19 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

a EN Son dakika Danzigde dün topçu talimleri yapıldı Okullar askerler tarafından işgal edildi resmi binalara, tepelere tayyare topları, ovalara ağır toplar yerleştirildi B. Hitler Danzig Devlet reisi ilân edilecekmiş Londra 19 — Leh menabiinden bu- olan Polonyalıların şehirden çıkarıl. raya gelen haberlere göre Danzigde Al-| masını natık bir kararname neşri için manlar askeri hazırlıklara açıktan açığa devam ediyorlar. Okul binaları, askerler tarafından işgal edilmiş, dün topçu talimleri yapılmış, Danzigin et- raflarındaki tepelere ve resmi binala- rın damlarına tayyare defi topları ve ovalara da ağır toplar yerleştirilmiş. tir. Almanyaya ihtar Varşova 19 — Dün öğleden sonra şu tebliğ neşredilmirtir: «Almanya- nın Danzigi ilhak şekli ne olursa ok sun bu serbes şehrin slatüsüne mu- - balif ağdedilecek ve lâzimgelen mu- kabelede bulunulacaktır.» Danzig nasıl ilhak edilecekmiş? Londra 18 (A.A.) — News Chronicle gazetesinin diplomatik muharriri şöy- le yazıyor: «İyi bir Alman membaından bana 'B. Hitlerin Danzig devlet reisi intihap edilmesi ihtimaline telmihlerde bulu- nuldu.» Ayni muharrir ilâve ediyor; «F'üh- rer, esâsen Danzigin fahri vatandaşı &ır, Ve Polonyanın veya her hangi bir hükümetin böyle bir intihap aleyhin- de bir şey yapmalarına imkân yoktur. O amman mücadele, askeri bir üs Üzerinde olmaktan ziyade kanuni bir sahada devam edecektir.» Diğer taraftan ayni gazetenin Var- şova muhabirinin istihbaratına güre, Foerster ile Hitler arasındaki telâki dolayısile yakında Danzigde yeni bir hareket yapılacaktır, Filvaki serbes gehrin senatosu: 1 — Daneig nazilerile halkımn şeh. rin Almanyaya İlhakını arzu etmekte olduklarına dair bir beyanname neşri, 2 — Hitlerden Danzigin «Şimal eyâ- Jeti. namile Şarki Prusyaya ilhakını emretmesini talep eden bir krarname ısdarı, 3 — Danzigdeki Polonyalılardan bü. tün medeni hakların geri alınması ve 1920 den sonra mezkür şehre gelmiş Amerikada bitaraflık kanunu Kongre bir karar vermeden tatil I yapmıyacak Vaşington 18 (AA) —Dün Beyaz sarayda Reisicümhurun müşavirleri- “| ni bir araya toplayan konferansta B, Roosevelt ve Hull ile meclis reis ve reis vekili ve meclis ve senatodaki demokrat gruplarının reisleri de ha- sır bulunmuşlardır. Senato demokrat grupu reisi Bark- ley gâzetecilere yaptığı beyanatta bi- taraflık meselesinin hâlâ tetkik mev- Buu olduğunu ve bu hususta kongre tarafından hiçbir karar verilmemiş olduğunu tasrih eylemiştir. Siyasi mahfillere göre, bu beyanat kongrenin süratle dağılmayacağına Işaretiir, zira Barkley bitaraflık me- selesi haledilmeden kongrenin dağıl- Mayacağını söylemiştir. Orman yanıyor İzmir 18 (AA) — Dün Çeşmenin Bzunkuyu nahiyesinde, Yumurdağın- Ba orman yangını çıkmıştır. Yangın işlemek istidadı gösterdiğinden köyler halkı ile jandarma kuv- hazırlıklarda bulunmaktadır. Muhabir, Hitlerin bu tedbirleri ka- bul etmiş olduğunun söylenmekte bü- lunduğunu ilâve etmektedir. Almanya - Polonya münase- batı hakkında tekzip edilen haberler Varşova 18 (A.A.) — Salâhiyettar Polonya mahfilleri, Polonya - Alman münasebetleri hakkında yabancı memleketlerde neşredilen bazı haber- leri, hayret ve ayni zamanda nefretle karşılamakta ve aşağıdaki hususları kati surette yalanlamaktadır. 1 — İki memleket arasında ihtilâflı mestlelerin halli için Polonya ve Al manya hükümetleri arasındıu siyasi görüşmeler vukua gelmiş olduğu ka- tiyen yalandır. 