4 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

4 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Yelkencilerimizden Harun J iİ Başlıca Sebep, Yelkencilerimizden Şeref Deniz Yarışlarını için Kaybettik? İdaremizin ve "a a : Teşkilâtın Lâkaydisidir. Deniz Klübü tarafından İstanbula dâvet edilen Romanyalı yelkencilerle yaptığımız karşılaşmalarda olimpik yolelerde mu vaffakıyetli neticeler elde ettik. Fakat Ştarbot yarışlarında mağlübiyete uğradık. Kendi sularımızda yapılan bu müsaba- kalarda neden kaybettiğimizi münakaşa etmek, sebep ara- mak herhalde yersiz değildir. Atletizm a) Birinciliklere Bu Hafta da Fenerde © Devam Edilecek © Geçen hafta Fenerbahçe stadında şliyan Istanbul atletizm biriacilik- lerine bu hafta yine Fenerbahçe sta- 'dinda devam edilecektir “ik hafta yarışlarında Fenerbahçe er birinci kategoride aldıkları © puyanla birinei vaziyette idiler. a “sabakaların alâkasını bir kat daha arttırmış bulunmaktadır. Beden Terbiyesi Direktörlüğünün ebliğini aynen aşağıya alıyoruz: Beden Terbiyesi Istanbul Bölgesi #letizm Ajanlığından: Aşağıda isimleri yazılı hakemle- İn 5 Ağustos 939 cumartesi ve 6 A- istos 939 pazar günü sant 16 de Fe- &r stadında ikmal edilecek Istanbul nciliklerine gelmeleri: Semih, Cemil, Ali Rıza,, Adil Gi. y, Mehmet Ali, Taha, Hikmet Fe. ridun, Yasumi, 1. Bakır, Ihsan Beler, Ö. Besmi, K. Besim, A. Besim. Ge Aİ, Mektepli Futbolcüler © Bu sene mekteplerini “ikmal eden futbolcular önümüzdeki mevsimde kendi klüplerinde yer alataklardır. meyanda Salim, Bülend, : Eşfak Galatasarayda, Bülend, küçük. Fik- ret, İrlan Fenerbahçede, Hüseyin Ve- “tada oynıyacaklardır. Yalnız Güneş- li futbolculardan Cihadın daha he- “nüz hangi klüpte oynıyacağı katiyet- le belli olmamakla beraber alikadar- kendisinin Fenerbahçe klübüne gireceğini, hattâ girdiğini iddin et- »mektedirler, Niğde - Bor Maçı Niğde, (TAN) — Halkevi sporwu- “bir futbal maçı yapmışlardır. Maç 2.2 beraberlikle bitmiştir. Yakında ikinci bir maç yapmak ü- zere Borlular da buraya gelecekler» Gir. lu neticeler bu hafta yapılıcak mü- | Yarı Bora gitmişler, oranım gençlerile | Bunun sebebi pek basittir. Şunu esefle kaydedelim ki, starbot yarışla rını misafirlerin teknelerile yaptık. Yelkenciletimiz çalışacak tekne “ ol- madığı için hiç antrenman fırsatı bul medan bu müsabakalara girmek mec buriyetinde kalmışlardır. 936 olimpi- yadında ikincilik kazanmış, müköm- mel biz starbot, o zaman Su Sporları Federasyonu tarâföidan ahmatâk 1s. | kayıkhaneye konmuştu. Bundan son- ra, Federasyon hiç alâkadar olinadığı için bu güzel tekne çürümiye mob. küm bir vaziyete girdi. Bu &cı hali görenler teknenin ta- miri ve İstifade için müracaatta bu- lundular, fakat netice vermedi. An- lamadığımız nokta, bu tekne böyle hane köşesinde çürütülecekse in alınmıştır? | Bu tekne tamir görerek' bu yarış- lardam hiç olmazsa on beş gün evvel bu müsabakalara iştirak edecek