12 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

12 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

DENCEREMDEN Unutulan Öğütler Yazan: M. Turhan TAN ocuk terbiyesinde telkin deni- len şeyi bizden evvelki nesil öğüt namı altında yaparlardı. Fa- kat öğüt, telkin mahiyeti almak için irarla tekrar olunmak İcabederdi analar, babalar, mürebbiler mu - ayyen mevzularda mükerrer öğüt usulüne baş vurarak çocuklar üze - “rinde telkin tesiri husule getirirler- di. İddia olunabilir ki eski terbiyenin mihveri öğüttür. Hoca, yetişmiş ta- > ebesine şehadetnamesini sunarken Usta, çırağını fısıldardı. Güveyi gerde- ğe girerken mahallenin © ihtiyarları tarafından öğütlerle teşyi olunurdu. Bundan dolayı “nasihatname” adı ile “sayısız kitaplar yazılmış ve çocuk terbiyesinde telkin vazifesi gören ö- ödün her içtimai cephedeki kıymeti tebarüz ettirilmek istenmiştir. Bu öğütlerden biri dün gözüme işti. Haz ala ala okudum ve sütu - — hüma geçirmekten kendimi alama» Öğüdü veren babadır ve oğluna şöyle demektedir: “Oğul! Adam yoksul olur: Besmelesiz yemek ye - me, Sırrın varsa eşine dahi deme. — Esvabının söküğünü üstünde dikme. Kötü kişiye yoldaş olma, İyi adını keme takma. Yürü ileri, kalma geri, 'arlaya basma, dost ayağına sark - o ma, bir şeyi komadığın yere el uzat- ma, İki kişi konuşürken dinleme, Kemliği unut, iyiliği unutma. Nâ - mahreme bakıp suç işleme. Davetsiz “bir yere varma. Eline, kulağına €- mânet edilen malı ve sırrı gözet, > kimseye faş etme. Evden eve söz gö- “türme, Zemden, gıybetten uzak ol. Herkesle iyi geçin. Bedzeban olma. Senden büyüklerin önünden gitme, Âlimlere, ihtiyarlara hürmet, düş - 'künlere yardım et. Yılışık, yapışkan — olma, Anka - meşrep ol. Celis ve enis — olduğun büyük adamlara varıp bir şey isteme, Çalış, kazan. Eline giren malı israf eyleme, Paranı idareli kul- lan, taki namerde muhtaç olmaya - sin: “Düşmana kalırsa kalsın - dosta © muhtaç olma tek” diyenler doğru — söylemişlerdir!.. Sormaya ey yâr Eyleme gel âr Anla kim ne var İlim tamamı, * Damla be damla (1) Göl olur anla Sözümü dinle “Temme kelâmi Bunlar ilk lâhzada basit gibi gö. Dün İki Ceset Bulundu Dün öğle üzeri Edirnekapıda me- zarlık içinde oynayan çocuklar taşla- rn arasında iki köpeğin önünde bir beyaz paket görmüşler. ve gazete kâ- ğıdı ile sarılan paketin köpek pençe- sile yırtılan bir yerinden şminimini bir insan kolunun çıktığını görerek Otakçılar Jandarma karakoluna ha- ber vermişlerdir. Jandarma paketi mezarlıktan almış, içinden altı aylık bir kız çocuğu cesedi çıkmıştır. Ce- set dün müddeiumumiliğe getirilmiş tir. Tabibiadil Enver Karan cesedi muayene etmiş ve ölüm sebebinin tes biti için morga gönderilmesine lizum göstermiştir. Polis bu cesedi atanları aramaktadır. İkinci Ceset Dün Heybeliada çamlıklarındaki Ermeni mektebi civarında çamlar al- tında bir erkek cesedi bulunmuştur. Cesedin hüviyeti ve ölümün sebebi tahkik edilmektedir. Gözliçeşmede Fundın fa çalışan Keork fabrikaya alt giderken yere düşerek başından ağır ya- ralanmaştır, Yaralı Yedikule bestanesine kaldırılmıştır. # Gümüşuyunda Miyoda partımanı- nın kapıcısı Veli fle arkadaşı Muhittin a- rasında alacak yüzünden çıkan bir kav- gada Muhittin bir demir parçası lo Veli- YI başından yaralamıştır. Yaralı tedavi al. na alınmış, suçlu yakalanmıştır. .. Orta Okul ve Liselerin! Odun ge Kör! İmtihan Maarif Vi ekleri, Mine la | Beledi: teplerle, scan Feeiiiplerinlis “bel cakta seneki ders keşimi farihini ve bu mekteplerde yâpıladsk imtihan gün- lerini tesbit ederek alâkadarlara bil- dirmiştir. Buna göre 3! mayısta lise fçün- cü sınıflarında dersler bitecek, 3 ha- ziranda da sözlü imtihanlara girecek talebenin listesi ilân edilecektir. 