27 Mart 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

27 Mart 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

4 KA M.A İR-O Komedi Kısmında: YÜZ KARA Müellifi : Cemal Nadir e mahzurlu bir piyes sa geçtiği gibi telif eser iki! de çok *ayıf. Celilettin o Ezine'nin ge ve değişmiyen bir de. Dram Tiyatrosunda oynanan (Bir|kor içinde üç ii Piyes. Birinci Misafir Geldi) si ile Cemal Nadir| ve ikinci apanışı müzikle Güler'in (Yüz Karası) olmak üzere karışık silâh 9€9İYİ oluyor. Demek iki yerli piyes oynandı. ki he ymizi talırik eden bir pi - Cemal Nadirin iğneli kalemi bi-| yes. Biz ad809ki Şato içinde geçen Ze hayatın gülünç ve trajik anlarını | vakayı #DİntmiYacağız. o Anlatırsak birbirine karıştırarak bir kaç çizgi zevk ve h©7““ânla Ddinlenilmiş ve ve kelime ile gözümüz vasıtasiyle iliş olunmaz. Yalnız şahıs bütün hassalarımıza yayar. Kahra -|ların Kerâkterlerini tebarüz ettir - manlarının komik durumu ve müs-| meğe ** artistlerin muvaffakıyet de- tehzi düşünceleri üzerine bizi çeker. | recesiDin ölçüsünü vermeğe çalışa - Biran içinde olsa bizi eseri önünde La duraklamağa mecbur eden ve ken) | İ Galip Arcan —. Vilyem Osten; M sanatını duyurtan bahtiyar bir abi İçine görülü ve karısı - insandır, O fildişi kulesine çekiliPİDi” Âşıkımı öldürmekten çekinmiye- gada mistik #tmosferi teneffüs © -|©*X kadar kıskanç kendi katilliğini en ve kabuğunu dış tesirlerine KA | örtmek için başkasına suçu yükle - an yapan sümüklü böceğin 170'8-|Yecek kadar kötü bir tipte mükem - mı terennüm eden veya tablosuna | meldi. Onu seyredenler şahsiyetine eçiren sanatkâr değildir. ONURİkizmaktan bazan hislerini açığa vur- uknatısı bütün bâdiseleri UCU -İdular. Kötü bir şahsiyeti temsil et. A toplar. O bütün bir KItleBİn $a -İmesine rağmen onu takdir ettik. atkândır. Zira ekseri piyes ve filimlerde İ Piyes 5 tablodur. seyirci şahsiyetlerden birini önüne » Birinel tablo: Kısa. YENİ bir sah. İkatarak eserin sonuna kadar gider. gede geçmiş zamanın (sahnelerini O şahsiyetin saadeti seyircinin de .seyrediyoruz. Bu Karsgözdür. sandetiğir. Iztırap ve öfkesi onun da 5 — İkinei tablo: Eriyen Osmanlı im-(ıztırap ve öfkesidir. paratorluğunun çok £eri bir sosye -İ © Eserde öfkelendiği şahsiyetin en te hayatını ırmağa Çalışıyor.) açık haklarını istemesine ve doğru Düne bakıp gülüyoruz. O ise bize ci-| hareketlerine bile kızar. Çünkü o| vik hareketleriyle sirttiyor. hareket ve haklar onun kahramsnı-| Üçüncü tablo: Bilgi ile üfürük -İnın aleyhinedir. Ve bu heyecan için-| çülüğün uygun adım gittiği bir de-İde eseri bitirir. Yalnız şahsiyetini virde deli doktorunun kliniğinde bol |temsil eden artisti takdir eder, ve al- harekete bol gülüyoruz. kışlar. Diğerleri onun nazarında 8ö- Dördüncü tablo: Ancak külleriİnük ve menfurdur). ortada dolaşan bir devlet makaniz -| (OH. Kemal Güremen —, Gregori masının Ufacık çarkı ağrandisman €-İSlon: dilerek önümüze konmuş, Cinsi romarlarla anbale olmuş Beşinci tablo: Fesin yerini şapka-İdaima korku dünyasında âdi adım - ya bırakmağa mecbur olduğu devir.