1 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

1 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Ankarada yapılan güreş birinciliklerinden sonra madalyalar tevzi edilirken © Misirdaki müsabakalara iştirak e- . den atletlerimizin orada aldıkları de- yeceler hakkında kafile reisi Adil Gi- Tay, kendisiyle görüşen bir muharri- “ rimize şu izahatı vermiştir: © “— Mısırda atletlerimizin aldık- ları derecelerin fevkalâdeliği şu nok- » talardan dolayı şayanı dikkattir: © 1— Istanbula geçen sene gelen i Mısırlı atletler burada ekseriyetle “ bizi mağlüp etmişlerdi. Halbuki Mı- » sırda bizimkiler Mısır atletlerini 400, 110 metre mânialı, yüksek atlama, 5000 ve 10,000 metre kuşularda mağ © Jüp ettiler. © 2 — Gölgede 45 derece bir sıcak havada “““MUYAİYAKTYETİ KOŞUT ve müsabakalar yaparak beden ta- o hammül ve kuvvetleri hakkında ga- “yet iyi numarslar aldılar, 3 — Mısıra gelen Yunan takımı “beş milli takim atletlerinden mürek- > kepti. Ve tamamiyle forma gelmiş “ stletlerdi. Çünkü Yunan atletleri Alı sırda en iyi derecelerini yaptılar. Bal © Kan oyunlarının on senedir şampi- yonluğunu muhafaza şden bu Yunan şampiyonları ile atletlerimiz mu- valfakıyetle çarpıştılar. © Yunanlılar bizi 800, 5,000, 10,000 ve 110 mânialı koşuda az farklarla o mağlüp ettiler. Buna mukabil 400, yüksek atla- ada biz daha iyi derece aldık. © Kahiredeki müsabakalarda Misir : atletleri sürat koşularında fevkalâde © dereceler yaptılar. Bugünkü formle- “ri ile Balkanlarda Mısırlt süratçileri - mağlüp edecek atlet yoktur zanne- diyorum. | Türk atletleri Mayısın 14 ünde Ka — bireye vardılar, Müsabakaların ev-| velce yapılan program mucibince © © gün başlaması lâzım idi. Halbuki bi- © zim yetişemediğimizi nazarı itibare © alan Misir federasyonu bu müsuba- kaları tehir etti. Bir hafta sonra Cumartesi ve Pa- “zar gühleri müsabakalar yapıldı. Bizim atletler ve Yunanlılar Pa- © zartesi, Salı, Çarşamba ve Perşembe © günleri sıkı idmanlar yaptılar. © © Budört günde sıcak olmakla be. — raber tahammülümüzün üstünde de- —Oğildi. Böyle olmakla beraber bizim| © takımdan (400) cü (Gören) ile Yu- © nan şampiyonu (Lambratis) hasta- landı. Her ikisi de hasta hasta müsa bakalara girdiler, ve kazandılar. Müsabakalardan evvel Mısır fede- - rasyonu bize gezme programlarin — bildirmek istediler. Fakat biz onlar- “den bütün programın müsabakalar. © dan sonraya tehirini rica ettik, onlar da kabul ettiler. © Müsabakalardan bir gün evvel, yani Cuma günü havanın sıcaklığı bizim © hiç görmediğimiz, alışmadığımız bir dereceyi buldu: Gölgede 44, 45 idi, Sı | “cağın verdiği dalmi baygınlıktan at- letlerimiz yemek yiyemiyorlar ve © geceleri uyuyamıyorlardı. © — Fazla buzlu su içmemeleri lâzim © geldiğinden müsabaka gününe kadar b buna da tahammül ettiler. © Yemek yiyememek, su içememek, £ Atletlerimizin Mısırda - Aldıkları Dereceler Kafile Reisi, Balkanlarda Mısırlı Süratçileri Mağlüp Edecek Atlet Yoktur, Diyor zım-olan gidadan mahrum kalan at- letlerimiz hiç bir zaman müsabaka- lardan evvel