4 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Akustos sayısı çıktı Bu sayıda FALİH RIFKI ATAY ve mem- İeketin diğer bir çok tanınmış muharrir, şair ve ressamlarının yazı, şiir ve resimleri vardır. 24 büyük sahife 19 kuruş Sene 21 — o. 1466 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 4 Ağustos 1939 'Telefon: Başmuharrir; 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Misafir Amiralın şerefine | Dost Yunanistanın dün ziyafetler verildi Amiral abideye çelenk koydu, bugün Ankaraya gidiyor İngiliz denizciler takımı İzmirdeki maçı 9-1 kaybetti * Dünya harbinin yirmi beşinci yılı Dünya harbi başlıyalı tam yirmi beş.söne oluyor. Harb dört yıl sürdü, on milyon insan öldü, bir çok mem- leketler istiylâya uğradı, mamur ük keler harab oldu, İlim, fen, sanat ba- kımından insanlık bir asır geri kaldı. Harpten sağ çıkanların çoğu hâlâ yaşıyor. O felâket, ıztırab ve mahru- miyet günlerinde, top ve tayyare gü- rültülerini çocukluk . hatırası olarak zihinlerinde saklayanlar, bugünün yetişkin neslini teşkil ediyor. Buna rağmen, ne gariptir ki, bir çeyrek asır sora, hiç bir şey değişmemiş gibi, Av- rupa, sanki ayni noktadadır, yeni bir Marbin korkuları ve hazırlıkları için- de yaşıyor. Hakikaten hiç bir şey olmamıştır, ve beşeriyet için tarihten alınacak en büyük ders budur. Dünyayı dört yıl kan ve ateş içinde bırakan o müthiş harpten sonra sa- malıyor du ki yeryüzünde yeni bir ni- zam olacak, insanlık uzun bir rahata, kavuşacak, hak ve adalet milletler arasında tek kanün olacak... İnsan- ca, malca o muazzam fedakârlıklar- dan sonra yirmi beş sene geçti: Umü- mi harbin başladığı noktaya döndük. Hattâ denebilir ki o tarihte Avrupa nizamı bu derece bozuk değildi. Harb endişesi, müzmin bir hastalik gibi, İnsanların ruhunu geceli gündüzlü kemirmiyordu. Silâhlanma yarişt bu dereceye varmamışlı, Fikri, siyasi, iktisadi bütün varlığını taarruz kudre- tini ilânihaye çoğaltmaya haaretmiş devletler yoktu. «Hayati saha» naza- riyesi henüz icad edilmemişti. Sabah- leyin gözlerini açan vatandaşların bir denbire başka devlet boyunduruğuna Birivermeleri asla görülmüyordu. Bugünkü manzara daha dehşet ve- Ficidir.: Yirmi beş sene, galibide Mağitibu da bin türlü buhranlar ge- Şirerek, bütün milletler bin bir mah- Tumiyete katlandıktan sonra, yeni bir ten sürekli ve düzgün yeni bir hizam © çıkabileceğine. “inananların un olması lâzımdır. Necmeddin Sadak Devamı 4 üncü sahifede) X edis Ni /Abidâ öniinde selâm rezmi ve amiral dçtteri imam ediyor Uç gündenberi şehrimizin misafiri olan İngilterenin Akdeniz filosu baş- kumandanı amiral Cunningham dün sabah Taksim meydanma gelerek âbi. deye çelenk koymuş, bu merasimde amiral Şükür Okan, İstanbul komu- tanı general Haliş Biyıktay hazır bu- lunmuştur, Daha sabahtan itibaren Taksim meydanı misafirlerimizi ve âbide et- rafında yapılacak merasimi görmek üzere kalabalık bir halk kütlesi tara- fından doldurulmuştu. Saat 9,15 te bir deniz kıtamız, baş- ta bando muzika olduğu halde Tak. sim meydanına gelerek yer almış, 9,45 te de İngiliz deniz ve kara bölüğü gıu- zika ile meydana girmiş ve Türk kıta. sı karşısında yer alarak, iki kıta biri- birlerini selâmlamıştır. Büyük üniformasını giymiş olan amiral Cunningham, kurmay heyeti. le beraber saat 10 da otomobille Tak- sim meydanına gelmiş, burada ami. ral Şükür Okan general Halis Bi yıktay tarafından karşılanmıştır. Kıymetli misafirimiz Türk ve İngiliz | kıtaları arasından geçerek âbideye ga- yet süslü bir çelenk koymuş, bu sıra- rada İngiliz bandosu Türk marşını, Türk bandoşı da İngiliz marşını çal- mıştır, 14 üncü ağustos bayramı. Metaksas hükümeti 3 sene zarfında başardığı işlerle iftihar edebilir Dost ve müttefik Yunanistan, bu- gün 4 ağustos