırdarı ziyaret! etmiştir. Haber aldığımıza göre Ce- Mil Aybar, bazi sermayedarlarla ka « #aplarm son günlerde devlet zirast işletmeleri kurumu fle olan faaliyet- leri üzerinde vali ile konuşmuştur. Deniz Müsteşarı Geldi İktent Vekâleti deniz müsteşarı Mustafa Nuri bayram tatilini geçir. mek üzere dün Ankaradan şehrimi- ze gelmiştir. Şişli Kızılay Kongresi Şişli Kızılay cemiyetinin senelik kongresi Şişli halkevi salonunda ya- pılmıştır. Senelik faaliyet raporuna bin lira para toplamış, 500 çocuk giy dirmiş, 200 çocuğa şeker ve oyuncak dağıtmıştır. Şişli ve Nişantaşmdak! mekteple- re girlen talebeden 490 fakir çocuğa her gün sıcak yemek dağıtan yardım birliğinim şümulünü artırmak için muhtelif çarelere başvuran Şişli hal- kevi komşulara müracaat ederek kurbanlarının yardım birliği namına fakir çocuklar için (gönderilmesini teklif etmiş ve bir çok aileler tara- fından kurbanlar halkeyine gönde- rilmiştir. Giimiüiim Kesirmleri X LE © z in Yolu Tanzim Ediliyor VaM ve belediyereisi TAtN Kırda- rın son günlerde şehirde yaptığı tet- kikler sırasında Taksim ile Nişantaşı arasında, şehrin bedii manzalarını bo zan bazı bina ve tahtaperdelerin de mevcut olduğunu görmüş, bunların bu çirkinliklerinin izalesi için ted- birler alınmasını alâkadarlara tavsi- ye etmiştir. Alâkadar belediye mü- dürlerinin vali ile beraber bu saha- larda yaptıkları tetkikler neticesinde Taksimden Harbiyeye kadar giden cadde üzerindeki modern apartman- İ lar arasında kalmış bulunan eski, ba- danası bozulmuş ahşap evlerin, ci - varlarındaki apartmanların renkleri- ! ne uyacak şekilde boya ve yahut ba- dana yapılmasına lüzum gösterilmiş- tir. Bundan başka yine ayni cadde üzerindeki tahtaperdelerin kaldırıla- rak belediyeye intikal eden Sürpa- gop ve bir de Ermeni cemaati üzerin- de kalmış olan arsaların, yeni bele- diye zabıta talimâtnamesine ilâve e- dilen maddeye tevfikan, duvarla teb- dil edilmesine lüzum gösterilmiştir. EKONOM! : Pirinç Satışları Harareflendi Pirinç satışları yeniden hararetlen- miştir. Anadoludan gelen mallar gü- nü gününe derhal satılmakta oldu - Bundan piyasalarda bir yükselme ol- muştur. Tosya pirinçleri 24 kuruştan 24,30 kuruşa çıkmıştır. Dün bu fiyat özerinde 100 çuval satılmıştır. Her çuvalda 110113 kile yardır. Ege mın İn etrafını saniyede öç defa devre - takası için yeni siparişler gelmiştir. Ticaret odası ihracat yaptığımız memleketlerle 1930 - 1937 senelerine kadar tesbit edilmiş olan istatistik malümatına gört yaptırılmış tablolar dan dale sdalamına bize teme metin miştır. Hariçten balmumu talep eden bir iki firma alâkadarlara müracaatla fi- yat istemişlerdir. San günlerde piya- sada balmımu üzerinde fazla iş ol- duğundan fiyatlar normaldir. Kara- deniz malları 75 - 76, Anadolu ma'la- gı 75 - 76, beyaz balmumuları 80 - 82 kuruş arasında satılmaktadır. Buğday Satışları İki gün içinde ekserisi Konya mın- takasında olmak üzere otuz beş ve- gon buğday getirilmiş ve hepsi kır. macılar tarafından satın alınmıştır. Piyasa istekli olarak kapanmıştır. F- yatlar tutkundur. Piyasaya getirilen dört vagon arpa A,ll, « 4,12,5 kuruş” tan, bir vagon çavdar 4,05 ten, ev- velce gelmiş sarı mısırlar 4,31 ve An talya susamları 20,10 kuruştan veril- miştir, İç cevizler dahi 54 - 63 kuruş arasında ihracat için satılmıştır. İbracat için piyasamıza