7 Haziranda dışardan liseyi bitirme imtihanlarına gireceklerin imtihanla- rı başlayacaktır. Bu imtihanlar 17 baziran cumartesi günü nihayet bu- lacaktır. Olgunluk imtihanlarına 19 hazi - randa başlanacak ve 30 haziran cu- ma günü akşamına kadar devam ©- decektir. Liselerin birinci ve ikinci sınıflari- le orta mekteplerde ve muallim mek- 16 rünliyor amma herkesin evlâdından istediği ahlâk güzelliği de zannede » rim bunlardan ibarettir. Fakat zama- nımızda değme babayiğit baba - hele on sekiz yaşını aşmış çocuğuna - mü- 'kerrer olarak değil, belki bir kerecik bile bu öğütleri dinletmeyi sınaya - maz. Çünkü öğütlen © müstağni ol mak imtiyazı ile doğduklarını zan. neden, kendi keyiflerine göre hare » ket etmeyi şiar edinen - sayısı hayli bol - bir zümre var ki kendilerine ba- 'ba, yahut hoca ağzı İle öğüt verilmek İstenilince - imtiyazlarına dokunul - duğunu tevehhüm ederek « heyecan- Janıyorlar ve bağırıyorlar; — Traşı bıraki..— « Bu gibilere ruhi (o uyanıklık te- menni ederiz, teplerinde 3 haziranda dersler kesi- ellim meclisleri toplanarak sözlü im- tihana tâbi tutulacak talebeleri tes- bit edecekler ve bunların isimlerini 9 haziran cuma günü ilân edecekler“ dir. Orta mektebi bitirme imtihanları- na 12 haziranda başlanacak ve 30 ha- ziran akşamı bitirilecektir. Bu su - retle 30 haziranda bütün mektepler- INHİSARLARDA : ea bir ders verilemez mi? Memur Değişikliği Yok Inhisarlar Umum Müdürü Adnan Taşpınar bazı gazetelerde son günler- de çıkan asılsız haberler üzerine in- hisarlar teşkilâtına şu tamimi gi dermiştir: “Şu sıralarda bazı İstanbul gazete- lerinde mütemadiyen idaremiz me- o murları arasında bir takım değişik- likler yapılacağından bahsedilmekte- dir. Bu havadislerin tekerrür ve tevali- si yüzünden gazetelerde ayrı ayrı tek zibi muvafık görülmüştür. Değişikliği mucip bir vesile yoktur. Keyfiyetin memurlarımıza bildirilme sini dilerim.” lara, tramvaylarda biletçilere, te lefonda telefoncu kızlara nasıl giyinecekleri, nasıl konuşa * $ — Elektrikle çalışan radso İecek ve 8 haziran sal: günü de mu-! Istanbul sıhhat ve İçtimai müave- net müdürü Ali Rıza Baysın, iki gün önce, “salgın kızamık yok” başlığı altında çıkan bir yazı münasebetile gazetemize gönderdiği mektupta has- talığın seyri hakkında şu malümatı veriyor: #Gulata; Kkasmında N kudar (3) kızamık vak'a gö: Bu srada dahi sey“! gövet heff olu; #hilât göstermiyen ve ihbarı mecdu- ri hastalıklardan oleniyan- (Rabss') denilen —Kizarmkeni — Laş gösteri; idi. Bu vak'aların her şıklığı zamanda fevkelâde bir tedbir! Hhsiyat üzere mektep ve sırırlsrda ve musapların evlerinde (sap eden todabi- ri fenniye ve tsthirut: tizime İfa edi)- miştir, Mayıs iptidalar —Rubeni — vak'uları ldığı kun.oü basil olmuş iken, Meyisin 8 inel yünü bir kaç Hu- beol vak'asının görülmestrle hastalığın davam ettiği anlaşılmış. tatpiratm de- ha esaslı bir surette icrası 'için İstan: buzda bulunan Sıhhat Yuca Vekâleti Müsteşarının da tensip ve muvafakat- leriyle mezkür şube hir bafto müddet- le tatli edilerek (o evaslı tathirata bay Mattırılmıştır.» Sıhhat müdürü, mektebin tamam surette tathiri için cexri tedbir alın- dığını, hastalığın tatili icap ettirecek bir mahiyette olmadığını ve bu hu- susta uzun bir muhabere de cereyan