27 Mart 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Mart 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

| PENCEREMDEN Eski Apartımanlar Niçin Çöker? Yazan: M. Turhan TAN I stanbul Şehir Meclisi dan bir azasın - dostum var. Hay- Wi çün görmüş, yurdun her ta- rafını gezmiş, bir çok o vazife alıp alın açıklığı ile onları başarmış kâmil bir insandır. Bu zat, pek o ka- dar uzak olmayan ve meselâ Abdül hamit devrine ulaşmayan bir tarih- te, elinde avücunda olanı sarfederek bir yuva kurdu, çoluğu çocuğu ile 5 yuyaya yerleşti. Geçenlerde kendisiyle konuşur « ken - zarif bir yapı kiymet ve şöh - reti taşıyan - evini yaptırdığı sira- da mimarlardan, ustalardan, ırgatlar dan, boyacılardan, malzeme satan - ardan güçlük çekip çekmediğini sor- um. Eline, diline ve eteğine daima miz kalmış ve bu meziyetinden do” 71 da kendini tanıyanların saygi ” iu kazanmış olan dostum, kabuk” imiş bir yarasına iğne batırılmış i şöyle bir sarsıldı, derin derin İ- i çekti ve anlatti: — Bir ev yaptırdık amıma ona » £dan emdiğimiz süt burnumuzdan idi. Fakat bu üzüntüyü işçilerden, İlzeme satan esnaftan çektiğimizi bpetmeyin. Bizi bir ev sahibi ol . «ak o kaygusuna (o düştüğümüzden, sinlerce lira harcamay! öze aldığı. muzdan dolayı pişman eden © devrin belediye memurlarıydı. Benim hayret gösterdiğimi gö . rünce acı acı gülümsedi ve izah etti; — Memurların tasallutu daha ilk günlerde başlamıştı ve bu tasallut, yapımızın taallük ettiği mıntakada dolaşan belediye memuru tarafın - dan vukua geliyordu, O memur, ilk karmanın vurulduğu gün boy gös - “ruhsatiyeyi göreyim” dedi. gösterdik, kayitsizce baktı ve uzak « laştı. Lâkin temel biraz yükselince yine geldi. Yapı ruhsatnamelerinin göz görülecek bir yere asılması ni » zamriame Kükümleri icabından oldu- a için bizim de bu hükümlere uy - mamız lâzım geldiğini ve ruhsatiye. yi münasip bir yere asmamızı ihtar etti, Dört yarım duvarın © neresine küçücük bir kâğıt parçasını - hele o toz duman arasında - asabilirdi Memur, bu yolda ileri sürdüğümüz imkânsığlığa kıymet vermedi, dedi - ğini yapmazsak İnşaatı hemen tatil edeceğini söyledi. Ben hayret içinde kalmış ve düşünmeğe dalmlıştım. İş. te bu âciz dakikamda yanıma biri sokuldu. Baktım, , ustabaşı, Herif bem gülümsüyor, hem kulağıma fı - sıldıyordu: — Üç papel verelim, yıkıhp git- sin! Olur veya olmaz demekliğimi beklemeden ayrıldı, memurun kolu- na girdi, yapı yerind. uzaklaştı. Beş on dakika sonra avdetinde yüzü gülüyordu ve bana müjde veriyor - duz — Bir daha semtimize uğramı - yacak!. Gerçek te öyle oldu, ruhsatiye - mizi temel duvarlarından birine mıh latmak ve bunu yapmazsak yapı işi. mi durdurmak isteyen vazifeperver memur bir dahi görünmedi, Lâkin yapı bitince onu hatırlatacak vaka - lar sökün etmeğe başladı. Bunlar - dan biri, alınteri ile kurduğumuz bi- nanın plâna ve belediye düsturları ma muvafık olup olmadığını tesbit 5. şin gelen mühendis yüzünden tekev- vün etti, Bu münevver fen adamı, bütün evi beğene beğene dolaştıktan #para benimle vedalaşırken garip ga- rip yüzüme bakıyordu. Ben gafil bu- lunarak o bakışların manasını anla madım, “Safa geldiniz efendim, size zahmet verdik,, gibi sözlerle kendi- sinl teşyie kalkıştım, Bunun üzerine mühendis kaşlarını çattı: — Alt kattaki odaların .dedi. pencereleri