2 — Polonyanın Danzig meselesin- de şimdiye kadar hattı hareketinin esasını teşkil eden ve bundan böyle de teşkil eyliyecek olan dört nokta- dan feragat gösterecek bir hal sure- tini kabul edeceği katiyen doğru, de- gildir. 3 — Polonya hükümetinin, Dan- zigde vukua gelecek ve istiklâline ve hayati menfaatlerine aykırı mahiyet» te bulunacak yeni hadiseleri ve vazi- yetleri kabul etmesi imkânsızdır. Polonya mahfilleri, bu haberlerin menbalarının Roma ve Berlin olması keyfiyetinin hâberlerin hakiki kıy- metini takdire kâfi geleceğini de ilâ- ve eylemektedir. Danzigde 60 memur tevkif edildi Danziy 18 (A.A) — Gestapo, Dan- sig zabıta memurlarından 60 kişiyi tevkif etmiştir. Bu tevkifatın esbabı malüm değildir. Alman tayyarelerinin gece uçuşları Londra 18 — Alman tayyarelerinin Silezyada gece uçuşları ve talimler yapacağı haber veriliyor. Macaristanda fare akını Fareler 30 bin kental hububatı yediler Budapeşte 18 (A.A.) — Çok iri ve | mikdarı pek fazla bir takım fareler, | Sopron mıntakasını istilâ ve takri- ben otuz bin kental hubübatı tahrib etmişlerdir. Sovyetler - Japonya Japonyanın bir notası geri verildi Moskova 18 (A.A.) — Moskovadaki Japon sefiri, 16 temmuzda Hariciye Komiserliği nezdinde yaptığı bir te- şebbüsle Sahalin petrol ve kömür im. tiyazları hakkında Sovyet adliyesi ta- rafından verilen hükmü protesto ede- rek en geç 18 temmuz tarihine kadar cevap verilmesini telep etmiştir. Hariciye Komiser muavini bü no- tayı 17 temmuz tarihinde sefire geri vermiş ve bu vesikayı, tehdidi muhte- Ti olduğu ve ültimatom mahiyetinde bulunduğd için kabul edilmediğini ve edilmeksizin geri çevirdiğini bil. Vekillerin tedkikleri Başvekil Kramürsele, Müna- kale Vekili Afyona, Nafia Vekili de Erzuruma gittiler Yalova 18 (AA) — Başvekil dok- tor Refik Saydam bugün Karamürse- le giderek memurin ve halkile te- masta bulunmuşlar ve dileklerini dinlemişlerdir. Ankara 18 (Telefonla) — Münakale »Vekili B. Ali Çetinkaya bugünkü eks- presle Afyona hareket etmiştir. Nafia Vekili general Ali Fuad Cebe. soy da yarın (bugün) Erzincan yolu ile Erzuruma hareket edecektir. Na- fia Vekili Erzincan - Erzurum demir- yolu İnşaatını ve şark vilâyetlerinde- ki diğer Nafia işlerini tedkik ettikten sonra Trabzona geçecek ve İiman hak- kında incelemelerde bulunacaktır. Ankara 18 (Akşam) — Nafia Ve- kâleti Erzurum - Sarıkamış #rasinin demiryolu etüdü işlerini münakasayâ çıkarmıştır. Erzurum - Sankamış arasında yapılacak demiryolunun uzunluğu takriben 165 kilömetredir. Burdur 18 (A.A.) — Antalya kana- lının resmi küşadına, sayın Başveki- limiz namına Ziraat Vekilimizin baş- kanlığında giden heyet bugün Bur- dura uğramış vali ve mebuslarla meclisi umumi ve belediye azaları ta- rafından karşılanmışlardır. Heyet Antalyaya hareke: etmiştir. 5 , Fransız askeri heyeti Dün akşam Ankarapalasta büyük bir ziyafet verildi Ankara 18 (A.A.) — General Hunt- ziger ve maiyeti, bugün öğleden son- ra mihmandarları ile birlikte Çubuk barajını gezmiş ve baraj suyunda motörle bir cevelan yapmışlır. Gene- ral Huntziger, barajı bilhassa güzel bulmuş ve Türk işçisinin bu çok muvaffak eseri karşısında takdirleri. ni bildirmiştir. Ankara 18 (AA.) — Orgeneral Asım Gündüz bu akşam saat 40 de misafir Orgeneral Hüniziger ve mai- yeti şerefine Ankara palasla oluz dört kişilik büyük bir ziyafet ver. miş ve bu ziyafette geneli kurmay ve Milli Müdafaa Vekâleti ileri gelenie- ri hazır bulunmuştur. Toplantı çok samimi bir hava içinde geç vakte kadar devam eylemiştir. Ankara 18 (AA) — Şehrimizde