İla fakat rahat halinde yürümeyen Sen'de bir Brütüs cümlesile per-| insanları doğruyola getirmek için de kapanıyor. , uğraşan alaycı, hâkim, akıllı ve se- Sen de mi Cemal Nadir. Sen de mi |Ven insan tipinde muvaffak oldu. O- piyes yazardın diye sorarlarsa kıy -|NUn ssiz adadaki şatosunda her şey metli sanatkârımız çok sıkılmadan |Olur. Histtâ saadet bile, evet ben de diyebilir. Bir çok acemi-| o Mahmut R. Moral: kler göze çarpmıştır. Bu ilktir, ü . | Brays: çüncüden sonradır ki efkârı umumi.) & Cinaf romanlar yazıcısı, Yazdığı ye kati hükmünü verecektir. romanı asla okumayacak kadar mu- Perde kapandığında biz alkışla - | harrir. Raftan alıp okumağa başla - madık. Sahnedeki seyirci alkışladı, |dığı zaman romanın adına baktığın. Garip değil midir ki perde açıldığın-|da kendinin kitabı olduğunu bilmi- da da sahnedeki seyirci (o gülmüştü|yecek kadar budala, kapı kapanma- biz gülmemiştik. sındaki sesten ürkecek kadar kor - Dalma yabancı kaynaklarda pi -İkak ve budala kadınlar & arasında yesini aramağa mecbur olan okul ve|sükse yapan bir tip. Elakeri sahneleri için mükermmel| © Artist ba tipi mübalâğalı hare - ye piyon. ketleriyle bize gösterdi ve ancak bi- Saidin oi şiveli | arnavudulzi leri e m pri Zİ Sami Ayanoğlu — Con Kuper kor ve sahneye konma neticesi iyi) | Semi makul ve müstehzi adamı kurulmamış bir sedirin çökmesi ye |?*7900 buna benzer ufak tefek hödiseleri | Müfit Kiper — Rocerr: : Gregorl'nin sadık hizmetkâr, ro- seyirci acı tebessümle karşıladı. Bu). karını esmeri lâkaydiyi anlamadığımız gibi, iki ge- kayi iği nisbetinde muvaffa. ce sonra repertuvardan >. sını bir türlü anlamadık. Bu yılın tiyatro mevsimi çok kı Antoni Cahide Artemel —, Meri Osten; Hakiki olarak seven. Sarı başı ö. Dram Tiyatrosunda : nüne eğik ve hıçkırıklar nayi gilisinin ölümüne ve kaderine ağla- Korkunç Gece yan kadın. Güzeldi. Kocası olan Os- Piyesin müellifi Howarl Yung: |tenle son perdedeki sahnesi hariku- Çevireni de Halit Fahri, di. Sarı Odanın Esrarı ve onun ma- Suavi Tedü — Donald Peri: badi olan Siyahlı Kadın Kokusu adı | O Rolünü muvaffekıyetle başardı. romanları okumuş olanlar bu piye -| (o Nevin Akkaya: Peri Rocers ro - si yadırgamıyacaklar ve ona iy Tünde iyi idi. ık duyacaklardız Cinat roman ve ya a aaa ya ğa İimlerin çocuk psikolojisi üzerinde e lez de aksaklık yoktu. çok kötü tesirler yaptığı (herkesce kabul edilen fakat önlenmesi ihmal edilen bir derdimizdir. Fakat yukar-| da adını yazdığım romanlar çocuğun psikolojisinden ziyade kafasına te - Yurdun en uzak köşesin. deki yoksul yavruların sağ- ini lığına erişebilmek için yılda sir eden ve muhakemesini harekete - : y mi onu dar dehlizlerden lab -| | bir lira verip Çocuk Esirge- rentlerden geçirerek oişıiğa çıkaran! İ me Kurumuna üye olalım! bir romandır. Bu piyeste de bu hale mmm BUGÜN Matinelerden itibaren MEME ŞIK SİNEMADA AYNAROZ KADISI Şehir Tiyatrosu artistleri tarafından Bugüne kadar sun çevrilen Türk Filimlerinin en güzeli ŞEFE IZAH ISIN FDilekler TAN HALK A ini Anlatıyor Müstahsili Korumak ve Sebzeyi Ucuzlatmak İçin Neler (MEM Şefimizin açtığı çığır üzerin- de yürüyerek halkın dileklerini dinlemiye, o memleket meseleleri bakkındi aldıkadarlarin görüşerek ihtiyaç ve isteklerini ortaya koy- muya devam ediyoruz) Istanbulun zaman zaman ortaya a- tlan gıda maddeleri