19 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

| | | | | İn Fal Sahife 4 Almanyada hiddet Berlin 18 (A.A.) — «Havas» ajan- sından: Yarı resmi mahafile maza- ran, İngiliz gazetecisi Kinghali'den Almanyaya üçüncü defa olarak ye- niden birçok mektuplar gelmiş ve bu mektuplar Alman makemati nez- dinde büyük bir infial tevlit etmiş- tir. Bu mahafil, «Alman milletine simamdarlarından yüz o çevirimek için kasden yapılmış bir teşebbüs» diye tavsif ettikleri bu halin tekerrü- rü takdirinde Londrada teşebbüste bulunmağı tasavvur etmektedirler, Ayni, mahafil, İngiltere Hariciye Nezaretini ve bilhassa Lord Halifax ve Perth'i Kinghall'in mülhemleri ol- makla itham etmektedirler. Bu ma- hafil, harp esnasında bir dereceye kadar anlaşılan bu propaganda usul- lerinin sulh zamanında kabul edile- bilecek usullerden olmadığını ilâve ediyorlar, «Bu usuller, itimadsızlığı artırmaktan ve havayı zehirlemekten başka bir işe yaramaz.» diyor. Öğrenildiğine göre, A'man posta makamatı Kinghall'in mektuplarını meydana çıkaracak ve bu suretle na- zi zimamdarlarının gittikçe daha faz- la memnuniyetsizliklerini celbeden propagandaya nihayet verecek olan usuller tecrübe etmektedirler, Zannolunduğuna göre, gizli suret- te döviz nakline mani olmak için evvelce o kuallanılmış olan sisteme mumasil bir sistem kullanılacaktır. Bu sistemde kullanılan âlet, mek. tupları zarfın muhteviyatını tefrik etmeğe medar olacak derecede kuv- vetli bir ışık kaynağı önüne koyan bir âlettir. Şimdiye kadar İngiltereden gelen bütün mektupların açılması düşü- nülmüş değildi, Hariciye Nezaretinin elinde Kinghall'in birçok mektupla. rı vardır, İlk mektupların bundan on beş gün kadar evvel postaya atılmış olduğu adır, Bu mektup- lar, İnce kâğıt üzerine matbudur. Mektupların Alman halkı üzerinde ne gibi bir tesir icra edeceğini ölç- mek şimdilik müşküldür. Mektupla. rı alanların birçokları bunlar: zabi- taya teslim etmişlerdir. Fakat Kinh- hali tarafından girişilmiş propagan- da fanliyetinin Alman halkının bir çok muhitlerine tesir etmis olduğu da muhukkatır, Diğer taraftan propaganda nezare- İ tinin emrile Kinghal'in ilk mektup- ları Alman gazeteleri tarafından neşredilmiş idi. Şimdi bu neşriyat da tevakkuf etmiştir. Bu neşriyatın hatta bir takım mütalâalarla müte- rafik olsa dahi, Alman propaganda- sının gayelerine uygun olmadığı anlaşılmış olduğu zannedilmektedir. B na ve arazi vergileri | Piyasa vaziyeti Taksit müddeti bitmeden ha- ciz yoluna gidilmiyecek Umumi meclis tarafından tesbit edilen bina ve arazi vergilerinin tak» sit müddetleri hakkındak! karar tas- dik edilmiştir. Bu karara göre bina vergisinin birinci taksit başlangıcı temmüz ayıdır. Mükellef temmuz ayının son gününe göre bina vergi- sinin birinci taksitini ödemediği tak. dirde ağustosun birinei gününden itibaren Belediye tahsil şubesi mü- kellef şleyhine «tahsili emval kanu- Du» nu tatbik eder, Vaziyet böyle iken bazı tahsil şu- beleri umumi meclisin bu kararına muhalif olarak temmuzun ilk hafta- sı sonunda bina vergisinin birinci taksiti için «tahsili emval kanunu» nun tatbik edileceğine dair mükel- leflere on gün müddetle sarı renkli «ihbar varakası; göndermişlerdir. Bu usulsuz ve resmi karar haricin. deki muamele üzerine Belediye mu- hasebe müdürlüğü nezdinde teşeb- büs ve şikâyette bulunduk. Şikâyetimizi çok yerinde ve hak- hı gören Belediye muhasebe müdürü B. Mümtaz, derhal şubelere bir ta- mim göndererek zaman: gelmeden ve taksit müddeti bitmeden tahsili emval kanununun tatbik edileceğin? dair mükelleflere ihbarname gönde- rilmemesini emir vermiş, aksı takdir. de alâkadarların tecziye edileceğini bildirmiştir. Belediyeden umran, temizlik, inti- am, sıhhat istiyen hemşerilerir. ka- 'nunen kendilerine tahmil edilen mü- kellefiyetleri zamanında ifa etmeleri ne kadar elzem ve tabii ise mükel. Jeflerin usul ve mevzu resmi karar- Jar haricinde - vakitsiz olarak - iz'aç edilmemeleri de bir halk müessesesi olan Belediyenin vazifesidir. Bu ba- kımdan Belediye muhasebe müdürlü- ünün halk lehindeki bu hassasiyeti- ni de yerinde buluyoruz. Bir şişe biranın 15 kuruşa ineceği doğru değil Bira fiatlerinin yarı yarıya indiri- lerek şişe başına 15 kuruş gibi bir fint kabul edileceği etrafında dün bası gazetelerde intişar eden haber- ler, alâkadarlarcâa tekzib olunmakta- dır. İnhisarlar Vekili, gazetecilere ver- diği beyanatia bira şişesinin ancak 90 kuruşa satılabileceğini tasrih et- mişti. Şimdilik bundan aşağı bir fiat tasavvur edilmemektedir. Bira satış- larında durulacak nokta, piyasada Mas amme BAR mibtamin - #ass sal Alman permi dairesi fiat kır- makta devam ediyor Alman permi dairesi, piyasadaki fiyat kırma hareketine devam etmek- tedir. Meselâ geçen hafta sif Ham- burg 110, 115 kuruşa satılan ıneşin- lere bugünlerde bu rakamın yüzde on, on beş düşüklüğünde bir fiyat verilmiştir. Piyasada söylendiğine göre, bu fi. yat düşürme, meşin ihracat piyasa- sında derhal tesirini gösleremiyecek- tir. Çünkü Türk mallarının müşterisi Dün, Hamburgdan glen haberlere göre, Alman primi dairesibu hafta di- ğer iptidai maddelerimize de, geçen haftalara nazaran yüzde beş on nis- betinde bir düşüklükle fiat verimiş- tir. Almanlar, dün, 15 ağustose kadar teslim şartile arpanın tonuna 445, sari mısırın dökme tonuna 53,5, ke- peğin tonuna 32, 32,5, mavi haşhaş tohumunun tonuna 2375, beş altı çavdarlı sert buğdayın tonun« 53,5 Türk lirası fiyat teklif etmişlerdir. Almanların *Merkez bankasındaki bloke paralarının Rayşbanktaki kli- ring hesaplarımıza nazaran fazla bir meblâğa varmış olması da, Alman #thalâtçılarını istiğnaya sevketmiş gibi telâkki olunmaktadır, Piyasada, Almanların permi daire- lerine mukabil, bizim de ihracatı kontrol edecek ve fiyatları değişmez bir seviyede tutacak devlet muraka- besi arzu edilmektedir. Bu, ihracatı devletleştirmek demek değildir. Olsa olsa kuvvetli sermaye İle çalışan Al man ithalât permi dairesi gibi teşek- küllere karşı mevaddı iptidaiyemizi himaye mahiyetinde bir teşekkül olacaktır, Şehrimizdeki ihracat ta- cirleri, vaziyet böyle giderse, mıntaka ticaret müdürlüğüne müracaata ka- rar vermişlerdir. Gümrük ve İnhisarlar Vekili- nin dünkü tedkikleri Şehrimizde bulunan Gümrük ve İn- hisarlar Vekili B. Raif Karadeniz, dün de tedkikatına devam etmiştir, Vekil, dün öğleden