4 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| emalininköle enin enini 4 Ağustos 1099. Dün Geceki ve Bu Sabahki EHaherler | Son dakika Bir Zeppelin balonu, Iskoçyanın garp sahillerinde göründü Balonu, iki Ingiliz tayyaresi ve bir fener bekçisi gördüler hadise İngilterede heyecan uyandırdı istikşaf tayyaresi, balo- mu İskoçyanın sahillerinde görmüş- lerdir. Balon, birçok İngiliz tayyarele- Binin bulunduğu Aberdenşayr civarın- da uçmuştur. Londra 4 — Hava nezaretinin teb- Mgatıma göre İskoçya sahillerinin açıklarında görülen kabilisevk balon- nun hüviyeti anlaşılmamıştır. Bir fe- ner bekçisi, saat ile 3,5 arasında Graf Zeppelin! gördüğünü söylemiş- tir. Balon İskoçyanm garp sahile. rine 18 kilometre mesafeye kadar yak- laşmıştır, (Akşam: İngiliz Anavatan filosu, İskoçya sahillerinde elyevm büyük manevralar yapmaktadır. Lord Halifx'ın mühim bir nutku Önümüzdeki haftalar ve aylar belki vahim olacaktır Hadisatı soğukkanlılıkla beklemeliyiz, ne fazla bedbin | ay,..y., ne de fazla nikbin olmalıyız > istikbale her ne olursa olsun emniyetle bakabiliriz Londra 4 (Radyo) — İngiltere Ha- riciye Nazırı Lord Halifaks, dün Lorj- Ir kamarasında Uzak Şark vaziyeti hakkında izahat verdikten sonra Av- rupanın vaziyetine temas ederek de- miştir ki: Biz taarruza karşı sulh cephsini organize etmek vazifesini Üzerimize aldık. Bu hususta Fransa ile sıkı teş- riki mesaide bulunuyoruz. Polonya ve Romanyayı muhtemi bir tecavüze kar- $i garanti ettik. Bu garantiler, Sovyet Rusya için de bir teminat teşkil eder. İngiltere ile Fransa, Sovyet Rusya ile anlaşmak lüzum ve kıymetini tak- dir ediyorlar, Fakat nihai anlaşma- nın bugüne kadar gecikmesi birçok karışık meselelerin tedkikinden ve bil- hassa endirekt tecavüze karşı bulu. nacak formülden ileri geliyor. İngiliz ve Fransiz askeri heyetleri- nin Moskovaya hareket etmek Üzere bulunması, Sovyet Rusya ile biran ev- vel bu anlaşmaya varmak hususunda» ki arzumuzu isbat eder, Avrupanın vaziyeti hakkındaki en- | dişe yalnız memleketimize münhasır değildir. Önümüzdeki hafta ve ayla- rın vahim olması muhtemeldir. Pa- kat artık kimse anım ve kararımızın katiyeti hususunda aldanamaz, Har- Di uzaklaştırmak için elimizden gele- ni yaptık. Şimdi bize düşen vazife, hâ- disadı itidal ve soğukkanlılıkla bekle- mekiir. Ne fazla bedbin, ne de jazla nikbin olmalıyız. Daima kuvvetlen- mekte olan bir millet istikbale her ne olursa olsun emniyet ve ittmadla ba- kabilir.» Almanya, son haftalarda artan askeri hazırlıklarını gizli tutuyor Romanın fikri şudur : Eylülde, 1938 eylülündeki buhran gene başgösterecek, fakat harp olmıyacak Italya ile Almanya emellerini tahakkuk ettirmek için daha müsaid bir zaman bekleyeceklermiş e ğer ze Müze bn ek e KO Almanyada başlayan askeri hazırlık, son haftalarda gidâetlenmiştir. Almanya, askeri hazırlık- İarını gizli tutmaktadır. Romaya göre eylülde buhran tekrar baş gösterecek Paris 4 — Romadan bildiriliyor; Balâ- hiyettar İtalyan mahafili, eyiti başında beynelmilel vaziyetin fenalaşmasını bek- yor. Danzig meselesi o tarihte tamamile — İngiliz ve Fransız askeri heyetleri Cumartesi | günü Moskovaya hareket ediyorlar Paris 4 — Moskovaya gidecek olan Fransız askeri heyeti, bugün Londra- ya gidecek ve İngiliz askeri heyeti ile cumartesi günü City OO Luxor va puruna binerek Moskovaya hareket “lay “ bir ay