bulunmakta olan Orgeneral Huntzi- ger maiyetile birlikte bugün öğle ye- meğini Ankara palasta hususi ola- Tak yemişler ve öğleden sonra saat 17 de barajı gezmişlerdir... Hatay valisi Antakyada Beğlânda Şehidler âbidesine bir çelenk koyan vali hara- retli bir nutuk irad etti İskenderun 18 (Akşam) — Hatay valisi geldi; B. Cevad Açıkalın, eski başkonsolos B. Fethi, albay Şükrü Ka- nadlı, eski Hatay mebusları, Fransız askeri ricali ve binlerce Hataylı tara- fından merasimle karşılandı, B, Şük- - Tü Sökmensüer, bir müddet istirahat ten sonra Antakyaya hareket etti, Yol da Beylâna uğrıyan B. Şükrü Sök. mensüer, 14 üncü fırka şehidleri âbi- desine çelenk koymuş ve âbide etra. fında toplanan binlerce Hataylının sü. rekli alkışlarile karşılanan bir nutuk irad etmiştir. Vali, nutuktan sonra Antakyaya uğurlanmıştır. landı. Antakya Belediyesi tarafından yarın (bugün) akşam yeni vali şere- fine Turizm otelinde 70 kişilik bir zi. yafet verilecektir, Ingiliz - Japon müzakeratı Bu sabah dokuzda Japon Hariciye Nazırı İngiliz sefirile görüşecek Londra 19 — Tokyodan bildiriliyor: İn- giliş #efiri B. Krelg, müzakereye devam için hükümetinden beklediği talimatı al- dığını Japon Hariciye Nazırı Aritaya bil- dirmiştir. Bu sabah sat dokuzda Japon Hariciye Nazırile İngiliz sefiri, Tien-Tsin Çin kuvvetleri büyük taarruza hazırlanıyor Japonlar gün geçtikçe zayıflıyor, Çinliler ise kuvvetleniyorlar Chunking 18 (A A.) — Askeri işler komisyonu ikinci reisi General 'Tung - Yu - Tsing, ecnebi gazetecilere beya- natta bulunarak yakında yapılacak umumi taarruz İçin Çinin her tara- fında faaliyetle seferberlik yapılmak. ta olduğunu vebütün hazırlıkların bitmek üzere bulunduğunu memnu- niyetle söylemiş ve şöyle demiştir: «Japonlara gelince Han nehri bo- iyuhca yapilan muharebe eshasında İ ordülarının mahsus * derecede Zayif | düşmüş olduğu aşikâr surette tebey- yün etmiştir. Japon ordusü, Sin - Yang'a doğru ilerlemeğe hazırlan. makta olduğu sırada Çin ordusunun cenahtan yaptığı bir taarruz netice- sinde 20,000 den fazla telefat vermiş- tir. Japonların harp malzemesi ve mühimmat itibarile olan zaylatları mühimdir. Bu feâketli hezimetten sonra düşman ordusu, perişan bir halde Hankow ve Sin. Yang'daki eski mevzilerine çekilmişlerdir.» General, Çin kıtaatının ve Çin mil | İngilterenin Romanyaya mali yardımı — a l Anlaşmayı meriyet mevkiine koyan kararname çıktı Londra 18 — 12 Mayısta Londrada İngiltere ile Romanya arasında bir mali anlaşma imza edilmişti. Anlaş- ma mucibince Romanya, ngiltere hü. kümeti tarafından garanii edilmiş beş buçuk milyon İngiliz lirası kıy- metinde hazine bonoları ihraç edebi- lecek ve kliring ofis vasıtasile İngilte- rTeye ithal edilecek Romanya mahsu- Mit ve mamulâtının tediyesi için bir takım kolaylıklar gösterecekti, İtilâfnameyi meriyet mevkiine ko- yan kararname bugün neşredilmiştir. Maarifte tayinler Ankara 18 (Telefonla) — Antika- Jar ve müzeler dairesi arkeoloğu Oğuz Arık Ankara arkeoloji müzesi müdür- Tüğüne, fen fakültesi riyaziye mihnik ve yüksek hendese doçenti Ratıp Ber- ker ilâveten yüksek muallim mektebi müdürlüğüne, Edirne erkek muallim mektebi müdür muavini Ömer Beğil ayni mektep müdürlüğüne, Ankara erkek lisesi coğrafya muallimi ve mü- dür muavini Askeri Ergun Malatya sesi müdür ve coğrafya muallim- Mğine, Malatya lisesi müdür ve edebiyat muallimi Vasfi Mahir Eski- şehir lisesi müdür ve edebiyat mual- limliğine tayin edilmişlerdir. Prens P: rens Paul Akşam yemeğinde