19 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

B. Hitler, Danzig meselesinin müzakere yolile hallini arıyormuş Sene 21 — No, 7450 — Flati her yerde 6 kuruş ÇARŞAMBA 19 Temmuz 1939 Son Moskova müzakereleri- nin mühim bir netice vermediği bildiriliyor Telefon: Başmuharrir: 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Ingiltere ay başından sonra Maarif Şürası Komisyonlar muhtelif işler üzerinde kararlar aldı Muhtelif vilâyet kültür müesseselerile bazı zatların rapor ve dilekleri umumi kâtipliğe verildi müttefiklerine tayyare vermeğe başlıyor Ankara 18 (A.A) — Maarif Şürası | beye yaptırılacak tahıriri vazifeler hak» Tayyarelerin kullanılması şeklini gös- termek için Polonyaya heyet gidecek Sulh cephesinin gün geçtikçe kuvvet- Londra 18 (A.A.) — Daily Herald Aydan itibaren Polonya ile sair dost milletlere askeri tayyareler vermeğe başlıyacağını haber vermektedir. Bu gazete, imal edilen tayyareler Paris 18 — Londradan bildirildiği- n8 göre, İngiliz hava kuvvetleri, bir | çök tayyare filolarının (İştirakile Pransa üzerinde geniş bir uçuş hazır- Uyorlar, Bu hususta şu malümat ve- rilmektedir: Yeni uçuş, bir harp uçuşunun bü- tün mahiyetlerini haiz olacaktır. Ha- va filoları, hareketlerinden ancak bir kaç anat epvei, bu uzuştan haberdar edileceklerdir. Fransız Hava nezâreti bu projeden haberdar olmakla bera- ber Fransız hava müdafaası, İngiliz tayyarelerinin kütle halinde bu uçu- | şundan haberdar edilmiyecektir. Zan- nedildiğine göre, bu yeni uçuşa .300 | tayyare ve 1000 tayyareci iştirak ede- cektir. İngiliz hava kuvvetlerine mensup tayyareler ve bombardıman tayyare. leri, ekseriyetle İnglterenin üzerinden ! uçarak merhalesiz Akdenize var- Male — sina #önnbhalinein innikasa nu ve bu yüzden bir çok fabrikaların iş saatlerini azalımağa başlamak ar- zusunu izhar etmiş olduklarını ilâve etmektedir. Varşova görüşmeleri | Paris 18 — İngiliz deniz aşıri kuy- | mıktarının son derece artmış olduğu- | vetleri umumi müfettişi general | İngiliz tayyareleri yeni uçuşa hazırlanıyorlar Yeni uçuş, tamamen harp zamanındaki uçuşa benziyecek kelerine dönmeğe teşebbüs edecek- lerdir. İngiliz hava uçuşu hakkında Ce Soir gazetesi, şu izahati veriyor: «İngiliz tayyarecileri, ancak uçtük- tan sonra nereye gideceklerini öğre- meceklerdir. Kendilerine hareketle- rinden bir saat evvel kapalı zarflar verilecektir. Bu kapalı zarfları ancak havalandıktan sonra (o açacaklardır. Tayyareler, uzun uçuşlar yapmak için bütün Fransa üzerine yayıla- caklardır.» Fransız tayyarelerinin İngil- tere üzerinde uçuşları Paris 13 (AA) — Hâva Nezareti İngiltere üzerinde yapılacak bir ha. va seferine iştirak edecek olan Fran- sız tayyarelerinin ne miktarının, ne de bu seferleri icra edecekleri tarihin tesbit edilmiş olmadığını, ancak böy- le bir seferin icra edileceği haberinin | yare malzemesi lenmesi Almanyada endişe uyandırdı Son sistem İngiliz bombardıman tayyareleri İronside'in Varşova seyyahati hak- kında Journal gazetesi diyor ki: «<İn- giliz generali, Varşovada İngiliz tay- verilmesi meselesi- ni tedkik etmekle kalmıyacak, fakat İngiliz tayyarelerinin kullanış şekli (Devamı 10 ncu sahifede) Dikkatle: Teşhirsiz idam Sultanahmed meydanında bir mahküm idam odildi. Halk