2 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

2 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

* Dün Taksim stadında geçen hafta “İzmirde İstanbul şampiyonu Beşik- taşi yenen Ateşsporla Vefa karşılaş- df tılar. Gerek (Beşiktaşın - galibini görmek, gerekse İzmirin futbol de- he Tecesini anlamak için stada kalabalık bir seyirci kütlesi toplanmıştı. © Dün stada koşan seyirciler maçın teknik kiymetinden her halde mem- “mun kalmamışlardır. Maçı görenler- den bir çoğu Beşiktaşın bu takıma masıl yenildiğine hayret ettiler. Bir © buçuk saatlik bir didişme seyrettik. “Top sağa, sola gitti, (geldi, © ka- X dar... Hakem İzzet Muhittin. Her iki takım sahada karşılıklı yer aldıkları vakit Vefahların en iyi o “yuncuları Vahitten mahrum oldukla- * rı görüldü. İzmirliler en kuvvetli şe- “ killerile idiler, W © Oyun başladı. İlk dakikalar kar-| ? gılıklı hücumlarla geçti, Vefalılar Iz- lilere nazaran daha şuurlu oynu- — yorlardı. Fakat oyun yine zevksiz o- luyordu. Her oyuncu gelişi güzel * sağa ve sola maksatsız koşmalarında devam ediyordu. İN 28 inci dakikada İzmir aleyhine bir © korner oldu. Top kornerden geldi. Bir karışıklık oldu. Hakem burada kâst görerek penaltı verdi. Muhteşe- “min sıkı bir vuruşu Vefaya ilk golü MW kazandırdı. Bunu bir Vefa hücumu takip etti. İzmir aleyhine favul oldu. Bu arada Vefa sol içi hakeme karş geldi ve hakem tarafından dişarı çıkarıldı. pri? © Bundan sonra oyuna on kişi olmala- rına rağmen Vefalhlar hâkim oldu- İkinci devreye İzmirliler çok canlı olarak başladılar. Fakat bu canlılık “netice vermedi. Altıncı dakikada “Sulhi bariz ofsayt vaziyetinde orta- © dan topu kaptı ve ikinci golü yaptı. “Bu ofsayt hakemin gözünden nasılsa kaçtı. Oyun gittikçe bozuldu. Bir didiş- ve halini aldı. Bu arada Vefadan bir © Oyuncu daha sakatlanarak oyundan çıktı. Fakat biraz sonra girdi. Can s- kan bir oyun seyretmiye başladık. Nihayet otuz sekizinci dak!kada sol- dan bir hücumda top köle önüne düş- tü ve direğe vurarak geri gelen topu İzmirliler bir kafa vuruşile kaleye | sokarak ilk gollerini kaydettiler. 44 “ nel dakikada bir Vefa hücumunda Ateşsporunu 3-1 Mağlüp Etti CESA ç Bugün Nerelere ; Gidebilirsiniz? / / j / Fenerbahçe Stadında: Fenerbahçe — Akınspor Sa- at 16,30 da. Beykoz Bozkurt — Topkapı Arnavutköy Saat 14,45 te. Beylerbeyi — Kadıköyspor Saat 13 te, Taksim Stadında: » Mektepliler futbol şampiyo- nası Sanat okulu — Vefa Lise- si Saat 15 te, Pertevniyal Lisesi — Erkek Öğretmen Saat 16,10 da. Şeref Stadında: ? Beşiktaş — Pera Saat 11 de, Matbuat — Beşiktaş tekaüt- j leri Saat 10 da. Kam Bir dakika sonra da oyum 8-1 Vefa- nın galibiyetile neticelendi. Oyun yukarda da kaydettiğimiz gibi yüksek ve #ınıf futbolü halinde cereyan etmedi. Her iki takımda da muvaffak olan oyuncu ve güzel kom- binezon namına bir şey göremedik. Dünkü oyuna nazaran bir hüküns yü- rütülmek icap ederse, İzmir takımı için, vasattan aşağı bir takım, de