17 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

17 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

Konya Vilâyetinde Faaliyet Cihanbeylide Nümune Köyü K uruluyor Vilâyet Dahilinde Güreşin Teşviki İçin Bir Güreşçi Grupu Konya, (TAN) — Cihanbeyli ka- zasında bir nümune köyü vücude ge- tirmek için tetkikatta bulunan hususi heyet mesaisini bitirmiştir. Bu iş İ- çin Böğrüdelik köyü münasi; müştür. Köy, derhal islah ve £ edilerek civarı icin nümune olacak- tır. Mezbaha ıslah edilecek Yeni vali, yanında sıhhat ve bay- tar müdürleri olduğu halde mezba- hayı gezmiş, et kesimi ve muayenesi, nakliyesi gibi işlerde gördüğü noksan ların tamamlanmasını emretmiştir. Belediye, mezbahayı kâtnilen sıhhi şeralte uygun bir hâle getirecektir. Yeni tayinler nonya jandarma koşutarı binba- şı Niyazi Yıldıran, Niğde vilâyetine | tayin edilmiş: Samsun janda: mandan muavini kaymakan Algur, Konyaya tayin edi miştir. Memleket hastanesi operatörü A- sil Mukbil Atakam. İzmir memleket hastanesi operatörlüğüne tı muştur. Yerine, Niğde menileket has tanesi baştabibi Ferit Eğilmez gel- miştir. Tuz Sevkiyatı Fuçadan Yapılacak Foça, (TAN) — Çamaltı tuzlasin- da istihsal edilen tuzların mühim bir xısmı buraya getirilip ambarlarda depo edilmek ve buradan vapurlara yükletilmek, ötedenberi âdeti oldu- ğu halde bir senedenberi nedense bundan vazgeçilmiştir. Ambarlar boş durmaktadır. Şimdi inhisarlar İdaresi, ambarla- ya tuz indirme ve ticaret vapurlarına tuz yükleme işlerini münakasaya koymuştur. Bu, Foçü tuz ambarla. rında yeniden faaliyete başlanılaca- ğına bir delil addedilmekte, bilhassa işsizleri sevindrmektedir. Askeri bir devri senevi Buradaki piyade kıtasının kurulu. şunun yıldönümü, merasimle tesit e dilmiştir. Izmir mevkii müstahkem bandosu da şenliklere iştirek etmiş, bütün gün eğlenilmiş, geceleyin a keri gazinoda bir balo verilmişti, Sünnet düğünü Kızılay cemiyeti bura şubesi, 65 yoksul köylü çocuğunu sünnet ettir- miye karar vermiştir. Sünnet düğü- nü 23 temmuzda Gererf köyünde pılacaktır. — Samsunda Yeni Eğitmen Mektepleri Samsun (TAN) — Havza kazası. na bağlı Hamlık köyünde açılan &| Hitmen kursu, intizamla devam edi- yor. Orada evvelce inşasına başlanan ve yarım kalan mektep binası, tadil; ve İkmal edilerek e; n namzetle- rine tahsis olunmuştur. Bu sene vilâyetimiz içinde, 50 ©- gitmenli mektep açılacaktır. Umurbey ve Safi Köylerinde : Geyve, (TAN) — Halkevi köycü- lük kolu azası, ilk defa olarak köy seyahatine çıkmış, Umurbey ve Saf! köylerine gitmişler, halkın ve dertlerile alâkadar olmuşl Kafileye dahil bulunan bir dişçi, diş- leri ağrıyanlara bakmış, onlars ilâç vermiştir. Bursada Köy Kursu Bursa, (TAN) — Köy kâtiplerile | nahiye ve kaza köy büroları kâtip-| leri kuzsu açılmıştır. Kursa devam «denlerin sayısı kırkı bulmaktadır. , Köyleri Dolaşıyor Yapılacak yollar Cümhuriyet meydanının ve çarşı içindeki Sarraflar caddesinin hökü - met önünden başlıyarak 320 metre- lik kısmının tamamen parka döşetil- mesine karar verilmiştir. Atatürk anıdının bulunduğu İs- «nsyon caddesinden bir kısmının as. | faltlanması için tetkikat icra edil -| mektedir. Güreşçiler teşvik ediliyor Bozkır, (TAN) — Konya valisi, Dem vilâyet içinde güreşe rağbeti ar- tırmak, ve hem de Izmir fuarında yapılacak müsabakalara girecek Kon ya güreşçileri için bir hazırlık ol - mak üzere, Konya şehrindeki güreş- ri, vilâyete merbut kaza, nahiye ve köylerde dolaşmıya memur et- miştir. 