maneviyatlarını bozma- dilâr, Ve bu sebeple de muvaffak ol- dular. Beş Türk atletinin bu şekilde gös- terdiği sporculuk ve disiplin her z2-) man kayde değer bir hatıra olarak kalacaktır... Müsabakalarda aldığımız dereceler Mısırdaki müsabakaların bütün tafsilâtını yazıyoruz: 20 Mayıs Cumartesi, Sıcaklık göl- gede 45. O gün müsabakalar. saat -da basladı... Teknik neticele 200 METRE 1 — Fahum 22.5 2 — Valsumidis 22.7 3 — Plavidis 22,8 Bu müsabakaya Türk ve Yunan atletleri girmediler, YUKSEK ATLAMA: 1 — Pulat (Türki metre 1.82. 2 -- Giardina (Mısır) metre 1.71. 3 — Faik (Türk) metre l 800 METRE: 1 — Stratakos (Yunan dakika 159.8. 2 —Ali Yusuf (Mısır) dakika 200.3. 3 — Galip (Türk) dakika 2.018. GÜLLE ATMA: 1 — Psiakis (Mısır) metre 12.76. 2 — Abulela (Mısır) metre 42.75i. 3 — Beyhyt (Mısır) metre 12.675. Bu müsabakaya Türk ve Yunan atletleri iştirak etmediler. 110 MANIALE: 1 — Maritıkas (Yunan) (saniye 15 2/10. 2 — Faik (Türk) saniye 157/10 3 — Glardina (Mes) © saniye 16 1/10. 5.000 METRE: 1 — Ragazov (Yunan) (dakika 15.50.6. — Rıza Maksut (Türk) dakika 16.18.3. 3 — Hamond (Ingiliz) (4X100) BAYRAK: 1 — Mısır takımı saniye 43 4/10, 2 — Yunan takımı saniye 43.6/10 3 — Ingiliz takımı, Pazar günkü müsabakalar 21 Pazar. Sıcak, gölgede (43) derece, 400 MANIALI: 1 — Mantıkas o(Yunan) saniye 55 4/10. 2 — Giardina (Mısır) o saniye 56.6/10. 3 — Movcovris (Misir) 100 METRE: 1 — Eskenazi (Mısır) saniye 10.66 2 — Fahum (Misir) saniys 108. 3 — Valsamidis (Mısır) — saniye 14.9. Bu müsabakaya atletleri girmediler, DISK ATMA: 1 — Mandaloufas (Misir) metre 3780 2 — Pscakis ((Misir) metre 35.83. 3 — Abuülelâ (Misir) metre 35.76. U uyuyamamak gibi bir Atlet lâ-) Bu müsabakava Türk ve Yunan 3 * Türk ve Yunan | Bu Hafta Galatasaray | i Fenerbahçe | Karşılaşıyor | Bu hafta Milli Kümenin en mühim karşılaşmaları Istanbulda yapılacak- tır. Cumartesi günü Vefa — Beşik-| taşla, Pazar günüde iki ezeli rakip) Galatasaray — Fenerbahçe karşılaşa- eskdardır, Futbol Federasyonu birinci maça Şazi Tezcarı. Gülatasatay — Fener maçına da Tarık Özerengiyi hakem olarak tayin etmiş ve Istanbula bil- dirmiştir. Bu haftaki maçlar Beden Terbiyesi İstanbul Bölgesi Futbol Ajanlığından 3 - 6 - 939 Cumartesi günü Yapildisk ei Galata Gençler - Bozkurt, saat 14 ha- kem; Şevki Çanam, yan hakemleri: Rıfkı Aksay ve Halit Uzer. Anadoluhisarı - Demirspor, saat hakem: Adnan Akın, yan hakemleri Eryar ve Fikret Kayral Beşiktaş - Vefa, saat 1730, hakem: Şeri Tezcan, yan hakemleri: Feridun Kılıç ve Necdet Gezer, 4 - 5 - 939 Pazar günü yapılacak maç- lar: TAKSİM STADI: Beylerbeyi - Kadıköysmor, saat 14, ha- kem: Ahmet Adem Göğdün, yan hakem- leri: Rıfkı Aksay ve Neşet Şayan, Süleymaniye, Şişli - Kasımpaşa, Gs spor, ant 14,45, hakem: Sami Açıkön: yan hakemleri: Ziya Kuyumlu ve Bahaet- tin Uluöz. | Gelatasaray -— Fenerbahçe, sent 173 bukem: Tarık Özerengin, yan hakemleri: | Nuri Rosut ve Şazi Tezcan. . Beşiktaş Klübünden Bedi Teğin, bir müsabaka esnasındaki suihareke tinden dolayı müebbet boykot cezası le tecziye edilmiş ve müsabakalara iştirak etmemesi kendisine tebliğ e- dilmiştir. ——— ne — — atletleri iştirak etmediler, 1.500 METRE: 1—ÂAli Yusuf 4.16.4 2 — Costa (Mısır) dakika 4.165. 