seyrana gider gibi gece- leyin birikti. Oradan tesadüfi surette ge- çönler de, sabah *ekizs kadar sehpada ağılı duran adamı görerek çoluk çocuk müteessir oldular. Gazetelerde sıra «ra safha safha darağacı fotoğrafları intişar etti, DÜN hemşehrilerimizden pek çoğunun hsabı bozuktu. Çoğu kimse işini aksat- mıştır, Biliyoruz: Mahkemelerimiz âdilâne hü- kümler verir. Kanlı bir katil cezasinı bul- muştur, Fakat Du meyanda masum halkın kabahati neydi ki işine, yahut eğlencesine giderken böyle bir manevi işkenceye ma- ruz kaldı? Çocuklar var, gebe kadınlar var, hassas kılar var; keza sinirliler var, Beynelmilel adliye tarihini tedkik eden- ler bir takım fstihalelere raslarlar: Evvelâ işkence e idam kalkmıştır. Sonra, umum müvacehesinde idam da, bir inkişaf mer- halesi olarak bir çok memleketlerden kal- dırılmıştır. Zira teşbirli tecziye bir kısım halk Üzerinde ibret vazifesini görse bile, mariz, sadik ruhların kötü insiyaklarını teşvik edebiliyor. Âsap bozüculuğu üzerine bunu da ilâve ederek mevzuu mütalâa et- melidir. Bir çok memleketlerde idamın külliyen kalkması mevzuubahis olurken biz, gara- bete kaçmış olmaktan korkmıyarak, kanun ve nizam yarından bu ileri adımı İstiye- biliriz: 'Teşhirsir idam! Ne moydanlarda, mn dötülnkiln sakalli. komisyonları bugün de çalışmalarına devam etmişlerdir. I — İlk öğretim komisyonu: İlk tedrisat müfettişleri talimalna- mesi, ilkokul programının “pfensipler ve direktifler kısmı ile türkçe ve tarih dersleri müfredatı üzerinde müzake- rede bulunmuş, bir öğretmenli ve beş sınıflı köy okullarının idare ve tedris tekniği üzerinde çalışmıştır. 2 — Orta öğretim komisyonu: kındak!i talimatname ile meşgul ol- muş ve kararlar almıştır. 3 — Beden terbiyesi komisyonu: Jimnastik şenlikleri talimatnamesi müzakerelerine devam edilmiştir. 4 — Teknik öğretim komisyonu: Teknik öğretim komisyonlarında; A — Ticaret okullarının muhtelif sınıflarının türkçe, tarih, yurt bilgisi, cebir, jeometri, mal bilgisi, büroko- mersiyal, ekonomi dersleri müfredaf Yardımcı öğretmenler talimatna- mesi ve orta tedrisat okullarında tale- | programları üzerinde çalışılmıştır. (Devamı 10 uncu sahifede) Samsun seylâbı hakkında tafsilât Dün, bir erkek ve beşikte bir çocuk cesedi daha çıkarıldı Sel basan mıntakalarda hayvan, ev, tarla zararının yüzde 80 olduğu anlaşılıyor Samsun 18 YAkşam) — Sel tabri. ! ri kabartmıştır. Civarda su altında ka» balı hâkkinda malümat toplanmağa | lan köyler halkı çok zarara Uğtamış- devami edilmektedir, Bügün bir erkek ! lardır, ve beşik içinde bir çocuk cesedi çikâ- Bafradan son dakikada alınan ma» rılmıştır. Dünkü telgrafımda insan za-| lümata göre, sel, Tosköyde yedi evi, ylatının 30 - 40 arasında tahmin edil. | (Devamı onuncu sahifede) diğini bildirmiştim. Sel mıntakasile irtibat temin edilemediğinden, henüz kati bir rakam tesbit edilememiştir. Bununla beraber insan zaylatının kırktan aşağı olmadığı anlaşılmakta. dır. Bugünkülerle beraber, çıkarılan cesedlerin sayısı sekize: baliğ olmuş- tur, Sel, Bafra mıntakâsında Mermeç istikametinden Agaçalan çayına, ora- | dan da Kızılırmağa dökülmüş ve net. Piyangonun hoşa gitmiyen tarafları ; İngiltere ve İngilizler Bir âlim ve bazı cereyanlar Yazan; HALİDE EDİB Yarınki nüshamızda