12 güreşçiden mürekkep bir ka- İ İfile, buraya da gelmiş, dört gün kal mıştır. Bu müddet içinde müteaddit güreş gösterileri yapmış ve halkımız. da güreşe karşı alâka uyandırmıştır. Kati'e, Bozkırlı bir kaç gençte güre- İat görmüş ve bunların izin di- le hare- şe fazla İst ğer yerlerinde de avni sun ket edilecektir. Aksarayda İhtilâfli Arazi Konya Aksarayı (TAN) — Kaza- mıza bağlı Hacı Mahmutuşağı köy- lüleri Ne Koçhisar ilçesine bağlı Oy- maağaç ve Kurtini köylüleri arasın. da, yıllardanberi kayga sebebi olan terla ve hudut meselesi halledil; tir. Aksaray kaymakamı Namık Ki rayel, tahrirat kâtibi Tahsin Uluçay, tapu memuru Mgihittin Güler, va- ridat memuru Ahmet nsoy, ile Koçhisar kaymakayından ve Anka. tadan gelen varidat ve fapu şefle - rinden İki zattan teşekkü) eden ko- misyon hem mahallinde tetkikatta bulunmuş. hem eski kayıtları tetkik etmiştir. Neticede münazaslı tarla- Jağın, Hacı Mahmutuşağı köyüne sit alduğu anlaşılmış ve tapularının o köy ahalisine verilmesi kararlaştırıl. mıştır. Mahsul iyi deği Bu yil vaktinde yağmur yağmadı- 41, yağdığı zaman da külliyetli zarar verdiği cihetle, kazamızda mahsul vaziyetinin pek iyi olmadığı anlaşıl- makta, bazı köylülerin de çalışmak Için komşu vilâyetlere «ittikleri gö- rülmektedir. Samsunda Su Sıkıntısı Var Samsun — Burada çıkan bir ga zete, son bir kaç ayda, muhtelif se. beplerle, on ve belki de daha fazla şeşmenin kaldırılmış, bir kısım çeşme lerin de yerleri de; lmiş olma- sından şikâyet etmektedir. Güzele, bü çeşmelerin evvelce hesaplanarak, hem halkın su ihtiyacını temin et - mesi, hem de yangın ihtimellerine karşı yapılmış olduğunu, şimdi hul- kın çeşme başlarında birikip su 51. kıntısı çektiğini yazmaktadır. Orhanelinde Bir Kadın Kaçırma Orhaneli (TAN) — Demirci kö- yünden Süleyman karısı 338 doğum. lu Zeynep Çam, arpa torlasında ça- lişırken Semerci köyünden 335 do- ğumlu Hali! Yardımcı tarafından osb ren kaçırılmıştır. Mütecaviz üç saat sonra, sığındığı ormanda yükalan- mıştır, Son Bir Hafta İçinde Zahire Borsasında Yapılan Satışlar BUĞDAY: Buğday piyasalarında bu hafta! o SUSAM: içinde hiç bir tebeddülât olmamış -| (o Fiyatlarda tebeddülüt olmamış - tir. Toprak mahsulleri Ofisi | şehrin|tir. Yeni mahsulün yaklaşması ve ihtiyacına göre Anadoludaki stokla. |rekoltenin geçen seneye nisbetle da. rından celbetmektedir. ba iyi olması, stok sahiplerini düşün- Sert buğday üzerine Almanya - İdürmektedir. Yeni susam mahsulü, dan talep varsa da, Alman permi da. |alivre olarak beher kilosu 15 kuruşa aralarında satılmaktadır. İiresi Türk buğd. rının beher to - nune cif Hamburg 55 lira verdikleri cihetle işler olamamaktadır. ARPA: Dahili sarfiyata kifayet etmiye - cek derecede az mal gelmekte oldu. ğundan ve piyasada fazla (talepler dolayısıyle fiyatlarda tereffü husule geliniştir. 