3 — Galip (Türk) dakika 4.17.2. 400 METRE: 1 -- Gören (Türk) saniye 50.2. 2 — Stratakos (Yunan) o saniye | 0.8. 3 — Plavidis (Mısır) saniye 51. UZUN ATLAM. 1 — Lambrakis 740. 2 — Balacco (Mısır) metre 6.61. 3 — Theslevi (Mısır) metre 6.25. Yalnız Yunan atleti girdi ve birin- ci oldu. Türk atletleri girmediler, 10.000 METRE: 1 — Raguzos dakika 33.42. (Mısır) dakika (Yunan) metre 5. 2 — Rıza Maksut dakika 35.33.4/5 3 — Abusbah, CIRIT ATMA: | 1 —S, Kotb (Mısır) metre 59,16. 2 — Barret (Mısır) metre 51.63. 3 — Zeffiris (Mısır) metre 50.76, Yunan ve Türk atletleri girmedi- ler. BAYRAK (800-400 --200--100) 1 — Misir takimı dakika 3.29.4. İyenlerden sorardım: İbunak bir millet miyiz? Hudutları - TAN (7 YA aş İN NY Bir İtalyan Muharriri Olsaydım! Yazan: Naci SADULLAH Ştsima çocuklarının mekteple - rinde söyledikleri — şarkının İgüftesini Tanda okumuşsunuzdur, İ- İtalyan veletlerinin bu — şarkılarına) | bakılırsa, İtalyanlar, yollarım uzatı- İyorlarmış, Türkiyeyi — alacaklarmış! Bana kalırsa, İtalyan oğlanları, “yol” ilarını değil, “di” lerini uzatmakta - dırlar, Ben, bir İtalyan muharriri ol. saydım, bu şarkıyı yazanlardan, bes- teleyenlerden, okuyanlardan, dinle - “— Siz kaçırdınız mı? İçinde tam on sekiz milyon canlı vezü bulunan bir vatandan bahsettiğinizin farkın - da mısınız? Biz, Trablusgarp, Ça - nakkale hatıralarını unutacak kadar mizm içinde 200 bin, Almah askeri yaşarken, hangarlarımıza iki bin Al-| man tayyaresi yerleşmişken, ve or -| dularımıza Alman generalleri ku « manda ederken, biz, kulaklarımızı no” dan yükselen isyan sesle - rine, ve “Tiryeste” den duyulan teh- like işaretlerine tıkar da, gözlerimizi, asla erişemiyeceğimiz uzak hülyala - ra dikersek kendi evi soyulurken, bir banka yağması tasarlayan gafil bir hayalperestten ne farkımız kalır? Ben bir İtalyan muharriri olsay - dım, bu şarkıyı yazanlara, bestele - yenlere, okuyanlara ve dinleyenle ? re, bu suallerin arkasından şu sözle rl söylerdim: 1.6939 | Tİ (EKONOMİ Yoğurtçuluğumuzda İnkişaf Görülüyor Bu sene koyun zaylatı az olduğun- dan koyun sütü hasılatı geçen seneye nazaran yüzde yirmi beş nisbetinde! fazlalaşmıştır. Trakya, Kocaeli, Bur- sa vilâyet mıntakalarında süt istihsa lâtı günü gününe peynir imaline tah- sis edilmektedir. Şehrimize yakın mandıra yerlerinde yoğurtçuluğa da- ha ziyade ehemmiyet verilmekte, bol yoğurt yapılmaktadır. Taze peynirle- rin ihracı arttığı takdirde'peynir ima Jâtı da artacaktır. Müamafih yoğurt fiyatları ucuzdur. Toptan olarak yedi kiloluk tenekeler 70 kuruştan veril- mektedir. Birinci malın bu suretle kilosu 10 kuruştur. Fakat toptan alı» nan koyun sütünün nev'ine göre ki- losu 3 — 4 kuruş arasında alındığı na göre müstahsilin eline fazla bir para geçmemektedir. Yoğurt işinin kazançlı bir iş olduğunu görenler ye- niden yoğurthaneler kurmuşlardır. Trakya ve Marmara