6 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

6 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

i 0 İtalya ve Cephe (Başı 1 incide) bir öephe tesisinden bühsedecek ve| Şon derece müsbet beyanatta buluna. cektir. Daily Teleğraph gazetesine göre, Albay Beck, müzakereler sırasında Macaristanın dâ henüz Almanya ile el birliği yapmak mecburiyetinde ol: maâdiğımnı anlatmıştır. Alman gazetelerine göre Alman gazeteleri, İngilterenin Al manyayı çember içine alma siyasetini takibe devam ettiğini söylüyorlar. Yarı resmi Korrespondans, Ingiliz devlet adamlarının nutuklarından bahsederek diyor ki: “İngiliz mahfilleri, “çember sltına alma,, kelimesinden derin surette te- teessür duymakta imiş. Fakat haki- kata, ancak bü kelime tercüman ola- bilmektedir. Mestlenin esasım tahlil edelim. Yardımı istiyen kimdir? Tehlike al- tında bulunduğunu zanneden mi? Yoksa bu yardımı vermekte kendisi | için bir fayda bulunduğunu gören mi? Bütün vakayl isbat ediyor ki, ilk teşebbüs, İngiltereden gelmiştir. In- giltere, dünyada bir korku havası yaratmak ve'diğerlerinde bir yardım srzüsu uyandırmak için elinden gölen her şeyi yapmıştır. Evvelâ Almanyâ- nm İsviçreye hücum edeceği, bilâha. re Almanyanın Holandaya tecavüzde bulunacağı! bundan sönra Alminyâ- »ın Romayaya bir ültimatom vere- ceği ve nihayet Almanyahin Polonya hududunda asker tahşidatı yaptığı ha berleri icat edilmiştir. Polonyada AL yoanlarla Polonyalılaf ârasında Vü- kua gelen hakiki hâdiseler de, manyanın uydurduğu havâdisler gibi gösterilmiştir. İngilterenin harekete göçmösine, işte bütün bu manevralar, başlângıç noktası teşkil etmiştir. Bu İngiliz manevraları nihayete ötmiş değildir. Şimdi de Alanyanın bütün dünya- ya hükmetmek istediği fikri İleri a. tılmaktadır. Bütün bunlar şurasını isbata kâfi dir ki, halen mevzuubahis olan, hir müdafaa cephesi kurmak değildir. Mevzuubahis olari keyfiyet, Almanya ile afalarında mevcut İtirnatlı müne- sebetlerinden hiçbir şikâyet sebebi mevcut olmıyan üçüncü devletleri €- le âlmek ve bunlari Alman âleyhları bir cephe içine koymaktır. Romanya ile müzakereler Almanya Alıyorlar | riliyor: İngiliz Harbiye râzıri Hore Beli- sehenin Boneye muvasalatı beklen. mektedir. Nazır burada Fransız ©s- keri ricalile görüştükleri & Bey- ülebyaza gidecek ve 10 nisana kadar orada kalacaktır. Hore Belischa, Londraya Gran, Ce- belitarık, Tanca, Burgos veya Sale- İmmanka' Lizbon ve Paristen geçerek teyyare ile dönecektir. Hırvatlar Müsavat İstiyorlar Zagrep, 5 (A. A.) — Vladmif Ma- İçek, Hâvas Ajansı mühabirine beya- natla bulunarak Başvekil Taveiko - viç ile yapmış olduğu görüşmelerin müsait bir hava içinde başlamış ol - duğunu ve bu görüşmelere paskalya İtatilinden sonra devam edileseğini söylemiştir. İlâveten demiştir ki: “.