19 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

19 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

5 PO BALKANLARA ÜMİTLİ GİDEBİLİRİZ || | Salatasaray Kıymetli atletimiz Gören 400 metreyi birincilikle bitirirken.. AtletlerFener Stadında - İyilmtihan Beden terbiyesi atletizm federas- , yonu 16 temmuzda muhtelif prog” 'Yamlı bir enternasyonal atletizm mü. sabakası yaptı. Bu müsabakalara yine atletizm fe- > derasyonunun isimlerini» tayin et- “diği Balkanların sekiz muhtelif me safe şampiyonu ile iki Mısırlı atlet iştirak etti. Bu temastan ne bekliyorduk? Bütün spor şubelerinde olduğu gi- bi atletizmde de her şubeden daha 82 ecnebi temas yaptığımızı bilmem “yazmıya lüzum var mıdır? Kara sporlarının üç en büyük branşı olan güreş, futbol ve atletizm. den güreş Avrupa, Balkan ve arada milletler arası temaslar , gibi faali- lerile en çok temsili, resmi mü. | © sabakalar yapan bir şubedir: Bunun- | im beraber bu bile onun tam inkişa- “fına kâli değildir. Futbol, daha ziya. | » de klüp takımlarının hususi temas- larile geçinmektedir. Taktım sporları | içinde bu tarz temsili temaslara ter- | cih etmelidir. Çünkü, temsili mü- sabakalar devşirme usulile yapılmış suni ekipleri karşılaştırdığı için bu temaslarda takım oyumu denilen ve adamların uzun zaman beraber. ce çalışmalarile elde edilen ve fut- | bole cem'i oyun karakterini veren | opluluk hünerleri pek gösterilemez. at klüp takımları biribirile çar- pişırsa tabii bu cihet daha iyi inkişaf eder. ne Atletizme gelince; bu şubede ar- tık Adeta bir siyasi zaruret halini al mış olan Balkan oyunlarından başka hiçbir cenebi temas yapılamadığın. | dan gençlerimizin müsabaka kabili. yeti dalma rakiplerinden aşağı kal- maktadır. Bir atlet ne kadar kabili i, ne derece mâhür olursa olsun, eynelmilel müsabakaların heyecan tabiyesine alışmamış olursa ken- dinden daha zayıf, fakat daha tecrü. beli rakibine mağlüp olur, İşte atletizm federasyonumüzun temmuz ortasında yaptığı enternas- yonal müsabakanın birinci sebebi, ıklarımıza müsabaka imkânı ver- mektir, © Öğrendiğimize nazaran bu müsa- “bakalar her söne temmuz içinde ve “hattâ biraz daha geniş bir programla tekrar edilecek ve davet edilen Bak “kan memleketlerinin mukabeleleri de temin olunmak suretile senede Balkan oyunlarından başka en &z dört beynelmilel müsabaka yapılma ına çalışılacaktır. 3 Pazar günkü müsabakalarda tam formunda olan Yunanlılarla, Rumen- mukabil bizim atletlerden hiç- isinin, henüz formunun zirvesine rarmadığını düşünürsek alınan meti- eri memnuniyetle karşılamak lâ- zim gelir. 