6 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Bahia Fransızlar : “ Tunustaki müdafaa hattımızı geçmek kabil değildir,, diyorlar 21 POLİTİKA Yugoslavyada kabine değişikliği Bugün Avrupadaki büyük siyasi hareketler Akdeniz havzası ile Orta Avrupa ve bunun temadisi olan Balkanlarda cereyan ediyor. İtalya arka- sında Almanya olduğu halde Akdeniz havzasının siyasi ve askeri vaziyetini kendisinin istediği bir şekle sokmağa çalışmaktadır. kanlarda da faaliyette bulunuyor. Bu yeni vaziyci karşısında bazı devlet. | ya arasındaki ger- Fransa ile İtalya arasında bir harp çıkarsa Afrika en mü- | Düşman bunları der harici ve dahili siyasetlerinde bazı değişiklik yapmak lüzumunu hisset. | ginlik artıyor. İtal mn İtalyanların Trablus- meme mi mişlerdir. , Pena tan derhal Turusa di erlemeğe başlayacaklaı dimi Yugoslaryanın harici siyasetini tamamile yeni übtiyaçlara uydurmuş | 7. e Pei Herman Fransızlar Tunustaki enli ann igin de #pey- yasette parlak muvaffakıyetler kazanan Glmuştur. Yeni Kahinenin başhıca işi Hırvat meselesini halletmek olacaktır. 32 bin kişiyi bir kadın hükümdar kutlanmıştır. Bu kraliçe Tonga adar ce yerine torunu ikinci Jorj Aarına hâkim olan Salote'dir. Büyük Okyanusun şark tarafında küçük adalardan mürekkep bir çok gruplar vardır. Bunların arasında üç adadan mürekkep ve Tonga adaları namı verilen bir grup bulunmaktadır. Bu grupu teşkil eden adalar Tonga- #abu, Hapsi ve Vavau adındadır. Üç “adanın sahası 270 mil murabba: ve nüfusu 32 bin kadardır. Bu üç ada bir kadın hükümdar te- rafından idare edilmektedir, Şimdiye kadar yalnız İngilterede ve Hollanda" da kadınların tahta oturdukları gö- rülmüştü. Meğer bu küçük hükümet te «e kadınların tahta oturmalarına Cavaz Tonga adaları Fici adalarının biraz #axkındadır. Bu adaları 1773 tari hinde kaptan Cook keşfetti. Yerliler, Avrupalı kâşifi iyi karşılamışlardı. Bu üç ada o zaman bir hükümdarın idaresi altında idi, Aradan İki asra Yakın zaman rağmen ida» X9 şekli değişmemiştir. Büyük Okya” nusta istiklâlini muhafaza edebilen yerime adalar bunlardır. Tonga adaları meşrutiyetle idare edilir, Bir pariâmentosu, nazırları, ken- dine mahsus parası ve postası vardır. Adalar müstakıl olmakla berâber bir mevi İngiliz himayesi attındadır. İn güliz sefiri harici politikada Tonga hükümetinin muşaviridir. Tonga tahtında Tupa sülâlesi otur- 4 rinci Jorj memlekeli çok iyi idare et- z ii Dr. Stoyadineviç çekilmeğe mecbur AKŞAM miş, büyük şöhret kazanmıştır, Ölün- geçmiştir, İkinci Jorj 918 de ölmüştür. Erkek evlâdı olmadığından yerine kızı Sa- lote kraliçe sıfatile tahta geçmiştir. Kraliçe evlidir. (Prince Cansort) denilen kocası da adanın eski hans- danından birine mensuptur. İki ha- nedanın birelişmesi adada milli vah- deti temin etmiştir. Tanga adaları halkı dünyanın en güzel insanlarındandır. Renkleri e8- mer olmakla beraber vücutları pek mütenasiptir. Lisanları Maorisler, Sar moenler ve Vehabilerin lisaniarına benzer, Halk hiristiyandır. Tonganın merkezi Togalabu adasındaki Nuku- alafo şehridir. Kraliçenin sarayı bu- radadır. Saray Iki katlı güzel bir bi- nadır, Üzerinde mavi, kırmızı ve sari zenkli Tonga bayrağı dalgalanır, Ser rayın etrafında güzel bir park vardır. Parkta, kaplan Cook zamanından kalma çok ihtiyar bir kaplumbağa dolaşır, Adada muz boldur, Hindistan cevir zi de çok yetişir ve ihraç