30 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

a 4.4939 BUGÜN| İhtarlar! Yazan; ömer Rıza DOĞRUL hamberlsin, Daladier, Chur - — ehill gibi sulh cephesinin ö - Tnli devlet adamlarının son gün » Ede söyledikleri putuklara bakılır- bunların daha fazla bir ihtağ ma- yetinde olduğu göze çarpar, Bu ih- irin münası gayet sarihtir, e da yeni sir tecavüz hareketinin mutlak ve muhakkak bir harp çıkaracağıdır. Bu ihtara lüzum gösteren en mühim â . mil, Almanyanın Danzig üzerine yü. rümesi ve hurada bir emrivaki yap. ması Yüzünden mühim bir © mesele çıkmıyacağı hakkında günden güne kökleşen bir kanaati hükilm sürmekte olmasının mülâ - haza edilmesidir. Almanyada bu kanaatin hüküm sürmekte olması yüzünden yeni bir emrivakiin baş göstermesi takdirin. de ne olabilir? Ya Lehliler mukavemet ederler) ve bu takdirde büyük bir harp ko .| par. Yahut Lehliler İngiltere ile Fran sanın yardımına güvenerek boyun eğerse bu suretle Alman tahakkü » müne tâbi olurlar ve bu yüzden sulh cephesi yıkılır ve İngiltere ile Fran- sa tecrit edilmiş bir hale düşerler. Almanyada hüküm sürdüğü söy- lenen kanaat karşısında bu iki şıkkı gözönüne getirerek vaziyet — almak gerekleştiği gayet aşikârdır. Bu vaziyeti alacak olan devlet . ler, bilhassa İngiltere İle Fransadır. Bunlara düşen vazife, Danzig hakkın da Almanyayı şüphe içinde bırakma. maktır. İngiltere ile Fransanın bu hususta birleşik oldukları katiyetle anlaşılıyor ve bu yüzden gerek İngil. tere ve gerek Fransadaki mesul ri - ealin, efkârı umumiyelerine Dan - #lgin kıymetini anlatmağa en bü - yük ehemmiyeti veriyorlar. Lehistan Cümhurreisinin bu me. sele hakkında dün söylediği nutuk ta bu yoldasatılan en mühim adim - lar arasındadır. Bu nutuk” Danzi manyaya iadeden ibaret meselenin bütün Lehistan © iktisadi hayatını Almanyanın O hâkimiyetine vermek olduğunu, ve Dansig ile ko. ridorun Lehistan için bir hava ve güneş meselesi sayılması lâzım gel. diğini anlatmıştır. Bütün bu teşebbüslerin © hedefi, sulh cephesinin uyanık olduğunu ve Danzigie bir emrivâki yapmanın bir Avrupa harbi çıkaracağını — açıkça göstermek, ve bu suretle mihverci leri hayallere kapılmaktan alıkoy - mak ve sulhü korumaktır. Acaba bu teşebbüsler, Almanya içinde kökleşmekte olduğu söylenen kanaatin, tehlikeli bir maceraya a - tılmasına karşı gelir mi? Yoksa Almanlar, yeni ve süratli bir darbe ile bir iy © haşaracağını, demokrasilerin göçen vakalarda ol - duğu gibi: — Hele bir daha bir şey yap ta görürsün!.. Tarrında tekdirlerle iktifa ede - ceklerini sanarak tekrar ileri atıla. taklar mı? Bugünün en mühim ve en me ,İ raklı meselesi budur. Sulh — cephesi muhakkak ki büyük bir imtihan ge. girmektedir. Bu imtihanı muvaffa kıyetle gecirmek, sulh cepbesinin o. toritesini' bütün Avrupada sağlamla. yacik Ve zorbalık devrine bir niha. yet verecektir, Onun için vaziyet son derece ger- gindir. Ve her taraf dört gözle bu sinir mücadelesinin neticesini