- Bu görüşmelerin ne Süfetle hltama ereceğini bilmem, fakat iyi başlamıştır ve ümitvarım. Herhalde Hirvatlar hürriyet ve müsavat iste - mektedirler ve bu noktada âsls fera- gatkâr bulunmıyacaklardır, Görüş - melerden sonra sözünü söyliyecek o- lan nâibi hükümetin adelet zihniye tine itimadım vardır. Başvekil varılacik netaylcin ken İdisine bağlı olmadığını, Be benimi ne İde kendisinin Sirp milletinin hakiki İmümessilleriyle yani #uhaliflet de dahil olduğu halde bütün hakiki mü- messiİlerle mesaj birliğinden vaz ge- çemiyeceğimizi ârlarıştır., Hatırlardadır ki, Maçek le Fr - vstlar, meselenin esası hakkında hü kümetle müzakereden evvel deimok tik bir esasa istinaden yâni hafi intihabat yapılması istemektedir « ler. Şimdiki müzakereler usul mese- lelerihe mütealliktir. “ Havada İki Tayyare Çarpıştı Brainiree - Amerika - S(A A) — İki deniz tayyaresi, bin rnetfe yü seklikte çarpışarak yere düşmüştür. | Bu tayyarelerin içinde bulunan dört kişi ölmüştür. Her iki tayyare de to- Umumiyetle iyi melümat ölan | najı ve silâhları gizli tutulan “Wasp” Yorkshire Post gazetesi, İngilteresin | tayyare gemisinin denize indirme me- Polonyaya verdiği gârantinin ağn: | rasimine iştirak eden altı tayyarelik Romanyaya vermesini pek #uhte.|bir grupa mensup idi. mel görmüyor ve Romanya ile yapı- Iscak müzakerelerin Polonya müzâ- körelerinden tarhadiyle ayrı olatak eöreyan edeceğini yazıyor. Romanya Hariciye Nazırı Gafen- ko'nun gazetesi olan Timpul, Cham- berlain'in böyanati etrafında diyor kis “Romanyahm hattı hâreketi hiç bir şüpheye meydan vermiyecek su- relle sarihtir. Romanya, Başvekil ve Hariciye Nazırmın da dedikleri gibi, taahhütlerine riayet edecek ve her ne olursa olsun istiklölini müdafaa eyliyecektir. Bü sözlerin üzerinde tefsiratta bülunmıya mahal yoktur. Böyle bir vaziyette bittehi Roman ya diğer devletlerin müzaheretihi haiz olursa memnun ölür. Fakat 0- nun idesli an'anevi istiklâl siyaseti. mi devam hususunda diğer bütün milletlerden yatdım görmektir. Böy le bir yardım sağlam esaslar üzerin de sulh davasinm tutulmasına bâ- dim olacaktır... Erkânharbiye temasları Londra, 5 (A.A) — Avam Kamı- rasında liberal mebuslardan Man- der, Şu susli sormuştur! — Yeni Müttefiklerimizle örkânı harbiye görüşmeleri Yapilması arzu. $a şayan değil midir? Böyle bir iri malin nazarı #ibare alındığından e- min olabilir miyiz? Ha Narı Höre — Belischa, şü cevabı vermiştir: — Evet. Herşey nazarı itibare ö- ırmıştır. Bundan evvel Vikönt Gort'ün Mos kova ve Varşovaya gönderilmesi der piş edilip edilmediğine dair Mander tarafından sorülan bir suale Hore — Belischa, menfi cevap vermiştir, Belişa Cezayire gidiyor Paris, 5 (A.A.) — Cezairden bildi- Kazazede tayyârelerden biri bir evin üstüne düşmüş ve ev yanmıştır. Diğeri bir çiftlik civarında yere düş- müştür, Gazi Merasimi Defnedildi (Başi i incide) İngiltere Başvekili Mistea Cham- berlain hâdiseyi bugün Avam Ka - maras'pda İzah etmiş ve İrak hükü- meti nezdinde İâzim gelen teşebbüs - lerin yapildığını, İraklaki | İngüliz İmaslahatgüzarının İfak hükümetine hââisenin elddiyetini izah ederek I- rak hükümetinin özüt dilemesi İngi- liz konsolosuna