6 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

6 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

5 Bütün Gözler Yugoslavya Üzerinde e Hırvat meselesi hâd bir safhaya girmiştir. Fakat, Dr. Stoyadinoviç geniş görüşlü bir devlet adamı- dır. Bu meseleyi de halle- derek memleketinin vah- detini temin edeceğine şüphemiz yöktur. Yazan: M. Zekeriya SERTEL ir müddettenberi Yugos- lavyada, bilhassa bizim dikkatle takip etmemiz lâzım gelen, mühim hâdiseler cere- yan ediyor, Münih konferan- sından ve Çekoslovakya me- selesinin hallinden sonra Or- ta Avrupada bütün alâka Yu- goslavya üzerinde toplanmış bulunuyor. 1i Birincikânunla Yugoslavya- da intihabat yapıldı. Bu intihaba- tın neticesinde Döktor Stoyadino- Viç partisi galip çıktı. Bu sayede Yugoslavyanın dahili ve harici si- /ki istikrarın devam ede- ceği umuluyordu. Fakat ondan sonra, Macaristan Berlin - Roma mihverine girdi. Kont Ciano, Yugoslavya Başve- kili ile görüştü. Bunu Rumanya Hariciye Nazırınn Belgrad ziyare- ti takip etti. Maamafih bu diplomatik faali yet Yugoslavyanın harici siyase- tinde bir değişiklik vuku bulaca- Zana delâlet etmiyordu. Kont Clano'nun Belgrad ziya- reti sadece Yugoslavva ila Maca Boktaları halle yardım eden bir zi- ! yaret mahiyetinden ibaret kaldı. İtalya Hariciye Nazırı, Doktor Sto- yadinoviçe, Yugoslav hudutları da- hilinde bulunan Macarlara karşı da- ha müsamlekâr bir siyaset takip e- dilmesini ve Rumanyanın da ayni tarzda hareket etmesinin temin e- dilmesini istedi, Rumanya Harici- Ye Nazırmın Belgrada gidişi de, $- ki müttefik devlet adamının bu Mesele üzerinde görüşmelerine bir vesile verdi, Binaenaleyh, son günlerde görü- diplomatik faaliyetler, Yu- fulavyanın ne Almanyâya, ne de yaya karşı olan vaziyetini de- “memiş, Balkan ittifakına kar- # olan bağım da sarsmamıştır, * akat tam bu sırada Yugos- Javyada bir Hırvat mesele- için ty, Götermesi, müttefikimiz Taber ça en dahili olmakla be an sıkı, Berekşip > Sikici bir hâdise olsn Yugoslavya, Chan Harbinden sonra, Sırp, muhteli? stsd- | Sahi #por haneketleri a8 Vefayı 1-0 yenerek mluğa ex kuvveti namzet i. Beykoz Topkapıyı HAM 9-1 yehdi- * sahaya çıkmadığı | v1 galip geldi, Dün- #ç0r hareketlerine sayfamızda ber bulacaksınız, YIL — No: 1262 KURUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Perişan vaziyette Fransa hududuna sığınan mültecilere ilk yardım yapılıyor Frankistler Figurasta 1000 Kişi Öldürdüler Şehir Boşalıyor, .. . Cümhurreisi de Fransaya Geçti Londra, 5 (Husus) — İspanyadan alı- nan en son haberlere göre, vaziyet şu merkez dedir: Cümhuriyet hükümeti şimdiki merke- zi olan Figuaresi tahliyeye karar verdiği için Başvekil Negrin ile arkadaşları bugün tayya re ile hareket etmişlerdir. Madrid veya Valan siyaya, gittikleri anlaşılıyor. Cümhurreisi A- zana, dün gece Zasillas Fransız hududunu geç miş ve Perpigmana gelmiştir. Siyasi pasapor tu aldıktan sonra Parise hareket etmiştir. Frankistler Fuguarsı bombardıman et - meğe devam etmişler ve bu yüzden zayiat bini aşmıştır. Frankistler, yeniden bir mık- tar ilerlediklerini ve bu sabah saat 4 de Se - (Sonu: Sa. 10, Sü. 5) kunda İtalya İtalya, Askerini Çekmiyeceği Resmen Bildirdi Roma, 5 (Hususi) — Yüksek Faşist di- vanı dün Romada toplanmış, ve çok geç va- kitte bir tebliğ neşretmiştir. Tebliğde İspan - yadaki İtalyan kuvvetlerinin, ancak F'ranko- nun-kati zaferi kazanmasından sonra çekil - mesine karar verildiği bildiriliyor, daha son- ra Her Hitlerin geçen pazartesi günkü nut - ile Almanya arasındaki tesanüi- dü anlatan sözlerinin derin bir hoşnutlukla karşılandığı ilâve ediliyor. Toplantıda sinyor Musolini umumi vazi yet hakkında raporunu vermiş, Kont Ciano- dan İtalyanın dış siyasetine ait bazı noktaları aydınlatmıştır (Sonu, Sa: 10; Sü: 4) YEDİĞİMİZ ETİN HİKÂYESİ Resmi