6 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Son dakika Yeni Yugoslav kabines dün gece kuruldu Hariciye Nezaretine, Yugoslavyanın Berlin | sefiri B. Markoviç tayin edildi Berlin & — Belgraddan gelen son haberlere göre yeni Yugoslav kabine- sini teşkile memur edilen B. Zvetko- viç, muhtelif fırkalar İle müşavere- de bulunduktan sonra yeni kabine- yi kurmuş ve listesini dün akşam kral İnaibi prens Pola vermiştir. Ispanyol Hükümet ordusu Fransaya Birçok tayyare filoları Fransız topraklarına indi; bütün nazırlar da Fransaya kaçtılar Perinyan 6 — İspanya hükümeti, Fransız hükümetine müracaat: ede- rek ricat etmekte olan hükümet or- dusu efradının Fransaya iltica etme- erine müsaade edilmesini resmen ta- murları arasında cereyan eden müza- kere neticesinde İspanyol ordusunun Yransaya kabul edilmesi kararlaştırıl. mıştır. İlk müfrezeler, bu sabah hu- dudu geçerek Fransaya girmişlerdir. “Irlanda tedhişçileri lord Halifaks'a bir ültimatom gönderdilar Londrada bir saat çıkarıldı, hapishaneye bomba atıldı Londra 6 — Öğrenildiğine göre İr- Wanda cünihuriyet ordusu idare mec- Msi namındaki gizli ve gayri meşru ce- miyet İngiliz Hariciye Nazırı Lord Ha- Maksa ültimatom mahiyetiride bir mektup göndermiş ve İngiliz kuvvet. leri İrlandadan dört gün içinde çe- n takdirde suikasdların de- Yam edeceğini ve şiddetleneceğini bil. dirmiştir. Dün Londrada bir saat içinde dört yerde yangın çıkarılmıştır. Zabıta bu yangınların İrlanda tedhleçilerinin işi olduğuna kanidir. Alınan haberlere göre yeni kabine de Hariciye Nezaretine Yugoslavya- nın Berlin sefiri B. Markoviç tayin edilmiştir. Belgrad siyasi mahafilin- de beyan edildiğine göre Yugoslav. yanın harici siyasetinde hiç bir te beddül olmuyacaktır. ıltica etti Fransız memurları, İspanyol asker- lerinin derhal silâhlarını almakta ve kendilerini toplanma kamplarına seyk- etmketedirler. Birçok tayyare filoları da Fransaya gelmişlerdir. Reislcüm- hur B. Azana, Katalonya reisi B. Kam- penisten başka bütün İspanyol nazır- ları Fransaya iltica eylemişlerdir. İs- panyol Hariciye nazırı B. Delvapo bü- rosunu burada Kamil Demulen cad- desinde açmıştır. içinde dört yangın Liverpool 5 (A.A) — Dün saat 23 te Walton hapishanesinin du- “Yarma atııp plalayan bir bomba duvarın sivalarının bir kısmını ko parmışsa da duvarda delik açma- mıştır. Derhal gönderilen kuvvetli bir polis müfrezesi, şehrin hapisha- ne etrafındaki mahallelerini kuşat- mıştır. İrlândalların sakin buludukları mahallelerde 8 baskın yapılmıştır. Maamafih polisin bu faaliyetleri ne- ticesiz kalmıştır, . İngilterede seçim |Fransada cümhur ne zaman ? Başvekil birinciteşrin ayını münasip görüyormuş Londra 5 (AA) — Sunday Ghro- nicle gâzetesine nazaran B. Cham- berlain, ummui intihabatın icrası tarihini önümüzdeki * birinci teşrin oalrak tesbit etmiştir, O zaman Başvekil, şu hususları Hân edebilecektir: Teslihat ve tayyare kuvveti itiba- riyle İngilterenin Almanyaya faiki- edilmiş olduğu, zirai refahın yeniden temin olunduğu, harb halinde cenu- bi Amerikadan iaşe maddelerinin te- min edileceğinin muhakkak bulun. duğu. Fransız eski muharipleri Duçenin nişanlarını iade lar — Lille 6 (A.A.) — Droülers eski mu- , haripleri kendilerine bir Roma seya&- batinde Duçe