5000 metrede Rıza Maksudun mp yüzünden yarışı tehketmesi is- edilirse hepsi Balkan şampi- yonları arasından seçilmiş olan mi- 'safirlerimizin kazandıkları müsaba- b Geçirdil Daha altı defa antrenman yapa bilmiş olan Ateş Ibrahimin Balkan gülle şampiyonu Romanyalı Gura- nın akabinde 14,12 metre gülle atışı, (Arat)in 13,75 gibi vaktile Balkan- larda ikincilik temin eden bir derece yapışı, iki gün evvel trenle Alman- yadan gelmiş olan (Fikret) in 100 metrede Yunan şampiyonu Lambra- kis'i mağlüp edişi, 400 metreds de Gö renin Istartakos, Obeyd gibi 2 mühim ve kuvvetli hasmı yenerek 51 küsur zamanla birinci oluşu, (J nin 1,83 metre yüksek atlayışı, bu sene eline disk almamış olan Yusufun 42 metreden fazla disk atışı, Rıza Muk- sudun alışmadığı B00 metreyi 2 da- kikaya yakın iyibir zamanda 'biti-| rişi, 110 met zamandı rede Faiğin rakipsiz o- kazanışı ve Muza(ferin 200 | metreyi 23 ten aşağı koşüğu sevinile- | cek neticelerdir. Şimdiye kadar yapılan müşahade- ler göstermiştir ki, bizim atletlerin mevsim başından bizaz sonra yoni haziran ortalarına doğru bir yükse- liş devresi vardır. Ondan sonra de- receler düşmiye başlar. Ağustos ba- şında en aşağı noktaya varırlar. A- ğustos on beşinden sonra tekrar çık- mıya başlarlar. “ Eylül on beşte en yüksek dereceye çıkarlar, Şu halde temmuz ortaları bizim için vasat bir performans seviyesidir. Buna rağ- men pazar günü güzel neticeler elde edilmiştir. Bu arada sevinilecek şeylerden bi- ri de mesel büyüklerin 100 metre yarışmı kazanın Fikretin zamanı 11,2 saniye iken üçüncü kategori kü- çüklerin 100 metre zamanının 113 saniye oluşudur. Günün daha iyi bitmesi beklenen yarışlarından üçü atlamalar idi. Uzun atlamada Muzaffer 7,37 met- re rekor yapmış ve pazar günü bunu 7,35 metre ile hemen hemen eğale etmiş olan Lambrakisi yenmesi bek- lenemez idi. Lâkin her halde 7,10 at- lamış olan bu delikanlının 6,77 den daha iyi bir netice alması bihakkın beklenebilirdi. Bu eksik neticeyi iki şeye hamle- debiliriz; Birisi beynelmilel müsabu- kalarda olan teerübesizliği ve bu yüzden uğradığı heyecan. İkircisi memlekette bu mesafsde kendisini ehdit edecek başka rakip bulunma» yışı yüzünden hasıl olan zararlı iti- madı nefs. Üçüncü teknik bir sebep te kum havuzuna düşerken yüzü ko- yun plönjon yapamayışıdır. Daha şimdiden Türkiye 200 metre ve W- zun atlama şampiyonu olan bu genç atlet, iyi çalışırsa, iki sene içinde Ba'kanların en mühim atletlerinden İbelki de şampiyonlarından biri ola- bilir, Ciddi ve metodik çalışmakla, Sırıkla atlamada Muhittinin 3,60 yapması bekleniyordu. Çıtayı aşma tarzına nazaran bu irtifa bu genç İ- çin kolayca aşılacak bir yükseklik i- di. Lâkin bir taraftan rakibi olma - calar bizim gençlerin hasımlarından olan fark'arı da pek azdır. ması, diğer taraftan çıtayı aştıktan, we sırığı bıraktıktan sonra cilerini 15,0 Seniye yaraya om | Demirspor Maçları Sarı kırmızılıların tayin için Demirspor mayları üze- rinde verilen kararları itiraz ede- ceklerini evvelce keydetmiştik. En mühim mesele hasılatın teksimi idi. Gâlatassray bu mağlar hasılatının #ki klübe verilmesihi istiyorlardı, Genel Direktör, bu müracaati hüs- nü telâkki etmiş, hasılatı tamamen bu iki klübe bırakmıştır. Fakat bu