resmi cenaze yapıl - masıl varislerine de tazminat veril- mesi İâzım geldiğini izah etmiş oldu- ğunu söylemiştir. Bundan başka hâ- dise hakkında kati tahkikat yapıl - ması istenmiştir. Irak Başvekli Nuri Sait paşa, İn- giltere maslahatgüzarına tarziye ver- miştir. Lotdrâ gazeteleri, kral Gâzinin ölümü dolayısiyle Irakın atisi hak - kında bedbinan& neşriyat yapmakta, fskat Nüri Sâit paşnin Iüigiltöreden hef müzahereti göreceğini bildirmek tedir. Irakın üzün bir zaman bir sal- tâhat faibi tarafından idaresi İngil- tere güzöteletini uzun uzadıya düşün- dürmektedir. . Iran Şehinsahı Hazretlerile refika. lari Irak devletini ve Irak kraliçesini taziye etmişler, Şehinşahım sarayı bir hafta matem ilân etmiştir. o fi Musul hâdisesi yüzünden tevkif olunan dört kişi âskeri mahköme ta- ralından muhakeme edilecektir. | Lebrun Tekrar Seçildi : B. Lebrun Paris 5 (Husüsti — Frafisatın ge lecek mayısta müddeti bitecek ölsh cümhurreliliğine M. Lebrun, buğün Versay sarayında topisnan tnilli meclis tarafından tekrar cümhurre- isliğine seçilmiştir. Kendisi ikinci de- fa cümhurreisliğine seçilen ikinci şahsiyettir. Milli meclisi teşkil eden âyün ile mebusanın sayısı 910 du. Reye müracaat edildikte M. Lebrun bu suretle cümhurreisliğine reçilmiş- tir. M. Lebrundan sonra en çok rey alan namzet, sosyalist Albert Bedu- ce'dir. O da 161 rey almıştır. Komü- nist Caehin'ini aldığı reyler 75 ten i- barettir. Diğer namzetler içinde 75 ten fazla rey alan yoktur. Belgrad Arnavutluğun İşgaline Muhalefet Etmiyecek (Başı İ incide) lerle Roma matbuatı Arnavutluk me selesine dair bir şey söylememekie iseler de Bâri'de çıkan Gazetta Del Mezzogiorno, tedafüi İtsiyan — Ar navut ittifakın takviyesi için Ra - ma İle Tiran ârağında müzakereler cereyari ettiğini itiraf etmektedir. Bu gezete, bu müzakerelerin Ar- navutluk Kralının talebi üzerine başladığını ilâve etmekte ve İtalya hükümetinin Arnavutluğun istiklâli- ni veya tamamiyetini ihlâl etmek ta- savvüründa bulunduğuna dair Yeri- leri haberleri tekzip eylemektedir. Bununla beraber pek yakinda İ- talyan kıtalarını Arnavutluk sahil lerine ihraç edileceğine dair burada şayialar dolaşmağa devâm etinekte- dir. .. Almanyadan Bir Heyet Geliyor Bu ayın sonlarına doğru bir Al man iktisat heyetinin Ankarâya ge- leööği Haber vetilmektedir. Heyet, Alman Iktısatcılarnmdan Vogel'in re- isliğinde bulunacaktır. Heyetin Tür. kiyeden İranâ ve oradân Iraka gide- rek İktisadi temaslar yapacağı anla- şomaktadır. emiri İğ Amerika İle Takâs Kalkıyor Amerika ile yeni yapılan ihröcüt anlaşmasının tatbikine mayısın be - şindeh İtibaten başlanmış olaeâktır. Yeni anlaşma serbest döviz esasına bağlanmış olduğuna göre meriyete girdiği günden itibâten takes usuliy- le artık muamele yapılmıyacaktır. Alâkad mahafilden'aldığımız ma- lümata göre takas müamelesi beş mayısa kadar devam edecek ve bü tarihten sonra Amerika için takas yolü ile ithalât ve ibrâcat nihayet bülmuş alacaktır. | kağında 