dörder santimetre küçük yapılmıştır. Onları bozdurup yeni - den yaptıracaksınız. Bu, ne demekti, biliyor musunuz? İki odanın dört penceresini biraz ge- için duvarları yıkmak mecburiyetine sürükleniyorduk. O sebeple telâşa düştüm, dört santi metre darlığın veya genişliğin bir pencere üzerinde hiç bir kıymet İfa çalış - nişletmek de etmiyeceğini anlatmağa yg tipi (Sonu 10 uncuda) Evoelki akşamki Basın balosuna iştirak edenlerden neşeli bir grap İzmitten Kaçan Mahpus Bursadatutuldu İzmit hapishane duvarını delerek kaçan Adapazarlı Murat Bursada yakalanmıştır. Firar keyfiyeti, Bursaya bildirilin. ce, zabıta tarafından aranmakta olan Murat Adapazarında alış veriş ettiği sırada bi il polis memuru tara- fından görülmüş. Vaziyetinin şüphe- yi celbetmesinden dolayı hüviyetinin tahkiki istenince kem küm etmiye! başlamış ve polis memurunun müdü- riyebte daveti üzerine de kalabalıktan bilistifade kaçmağa başlamıştır. Me- müur kendisini takip etmiş, hattâ si- âh ta kullanmış olduğu halde dur. mıyan ve durmak İstemiyen Murat, nihayet Demirtaş istasyonunda yaka- İanmıştır. Bir Sandalcı Kayıkta Ölü Bülundü Dün sabah Balta limanı açıkların-| da, sahipsiz bir sandalın' dolaştığını görenler yanına yaklaştıkları zaman sandaleryı ölü bulmüşlardır. Yapı - lan tahkikat neticesinde cesedin Ar- navutköyünde oturan 60 yaşında balıkçı Minaya ait olduğu anlaşı- mıştır, Cesedi muayene eden doktor Minanın kalp sektesinden öldüğünü tesbit etmiştir. Otomobil ve Tramvay Kazaları Şoför Yaşarın idaresindeki otomo- bil, Yenicami önünden geçerken Sir- keelde oturan Nesime çarparak ba- şından yaralamıştır. Yaralı £ tedavi altına alınmış, şoför yakalanmıştır. 4 Hamdi tarafından idare olunan otomobil, Üsküdarda” Nuhkuyusu caddesinden geçerken ayni caddede oturan Boğos Karabetyana çarparak muhtelif yerlerinden (yaralamıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmış, suçlu tutulmuştur. Arnavutköyünde oturan Hayri- ye, üzerine doğru gelen Kiryakonun otomobili önünden kaçarken yere düşerek sağ bacağı kırılmıştır. Yara- U Beyoğlu hastanesine kaldırılmış- tar. X Beyoğlunda Yazıcı sokağında Hopada bir spor klübünün kayığı yüzünden çıkan hâdise, iki kişinin yaralanmasile netice) z Viçe nahiyesi C. H. Partisi ve spor klübü relsi olan Hacı Şehin oğlu Kâ- nım Şahinler, Uzunoğlu Kara Hasa- nın klübe ait kayığı yüzdürmek ve bununla balık tutmağa gitmek iste- diğini görünce, böyle bir şey yapma- masinı kendisinden istemiştir. Bazı kimselerin teşvikile bu harekette bu- lunduğu sanılan Kara Hasan, kayığı almak teşebbüsüne geçince de deniz kıyısına gidip mâni olmuştur. Fakat Kara Hasan, Kâzımı yakasından tut- muş, parmaklarını ağzına sokmuştur. | sile Kara Hasanın başına bir kaç de- Türk Ticaret Bankası Umumi Heyeti Türk Ticaret Bankası A. Ş. hisse- darlarının umumi toplantısı bugün Ankarada bankanın merkezinde ya- pılacaktır. Idare meçlisi tarafından hazırla nan rapora nazaran 1937 senesi 80- nunda 687721 lira tutan gayri safi kâr, 1938 senesi nihayetinde 1028027 liraya baliğ olmuştur. Bankaya yapılan tevdlatta mühim bir tezayüt görülmektedir. 