Klüplere deplasman parası yerilmiye- cek, hasılattan alacakları paradan s& yahat masraflarını yapacaklardır. * Fenerbahçelilerin Balkan Turnesi Fenerbahçeliler, bu sene milli kü- mede aldıkları muvaffakıyetin neti: celerinden sonra, gelecek seneki in sabakalara takımlarım “İyi bir şe- kilde çıkarmak gayesfle bu sene se- zon yapmamıya kurar verdiklerini haber aldik. Sarı lâcivertliler lig maç Jen başlamadan evvel gelecek şam- piyonada çıkaracakları takımla bir | Balkan turnesi yapacakları söylen- mektedir. lidare heyeti, bu İzim gelen teşebbüsü yapmış ve haberata başlamıştır. Bu seyahate 25 kişilik bir kadro iştirak edecektir. ampiyonluğu Merkezi Avrupa Kupasında Slavya Tasfiyeye Uğradı Merkezi Avrupü kupası “mâğlari er imera gratta Beogradski ile 'yaptığı maçı 3 - 0 kaybettikten sonra bu hafta Pragda 2 - 1 galibiyetle bitirmişse de gol farkile tasfiyeye uğramış, bu su- retle Yugoslav takımı dömi finale kalmıştır. Yugoslavların aldıkları bu neticelar Avrupa spor efkârı umü- miyesini şarırtmıştır. Slavya - Beogradski maçmın ilk devresinde birinci golü Slavyalılar yapmışlar, gollerin biribirini takip edeceği tahmin edilirken Yugoslav- lar beraberliği temin etmekte gecik- memişlerdir. Bir gol daha kaydeden Slavyalılar ancak 2 - 1 galip gele bilmişlerdir. Kürek Müsabakaları İ Su sporları ajanlığı tarafından ter- | tip edilen kürek müsabakalarinın' bi- caktır. Bu müsabakalar teşvik mah yetindedir. Her sene denizci klüple rimiz arasında büyük bir rekabet do- ğuran bu deniz sporunun bu sene de İayni slâkayı uyandıracağı şüphesiz. dir. Bize bu ilk müsabakalar klüple- rimizin bu seneki vaziyetlerini gös- termek noktasından mühimdir, Ayni zamanda Şeref stadı yüzme havuzunda da yüzme müsabakaları- na devam edilecektir. —— —— tamamen havaya kaldırmayı ihmal edişinden dolayı 3,40 ta kalmıştır. Uç adıma gelince; 935 Balkan ©- yunlarında 14 metreden uzun iki at- letimiz varken şimdi 13,90 gibi bir ölçü bizi tatmin etmedi. Bu yarış de- diğimiz, ölçü ile kazanmış olen Yav- runun bünyesi 15 metrelik bir atlet yapısıdır. Yalnız san adımda kum ha- vuzuna düşerken havadan paraşütle iner gibi dimdik değil ayaklar ve el lerini ileri uzatmış, kapalı bir kavis şeklinde düşmesini talim etmelidir. Misafir ekipler, reislerinin de ba- na söylediği gibi çoğu gençlerden mürekkep olan ümitli takımımıza, Veysi, Irfan, Karakaş, hattâ Raif gibi, eski, tecrübedide atletleri de i- lâve ederek ekibi zenginleştirip dik- katli ve ciddi bir çalıştırına ile yetiş- #irir isek onuncu senei devriyesi A- tinada parlak merasimle tesit edile- cek olan Balkan oyunlarında şimdi- lik en yakın rakiplerimiz ölan Ru- menleri tehdit edebiliriz. rincisi bu hafta Yenikapıda yapılar İİT UNİ Kör İtalyanların Hava Baskınında Vazifeleri Olacak Yazan: Naci SADULLAH talyanlar, garabet göstermek: ten yana, Amerikalıları bas” tırmıya başladılar. Meselâ, gazete lerde okuduğuma