mek kabildir.. Evvelce de kaydettiğimiz gibi Be- şiktaşin İzmirdeki mağlübiyetini bir sürpriz olarak kabul etmek lâzımdır. Dün, Vefa da güzel bir oyun oyna- madı. Hatlar arasında İrtibat yaktu. Gelişi güzel oynadılar. Lütfi bilhas. sa ikinci devrede hiç yoktu. Maçı hü- cum hattında Muhteşemin şahsi gay- reti kazandırdı. Karışık takımlar maçları Dün Taksim stadında Vefa - Ateş- spor maçından evvel Süleymaniye - Sişli muhteliti ile Hilâl - Kurtuluş muhteliti karşılaştılar. Birinci dev- rede Süleymaniye Şişli bir gol kay- detti ve devre 1—0 neticelendi. Ikinci devrede Hilâl Kurtuluşlular canlı bir oyun oymamıya başladılar. Bir hücumda hakem bir ceza verdi. Bu arada hakem Hayri Ragıp Hilâl den Zeyneli oyundan çıkarmak İste- © Muhteşemin falsolu bir vuruşile Ve- falılar üçüncü gollerini kazandılar. di, Fakat çıkmayınca oyunu tatil et- ti. Bu suretle oyun da yarıda kaldı. TEE GP GM Galatasaray i Ankarada 4-1 Yenildi Galatasaraylılar Enerjik Bir Oyun Gösteremediler Ankara, | (Tan Muhabirinden) — Milli küme maçlarını oynamak üzere şehrimize gelen Galatasaray takımı bugün 19 Mayıs stadyomunda bin- lerce seyirci önünde yaptığı ilk kar- şılaşmasını 4—1 kaybetti. Sarı kırmızı ekip iyi elemanlardan müteşekkil olduğu halde, oyuncula- rının tamamen biribirine alışık ve formunda olmamaları yüzünden nerjik ve güzel bir oyun göstereme- di. Bilhassa muavin hattının bozuklu- ğu mağlübiyetin başlıca âmili sayı lebilir. Ankara gücüne gelince, bugün gös terdiği fevkalâde gayret ve taktik o- yunu ile haklı bir galibiyete mazhar olsnuş denilebilir. Oyunun ilk devresi Ali Rızanın şahsi bir gayretle 18 İnci dakikada tığı tek golle 1—0 Ankara sarı lâciverdi lehine bitmişti. İkinci devre başladığı vakit, dü- dükle birlikte harekete geçen Güç muhacimleri dahi ilk dakikada Va- habın sıkı bir şütü ile ikinci bir sayı daha kaydettiler. Bu golün Galatasa- ray küvvel maneviyesi üzerinde iyi TAN Amerika İle Yeni Ticaret Anlaşması Dün İmzalanan Anlaşmanın Başlıca Esaslarını Neşrediyoruz Ankara, 1 (A.A) — Türkiye — A- merika ticaret anlaşması bugün Ha- riciye Vekâletinde, Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu ve Kâtibi Umumi Numan Menemeneloğlu ile Amerika Büyük Elçisi Mac Murray; Amerika sefareti Başkâtibi Kelley tarafla rından imza edilmiştir, Anlaşma, 5 Mayis 1939 tarihinde meriyete girecektir. Anlaşma hakkında tafsilât Bu anlaşma ile her iki memleket karşılıklı bazı menfaatler temin, ve bir takım müstahsalât ve mamulâtı mütekabilen gümrük resmi tenzilâ- tından İstifade ettirerek iki memle ket arasındaki ticari mübadelâtn hacmini arttırmak gayesini istihdaf etmişlerdir. İmza olunan anlaşma hükümleri- ne nazaran Amerikaya ihraç oluma- cak tütün, halı ve kilim, palamut ve meyankökü hulâsaları, taze ve kuru İncir, tazesi çekirdeksiz olan kuru üzüm, kabuksuz fındık, ka- buklu ve kabuksuz fıstık, haşhaş to- humu, lüle taşı ve kuş yemi gibi memleketimiz mamulât ve