9 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

9 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

9-6-939 Çolak Ibrahim Bey Tefrika Ne. 69 in Evinde Damat Feridin İzalei Vücüdu ve Habaseti Etrafında Görüşülüyor, Çareler Düşünülüyordu D amat Feridin salonlarında bu entrikalı ve gizli görüş- Meler, dertleşmeler devam eder- ken, Gedikpaşada Hilmi bey soka- Binda, binbaşı Çolak İbrahim be- Yin evinde de hararetli bir müza- Te cereyan ediyordu. Memleke- ti bir felâket uçurumuna doğru #ürükliyen damat Feridin İzalel Vücut ve habaseti görüşülüyordu. emleketin münevverleri, vatan- Perverleri çok bitkin ve bezgin bir aldeydiler. Saray, damat Ferit Ye kabinesi ve hele hürriyet ve i- tlâf fırkası, memleket muhiple - tine, millet hâdimlerine #mansiz birer düşman kesilmişlerdi. Hele © hain Ferit... Saltanatları uğruna Memleketi kasıp kavurmak, mil eti, Türklüğü ezip savurmak is- tiyordu. Bu haince tasavvur ve e- Mmelleri tahakkuk etmişti artık. Bu sebeple milletin ekseriyeti, on- dan nefret ve istikrahla bahsedi- Yorlar, * memleketin selâmeti İçin izalei vücudünü elzem ve Mübah görüyorlardı. Fakat, bu, *kseriyetle sözde ve düşüncede ka- İiyordu. Arzu ve temenniden ile- Ti geçemiyor ve hele teşebbüs ce Memi hiç kimse gösteremiyor - L. Binbaşı Çolak İbrahim bey, o #ralarda pek sık temas ettiği Mustafa Kemal Paşadan aldığı ü- Mit ve ilhamla, millet ve memle- ketin pek karip bir âtide halâs ve #öadete kavuşacağı kanaatini ha- #il edinmişti. Bunu, oda imkân dahilinde görmeğe ve mülkü nur- İandıracak güneşin doğmasını bek- Yemeğe başlamıştı. Fakat, sabir - szlanıyor ve hele pek titizleni Yordu. Damat Ferlt ve avenesinin, bir. birini takip edercesine görülen, i- #itilen hiyanet ve denaatlerinin, tahakkuku sabırsızlıkla bekleni - len milli birliğe engel olacağından $ok korkuyordu. O sıralarda bu | korkusunu arttıracak bir çok eser- ler de belirmişti ve artık durama- Muşta, B ir gün, ayni endişeyle çır- pınan millet ve memleketin fedakâr hâdimlerinden Dıramalı Talât, Salih Mehmet, ve Osman e- fendiler, Çolak İbrahim beyi zi- Yaret için evine gelmişlerdi. Eski Yuva ve yurtları düşman eline Reçtiği için yıllardanberi acı çe - ken bu dertliler, ne konuşurlar ki? emen, ana vatanı ve milli var. lığı kemiren felâketler sayılıp dö- külmeğe başlanmıştı. Gözler yaş- mmış, yürekler kanlanmıştı. Baş başa verilip halâs çareleri aran - Miştı. Bir aralık Çolak İbrahim bey, aldığı ilhamları ve edindiği kanaatleri bu yaralı yüreklilere birer birer söylemişti ve: — Çocuklar, demişti. Millet ve Vatan kurtulacak, bu muhakkak. Pakat... Bir engel var ortada ve bu. *ngel bana bu kurtuluşu gecikti- Tecek gibi geliyor. Yurdun üç fedakâr evlâdı me- Takla, heyecanla hep birden hay- kırmışlardı: — Geciktirecek mi7. — Evet çocuklar, ben böyle zan- Bediyor ve çok korkuyorum. — İbrahim bey söyle bize, kim bu engel?.. İbrahim beyin yaşlı gözleri