göre, İtalyada, | acaip bir karar daha verilmiş: Kör İtalyanlar; tayyare hücumlarma kar- $1 yapılacak müdafan harekâtında kullanılacaklarmış: Zira körlerin, u- zaktan ses duyma kabiliyetleri çok| fazla imiş, Maksadı anlıyorsunuz ya? Kör İtalyanlar, tehlikenin yaklaştığını bildirir bildirmez açıkgöz İtalyanlar tabanları yağlıyacaklar! Fakat İtalyan milletinin düştüğü vaziyete bakın: Tehlikeyi artık kör- leri bile görebiliyor!, * “Komik,, refikimizin o yazdığına göre, dünyanın bilmem neresinde | bir köpek varmış hiç havlamadan © yaşıyormuş. Ba; kalırsa, yirminci asrın bu köpeğe verebileceği sıfat şudur “— İdeal insan!” Eğer bu köpeğin de ömrü vefa e derse, muhakkak büyük adam olur: Zira emperyalist devletlerden birisi onu, mandası altındaki milletlerden birisinin başına geçirecektir. * ine “Komik,, refikimizin birinci sayfasında, birkaç gündür, çerçeve nde şu serlâvha intişar ediy ! “— Gizli haberler!,, Vâkıâ refikimiz, bu serlâvhayı at. makta haksız değil: Zira bizim end- dede ötedenberi meşhur bir darbı mesel vardır: otuz senedir l “—< Bir'sirtin düyüulmamasını İse m, onu “Son Poşta,, sa.yaz'i” Fakat dün- merak ettim, ve refi- kimizin veni açtığı bu sütutdaki ha- vadisleri öğrenmek istedim: Bu giz. Hi haberler () in hepsi de şu cüm- leyle başlıyordu: “.- İngiliz gazetelerinin yazdı na göre... “— Fransız gazetelerinin yazdığı" yorsunuz ya? “Komik,, refi- kimiz artık, sütunlarında bütün dünyaya şayi olmuş hadgdisleri de gizlemiye çalışıyor. Acaba muhte. rem refikimiz, Fransız ve İngiliz ga- zetelerinde nesrolunan havadislerin de, kendi sayfalarında intişar eden- ler gibi hiç kimse tarafından okun- madığını ve gizli kaldığını mı san yor dersiniz? İzmirde Tramvaylar Kaldırılacak İzmir, (TAN) — Belediyenin , ih. das edeceği yeni otobüs servisleri ile, şehrin iç kısımları da nakil vasıtasi- na kavuşmuş olacaktır. Yeni otobüs- ler Eşref Paşaya kadar sefer yapa- caklar; bu arada İkiçeşmelik ve Me- zarlıkbaşı semtleri halkı de otobüs- lerden istifade edeceklerdir. Ko- nak — Eşref Paşa servisleri, Fevzi Paşa bulvarı, Mimar Kemalettin Ça. vuş, İsmet Paşa bulvarı, Mezarlık.| başını takiben İkiçeşmeliğe, oradan | da Eşref Paşaya uzatılacaktır. Güzelyalı semti otobüs. seferleri, yolun parke olarak inşasını mütes. kıp başlıyacaktır. Belediye; elek. trik — tramvay şirketinin hükümet. çe mübayaasını ve belediyeye devri. ni müteakıp elektrikli tramvayı kal. dırmayı ve bu hatta da yalnız oto. büs işletmeyi düşünmektedir. | İ ——e ilğazda Köy Gezisi Ilgaz, (TAN) — Halkevi Reisi Mus tafa Akmanın riyaseti altında bulu- nan bir kafile, buradan on beş kilo- metre üzaktaki Yenice köyüne git- miş, köylünün dertlerini dinlemiştir. Reis, köy kalkınması için yapılması İlkzım gelen işleri anlatmış, doktor binbaşı Nusret hastaları muayene etmiş, bir kısmına reçete verilmiş, fakir olan diğer kısmına, ilâçlarını Halkevinden almaları