tarafından verilen bay- tax ve nişanı, İtalyada Fransaya kar- sı yamlan mücadele sebebile, geti gön- dwmeği kararlaştırmışlardır. . reisi seçimi 6 nisanda yapılması için henüz verilmiş karar yok Paris 5 — Bazı gazeteler, hükü. metle parlâmento divanları arasında hasıl olan bir anlaşma neticesinde ye- ni relsicümhur intihap tarihinin 6 ni- san olarak tesbit edildiğini yazmışlar. dır, Âyan reisi Yanneney. mili mecli- sin toplanması tarihini Başvekil İle mebusan ve âyan reisleri tesbit eyli- yeceğini hatırlatmış ve ne kendisinin, ne de mebusan reisi Herrlot'nun bu hususta hükümet tarafından henüz istimzaç edilmediklerini söylemiştir. Şehrimizde buluna: bulunan Vekiller Ankaraya gittiler Bir haftadanberi şehrimzide bu- Junan Maarif Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel, İktisat Vekili B, Hüsnü Çakır, Maliye Vekili B. Fusd Ağralı, Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen dün “akşamki ekspresle Ankaraya hareket etmişlerdir. Ayni trenle emniyet umum mü- dürü B. Şükrü Sökmensüer — An- karaya gitmiştir. imarı Stadyomun bulunduğu saha- ya sergi ve tiyarto binaları yapılacak Sladyomun bulunduğu Taksim kş- lasının Maliyeden satın alınarak yık- tırılacağını ve bu hususta icab eden temasları yapmak üzere Vali B. Lütfi Kırdarın yakında Ankaraya gideceği- ni yazmıştık. Beyoğlu tarafının İma- rına Taksimden başlanacak, burada yeni tesisat vücude getirilecektir. B. Prost bu sahada bir Sergi binası İnsa- Bini muvafık görmüştü. Tiyatro bina- sının da buraya yapılması kararlaştı- rılmıştır. Konservatuar binası Şehzadebaşın- da yapılacaktır... Tiyatro binasının Plânı için beynelmilel bir müsabaka açılacaktır. Kaçak içki Bir petrol vapurundan sandık sandık içki çıkarıldı İstanbula petrol getiren bir gemide mühim miktarda kaçak içki yakalan- mıştır. Muhafaza teşkilâtı bu hadise etrafında tahkikata devam etmiş ve tahkikatla başmüdür B. Hasan biz- zat meşgul olmuştur. Vapurdan dün 14 sandık içki çıka- rılmış ve müsadere edilmiştir, Bu iç- kilerin kumpanya omüntesiplerine getirildiği zannedilmekte ise de ha- kikat tahkikat sonunda anlaşılacak- tır. Vapurun kaptanile iki tayfası dün isticvab edilmiş ve nezaret altına alınmıştar. Kumpanyanın direktörü bhasta-” lanmış ve hastaneye kaldırılmıştır. Bilâhara direktörün de malümatına müracaat edilecektir. Kaçakçılık" cürmünden büşka me- mürlâara rüşvet teklifi cürmünden de takibat yapılmaktadır. Zira vapurda kaçak eşya meydana çıkinca güm- rük muhafaza memurlarına 150 lira rüşvet teklif edilmiştir. Hava iyileşti Maamafih Anadolunun bir çok yerlerinde şiddetli soğuklar var Bayram günleri yağışlı ve karlı ge- çen hava, İki gündenberi düzelmiştir. Dün sabahtan akşama kadar hava güneşli idi. Sabahleyin sıcaklık sifir. dan aşağı olduğu halde, öğleye doğru hava ısınmış, termometre 8 dereceye kadar çıkmıştır. Memleketin ekseri yerlerinde hava açık, fakat soğuktur. Ankarada gecö- leyin termometre sıfırın altında 8 de- reçeye kadar inmiştir, Boluda sıfırın altında 9, Kütahya ve Eskişehirde 11, Kayseride 12, Ulukışlada 13, Beyşe- hirde 14, Erzurumda 18, Karsta 22 derecedir, Orta Anadoluda ekseri yer- ler kar altındadır. Macaristanda örfi idare ilân edildi Sebeb Budapeşte havrasi önünde yapılan suikasddir Budapeşle 5 (A.A.) — Macar Tek graf ajansı örfi idare ilânı hakkında aşağıdaki tebliği neşretmektedir; Adliye Nazırı aşağıdaki suçlar için bütün Macar topraklarında örfi ida- Te ilân"etmiştir. 