7 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

7 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

i İki MemleketHerTecavüze Beraber Karşı Gelecekler (Başı 1 incide) tan dostluk münasebetleri dolayısiy.| ya da garantisini vermek ektedir, iliz mahfilleri, İngiltere ya arasındaki karşılıklı ga- ranti anlaşmasına müşabih bir esas Üzerinden, İngiltere ile Sovyetler bir liği, İngütere ile Romanya ve niba - yet İngiltere ile Balkan bloku yani Türkiye, Yunanistan ve Yugoslavya arasında İki taraflı anlaşmalar ak - dine taraftardır. . Lord Halifaks ile Albay Bek bu akşam tekrar görüşmüşler ve müts- kabil anlaşmıya ait meselelerle meş- gul olmuşlardır. Varşova resmi mahafilini temsil eden yüksek bir şahsiyet bugün be- yanatta bulunarak anlaşmayı mesut bir hâdise olarak kutlamış ve onun tedafii mahiyette ve iki taraflı oldu- ğunu, bir kimse aleyhinde yapılma- dığını tebarüz ettirmiş ve bu anlaş manın Lehistan - Rusya, Lehistan - Almanya ademitecavüz muahedele- rine uygun olduğunu söylemiştir. Romanya sefiri Londrada Romanyanın Londra sefiri Tilsa, bugün Londraya varmış ve herşey - den evvel B. Beck ile görüşmüştür. Tilea Londraya vardıktan sonra gâ- zelecilere şu sözleri söylemiştir: “Rumanya sulh lehindedir. Fa- kat istiklâlini de müdafan azminde- dir. Rumanya, bunun için silâha sa- rilmaktan çekinmez.,, —Bükreşten alınan hsberlere göre, Rumanys, İngiltere tarafından Ru- men mülki tamamiyeti bahsinde ve- rilecek bir garanti ve yardım vâdi mukabilinde, İngiltereye Karadeniz. de bir deniz üssü vermeğe hazırdır Tehlikeyi kim tayin edecek? Bugün Lordlar kamarasında soru- lan bir sale cevap veren (o Lord Plymouth, Lehistanin istiklâlini teh. dit eden bir tehlike bulunup bulun- madığını tayin '#tmehif * Lehistana ait olduğunu söylemiş, onu zorla teh İikede görmenin kimseye ait olamı - “Yacağını ilâve etmiş, ve iki memle- ketin sulhu korumak istedikleri için aralarında bir ihtilâf çıkamıyacağını izah etmiştir. “Beck, bu sabah ikamet programı mucibince Portsmouth'a giderek Are Royal tayyare gemisile Glasgov kru- vazörünü ziyaret etmiştir. Öğle ye- meğini anavatan filosunun Amiral kumandanının misafiri olarak yemiş- tir. Öğleden sonra Manş denizinde ya. pılacak olan manevralarda hazir bu- Yunacaktır. Paris ve Berline göre Paris 'gazeteleri, Beck'in Londra ziyareti neticelerinden umumiyetle çok memnundur. Bünunla beraber gazeteler, Polonyanın teğafüi ittifak sistemine Sovyetler Birliğinin girme- sine karşı itirazını muhafaza ettiğini de kaydeylemektedir. Fransız gaze- teleri, bunun, İngiltere ile Sovyetler | Birliği arasındaki bağların takviyesi İle telâfi edileceğini ümit etmektedir. | Paris gazetelerinin fikrine göre, Lon- | dra ile Moskova arasında bu husus- taki görüşmelere pek yakında başla- nacaktır. Alman gazeteleri, İngiliz — Lehis. tan anlaşmasını askeri bir titek ma- hiyetinde saymakta, fakat bu ittifa- kın temeli çürük olduğunu, çünkü Lehistanın tehdit edilmediğini yaz- maktadırlar, - Yarı resmi Korrespondens Diple- matik gazetesi, İngilterenin müşterek bir cephe kurmaktan