mahsu- lâtinm Amerikada tâbi oldukları gümrük resimleri muhtelif nisbet- lerde tenzil olunmuştur. Diğer taraftan meyan kökü, pa- lamut, krom cevheri, barsak gibi filhal esasen gümrük resminden mu. af olarak Amerikaya ithal olunan tesir yapmadığı hatlarındaki durgun- Juktan kolayca anlaşılıyordu. Diğer taraftan Ankaragüçlüler bu yavaşlık. tan istifade ederek oyuna tamamen hâkim bir vaziyete geçtiler ve tek- rar hasım kaleyi tazyike başladılar. Oyunun bütün merkezi sikleti yine sarı kırmızı sabâya intikal etmiş bu- lunuyordu. Bu devrede Galatasarı- yın yaptığı fakat netice vermekte u- zak kalan bir iki akını istisna edile- cek olursa nihayete kadar ve bilhas- sa son dakikalar Ankaralıların ezlei hâkimiyeti altında geçti. 30 ve 38 in- ci dakikalarda Fikret ve Fahri va- sıtasile iki sayı daha kaydeden An- karagücü gol adedini dörde iblâğ et-| miş bulunuyordu. Galatasaraylılar 42 inci dakikada lehlerine verilen bir penaltıdan isti- İfade ederek Necdetin ayağı ile şeref | sayılarım yapmıya muvaffak , ve maç ta bu suretle 4—1 Ankarayü- İcünün galibiyetile sona erdi. * Takımlar şu şekilde idi: Ankaragücü: Natık, Haşim, En- ver, Abdül, Semih, Ismail, Vahap, Fikret, Ali Rıza, Fahri, Hamdi, Galatasaray: Osman, Adnan, Fi ruk, Ekrem, Lütfi, Musa, Necdet, Sü- İleyman, Boduri, Murat, Saraf. Ankaragücü kalecisi Natık 22 o İyuncu içerisinde en çok alkışlanan oyuncu İdi. Müdafiler yerinde çıkış- ları ve topu stop etmeleri İle vazi- felerini bihakkın ifa ettiler. Hamdi ve Ali Rıza çok enorjik bir oyun gös- terdiler. Fikret kendisinden bekle- nen oyunu çıkaramadı. Bundan evvel yüksek mektepler 8- rasında yapılan lig maçlarında B. 7. Enstitüsü ile Mülkiye mektebi birin- el futbol takımları 1I—i1 berabere kalmışlardır. Kembriç Kazandı Londra, 1 (A.A.) — Senelik meş- hur kayık yarışı Oxford ve Cam- bridge üniversiteleri arasında bu sa- bah Times nehrinde Putney ve Mort- Jaka srasında yapılmıştır. Parsyı Cambridge kaybettiği için Times'in sol sahilini takiben kürek çekmiş ve 19 dakika 3 saniyede dört kayık uzunluğu fark ile birinci gel- miştir. 'Times'n sahillerine biriken büyük bir halk kütlesi yarışı takip ile ga- ipleri alkışlamıştır. bazı maddelerimizin bu muafiyet vaziyeti konsolide edilmiştir. Ayni zamanda Amerika hükümeti gerek 2-499 EKONOMİ Müstahsil ve Tüccarın Elinde Kalan Afyonu Ofis Satı Uyuşturucu maddeler idaresi za- manındanberi bu teşekkül tarafımdan satın alınmıyarak müstahsil ve tüc- carların ellerinde kalmış bulunan af- yonların Toprak mahsulleri ofisi ta- rafından satın alınmesı için hazırlık. lara başlanmıştır. Iktısat Vekâletinin bu yolda verdiği karar bir çok alâ kadarları memnun edeceği gibi müs- tahsili de teşvik ve himaye etmek bakımından İyi telâkki edilmektedir. Piyasamızda serbest satış olarak yapılan muamelelerde ince afyonla- rın kilosu 540 ve kaba afyonların ki- losu 375 kuruştan satılmıştır. Mısır Yükseliyor Son günlerde Ziraat