4,10 paraya kadar satılan Trakya çuvallı arpalar, 4,20 paraya yüksel Piyasa sağlam olarak kapanmı PİRİN Ni Piyasalar bir karardadır. Ekstra mallar derhal müşteri bulmaktadır. Orhangazi gyarı birinci mallar, 29. 30, Kurşunlu Tosyalar 28. 26.5 ku. Meşin Ve Sahtiyan İmalâtı Artıyor Meşin ve sahtiyan imalâtı gittik. çe inkişaf etmektedir. Yerli mamu - lâtının Almanyaya ihraç © edilmesi r. Her senenin İstihsalâ. tından mühim bir kısmı ihraç edildi. Bi için bu sanatın ilerlemesi için fa aliyet artmaktadır. Bununla bera - ber stok kalmamıştır. & Almanyada permi fiyatları sif 110 kuruştan ve yüzde yirmi ikincili şartiyle satıl - maktadır, Şayet Almanlar permi fi. yatların düşürmek İsteyecek olur iarsa ihracat yapılmıyacaktır. Mem - leket dahilindeki sarfiyat dolayısıy- le imalâtın zarar görmesine de ihti- mal verilmemektedir. Almanyadan başka bir mıktar mal Çekoslovakya. ya gönderilmektedir, Diğer memle - ketler için arâsira talepler gelmek - tedir. Eskiden bu malları Rusva da- hi çekmekteydi. — 0m. İzmirde Yoksul Çocuklar Yurdu Izmir, 16 (A.A.) — Vilâyetin yoksul ve zayıf çocuk için Bucada tesis ettiği Kinderhaym dün açılmış ve çocuklar bahçedeki binalara yer. leştirilmişlerdir. Burada mektepler açılıncaya kadar doktor nezareti al tında kalacak olan bü yavruların bü- tün eğlence ve istimhat ihtiyaçları temin edilmiştir. : i —— Bir Çocuk, Bir İhtiyarın | 360 Lirasını Çaldı Beşiktaşta oturan 63 yaşında Mah- mut dün Floryaya gitmiş, para ver. memek için plâj harici bir yere gi dip soyunmuş, cebinde 360 lirası bu- lunan caketini sahilde bırakarak de nize girmiştir. Sabıkalı plâj kursızlarından Hüse. yin Seyfi isminde 14 yaşında bir ço- cuk Mahmudun tam başını suya sok- tuğu bir sırada elbiseleri alıp kaç) mağ başlamıştır. Fakat çocuk henüz! kaybolmadan İşin farkına varen| Mahmut, çıplak olduğundan onun arkasından koşamamış ve avazı çık. tığı kadar bağırarak polisi haberdar etmeğe çalışmıştır. İhtiyarın sesini dayan hırsız ya- kayı ele vereceğini anlıyarak elbise- | leri atmış, fakat cebindeki 360 Tlra- yı alıp ortadan kaybolmuştur. Biraz #onra elbiseleri yanma götürülen Mahmut peralarınm yerinde yeller estiğini görünce ağlamağı başla mıştır. Biraz sonra Hüseyin Seyfi paralarla beraber yakalanmıştır. —— İstanbul - İzmir Tayyare Seferleri izmir, 16 (A.A.) — İzmir . İstan-| bul arasında doğru hava seferlerine on beş güne kadar başlanacaktır. Örnek Köyünde Mezbaha İzmir, 16 (A.A) — Karşıyakada- ki örnek köyünde bir mezbaha Ya- Palmıştır. kadar muameleler olmuştur. TİFTİK: Bu hafta içinde İstanbulda 950 balye tiftik satılmıştır. Bu malların daha ziyadesi, İngiltere için olduğu Janlaşılmıştır, Alman alıcıları ise, da- ha ziyade Anadoludan mal O tedarik etmektedirler. Sovyetler henüz ye niden mübayaata başlamamışlardır. YAPAK:; Kıvirerk İnce mallara talep ha - raretle devam etmektedir. e Gerek Almanya gerekse yerli fabrikalar bu mallarla ehemmiyetle alâkadar ol - maktadırlar, Anadolu malları