1 — Silâh ve bomba vasıtasile katil teşebbüsü. 2 — Silâha müracaat suretile veya» but kanuna aykırı toplantılarla âmme nizamına muhalefet, 3 — Hususi eşhasa karşı şiddet ha» reketleri, Bu tedbirler, Budapeşte havrası önünde yapılan sulkast üzerine alın- tar. Bu tedbir hükümetin bu kabil te- şebbüs ve hareketlere karşı şiddetle harekete karar vermiş olduğunu gös- trmektedir. & » z vi) Je olmuştur. Basarat yoktur. Ma tarafının Filistin Konferansı yarın toplanıyor Arap federasyonu etrafındaki fikir- ler ve Alman - Italyan propagandası | Zondra 5 — Filistin konferansı salı günü Hariciye Nezaretinin tablo- Jar galerisinde açılacaktır. Ortada at nalı şeklinde büyük bir masa hazır- Tanmıştır. Başvekil B. Chamberlain salı saba- hi sıra İle bütün Arap heyetlerini, en sonra Yahudi heyetini kabul edecek» tir, Bundan sonra Başvekil bir nutuk irad ederek heyetlere hoş geldiniz, di- yecektir, Heyetlerin reisleri bu nutka cevap vereceklerdir. Bu usul, Filistin heyetinin, Yahudi. heyetile ayni ma» sada oturmak istememesi üzerine it tihaz edilmiştir. Bu suretle bir konferans değil, iki taraflı müzakere açılacak ve bu mü- zakereler bir anlaşma ile neticelenir- se, ancak o zaman asıl konferans top- lanacaktır, Arap federasyonu fikri Londra 5 (Fransızca İstanbul) — grafta, Arap memleketlerinin bir fe- derasyon teşkil etmesi meselesinden tekrar bahsetmekte ve şarktaki İngi- liz memurlarının bu fikre taraftar ol- duklarını söylemektedir. Muhabir di- yor ki: Mısır hükümeti, böyle bir federas- yonun başına geçmek istiyor. Fakat bunun için vaziyet müsaid değildir. Misir kralının, bütün Arap delegeleri. nin bulunduğu bir camide imamlık etmesi mevsimsiz telâkki edilmiştir. Misir hükümeti, Hicaz, Yemen VW İrakın muhalefeti karşısında, krahri Halife ilânını istediği haberini tekzib etmiştir. İngiltere hükümeti, başında Misi: bulunan bir Arap federasyonundan çok şey kazanabilir, İngilterenin Ya- kın Şarkta prestiji bir zamanlar of- duğu kadar büyük değildir, Fakat 9it zamanlar o kadar büyüktü ki bü nü- fuzu ortadan kaldırmak için çok ca- ışmak lâzımdır. Alman - İtalyan propaganda ser- visleri bu hususta çok gayret ediyor. Araplar henüz bu hükümetlerie bir itlifakı düşünmemekle beraber, icab ederse, ngiliz nüfuzundan kendileri- ni Rurtarabileçeklerini anlamışlardır. Filistin meselesi İtalya ve Alınanya için bir nimet olmuştur. Bu hükü- metler, İspanyadaki müdahalelerirden bile Araplar üzerinde tesir yapmak için istifâde etmişlerdir. Söylendiğine göre, Franko ordusuna mensup bası Faslılar, Yakın Şarkta bir propagan- da seyahatine gönderilmişlerdir. Bun- ların şimdi Suriyede bulundukları nediliyor. B.Roosevelt'e hücuma devam ediyorlar Bir Alisan gazetesi; Nazilerin beyanat etrafındaki tekzibe inanmadıklarını söylüyor Berlin 5 — Amerika Cümhurreisi- nin, Amerikanın diktatörlüklere kar- şı İngiltere ve Fransaya yardım ede- ceğine dair beyanatlta bulunduğu tekzib edilmesine rağmen Alman ga» zeteleri B. Roosevelt'e şiddetle hü- cuma devam ediyorlar. Alman gazetelerine göre Amerika milleti bu