bildirilmiştir. Balık Ihracatını Arttırmak İstiyorlar İstihsalâtın Artması İçin Kaç Senelik Kunturatlar Aydın, (TAN) — Yilâyetimiz &- çinde balıkçılık ve balık ticareti ol- dukça ehemmiyetli bir mevki tui- maktadır. Aydinı baştanbaşa kateden Büyük Mendetes nehrinden çıkarılan Sazan, yayın balıkları ve sarı balıklar yalnız. vilâyetimiz muhitinde | istihlâk e: mekteğir. Menderes mansabi diva- rındaki dalyanlardan istihsal olunan balıkların çoğu Yunanistüna ihraç e- dilmekte, bir kısmı da Aydın, izmir ve hattâ Istanbul piyasalarında sar- folunmaktadır. Vilâyetimizi Eçe denizine bağlıyan Söke kazasının dât sahillerinde dev. let malı dört dalyan, biraz. içerde, Menderes nehrile Bafa gölü arasın- daki Sakız butnunda da şahıs malı bir dalyan vardır. Bu sonüncusunda kefal, dil balığı, devlet malı dalyan- larda ise kefal, çipru, levrek. mavro, dil balığı istihsal edilmektedir. Devlet mali dalyanlar daha mak- bul balık saydeylediği halde yıllık 1s- #abii senelerde 100 - 125 bin kiloyu, Sakız burnu dalyanında ise 125 - 150 bin kiloyu bulmaktadır. Bunun sebebi şudur: Sakız burnu dalyanı şahsa ait ol- duğu için, fenni tesisatla teçhiz e dilmekte, istihsalât gittikçe artırıl. makadır. Halbuki devlet dalyanları da kısa müddetlerle mi i için olduğu gibi fennin terakkiyatından istifade edi- lememektedir. Bu dalyanlar hükü - metçe uzun müddetle kiraya verile- cek olursü fenni tesisat vücüde geti- rilmesine imkân hasıl olacağı ve bun dan da bütün memleketin İstifade e- Bu Sene İhracattan Vazgeçilme Izmir, (TAN) — Yaş üzüm ihra- cat mevsimi başlamıştır. Faka: bu se- ne ihracat için hiçbir hazırlık yapıl- namıştır. Tasfiye edilen (Tariş) ü züm kurumu yerine, satiş kooperatif- leri birliğinin bu işi geçen sene gibi rmesi de muvafık görül Zira geçen eenenin yaş ü- züm İhracatı zararla kapatılmıştır. Ancak bir tecrübe mahiyetinde olan bu ihracattan elde edilen neticelerin eyâsbet olduğunu ve bu sene yaş Ü- zümlerimiz iyi ambaksjlarla ihraç e- dilecek olursa zarar edilmiyeceği, bel ki de kâr temin ödileceğini söyliyen- ler vardır. Iki senelik devamlı bir çalışma ne- ticesinıle gerek Londra piyasası ve gerek Alman piyasaları Türk kuru üzümlerine olduğu gibi, yaş üzüm- lerimize de alışmış, mahsullerimiz 0- ralarda, nefasetlerj itidarile hususi bir mevki kazanmıştır. Geçen sene İngiltere kralının sofrasına kadar çı- an Kozak yaylasının nefiz yaş Ü- zümleri, Londrada üdeta kapışılmış- tır. Hariçte bu derece alâka uysndı- rabildikten, mahsulü aratmak imk3- nmı kazandıktan sonra ihracatı bi- rakmak, muhakkak ki, yanlıştır. A- tadan zaman geçirdikten sonra te* tar yaş üzüm ihracını başlanacak ©- lursa, bu yeni İptidada zararı mucip olacaktır. Halbuki işte geçen senede zarara katlemılmıştız. Yaş üzüm ihracatının üçüncü veya dördüncü senelerinde mühim bir kâr temin edilemese bile zararın büsbütün ortadan kalkacağı- nı veya çok azalacağını iddia