meseleleri sra- sında meyva ve sebze de birinci plân- da gelir. Müstahsil kazanamadığını iddia eder, müstehlikin meyva ve sebzeyi çok pahalı yediği muhakkak- tır. Dün sebze halinde bu mevzuu İş. lerken Mersinden gelen iki sebze müstahsilile bir kabzımalın yarı kavs gah münakaşalarına şahit olduk. Kabzımal bir komisyoncu vasıtasile Mersinde bahçecilerle turfanda sob- 76 almak için mukavele yapmış, fa- kat avansı tamam vermemiş, Mersin Uler ya parayı, yahut ta mukavele Din feshini istiyorlar. Kabzımal iki- sine de yanaşmıyor. Münakaşa, ihti. lâfı halledemedi. Fakat bü tesadüf | bize, Adanadan, Mersinden, Tarsus- tan gelen turfanda sebzenin hikâye- sini öğretti. Kabzımalm gayretine | rağmen müstahsiilerin dertlerini, di- eklerini dinliyebildik: Nekadar sebze geliyor? — İstanbula ne kadar sebze gön“ derirsiniz? — Nisan, mayıs aylarında memlâ- ketin turfanda sebze ihtiyacını Mer- sin, Tarsus, Adana mahsulâ karşı. Jar, Bu da 1500 vagon kadardır. Çu- kuroyada son beş yıl içinde turfam- da sebzecllik geniş inkişaf gösterdi. Eskiden omemleketimize turfanda sebze Munrdan i Tüzum kalmadı. — Mahsulünüzü İstanbul piyasası- na nasıl sevkedersiniz? | — Sevkiyatı komisyoncular yapar. | Istanbuldaki kabzımallar daha kış- tan komisyoncu gönderirler. Bunlar. dan bir miktar avans alırız. Mükave- le ile bizi kendilerine bağlarlar. Bü. ün mahsulümüzü © komisyoncuya vermiye mecbur tutuluruz. — Peki bu şekille fiyatı nasıl tes- bit edersiniz? — Zaten fiyat işine biz karışama- yız ki, Komisyoncu kaça sattım der- se, bahçeci ona Fazı olmıya mecbür- dur. Çok vakit elimizden sebze git- tiği gibi borçlu bile kalırız. — Nasıl olur? — Bizim de aklımız ermez. “Biz #ize sebzeyi altmış paraya verdik. İs. | tanbulda piyasa yirmi beş kuruş,, de- riz, O zaman ortaya ambalaj, nakli- ye, komisyon, avarya diye bir hesap, dökerler, Masraflar daha az tutuyor — Saydığınız masraflar bu kadar tutar mı? — Hayır. Demiryolları tenzilâtlı tarife tatbik eder. Oteki masraflar da ehemmiyetsiz bir yekün tutar, A- ma piyasa kabzımalların elinde ol- duğu için istedikleri gibi indirir, çı- Müstahsiller, Bahçeci! Yapılmalı? lere Ufak Krediler Açılarak Komisyonculardan Kurtarılmalarını ve Bir Teşkilât Kurulmasını İstiyorlar İramaz misiniz? a — Bir teşkilât olmadan buna im- kân yok. Geçen sene bir tecrübe yap- tik, Kabzımallar derhal bir cephe al- dılar, Bir teşkilât olsa hem sebze u. cuzlar, hem müstahsil kazanır. — Bu teşkilât nasıl olmalı? — Birlik, kooperatif ve yahut da- ha başka bir şekil. Mutlaka aradan mutavassıtları kaldıracak bir teşek- kül lâzımdır. Biz ancak o zaman ka- zanabiliriz ve halk, ancak o zaman ucuz sebze ve meyva yiyebilir. — Siz kendi aranızda böyle bir teşkilât yapamıyor musunuz? — Nedense yapamıyoruz. Bugün Mersinde, Tarsusta, Adanada bahçe işlerile uzuktarı yökindan slikadar ol mıyan kemen hemen kimse yoktur. Hepsi de bu derdi bilir, — Mersinde ne kadar bahçeci var? — Nüfusun dörtte fiçii maişetini bahçecilikle temin eder, — Hepsinin bahçesi var mıdır? — Hayır. Toprağa sahip olanlar beşte biri bile bulmaz. Bahçesi olmı- yanlar yarıcılık yaparlar. Bahçeyi ekser yetiştirir. kazancı toprak sahibile yarı yarıya taksim