kalacaklar, Sov. yet erkânı harbiyesile temas ve mü- gâkerede bulunacaklar, Leniygirad, Kronştad tersanelerini, Ee); varındaki askeri tayyare kar: nı ziyaret edeceklerdir. İngiliz - Fran» işinde, kısmen tatmin edilecektir. Fakat Roma mahafiline göre bu, muvakkat bin hal çaresi olacak ve Almanya ile İtalya müddoalarını tâmmile tatmin etmek için daha müsald bir saman bekliyeceklermiş. Danzigte askeri hazırlık devam ediyor Varşova 4 — Danzigden gelen haberle- Kavganın sonu Beş kişi bir olup bir işçiyi öldürdüler İzmir, 3 Trelefonla) — Bu gece, | Kemerde Zeytinlik sokağında kadın yü- zünden bir cinayet işlendi. Altı kişi kavgaya tutuştular, bunlardan işçi Şe- Tif bıçakla yaralanmak suretile öldürül dü. Mütecevizler yakalanmıştır. Tayinleri yüksek tasdike iktiran eden elçilerimiz Ankara 3 (Telefonla) — Tokyo el- çimiz Bay Hüsrevin Berline, Varşova elçimiz Bay Feridin Tokyoya, B. Fuat Hulusinin Madride, B. Ruşen Eşrefin Peşteye, B. Nebil Batının Brüksele, B. Melet Penn Kopenhaga tayinleri ve yüksek tasdika İspanya, Fransa hududunu tahkim ediyor Bayon 4 — İspanya, Fransa cihetinde- Ki hududunu tahkime başlamıştır. Celp ve davet edilen 5,000 tahkimat mütehassı- 8, istihkâm inşaatında kullanılmak Üzere İraya sevk edilmişlerdir. İngiliz - Leh ticaret müzakeresi bitti Lehistana 8 milyon Sterlin ikraz etti Londra 3 (AA.) — Londrada de- nizaşırı Ticaret Nazırı B. Hudson ile Polonya büyük elçisi kont Raczynski arasında bir itilâfname imza edil miştir. Bu ililâfnameye göre, İngiltere hü- kümeti, İngiliz emtiası satın alması için Polönyaya 8,163,300 (İngiliz Mrası ikraz edecektir. Berlin sefirimiz geldi sa edem alem bu sabahki A er men | İngiliz amirali bu sabah tayyareile Ankaraya gitti Amiral Cunningham Relsicimhura tâzimlerini arzedecek ve akşam Istanbula dönecek İngiliz Akdeniz filosu kumandanı vis amiral Cunningham maliyeti İle beraber bu sabah motörle Yeşliköye ve oradan otomobille tayyare meydanı. ba gelmiştir. İstanbul kumandanı ge- meral Halis Bıyıktay, amira! Şükrü Okan, bir müfrez asker ve bir bando, muhterem misafiri istikbal etmişler- dir. Asker, selâm resmini ifa etmiş, muzika da İngiliz marşını çalmıştır. Amiral Cuuningham askeri teftiş et- tikten sonra otayyareye . binmiş, amiral Cunningham, kendisine gösteri. len fevkalâde hüsnü kabulden dolayı, hararetle teşekkür etmiş, Reisicümhur İsmet İnönüne arzı tazimat için An- karaya gittiğini ve bu akşam İstan- bula döneceğini beyan eylemiştir. İngiliz “amirali ile beraber, mihmandan deniz hârp akademisi kumandanı #lbây B. Necati Özdemir, İngiliz ataşemiliteri ve maiyeti erkâ- nı Ankaraya gitmişlerdir. 'Tayyere, musikanın terennümlei arasında havalanmış ve Yeşilköy üzi- rinde bir kaç daire çizdikten sonra Ankara yolunu tutmuştur. Bugün büyük erkânı harbiy. reisi mareşal Favzi Çakmak, İngiliz ami- ralinin şerefine Ankarada bir öğle ziyafeti verecektir. Almanya ve İtalyadaki manevraların mânası nedir ? Slovakyayı Macaristana vererek bu hükümeti bir nevi himayesine almak istiyormuş Paris, 3 — Fransız gazeteleri Al manya ve İtalyada yapılmakta olan as- keri manevralar ile meşgul olmakta ve bunların hakiki mânasını anlamağa ça- hşmaktadır. Petit Journal diyor ki: «Tesadüf eseri olan mihver askeri ma- nevralarının mebdei biri Danzigte, di- ğZeri de Rumen - Macar hududunda Iki seri bâdiseye rastlamıştır. Öyle