yel- kencilerimize çalışmak Üzere veri)- miş olsaydı, pek muhtemeldir ki, ne- tiçeler bu şekilde çıkmazdı. Görülüyor ki, mağlübiyetin sebep- lerini yelkencilerimizde aramak ve doğrudan doğruya onlara yüklemek döğrü değildir. Nitekim, Harun.Behzat, ilk yarişı - tekneye yabancı olmslarma rağ. men - yaptıkları ufak bir hata yü- zünden kaybettiler. İkinci: yarışta da Rümenleri mağlüp elmiye muvaffak oldular. Ve son günde'de skotoları- nm kopmasile talisizliğe kurban gil- tiler. Bu vaziyetler gösteriyor ki, eğer antrenman fırsatı verilmiş olsaydı kazanmamalarına hiçbir sebep yok- tu. Rumen denizciliğinin daha İki se. nelik bir mazisi vardır. Bu kadar terakkiye, kendi sularımızda bizi mağlüp edecek varlığa sebep, Ru- hemmiyettir. Tuz. İstanbul Güreş Klübü —— Gece Maçları İçin Bir kaç organizatör, Taksim stad- | r yomunda gece mâçları yaptırmak ü- — zere tertibat almışlar, ecnabi bir ta- “kım getirtmek için de Fenerbahçe ve Galatasaray klüpleri ile mutabık kalarak teşebbüsatta bulunmuşlar “dır. Genel direktörlük'en bu busus. ta yeni bir müsaade alınacağı haber verilmektedir. © lenmektedir. Bu Haftaki Kürek ve Yüzmeler Şu Sporları Ajanlığının tertip et- İ Yenikapı sahilterinde pazar günü de. vam edilecektir. Müsabakalarda Bey. koz, Güneş klüpleri arasına çekişme, alâka ile takip edilmektedir. Maamafih bazı klüplerimizin bu seneki müsabakalara malüm sebep- lerle işitirak edememeleri, bu' sene- ki müsabakaların alâkasını geçen se- neye nazaran kırmış bulunmaktadır. Su Sporları Ajanlığının bu spor şubemizin faaliyetini arttırmak için bazı tedbirler almasını bekliyoruz. * Su Sporları Ajanlığının tebliğini aynen aşağıya alıyoruz: Beden Terbiyesi İstanbul Sporları Ajanlığından: KÜREK: Bölgesi Su 1.— Mevsimin fkinci kürek'tesvik ya- rışı 6-8-939 pazar yünü Yeriika- pi “Ahırkapı arasında 2000 metre dür hat üzerinde yapılacaktır. 2 — Müsabakalara tam saa4 10 da'baş- lanacaktır. 3 Lisansı olmıyan hiçbir sporcu mü- sabakaları iştirak edemiyecektir. 4 — Müptedi, -kıdemeiz ve kiderhli ol- mak üzere Üç sınıf kürekçi #rasn- da yapılacak yarışlarda puvan he- sabile birinciliği kazanan klübe bir kupa verilecektir. 8 — Jüri heyeti: Ahmet Fetgeri, Ab- durrahman Benlloğ- hu, Rıza Sueri, Hakemler » : Sıtkı Eryar, İsmeli Dalyancı, Hikmet Üs- tündağ, Bekir Mincur, zat Baydar, Bedri, İhsan Beler, Nuri Bo- Sut, ANI Rıza Sözeralp, Saha komiseri: İbrshim Kelle. Yüzme müsabakaları Motan salik — şe tertip edilen yüzme seçme müsabaka- larına bu cumartesi günü Şeref ste- dı havuzunda devam edilecektir. Ge- çen hafta yapılan müsabakalar yal- nız küçükler arasında yapılmıştı. Bu hafia da klüpler ve klüp harici o. lanlar yüzdürülecektir. Her hafta sürat müsabakalarında bize iyi dereceler, bir de Türkiye re- koru kazandıran Mahmudun yaptığı rekor, Türkiye rekoru olarak kabul edildikten sonra bu müsabakalarda da bize iyi dereceler kazandıracağını kuvvetle bekliyebiliriz. Bölgenin bu müsabakalara alt teb- liği aşağıdadır: YÜZME 1 1 — Bölge yüzme şampiyonluğü seçme martesi günü Beşiktaş Klübü ha- vurunda devam edilecektir. 