etmediğini ilâve ediyor. Son günlerde şehirde salgın bir kıs zamık hastalığından bahsedilmesi ü- Günleri Vekâlet ayni zamanda ikmal imti-. hanlarile mektepleri açılma zaman- larını da tesbit etmiştir. Bu karara göre de lise ve orta mekteplere alına- cak parasız leyli talebenin müsaba- ka imfihanlarına bir eylülde başla- nacak, 5 eylülde nihayet verilecektir. Bir eylülde muallim mekteplerile orta mekteplerin ve İse birinci, i- kinci, üçüncü sınıflarının İkmal ve mazeret imtihanları da başlayacak- tr. Lise son sınıf imtihanları 8 eylül cuma günü, diğer imtihanlar ise 15 eylül salı günü akşamı nihayet bul- muş olacaktır. 9 Eylül cumartesinden itibaren ol gunluk ikmal imtihanlarına başlana- cak, 16 eylül pazartesi günü son ve- rilecektir. Ayni tarihten itibaren or- $ — Tramvaylardaki vatman ve bilhassa biletçilere halka neza- ketle muamele etmeleri için ayrı C — Umumi nakil vasıtaların- da çalışan ve halkla temas eden bütün memurlara umumi şekilde vazifelerini halkı memnun edecek sürette nası) İfa edecekleri bak - kında der verilse fena olmaz. Dün yanın her tarafında büyük şirket- ler memurlarma bu kabil dersler verirler, Meselâ otellerde garson- ayrıca cakları, halka nasıl muamele ade- cekleri hakkında dersler verilir. ta tedrisat mekteplerinde talebe ka- yıt ve kabulüne başlanacaktır. —— —0-—— Halit Nazmi Gitti Bir kaç gündenberi şehrimizde bu- lunan Ticaret Vekâleti Müsteşar Ha- | Fehmi Kocaeli sıtma mücadele ta -İ|nede verilmek ve inşaati Iki senede lit Nazmi dün Ankaraya dönmüştür. lar içinde ayni zamanda akümülü - törle işleyeni de var mıdır? C — Vardır. — Polis olmak istiyorum. Or- ta okulu bitirmeden polis kayde » dilehilir miyim. GC — Polis olabilmek için en a- şağı orta tahsile ihtiyaç vardır. * S — Çataluğzında liman inşası için verilmiş bir karar var mıdır? C — Yoktur, henüz etüt halin- - dedir. * S — Askeri Tıbbiyenin kayit ve kabul şartları nedir? C — Liseyi iyi derece ile bi » tirmiş olmak, Türk olmak, sıhha- ti yerinde bulunmek ve hüsnü âh- lâk sahibi olmaktır. Zerine maarif idaresile temas etmiş- tik. O zaman bize, ilk kızamık vaka- sına bundan bir buçuk ay evvel Ga- latasaray lisesinin ilk kısmında rast- landığını ve doktorun, mektebin bir hafta müddetle tatil edilmesi. için sıhbat müdürlüğüne müracaat ettiği ve bu müracaatin ancak bir l ay sonra neticelenerek mekt bir hafta müddetle tatil edildiği, halen de bu mektep talebelerinden yalhız bir çocuğun hasta olarak evinde yat- makta olduğu bildirilmişti. Sıhhat müdürünün yukarki mek- tubu üzerine dün meseleyi tekrer tahkik ettik. Buna göre vaziyet şu- dur: Liseler talimatnamesinin 52 inci maddesine göre mekteplerde sari has talıklar görülünce mektep doktoru- nun vaziyetle alâkadar olması ve vi- lâyet sıhhat müdürlüğü ile temas e- derek bu bususta karar vermesi, key- fiyetten de derhal maarif idaresini haberdar etmesi lâzımdır. Halbuki bundan bir buçuk ay ev- vel Galatasaray Iptidaf kısmında bir kaç kızamık vakası tesbit edilmiş. mektep doktoru, keyfiyeti vilâyet sdihat müdürlüğüne yazarak mekte- bin bir hafta müddetle tatil edilme- sini istemiştir. Fakat mektep ancak bir. buçuk ay sonra tatil edilmiştir. Yalnız bu karar maarif idaresine ih- Depoları İçin Talimatname sahirdali. - md wa kö. 1 üzerinde tetkikat yap: kömürü satan depolar üzerinde du- rulmaktadır. Ayrıca bu depolar hak- kında tatbik edilmek üzere bir de ta- limathame hazırlanacaktır. Bu tali- matnameye göre kömür depolarında- ki kömür yığınları