e- derler. Bütün isteklerin hulâsası — Bahçecilik işleri üzerinde yazıl- ması İstediğiniz daha neler vardır? — Bütün söylediklerimizi hulâsa edersek, Halk sebzeyi pahali yiyor. Buna mukabi" W7'de bir yey Kaza mıyoruz. Devlet demirvollarınn seb- una ) e nakliyatı için tafifelerde yazl diği fazla para, bunları hensinden mutavassıtlar faydalanıyor. Bö's eci- lere ufak krediler açılarak komisyon- cuların elinden kurtarılmalı, #onra da halka ucuz sebze yedirmek için İpazan başka bir esnaftan sigara al- Tarsusta Bir Kailpazan Yakalandı Kalpazan İbrahim Tarsus, (Tan Muhabirinden) Şehrimizde yabancı bir şahıs kalp para sürdüğünden dolayı tevkif edil- miştir. Bu kalpazan Darendenin Reybağ İrından Hacı Ibrahimdir. 1337 de de cümhuriyet lirasını taklit ve sürdü | günden dolayı Malatya ağır cezasım- da 23 aya mahküm olmuştu. Bundan iki ay evvel müddetin! bitirerek Ma- latyadan Mersine gitmiş, oradan da Tarsusa gelmiştir. Tarsusta beş ku. ruşluk kahve almak için kalp birayı kuru kahveciye vee niş, kuru kahve» ci adamın vaziyetinden şüphelenmiş ve oradan geçmekte olan bekçiyi va- ziyelten haberdar etmiş, bekçi de kalpazanı takibe koyulmuştur. Kak mış, yine kalp İiralardan bir tanesi. ni vermiş, diğer bir yerden de kol düğmesi almış yine kalp liradan bir tanesini vermiştir. Bekçi kalpazanı orada yakalamıştır 2 Rİ a Bir Adam Yandı Arapcamlinde Ahmedin kahvesin- de yatan İsmail petrol Iâmbası ya-| karken, lâmbanın parlaması netice | sinde-muhtelif-yerlerinden . yanmış- tır. Yaralı Cerrahpaşa hastanesine | kaldırılmıştır. /l ek ği Bir Kadın Kömürle Zehirlendi Galatada Kasaplar sokağında otu- ran 32 yaşında Emine yaktığı man- gal kömüründen zehirlenmiştir. Ka- dın baygın bir halde imdadı sıhhi ile bir teşkilât yapılmalı, Pek Yakında TAK anmanın aaa ekmili karırlar, Malın yarısı da çürüdü der. ler. Kazanacağımız Üç, beş kuruş böylelikle arada erir gider. — Kabzımallar piyasaya nasıl hâ. im olsbiliyorlar? — Mersinde ellerinde stok mal bu- Junduğu halde İstanbula hepsini çe mezler. Meselâ üç vayon sebzeye 1 tiyaç varsa iki vagon getirirler. Mal ihtiyacı karşılıysmadığı için fiyata da hükim olurlar. Orada fiyatı düşür- mek için bazan da bunun aksini ya- parlar. İhtiyaçtan fazla mal getirir, bir iki gün için piyasayı düşürürler. Ucuz fiyatla mah toplarlar, sinde çürüdüğü de çok vakit görülür. madan mahsulünüzü viyasaya çıka- 70 buhranı olduğu halde malın Mer. İİ LARLA Müthiş mücadelesini nefisbir aşk Fransızca sözlü. Baş Rollerde: Bugün BAY TEKİN YENİ BUSTER CRABBE Tarafından 2 BÜYÜK Fi,j Hayatınızda gülmediğiniz e & Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. DÜNYALARDA SİN Sinemasında | birden | Büyük Muvaffakyetlerile “MAR. THA EĞGERTH" i bile unutturan Şarkı söyleyen, Dans eden güzel ve Şirin Macar Yıldızı; MARİKA RÖKK Önümüzdeki Çarşamba Akşamın. dan itibaren SÜMER SİNEMASINDA mahallesinden deli Mehmet oğulla-| yeti, 1 — Tanburi Zeki Mehmet İsr — R. 2140 Beethoven Gecesi İmünün 112 inci seneri mora 21-3-939 Türkiye & Radyodifüzyon Türkiye Radyosu Ankara Dalga Uzunluğu 1639 m. (183 Kon 180 TAG Imam 15198 Kes SÜ T.A P. 3170m. 0436 Kes Pazartesi, 27. 3. 