vazgeçerek iki taraflı, fakat ferdi paklar yaptığını, bundan sonra da Sovyet Rusya ile anlaşıcağını ve bu ferdi teşebbüsler- le Almanyayı ihata siyaseti tatbik e- deceğini anlatıyor. Deutsche Allgemetne Zeitung'un Londra muhabiri, Bohemya ve Mo. ravyanın Almanya tarafından işgal edilmesi üzerine İngiliz sivasetinde vukua gelmiş olan tahavvüle ait u- zun bir makale yazmıştır. Mumafleyh bu siyasetin bir hata olduğunu yaz- ve şöyle demektedir: ilterenin 90 milyon nüfuslu bir millet ile uzun müddet müuhasama halinde kalabilmesine ihtimal vermi- yoruz. Avrupanın General Franko- nun muzafferiyeti dolayısile Berlin - Roma - Madrit müsellesi tarafından tayin edilmiş olan yeni siyasi coğ. İ giliz - Alman anlaşması ralyası, Almanyanın beri Avrupa- daki vaziyeti kayıt ve şartsız olarak kabul ve teslim edecek olan bir In- nm İngiliz imparatorluğunun emniyeti için 1â- zın bir şart olduğunu güsterinekte. | dir, Lord Halifaksın, yeni siyaseti fena ve zararlıdır. Bu siyaset, fenadır. Çünkü Chamberlain'in anlaşma siya- #eti terkedilmiş olduğundan bir tek ihtimal vardır; İngilterenin de diğer devletler gibi hiçbir menfaati olmu. yacağı bir hercümerç., Devrekte Çocuk : : Himayesi Devrek (TAN) — Çocuk esirgeme kurumu yıllık kongresini, merkez umumi müfettişi Neşet Boranın baş- kanlığında o yapmıştır. Yeni idere beyeti seçilmiş, belediye reisi Ah - met Albayrak reis, tahrirat kâtibi Salih Güneri, nüfus memuru Meh- met Ergin, maarif memuru Rapp Eci, başmuallim Abdülkadir Ayker ve hususi idare müfettişi Rauf Gün- gören âza olmuşlardır. Evleri gezerek himayeye muhtaç çocukalara kurumun yardımını te - min etmek, annelere çocuk bakımı hakkında öğütler vermek üzere bir “Bayan himaye kolu,, teşkil edilmiş, reisliğine muallim Seniye Ergi se - çilmiştir. Çocuk esirgeme kurumu Devrek şubesi, kurulduğu 22 şubat 934 ten- beri 440 fakir yavruya yardım et - miştir. 175 çocuk iaşe edilmiş, 160 59 çocuğa mektep malzemesi, bir çocuğa para verilmiş, 3 çocuk ta te- davi ettirilmiştir. Şubenin bu müd- det zarfındaki varidat 3365 lira 3 kuruştur. Devrek şubesi, vilâyet çocuk esir- geme kurumunca takdir edildiği gi- bi teftiş gören yüzlerce şube arasında Biga ve Devrek çocuk esirgeme ku- rumları, örnek olarak tesbit edil - miştir. Kurum, Devrekte bir çocuk bah- çesi açılması için umumi merkez nezdinde teşebbüste bulunmuştur. İzmirde Tabancalı .Bir Akıl Hastası (Baştarafı 1 incide) bi teşebbüslerde bulunmuş, fakat bun lar tehlikeli görülmüştür, Suçlunun ölü olarak elde edilmesi için müddet. umumilikten müsaade İstenmişie de bu talep te reddedilmiştir. Nihayet akşama doğru beş fedakâr polis kapıyı kırıp içeri girmiş ve e- linde tabanca ile karşılarına çıkan Kemale: — Teslim ol, yoksa öldüreceğiz, âL ye bağırmışlardır. Kemal, tabandayı polislere fırlata- rak: — Size lâzımsa alın! diye bağırmış ve bu defa yanıbaşında duran bir satırı yakalamıştır. Fakat, tabancaları tehdidi karşısın- da teslim olmaktan başka çare bula» mamıştır. Suçlu, bu arada, saçma sapan söy- lenerek: — Ben İngiliz kralınm akrabası. yım, bana bir şey yapamazsınız, de- miştir, e 