fikirde değildir ve 919 da Vilsonu reddetmişse şimdi de Roose- velti reddetmektedir. Mareşal Go- ring de bu fikirdedir. Nazinoal Zeitung yazdığı makalede diyo, «B. Roösevelt'in inkârı em- sali görülmemiş siyasi bir ikiyüzlü- lüktür. B. Roosevelt Amerikada şim- diye kadar görülmemiş derecede şid- detli bir muhalefetle karşılaşmıştır. Amerikalılar o kadar sulh istiyorlar ki B. Roosevelt kendi sözlerini inkâ- ra mecbur olmuştur. Naziler bu in- kâra inanmamakta ve B, Roosevelt'in İngiltere ve Fransaya pek büyük yardımlarda bulunmasını beklemek- tedir.» Amerikanın Roma sefiri B. Phipps İtliya Hariciye Nezaretine müracaat ederek İtalya gâzetelerinin B. Roose- velt'in şahsına hücumlarını protes- to etmşiti. Romadan gelen haberlere nazaran bu protestoya rağmen İtal- yan gazetleri hücumlarına devam ediyorlar, Amerika - Meksika münasebatı Vaşington 5 (AA) Hariciye müsteşarı Welles yanında Meksika. nın büyük elçisi Janera olduğu hak de Amerika - Meksika münasebatı hakkında relsicümhur Roosovelt ile mülâkatta bulunmuştur. “Hera Meksika hükümetini hem de malları istimlâk olunan Amerikalı petrol kunıpanyalarını memnun €de- çek dostane bir hal suretinin bulu- macağı siyasi mahafilde ümid olun- maktadır. Amerikada zelzele Los Angeles 5 (AA) — Mahalli saatle, saat 15,40 da hafif bir zelze- ie in um liği za Faşist konsevirin kararları Gönüllü, kıtalarının tam Za- fere kadar İspanyadan çıka- rılmıyacakları bildirildi Roma 5 (AA) — Büyük Faşist konseyi içtimamdan sonra gece nes- redilen tebliğin metni aşağıdadır: Duçe beynelmilel umumi vaziyet hakkında izahat vermiştir. Büyük konsey bu beyanalı bir çok defalar hararetle alkışlamıştır. Düçeden sonra B. Clano İtalyanın politikasının bazı hususi veçhelerini tahlil eylemiştir. Büyük konsey aşa- ğıdaki iki karar suretini ajkışlarla kabul etmiştir: «Büyük faşist konseyi B, Hitler ta- rafından iktidar mevkiine - geçişinin altıncı yl dönümü münasebetile söylenen ve faşist ve nasyonal sosya- Mist inkılâplarını bağlıyan siyasi, ide- al ve askeri tesanüdle iki memleketin istikbalini teyid eden nutkundan do- layı derin memnuniyetini ifade eder.» «Gerone'nin işgaliyle bütün Kats- lonyanın bundan böyle bolşevik itisa- fından kurtulduğu bir tarihle topla. nan büyük faşist konseyi kahraman İspanyol muhariplerile lejyonerlere hararetli selâmını gönderir ve faşizm gönüllü kuvvetlerinin dava Ftanko- nun zaferile neticelenmeden bu da- vayı terketmiyeceklerini herkese bil- dirir» Müteakiben Duçe, faşizm muharib kıtaatının yirminci yıl. dönümünü tesid için alınan tedbirleri anlatmış ve, bunun üzerine konsey aşağıdaki karar suretini kabul etmiştir: Büyük faşizm konseyi, Duçenin teklifi üzerine, muharip kıtaatın yir- minel yıl dönümü münasebetile, 508- yal kanunların heyeti umümiyesine yeni bir inkişaf temin edilmesini ka- rarlaştırmıştır. Konsey nihayet, hesap divanının 1937/38 hesapları hakkındaki rapo- rupu dinlemiş ve 10 şubat tarihinde tekrar toplanmak Üzere Bane GAĞIRIşIR, mmerilenein sehirler taştı, 5000 kişi yurdsuz kaldı Vaşington 5 (A.A.) — Ohio, Virgi- niz, Tennesse ve Kentucky mmtaka- Yarındaki nehir ve ırmakların taşma- sı üzerine yuvasız kalanı sileler mik- darı Kızılhaç cemiyeti tarafından beş bin olarak t tahmin edilmektedir.