3 — Müsabakalara saat 15 de başlana- caktır, 3 — Seçme müsabakalarına İştirak et- miyen sporcular Bölge şömpiyon- Yuğuna girmek hakkını kaybedere ler. 4 — Jüri Meyeti; Ahmet. Petgeri; Ab- durrahman Benlioğlu, Rıza Süeri, Hakemler: Sıtkı Eryar, Ali Rıza Sözer- alp, Beğir Mucur, Hikmet Üstündağ, Nuri Bosut, Hüsamettin Güreli, Belzat Baydar. alla ayal la Süleymaniye Klübünün Yıldönümü Süleymaniye Terbiyesi Bedeniye klübünün eylülün ilk haftasında yıl- dönümlerini tesit etmek üzere ken. di stadlarında bir merasim yapaca- men teşkilâtının bu işe verdiği ©-| gın ve bu kutlu günleri için Fener, bahçe birinci futbol" takımını davet Iki sene evveline kadar bir tek tek | etmek tasavvurunda olduklarını yaz. neye sâhip olmıyan Rumenler nü | mmaştılk. Haber aldığımıza göre sarı kemmel teknelerle karşimıza çıkar- | lâcivertliler, Süleymaniyelilerin bu livken, biz elimizdeki tekneyi bir ka- | davetini memnuniyetle kabul etmiş. yıkhane köşesine atarak” çürütüyo- | lerdir. .—— Galatasaray Spor Klübünden: Sön kongrede kararlaştırılan nlzamna- Pa me tadilâtı mucibince idâre heyetimiz s- Bundan 'bir müddet evvel Güneş | kut ettiğinden, yeniden intihap yapmak klübünün spor şubelerini lâjivetme- | üzere 153939 Salı günü seat 17 de Bebek sinden sonra Güneşli güreşçiler ta. | Denizcilik Şubesinde yapılacak İçtimaa ofından teşkil edilen İstanbul güreş | syn izanın teşrifleri rica olunur. klübünün Fenerbahçe klübile birlej- mesi ortaya çıkmış, fakat bu rivayet | Bursada Esrar tahakkuk etmemişti. Haber aldiğıri- 3a göre, bu iş, bugünlerrle tahakkuk | mahallesinden Recebin esrar sattiğı- etmek üzeredir. Esas" üzerinde mü-| nı haber alan zabıta evinde ve Üze tsbakat hâsıl olduğu ve bır” günlerde | rinde' yaptığı aramada 27 küçük par- işin resmi bir mahiyet alacağı söy-| ça esrar bulmuştur. Recep <evkif e Kaçakçılığı dilmiştir. tiği kürek teşvik müsabakalarına müsabakalarına 5 - 8 - 838 Çu-! Bursa, (TAN) — Gazi Akdemir GAZETELERLE TAN En Heyecanlı Maç Almanya İle Ticaret Yazan: Naci SADULLAH B” kaç gün evvel, Konyalılarla Karamanlılar arasında yapı « lan maçı seyredemediğime eseflendi. ğimi yazmış, ve: “— Bu maç, herhalde fevkalâde heyecanlı olmuştur: Zira, her iki ta- İraf da oyunu ile meşhurdur!” De - miştim. Bana yazdığı bir o mektupta bu fıkramdan bahseden bir okuyucu - mun teklifini, şuracığa geçirmekten kendimi alamıyacağım. Bu okuyu - tum? “.