evvel araba vapuru ile Üsküdara geçmiş, bulâdan Kartal Maltepesindeki tütün enstitüsüne gi- derek tedkikatta bulunmuştur. B. Raif Karadeniz, buradaki tedkik. lerini öğleye kadar bitirdikten sonra tekrar İstanbula dönmüştür. Gümrük ve İnhisarlar Vekili, öğle. den sonra Kabataştaki İstanbul İnhi. sarlar hasmüdürlüğüne eiderek hura- Eş TY ŞT AKŞAM Kâğıtane cinayeti faili yakalandı giliz gazetecisi Kinghall'in gönder-| suçu, hüdüscnün kaza eseri diği mektup nazi mahafilini kızdırdı olduğunu söylüyor Bir hafta evvel Kâğıthanede ahıra koyun koymak meselesinden çıkan kavgada Niyazi ve Tahir adlarında iki kişiyi tabanca ile vurup bir hafta izini kaybettikten sonra yakalanan Şaban dün adliyeye getirilmiştir. Şa- ban 26 yaşlarında ve Türk tebaasın- dandır. Kendisi bir buçuk sene evvel Amavutluktan gelmiştir. Maznun dün verdiği ifadede suçunu inkâr etmiş ve demiştir ki: — Ahıra koyun koymak mesele- sinden dolayı Tahirle kavgaya tu- tuştuk. Tahirin elinde tabanca var- dı. Dört kişi birden karanlıkta üze- rime atıldılar. İçlerinden yalnız Ta- hiri tanıyabildim, Ben bir cinayete meydan vermemek için Tahirin etin- den tabancasını almak istiyordum. İkimiz boğuşurken onun elindeki silâh birkaç defa patladı. Fakat kur- şunların kime isabet ettiğinin farkı. na varamadım. Bir aralık Tahir ta- bancasını benim elime birakarak ge- riye çekildi ve düştü. Bu vakadan fena halde korktum, savuşmağa ka- | rar verdim. Kaçarken köyden iki parça ekmek almıştım. Gece göndüz dağlarda dolaşarak bu ekmeklerle birkaç gün idâre ettim. Fakat ekmek bitince aç kaldım. Vaziyetim fenala- şıyordu. Açlıktan ölmek tehlikesi baş göstermişti. Karakbla teslim oldum. Vakada benim kâbahatim yoktur. Tabanca Tahirin linde patlamıştır ve silâh onundur. Maznun, sorgu hâkimi tarafından isticvap edildikten sonra hakkında tevkif kararı verilerek tevkifhaneye gönderilmiştir. Bir saralı çocuk su dolu bir hendeğe düşerek öldü Kemerburgaza bağlı Yenimahallede Abdullah adında on beş yaşında saral bir çocuk evvelki gün feci şekilde öl- müştür. Abdullah, evlerinin bahçesin- de dolaşırken birdönbere gene sarası tütmüş ve müvazenesini kaybederek bahçenin kenarında bulunan içi su dolu hendeğin içine düşmüştür. Kaza- yı kimse göremediği için çocuğa yar- dım edilememiş ve Abdullah çamurlu hendek suyunun içinde boğulup Öl- müştür. Adiiye doktoru tarafından yapılan muayene neticesinde Abdul- Jahın cesedi morga kaldırılmış, vaka etrafında zabıta tahkikata girişmiş- tir. Kaza ve Halkevleri reisleri yeni müfettişe takdim edilecekler Şehrimizdeki Halk Partisi kaza ve Halkevleri reisleri Halk Partisi merke. zine gelerek, yeni Parti müfettişi B. Tevfik Fikret Sılay'a takdim edilecek» Jerdir, Valilerin Parti başkânlıklarından ayrılması üzerine ilyönkürul başkanı. ğına yeni intihap yapılacağını yaz« mıştık. oVilâyet ilyönkurulunda Dr. Lülfi Kırdardan inhilâl eden yer için yedeklerden biri seçilecektir. Parti ni- zamnamesine göre, en çok rey alanın münhal âzalığa getirilmesi lâzımgel- mekte ise de, İstanbuldaki yedekler hepsi müsavi rey aldıklarından, bun- lardan biri kura ile İdare heyetine da- vet edilecektir. Bundan sonra İdare heyeti arasından bir başkan seçilecek- tir. Bu haftaki milli küme maçı Beden terbiyesi İstanbul bölgesi futbol ajanlığından: 1 — 23/7/1939 pazar günü Kadı- köy Fenerbahçe stadında oynanacak Demispor - Galatasaray milli küme maçı saat 17,30 da yapılacaktır. 