1939 1230 Program, 1239 Türk müsli, PL) 13 Memleket saat ayarı, ajan teoroloji haberleri, 1315 Müzik (SX Orkestra — Set: Nerip Aşkın) 1 < İŞ rer — Viyana küçük kiz (Walnb” Gebhardt — Maskarade (Könser 3 — Stolr — Viyana geceleyin #Ü 4 — Rubinstein — Kostümlü balo den Nopali balıkçıları, 5 — Heybd — (Şarkta) süitinden — Rskseden ler, © — Z'ehrer — Karnaval (Vals) 7 — Keler Bela — Kelebek Balet müziği, 13,45 — 14 Müsik © müzik —- Pi) 18,80 Program, 18,35 Müzik ( PL) 19 Konuşma (Doktorun sastik Türk müziği (Halk türküleri — Sed ver Ataman, 18,30 Türk müziği 0 program: Saz eserleri), Hakkı Eşref Kadri, Basri Ürler, Hassn Hamdi Tokay, 20 Ajans, metsaroloji berleri, zirant boraam (fiyet), 20,15 müziği (Klâsik program), İdare Mesut Cemil, Ankara Radyosu Küm Ferahfera peşrevi, $ — Hammami # İsmafl Dede — Ferahfeza — te, 3 — Hemmami Zada İemefi DE Perahfeza ağır semal, 4 — Reşst BÜ, Keman taksimi, $ — Hammami Zağ? ma Dede — Şeh: canin een e Efendi — Şehnaz şarkı — Meram bin, 7 — Dellal Zade — Şehnef kı — Etmedin bir Mhza ihya, 8 — Ffendi — Şehnaz şarkı — Gönül çağlar, 9 — Hammamt Zade Pemdfi de — Ferehfeza Yürük semai, 10 — bürt Osman Beyin — Ferahfeza #9 malsi. 21 Memleket saat ayarı, 21 Ki ma, 2115 Eshum, tahvili, © immbifik nukut borsası (fiyat), 21,28 Neşeli Tü İ — Komüşma; Cevad Memduh dan (Bestbovenin hayatı ve 2 — Müzik Sonata (Sonata gunsi un tasla), Mehtap (Opus 37, M.2, Do Piyano için, Ada#lo sostenvto, A! gr (Trio), Presa sr'tato, Çalan: GerAl gi sid, 3 — b) Trlo N, 5, Oyum 70, Xi majör, (Piano, keman ve vinlonsel İd Allesre vivace e con bria, hargo sl etspremivo, preste. Çnlenlar Fi yer Erkin (Piara). Necdet Atak (K4 (a Mesud Cemil (Viyolrnsel), 4 — ©) ğa akman el PI. Allesro, ma Ben #roppo, ne estöso, Molto vivace — Sehero 2 meltn e centabile — Andante m af amal “iğ e Finale (Presto — Alleyro dante, moderato — Presto — Amer sal — Alla Marela — Andante hr Allegro ma non — tana — Psesii Çalan: Berlin Devlet Operası or Söyliyenler: Koğte Keonhard | (Soft Tenriy resi il (Kontratto), 'Transky (Tenor), Wilhelm Guti & Sk Son &jars haberleri ve yarınki peer 7 Bükreş: Sabah konseri, 7.10 > Teri, 10 Berlin kısa dalgasız Orkeeiai » OPERALAR, OPERETLER: Opera piyesi, 19.25 Prag Salon kunrteti, 10.40 18.25 Prag: Şarkı konseri, 19.10 kısa dalgasi: Şarkılı konser Ostrava, X en parlık ve en fazla musikili GASPARON Operet filminde HTE K er sene Milyonlarca zarara Mary Karlisle Loyd Matinelerden İ P E itibaren BİR MUHASİP ARANIYOR ( N ilmeğe hazır olun FERNANDEL mevzuu ile süslenmiş bir şekilde gösteren heyecan dolu bi” YEPEBASINDA in araman e GEZİ KORKUNÇ © XADIKÖYÜNDE sert . kasa dalar Karış: eml, (0-18: DE Prag kısa dalgamr Hafif musiki, 18.30 Prag kısa dalgam: Operet ai ODA Musikisi: Viyolonsel düo, 20.50 Prag; Septek Halk şarkıları, 21.45 Brün: Halk DANS MUSİKİSİ: Jin Lİ ya Sinemi (Bos) ve Bruno Kittel Kororu 23487 HAFİF KONSERLER: mü), 730 Alman postaları Habe ka veş: Karışık musiki plükları, 2130 Peşte: Opora orkestrası, 22.10 NU Berlin kına dalgam! Harpa RESİTALLER: 2130 Bükreş: Piyano resitali, 2330 18.25: Ostrava, 1045: Bratislâva “| lam ONT Sokân GANGSTER ve KA: Nolan - Evelyn Brent K Sinemasında

Bu sayıdan diğer sayfalar: