19 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

19 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Tükiye serbes güreş birincilikleri şehrimizde yapılacaktır Balkan şampiyonası ile Dünya serbes güreş birincili leri hakkında B. Tayyar ne diyor duğu bir vaka vardır. Bu hikâye şöy- ledir: 1928 olim piyadma iştirak eden milli güreş kafilemiz bu seya- hatinde çok müş- kül bir vaziyetle karşılaşmak meç buriyetinde kal (Federasyon reisi mıştı, Güreş ka- bay Tayyar filesinda 674 kilonun elemanı (gü reşçilerin siklet sınıfları o zaman şimdiki gibi değildi), Mustafa bir antrenmanda kolu çıkmış ve güreş yapamayacak vaziye- te girmişti. Bu güreşçiyi memlekete lade etmek mecburiyeti hasıl oldu. Bu kiloda yedek pehlivan yok. Kafile- mizn yekâne ihtiyat güreşçisi de 75 kiloda Şefik bir de bu kilonun asıl güreşçisi tayyar var. Bu vaziyet karşısnda ne yapıla. cak? Ya bu siklete iştirak etmiyecoğiz veyahud çocuklardan birisi kilo dü. şecek. Federasyon erkânı içtimalar, müzakereler, toplantılardan senra bu kiloya iştirak etmemeye karar ve- riyor, Fakat bu sırada Tayyar kendi. lerine müracaat ederek :75 kiloda Şefik'in 674 kiloda da.kendisinin güreş yapabileceğini bildiriyor. Federasyon erkânı Tayyarın bu ar zusunu hayretle kaşılıyorlar. Çünkü müsabakalara 15 gün var Tayyar 78 kilo, Bir smıf aşağıya göreşebilmesi tam 934 kilo düşmesile kabil, Bu ka- dar az bir müddet zarfında bu kadar kilo zayıflamak çok güç ayni zaman- da dokuz buçuk kilo zayıfladıktan sonra halsiz kalması ihtimal dahilin- de olduğundan 674 kilo güreşlerinde derece alamıyacağımız muhakkaktıs. Tayyar kendi sikleti olan 75 kilo müsabakalarına girdiği takdirde olim» piyadın diğer spor hareketlerini takib sayan Tayyar sporculuğunu burada isbat ediyor ve 15 gün terlemek için hamam ile sporcuların ikamet ettiği otel arasında mekik dokuyor. Ve muhtelif perhizler, tuzsuz yemeklen den sonra 94 kilo kaybederek müsa- bakulara iştirak edecek vaziyete geli, Şor. Karşılaşmalar neticesinde olimpi Yadlardı İlk derece alan Türk spor. şerefini kazanan 61; kiloda Gördüncüsü oluyor. Yukarıda aporculara feragat nümü nesi olarak bir vakadan bahsettiğimiz B. Tayyar şimdi güreş federasyonu başkan vekili bulunmaktadır. Türki- Ye gep makakalarıma iş tedvir etmek üzere şehrimizde Dülunan bu kıymetli spor idarecisi $on gübeş fanliyetleri hakkında spor e e Türkiye birincilikleri — Buraya gelmekten maksadım güreş sporunun bir senlik faaliyet #sef son zamanlarda İstanbulda bek- Jenildiği kadar faaliyet göstermediğini Böylüyebilirm. Bu seneki serbes Tür. kiye birinciliklerinin bilhassa şehri. nizde yapılmasını bunun için istedik. Serbes güreş birinciliklerine teknik vaziyetleri biras geri olan mıntaka- ları hazırlıklı bulundurmaX için Mo- nitörlerden Nuriyi Mersin ve Adana- ya, Kemali Sıvas ve Yozgada, Necati- Şi Samsun ve çoruma gönderdik, Bu hocalar gittikleri mıntakalarda Türkiye birinciliklerine kadar güreş- çileri çalışlıracaklar ve birinciliklere sporcular hazırlıklı olarak iştirak edeceklerdir. Antrenör Pellinen An- kara, Saim İstanbul güreşçilerile meşgul olmaktadırlar. Balkan güreş şampiyonası — Türkiye serbes güreş birincilik. üç şehir müsabakalarıdır ve mahiye- ti itiberile hususi karşılaşmalardır. Rumen federasyonuna yazdığımız mektuba elân cevab alamadık. Geçen sene bazı engeller yüzünden yapıla. muyan Balkan şampiyonluğunun bu sene tekrar yapip yapılmıyacağı hakkında ancak teknik heyetle görüş- tükton sonra cevab verebilirim. Fakat şunu da söyleyim ki Balkan atletizm oyunlarının 10 uncu yuldö- nümü münasebetile tertib edilen bü- yük şenlikler dolayısile güreş şam- pPiyonasının bu sene Yunan federas- yonu tarafından organize edilmek ih- timali kuvvetlidir. Beynelmilel temaslar — Teşrinievvelde Avrupada serbes güreş birineiliklerine bir mani zuhur etmediği takdirde iştirak etmeğe ka- Tar vermiş bulunuyoruz. Finlândiya- nın merkesi olan Helsinkide yapılacak olan bu şampiyonaya Azami surette hazırlıklı gitmeğe çalışacağız. Zaten dikkat ederseniz yapacağımız bütün müsabakalar programının hedefi Av. rupa şampiyonasına matuftur. Füar malarda her zamankinden İyi derece almağa uğraşacağımız tabii olduğu Bibi bu iş için güreşçilerimden fazla. sile ümldvarım. SAZI Tezcan Beykoz klübünün yeni idare heyeti Cemiyetler kanununa göre nizam- Bamesinde lâzım gelen tadilâtı yap- mak üzere evvelki gün kongrelerini yapan Beykos klübü sporcuları ni. zamnamelerindeki Otadilâttan sonra yedi kişiden mürekkep yeni bir idare heyeti seçmişlerdir. Sporun bütün şubelerinde iyi bir varlık göstren Beykozluların yeni idare heyetlerine muvaffakiyetler dileriz. Reis: Şeref Başaran, ikinci reis; Hüseyin Köktürk, umumi kâtip: Sab- H Altıok, muhasebeci: Semavi Kımi- tan, âza: Abdullah Tapan, Kemal Me- te, Cihad Erdoğmuş. Eyüp klübünün kongresi Eyüp İdman yuvasından; Yeni cemiyetler kanunu mucibince nizamname tadil edileceğinden ka- yıth üyelerin 23/7/939 tarih ve saat onda yuva salonunda bulunmaları ehemmiyetle kendilerinden ros olu nur, Merkezi Avrupa kupası Slavya - Beogradski maçi iseli geçti Prag 17 (A.A) — Slavya evvelki hafta Belgradda Beogradski ekibiyle yaptığı ve 3-0 malübiyetle bitirdiği maçın revanşını, 32,000 seyirci önün. de 2-1 galibiyetle bitirdi. Burada Beogradski ile yapılan revanş maçı eski bir spor dostluğunu bile bozacak kadar kötü tezahürlere sebeb oldu, Hattâ, bir Prag gazetesi, Beogradski takımına bir daha Prağa âyak bastırılmamasını bile taleb etii. Maamafih, bunu pek de ciddi te. likki etmek doğru değildir. Zira, bün- dan bir kaç yıl evvel Juventus - Slay- ya maçında çıkan hâdiseden $onra ayni gazete, İtalya mallarına boyko- taj ilân edilmesini taleb edecek ka dar ileri gitmiş ve siyasi münasebet- lerin bile kesilmesine taraftar olmuş- tu, Netice itibarile bütün bunlar bir futbol maçı için yapılacaktı. Beogradski - Slavya revanş maçı ni seyresmek için 32,000 kişi Sparta sahasına gelmişti, Bu seyirci yığını, Sparta takımı, bu, turnuadan şerefli bir şekilde ayrılmadığı için bütün ümidini, Slavyaya bağlamıştı, fakat Belgradhılar ilk maçta fazla sayı kay- detmeğe muvaffak olduklarından, bu binlerce seyirci hayal inkisariyle sa- hadan ayrıldı. Seyirciler