ye- | Ye dikilmiş, ağzından bir inilti gi- | li sızmıştı — Damat Ferit, Bu isim, odadakiler üzerinde bir ifrit tesiri göstermişti, Ansı- Zn alınlar kırışmiş, gözler bi Yümüştü. Çehreler morarmış, yü- Tekler oynamıştı. Ve nihayet diş- ler gıcırdamış, yumruklar sikii Mıştı, Üç feğakârın, birbirine ke- Nisan yaşlı ve istifhamlı bakışları rahim beyin üzerinde toplan- Miştı. Üçünün de ağızlarından bir anda, birer ok vınıltısı gibi fırla vermişti: — Öldürelim. — Nasıl?.. — Bir düşman gibi. — Yapabilir miyiz acaba, tehlikeli bir teşebbüs bu?.. çok — Millet sağ, vatan varolsun. Biz onların kulu, kurbanıyız. Dört dertli baş birleşmiş, söy- leşmişti. Kararlar verilmiş, andlar içilmişiti, Uç arkadaş, vatanın ha- Jâsı ve milletin selâmeti için Feridi öldürecekler ve icap ederse öle ceklerdi. Sevdikleri için can vere- cek kadar cömert, ve bunu seve, seve yapacak kadar da mert olan bu üç fedakâr, daha o gün meyda- na atılmışlar, hain Feridin geçtiği yolları göz altına almışlardı. zamanki Istanbul Rumla- rının patrikhanesi, atıldığı ihanet sahasında, hiç te çekinip sa- kınmadan, dolu dizgin cirit oynatı- yordu. Büyük kapısı üzerine dini ve askeri merasimle çektirdiği, ü- zeri çifte kartal eski Bizans bay- rağile, nankörlüğünü ilân etmek te hiç bir beis görmemişti. O zaman- Iâra kadar kapısını aşmdırdığı Ba- biâlinin yolunu, semtini bile unut- (Devamı var) "SAĞLIK CÜZDANI, Mekteplerde doldurulan - dol- mükellef mektep he- in de haylice sıkıntılı bir iş olan - sağlık cüzdanlarını elbetle bilirsiniz. Kendiniz mek- tepteyken o cüzdan henüz icat e- dilmiş olmasa bile çocuklarınız- dan duymuşsunuzdur. Mektepte talebeden her birinin boyu ölçü- lür, ağırlığı tartılır, gö rıza görülürse cüzdana kaydedi- lir. Bazı yerlerde talebenin zekâ derecelerini de ölçerler, vücutle- rinin halile mukayese ederler, mukayeseden mâna çıkarmağa çalışırlar. Mekteplere giden çocuklar nor- mal sayıldıklarından mektep cüz- danları faydalı bir şeydir. Çocu- Eun bu yaşına göre boyu küç kalmış, ağırlığı çoğalamanuş 0- Jursa büyümesinin neden geç kal- dığı tetkik edilir, vücudünün bir tarafında ârıza görülünce ilerle. memesi İçin tedbirler alınır... O- nun için mektevlerdeki lik cüzdanları her yerde hoş görülür. Fakat, gazetelerin verdikleri bir habere göre, Fransada bu sağ- Lık cüzdanı usulünü bütün mem- leket halkına teşmil etmeğe ka- rar vermişler. Orada çıkan Resmi gazete, Sağlık Narırının emirna- mesini yazmış, demek ki kararın tathil geçilmiş... Emirnameye göre hu cüzdanı taşımak herkes için mecburi ol- mamakla beraber, belediyeler, hastaneler, hükümetle paraca alâ- kası bulunan bütün sıhhat mües- seseleri, gerek kendisi için, gerek çocukları için o cüzdandan İste- yen herkese cüzdün vermeğe “da- vet,, ediliyor... Cüzdanı alanlar da ya kendileri için, yahut ço- cukları için bir hekime müracaat ettikleri zaman cüzdanı hekimle: rine gösterecekler ve onu - emir- namenin tâbirile “lütfen, - dol- durmasını yahut zaten yazılı bi cüzdana kendi teşhis edeceği şey- leri ilâve etmesini istiyecekler. Bü bakımdan, bu da pek iyi bir şey gibi görünüyor, Her çocu- ğa doğduğu günden « nüfus cüz- danı gibi - sağlık cüzdanı tahsis edilerek, anasının, babasının sağ- lık hallerinden haşlanır ve çocuk her defa hekiye gösterildikçe sağlık halleri kaydedilir, sonra- dan büyüdüğü vakitte de her defa hekime müracaate mecbur olduk- ça her halin kaydına devam edi- lirse ne kadar iyi olur! Bir taraf- tan herkes sağlık halini - alnının yazısı gibi . elindeki cüzdanda o- kur, bir taraftan da hekimler bir kimseyi ilk defa muayene ettik- leri zaman o kimsenin daha önee- ki hallerini sağlık o cüzdanından kolayca 'anliyarak çok defa iki ta- raf için de sıkıntılı olan sualleri sormaktan kurtulurlar. Fakat, biraz düşününce... Hekimler - haber verilmesi ka- nunlarla mecburi tutulan hasta. lıklardan başka » muayene ettik- leri kimselerde teşhis ettikleri şeyleri hiç kimseye söylememek- le mükellef tutulurlar. Vâkıâ e- mirnamede bu sağlık cüzdenleri- nın büsbütün şahsi olduğu, cüz- danın sahibinden başka hiç kim- senin onu görmeğe hakkı olamı- yacağı mahsus bir madde ile | dirilmiş. Cüzdanda yazılı olan serleri etizdanın sahibinden baş- kaları görürse kabahat hekimde Meselâ bir genç kız ni- sına nikâhlanmadan © önce delikanlının sağlık cüzdanını gör- mek ister de nişanlısı onu göste- rirse, cüzdanı dolduran hekimin bunda ne tesiri olabilir! Zaten nikâhtan önce sağlık raporu al- mak usulü bulunan yerlerde sağ- lam olmıyanlara rapor verilmez. Ancak hekimin eüzdan sahi binden saklıyacaği şeyler de © Yur. Her hastaya hastalığı bildi rilmez. Hekim teşhisini açıkça söylemeden önce karşısındakinin sinirce tahammülüne bakar, Has- tanın haline göre hakikat birden, yahut yavaş yavaş anlatılır. He- kimin önüne sağlık cüzdanı ko- Bulup da teşhisi “lâtlen,, yazması istenildiği vakit hekim bunu da- ha sonra yazacağını söylerse, si. nirleri bozacak hali birdenbire söylemiş gibi olur. Teşhis ettiği şeyin doğrusunu cüzdana yazsa da, yazmaktan istinkâf etse de gene hastaya fenalık etmiş olur... Bir de günah çıkartan papazın defteri hikâyesini hatırlarsanız... Bu papaz kendisine emanet edi- len sırları her gün defterine kay- dedermiş, Sonra hu defter bir gün başkaları"ın eline geçmiş. Neti- cesini kolayca tasavvur edersiniz. Bir sağlık etizdanı da - sahibi istemeden - başkalarının eline ge- çerse: — Ayol, filânda şu hastalık varmış, amanın evinizde ona bir daha kahve içirmeyiniz!... Hekimler, muayene ettikleri hastalarda gördükleri hali defter- lerine kaydetseler de o defteri ki- lit, kilit altında saklarlar. Onun için Fransada tecrübe © dilen herkese bir sağlık cüzdanı usulünün beğenileceğini ve baş- ka yerlerde de kabul edileceğini zannedemiverırm. Pazar, 11. 6. 1939 1230 Program. 1255 Türk müziği (Klâsik program) Küme ses ve saz heye- 8. İdare eden: Mesut Cemil 13 Memleket saat ayarı, ajans ve meteoroloji haber- leri, 13,15 Müzik (Küçük Orkestra — Sef: Necip Aşkını 1 — Louis Ancel — Karmensita — İspanyol © entermezyesi, 3 — Wiliy Richeris — İlk baharda bir çift Aşık (Uvertür) 8 — Pennati Mülvez- zi — Endülüs çiçekleri (İspanyol dansı) 4 — Frederik © Hippmann — Ormands bir cilce duruyor — Hulk esfkısı o üze- rine variyasyonlar, 5 — Wiliy Riehariz - Küçük bale süiti, & — Heinrich Man- fred — Karmensita (Serenad) 7 — Hans Mainzer — Viyana polkası, 8 — Greteha- nine — Ninni, 9 — Walter © Nonek — Köy hiküyeleri. 1415 — 1440 Müzik (Dans müziği — PL) 1690 Proxram, 16:35 Müzik (Şen oda müziği — İbrahim Özgür ve ateş böcek- leri) 19 Çocuk #sati, 10.26 Türk müz. (Pasıl heyeti 20 Memleket sent” ay ajans ve meteoroloji haberleri, 20,10 Ne- şeli plâklar — R. 2015 Türk müziği (Müşterek ve solo taxtanni) 1 — Mahur poşrevi, 2 — Byyubi hur bestesi Ey gözü Hanın — Mahur sarkısı — Telit edebilsem feleği. 4 — Keman taksimi. 5 — Refik Persarın —Mahur şarkı— Bir neşe ya- 6 — Rahmi Berin hur şarkısı — O gülün geedi güzellik çağı 7 — Rahmi Beyin —Mahur gürk— Servü narı seyret çıkmış oyuna. 8 — De- denin —Mahur şarkım 1 İbülüm var. 9 — Halk Tin buğlumamı. 10 — Halk türküsü —İki karpuz bir koltuğa mam " ik (Riyaseticümhur Bandası — Şef E. Reeves — Alaska aşk şarkısı, 3 — F Sçhmitt — Divertimanto 4 — B, Gutraud m dansı, 5 — # Tie — Taso (La- mento e trlanofo) Senfonik parca, 2180 Anadolu Ajansı (Spor servisi) 22 DM (Şan Resitali Bayan Olen Somagyi tars- fından), 1 —Chopin— Melodi ci asır çoban şarkım, Strauss — Mavi Tuna, 4 — Mi “Gavalleri opera: satuzzanın 8 — Ronsini — sından Rösine'in arya hale sarkıları, 22.28 Müzik (Carhand — PL) 2245 — 28 Son ajans haberleri ve yı ki proğram, Pazartesi, 12. 6. 1939 aryası, cpera» 12,30 Program. 12,35 Türk PL 13 Memleket saat ayarı, ajans ve me- teoroloji haberleri. 1315 — 14 Müzik (Karışık proğram — PL) İ 19 Program. 19,0 Müzik (Bir Uver- tür — PL) 19,18 Türk müziği (Fasil he- yeti) 20 Memleket sâat ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri. 20,15 Neşeli plt lar — R. 2020 Türk müziği okuyucuları) 1 — Kürdili revi. 3 — Arif Beyin — Kördilihici şarkısı — Kanlar döküyor. 3 — Arif Beyin —Kürdilihleazkâr şarkın— Sende usmka eziyet mi çoğaldı. 4 — Arif Beyin İ —Kürdilinicarzür şark Gurup eti güneş. 5 — Kemençe taksimi, 6 — DI- van Ok gibi hublar beni yaydan yabana attılar. 7 — Rifat Beyin —Kürdilihierz- kâr şarki Bu şeb racayı dil oldu, 8 — Rahmi Beyin —Kürdilihicerkür şarkı Mahmürü şevkim ruhum pür ahsen. b — Küridilihicezkâr 282 semaisi. 