bol tif- #ik ve yapak getirilmektedir. Ankara tiftiklerinden 85 balya kilosa 117.5 kuruştan satılmıştır. Keçi kılları 49 - 51 kuruş arasında ihracat için top - lanmaktadır. * Erzurum ve Karaköse havalisin- den gönderilen renkli güz yönlerin- den 72 balya kilosu 60 kuruştan, de- bağ yünlerinden ekstra bir parti 40 balya kilosu 60 kuruştan ve kara ye- ka yapaklarından hir parti kilosu 49 kuruştan satılmıştır. $ — Bayramda niçin geze feler çıkmaz da onun yerine “Kızılay, gazelesi neşredi - dir? C — İngilterede yevmi gazeteler pazar günleri tstil yapar, onların yer lerine pazar günlerine mahsus gaze - teler zeşredilir. Çünkü © gazetelerde çalşanların da istirahate ihtiyaçları vardır, Bizde de bayramlarda gazeteler de çalışanların istirahat edebilmeleri için, bayram günleri zarfında gare - telerin tatil yapması teamül olmuş - tur. Fakat okuyucuları habersiz ba - rakmak da mümkün olmayacağın - dan, bu vazifeyi görmek üzere bir tek gazete çıkar, onu da memleketin en kıymetli müessesesi olan Kızılay çı - karır, ». 5 — Halikarnas Balıkçısı şimdi Bodrumda mı, İstan - bulda mı bulunuyor? C —İstanbuldadır. © S5 — Sanalkâr, amele ve İş çi kimlere derler? Araların - da fark var mıdır? € — İşçi ve smele arasında bir fark yoktur. BİLİ arapça, biri Türk - çedir. Gündelikle ve her zaman İçin muayyen bir İş üstünde çalışan ada- ma derler. Sanatkâr biyde daha zfya- de Güzel Sanatlar üzerinde çalışan - lara denir, . , 5 — Amerikada bir radyo istasyonunu açtığımız zaman sesi, bize gelinceye kadar za - man kaybediyor mu? C — Bir radyo tul mevci, dünya der. Bu, alelâde 805 intişarı kanunla Tına tabi değildir. Bunun için zadyo- neşriyatmda zamanın rolü yok gibi dir. Hattâ, Amerikanm büyük bir o- di a RA a eksene en arkasında oturan bir adam, bizden daha geç duyar. Bu da ses iptişan ile radyo tul mevcinin intişarının ay ni şekilde olmadığım gösterir. . S — İsmail Hakkı Baltacı - oğlu yazılarını nerede yazar, Yeni Adam gazelesi tekrar çı kacak mıdır? C — Ekseri yarıları 'Tanda çık - maktadır, Yeni Adem gazetesini bir aya kadar yine kendisi çıkaracaktır. * $ — Muhtelif vilâyetlerde Türkçenin muhtelif şipelerle konuşulmasının sebebi nedir? C — Şive farkı, her memlekette görülen bir şeydir. Nakfi vasıtaları çoğaldıkça bu farkın ortadan kalktı ğı görülüyor. Du gösterir ki bu fark halk arasındaki münasebetlerin as olmasından ileri gelmektedir. Bilhas sa Türkiye gibi asırlarca ihmal edi - len bir memlekette bu farkı tabii gör mek lâzımdır. Aziz Türk Milleti; devrimi içinde mes'ut bayramların. dan birini daha idrak etmekle bab- tiyaram. Günlerin şen olsun. M. Nuri ÇAPA TAKVİM ve HAVA 31 İkincikânun 1939 | SALI ” Yatı: 18.56 — İmeike Yur#a Hava Veziyeti Yeşiiktiy Mmetecrolofi istasyonundan »- inan malitmata göre hava yurtta doğu ve cenubu şarki Anedolu bölgelerile Kare- denizin şark kısmı kapah ve mevrfi yağış- h diğer bölgelerde kapak geçmiştir. Rüz- girlar cenup bölgelerinde şimalt, Alğer yerlerde umumiyetle şarki İstilenmetlen orta kuvvette esmiştir. İstanbulda hava az bulutlu geçmiş ve rüzgir cenuptan sani- yeda 1-3 metre hızla esmiştir. Sant 14 te heva teeyike 201,2 milimetre Kaymakamlar, seçim hazırlıkları işini görüşmek üzere dün Vali veli) Sübunet en yüke, İLİ ve en düşük Belediye Reisinin riyasetinde toplandılar. 43 santiğrat kaydedilmiştir.