— Bence, diyor, belli olması için, sade © Konyalılar la Karamanlılar (o arasında bir tek ç yapılması kâfi değildir. Zaten, bu müsabakaları tertip edenler, Kon. şampiyonun makla yanlış davranmışlar: Onlar, ra oynatmalıydılar: Zira onların ha- kiki oyunları sonradan belli olur. Fakat artık bu işlenilmiş hatanın daha yapılsın da şampiyon meydana çıksın: Bana sorarsanız, bu final mü. sabakası, Karamanlılarla Konyalıla. rın yaptıkları maçın galibiyl, serililer arasında oynanmalı; Bence, bu okuyucumun © yerden göğe kadar hakkı var: Zira hakiki oyuncu, ancak o zaman belli olur!" * İki analı çocuk ! Şu meşhur iki analı çocuğun se. İnelerdenberi geçirdiği maceralara ne dersiniz? Anlaşılıyor ki, her şeyin fazlası / fazladır: Hattâ, ananın bile! Bu biçare kızın senelerdenberi i- Nedim Ulbatur, Beh- İki anasından çektiğini, anasız baba. sız öksüzler bile çekinmemiştir. Bak - sanıza? Kızcağızın ömrü, tıbbı adli. de, karakollarda, mahkemelerde ge- sip duruyor. .... | mik piece ine YY ra çocukla uğraşıp duruyoruz: İki ka - dınıni inadı yüzünden, bu garip dava hemen hemen'on yaşma bastı. Hâlâ paylaşılamayan bu mahlüktan, tâ on sene evvel “çocuk” diye bahsolu. nuyordu. Halbuki, bugün artık o, ge. linlik bir kız olmuştur. Eğer ona, a. nalarından birisi bir koca, diğeri de bir başka koca bulursa, yakında kız. cağızın ismi gazetelerde; “İki analı çocuk” yerine, “iki kocalı kız” diye geçmeğe başlayacak. Fakat bana ka- lırsa, bu gidişle, kızcağız kocaşız ka- lacak: Zira erkekler, kaynananın bir tekine bile dar katlanıyorlar, yalılarla Karamanlıları karşılaştır - anlaşma hülimleri otomatikmen de. Karamanlılar evvelâ değil, en son-| mesine gelince: Ağustosun on beşin. de Almanya rekoltesinin hakiki mik. tarı anlaşılacağından bu miktar ta. hakkuk ettikten sonra yapılacak hu. tashihine imkân yoktur. Bari bir maç | derilecektir. Son günlerde ihraest pi. yasalarında birazdurgunluk olmasına teğmen Almanyaya sevkiyat devam #tmektedir, mizde bulunan bazı mallarının :ade İ edildiğini yazmıştık. İthalâtçılarımız tarafmdan Ilalyadan getirtilen bazı mallar gümrüklerimizde beklemekte- dir. Bu mallardan hergün parti parti çıkarılmaktadır. Geçen - heftn güm. rüklerimizde bulunan Italyan men- şeli mallardan üç cins eşya, İtalyaya iade edilmiştir. Jade edilen bu mal lar yetmiş altı sandık pamuklu men- sucat,,40 fonmiktarında konir plik Keira Mini eray Fs betinde suni pamukla karışık bulun- masından dolayı gümrük kanunu mu cibince bu malın ithali cezayı müs- telzim olmasından tüccar tarafından tur. Kontrplâkların ise kavak ağacın- dan mamul bulunması bunların kon. Urplâk nizamnamesine aykırı görüle. rek - Ankarada yapılan teşebbüslere rağmen « ithaline müsaade edilme. mesinden dolsyı İade edilmiştir. Bon- cuklarm da gümrük kanununa göre, Binaenaleyh bu üç kalem maldan başka hiçbir mal Ilalyaya iade edi Ben bu davanın nasıl sona erece. ğini de pek kestiremiyorum: Netice- de, hangi ananın ağlayacağını, hangi anın güleceğini O bilmem: Fakat muhakkak olan bir şey var. A- ra yerde, biçare kızcağızın anası ağ - Yayor! i Buğday Fiyatları Düşmeye Başladı Son iki gün içinde piyasamıza 'Trakyadan gelensert buğdaylar çoğaldığından fiyatlar 20 - 30 para arasında düşmüştür. Bu düşüklük ek meklik unlara tesir edecek mahiyet- te