eden- ler vardır. Sonra, yaş üzüm sevkıyatı artacak olursa, kuru üzüm fiyatlarının yük- seleceği ve bundan müstahsilin is tifade edeceği ileri sürülmektedir. Kozak yaylasındaki ve Karaburun- daki üzüm müstahsili, bu sene min- takalarından yaş üzüm sevkıyatı için mübayaatta bulunulmıyacağını du - Yaş İhraç Edilmiyecek mi? Devlet Dalyanlarının Bir la Kiralanması İsteniyor kliring ve takas gibi usuller, balık ihracatını tahdit etmektedir. Çünkü balık, kokan bir madde olduğu için bu kayıtlara sığmamaktadır. Takyi- dat mümkün mertebe kaldırıldığı derecede ihracatın da artacağına şüphesiz nazarile bakılıyor. Diri yılanbalığı ihracat Söke dalyanlarında istihsal edilen bölik yumurtası senede 500 kilodan ibarettir. Sakiz burnu dal, fenni tesisat vücude getirildiği önümüzdeki senelerde bu / İ miktarının 1000 - 1500 kiloyu bula- cağı umulmektadır. Geçen yıl Sökeden Almanyaya di- ri yılan balığı ihracatı da başlamış ve kilosu 30 kuruştan 30 bin kiloya bulmuştur. Bu yıl bu işe daha çok e- hemmiyet verilecektir. Balıkların meraklı seyahatleri Alâkadarlar, Sakız burnu dalyanı hakkında mertkı mucip olan mslü- mat vermektedirler, Bu dalyan, Menderes nehrinin ta- şıdığı rüsubatla, Ege denizinin dol- masından hasıl olan Bafa gölü ile Menderes srasındadır ve nehrs açi lan hususi bir kanal üzerindedir, Mütehassıslara göre, kefal balıkla» TI, tâ Cezair sahillerinden gelerek E- ıge denizinde yumurta bırakırlarmış. Çikan kefal yavruları, Menderesten girerek kanalı geçer, Bafa gölüne gi- der, orada büyüyüp yotiştikten son- ra tekrar kanala hücum eder, fakat dalyanda yakalanırlarmış. Yılan balıkları ise, tâ Macellân bo- ğazmdan gelir, Akdenizde yumurta bırakırmış ve onların yavruları da tipler kefal yavruları. gibi hapse — Üzüm si Doğru Bulunmuyor yunca, endişeye düşmüşlerdir. Bu i ki muntakanın, bilhassa Karaburun | bağcılarının hemen hemen yalnız ü- zümün geliri ile geçindikleri düşünü lecek olursa bu endişeye hak vermek Yazımdır. Bulgaristan ve Yunanistan gibi $- ki korışumuzun ihraç mahsulleri a- rasında en yüksek rakamı bulmuya başlıyan yaş üzüm sevkıyatı durma- dan artsrken, bizde atılmış bir adı- mın, hem de muvafiakıyet suhasina İ intikal ettikten sonra geti alınması İdoğru değildir. Yaş üzüm ihracatı için hazırlık imkânı henüz lamamen geçmiş de ğildir. Mevsim yeni gelmiştir. Alâ- kadar makamlar bu işe derhal el 8- tar ve süratle hazırlıklara başlarlar sa, bu sene de yaş Üzüm ihracı müm BORSA — | 18 Temmüz 1099 | ÇEKLER (1 5813 126.06 3.353 vas 28.545 06.B924 sare 21.5025 1,0823 158 4.3378 4.0 pr 24.8325 0.905 289 945825 Londra Nevyor Paris Milkno Cenevre Amsterdam Berlin Brüksel Atina Soiya Prag Maria Varsova Budapest. Bükreş Belgrad Yokohama Stokholm 205475 Moskova 209 ESHAM VE TAHVİLÂT | | | | İ | | Türk borcu I peşin 1920 19233 Türk borcu 11 peşin 19.228 10225 Türk borcu WI peşin 18.125 19175 Sıvas - Erzurum İİ 1988 1880