4 Bir Kadın Çocuğunu Düşürmüş İzmir, 6 (Tan o Muhabirinden) — Namazgâh mahallesinde İnkılâp so- kağında oturan İbrahim karısı 23 ya- şında Sefade 3 aylık hâmile çocuğu düşürerek evindeki merdiven altına gömmüştür. Zabıta, bunu haber almiş ve ce- nin gömüldüğü yerden çıkarılmıştır. name m Dünkü Satışlar "Dün piyasamıza 300 ton buğday, | 108 ton mısır, 51 ton un. 30 ton nohut İ gelmiştir. Buğdayların yumuşakları çocuğa elbise, 42 çocuğa ayakkabı, | T i Resimle Memle Burdur Halkevi gençleri Alp Aslan Devrek Halkevi, yeni hinasında çalış ve gündüz kazada Mustafa Kemal Paşa kazasının orta taş sed yapılmış, münbit arazi su kurtarıl Manisa (TAN) — Gediz nehri taş- dalı, Hacıhaliller, Saruhanlı, Paşa- Manisa arasındaki münakalât kesil miştir. Bir aralik, Karaağaç civarında sular şimendifer köprüsünü aşmış olduğundan tren ve otoray seferleri Kaçak Balık Avlıyanlar Izmir, 6 (Tan o Muhabirinden) — Seferihisarda kara sularımız dahilin- 11 tonluk bir motörle gümrük muha- faza teşkilâtı tarafından yakalanmış adliyeye verilmiştir. Yeni Vinçler Geliyor Denizbank tarafından Istanbal li- 5126 — 5,37, sertler 5,025 — 5,15, kuru bakla 4, netürel nohut 7,10, kuş yemi 3,37,8, çavdar 3,325 kuruştan satılmıştır. İki gündenberi piyasamm- tona yakındır. manı için Almanyaya ısmarlanan vinçler bugünlerde şehrimize getiri- lecektir, Antrepolar için ısmarlanan basküller gelmiş ve montajlarına baş za bol miktarda kuru fasulya geti- | lanmıştır. Basküllerin bir kaç gin $- rilmektedir. Getirilen miktar yüz) çinde âyarları da yaptırılacak ve ça- lıştırılmıya başlanacaktır. mişlerdir. Bu resimde piyeste rol alan | gençleri bir mıştır. Ova, su altındadır, Harman-| köy, Geriköy, Karaağaçlı köyleri ile| de kaçak balık avlıyan altı “Yunanlı | AN ket Hâdiseleri piyesini muvaffakiyvetle temsil et- arada görüyoruz. mıya başlamış, bu münasebetle gece tezahürat yapılmıştır.. smdan geçen dere ıslah edilerek bir baskınından o ve (o zararlatdan muştur. Manisada Gediz Taştı gem ye Manisada Gediz köprüsü de tatil edilmişse de sonradan sular İyavaş yavaş azalmış olduğundan bu | münakalât tekrar temin olunmuştur. Manisa - Akhisar şosesi üzerindeki mezbaha köprüsü yıkılmak tehlikesi gösterdiğinden icap eden tedbirler alınmıştır. Nüfusça zaylat yoktur, oo ————ee— Çorapların Çürüklüğü Iktısat Vekâleti tarafindan celbe- dilen çorap mütehassısı şehrimizdeki çörap fabrikalarındaki tetkikatını bi- tirerek raporunu hazırlamıştır. Söy- lendiğine göre şehrimizde kadın ço- tabı imal eden fabrikaların hepsinde muhtelif numaralı makinelerle yspıl- dığı ve fakat bu numaralı makinele- rin ayni numara olmıyan ipliklerle çalışması yüzünden ipliklerin âşın- masına sebep olduğu tesbit edilmiş- tir. Çorapların çürüklüğü daha ziya- de buna atfedilmektedir. Bazı fabri- katörler, makinelerini değiştirmiye baslamıslardır. |tir. Tabii, hükümeti 17-4-939 Italya, Arnavutluğun Draç Limanına Birkaç Harp Gemisi Gönderdi (Başı 1 inelde) küm sürmekte olduğunu bildirmiş » kraliya vaziye- tin inkişafını büyük bir dikkatle ta- kip etmektedir.” İtalyan