üzeri. ne talep nisbeten azdır. Satıs (70) balyadır. Hububat Ve Zahire Bu Sene Bol Ege, Trakya ve cenup vilâyetle - ri mintakalarında 1939 senesi rekol. tesi idrak edilmiştir. o Hububat ve manlaşmış ve anbarlara kaldırılmış. manlaşmış ve ambarlara kaldırılmış. tır, Bu seneki randıman vaziyetine gö. re mahsulün geçen seneye nazaran yüzde 25 - 30 nisbetinde fazla olduğu piyasamıza gelen malümattan anla - sılmıştır. — o Müzeye Konacak Kitaplar | Kütüphanelerde mevcut müzelik | kıymetli eserlerin daha iyi koruna. bilmesi için bir mütehassıs heyet ta- rafından seçilerek müzelere nakli kararlaştırılmıştır. Atletizm iMüsabakaları Güzel Oldu (Başı 6 ncıda) Gülle Rumen, Türk, Yunan atletleri iştirak ettiler. Bu müsabakada A. teş İbrahim ikinci olmakla beraber iyi bir derece yaptı. Ve formunda olduğunu gösterdi. Neticeler şu oL. du: 1 — Gras (Rumen) 14.36, 2 — Ateş İbrahim (Türk) 14,12 3 — Arat (Türk) 13,75 200 metre Bu müsabaka da çok heyecanlı geçti. Yunanlı müsabakanın Ka. vurisi idi. Nitekim güzel bir koşu Yaparak birinciliği aldı. Dereceler şöyle oldu: 1 — Lâmbrakis (Yunan) 22:5 2 — Muzaffer © (Haydarpaşa) 229. 3 — Melih (Fenerbahçe) 23 Uç adım Müsabakaya Yunan (oLâbrakis ile dört Türk atleti iştirak etti. Ve Türk atleti Yavru bu meşhur Yu - nan atletinden birinciliği almağa muvaffak oldu. 1 — Yavru (Galatasaray! 13.90. 2 — Lâmbrakis (Yunan) 13.83 3 — Ömer (Ankara) 13.67. 4 X 100 bayrak Bu müsabaka iki Türk ekibi a. rasında oldu. 1 — Beyaz takım 44, 2 — Kırmızı takım 45 Müsabakalardan sonra general Cemit Taner de derece (alanlara kupa ve madalyalarını verdi. Ve bu güzel spor günü de nihayet bul Zahirenin bir kısmı tamamen har .! du. ni Ankra ti mu civarında kalorifer, elektrik ve sihhi tesisatı da dahil olmak üzere bir haâtane binası inşası kapalı zarf usuliyle ve va. hidi fiyat üzerinden eksiltmeye konmuştur. 1 — Bu inşaatın muhammen bedeli 285,000 “iki yüz seksen beş bin” liradır. — İstekliler bu işe ait şartname vessir evrakı Devlet Demiryolla- rinin Ankara ve Sirkeci veznelerinden 14,25 lira bedel mukabilinde ala. bilirler, / 3 — Eksiltme, 81.7.939 tarihinde pazartesi günü saat 16 da da Devlet Demiryolları yol dairesinde toplanacak imerkez birinci misyonunca yapılacaktır 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin teklif mektupları İle birlikte aşağıda yazılı teminat ve vesaiki aynı gün saat 15 e kadar ko. misyona tevdi etmiş olmaları lâzımdır. a — 2490 sayılı kanun ahkâmuna uygun olarak 15150 Jiralık mu. vakkat teminat, b — Bu kanunun tayin ettiği vesikalar, e — İsteklinin en az yüz bin lira kıymetinde emsali b, başarmış olduğuna dair vesika. Aletinden bu işe mahsus alınmış ehliyet vesika- ihale tarihinden en #2 sekiz gün evvel bir isti. da ile müracaat edilmesi ve vesikanm verilmesine esas olacak belgele. rin istidaya raptı lâzımdır. (2891” “5045” 2 ii. Muhammen bedeli 57500 lira olan 68 kalem İngiliz | lokomotif ye dekleri 28.8-939 pazertesi günü saat 15.30 da kapalı zarf usuliyle An. karada idare binasında satın alınacaktır. Bu işe girmek isteyenlerin 4125 liralık muvakkat