21 Konuşma (Doktarun saati) 21,15 Müzik (Büyük bir virtlazn plâkiar) 7145 Musiki konuş- lere dair 14 konuşma etten) 22 Mürik (Kü- çük Orkentra — Şef Necip Aşkın) 1 — Gustüv Lindner — Bagntelle (Fantezi) ? — Beethoven — Menwet (Sol major), 3 — 1. Brahms — Macar dansları No. müziği — Kadın ki $ - 6,4 — Tsehaikowsky — Güftesiz sare | kı, $ — 1, Sirnuma — Ritter pasman (Ko- mik operasının balesi, & — Rio Gebkardt — Noktümo © (Ninni) 7 Clerhens Schmelstirh — Kupidon ve 5 kısımlık sgk hikâyesi a) Yaklaşma, b) Aşk valsi ©) Başbaşa, di) Gezinti, e) Kavgacılık ve barışma. 23 Son ajans haberleri, zirsat, esham tahvilât, kambiyo - nukut borsası (fiyat) 2320 Müzik (Cazband — 10,55 — 74 Yarınki program. Salı, 13. 6. 1939 12,80 Program. 12,35 Türk müziği: 1— zar, 3 — Rakımın —Hicazkâr Bekledim tâ fecre kadar, 4 — Çorluhuntm —iicszkâr şarkısise Den sana gönül ve rel. 6 — Sazla halk türküsü — Şu dağ- ları delmeli, 6 — Serie halk türküsü — Bülbül tasta ne gezer. 13 Memleket sant ayarı. ajans ve metearolofi haberle. Hi. 13,15 Müzik (Karışık program — Pl) — MW Konuşma (Kadın saati — Er hayatına dair). 19 Program, 19,05 Müzik (Melodiler — (Karişik prog- ram) 19440 Türk müziği (Âsık edebiyet saz şairlerinden örnekler) 20 Memleket met syarı, afans ve meteoroloji haber'e. Tİ, 20,15 Neşejt piâklar — R. 2020 Türk müziği (Klâsik prorram) Amkara Radyo- #u Küme Heyeti, İdare eden: Mesut Ce mil, 1 — Beyatlaraban peşrevi, 2 — So- dullah Ağanın — Beyatlaraban Birine besto— Nevcivanım. Sudullah Ağı- nın —Beyatlaraban ikinci beste — Bü bülü dil Ey gülü rana; 4 — Sadullah A- danın —Bevntfaraban Ağır semal — Rak- Ma- | Ankara Radyosu Programını Burada Bulabilirsiniz seyliyecek. 5 — Ney Selim — Muhayyer şarki nazik terin. 7 — Varda Kosta Ahmet -Muhayyer sünbüle şarkı— Ey nihsli işve. B — Leminin —Beyatlaraban şar- kı — Bakasız hümün güvenme 9 — Rahmi Beyin —Beyatisrebem şar- kı — Bana seyranı cemalindir. 10 * Suz - Ey gonca! anin yo Orkestra — Set Praetorlas) 1 — Fr. Srhubert — 7 inci senfoni Do Ps- Jör. a) Andante — Allegro, ma nen tro; po, b) Andante can moto, €) Seherzo Trio, ç) Allesro Vivace, 22,15 Müzikli ko- nuşma (Halil Bedii Yönetzen tarafından — Schubert H.) 7230 Müzik (Neseli mü- zik) — PL.) 23 Son ajans haberleri, Türk müziği — 1220 Prom PLI3M #yarı, ajan v tevroloji haberleri, 18,16 — 14 Mürik (Ka rigik program — PL) 19 Program. 19,05 Hüzik (Soli 19,15 Türk müziği leket saat ayarı aj: — PU) müziği 1 — Hicaz peşre (Müşterek ve solo çemen. 3 — Bilmiyorum Hicaz şarkı lmasın bana yesim — Tek sazla Halk türküsü — Ay doğ- du btrmadı mu. 6 — Tek sazla Holk tür- küsü — Yıldız türküsü. 7 Keman tak» ni, 8 — Uşşak şarki — Yad ile geçdi ım, $ — Bimen Şen Uypik şar- har erdi. 10 — hefik Fersan —Uş v sar Kır bürün de şalına. 21 Ko- muşma, Müzik (Operetler — Ri) 43 Haftalık posta kutusu. 22 Müzik (Küçük Orkestra — Şef: Nesip 1 — Hanns Löhr — Memleketten » lekete (Muhtelif memleketlerin melodi- İlleri üzerine rapsodi) 2 — Alain Pncher- İnets — Viyananın cazibesi, 3 — B. Kut- İseh — İspanyol kaprisi. 4 — Walter Bar- cbert — Bir gecenin hikâyesi, 8 — Her- mann Dostal — Marş, 8 — Ziehrer yanal küçük kız. 23 m ajans haberleri, zam ziraat, esham, taherlât, kâmbiyo - nuk bornosi (fiyat). 