havzasında bu suretle 28 yoğurthane faaliyette bu- lunmaktadır. Sığır Derileri Hindistan ve Seylân adasmda gö- ilen hayvan hastalıkları dolayısiyle | veteriner huzuriyle 59 i 1208423 İ Paris 3385 İ wilâne 586 İ Cenevre 2854 İ Arrsterdam 68.0675 İ Berin 50815 i Brüksel 215425 İ Atina 1,0623 İ Solya 16 j Madrid 14.095 İ Varşova 23848 | Budapeşte 248425 İ Bükreş 0.005 İ Selemd 2.8995 İ Yokohama 3462 İ Stokholm 30.538 Moskova 23.9025 ESHAM VE TAHVİLÂT Ergani 10 1951 Sivaş-Errurüm E ————— kireç kuyularında bir müddet dezel buralardan memleketimize getirilmiş | fekte edildikten sonra sahiplerine ve* olan sığır derilerinin piyasalara ih- racından evvel rilmesi alâkadarlara tebliğ edilmiş" tir, IHRACAT: Alman Kliringi “— Eğer bana inanırsanız. emin olun ki, Türkiye için, başına dikiler bir düşmanı atmak, başına giydiği fesi atmaktan bile kolaydır. Atatürk sİbi, İnönü gibi, tarihi şaşkma çevi- ren dehaları, bir batında yaratan, ve doğan her güneşi, başarılmış bir yeni #aMletinden, Yürk vatanından bizim alabileceğimiz bir tek şey vardır: — | “— Dersi” Ben, bir İtalyan muharriri olsay- dım, o şarkıyı yazanlara, besteleyen- lere, okuyanlara ve dinleyenlere, şu nasihatleri de verir dim: “— Kendimize gelelim: Vâkta,| sarp İspanya dağlarında, kurak Hi beşistan çöllerinde, ve yalçın Arna - vutluk kayalıklarında iki ayağımızı bir “çizme” ye sokarak, seke seke se- nelerdenberi taban tepiyoruz. Bu w- zun ve yorucu yürüyüş, “çizme” mi- zin tabanmı patlattı. Şimdi, su al - mağa başlayan patlak © çizmemizin, bir tamire, bir pençeye ihtiyacı var. Fakat emin olun ki, Anadolu, kun - duracı dükkânı değildir: Orada, tek İlalyan çizmesinden de olup, yalina- yak kalırız: Zira Anadoluda, yırtık çizmemize “pençe” yi arslanlar vu - rurlar!” . Evet, ben, bir İtalyan muharriri olsaydım, böyle söylerdim. Fakat, çok şükür, ben, bir İtalyan muharri- ri değilim. Ve ne yazık ki, aklıbaşın. | da bir İtalyan muharriri çıkıp da tehlikeli hezeyanlar sayıklayan mil- letini, kalemiyle dürtüp gaflet uyku- sundan uyandırmıyor. Hem nasil u - yandırsın ki, en aklıbasında sayılan İtalyan muharririnin adı: “— Gayda!” dır! Böyle olduğu için ben, simdilik. İtalyan çizmesinin yırtık konçların -| dan, başlarını çıkarıp: “Yolumuzu uzatıyoruz. Türki yeyi alacağı, Türki lere, şu dostane nasihati vereceğim: “ —Çizmeden yukarı çıkmayın!” Yeni İhracat Talepleri Almanya firmaları memleketimiz- den muhtelif deri, hububat, kuru meyva, balık ve sebze konservası, İn- gilizler soğan ve kestane; Kanada lületaşı, Tunus kuru üzüm, incir, fn- | : Vaziyeti Kliring hessplarından Almanya- dan bakiye alacağımız kalan dokuz buçuk milyon liraya mukabi! Alman- yadan alınmış mallar için Mayıs ayl hesapları da tansim edilmiştir. Al manyadan matlübatimiza ei! yon lira kadar alacağı vardır. yasalarımızdan alınan fnalümta göre Çeköslovkyanın matlübatının Alman- yadan alacaklarımız ile mahsup ya- pılması ihtimali kuvvetlidir. Bu şe- kilde bir anlaşma yapıldığı takdirde Almanya ile aramızdaki kliring işle- önin daha iyi işliyeceği