1937 se resinde 5689000 lirayı bulan mev- İduat 1938 senesi sonunda 9 milyona yaklaşmış ve 1937 senesinde ticari mahiyette yapılan ikrazat 4 milyon Iira iken 938 senesi sanunda 9 milyo: İnu tecavüz etmiştir. Bankanın umumi muamelâtını gös- teren bilânço yekünu 1937 senesine İnazaran 9 milyon Itradan fazla bir İtezayütle 32 milyon liraya ' yaklaş- mıştır. Yarın Akşamki Konser Beyoğlu Fransız tiyatrosunda ya- tor. Yaralı Şişli çocuk (hastanesine kaldırılmıştır. oturan Mişelin oğlu 14 yaşında Jak| N > köprüde tramvaydan atlarken yere mezunlarından Bayan Babikyan tara- | müdürü Adnan Halit Taşpmarın ve düşerek başından ağır © yaralanmış. | fından bir konser verilecek ve kon- | umum müdür muavinliğine de inhi- rın akşam İstanbul konservatuvarı İsere piyano ile profesör Ferdi de re- fakât edecektir. Viçe Spor Klübü Başkanı ile Oğlu Tevkif Edildiler fa vurmuştur. Bu aralık Kara Hasa- nın oğlu Vehbi Halim hâdise mahal- Vine gelmiştir. Kendilerine on, on beş adım kadar yaklaşınca Kâzım, taban- casını Vehbiye çevirmiş ve onu ya- ralamıştır. Vehbi keçarken, bu sefer de Küzumin oğlu Faik, hâdise yeri- ne gelmiş ve Vehbinin babasını vur» duktan sonra kaçmakta olduğunu sa- narak o da Vehbiye arkasından ateş etmiştir. Böylece Vehbi ağır surette yaralanmış, kavgayı bastırmak İsti- yen köy kâtibi Şükrü de ayağından hafif surette vurulmuştur. Küzn Şahinler ve oğlu Falk, tev- Kârrm da tabhancizii Çise re YE Ey ya yy dir. Bayramiçte Bir "Av Kazası Bayramiç, (Tan Muhabirinden) — Akçakıl köyünde tertip edilen sürek avından sonra Murat Yılmaz, Ali Os- | man ve bir kaç arkadaşı oturup ye-| mek yerlerken Ali Osman karşıdan geçmekte olan bir tavşan görmüş ve ayağa kalkmış, diğer bir arkadaşı Murat da tüfeğine sarılarak tavşana ateş etmişler, fakat çıkan kurşun Ali Osmanın kafasına isabet edi yek bey- nini parçalamıştır. Murat merkeze getirilerek adliyeye teslim edilmiştir. İnhisarlar U. Müdürlüğü ve Muavinliği Tütün işleri etrafında bazı firma- larla temaslarda bulunmak ükere ge- çen'erde Londraya giden Inhisarlar 'umu mmüdürü Mithat Yenel şehri- mize dönmüştür. Mithat Yenel ve İnhisarlar umum müdür muavini Münir Hüsrev dün- kü intihapta mebus seçildikleri için Mithat Yenelden açılan İnhisarlar u- mum müdürlüğüne tüfün İnhisar sarlar muhasebat müdürü Hurremin Zonguldakta Yeni Bir Kaza Daha Oldu Zonguldak, (Tan Muhabirinden) — Kozluda Türkmür İtalyan şirketinin ocaklarında bir kaza olmuş, bir va- tandaş ölmüş, bir vatandaş ağır su- rette yaralanmışlardır. Kaza, Varagel denilen hattaki ara- balardan birinin yoldan kaçması ile olmuş, arabayı durdurmak ve sürati- ni kesebilmek mümkün olamadığı #- çin, işçilerden biri ölmüş, biri de ağır ette yaralanmıştır. Araba daha 6 hafif surette yaraladıktan son. - Egede ve Marmarada Fırtına Çıktı Karadeniz, Ege ve Marmara deniz- lerinde dün . skşam . gene oldukça şiddetli bir Sırlama Yağmış na bilhassa Karadenizin şimalinde şiddetini göstermektedir. Fırtma s0- bebile Marmarada bulunan balıkçı gemileri limanlara sığınmışlardır. Dün limandan hareket eden va- purlar Boğaza açılmışlarsa da yel kenli ve motörler Büyükdere önüne toplanmışlardır. Firtma vaziyeti De niz "Ticareti Müdürlüğünden sefer halinde bulunan vapurlara bilâiril- miştir. Çanakkalede Bir Vapur Karaya Oturdu Dün Çanakkalede gaz yüklü İnsi Uz bandıralı bir vapur sis yüzünden kâraya oturmuştur. Vapur acentesi- nin talebi Üzerine Gemi Kurtarma İdaresile bir mukavele yapılmış ve Alemdar tahlisiye gemisi