teminat ile kanu. nun tayin ettiği vesikaları ve tekliflerini aynı gün saat 14,30 a kadar ko. misyon reisliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler 287 kuruşa Ankara ve Haydarpaşa veznel maktadır. (5064) * Bir yıl içinde İzmit deposu namına gelecek olan takriben 5000 ton maden kömürünün 3700 tonunun İzmite ve 1300 tonunun da Adapa. zarında vagonlardan ye irilmesi ve ayni miktar kömürlerin yine âyni yerlerde yerden makina ve icabında vagonlara yükletilme işleri açık eksiltme suretile 7/8/939 tarihinde saat 15 de H. Paşada gar bi- nasında birinci işletme komisyonu tarafından münakasaya konmuştur. Muhammen bedel: Beher tonun yüklemesi 40 ve indirmesi de 30 kuruştur. Eksiltmeye girmek istiyenler kanunun 262.50 liralık muvakkat te edilen saatte komisyona müre Bu işe ait şartnameler komisyondan ve İzmit deposile Adapazarı istasyon şefliğinden parasız olarak verilir. (5245) ir inşaat işini rinde satıl tayin ettiği vessikle ve birlikte eksiltme günü tayin TEL: 24310 Üniversite Rektörlüğünden : Orta öğretim müesseselerine yabancı dil öğretmeni yetiştirmek mak- sadiyle Fransızca İngilizce ve Almanca kurslarına yeniden talebe kabul edilecektir. Kabul edilenler ayda 30 ar lira harçlık ile bir yıl yabancı dil kurslarına devam edecek ve tedrisatta muvaffak olanlar bir yıl da dilini öğrendikleri yabancı memlekete gönderileceklerdir. Seçme sınavları 25 ve 2ö eylül pazartesi ve salı günlerinde İstanbul Üniversitesinde yapılacaktır. Sınavlata iştirak edebilmek için: 1 —Türk olmak, 2 — Yerli veyr yabancı bir kolej veya liseden veyahut bir öğretmen okulundan mezun olmak (olgunluk şart değildir.) 3 — Üniversitede 22 ve 23 eylül 1939 günlerinde teşkil edilecek sağ. lık komisyonunca muayene edilerek tahsile mani bir hali olmadığını bil- diren bir zapor almış bulunmak şarttır. Sınavda muvaffak olanlardan, tahsil müddetlerinin ici misli Maarif Vekâleti emrinde çalışacaklarını tesbit oden bir taahhütname almacaktır. Tedrisat sahahtan akşama kadar devam edeceğinden kurs tale. besinin hariçte hiç hir işle meşgul almamaları şarttır. Taliplerin tahsil vesikaları ve 6 adet fotoğraflariyle birlikte 20.9- 939 çarşamba günü akşamına kader Üniversile tedris işleri direktörlü. ğüne müracaatları, (5208) Maarif Vekilliğinden: Vekilliğimiz Neşriyat müdürlüğü kadrosunda derleme Memurluğu münhaidir. Bu jişe almacak memurun yüksek mektep mezunu olması ve asker. lik vazifesini yapmış bulunması şarttır. Edebiyat fakültesi merunu o. lanlar ve ecnebi dil bilenler tercih olunacaktır. Taliplerin 20/V11/939 persembe günü akşamına kadar müsbit ev- rak ve fotoğrafları ilişik birer Istida ie Vekilliğimiz Neşriyat müdür. lüğüne müracaatları Vizımdır. İstekliler arasında yapılacak müsabaka, nın yeri ve tarihi alâkadarlara ayrıca bildirilecektir. (2962) (5140) 30 lira asli maaşlı M. M. Vekâletinden: Muhtelif mahajlerde benzin iştigal eden firmaların lâzım üzere ları, tankları yaptırrlacağından bu işlerle gelen izahatı almak ve tekliflerini yapmak Ankarada M. M. Vekâleti İnşaat şubesi müdürlüğüne müracaat. (4128) (173)