bekle- mektedir. Bütün dünyanın ve bütün insan- Tağın ümidi, sulh cephesinin bu buh- ranı en PÜYÜK muvaffakıyetle geçir | mesindedir. Çünkü muvaffakıyetsiz. lik zorbalığın muvaffakıyeti demek | olur. | © Hitler ingeneleri Tevkif Ediyor Viyana, 29 (A.A) — (Havas) Bugün Viyanada çingeneler arasında toptan tevkifat Yapılmaştir. Bunların | ekserisi SlovakYalı ve Burgealandı: | dır. 400 kişi Yakalanmış ye Rossan-| baurtde haplsh1nesine gönderilmiştir | Bir kısmı da Dschan tetemmü kampi” na sövkojunmuştur. almadığını, |. Uzak Şarktaki karışıklıklar dolayısiyle büyük devletlerin SON nüfuz muntakalarını gösteren harita Sovyet-Japon Gerginl . we Sovyet Mümessili Tokyodan Ayrılıyor Tükyo, 29 (A. A.) — (Domel) Sov- yetler birliği maslahatgüzarı Smeta. nin, hükümeti tarafından geri çağ - rıldığını ve 5 temmuzda “Tokyodan cağını bugün reşmen Japonya VEYE ezer İG işini: Bu haberi veren Dornel ajansı bu geri çağırma hâdisesinin sebebi he. nüz bilinmediğini ve maamafih Sov. yetlerin siyasi vaziyetinden - ileri geldiğini ilâve eylemektedir. Hava çarpışmaları devamda Moskova, 29 (A, A.) — Bugün de 15 Japon - Marçu layyaresi avcı tay yarelerinin himayesinde Buir bölge- sinde Mogol hududunu aşmıştır. Ja- pon tayyareleri, hava topları ile Mo-| - Soyyet tayyarelerinin mukabe- gol les Mançuriye dönmüşlerdir. Mogol hava topçusu iki tayyaresi düşürmüştür. Uzak Şarkta'İngiliz - Fransız müdafaası Singapur, 29 (A. A.) — Uzakşark- taki Fransız filosu kumandanı ami - ral Decoux, bugün Röyter muhabiri. ne Yaptığı beyanatla şöyle Söylemiş. tir: Japon “İngiliz - Fransiz müdafaa kon - feransı, tam bir muvaffakıyetle ne « ticelenmiştir. Bu konferanstan alı » nan neticeler, muhakkak ki, Uzak - şarktaki vaziyet üzerinde büyük bir tesir icra eyliyecektir. Bütün esaslı noktalar üzerinde anlaşmaya varıl - mıştır. Fransız ve İngiliz baş kuman darıları, yakında buluşarak fikir te. âtisi yapacaklar Ve buğünkü vaziye- ti tetkik eyliyeceklerdir. Kanadanın protestosu Ottava , 29 (A.A) — Künada hü. üzerine muharebeye girişmeden | kürneti, Tangçeu Misyonunun Japon tayyareleri tarafından bombardıma. nI üzerine protestan papası Cüswell ile refikasının öl i, Toleyo nez. ü, dinde..nrot Bi tir, Bk, banaa to, 'Hankeudaki Japon konsolosunun İngiliz konsolosuna teessürlerini be. yan etmiş olmasına rağmen yapıla » csktir. TAN ABERLERİ ,Gizli Tutulan Mülâkat Hitler - Mussolini Buluşmasını İngilizler Meydana Çıkardılar Gizli Görüşmede Mussolini'nin Hitlere İtidal Tavsiye Ettiği Söyleniyor Londra, 29 (Hususi) — Mussolininn geçen pazar günü Hitlerle görüştüğü hakkında muştur. Amerikada | Gümüş Fiyatları İki Gün İçinde İki Defa İndirildi Vaşington, 29 (A, A) — Hazine, ecnebi gümüşünün satın alma fiya. İni ons başına 40 çeniten 38 buçuk çente indirmiştir. Bu indirme, iki gün içinde yapı- lan ikinci indirmedir. Hazine erkânı, esbabi ne olduğunu söylemekten iintina — etmektedirler. Fakat salâhiyettar