Bankası, Ka- radeniz mntakasına gönderilmek ü- zere piyasamızdan Sarı mısir müba- yaa etmiye başlamıştır. Şehrimize banka tarafından satın alındığından 4,20 kuruşa kadar verilmekte olan mısırların fiyatı yükselmiş ve 4,24 küruşa kadar artmıştı. Iki günden- beri mısır yükselmekte devam edi- yor. Evvelki gün fiyatlarda kilo ba- şına 5 para tereffü olmuştur. Getiri- ODADA : Muamelât ve Sanayi Şubeleri Müdürleri sözü edilen rüsumun ve gerek mev-| ruu bahis maddelerin İthaliyle alâ-| kadar olarak halen verilmekte olan diğer her türlü vergi ve mükelleti- İn anlaşmanın meriyeti müd letine& tezyit olunmiyacağını taab- hüt etmiştir. Amerika Birleşik devletler men- şeli mamulâ'a gelince: Anlaşma ile binek otomobilleri, şasiler ve karösörileri, binek oto- mobillerinin aksamı, radyo ahize cihazları ve bunların möüteferrik aksamı, yazı ve hesap makineleri, her nevi elektrikli tebrit makine ve cihazları; demirden dotya dolap ve klasörleri gibi bazı Amerikan İspe- siyalitelerine o muhtelif nisbetlerde gümrük resmi tenzilâti bahşolun- muştur. Tediye bakımmdan anlaşma tiöa- ri. eşya bedellerinin mütekabilen serbest dövizle. ödenmesi esasına dayanmaktadır. Amerikan menşeli! #mtia (O bedelleri (o memleketimizin döviz gelirlerinin müsaadesi nisbe- dinde ve İhracatımızın mevsime bağ» lı bulunması keyfiyeti nazara alma- rak peyderpey ödenecektir. Şu ka dar ki bu tediyeler Türkiyenin-dmu- mi ithalâtı üzerinden hesap olunan bir nisbete nazaran her takvim se nesi nihayetinde tesbit ve tayin olu- nacak bir miktarla mahdut olacak- tır, 5 Mayıs 1939 tarihinde muvakka- ten meriyete girecek clan anlaşma- nm yarattığı yeni hava ve şartlarm bilhassa tütün, halı, incir gibi mah- sulâtmmizm o Amerikadeki sürümü- Ticaret odası idare heyeti dün bir toplantı yaparak idari bazı kararlar vermiştir. Bu arada Galip Bahtiyar- dan açılan.muamelât şubesi müdür- lüğüne odanın sanayi şubesi müdürü vak Sen Sanada besi müdürlüğüne de bu şubenin şe- fi Vedat Bükülmez, ve sanayi şube- sinde fiyat şefliğine Sıtkı Şinik| ve raportörlüğe Cemal Arpat tayin edilmişlerdir. Şekerli Gıda Maddeleri Şeker, şekerli, unlu ve nişsstalı gi- da maddelerinin belediye talimatna- mesi hükümlerine göre, boyalı olan- | larının ambalajları üzerine siyah damga ile (boyalı) olduklarına dair damgalanmış olmaları lâzım gelmek: tedir. Bu gibi maddeleri imal eden müesseselere bu yolda tebligat yo pılmıştır. Bazı müesseseler bu dam. ganın yalnız dış ambalaja vurulması icap ettiğini iddia ederek, iç ambs- lajın böyle bir kâyıttan vareste ol duğunu ileri sürmüşlerdir. Eminönü kaymakamlığı bu iddiaları kabul et- miyerek fabrikatörlere bütün iç am- balajların dört gün içinde damgalan- masını bildirmiştir. Fabrikatörler eti- ket müâbiyetinde olan iç ambalajm ayrı ayrı damgalanmasına imkân gö- remediklerini ve elde mevcut bu gi- bi ambalaj kâğıtlarının değiştirilme- sine de vakit müsait olmadığını söy- lemektedirler, ———————>—— Bilecikte