20 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

20 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

( Perşembe | Se 20 NİSAN 19:39 TELEFON: | 5 Üilâbur Ank TELGRAF: TAN, İSTANBUL DÖRDÜNCÜ YIL — No. 1335 *.E vi caddesi 102 24310. 24318. 24319 KURUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Balkanlar İçin Yeni Bir Tehlike ——— Balkanlar, şimdiden siya- si bir çarpışmaya sahne olmaktadır. o Maamafih, Balkan devletleri arasın- daki ufak tefek menfaat tezatları izale edilerek bir birlik vücude getirilmesi ve bu suretle Balkanlıla- rın muazzam bir kuvvet tesis etmeleri zamanı he- nüz tamamen geçmemiş- tir. Yazan: M. Zekeriya SERTEL alkan devletleri kendi ara- larındaki ittifakı daha ge- niş esaslara dayanan bir şekle sokmağa ve İngilizler sulh cep- hesinde Balkan devletlerini bir kül halinde toplamağa çalış - makta devam ede dursunlar, öte taraftan totaliter devletler de Balkanları parçalamak ve son- ra bunları birer birer avlamak âçin tuzak kurmaktan geri kal- mıyorlar. Dün gelen ajanslar, İtalyanların Maceristan, Yugoslavya, ve Bulga - ristandan mürekkep yeni bir Balkan bloku vücuda getirmeğe teşebbüs et- tiklerini, hattâ Romada Macar Hari- ciye Nazırı ile bu mevzu (üzerinde konuşmalar yapıldığını haber veri - yorlar, İtalyanın Arnavutluğu, — sadece elde etmek için işgal zahmetine kat- almana ağla wv Yargi aç galden birinei maksadı Adriyatik de- mizini bir İtalyan gölü haline getir mekse, ikinci hedefi de Balkanlara sokulmak ve Berlin - Roma mihve - rinde kendisine Balkanlarda düşen paya el koymaktı. Totaliter devletlerin küçük dev - etleri imha siyaseti bir çevirme ha- reketiyle başlar. Avusturyanın işga- Hi ile Çekoslovakyayı üç taraftan ihs- ta etmiş oldular, Çember içine aldık-| tan sonra da Çekoslovakyayı yutmak mesele değildi. Şimdi Polonya etrs- fında böyle bir çevirme hareketi ya- pıyorlar, Bohemyanın işgal ve Ro - manyanın bitaraflığının temini ile Polonyanın garp ve ceriup hudutları, Memel ve Danzigle de şimal hudut- ları ihata edilmiş oluyor. Danzigten sonra Polonyaya taarruz (hareketi başlayabilir. A mnavutluğun işgali lede Yu- goslavya ihata edilmiş bulu - muyor, Yugoslavya denizden ve ce - nuptan İtalya tarafmdan çevrilmiş - tir. Şimalden de Avusturya ve Maca- ristanla ihata edilmiştir. Yugoslav - ya için demokrasilerle veyahut sulh cephesiyle temas temini için iki yol Kalmıştır; Biri Yunanistan hudüdundan Se- Yâniğe çıkan Vardar yolu, öteki Ro - manya hududundan Karadenize çi - kan Tuna yolu. Yugoslavya sulb cephesine İltihak ederse kendisine ancak bu iki yoldan yardım edilebi- lir. Halbuki bu yolların ikisi de teh- dit altındadır. Vardar yolu Arnavui- luk ile Bulgaristan arasındadır. Ve Yugoslavyanın Bu yol üzerine düşen topraklarında Bulgaristan gözü var dır. Bulgaristan Berlin - Roma mih-| Verine iltihuk ettiği gün bu yol ka -| Panmıştır. Tuna yoluna gelince, bu yoldan Yugoslavyaya yardım edebilmek i - in Boğazların açık olması, ve Kars- denizle Akdeniz arasmda muvasals-| hin temin edilmiş bulunması lâzım- dir. Boğazlar açık da olsa bu yoldan Yugoslavyaya yardım elini uzatmak hayli güçtür Onun içindir ki İngiliz- ler Romanya ve Yunanistarın. hu - dutlarım garanti ettikleri halde Yu - Zoslavyaya böyle bir teminat verme- ğe cesaret edememişlerdir. (Sou Sa, 10, Sü, 1 de) | goslavya arasında bir yakınlık husule nin esi İngiltere Hariciye Nazırı 40 HALLAA