hükümetine ihtar Bunun üzerine Henderson, Lort Perth'in Akdeniz statüsünde vukua gelecek her türlü değişikliğin İngiliz - İtalyan itilâfına münafi olacağı hu- susuna İtalya hükümetinin nazarı| dikkatini celbedip etmemiş olduğu-| nu sormuştur. | Başvekilin vermiş olduğu cevap, iyice işitilmemiştir, fakat İtalya hü-| kümetine bu bapta ihtaratta bulu -| nulmuş olduğunu söylediği zanno - lunmaktadır. Diğer bir suale cevap veren Cbamberlain, şöyle demiştir: İngiltere hükümetinin Arnavut- lukta doğrudan doğruya hiç bir men. faati yoktur. Fakat bizim cihan sul- hünde umumi bir alâkamız vardır.” Başvekil, İngiltere hükümetinin bu mesele hakkında Belgrat ile te - masa girmemiş olduğunu ilâve et - miştir. Londra diplomasi mahafili, Lord Perth'in İtalyanın Armayutlukta bir müdahalede bulunacağı hakkındaki şaylalar dolayısiyle bir istizahta bu- lunmuş olduğunu beyan etmekte - dir. Kont Clano, İngiliz sefirine İtal İre, bu hükümet yanın iki memleket arasındaki mü - nasebatı takviye etmekten başka bir emeli olmadığını söylemiştir. İki tebliğ neşredildi Bugün Arnavutluğun Londra ve Paris sefirleri, birer tebliğ neşret- mişlerdir. Londra sefirinin tebliğin- de Arnavutluğun, istiklâline kargı vukubulacak her teşebbüse muka - vemet edeceği anlatıldıktan (o sonra Arnavutluğun istiklâl ve hürriyeti- ne uygun olmıyan herhangi şartı kabul ettiğine dair deveran eden Şa- yiaları da tekzibe salâhiyettar çl- duğu bildirilmektedir. Arnavutlüu - ğun Paris sefiri tarafından neşredi- len tebliğ de ayni şekildedir. Ha kat bu tebliğde Arnavutluk - İtak ya ittifakının, İtalyayı, Arnavutla- ğun dahili işlerine karışmaktan me- nettiği de anlatılıyor, Yugoslavya endişeye düştü re Yugoslavya mahafili Arnavutluk hâdişelerini âzami dikketle takip ot mektedirler. Belgradda hü kanaste göre İtalyanların hedeli Draç, Avlonya ve İşkodrayı işgel et- mek fikrindedirler. | Donanmaları Draca göndermelerinin sebebi bu - dur. Yugoslavyayı endişeye düşüren bir nokta Avlonyanm işgali üzerine, İtalyanım Adiryatik denizinin ağzı- nı kapıyacak hale gelmesidir. Belgraddan haber verildiğine gö- ricalınden bir zat şu sözleri söylemiştir: “Yugoslavya, İtslya . Arnavutluk münasebatı meselesini Roma ile Ti ranı alâkadar eden dahili bir mesele addetmektedir. Bari ve Brindsi'de İtalyan kıtaş- tının tahaşşüt etmiş olduğuna (o ve hattâ bu kıtsatın Arnavutluk sahil lerinde karaya çıkarılmış olduğuna dair olan şuylalar teeyyüt etmemiş- tir, Bazı mahafil, iki memleket ara- smdaki muallak meselelerin Arnı- vutluğun müdafaası ve Arnavutlu- ğun İtalyaya olan borçları meselele- rine müteallik olduğunu beyan et- mektedirler. Bu mahsfil, bu gibi me selelerin üçüncü devletlerin müda - halesi olmaksızın halledilebileceği mütaleasındadırlar. Tiran bayram yapıyor Tirana, 6 (A.A.) — Başvekil, fev- kalâde bir toplantı akteden parlâ- mentoda, şiddetli alkışlar arasmdn, bir veliahdın doğduğunu resmen bil dirmiş ve bunu müteakip parlâmen- to ikinci reisi de yine alkışlarla kar şilanan bir nutuk söylemiştir. 