değildir. Çünkü yumuşak buğday- Her ne kadar toprak ofisi buğday piyasasında nâzım rolü ifa ediyorsa da istihsal mıntakalarından yakinda gelecek yumuşak buğdayların un ve ekmek fiyatlarına tesir edeceği şüp- hesizdir. Yumuşakların bir kuruş ka- dar düşük fiyatla satılacağı tahnıin ediliyor ki, ekmeğin de 20 - 30 para kadar ucuzlaması icap edecektir. Şeh rimizdeki ekmeklik unların halite- sında üçte bir sert buğday bulundu- Buna göre, şimdiden bile ekmeğin 5- 10 para uçuzlatılabileceğini söyliyen- ler vardır. e — gk Yumurta Piyasası Gevşedi Son hafta içinde yumurta piyasası gevşemiştir. Ihracat durmuştur. Mm racatın mevsim itibarile durmuş ol- duğu söylenmekle beraber bankala- rımızm yumurta ihracatçılarına ev- tak mukabilinde avans vermedikle. rinin de bu durgunluğa salk olduğu iddia ediliyor, lar piyasaya fazlasile gelmemektedir. | yüksel! 4-3. 999 ee E>>EKONOMİ , Muameleleri Durmadı Geri Çekilen İtalyan Malı Azdır. Yumurtacılar İtalyan Tüccarlarından Şikâyet Ediyorlar Almanya ile ticaret muameleleri. nin tevakkuf edeceği hakkında piya. salarımızda bir şayla dolaşmaktadır Bu şayianın aslı ve esası yoktur. AL manya ile ağustosun otuz birinci gü. nüne kadar muteber olmak üzere a. ramızda bir ticaret anlaşması mev. cuttur. Bu anlaşmanın hükmü de vam etmektedir, Gerçi iki hükümet arasında temdit veya tecdit için h'ç bir teşebbüs vâki olmamış İse de an- laşmanın bir maddesine göre böyle bir görüşme vâki olmadığı takdirde vam edecektir. Bu itibarla Almanya ile işlerin duracağına dair çıkarılar | şayia tamsmen yersizdir. Almanya. an hububat için yeni permi verme. bubat ithalâtının miktarı tesbit edi. lecek ve ona göre İhtiyaç nisbetinde ithalât için tüccarlara permiler gön. * Italyan tüccarlarının gümrükleri- iade edilmesine zaruret hâsıl olmuş- ithalleri cezayı icap ettirmekte İdi. miş değildir. Bursada Koza Satışları Bitti Bursa (TAN) — Yaş koza satışları nihayet bulmuştur. Bu sene Bursada satılan koza miktarı 1336352 kilo 600 gramdır. Bunun 1.225,08 kilo 100 gramı âlâ koza, 14,517 kilo 300 gramı tohumluk, 99,797 kilo 200 gra- mı da Çipez kozadır. sen seneki yâş koza rekoltesi 1,284.606 kilo olduğuna göre, bu se- neki 54,746 kilo fuzladır. Fiyatların vasatisi 70 kuruş üzerinde kalmıştır. Geçen seneki vasati fiyat 77 ye kadar imişti. Bu seneki düşüklüğün sebebi, piyasanın dünya koza piyasa- sı İle ahenkli bir surette yürümesi, ve mahsulün idrâk zamanında havs- ların kısmen yağmurlu ve bozuk git- mesidir. Havaların bu suretle devamı mahsulün randımanı üzerinde: biraz tesir Bırakmiştır. Fakat alınan netteeden anlaşıldıği- na göre, kozacılık gerek tohum ve gerek bakım cihetlerinden çok iler-| lemiş; köylü ve yetiştiriciler, mah- sulü nefis yetiştirmek sanatini öğ. renmişlerdir. Bu neticenin alınmasın. İda ipek böcekçiliği enstitüsünün kıy- metli bir mevkii vardır. Ticaret odası ve koza borsası da köylerde. kurutma fırınlari yaptır» mış, köylüye