2 — Maçın hakemi Mustafa Balöz- dür. 3 — Yan hakemleri Ahmed Adem Göğdün ve Halid Galip Ergüdür Eskrimcileri davet Beden terbiyesi İstanbul bölgesi eskrim ajanlığından: 21,22 ve 23/7/939 tarihlerinde Edir- nede yapılması federasyonca karar altına alınan Ankara - İstanbul es krim müsabâkâları hakkında talimat almak Üzere çarşamba günü akşamı saat 17,30 da Beyoğlu . Halkevinde alan uza müracaatları ehemmi- yy EŞ A wee 19 Temmuz 1939 Avam kamarasında İngiliz - Japon müza- keresi hakkında bir çok sualler soruldu Başvekil: “İngiltere başka bir devletin talebile dış politikasını değiştiremez ,, dedi Londra 18 — Avam kamarasında bu- gün Japonya ile müzakere hakkında birçok sualler sorulmuştur. Bir mebus Japonyanın müzakere için İngiltere- nin harici politikasını değiştirmesini istediği doğru olup olmadığını 40r- muştur. Başvekil demiştir ki: «— Böyle bir talep vaki olmamış- tır. Esasen İngiltere başka bir devle- tin talebi üzerine dış politikasını de. giştiremez.» Amele fırkasından B. Henderson, yakında Tokyoda icra edilecek olan müzakerelerin sadece Tlençin meselesi hakkında mu cereyan edeceğini ve İn- gillere hükümetinin dokuz devlet mua- hedesi prensiplerini Amerika ile Çinde wlâka ve menfaatleri olan devletlerin haberi olmadar değiştirmeğe matuf her hangi bir teklifi reddedip etmiye- ceğini sormuştur, B. Chamberlain şu cevabı vermiştir: «— Evvelce de söylediğim gibi Ja- ponya hükümeti böyle bir talebde bu- Tunmuş değildir. Bundan sonra B. Noel Baker, şöyle demiştir: «— Acaba Başvekil, Çini istilâ etmesi- nin bizim de muvafakatımızla Milletler Cemiyeti tarafından takbih edilmiş bir taarruz hareketi ve beşeriyete karşı bir cinayet teşkil etmekte olduğunu Japon hükümetine (o bildirecek mi? Haksız olan bu taarruza bir nihayet vermediği takdirde Japonya ile İngil- tere arasında muallâk halde bulunan bütün meselelerin çarçabuk hem de çok iyi bir surette halledilebileceğini mez- kür hükümete ihtar etmiyecek mi?, B. Chamberlain şu cevabı vermiştir: «— Hayır, zira böyle bir hareketin faydalı olacağına kail değilim.» Amele fırkasından Sorensen — Çi. nin Japon kontrolü altında bulunan TİYATROLAR: EGE TİYATROSU Nuri Gençdur ve arkadaşları Bu gece Narlıkapı Şafak Bahçesinde ANALARIN GUNAMI TÜRK KEYÜ OPEKETİ aksanmından başka yerlerinde tecavüz hareketleri vukuuna dair malümat al- dınız mi?» Başvekil — Tecavüz hareketlerinin en büyük kısmının Japon memurları- nın kontrolü altında bulunan şehir. lerde yapılmış olduğunu zârınediyo- rum, cevabını vermiştir. B. Sorenson — Bu mıntakalardan gayri yerlerde vukua gelmiş tecavüz hareketlerinden malümat aldınız mı?» Başvekil — Hayır, malümatım yok. B. Sinclair — İngiltere hükümeti, diplomatik masuniyeti olan ataşamili- ter albay Spear'ın derhal tahliyesini talep etmekten vaz geçti mi?» B. Chamberiain —. Bittabi hayır. Evvelce de söylediğim gibi Tokyodaki İngiliz sefiri albay