23.20 Müzik (Cazbani PL) 20,58 — 24 Yarınki program. Perşembe, 15. 6. 1939 sarki — Niçin şeb ta seher, Nafiz — Hicaz şarki — ş. 4 — Ahmet Rasim — Fi Can hasta gönül. 5 — Artaki — Kürdüi- hlenzkâr şerkı — Artık me siyah gözle- tinin. 6 — Kürdilihicazkâr şarkı— Cül- ler açruış bülbül olmuş. 13 Memleket #a- af ayarı, ajans ve meteoroloji haberler 19,15 — 14 Müzik 1908 Müzik (Kabare — Türk müziği (Fasıl heyeti) 20 plâklar — R 20,20 Türk mölzlği: 1 — Hüzzam pesto- vi. 2 — Sedi —Segih şu: Ruhum ölen. & — Zeki Arif — Sepih gerin — Mizrabı birak, 4 — Neyzen Rıza Efendi —Suzinik şarkı— Çaldırip çalgıyı Mustafa Nafiz — Suzinâk şarki — Son- bahar goncası. 6 — Kemençe taksimi, 7 — Halk türküsü — Eminem hop'ada sel. 8 — Halk türküsü — Develer ka katar, 9 — Halk türküsü — Esmerim kıy- ma bana, 10 — Halk dürküsü — Bir kaçı birleşerek. 3) Konuşma (Ziraat santi), 21,15 Müzik (Neşeli plâklar—) 21.30 Mü- rikli konuşma (Cevad Memduh tarafın» dan — Opere ve tekâmdlü (son) plikin İn misaller) 22 Müzik (Küçük Orkesir Şef: Necip Aşkım) 1 — Leopoli — Kaf- kas melodilerinden (potpuri) 2 — Ganel Derget — Efsaneler ormanında. $ — Le- opolâ—Nü Behiri kenarlarında, 4 — Hans Sehnelder — Tirol dağlarının halk sarkı ve danslarından — Potpuri, 5 — Wi Lautensehlager o prlmavera — Arjantin serenadi, 6 — Micheli — İspamvol serena- d, 7 — I. Stranas — Bu nağmeler seni rs &y dünya — Vals 8 — Chopin — Noktürn. 23 Son ajans haberleri, ziraat, esham, tahvilât, kambiyo - nukut bor. sas: (fiyat) 2320 Müzik (Cazband — PL) 3,55 — 24 Yarınki program. “Cuma, 16. 6. 1939 12,30 Program. 12,38 Türk müziği — PL 13 Memleket seat ayarı, ajans ve me- teoroloji haberleri, 13,15 — 14 Müzik (Karışık program — PL) 19 Program. 10,05 Müzik (Uvertür — PL) 1915 Türk müziği Cİnce sar hevei 20 Memleket saat ayarı, ajans ve mshe- oreloji haberleri, 20,15 Neşeli plâklar — R, 20,20 Türk müziği 1 — Sevki Rey Uşşuk şarkı — Gülser nazar kıl ? — Tanburi Palze — Uşşak şarkı — Nicin halendesin. $ — Şemsettin Ziya — Uşsk sarkı — Şu salkım söğüdün alh dalma 4 — Uşşak türkü — Söyleyin günes. 5 — Şehnaz peşrev 6 Nazım —Şehnar Ağır serisi — Didem yüzüne nazın 7 — Dellel zade — Şehnaz sarkı — Etmen bir lâzha ihya. 8 — Santur taksimi, 9 — Şemsettin Ziya — Şehnoz şarkı — Hem sldandım bem aldattım. 10 — Rahmi — Sehnaz şarkı — Ey dilberi işvebsz. 21 Konuşma, 21,15 Müzik (Radyo Orkestra- sı — Şet : Hasan Ferid Alnan 1 — M Gilinka — Ruslan ve Ludtmille wvertörü, taksimi. 8 — ICİ2 — Claude semsisi, 21 Konuşma, 21,15 Müzik (Rad-|2z — Sadullah Ağanıe | | meteoroloji haberleri 5 —İ i Debunsy - 1? aprâr - midi d'un İsune, 3 — A, Borodin — Asya çi lerinde, 4 — N. Rimeky — Kor Cappricelo espagmol, 22.15 Konusns. ? Müzik, (Şen şerkıler, Kabare ve sahte — PL) 23 Son ajans haberleri, zirasi, *8- ham, tahvilât, kart * (iyat). 