srasında 15 met- re mesafesi olması, yığınlarda tah- tadan hava ocakları bulunması, yi- #tn irtifalarının muayyen bir yük- sekliği geçmemesi hakkında madde- ler konulacaktır. Bu tetkikat esnasında Kuruçeşme- deki kömür depolarının vaziyeti de gözden geçirilecek, mahkemenin ka- rarına rağmen bu depoların yerlerin- de kalmaları hakkında kimler, tara- fından emir verildiği ciheti de araş- tırılacaktır. Yeni Sıhhiye Tayinleri Fatih eski belediye tabibi Ihsan “Samsuna, Ankara doğum evi nisali- ye asistanı Vedia Haseki hastanesi- ne, Yenişehir eski hükümet tabibi Fa- | tin Dalman Haydarpaşa Nümune has! tanesine, Şarköy hükümet tabibi Ra- gıp Beyoğlu hastanesine, Haydarpa- şa Nümune hastanesi eski asistanı bipliğine tayin edilmişlerdir. KARİLERİMİZİN SUALLERİNİ BURADA GEVAPLIYORUZ ———————— S — Yeni kanuna göre kız ve erkekler Için asgari evlenme yaşi nedir? C — Kızlar için 16, il 5” çin 17 yaştır. * S — Memurin kanunu nedir, kitap halinde çıkmış mıdır? C — Devlet hizmetinde çalışan bütün memurların tâbi olacakları hükümleri gösteren kanun memu- rin kanunudur. Hom resmi gazete de vardır, hem de kitap halinde basılmıştır, * S — 9D tan sonra ise mezm- İarınm yedek subay olamıyacak - larını duydum, acaba doğru mu - dur? alatasaray Ilk Kısmında 70 Kızamıkcık Vakası bar edilmemiştir. Idare ancak dün vaziyetten es- men haberdar edilmiştir. Bu ihbarda duğu, mektebin hangi tarihten iti- baren ve kaç gün müddetle kapatıl- dığı hakkında sarahat olmadığı için maarif idaresi tekrar sıhhat müdür- lüğünden sormuştur. Dün verilen ce- vapla yalnız Galatasaray lisesi ipti- dai kısmındaki Kızamıkeık vakaları- Dın 70 tane olduğu ve mektebin de 8 mayistan itibaren bir hafta müd- detle kâpatıldığı tasrih edilmiştir. Diğer taraftan aldığımız malüma- ta göre hemen bütün ilk mekteplerde tek tük kızılca vakaları ile beraber salgın bir halde boğmaca görülmek- tedir. Maarif idaresi, bundan iki hafta ev vel bu vaziyeti de sıhhat müdürlü- ğüne bildirmiş w> icap eden sıhhi ted- birlerin âlinmasını istemiştir. Vaka. ların tekerrürü üzerine idare dört gün evvel tekrar sıhhat müdürlüğü» ne müracaat etmişse de verilen ce- vapta görülen vakaların tecrit edil- diği, hasta çocukların evlerinde tat- hirat yapıldığı, boğmaca hastalığı i- çin de mekteplerin tatil yapılmasına lüzum olmadığı cevabı verilmiştir. Son zamanlarda şehirde tek tük ti- fo vakaları da görülmüş ve mektep- lerde tifo aşısı yapılmıştır. 4 ... Düğün Dünü hakkimda yeni bir ialnun gör dermiştir, Bu tamimde kanun hüküm lerinin son zamanlarda ihmal edildi- ği ve bu yüzden düğün ve nişanlar. da israfa meydan verildiği bildiril mektedir. Bu tamim üzerine otel ve gazinolarda büyük maraflar ibtiya- rile yapılmakta olan düğünlere artık müsade edilmiyecektir. Vilâyetin bu hususta ayrıca bir tamim yaparak, fazla israfa meydan verdiği için otel ve gazinolarda düğün ve nişan me- rasimi yapılmasını yasak edeceği bil- dirilmektedir. Vali Çay Veriyor Şehir meelisi bu ayın-18 inde iç Jis içtima devresinin bitmesi dolayı- da kızamık vakalarının kaç tane ol! İ nun binasını gezerek grupun teşkilât Vali Kırdarın Mühim Tetkikleri Vali ve belediye reisi doktor Lüt- Gi Kırdar, evvelki yün ve dün bazı semtlerde tetkiklerde bulunmuştur. Evvelki gün Usküdar itfaiye grupu- ve mesaisini teftiş ekmiş ve Usküdar Halk Partisinde açılmış olan resim sergisini gezmiştir. Bundan sonra U! küdar Kız enstitiisünü ziyaret etmiş dün üniversite iktisat fakültesi pro- fesörlerinden