mahafil, Ameri - kan gümüş siyasetinin ne olacağı hakkında kongre tarafından bir ka - rar verilmeden evvel, & memlekete silalak anakara gi hal edilmek suretiyle damping yapıl” masına mâni olmak gayesinin takip edilmekte olduğunu söylemektedir » ler. Berlin, 29 (A.A.) — Ingiliz sefiri, i Hariciye Nezaretine, Ingihere hükü- İmetinin bir muhtirasını tevdi etmiş- tir. Bu muhtıra, Almanyaya yeni bir deniz itilâfı akdine allik olup, İlegiliz siyasetinin Almanyayı çember içine almağı asla istihdaf etmemekt? olduğuna dair Almanyaya teminat İ vermektedir. Ingiliz memorahdomunda ezcümle şöyle denilmektedir: Almanyanın Avrupanın her nere- İsinde olursa olsun bir harbe girmesi İtakdirinde İngilterenin behemehal İ Almanyaya karşı hasmane bir hattı hareket kabul etmesi mevzuubahis değildir. İngiltere hükümeti, Almanya ile harbetmek şöyle dursun, diğer mil letlerin hukukunu mürsifane naziri itibara almak suretiyle İngiliz . AL man münssebatmı iki memleketin ihtiyaçlarının mütekabilen tanınma. sı esasına İstinat ettirmeyi daima ve kuvvetle arzu etmiştir, Ve halen de bu arzudadır. İngiltere Almanyaya Bir Muhtıra Verdi Alman deniz ftlâfının | ılmiştır.. Şehir bayraklarla süslen- İngiliz « bahri vaziyette bir istikrar unsuru olduğunu ve her türlü faydasız silâh. lanma yarışına mâni olmakta bulun. duğunu ilâveye lüzum görür. Diğer taraftan Alman hükümeti, İngiltere hükümetini kararını ver - meden evvel vaziyeti tetkik etmeğe davet eylememiştir. İngiltere hükümeti, Alman hükü- meti ile birlikte sağlam bir (esasa müstenit açık ve kati bir anlaşmaya varmak imkânini tetkik etmeğe a - made bulunmaktadır. İngiltere hü! ğıdaki noktaları bilmek arzusunda. dır; 1 — Alman hü #tilâf akdi maksadiyle ne zaman mü. zakereye girişmek arzusundadır? ümeti, böyle bir 2 — Yeni itilâfın meriyeti zama. nında onun feshi veya tâdili halleri. ni derpiş edecek ve ber iki tarafca deler teklif etmek tösavv l yapılan neşriyat, Romanın res- meti, bilhassa asa. | mi mahafili tarafından tekzip edilmediği gibi teyit de edilme- mektetlir. Görüşme haberini Taymis gazetesi meydana koy- Mezkür gazete İtalyan gazetelerinin gecen hatta zartında Snvor Mussolininin nerede bulunduğunu günü gününe anlat- ——— tıklar halde geçen Pazar günü nere- de bulunduğundan bahsetmedikleri- ve etmiştir. Bir rivayete göre Sinyor Mus solini, Hitlere itidal tavsiyesinde bu- lunmak ihtiyacını hissederek bu giz- li mülâkata lüzum görmüştür. İtalya hava müsteşarı General Volle'nin Mareşal Göring ile iki ta- raf hava kuvvetleri arasmda teşriki mesai yapılan anlaşmalardan sonra vuku bulan bu mülâkata ehemmi- yet verilmektedir. Mülâkatın hakiki hedefi anlaşıl. mâmakla beraber mihver devletleri- nin şefleri arasında bu sirada gizli bir mülükatın vukuu, bütün siyasi mahafili birdenbire fsaliyete geçir- miştir. Hortaraf uyanık davranmıya en büyük ehemmiyeti vermekte ve ni pehi, gümüşü it.) demokrasiler sulh cephesinin