B. Cham- berlain ve birçok nazırlar bulundular Londra 18 (A.A) — Yugoslavya nâibi hükümeti prens Paul ile prenses | Olga, dün akşam saat 16,50 de Victo- ria istasyonuna muvasalat etmişler | ve dük ve düşes de Kend tarafından istikbal edilmişlerdir. Prens ve perenses, dün akşam ye- meğini ikamet etmekte oldukları Buckhinham sarayında dük ve düşel de Kent, B. Chamberlain ve diğer bir çok nazırlarla birlikte" yemişlerdir, İrlanda ordusunun son faali- yetlerine bir yabancı devlet yardım ediyormuş Londra 18 (A.A) — Daily Herald gazetesi, hükümetin, Irlanda cümhu-| riyet ordusunun Son faaliyetlerine bir yabancı devlet tarafından neden yardım. edildiğini gösteren delillere malik bulunduğunu yazıyor... iletinin kuvvei maneviyesinin yüksel- miş, hiç bir fütür alâmeti kalmamış olduğunu ve milletin müstevliyi karf sürelte tardetmekten ibaret. olan gâ- yesinin halkın zihnine her zaman- kinden daha kuvvetle yerleşmiş bü. Tunduğunu ilâve etmiştir. Buna mukabil - Japon kıtaatının kuvvel maneviyesi son derecs sarsıl- mıştır, Gerek sivil Japon halkında gerek ââkeri sınıflar arasmda harbe karşı husumet hissi artmaktadır. Cephelerde sık sık isyan hareketi gö- rülmektedir. General, netice olarak, şu nikbinane mütalâada bulunmuş tur: «Nihai zaferin bize aid olacağına kâtiyen eminiz.» Çin doları yüzde 25 düştü Şanghay 18 (AA) Çin doları birdenbire kıymetinden yüzde 25 kaybetmiştir. Bilâhare hafif surette yükselmiş ve muameleler, pratikte, bir dolar müsavi beş buçuk pens se- viyesinde icra edilmiştir. Moskova müzakeresi Son müazekreler de mühim bir netice vermedi Moskova 18 (A.A.) — Havas ajan- sından: B. Strang, Seeds vs Nagglar, dün bir saat üç çeyrek B. Molotof ile görüşmüşlerdir. m Öğrenildiğine göre vaziyette büyük bir salâh temin edilememiştir. Önü- müzdeki toplantının ne zaman yapı- Tacağı malüm değildir. Maamafih pek yakında yapılacağı zannolunmakta- âır. Paris 18 — B. Secds ile B, Naggiar, B. Molotova, halen muallâkte bulunan meseleler hakkmda hükümetlerinin noktai nazarını bildirmişlerdir. Bu me. seleler, malim olduğu üzere garanti edilen devletlerin eramisi, bilvasıta tecavüzün tarifi, diplomatik müzake- relerle birlikle &skeri görüşmelere baş lanması hakkındaki Sovyet talebidir. Öğrenildiğine göre, Londra ve Paris hükümetleri bu meseleler üzerindeki noktai nazarlarını değiştirmemişler- dir. B, Molotov da görüşme nihaye. tinde vaziyeti hükümetine bildirece ğini söylemiştir. Londra 18 (A.A.) — B. Secds'den B. Mololov ile yaptığı son mülükat hakkında uzun bir rapor gelmiştir. Bu rapor, bügün Hariciye Nezaretin- de tedkik olunmuştur. Yarın da Ka- binenin haftalık toplanlısınd görüş- me mevzuunu teşkil eyliyecektir. Tırhan vapuru Almanyada yapılan yeni vapur yarın limanımıza o gelecek Çanakkale 18 (Akşam) — Alman- yaya sipariş edilen vapurlardan Tır. han bugün saat 20 de Sıtkı kapla nın idaresinde limanımıza gelmiştir. Vapurun her tarafı elektrikle düna- talmıştır, Tırhan yarın (bugün) şaat 18 da buradan hareket edecektir. Sıcaklık 34 derece Dün İstanbulda ağır bir hava ve bo- gucu bir sıcaklık vardı. Ortalık Adeta yanıyordu. Sokaklarda yürüyenler mütemadiyen terlerin! siliyorlardı. Öğle vakti sıcaklık gölgede 34 dere- ce idi. Akşam saat yedide 30 dereceye kadar inmiştir. Rahip Niemoller ölmemiş Berlin 18 (A.A) — İsveç ve Norveç gazeteleri, Alman rahibi Niemoller'in Oransenburg tahşit kampında ölmüş olduğunu yazmışlardı. Salâbiyettear Alman mahafili bu haberi Kati — rette tekzip etmektedir. © © dx e ği