tahmin ed mektedir. Tiftik Primleri Almanya permi dairesi piyasamız- da tiftik Ihracatçılarından yedi fir- maya her birine yüz altmışar tonluk permiler gelmiştir. Almanyanın ver- diği permilerin yekünu bin yüz tön- luktur. Bu vaziyet üzerine tiftik sa- tşları biraz hararetlenmiştir. Kara- hisar 113, Gerede ve Konya 101, Po- latlı 110 kuruştan altı yüz balya tif- tik satılmıştır. Ingiltere alıcıları da faaliyetler ! IÇ PİYASALAR : Afyoncular Kurultayd Müracaat Ediyorlar Geçen senelerin kalmış olan afyo larını satım almak için toprak o! tarafından yapılmış olan muamele" tin müstahsil ve tüccarı güçlükle” soktuğunu yazmıştık. Afyoncular # velce Ankarada yaptıkları teşebbi” kati bir netice vermediğini gö” da toplanmış ölan Parti Kurultajı mürâcaat'ile vaziyeti izah etmişler” dir. Alâkadarlar Afyon işinin mi dilekler arasında tetkik edilmesi rica ve afyon ziraatini bırakmak gi bir vaziyet tahassül edeceğini dil lerinde tebarüz ettirmişlerdir. Nebati Yağ Satışları Son günlerde nebati yağ piyss*” larında satışlar hararetlenmiştir. R# fine ekstra zeytin yağları toptan kuruştan verilmektedir. Susam Yi ları 45 - 47 den, pamuk yağları 49“ 46 kuruş arasında yerli alıcılar tar” fından toplanmaktadır. Limanda Durgunluk Dün ve evvelki gün Jimanımızâ racat malı yüklemek üzere hiç vapur gelmediğinden iki gün içir ihracat muamelesi olmamıştır. Ma mafih piyasada ihracat için muhtelif mallar üzerinde satıslar devam mektedir. iğ —— —— Baş, Diş, Nezle, NEVROZIN EZ Ai EA BA Brifi Grip, Romatizmd Nevralji, kırıklık, ve bütün ağrılarınızi derhal keser" ZN İcabında günde Cinsi Adet Araba krasörü 4 Gürgen kalas 16 3 kaşe alınabilir. İ Kasımpaşa Maliye Şubesi Tahsil Şefliğindeni Ebadı 8 x 230 Şubemize 935 senesi kazanç vergisinden borçlu Yolcu Zade fske” der caddesinde (Şişhanede Etfaiye dullah ve Aleksandır Burga namına yapılan takibat zedilen ve yukarda evsaf ve cinsi garajı yanındaki garajda) Ziya ticesinde b8€ ve gürgen Ki yazılı araba krasi laslar 16/6/939 cuma günü öğleden sonra aleni müzayede ile gafil” caktır. Taliplerin yevmi mezkürda olu bu garaja müracaatları lüzumu (3818) —— m İİ Ğİ, dık, ceviz, İsveç şurap istemektedir. # Bugün Haziranın biri olduğun- line nihayet verilmiştir. Toprak mah suileri ofisi tarafından alınacak olan eski afyonların da teslim müddeti ni- 2 — Mısır takımı dakika 3.29.9. — Yunan takımı. Başvekâlet Beden Terbiyesi 1 — Genel direktörlükçe İstanbul i Genel Direktörlüğündi da Çengelköyünde altı ay müddeti dan gayrimübadil bonolarının tebdi-| bir leyli beden terbiyesi ve spor eğitmen kursu açılmıştır. 2 — Bu kursa imtihanda en iyi derecede muvaffak olanlardan sırssi” le azami “50,, kişi alacaktır. 3 — 26/Haziran/939 pazartesi günü tedrisata başlayacak olan PU bayet bulmuştur. Dün akşama kadar | kursa girmek isteyenler, beden terbiyesi Bölge başkanlıklarından kurs müstahsil ve tüccar toprak ofisine | girme ve diğer şartları öğrenebilirler. 3200 sandık afyon teslim etmistir. 4 — Müracaat müddeti, 15 Hazi ana kadardır. “2030, “ETT | si 1