69 506 rey ile ekseriyeti temin etmiş ve | TAN Bir Aile Faciasının Muhakemesi Dün ağır ceza mahkemesi, üç ç0- cuğunu ve kosasını birakarak sevdiği kaçan karısı Faimayı ek- iğile öldüren, sevgilisi Necip eğlü Hasani da yârdliğön Hasabın muhakemesini bitirdi. Kendisine ye- di sene 4 ay, yedi gün bağls vözâsi verdi. Okunan mufassal ka - ye göre, bu aile faciasi şöyle ölmuğ: tup: Erenköyünde Kazâsker camii 80- numaralı evde oturan Hasarın üç çöcüğü vardır. Karısı Fatmayi çok seviyor. Yuvanın saade- tini gipta ile görenler de var. Bir gün Fatma önüne çikan Nevip oğlu Hasam seviyor. kocasını, cocukların yüz üstü bırakarak sevgilisine kaç yor. Hasan günlerce karısını arıyor Nihayet onun Hasanla karı koca gibi bir evde yaşadıklarını görüyor, Bir gün rakibi ve adaşı evde yokken ya. vaşça Kapiyi çalıyor. Karim Fatma kapıyi âçıyor. Kafşısında ködasını görünce hemeri suratına kapatmak İs- tiyor. Fakat Hasan yalvaran yumu- şek bir sesle: — Karleiğım, çocuklarınız anasız kaldı. Yuyamızı yıktın. Fakat ben seni affediyorum. Eve dön. demiş Aldığı cevap şu olmuş: — Ben senin gibi herifle yaşaya- #inam.. Hasan heyecana kapılmamış. Ka- fısını kanun yoluyla evine çağırmak istemiş ve polise giderek: — On beş gündenberi evimden ka. çan karımı Hasanın evinde buldum. Onunla gayri meşru bir hayat yaşı- yorlar. Onu evime çağırınız, demiş, Polis Fatmayı karakola getirmiş, Ha- #anı da çağırmış. İkisine de yaptıkla- fı İşin kanuna uygun olmadığını hs- tlatmış. Fakat Fatma: — Ben Hasanı seviyorum. Ondan ayrılmam, demiş. Karakoldan çık. miş, sevgilisinin koluna girmiş, evle rine dönüyorlarmış. Davacı Hasin, bunların kol kola yürüdüklerini gö- arna, nina girmiş, tezgâhın üstündeki ek- mek bıçağını kapınca dışarıya forla- mış ve karısının karnıma saplamıştır. Fatma ansız yere setildikten sofra, Yasan rakibinin peşinden koşmuş, 0- mu da yarsladiktan sonra kağmiıştır Mahkeme morgün raporunu, nun İfirafını ve dinlenen şahit mal, Cemil, Mahmut, Faik, Saimin şohüdetlerini tetkik etmiş ve suçünün Sabit olduğu neticesine vararak ken. disine 23 sene ağir hapis cezası ver kibi Hasan da vardı. Mahkeme onu yaraladığı için de bir ay haplâ es zasi veriyordu. Yalnız Fatmanın ka- çışmı ağıt ve şiddetli bir tahrik se. bebi seydıği için cezasını vedi sene. İ4 ay ve yedi gün hafif hapse indiri | yordü. yin Üğ Sene Hapis rında ât koşumile Yusufu öldüren Mahkeme Yusufun gece Abdülvahi- dir ödasitin girdiğini, cebini karişti. rifken kafanlıkta üstüne at koşumu attığını ve fakat öldürme kasti bu- lunmadığı neticesine varıyor ve ken- disihe beş dene hapis cezası veriyor ve Yüsüfün hafeketini de hafifletici sebep olarak kabul ediyor. bu cöza- yi öç sene dört âya indiriyordye bü akk sfakm YENİ NEŞRİYAT : HUKUK GAZETESİ — Türkçe ve Fransizes olarak beş senedenberi Ceve* Faki: Özbey tarafından nestedilmekte 0- lah Hukük Oaretesinin üçüncü cild 35 — 48 nümeteah rüshalari imtişer etmiştir. Bu nüshada Ünivesite Ord. Profesörü ve Rike