10 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

10 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

10-5-939 - Balkan Antantı Öldü mü? Büyük Britanya Mecmuasının Balkan muhabiri yazıyor Yagoslav Kral Naibi Prens Paul Balkan Antantı öldü mü? Yugoslavya (o Hariciye Nazırı Markoviçin Venedik ve Berlin temasları Üzerine Cenubu $i ki Avrupanın her tarafında &« rulan bu süalin cevabı Pal kan Antantı âzasına bağlıdır, Antantın iki devleti olan Ro- Mmanya ve Yunanistana garbi Av- Tupa devletleri garantiler vermiş- lerdir, Türkiye ile İngiltere ve Fransa arasında müzakereler de- Vam etmektedir. Antuntın dörd cü devleti olan Yugoslavya, Italya Almanya ve Macaristan İle çevre- lenmiştir, Bu yüzden tazyikin en slav İK... Baek ya yerime ze kârşisında sanıl teslimiyet arredeceği ordu, Hattâ bir aralık Mar- koviçin Venedikte Balkan antan- tından çekilmiye, küçük antant ile yapılan eski muakedeleri feshet- miye, Macaristan ile arasındaki ih- tilâfları bertaraf etmek için anti komintern pakta girmiye, Bulgaris- tanı kolaylıkla avlıyarak İtalya, Arnavutluk, Mscarıstan, Yugos- lavya blokuna ilhaka karar verdiği yi olmuş ve mihver nüfuzut'un aylıkla Karadenize varacağı sa“ ışı. Bu yüzden Venedik mü» lâkatı üzerine “Yuguslavyanın Bal- kan antantıma ihanet ettiği” söy- lenmekte idi, Yugoslavyanın duramu: aziyet bu raahiyette dej dir. Garp devletlerinden te- minat almıyan ve Italya ile Al İNGİLİZ KARİKATÜRU : İtalya ile Almanya; Yugoslavya da başım: Yugoslavyayı kandırmak istiyorlar. dan savulsalar da kurtulsam, diyor | Yugoslavya manya tarafından çevrilmiş olan Yugoslavya, şüphe yok ki, mihve, cilere tatlı dil dökmek mecburiy tindedir. Sonra Yugoslavya Sırp- larla Hırvatlar arasındaki anlaşma- yı sağlamlamadan önce bir şey yap- mak imkânı yoktur. Bedbinler son zamanlarda Yugoslavyayı, Çekos- yakxaya henzetixorlardı.. Almanlar, Belgrad ile Zagreb a- rasmdaki konuşmaları takip ede- rek vaziyet hakkında radyolarile malümat vermekte ve iki taraf a- rasındaki ihtilâfları büyülterek an- latmakta idiler. Almanlara göre, Hırvatlar ancak federal bir sis temle hoşnut olabilirler ve Bosna ile Herseki de Hırvatlara vermek lâzımdır. Çünkü bu şekilde hareket edil diği takdirde memleketin siklet merkezi Zagreb olacak ve mem- leket Belgrattan değil Zagrebten idare edilecektir. Almanların bu propagandada bir eksikleri, Hır- vatların tethişe uğradıklarını söy» Jememeleridir. “Almanya ile İtalya: Imanya ile Italyanm Yügos- lavya üzerinde müfuzlarını yaymak hususunda henüz bir #9- Belgradın Klein ana caddelerinden biri Henüz Gaip Edilmemiştir laşmaya varmadıkları anlaşılıyor. Fakat ikisinin de Sırplılar arasında Fransaya karşı gösterilen sempatiyi boğmaktır. M. Markoviç, belki de Romayı, Berline karşı kullanmak hususun. da muvakkat Xa bütün arzusu aftakıyet zanmış ola da onun bu wrada takip edebileceği en faydalı siyasettir. Sonra Yugoslavyanın Balkan'an- tantına ihanet ettiğini söylemek doğru değildir. Mesele, tehlikeyi anlıyarak Yugoslavyeya azami yar- dımda bulunmağa hazırlanmaktır. Politika ile diğer Yugoslav gü zeteleri Balkon müzaheretini te- mine uğraşıyor ve Yugoslavyanın yirmi beş senelik mazisi olan bir siyaseti değiştirmek istemediğini anlatıyor. Mihver ve Balkan halkı: ge işlerile alâkadar olan mubharrirlerin daha fazla hü kömetler: tarafından tutulan siya- setten bahsetmelerinin sebebi, Ro- manya ile Yunanistanda ve bir de- | receye kadar Yugoslavya ve Bul- geristanda aşağı yükarı otoriter rejimlerin hâkım olmasıdır. Fakat vaziyet derinleştirilecek olursa, daha iyi anlaşılmış olur. Meselâ Belgrad, neye kârar ve- rirse versin, Sırplıların ruhu mih- ver sleyhindedir, Yunanistanda da vaziyet bu merkezdedir. Bu yüz- den hükümetin italyaya şükranla- rını bildirmesine Yağmen İngilte- re tarafından verilen teminat, en samimi minnetle karşılanmıştı. Romanyada hükümet te, matbu- at ta mihver devletlerine karşı ta- ahhüdü tazammun eder bir tek söylememektedir. Romanya İn, teminatını kabul etmiş, İngiliz ti- caret heyetini hararetle karşılamış ve Almanya ile yaptığı ticaret mu- ahedesinin tesirini küçültmek iste- miştir, M. Potemkin'in ziyareti: İli vaziyetinde mühim bir inkişaf ta, Rus Hariciye komiser muavini Potemkinin An- kara, Sofya ve Bükreş ziyaretidir. Bu yüzden Rusya ile Romanya a- rasında bir senedenberi devam © den biçimsiz vaziyete son verile- ceği anlaşılıyor. Sofyada, Potemkin en derin ssy- gı ile karşılanmıştır. Bulgaristan- da halihazırda antinezist bir hava yaşamakta ve halkın umumiyetle İngiliz muhibbi olduğu şüphe gö- türmemektedir. Abtlerin 28 nisan nufkundan sonra Romanya Hariciye Nâzırı Galen. ko 17 mayısta Ankaraya gelecek. Bu resimlerde Gafenko, son Pa ris seyahatinde Daladier ve Re " HADİSELERİN RESİMLERİ | Alla: Romadan sonra Berline giden Yugoslav koviç Berlinde karşılanıyor. Yanda; Kırkpınar güreşlerinde altın ke- meri kazanan Türkiye Başpehlivanı Tekirdağlı Hüseyin, Mussolini de Roosevelt'in mesajına cevap mahiyetinde olan mühim bir nutuk söyledi. Nevyork sergisini 60 milyon insanın gezeceği hsher veriliyor. Hariciye Nazırı Mar-