dut fidanı, termometre muhtelif bakım broşürleri vermek suretile yardımlarda bulunarak, ko- zacılığın her cepheden inkişofına çâ- lışılmaktadır. Simdiye kadar yetiş- tiriciye 3.959.662 dut fidanı tevzi €- dilmiştir. Italyaya ihraç eylediğimiz malla- rin bedellerinin haczedi ve Türk tüccarlarının bu haciz yüzünden çok zarar gördükleri yazılmıştı. İtalyaya ihracat yapanlar arasında böyle bir muameleye maruz kalan Kılıçzade Ziya ve Saban adlı iki yumurta tüc- carıdır. Italyan ticaret mümessili mntaka ticaret müdüriyetine müracaat ede- rek yapılan şikâyetleri öğrenmek is. temiştir. Ticaret müdürlüğü de me. seleyi tetkik için yumurta ihracatçı. Tarını davet ederek kendilerinden &- inan izahati Italyan ticaret mümes- siline bildirmiştir. Italyan ticaret mümessili malın cinsinde ti go duğu için bu iki tüccarın mal bede- linde iskonta yapıldığını, bunun * ş3- mil bir müsmele olmadığını ve hü- kümeti nezdinde yeniden teşebbüsat- ta bulunacağını söylemiştir. * Yumurtacılar dün de Ticaret mü. dürlüğüne yeni bir şikâyette bulun. muşlardır: Bu şikâyetin de mahiyeti şudur: Italyaya gönderilen yumurtaların bedellerini Italyan firmaları oradaki bankaya'depo veya: emanet suretile yatıtarak malın evrakinı alıyorlar, Bu evrakla gümrükten malı çıkara rak istedikleri gibi satıyorlarmış. Fakat aradan bir iki ay geçmeden bu malın bedelini kliring hesabına yatırmıyorlarmış. Bu suretle para Italyan tüccarının emrine tâbi bir vaziyette kalıyor ve bu işten bizim tüccarlar zarar görüs yorlarmış. saw « oltalsayın sönderilmiş 1 » 2 aylık halen kliring hesabına (yatırılma- miştir. Biüdenalâyli' Ytalyanların biz- den kliring matlübu olarek görülen miktar belki de hiç kalmanuştır. Hü- kümetimiz ve Merkez Bankası itha- lâtçılara gayet dürüst muamele yap: tığı halde Talya hükümeti ithelât. çılarinın bu” yolsuz 'müamelelerine süküt etmektedir. o Bundan cesaret alan Italyan firmaları da her vakit yumurtalarımızın bozukluğu baha. nesile ıskonto istemektedirler. Yu. murtacıların bu müracaatı hüsnü te. lâkki edilmiş, Jcap eden muamelenin yapılması için teşebbüslerde bulunul muştur. | | ÇEKLEK Londra 503 Nevyork 125616 Paris 3455 »tilâne 0.0623 Cenevre 22.515 | Amsterdam 61295 İ Berlin 50833 * İ Brüksel 215175 İ Atina 1.0625 İ Sotya 156 Prag 434 Madrid 14023 Varşova 23.843 Budapeşte 244526 Bükreş 0.005 Belgrad 20825 Yokohama s2 Stokhotm 20.8328 Moskova 246 ESHAM VE TAHVİLAT Türk borcu I peşin 1035 Sıvas-Erzurum TI 19,96 Sıvas-Errurum Ul 19.99 C. Merkez Bankası 106.50 MERA Afyonda Pancar ve Afyon Afyon Karahisar (TAN) — Ziraat Bankası, Afyon almıya ; devam edi. yor, izdihama meydan vermetnek İ. çin Bumaâra usulü ihdas olunmuştur. Köylünün Afyonunu satmax maksü- dile burada fazla kalmaması temine çalışılıyor. Mımtakamız pancar âmirliği, bu yıl pancarın verimli olduğunu söylemek tedir. Pancar alınmasma ağustosun 15 inde veya eylülün birinde başlar nılacaktır.