bayramını tesid edi- yor. B. Metaksas, kralın tensibi ile ve geniş salâhiyetlerle memleketin idare dümenini kuvvetli ellerine alalı bugün tam üç yıl oluyor. B, Metaksas, 4 ağustos 1936 tari- hinde iş başına geldiği zaman kom- şu memleket, -tesanüdünü . kaybet- mişti. Eski hükümetlerin ihmal ve teseyyüpleri, sönmek bilmeyen fır. kacılık ihtirasları milli menfaatleriş fırka garaz ve menfaatlerin üstün tutulması yüzünden, şiddetli bir fır- tnaya tutularak dümeni kırılmış, batmağa mahküm bir gemiye benzi- yordu, Orduda, intizam ve disiplin kal mamış, milli müdafaa ihtiyaçları ta mamile unutulmuştu. Günün her saatinde patlak veren grevler, mem- leketin iktisadiyatıni felce uğratmış- tı. Yunan milli parası günden güng düşüyor, memleket dev adımlarile iflâsa doğru yürüyordu. Makedonya» da, Selânikte, Giritte ve Adalarda da- hili kıyamlar, birbirini takib ediyor. du. Müfrit propagandalar, gemi azi- ya almışlar, Yunanistanın içtimai nizamını kemiriyorlardı, Velhasıl Yu- nanistanın istikbali karanlık görünü. yordu. İşte B, Metaksas, 4 ağustosta Üç kâğıt lirayı birden yutmak kabil midir ? Yatulsa bile ne kadar zamanda hazmolur, tetkik edilecek 'Tophanede arabacılar kâhyası Hü- Dünkü celsede Cerrahpaşa hasta- seyinden üç lira rüşvet almak ve ya- | nesi sertabibi B. Esad, polis doktoru kalanacağı sırada bu üç kâğıt lirayı | B. Sadi ve doktor B. Osman şahit si- yutmak suçile adliyeye verilen ve | fatile dinlenmişlerdir. tevkif olunan polis Fuadın muhake- | Doktorların üçü de, üç kâğıt lira. mesine dün ikinci çeza mahkemesin- | yı bir arada yutmanın kolay bir şey de devam edilmiştir. | (Devamı 4 üncü sahifede) Zelzeleden Eskişehirde evlerin bacaları yıkıldı Sinopta da şiddetli yağmurlardan sokakları su bastı İstanbul 3 (A.A.) — Kandilli ra. | sathanesinden bildirilmiştir: Dikkatle: Bugün saat 14 ü 33 dakika 13 sa- niye geçe şiddetli bir zelzele kaydedil. miştir. Merkez üstü rasathaneden 125 kilometre mesafede tahmin edi. | len bu zelzelenin de merkezi birkaç © B. Metaksas iş başına geçtiği zaman Yunanistan böyle bir vaziyette bulunuyordu, (Devam: 10 uncu sahifede) Sahte sabunlar Bir çete kurulduğunu haber veriyorum Halkı ve zabılayı ikaz ediyoruz. İstan- bulun muhtelif” semtlerinde, ekseriyetie bahriyeli intibami veren iki üç kişilik sey- yar satıcı grupları âpartımanların, köşk- lerin kapısını çalmaktadır: — Yirmi kuruşa sabun satarız, hemşi- Te.. Vapurda hissemize düştü de... İki çu-, val var... Yüzde elliye yakın bir ehyenlikle sene- Uk harci düzmek fena değli.. Adamlar ayni zamanda: — On beşten şeker getiririn.. Ayvalı zeytinyağı da var... Piyasadakinin üçte bi- ri fiatine.. - diye teklif ediyor; ağız yas Pıyorlar, Sabunları gösteriyorlar. Kokusu mükeme mel. Biçimi, damgası, herşeyi yerinde... meleri Üzerine, ev halkı da şüpheye dü- şüyor — Sakın hırsızlık malı olmasın? — Belki vapurlardan o aşırmışlardır.. Dükkânlara satsalar belli olacak.. Bu tenha semte kadar gelmişler, Fakat bir de tecrübe ediliyor ki: Sa- bundan başka herşey... Katiyen köpürmü. gündenberi faaliyette bulunan mun- takaya tesadüf etmektedir ve geçen arsıntılardan daha kuvvetlidir. Ankara 3 (A.A) — Bugün saat 14,10 da şehrimizde hafif bir harek- tarz hissedilmiştir. Kskişehir 3 (AA.) — İki gündür sık sık fakat hafif olarak vuku bu- lan zelzele bugün 4,34 de şarktan garbe ve çok şiddetli surette tekerrür etmiş ve 6 saniye sürmüştür. Birçok evlerin bacaları yıkılmış, Halkevi bi- nasının muhtelif yerleri çatlamıştır, Hasarat yoktur, İnegöl 3 (A.A) — Bugün yine 14,30 da burada 25 saniye devam | ©den oldukça şiddetli bir zelzele ol- | ruşta yor; eli yakıyor; çamaşırın s#ürülememi yağar. Sarar yoktur. bulaşığı bile temizlemiyor... — (Devanu, i Hinik bu gibi satıcıları teslim