Spearın serbes bi- rakılması için Tokyoda kati teşebbüs lerde bulunmuştur, — Başvekil Tokyo hâdiseleri hak- kında resmi malümat almış mıdır? Başvekil — Evet, Japon halk'nın İngiliz sefarethanesine gittiğini, sefa- rethane önünde nümayiş yaptığını, Ja- pon zabitasının müdahalede bulundu- gunu öğrendim, Fakat şimdi sükünun targamile avdet etmiş olduğunu zan- nediyorum. B. Tletcher — Tiençinde vukıt bu- lan tecavüzlere bir nihayet verilme- den evvel Japonya İle müzakerula gi- Tişmek mümkün olmadığı şeklindeki beyanatınızdanberi orada İngiliz teba- asına karşı yeni tecavüzler yapılmış mıdır? , — İmtiyazlı İngiliz mıntâkas'na gi- rip çıkmanın yeni bir takım tahdita tâ- bi tutulmuş olduğuna dair bazı haber- ler okudum. Fâkat evvelce Naklürn- da şikâyet yapılmış olan tecavüzlere benzer hareketler yapılmış olduğunu zannetmiyorum. 18 Temmuz 1939 Esham ve Tahvilât "Türk borcu 1 peşin 'Türk borcu TI peşin Türk borcu Iİ peşin. Sivas - Erzurum HI 1603 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) 3 perde 1 table. Tondra 1 Sterlin 59 — New- York 100 Dolar 126.56 Mu 3:5 ERTUĞRUL SADI TEK | Mine m eli Bu gece Büyükada İskele Gazinosunda | Cenevre 100 İsviçre Ke, 28545 KANMERADIŞIK Amsterdam © 100 Florin 168025 Vodvü 3 perde, Berlin 100 Rayşmark “ Brüksel 100 Belga ŞEHZADEBAŞI - TURAN Atina 100 Drahmi 2 filim Sofya 100 Leva 1 SON PUSE — PARİS HAYATI Prag 100 Çokslovuk Kr 4376 Pazartesi, salı, çızşamba bayanlara 9 kuruş | Madrid 100 Pezeta 14.3 - Varşova 100 Zioti 235 HALK TİYATROSU Budapeşte vet ray — esi Kena arkadaşları, sanatk Bükreş le Ge ve Salâhi birlikte eri Belgrar 100 Dinar 280 Bu gece: Yedikule Pınar Gazinosunda m w İdi e şe İKRAMİYELİ BÜYÜK MÜSAMERE hemen YY hani may CEMAL SARİR TEŞEKKÜR Bu akşum Üsküdar İnşirah bahçesinde MEÇRUL SERSERİ Büyük operet 3 perde ————— Eminönü Halkevinden : l | 1 — Hatayın ana yurda kavuşınası gere- | fine 23 Temmuz 589 pazar akşam: saat 31 de Evimizin Cağaloğlundaki salonunda yapılacak kutlama toplantısında Dr. Sa- lim Ahmed tarafından (Tarihi ve içtimai Hatay ve Hatay hakkındaki! gö- rüşlerimi mevzulu bir konferans verilecek ve konferans takiben Güsterit şubemiz CBekbezlık) piyesini temsili edecektir. 9 — Yurdumuzu egemenliğe ulaştıran Lozan gününün yıldönümü şerefine 24 Temmuz #39 Akşamı saat 21 de yine undaki salonumuzda Evimiz Dil, Tarih ve Edebiyat şubesi başkanı Halit Bayrı tarafından (Lozan zaferinin tahlili) mevzulu bir Konferans ve konferansı mü- tenkib orkestramiz tarafından bir kon- ser verilecektir. Ber iki toplantı da bar. Şanlı ordumuzun İstanbul Kii Vefat eden annemiz Bayan Adile İpekçi'n'n cenaze merasimine bizzat gelen, çe lenk, telgraf veya mektup göndererek teessürümüzü paylaşan aile dostları muza en samimi teşekkürlerimizi su- narız, ! Merhumenin evlâdları | Açık teşekkür Boğulmak tzere olan on beş yaşın- daki kızımı, ölümü gözüne alip eibi- selerile denize atılarak kurtaran R. Hisarında merhum Ömer bey oğlu bay Kâmile alenen şükranlarımı £u-* narın, 5; 7. memurlarından: Taceddin Eritek, müjde kahraman erleri HATAY'ı İŞGAL EDERKEN... Türkçe sözlü filim - Bugün matinelerden itibaren MİLLi SINEMADA