2320 Mi (Cazsand — Pİ) r mki prograr Cumartesi, 17. 6. 1939 1930 Prog Şetaraban peşre araban şarkı — Gözüm önlümden git miyor. $ — Sadettin — Şetara- ban şarkı — Gecemiz kapkara. 4 — A: ki — Kürdilihicezkâr sarkı — Neşe geçen — Güneş doğdu damlar ayarı, ajans ve meteoroloji 18,30 Program. 18,35 Müzik o (Melodi- ler — PL.) 1845 Müzik (Küçük Orkes- ira — Şef: Necip Aşkınş 1 — Hu — Personun vedaj (Hazin serensd) Amsdel — İnvano (Serenad) 9 — Mos- tkowski — İspanyol dansı. 4 — Ralph Benstuky — ge bir deha gitmeli yim (Vals), 5 — Paul Lineke —Kaprl (Serenad), 18,5 Türk müziği (Fasıl hes yeti) 20 Memleket sant ayar, öjans ve 20,10 Neşi plik- lar — R. 2015 Türk müziği /Sazla veş- rev ve saz semâileri) 20,30 Türk müziği 1 — Salâhattin Pınar — Hicaz sarkı— Hasta kalbimde açılmış, 2 — Suphi Ziya — Hicaz divan— Dün gece yesile 3 — İs- bük Varan — Hüseyni şarkı — Baygın suların, 4 — Sadettin Kaynak — Hüsev- nl Türkü — Göresin mi geldi. 5 — Hü- seyri türkü — Meşeli meşeli, 20,50 Kös muşma (Dış politika hidiseleri) YLOR Temeli 23 Haftalik posta kuturu (Benehi dillerde) 2230 Müzik (Dans müziği — P1) 33 Son ajans haberleri, #ienat eshası, tahvillt, kambiyo - nukut borse (fiyat), Müzik (Cazband — PL) 2355 — 26 gram. Mihveri Mahveden Otaışi (Başı 5 incide) halde mukavemet imkânı 1914 te. kine nazaran yüzde ile hesap edi lemiyecek kadar azdır. m Kurtuluş yola tarşi, bu iki memleket hal - kımı cezalandırmaktadır. İ- radesini kaybetmiş halkın ceza çekmesini kimse istemez. İstipda - dın ve harbin halledemiyeceği me- seleyi aklıselim halleder. Bu iki memleketin coğrafyasmın tarihi şartlarının vücüde getirdiği imkân lar vardır, Bu imkânlar bu halkları mesut edebilir. Saadet için ilk şart, iki memleket halkını tabii ve tarihi zaruretlere göre faaliyete sevket- mektir, Coğrafyaları bu iki mem « lekete de ilk şart olarak otarşiden uzaklaşmalarını emreder. Otarşi - den uzaklaşan bu iki memleket bu gün inkâr ettikleri Avrupa mede- niyeti sayesinde zekâ ve kabiliyet- leri ile mesut olabilirler. o Meselâ hakiki garantilere sahip bir Mil - letler Cemiyeti geniş bir iş bölü - mü ile dünyada yeni iş sahaları a- çabilir. Makineleşen memleketlere is - tihsal makinelerini sevketmek işi uzun zaman zekâ sahibi ve kabili. yetli Avrupa milletlerini besleye- cek bir esastır. Dünya milletlerine bir âile fer- di gibi işbirliği edebilecek, ve esa- sen tarihi zaruretlerle buna met- bur olanlarm şaşkın bir halde do- çi laşmaları daha ne kadar devam 6- debilir? Tabiatin gösterdiği yolu tutmak bin müşkülâttan sonra varılacak menzili daha önceden keşfetmek « tir. Bu keşfi yapabilmek için ya - ranm üstünde kabuk tutmuş olan kabukları! söküp atmak lâzımdır. m———— m Nizipte Yeni Köy ig Kâtipleri Nizip (TAN) — Köy kanununun tatbik edildiği köylere gönderilmek Üzere, köy kâtipliği imtihanı açılmış» tır. Kazananlar bir hafta kurs gör. dükten sonra köylere tayin olunacak» lardır. K