kaza yeri- ne gönderilmiştir. Vapur kumluğa oturduğu için ha- sara uğramamıştır. Sadıkzade Yolcuları Bugün Geliyorlar Finike civarında Adrasan mevki- inde karaya oturan Sadrkzade vapu- runu kurtermak İçin gönderilen Ho- ra tahlisiye gemisi kaza yerine var- mış ve kurtarma İşine dün başlan. mıştır. Sadıkzade vapurunda bulunan 150 yolcuyu getirmekte olan Mersin ya- puru bugün saat İl de limanımıza gelecektir. Kazaya uğrayan vapurun hamulesini almak üzere gönderilen Konya vapuru da bugün Adrasana İtayinleri muhtemeldir. varacaktır. Tw.g 2 i. “21 -3-939 5 EEDEZİ Köy Eğitmeni Olmak İçin | Şartlar Nelerdir? S — Köy eğitmeni olmak için ne gibi şartlar aranılır? — Köy eğitmeni olmak b ilk tahsil kâfldir. Ancak köy eğit” meni, orduda çalışmış, çavuş ve başılık yapmış olanlar o arssu seçilir. Bunlar üç ay devam (ed bir kurs devresinden sonra köy #* gitmeni olarak tayin edilirler. B$” nun için mahalli maarif idareleri? müracaat etmek lâzımdır. e $ — Hatayda kalmak İçi muayyen bir müddet var yi dır? Türkiyeden Hataya 9£ den bir Türk serbestçe oradf bilir mi? 2 aramda Türk © kanuni” carldir. Oraya giden bir Türk tp Türkiyede olduğu gibi serbestç* yapabilir ve istediği kadar . S — Atatürkün mozolesi M zaman yapılacaktır? “ C — Mozolenin yeri tesbit miştir. Mozole için beynelmilel müsabaka açılacak, ve plân tasy7Ö” ettikten sonra İnşasma başlanacf” tar, si S — Yücel Mecmnasını ki ler çıkarır? C — Üniversite gençleri e S — Mecburi hizmetten sof” ASİ ik e ği 1 ya zere ilk mektep muallimleri ne müsaade eder mi? 7 C — Mecburi hizmet sonra Y9 pılmak üzere Maarif Vekâleti $” di de müsaade eder İstanbuldaki san kurslarında bir sene tahsil dükten sonra İki sene de A tahsil görüp dönülürse orta mekt ve liselerde lisan muallimi olm” mümkündür, * $ — Kız İalebe köy eğitme Ey üne meki tür, köy eğitmeni "kursları vard” Kiz tslebeler bu kurslara alınmif” lar. İstanbulda bu kurslardan (tur. . S — Fransa ve Belçikada # niversitelerden birine iri için olgunluk diplomasına #iyaç var midir? c ça Her üniversitenin veni göre duhul şartları vardır. Bl selerin tahsilini ve diplomasını gören üniversite var mıdır yili” ruz. Bu bakımdan olgunluk dip? masına ihtiyaç yoktur, fakat orsi* duhul imtihanı vermek mecburi)” t olsa gerektir o S — Fransa ve Belçikada gir talebe kaç lira ile yaşayabi ” lir? C — Hükümet kendi inledi için doksan Jira kabul etmiştir. “ para kâfidir. Zaten hükümet bu dan fazla döviz çıkarmanıza Bİ ade etmez. g TAKVİM ve HAVA 27 Mart 1939 PAZARTESİ Gün: 31 8 üncü ay Arabi: 1358 Sefer: 8 Güneş: 853 — Öğle: İkindi: 15.89 — Akşams Yata: 1989 — İmsâk: Yurtta Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonunda “e Ban malümata göre, dün, hava yurdUf ye nup doğusu ve Anadolu Bölgelerini agi Yutlu ve mevzii yağışlı, diğer böle de kapalı ve yağışlı geçmiş, Fig radenizin garp kımmile Trakyada Sgfi istikametten kuvveti, vi diğer böle“ umumiyetle cenubi istikametten, g8P, “ raflarında kuvvetif ve yer yer tırt "eye Unde, şark taraflarında orta kuvveti ve Marmara denizinde cenupiyn “© radenizin garp kınımlarında şimalde” na şeklinde esmiştir. Dün İstanbulda hava bulutlu rüzgür cemubu garbiden (o saniyede metre hızla ermiştir. Saat İş te havi yiki 752,4 milimetre, sühünet en 14.) ve en düşük 8.2 santigret ki AÇ ' Le #