Roma, Yugoslavyayı | Mihvere Kazanmak Macar Görüşmelerinden Sonra Yugoslavya Hariciye Nazırı da Venediğe Gidecek Roma 19 (Hususi) — Macaristan Başvekili ve Hariciye Nazırı ile İtalya Roşvekili ve Hariciye Nazırı arasında başla- yan müzakerelerin müsait bir hava içinde ilerlediği bildirili- yor. Maksat Yugoslavya ile Macaristan arasındaki ihtilâfları halletmek ve iki memleket arasında samimi dostluk ve yakın- lık vücude getirerek Yügoslavyayı tamamile kazanmaktır. Ro- ma gazeteleri, Yugoslavya ile Macaristanı hiç bir şeyin ayır- maması lâzım geldiğini bildirdiğinden dolayı Kont Telekiyi tebrik etmektedirler. Markoviç Venediğe gidiyor Bir taraftan Macaristan müzake - releri devam ederken, diğer taraf - tan da gelecek cumartesi günü Ve - nedikte Yugoslavya Hariciye Nazırı Markoviç ile Kont Cinno arasında İ- talyan - Yugoslav müzakereleri baş- layacaktır. Bu müzakerelerden maksat, İtal yanın arzu ettiği gibi Macar - Yu - goslav yakınlığını temin için haliha- zırdaki İtâlyan - Macar görüşmeleri ni tamamlamaktır. İyi haber alan mahfellerde söy - lendiğine göre, Macaristan ile Yu - | gelmesini temin etmek üzere İtalya ile Macaristan arasnda yapılan mü - zakereler müsait bir hava içinde in- kişaf etmektedir. Düçenin söylediği nutuk Venedik sarayında Macar misa 2 firler şerefine verilen ziyafette Dü- çe, Macar - İtalyan milletleri srasın- daki dostluğu hatırlatarak demiştir ki: Paris, 19 (Hususi) — Fransız Hariciye Nazırı bugün Mebusan Meclisi hariciye Encümeninde beynelmilel vaziyet hakkında mühim beyanatta bulunmuş, müştereken sarfedilen gayretleri ve bu gayretlerin daha şim- diden müsbet neticeler vermekte olduğunu anlatmıştır. Bon- net, Polonya hakkında demiştir ki: “Fransa Polonya - Fransız ittifakını ötedenberi siyaseti- slarından biri olarak tavsif etmiştir. İ lonyanın karşılıklı yardım taahhütlerini dolayı derin bir sevinç duymaktayım. Bu yardım şartlarını Fransa hükümeti tamamiyle tasvip eder.» Için Gayret Sarfediyor!:: Cephe Kuruluyor J. Bonnet S. Rusyanın Geniş Taahhütlere Girişmeye Hazır Olduğunu Resmen Bildirdi Türkiye le Fransa Arasındaki Iyi Münasebaltı Anlattı Fransız Hariciye Nazırı, Türk Hükümetinin Hatayı Cebren İşgal Niyetinde Olmadığını Bildirdi Bonnet, İngiltere ile G İngiltere ile Po- Yeni yapılan anlaşmalar Bonnet, Fransanın Yunanistana ve Romenyaya verdiği - garantileri hatırlatmış ve ayni günde İngiltere- nin de bu iki dost memlekete yardım etmek azmini izhar edebilmiş olma- sından dolayı beyanı © memnuniyet eylemiştir. Hariciye Nazırı, Pol ile Romanya arasında ka aranti için y Bonnet, Fransanın Türkiye ile de daima daha dostane mlnase- betlerde bulunmak O hususundaki arzu ve ümitlerini izbar eylemiş! tir. Nihayet, Sovyetler Birliği ile in- kişaf eden müzakerelere temas ede- rek Fransanm, bir tecavüz takdirin- de Rusyanın komşu devletlere yar- dımını temin için yaptığı tekliflerin tetkik edilmekte olduğunu ve mem- nuniyeti mucip bir neticeye varı sının muhtemel olduğunu söylemiş- tir. Bonnet, netice olarak, bugünkü vaziyetin çok vahim kararsızlıklarını gizlememiş ve Fransanın, imparalor- luğun her köşesinin himayesini to- min için icap eden bütün ihtiyat ted- birlerinin alınmış olduğunu bildir miştir, Türkiyenin teminatı l Bonnet, bu izahatı verdikten son-| ra, kendisinden sorulan birçok sw allere cevaplar vermiştir. Türkiye hakkında Bonnet, Türk hükümetinin Hatay'ı