Teşekkül Canlı Koyun Alımında Niçin Rekabet Edemiyor ? Yugoslav Buhranı Bitmedi Belgrad, 5 (A.A) — Ayni zaman- da Yugoslav radikal birliği partisi- nin buhranı olan kabine buhranı sey Tin; takip etmektedir. Yeni kabineyi teşkile memur edilen OEvethoviç bu sabah Senato başkanı Koroşets, İradikal © birliğinin Sloven şefleri, Müslümanların şefi Mehmet Spaho ve diğer bazı şahsiyetlerle görüş müş ve öğleden sonra Stoyadinoviç ile İstişare etmiştir. Evethoviç derhal partinin Belgrad bölgesini içtimaa davet etmiştir. Ye- ni hükümet listesinin bu gece neşre- dilmesi > beklenmektedir. Buhrana müslüman ve Sloven szası tarafından sebebiyet verilmiş olan radikal parti- sinin birliğini korumak için gayret sarfedilmektedir. Yeni kabinenin radikal birliği a- zasından mürekkep mütecanis bir hü kümet olacağı ve vazifesinin, yeni bütçeyi meclisten geçirmek ve Hır- vat meselesini hal için daha geniş bir eniz havalisinden limanımıza getirilen kasaplık koyunlar (OYamsı :10 uncu sayfada) kabineyi hazırlamak üzere, muvak - | kat olacağı zannedilmektedir. Har, |bu fikirdedir, Rumanya matbuatının CEPHESİ ATATÜRKÜN İKİ Burhan Cahit İnkılâp eserleri serisinin beşinelsini teşkli eden bu eser mez Serinin diğer dört kitabı Gazi Mustafa Kemal, - Mudanya, L9 İzmirin romanı, « Gazinin dört süvarisi adı eser arın tanesi 30 kuruştur. Kanaat Kitabevi, zan, Arka terdir. Bu Bulgaristanın da Balkan Antantına Girmesi Muhtemel Bükreş Toplantısında Bir Murahhas Bulunduracak Londra, (Great Britain and the East gazetesi yazıyor: — Balkan Antantının önümüzdeki haftalar zarfında Bükreste ya pacağı toplantıda Bulgaristanın da Antanta girmesi re mektedir. Avrupanın bugünkü bedmest halinde bu hâdise hic te bir sürpriz teşkil etmiyecektir. Antant Bulgaristanda sulh muahedelerinin tadili taraftarlığına karşı da bir korunma ted- biri vaziyetindedir. Çünkü Bulgaristan tadileileri Ru yadan Dobrucayı, Yugoslavya - toprakları, yani Makedon- Yunanistandan iyeden Trak istiyor - yanın bir kısmını; Trakyanın çoğunu; yanın küçük bir parçası! Bulgaristan, tadilcileri, zapt ve rapt altına alarak ve Türkiye ve Yugoslavya ile münasebet - lerini kuvvetlendirerek Balkan - ların kara keçisi (o sayılmakta çıkmıştır. Onun için Bulgaristan Antanta girmek isterse çok iyi karşılanacaktır. Gerçi bu nokta henüz tahakkuk etmemiştir, fakat vukuu takdirinde, kendisine müsavi silâhlanma hakla- n veren Selânik anlaşmasının man- tıkl bir neticesi olur. | Karşılıklı müdafaa paktı Münihten sonra beynelm dre seçrog “TKP üzerine kan Antantı, gittikçe karşılıklı mü- dafna paktı olmaktadır. Türkiye, Bulgaristanı da Balkan Antantına alarak Avrupanın cenup şarkındaki karşılıklı yardım toplulu ğunu takviyeye taraftardır. Balkan paktının diğer azası Köseivanof Rüşvet Suçundan da Tahkikat Yapılıyor ana karşı vaziyetini değiştir| Gaz gemisinde yakalanan kaçak lması da hayırlı bir alâmet sa -Jeşya İşine ait tahkikat (o yapılirken, yılır. Nitekim bunun üzerine Bulga | suçlular memurlara 150 lira rüşvet ristanın Antant toplantısına müşa -|teklif ettikleri için ikinel bir eürmü bit veya murahhaslar göndermesi ih |meşhut yapılmıştır. Tafsilât © ikinci (Sonu; Sa, 10. Su. 3) — İsayfamızdadır. KAŞ YAPMAK İÇİN UĞRAŞIRKEN GÖZ ÇIKARMAMALIYIZ! Yazan: Aka Gündüz da Bulg Ezberiş: — Hepsi iyi, İ çakır gözlüm? hoş amma bu zavallıların ne suçu var a benim D enizbankta ne sağı çok sıfırlı hisse senetlerim var, ne dayimoğlu. Bunlar olaydı ve bir tehlike ile karşılaşsa- lardı mutlaka lehlerine taraf tutardım. Çünkü insan denilen canlı gübre o derece faziletli görünmek marifetini daha milyon sene elde edemiyecektir. Fakat bunlara mukabil bunlardan çok daha değerli ve ko- runmağa lâyık bazı şeyler var ki - müdafaa haddim değil, yak nız - dikkate arzetmeği manevi vazife bilirim: (Sonu, Sa: 3; Sü: 3)