5 m. san tarihi, milli bayranı ilân edil- miştir, Tirana garnizonu krtaları, Sksn- derbey meydanından hareket ede- rek, halkın şiddetli alkışları arasın- da, Saray aylusunda kral Zogonun ve kral ailesi âzasmın önünde bir ge. çit resmi yapmıştır. Halk tezahürle ri, her tarafta milli şarkılar söyliye- rek devam etmektedir. * Roma, 6. (A.A.) — Geçenlerde *üy yare ile Tirana gitmiş olan Arnavut luğun Roma sefiri buraya dönmüs- Belgraddan gelen malümata gö-İ tür. İngiliz Filosu Seferber Haldeymiş Berlin, 6 (A.A.) — Gazeteler Lord Stanhope'un beyanatı hakkında ha- raretli mütalealar yürütmektedirler. Lokal Anzeiger, diyor ki: “Bu beyanat, sulhe karşı bir tor- pildir. Amirallik birinci lordunun beyanatı, Almanyayı sulhü ihlâl e- den bir âmil gibi göstermiye matuf olan teşebbüslerin bir zeylidir. Ma- amafik, Ingiliz filosu 10 gündenberi “ufak mikyasta seferberlik, halinde. dir. Yugoslavyanın Yeni Ankara Elçisi Belgratı 6 (A.A.) — Yuyoslavya- hın Milletler Cemiyeti nezdindeki daimi delegesi Ivan Subotiç, Yugas- lavyanın Ankara orta elçiliğine, An- karadaki orta elçi Acemoviç Yugos- lavyanın Kahire orta elçiliğine ve Kahiredeki orta elçi Ivan Vukotiç de Tiran orta elçiline tayin edilmiştir. m Estonya hükümeti, bütün vergileri yüz- de 10 nisbetinde tezyit eden bir kanun lâ- yihası tanzim etmiştir, Bu yüzde 10, mil- li müdufan sermayesine Wzım elan pâra- w tedarikine tahsis edilecektir. Tallinn, — Müsetlâh kuvvetler ku» mandanı general Laldoner, Mareşal Smy- #iy Ryde'in daveti üzerine nisanda Po- len; #idecektir. 9 Finlandiya relsicümburu, temmuz | ayı içinde Tallinn'i resmen ziyaret ede-| cektir, © Pudapeşte, — Önümüzdeki cumarte- , Slovak Ricali ,Berlinden Ayrıldılar Berlin, 6 (A.A.) — Tisso ile Dur- chansky, dün akşam Bratislavaya ha- reket etmişlerdir. Bu iki zat, öğle ye- meğini Hariciye Nezaretinde yemiş- ler ve Von Ribbentrop İle görüşmüş- lerdir. Alman mahafiline göre bu görüş- melerin mevzuunu yeni Slovak hü. kümetinin teşkiline ve bilhassa ikte- sadi hususata müteyllik meseleler teşkil eylemiştir. —— o Filistin Âsilerinin Lideri Iraktan Kaçtı Amman, 6 (AA)—bBir Arap menbamdan alinan hsberlere göre ilk Filistin ihtilâline faal bir suret te İştirak etmiş Ve © Zamandanberi Irak'a iltica eylemiş olen meşhur tahrikâtçı Fevzi Kavakçı, Irakh 18 arkadaşı ile Bağdattan ayrılmağa muvaffak olmuştur. Fevzi, petrol bo rusunu berhâvs etmek suretile Ma- verayişşeriaya girmiş ve isyanın ba- şma geçmek Üzere Ajlun yakınında Filistin toprağına dahil olmuştur. Kendisinin, asilerin reisi ilân edi- leceği rivayet olunmaktadır. İnhisar Memurlarına kramiye Inhisarlar idaresi memurlarından senelik Mezuniyetini yapmıyanlars birer maaş ve idâre müstahdemleri- ne de Yârmışar maaş nisbetinde İk- vamiye verilmesi kararlaştırılmıştır. Bir Nahiye Merkezi #f günü "MüJl reform. adile yeni bir per- Ni teşekkül edecektir. İmredy (le eski ad- liye nazırı mebus Mikcex ve caki sanayi nazın Bornemla bu partinin büşinda bu- Yunmaktadırlar, — Siinev, — Lyons, çok sir hastadır. Değiştirildi Ankara, 6 (Tan Muhabirinden. Z m bağlı Köşker nahiyesinin merkezi Türk Akpınar köyüne edilmiştir, e