cebren işgal etmek niyetinde olmadığına dair teminat vermiş , olduğunu söyle-| miştir. ! Sovyetler Birliği o hakkında, Rusyanın Polonya ve Romanyaya karşı girişeceği o taabhütlerin şü- mulü hakkında şimdiden bir şey söylemiye imkân o olmadığını ve maamafih müzakerelerin hast bir hava paktından çek daha geniş esaslar üzerinde cereyan etmekte olduğunu kaydetmiştir. Chamberlain'in izahatı Londra, 19 (Hususi) — Avam ka- teyit etmelerinden “ “İtalya, Macaristanın kendisine a- it olan toprakları tekrar ele ge » çirmesi suretiyle adalet prensip “a (Sonu Sa. 10'Sü. 2) marasınn bugünkü toplantısında li- berallerden Mander, bugün de Ingil- terenin yapmakta olduğu m (Sonu Sa. 10'Sti. 5) İ İtalya Hariciye Nazırı Kont CİANO ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Muallimlerin ve mektep tslebesinin en kuvvetli yar dımcısı, çocuğun en zengin kütüphanesidir. Çocuğunu «e- ven her babanın yavrusuna verebileceği en güzel hediye dir. Müesmesemir tarafından neşredilmiştir. Evinizde bis tane bulundurunuz. Şefimizin Hazırlanan Portreleri Müsabaka Neticesinde İki Eser Seçildi Ankara, 19 (Tan Muhabirinden) — Cümhüriyet Halk Partisince memur edilen ressamlarımızdan © İbrahim Çallı ve Feyhaman Duran uzun 2â- mandanberi çalışarak İnânünün por trelerini ikmal etmişlerdir. Parti Genyönkurulunca tetkik edilen Bu portrelerin ikisinin de muvaffak ol- duğuna karar verilmiş ve bu tablo. lar kabul edilmiştir. Partice, her iki sanatkâra 6,250 şer lira verilmiştir. İ Tablolar yakında Almanyada renkli arak teksir ettirilerek her tarafa İ dağıtılacaktır. Parti ve hükümetimizin (güzel #anatler mensupları hakkında her vakit olduğu “gibi bu defa da göster- diği bu yüksek himaye ve tezahür, bütün sanatkârlarımız sevindirecek ve daha çok çalışmağa ve yetiştirme: ğe sevkedecek yüksek bir teşvik e- İseridir. mi Danzig İçin Müzakere Sofya, 19 (Tan Muhabirinden) — Zora gazetesine telefonla Berlinden İbildirildiğine göre, Danzigin Alman- yaya ilhak edilmesi için yakında Al İmanya ile Polonya arasmda bir an- flaşma yapılacağı salâhiyettar mahfil. lerde söylenmektedir. Almanya, we mumi bir harbe sebebiyet vermek» ten çekindiği için Danzig işini zorla kalletmek kararından vazgeçtiği öne sürülüyor. Fakat, Berlindeki Polon- ya mahfillerinde bu hususta bir neb- Ze endişe müşahade edilmektedir. Yugoslav Hariciye Nazırı MARKOVİÇ “Paris, Transatlantiği Çıkarılan Bir Yangında Tamamen Yandı Paris, 19 (Hususi) — İçinde Nev- | purlarının faaliyeti neticesiz kalmış- york sergisine gidecek bir çok yah-| tır. Vapurda Nevyork sergisine gön- siyetler bulunduğu halde, bugün |derilmekte olan ve değeri 25 milyon Havr limanmdan hareket edecek o-| franktan fazla tutan sanat eserleri lan (Paris) transatlantik vapurunda |de bulunduğu için bunların kurtarıl. gece saat"22 de müthiş bir yangın fedakârlıkları 'cap ottiy- çıkmıştır. Gemi 34.569 tonluktur ve | miştir. Fakat, son dakikada alman 225 metre boyundadır. haberlere görel bu eserlerle beraber Dâha evvel, her türlü emniyst ted- | gemiye yerleştirilmiş bulunan altın- birleri alındığı halde ateşin genişle. İların ve 10 tayyarenin de kurtarıldı. mesine mâni olunamamış, gerek-şe- | ğı anlaşılmaktadır. hir itfaiyesinin, gerek tulumba va-| (Sonu Sa. 10 Sü. 1) Mareşalın Kızı Için Hazin Bir Cenaze Merasimi Yapıldı Genç ölünün tabutu, tıbbiyelilerin elleri üstünde taşınıyor. ÜYazısı ikinci sayfamızdadır)