6 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

MAKİNE MÜHENDİSİ Almanyada ikmali tahsil etmiş tekniki muhaberatı resen idareye muktedir, makine işletme ve tekniki resime iyi derecede vakıf bir İngenicur iş arıyor. Divanyolu 118 numaraya yazı ile müracaat, — Sene 21 — No. 7293 — Fiati her yerde 5 kuruş daki eski dostlarımız Yugoslavyada Kabine Ametik PAZARTESİ 6 Şubat 1939 Filistin konferansı yarın Londrada müzakereye başlıyor arasında Türkiye hasreti Amiral Bristolle eşi büyük seviç içindedirler. Çünkü bu yaz Istanbula geliyorlar Amerikanın Paris sefiri Bullitt, bir türk yavrusunu tayyareci yetiştiren adamdır Amerika hariciye nezareti erkânından mister Shaw'un en kıymetli hazinesi: Ismet Inönünü yavrularile bir arada gösteren resim I YAZAN: AHMED EMIN YALMAN)I Nevyork ikineikânün Amerikayı yeniden görmeğe çok- tanberi hasret duyuyordum. Geldim, gördüm, İlk günler çok iyi gitti. Eski mek- tebimin civarına yerleştim. Ciğerle- Fime yirmi dört sene'e#velden kalma bir hava doluyor gibi” oldu. Kendi kendimi tatlı tatlı aldattım: Talebe- nin Arasına karıştım. Eski sınıfları» ma girdim. Hocalarımın dersini din- ledim. Kendimi bu genç, canlı tale- beden biri sandim, bir çelik banyo- Suna girip çıkmış gibi bir geyler duydum. Gençliğe dönüş hayalinin heyacan- ları bir hafta sürdü. Sonrâ her gün- kü hayat başladı. Bir müddet te nabzı süratle atan bu şeh- anma bıraktım. Havaları binalara baktım, Bir karış toprak üzerine toplanan yedi milyon insan arasında: saat gibi işliyen har Yatı seyrettim, Sonra hepsi geçti. İçime başka bir hasret yayılmağa - başladı: Yurdun hasreti, .. Hele dört bin mil uzaktan bakılın- Ca bu yurdun ne tatlı ve ferahlı bir Mauzarası var! Yakın mesifeden Bözümüzü oyalıyan noksanlar silini- Yor. Umumi hatların güzelliği, umu- Mİ gidişin doğruluğu, asilliği gözü yan Amiral Bristol dolduruyor. Oraya uçmak, her gün yeni yeni Kaynaklardan fışkıran in- kişafların içinde olmak ihtiyacım du- yüyorsunuz. Kendi kendime sordum: — Bu hasret ve sevgi kendi mömle- ketim olduğu için mi? Yurdumu bâ- na bu kadar üstün, ferahlı, güzel Ispanya hükümetçileri sulh teklif etmişler Cümhurreisi Azana Fransız toprak- larına geçerek Parise gitti Eski Fransız nazırı B. Berard Franko kükümetile temasa başladı. Mülteciler Fransız hududunda bekleşiyorlar, Franko kuvvetleri ilerliyor Paris 5 — Epogue gazetesi İspan. Yada salâhiyettar bir menbadan aldı. ğı bir haberi veriyor. Bu habere gö- Te, kati mağlübiyetten kurtulmayı İmkânsız gören, İspanyol hükümet- çileri İngiltere hükümetine müracaat- la kendi namlarma general Frankoya Sulh teklif etmesini istemişlerdir. Bu karar İspanyol meclisinin 1 şu- batta yaptığı toplantıda, Başvekil B. Neğrinin teklifi üzerine - verilmiştir. Maamafih hükümet şu şartları ileri sürmüştür, n 1 — Franko, İspanyanın her türlü €cnebi nüfuzundan kurtarılacağıni temin etmesi, 2 — Müstakbel hükümet şekli hak- kında İspanya halkının reyi sorulma. 8. 3 — Sulhtan sonra bütün İspan- yolların memleketin yeniden canlan- ması işine çalışması için hiçbir inti. kama kalkışmaması, (Devamı 4 üncü sabifede) - b Valansiyaya gittiği söylenen İspanya gösteren sebeb bu mu? Ortalığı yokladım. Türkiyede kisa bir zaman bile kalan Amerikalılar. da, sonra binlerce, yüz binlerce eski Türkiyelilerde ayni hasret, ayni he- yetan, ayni görüş var. Demek ki yurda olan sevgi dölayıslle ben se rablar görmüyorum, Memleketin her ” göze görünen manzarası bu... Amiral Bristolün sevinci Vaşingtonda amiral Bristolü ve eşini gördüm. Mili mücadale günlerin- de bizim İstanbulda bir müttefikimiz gibi davranan, bize çok sevgi ve elin- den gelen her yardımı