edilir. Üç ada civarında Faucon adası denilen bir ada daha vardır. Bu ada bazan suyun yüzüne çıkar, bazan kaybolur. Son defa 917 senesinde suyun altın- da kaybolmuş ve 10 sene sonra 927 de tekrar meydana çıkmıştır. Adanın vakıt vakıt ortadan kaybolup tekrar meydana çıkmasının sebebi anlâşıla- mamıştır. Tonga adaları civarında deniz çok maktadır. Bu sülâleye mensup ik | derindir. Bazı yerlerde 9000 metreden 1797 de doğan birinci | fazla derinlik kaydedilmiştir. Halk Jorjdur. Bu hilkümdar 1893 de, dok- san altı yaşında vefat etmiştir. Bi- güldüğünü Tayyare istasyonunun islahi ve yeni tesisat yapılması düşü. Bu yaz bu hususta faaliyete geçilmesi muhtemeldir, balıkçılık, Hindistan cevizi ve muz yetiştirmekle meşgul olur, vi N ,Xukanda Yeşiiköy Tayyare istasyonunda müdüriyel binası görünüyor mi (ia -. dm ça bahsetmekte, ilk hede! olarak Tunus, Korsika ve Ci- butiyi ileri sürmektedir. Fransa ise bir karış yer terketmiyeceğini, icap ederse Fransız topraklarını müdafaa. ya hazır bulunduğunu bildirmekte. dir. Bu vaziyet karşısında harp ihtimal. lerinden bahsedilmeğe başlanmıştır. Henüz bu ihtimal zayiftır; İtalyanın harbi göze alacak kadar ileri gitmi- yeceği tahmin edilmektedir. Masma- fh bir Sarp olursa şimali Afrikanın en mühim bareket sahasını teşkil edeceği umumiyetle kabul ediliyor. toplamış, birçok hava üsleri vücuda getirmiştir. Bir Fransız - İtalyan har- bi başlarsa bu kuvvetlerin derhal Tunusa karşı harekete geçecekleri muhakkaktır. Fransızlar bu ihtimali göz önüne alarak Tunusta hududa yakın Tunus Majino hattı denilen bir istihkâm sil. #silesi vücuda getirmişlerdir. Fransız gazeteleri bu istihkâmiarın zaptedile- miyecek kadar kuvvetli olduğunu ya- zıyorlar. İntransigeant gazetesi «Tu. nustaki istihkâmlarımız geçilemez» başlığı altında yazdığı bir makalede diyor ki; Tunusta iki müdafaa hattı vardır. Bunlardan biri huduttan az içeride Ben Gardaneden başlar ve cenuba doğru devam eder. Bu havalide bir ta. kım kum tepeleri vardır, Fakat bu faa tertibatile fazla meşgul oluyorlar. Liby - Tunus hududu ve Tunustaki Majino hattı tepeler bazan mevcut iken bazan da fırtına neticesinde kumlar başka ta- râfa gittiğinden ortadan kalkar. Bu- nun için kum tepelerinden istifade edilmesi düşünülmemiş ve başka bir takım müdafaa noktaları vücuda ge- tirilmiştir. Bu noktalarda betondan yapılmış münferit istihkâmlar vardır. Bu istihkâmlar çok iyi tahkim edil. miştir, İçlerinde sonuna kadar dö- düşmeğe azmetmiş askerlerden mü- rekkep müfrezeler bulunmaktadır. Bir harp olursa bu müfrezeler ve istihkâmlar düşmanın ileri hareketi. larının tabii manlalarına da dayana» narak cenuba, Trablus hududuna doğru deyam eder. Bir Fransız - İta)- yan harbi olursa İtalyan kuvvetleri buradan geçmek mecburiyetindedir. Çünkü bu hattın cenubu kâmilen çöl- dür. Bu çölü geçerek istihkâm hattı- hi çevirmek kabil değil midir?.. As- kerlik bakımından buna imkân gö- rülmemektedir. Çölde ne yol, ne su, n8 de insan vardır. Buradan motörlü kı- taatın da geçmesi kabil değildir. Çün- kü develer birkaç gün susuz yaşaya- bildikleri halde motörler suya muh- taçtırlar, Tunus Majino hattı çok muhkem- dir. Beton istihkâmlarda kuvvetli toplar vardır. Arazi müdafaaya son derece müsaittir, İstihkâmları uzak. tan farketmek kabil değildir. Bir harp çıkarsa, İtalyan kuvvetle. ri ne kadar süratle taarruza