Sarlavı Selmi Alİ Dilemre'nin Profesör Mustafa Reşit Belgesay'in, Pro- fesi» Gerhard OKessler'in, Cevat Hakkı Özbey'in, yanlsrile Profesör Sabri Sı- kirin, Emini Âli Durusoy'un ve dâhâ sir Kıythetli dövatii makâleleri, ettitleri dir. : Piyes Temsili 6 Nisan Perşembe, 7 Nisan Cuma ve 8 Nisan Cumattesi günleri saat (2030) da Birihönü Halkevinin Cağnloflundaki mer kez sülonunda temsil şubemiz âmavirleri taratından (Vazife) adlı dilecektir, Piy iemsil e- rünce hemen bükai Ahmedin dülkâ. | suçlü. || Ke || miştir. Davacı yerinde yaralanan ra- || Dün ağır ceza mahkemesi Âfpaza: || Abdülvahidin mühakemesini bitirdi. || İ / A YAY ba Va) ak Kaşe DERMAN, Tababetin son keşfidir. Her evde bulunması zaruri olan DERMAN kaşelerini ecza- rden alınız. Lüzumunda günde 1-3 köşeye kadar alınır. Hârp Okulu Komutanlığından: 1 — Bu sene âşağıda yazılı şartları haiz olanlar harp okülünea alına caklardır. A — Ankarada bülenanlat doğrudan doğfüya hâtp oküluna, Ankara haricinde bulunanlar bulunduklari yerlerin aşkerlik şübelerins müra caat edeceklerdir. B -— Kaydı kabul muâmelesi Mart/939 dan (15/Temmuz/930) kadar devam edecektir. 2 — Giriş şartları berveehi âtldir. A — Sivil lisederi mezun ölücâk ve olgunluk imtihanı vetmiş bulu nâcaktır, B — Tam teşekküllü âskeri Beyeti shhiyelerden (Harp okuluna girer) kararli sihhat repöra aliş olacaktır. C — Diğar şartlar askerlik şubelerinde mevcuttur. D - Ankarada olanlsr (Cı maddesindeki şartları harp oküluna #ü- câcaatla öğrenebilirler. 217) KURU slöüğü ASİPİN Kontr - Plâklar Çârpilmâ, Çatlama, Kabartma ve saire gibi hiç bir âriza göstermez Sıhhatinizi soğuktan ve a kn bütün ağrılardan korur. Kontr Plâklar bü gibi ârızalarâ karyı garanti ile satılır; || aaa KIZIL, KAYIN, | İl ROMATIZMA, KARAAĞAÇ'dan | SİYATİK mamul Kontr Plâklar Stok ola- rak her zaman mevcuttur. Her yerde satış yerleri vardır, Yazıhane adresi; Sirkeci Mühür- darzade Han: No: $ | ARKA BEL ve bütün ağrılara karşı İstanbul Birinei Ticaret mahke -| mesinden: Kaptan Cevdet Frulaç tarafin - dan mahkemeye Verilen istidada #ü- vüârisi bulunduğu Deniz Banka men. süp 1857 Gröston hacmi istlabisinde| Türk sancağint hamil Sadıkzâde Va. püfu 23 mart 930 tarihinde Fenike- nin Adrasan burnu civarında şedaidi hâvaiye yüzünden hü kabili içtinap bir felâketi bahriye olarak kafaya düşmüş ve bügün tahlisi âdetâ im - Küntiz denilebilecek bir hel ve vâzi-| yette bulunmuş olduğundân kâhü - nen icâbeden deniz raporunun alım - masini talep eylemiş ve mahkemece de işbu tâporun 124930 tarihine rallsadif çarşamba günü saat 14 de Büyükpostane bina (o dabilindeki 1 mahkeme salonundan alınması ten- sip kılınmıştır. Raporun alindiğı sırada gemi vejiji yükle alâkali ve kazadan zârârlı her- kösin mahkemâde bulunabileceği De Bİz ticatet kanununun 1065 İnci mad desi mucibince ilân olumur. (16700 Bir Büyük. Kısım GÜMÜŞÜ TİLKİ Satılmak üzere duruyor. Fi yatlar 70 liradan 170: | Adres: Alman kürk atelyesi, İstiklâl caddesi No: 288 j