görünü- yor ki, Almanlar, yakında hücumlarinı Leh kalesine tevcih edeceklerdir,» Excelsior gazetesi şöyle yazıyor : «Alp dağlarının ve Rhin nehrinin öte tarafında alınmış olan askeri tedbirler, Fransanın, (İngilterenin, Lehistan, Türkiyenin ve Sovyet Rusyanın mu- kabil emniyet tedbirlerini istilzam ede- cektir.» Ordre gazetesi de şu mütaleayı yü-- rütüyor: «Hitlerin hasmının mevkiini çevirmek ve Danzing şehirini almak Büyükdere yolunda feci bir kaza Otomobille çarpışan motosikletçi Şükrü beyni parçalanarak öldü Dahiliye, Maarif, iktisad Vekilleri şehrimizde İktisad Vekili B, Hüsnü Çakır, Dahiliye vekili B. Falk Öztrak, Ankara velisi B. Nevrad Tandoğan Ankaradan gelmişier- dir, Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel de anat on birde Eskişehirden gelecektir. Dahiliye Vekili, istanbul ve Yalovada bir kaç gün istirahat edecek, Maarif Ve- kili B. Hasan Âli Yücel, mektepleri tefiş etmek üzere buradan Trakyaya geçecek, B. Nevzad Tandoğan da senelik isninin bir kısmını şehrimizde geçirecektir. İkti- sad Veklli şehrimizde bazı tedkikatta bu- lunacaktır. Büyükadada çi çam yangını Dün öğleyin; Büyükadada Dali atında gene bir çam yangını olmuş ve yi elli kadar çamla beş yüz metro mu- Habası saha Üzerindeki fundalık tama- güel yek kr eme yi için teşebbüs ettiği manevra, akamete mahkümdur, Fünrerin açacağını zan- nettiği kapı, kapanıyor, Ayni zamanda Macaristan cihetinden bir oyalama ba- reketi hazırlıyor. Macar - Rumen hu- dudundaki hâdiselerin tesadüfi olduğu- nu zannetmekte bata yoktur. Bu bi- diselerde de Berlinin eli ve manevra- nın hedefi gözüküyor. Şayet Macaris- tan Hitlerin uzattığı olta yemini ısınıp Çekoslovak topraklarına mukabil, Al manyanın bir nevi himaye idaresi ak tına girmeği kabul ederse, Romanyayı, Almanyadan ayıran başlıca kale orta- dan kalkmış olacak ve Almanya, cenup- tan Romanyayı, şimalden de Li o ve Letonyayı tutunca Lehistanın ei yeti ne olacaktır? Velhasıl muhtelif ihtimaller o be- liriyor ve endirekt bir tecavüze karşı Sovyet Rusyanın istemekte bulunduğu garantilerin hakh olduğunu gösteri- yor.» Motörde infilâk Lina motörünün kaptan köprüsü havaya uçtu Bu sabah saat altıda; Sirkecide gümrük binası önünde demirli bulu- nan Lina motöründe bir infilâk ol- muştur. Motörün kaptan köprüsü altına konmuş bulunan bir benzin varili bin. denbire iştinl etmiş ve bu iştiai ve infilik neticesi motörün kaptan köp” rüsü tamâmen uçmuşlur. Polis; âni vukuagelen bu infilâ- kın sebeplerini araştırmaktadır. İn- #lâkta insanca bir zayiat olup olma- dığı da tahkik edilmektedir. Zira motör kaptanı meyd meydanda yoktur. Galatasaray Demirspor maçının neticesi Ankara 3 — İstanbulda oynanan Gala» tasaray - Demirspor maçı hakkında bit vermek üzere Beden terbiyesi yüksel hökem heyeti ve teknik komitesi bugün toplanmıştır. Âzadan bir kısmı demirsporum hükmen mağlâp edilmesini, bir kısmı da maçın tekrarlanmasını istemişlerdir. Ne- tdcede reye müracaat edilmiş ve maçı Akibetini hakem Tarıktan sormağa karaf vermiştir. Maçın âkibeti hakem Tarık'ın vereceği cevaba göre tayin edilecektir. B. Âgüâh Aksel Ankara 3 (Telefonla) — Yeni Stok- holm elçimiz Bay Agâh Aksel bu ak» İ şamki ekspresle İstanbula hareket et” | miştir, İstanbuldan Stokholme gidecek» tir. İ Ereğli Kömür şirketi müdürü istifa etti Ankara 3 (Telefonla) — Ereğli Kö- > gi gn B. pa Yeni ie