geçerler. se geçsinler hudut. İle istihkâm hattı arasındaki askeri mıntakayı geçmek için epeyce vakit kaybetmek mecbu. riyetindedir. Bu müddet zarfında Ce. zayir ve Fastan kâfi derecede kuvvet. ler getirtilebilir. harbiye encümeni reisi: «Fransaya müsterih olarak dönüyorum.. demiş. tir, Bir karı koca kömürden zehirlendi İkisi de baygın bir halde has- taneye kaldırıldı nin de âdeta cansız bir halde yattık- larını görmüşlerdir. Zehirlendikleri anlaşılan Korı koca derhal Surpagop hastanesine nakledilerek tedavi altı- na alınmışlardır, Şişhanede bir duvar yıkıldı, bir işçi yaralandı Şişhaneden Kasımpaşaya inilecek yerde eski ve harap bir karakol binası vardır, Senelerdenberi metruk bulu- nan ve göze çirkin görünen bu bina nın yıktırılmasına başlanmıştır. Dün sabah binanın arka tfarafın- daki duvarı birdenbire çökmüş, o 5 rada orada çalışmakta olan All en kaz altında kalmıştır. Derhal yetişen itiaiye enkazı kaldırmış ve Aliyi ya- Yalı olarak çıkarmıştır. Yaralı işçi hastaneye kaldırılmıştır, Ehliyetnamesiz iş takip edenler cezalandırılacak Yeni Avukatlık kanununa göre eh- Tiyetnamesiz iş takip edenlerin üç ay- dan üç seneye kadar cozalandırıla- cakları cihetle, Baro, avukatlara bir tamim göndermiş ve ehliyetsiz iş ta- kip edenlerin Baroya bildirilmesini 19- temiştir, ili Şakadan çıkan kavga Fatihte oturan 17 yaşlarında Zeki Forid ile 14 yaşındaki arkadaşı İhsan sokakta şakalaşırlarken kavgaya tu tuşmuşlar, İhsan, yanında taşıdığı çakı e Zekiyi sol gözünden yarala- mıştır, Yaralı çocuk tedavi altına alın- miş, küçük carih yakalanmıştar, GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Eski ve yeni Siird Türkiyenin her yerinde imar hare- ketine dair haberler geliyor. Dünkü gazetelerden birinde de Siirdde elli bin liraya modem bir İnhisar binası, bundan başka vilâyet konağile Halk- evi binası yapılacağı ve önümüzdeki vardır. Buranın pek oski bir kasaba oldu: gu rivayet edilir. Siird kazası elli | bal vardır. Hayvanali çoktur. Kazanın içinde bir kükürtlü ılıca vardır. Cild has“ talıklarına iyidir. Suyu yazın soğuk, kı- $in sıcaktır, Nehir kenarında petrol bulu» nur. Bir kaç kârgir köprüsü ve bası kale barabeleri mevcuttur. Kara halkı 25000 kişidir. yor, Siirdden senevi 250,000 kilo şarab çıka- Tır. Maden isimli yerde vaktile işletilen bir bakır, bir de simli kurşun madeni var- dır, Sancakta 15,500 sığır. 5500 el, 81273 vardır. wi kavanın sağlamlığına delilet eder. Hap- talıkların ekserisi temizliğe riayet etime- mek yüzündendir, Sancak dahilinde 1 rüşdiye, & medrese, 57 subyan mektebi vardır. Hristiyanlar- dan katolik ermenilerle protestan kilda- nilerin üçer rüşdiyeleri mevcuttur. Amerikanın Japonya ve Çine harp malzemesi satışı Yaşington 5 (A.A) — B. Hull, cüm buriyetçi âyandan Capper'in, Japoh- yaya demir maddeler ihracini pro testo etmesine cevab olarak gönder- diği İnektubda Amerikanın Çine ds mühim malzeme verdiğini ve 1 teri. muz 1937 den itibaren Çine yapılan harb majzemesi ihracatının 14357777 dolara baliğ olduğunu bildirmektedir. Çamaşır yıkarken kömür çarpmasından zehirlendi tekkesinde çamaşır yıkamakta olân 60 yaşında Osman kızı Ayşe birden- bire düşerek baygınlık geçirmiş ve kağdıncağızın kömür zehirlendiği anlaşılarak imdadı sıh- hi otomobilile Cerrhpaşa hastanesi- ne nakli zarureti hasıl olmuştur. Bü- yan Ayşe hastaneda tedavi altındadır,