Slavya takımı gibi bir çok enternasyonal ve tecrübeli oyun» cuları ihtiva eden meşhur bir ekibin, Beogradski gibi, sahada sadece mu. hasımı marke etmek ve firsat bulduk. ça hücuma geçmek suretile, tama- miyle bir müdafaa, taktiği kullanan ikinci derecede bir takım karşısında aciz kalmasını bir türlü kavrıyama- dılar: Zira maç başladığı zaman va- siyet tamamile Siavyanın lehine olan bir manzara arzediyordu. Netekim 5 inci dakikada Bican İlk golü atmış, ve bunun arka arkaya gelecek bir seri teşkil edeceği sanılan sayıların birincisi olduğu uyandırmıştı. Ancak 15 dakika devam eden Slav. ya bâkimiyetinden sonra manzara birdenbire değişiverdi. Beogradskinin merkez muhacimi, hiç beklenilmiyen bir anda beraberlik sayısını yaptı ve bundan sonra oyun çığrından çıktı. Slavya takımında bir tereddüt ye kendilerinde bir itimatsızlık başladı. Buna mukabil Yugoslavlar gayet sert ve favüllü oynamağa koyuldular. Bir an geldi ki, 'Slavya takımı da ayni şiddetle mukabeleye girişti. Yugoslar kalesine akın üstüne akın yapıliyor- du. Yugoslavlar sıkışmışlardı. Hasım kale önünden bir türlü uzaklaştıra- mıyorlardı. Bu anlarda Kale önünde bir kargaşalık oldu, kaleci Mirkusiç, bir havaleyi Lutmak için kendini ye- re atmış ve kalkamamıştı. Onu çevi- ren İki taraf oyuncuları birbirlerine girmişti, hakem, Xifando bir türlü karar veremiyordu. Nihayet hükmü. nü Slavya lehine verdi. Bunun üze- rine Slavyanın Vytacil ile Beograds- kiden Valjareviç arasında bir ravund. uk bir boks maçı seyredildi ve tabia- tiyle her ikisi de saha dışına çıka. rildı, Yugoslarlar, meğe kalktılar olmadı. İkinci haftayım, spordan başka âer şeyi andırıyordu. Yugoslavlar çok sert ve tam mânasiyle kırıcı bir oyun tat- bik ediyorlardı, Bu vaziyet karşısında hakemi prolesto ot- fakat aldırış eden Hatta Slavyanın en meşhur oyuncu- su Bican, penaltıyı bile çekemiyecek derecede asabi idi, Maç, 2-1 Slavyanın lehine bitiği zaman, halk mütemadiyen Yugoslar- ların aleyhine tezahürlerde bulunu- yordu. Hele Beogradksi takımı, halkı selâmlamadan sahadan ayrılınca bu tezahür son haddini buldu, Bu maç neticesinde ilk defa olarak bir Yugoş- lar klübü merkezi Avrupa kupası turnuasında birinci turu bitirip ikin- intibamı | İ9 Temmuz 1939 Sofya mektupları Sofyadaki Yunak ve Sokol şenlikleri Yunak ve Sokol teşkilâtı nasıl kurulmuştur .? Gayeleri nedir ? Yukarda kral Boris Yunak ve Sokolları teftiş ediyor, aşağıda beden hareketleri Sofya (Akşam) — Son günlerde Sofya, cenub Slây memleketlerinin Sokol ve Yunak teşkilâtlarının teza- hüratile çalkanıyor. Bulgar spor ve jimnastik «Yunak» teşkilâtının 9 un- cu kongresi münasebetile Sofyada üç gündür muazzam nümayişler ve Jimnastik şenlikleri yapılıyor. Bu şenliklere Yugoslavyadan: Belgrad, Niş, Pirot, Varnâ, Split, Novi- Sad, Lüblâna, Üsküp, Saraevo ve Şumadi- | ya'dan kız, kadın ve erkek olmak Üzere 3,000 Sokoleu ve Bulgaristan- dan da 17,000 Bulgar Yunak'ları ok mak üzere 25,000 sporcu iştirak etti. Diğer Slâv memleketi olan Polonya da bir heyetle temsil edildi. Çek So- kollarının yok oluşunun merâsimler esnasında halk