en mü- him imtihan ile karşılandığına hük- | metmektedir. İzmitin Kurtuluş Bayramı Izmit, 29 (A.A) — İzmit'in kur- tuluşunun 19 uncu yıldönümü dün coşkun merasimle kutlanmıştır. Şeh rin methaline güzel bir takı zafer ya mişti. Saat 8.30 da halk, mektepli ve sporcular takı zaferin bulundu- ğu yere toplanmış bulunuyorlardı Bu sırada Türk askerinin İzmite gi- İrişini temsilen şehre dahil olan kah iraman bir kıta askerimiz halkın şid İdetli alkışları arasında takın altın- dan geçmiş ve bunu müteakip mek- tepliler, sporcular, bütün teşekkül- ler ve halk oradan Cümburiyet Ala- mına giderek Ebedi Şefimizin heyke İline çelenkler konulmuş ve bunu müteakıp muntazam bir resmi geçit yapılmıştır. Kafile alandan doğruca şehitliğe giderek İzmitin kurtulu- şunda şehit düşen kahramanların İ mezarları ziyaret edilmiş ve çelenk- ler konulmuştur. Yugoslav Münakalât Nazırı Belgrat, 29 (A.A) — Münakalât Nazir, B. Mehmet Spaho, vefat et- miştir. 1883 tarihinde doğmuş olan muvafakat edilebilecek ne gibi mad |! zundadır? tinin retsi idi, umaileyh, Bosha Müslüman cemaa- ——— | 0 Japonyanın Ağustos ortalarına doğru Çindeki bütün imtiyazlı mıntakaları işgal edeceği, ve ora- da İngiltere, Amerika ve Fransanın müesses tica- ri imtiyazlarını ilga edeceği haber verilmektedir. duğu anlaşılmıştır. Hitlerin mınt verilmektedir; Hitler, edecektir. İskalden evvel 72 » Uzak Şark hâdiselerinin Hitlerin plâniyle alâkadar ol- Uzak Şark hüdiseleri İngil- terenin Avrupada elini kolunu ba/ idiz kadar bekliyecek, sonrn derhal Danzigi işgal HÂDİSELERİN © Mimanya Ağustosta Püyük manevralara hazırlanmak. tadır, Bu manevralara 1,500,000 asker iştirik edecek- tir. Manevralar Garp cephesinde yapılacaktır. * ânı hakkında şu malü- vacak bir hale ge- âsasının 70 i Nazi olan eeklerdir. saade etmiyeceğini anı şehrin Almanyaya ilhakını ilân edecek- kdirde Polonyalılar derhal Danzlge yürüye- * Sovyet Rusya, İngilterenin Uzak Şarkta takip et- mekte olduğu hattı hareketi dikkatle takip et- mektedir. Chamberlain, mütecavizlerin mesele- leri kuvvete müracaat ederek halletmelerine mü- ilân edip duruyor, Uzak Şark hödisesi, Rusyanın nazarında, bu, iddianın ne de- receye kadar doğru olduğunu meydana çıkara. cak olan bir imtihan mevzuudur. İngiltere, Japon tehdidi karşısında yunuşarsa, Sooyetlerisiitfifer kı imzalamamaları ihtimali bile vardır. ELE z Ayyaşlığı in! Önlemek İçin! Yazan: B. FELEK akının maalesef hayli taam - müm etmiş bir âfet olduğunu görmek için Yeşilay cemiyetinin kıla vuzluğuna hacet yoktur. Genç ihtiyar, kadın erkek bu zeh» ri, bu sulu belâyı, yudum yudum, kadeh kadeh, bardak bardak, şişe şişe hattâ fıçı fıçı içmektedir. Bu bedmestliğin neticesi olarak İcürümler, cinayetler, cinnetler, hiya- İnetler ve çeşit çeşit ince hastalık « lar içtimai bünyemizi hırpalamakta ve aile ocağını yer yer söndürmek. tedir. Bunun böyle olduğu £ salâhiyetli makamlarca görüldüğü için rakının kolayca tedarik