Bir Mahkümiyet Bilecik (TAN) — Hüseyin isminde biri, vazife dolayısile hayvan satışına nezaret eden orman mühendisi Fah- riye, işlerin kitaba uydurulduğunu söylemek suretile hakarette bulun- duğu iddiasile cürmümeşhut mahke- nün artmasına yardım edeceği kuv- vetle tahmin ve ümit olunmakta. dır. e —— Yeni İntihap ve Tayinler Zile (TAN) — Yaptıkları kongre neticesinde Kızılay kurumu başkan- lığına Bahri Malatyalı, çocuk esir. geme kurumu başkanlığına da Halil Kocatürk seçilmişlerdir. Muallimlerden Fikriye (e Öztelli, Halil Uzanemre, Sabri Taner, Ah- retile terfi ettirilmişlerdir. Maliye varidat memurluğuna To- kattan Hakkı, kâtipliğine İsmail ta- yin olunmuşlardır. Ortaokul türkçe muallimi Mehmet Öz tekaüt edil - miştir. mesine verilmiş, bir ay hapse ve 40 getirilen mısırların mühim bir İısmı | n Alacak Il BORSA | i 1189 İ | İ ÇEKLER ! Londra 8.03 Nevyork 126.6780 Paris 3.3550 Milâno 6.6425 Cenevre 28,350 Amsterdam EN Berin 308025 j Brükmel 2131 Atina 1.0825 Sötya 156 Prag Tescil edilmemiş Madrjd 43? Yirşova 250025 Budapeşte 240675 Bükreş 0.9080 Belgrad Yokohama Stokkelm Moskova ESHAM VE TAHVİLAT Ikramiyeli Ergani 20— IÇ PİYASA: Ni Çavdar Fiyatları Dün Yükseldi Çavdar fiyatları 2—3) para kadar yükselmiştir. Bunun sebebi şudur! Toprak mahsulleri ofisinin piyasaya çıkardığı buğdaylar. çavdarsız oldu- ğu için değirmencilerin bu malları gerilir Grafen ea sını İntaç etmektedir. Un fiyatını yükseltmemek maksadile değirmen- eller piyasaya getirilen çavdarları İsatın alarak çavdarsız buğdaylara karıştırmaktadırlar. Çavdar istekle- rinin artmasından dolayı fiyatları da len 200 bin kiloluk bir parti depo fi- İ yatlardan satılmıştır. | # j bu suretle bir miktar yükselmiş ve ? kilosu 3,38 kuruşa çıkmıştır. Bu haftanın tiftik satışları ha- zaretli olmamıştır. Eksira Ankara İtiftiklerinden 37 balya kilosu 120 ku- İ ruştan ve Yozgat tiftiklerinden alt- | almıştır, Yapak Satışları Yerli fabrikalarımız. işlenmiş ya- pak mübayaasına devam ediyorlar. İ Dün ince Anadolu işlenmiş kabuklu mallarından bin üç yüz balya kilosu 60 kuruştan, Trakyanın kıvırcık cin- si yapaklarından 125 balya kilosu 66 kuruştan satın alınmıştır. Evvelce yazdığımız gibi Sovyetler için de ya" pılmış olan sondajlara göre bugün“ göre yapak üzerine yeni bağluntıla" nn yapılmasına başlanacaktır. Soy“ yetlerin piyasamızdan fazla mal caklarına kuvvetle ihtimal tedir. ge verilmek Balık İhracatı Taze balık ihracat mevsimi geçmek İ üzere olduğundan limanımızda bulu- İnan gemilerden bir kısmı balık yük- Wyerek memleketlerine o dönmüşler” dir, Yunan motörlerinin hepsi gitmiş, mek üzere limanımızda üç İtalyan lira para cezasına mahküm edilmiş- tir. , balıkçı vapuru kalmıştır. ile SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM Her yemetken sonra muntazaman dişlerinizi — — —— fırçalayınız lerde Moskovadan gelecek talimata yalnız bir miktar balık daha yükle il i mış balya kilosu 122,5 kuruştan sas