gösteren ne- cib ruhlu adam... İlk sözü Şu oldu: — Haberin varmı? — Sevgilimize kavuşacağız. Bu yaz Türkiyeye gidi- yotüz. Sevinçten amiralin de, eşinin de gözleri parlıyordu. Senelerce düy- duklari hasreti anlattılar, Türkiyede bıraktıkları hör hatıra kendileri için mukaddes olmuştu, Her dostu ayrı ayrı halırlıyorlardı. Yalnız eski ağ- larla . soyadları arasında yollarını kaybetmemek için biraz sıkıntı çeki- yorlardı. Mister Bullittin sözleri Amerikanın Paris sefiri Bullitt, bu- rada mezun olarak bulunuyordu. (Devami 6 ncı sahifede) Tayyare kaçakçılığı Mevkuf Ruhinin vekili muha- kemenin başlamasını istedi Ankara 5 (Telefonla) — “Tayyare kaçakçılığı işinden dolayı mevkuf bu- lunan Ali Ruhinin vekili Hâmid Şev- ket sorgu hâkimliğine müracaat ede. tek Ruhinin cezai mukadderatının Ekrem Königin tevkifine muallâk ki- lınmasının adaletsizlik olacağını bil dirmiş, ve davasının tefrik edilmesini istemiştir. Sorgu hâkimliği suçlu vekilinin bu talebini kabul ettiği takdride Ali Ru. hinin muhakemesi Ankura ağır ceza | mahkemesinde görülecektir. Diğer taraftan Ekrem Königin tey. | kif edilip edilmediği hakkında Harici. ye Vekfiletine bugüne kadar malümat | gelmemiştir. mDiklükmiler İhbarlar, ikazlar Gazetelerde çıkan şikâyetleri, fe. mennileri, alâkadar makamlardan bazıları nazarı ilibare alıyor, bazıları almiyor, Halbuki bunların çoğu, fay- dalı ihbarlar, ikazlardır. Teftiş mevktinde olan zatların da, bunları ayrıca not ederek yahut et- #irerek, zaman zaman: — Falanca işin neticesi ne oldu? - diye ilgili dairelere sualler sorma» larını dileriz; hattâ bununla mikel- lef olmalıdırlar. Bu sayede nice pürüzler önlenecek- > Telefon: Başmuharrir: 20585 —— Yam işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür: 20407 buhranı devam ediyor Kabineyi teşkile memur edilen 8. Zvetkoviç istişarelere başladı Yeni kabinenin Radikal birliği azasından teşkil edileceği, fakat muvakkat olacağı söyleniyor Belgrad 5 (A.A.) — Ayrı zamanda Yugoslav radikal birliği partisinin büh« Tanı olan Kabine buhranı seyrini ta» kib etmektedir. Yeni Kabineyi teşkile memur edi- len B. Zvetkoviç bu sabah Senato baş- kanı B. Koroşets, radikal birliğinin Sloven şefleri, Müslümanların şefi B. Mehmed Spaho ve diğer bazı şahsiyet- derle görüşmüş ve öğleden sonra B, Stoyadinoviç ile istişare etmiştir. Bundan boşka istifa eden Başvekil öğle vakti radikal birliği partisi gru- punu içtimaa davet ederek cuma ge cesi hadiselerini izah etmişlir. B. Zvetkoviç de partinin Belgrad böl- gesini içtimaa davet etmiştir. Yeni hü- kümet listesinin bu gece neşredilmesi beklenmektedir. Müslüman ve Sloven Azası tarafından buhrana sevkedilmiş olan radikal partisinin birliğini koru. mak için gayret sarfedilmektedir. Yehi Kabinenin, radikal birliği Aza- sından mürekkeb mütecanis bir hükü. met olacağı ve vazifesinin, yeni bütçe- yi meclisten geçirmek ve Hırvat mese» İesini hal için daha geniş bir Kabineyi hazırlamak üzere, muvakkat “olacağı zannedilmektedir. Bazı şaylaların tersine olarak, Zağ. teple bulunan Hırvat muhalefetinin reisi B, Maçek Belgrada davet ediime- miştir, İstifa mektubu Belgrad 5 — Beş Nazır tarafından B. Stoyadinoviçe verilen istifa mek- tubu şudur: «Meclisde bugünkü müzakere ve bilhassa Maarif Nazırı B. Kuyudiçin nutku Hirvatlarla anlaşmamız mesö lesinde hükümet erkâni ârasında j f | mühim fikir ibtilâfları olduğunu gös Dört arkadaşile birlikte istifası buhrana termiştir. Fikrimizce seçim progrâ- (Devamı 4 üncü sahifede) dik insanı yükseltiri..> sebep olan Münakalât Nazırı B. Mehmed Spaho (Bir müeazin, komşu kadına minareden ilânı aşk etmiş) — Gazetelerden — — Atalar sözü —