dokot# Kesler'e şehir- cilik bakımından bu enstitünün tet- kik edilmesini rica etmiştir. Belediye reisi Bağlarbaşından Çam heaya ve Frenk tepesine kadar uza nan yolları da tetkik etmiş ve bu yol- ların katranlı $08e olarak inşası İçi etütler yapılmasını icap edenlere bildirmiştir. Bu yolun inşası için ay- rıca Nafıa Vekâletine de müracasi &- dileçektir. Doktor Kırdar, ayni gün Göksuya giderek Şirket! Hayriye tarafından yaptırılmakta olan asri plâj ve gazino ile belediyenin iki sene evvel 69 bin liraya Abbas Hilmi Paşadan satın aldığı Çubuklu köşkünü gezmiştir. Belediye reisi Paşabahçe - Beykoz yolunun inşaatını da tetkik etmiş ve oradan da Beykoza giderek fidanlığı Otel ve GEİER Yapılmıyacak m a EE ER | am timalarına nihayet verecektir. Mec- sile vali ve belediye relsi Lâtfi Kır: gezmiş ve fidanlığın bir senelik fao- liyeti hakkında malimat aldıktan sonra buranın tevsi için direktifler vermiştir. MN belediye şubeleri, bir kısmı da dan, yapılacaktır. , Şubeler senede 150 - 200 bin liralık olmak üzere üç senede 500 bin liralık merkez fen heyeti ise ayni ımüddet “içinde 900 bin liralık yol yapacaktır. Şubelerin yapacağı yolların kısmı azami üçün- cü ve dördüncü derecede tamire muh taç yollardır. Merkez fen heyetinin yapacağı yollar ise birinci derecede yeniden inşa edilecek caddelerdir. Mezarlıklara Numara Belediye, şubelere gönderdiği bir tamimle, şehir dahilindeki Tslâm me- zarlıklarının numatalandırılması lü- #umunu bildirmiştir. Her belediye şubesinden bi? memurla bir odacı bu işle meşgul olacaklardır. Netics 15 güne kadar merkeze bildirilecektir. dar belediye azalarına bir çay ziya feti verecek ve bu ziyafette meclisin gösterdiği itimat ve müzaharet Üzeri- ne son zamanlarda. başarılan . işler Köprü Altındaki Dükkânlar Belediye Köprü altındaki dükkân- Jarı bu seneden İtibaren kiraya ver- memiye karar vermiştir. Açık Memuriyetlei Dahiliye Vekâletinden alâkadarla- ra gönderilen bir tamimde vuku bu- İscak münhallere, 939 bütçesile a- çıkta kalacak olan oemurların ta- hakkında bir nutuk söyliyecektir. Yeni Yol Programı İ Belediyenin hazırlamakta olduğu is senelik yol programı"bitmek üze- redir. Bu programa göre bedeli üç se- “ bitmek üzere yapılacak yolların bir C — Doğru değildir. Lise me- zunları yedek subay olurlar. * S — Liseden mezunum. Edir- neden ayrılamıyorum. İstanbul hu kuk fakültesinin bütün derslerine çalıştım, İmtihan verecek vaziyet- teyim. Kabul ederler mi? C — Etmezler. Fakültenin dört senesine de muntazaman devam ve her sınıfın imtihanlarını ver - mek şarttır. e S — Türkiyede yetişen kale « cilerin en iyileri hangileridir? C — Devirlerine göre göyle sı- ralayabiliriz Nedim, Ulvi ve bugün lerde Cihat. yini mukarrer bulunduğundan bu TAKVİM ve HAVA CUMA | 12 Mayıs 1939 | Sindiay O Günsi (OH İ Arabi: 1398 Rumi: 1945 Rebiülevvel: 23 Nisan; 29 Güneşi 448 — Öğle 1219 İkindi: 16.05 — Alşams 1918 Yatsı: 21.02 — İsli: 24 Hava Vaziyeti — Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan 0- nan malümata göre, Yurtta hava Kara- deniz kıyıları, Trakya, Köcneli ve Egede kapalı ve mevsit yağışlı, diğer bölgeler- de bulutlu geçmiş, rüzgürlar Doğu Ana- döluda Şimali diğer yerlerde umumiyetle Şarki istikametten orta kuvvette esmiş- tir. Dün İstanbulda hava kapalı ve cüz yağmurlu geçmiş, rüzgâr muhtelif isti- kametler saniyede 2 — 4 metse hızla ve- miştir, Saat 14 te hava tazyiisi 10167 mi- Mibar 141. Sühünet en yüksek 21,5 ve en düşük 3, santigrat" olarak kaydedil- tir. ii