arasında teessür uyandırdığı seziliyordu, Yugoslar So- kolları mensup oldukları şehirlerden muzika ve bayraklarla gelmişlerdi. Kral Boris, Yunak teşkilâtının do- kuzuncu spor kongresini bir nutukla aştıktan sonra Sofyanın büyük meydanlığında yer alan Sokol ve Yu- nak teşkilâtlarını ayrı ayrı selâmla- dı. Kral, Sokol ve Yunaklar tarafın. dan yaşa mânasında olan «jivlos ve *ura» nidalarile karşılandı Sokol lar, «yaşasın Yugoslav - Bulgar birli- Bi», «yaşasın Slâv kardeşliği diye bağırarak krala tezahüratta bulun- dular. Ertesi günü yapılan Yunak - Sokol geçid resimleri, nümayişleri ve jim- nastik oyunları pek parlak oldu. Bul- ğı: Majino ve Zigfrid'dir. diye yaf- talarla resmigeçide iştirak etmeleri halk üzerinde alâka uyandırdı ve sü- rekli alkışlarla karşılandılar. Sofyada «Yunak»s stadyumunda 36,000 seyircinin huzurunda yıplan Yunak, Sokol jimnastik oyunları da muvaffakıyetle neticelendiler, Sahada jimnaslik numaraları ya- pen yüzlerce Sokol ve Yunağa ku- mandalar muzika ile veriliyordu. Oyunlar ,yani hareketler muzikanın ahengine göre oynanıyordü. Oynula- ra, Bulgaristanın haricindeki mem- leketlerden gelen beyaz Rusların 80- kolları da iştirak etmişlerdi. Rus, Yu- goslav Sokollarının ve Bulgar Yunak- larının iştirakile oyun sahasının or- tasında canlı bir Slây ehramı vücu- de getirildi Ehramın zirvesini temsil eden bir Rus Sokolu ayakta durarak kırmızı, beyaz, yeşil ve mavi renklerde bütün Slâv memleketlerinin bayraklarını yukarıya - kaldırarak dalgalandırdı Bu anda muzika «Hey Slâvyanlar. » süzile başlayan Slâv birligi merşım saldığı sırada stadyumda binletce se- yirci heyecanla ayağa kalkarak «Slâv ehramını» ve «Slâv marşın» arası kesilmeden alkışladı ve mütemadi- yen: «Urra, «Jivios, «Dozdrastvuyets diye bağırarak tezahüratta bulundu. Yunakların, «Dobruce marşını» da söylemeleri sürekli alkışlarla karşı- landı. Bu suretle son günkü jimnastik oyunları, Slâv birliği ve Dobruce İste- ği tezahüratına da vesile oldu. Yu- naklar ve Sokollar topluca giderek Bulgararın Kürtacırı Çar dedikeri Rus Çarı ikinci Aleksandırın &bidesi- ne çelenk koydular ve diz çökerek süküt ettiler, Kongreye, bütün Bulgar nazırları, mebusları diğer resmi zevat, ordu er- kânı, elçilikler ve hususi surette ge- len Yugosiavyanın Bedön Terbiye Na- zırı Cura Çeyoviç iştirak ettiler; Yunak teşkilâtının tarihçesi Bazı memleketlerde gençlik teşki- lâtı olarak başta izci teşkilâtı gelir. Halbuki cenub Slâv memleketlerinde dır. Yunak, kabraman manâsınadır. Ülküsü, «vatan için sağlam ve kuy- vetli olarak birlik teşkil etmek» tir. Bu gaye ile teşkilâtın maksadı, Bul- garistana, kuvvetli bedenle yüksek milli fikir ve ruhta sağlam gençlik ye. tiştirmektir. Bulgaristanda Yunak teşkilâtının hemen 40 seneden fazla bir tarihçesi vardır. İlk hayatına başladığı 1898 yılında bütün âzaları 1,000 kişi olup İç illerdeki şubeleri de 17 ye baliğ oluyordu, Faknt 40 sene sonra onu, 49,193 âzayı bulmuş ve şubelerinin 316 cemiyete çıkmış olduğunu görü- yoruz. O zamanlar bütün memleket bir Yunak teşkilâtı mıntakasına ay- (Devamı 10 uncu sahifede)