edilememesi çarele. ri derpiş edilmekte bulunuyor. Ra » kının büsbütün yasak edilmesi im. kâni olmadığı için bunu burada zik» retmiyorum, Güya büyük bir hayat unsuru imiş gibi üzerine titrediğimiz. bu mundar ve katil içkinin zararını tahdit için derecesi yâni sertliği in - dirilecek ve küçük şişeler yerine das İha pahalı olsun diye büyük şişeler « de satılacaktır. “Tanıdığım bir ayyâş bu tedbirleri işitmiş, bana geldi — İyi. Hoş! Hani biz de mem» nun değiliz bu zıkkımdan oOama bir kere ki müptelâsı olmuşuz. (Allah kurtarsın! Lâkin rakının zararını tah dit için derecesini düşürmek aksi bir tedbirdir. Zira sert rakı ile üç ka dehte keyif olan adam hafif rakı ile altı kadeh içecek ve daha çok para sarfedecektir. Şişelerin büyütülmesine Meyhanede kadehle içki içmeyenle. rin çoğu en ufak boy bir şişe raki a- lp evinde içer. Bu şişe bitince soka- &a çıkıp bir şişe daha almağa ya ü- şenir, yahut da bakkal kapadığı için bu arzusunu tahakkuk ettiremez. Lâkin küçük şişe piyasadan kal » kar da yerine büyük şişeler kaim o. lursa içecek adam, şişe büyüdü diye rakıdan vaz geçmez. Ne yapar yapar bir büyük şişe'alır. Yine evine gelir. Başına oturup içmeğe başlar. Eğer bir küçük şişelik mıktar içer de ge. İri kalanını ertesi akşama saklar diye düşünüyorsanız rakı içmek, © ayyaş ve akşamcı olmak ne demek olduğu. nu bilmiyorsunuz demektir. Önünde şişesi olan bir ayyaş onu bitirmeden zor kalkar, Küçük bir şişe ile çakır keyif olan akşamcı bu sefer büyük şişe ile zilzurna sarhoş olduğu gibi ber akşam içkiye verdiği para mik. tarı da aile bütçesinin zararına ola. rak artar. Onun İçin rakının kolayca tedarik ve istihlâk edilmesini önle » mek maksadiyle alınan bu tedbirler - izahatımdan anlaşıldığı üzere - sa kat ve yanlıştır. — Eh! Senin fikrince rakının ö- nüne geçmek için ne yapmalı? — Vallahi, bunu bana sormak bi. raz âbes olur ama aklıma geleni söy- liyeyim. Bir kere şarap ve bira gibi içkileri çok ucuzlatmalı; rakıyı da o nisbette pahalılaştırmalı, o âdeta lüks içkiler derecesine çıkarmalı. İngilterede olduğu gibi gece saat İon buçuktan sonra meyhane ve le. kantalarda rakı sattırmamalı. Bir okka patates satın alamadığı. İmız pazar günleri bile inhisar mad. desidir diye kolayca tedariki kabil 0. lan rakı satışmı mühim takyidata tâbi tutmalı, O derece ki; bir ma « halle bakkalı, bir tütüncü, hattâ bir manav dükkânında bulunması kabil olmasın! | Böylece belki yüzde yirmi beş o. tuz, önüne geçilebilsin! Bulgar Başvekili Berline Gidiyor Sofya, 29 (A.A) — B. Köseiva- nofun bir kaç aydanberi mukarrer ölan Berlin seyahatinin tarihi Tem- muz başlangıcı olarak tesbit edil- miştir. Başvekil, 3 Temmuzda Sof- yadan ayrılacaktır. Mumaileyh, Ber linde üç gün kalacaktır. m e Telavivde Suikastlar Kudüs, 29(A.A.)—Bu sabah Telaviv civarında yapılan sulkast - lerde 12 Arap ölmüş ve 4 Arap ya ralanmıştır. Ateş eden mütecaviz - lerden ekserisi Avrupalı kıyafetin - de idi,