4 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

4 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

4 Ağustos 1939 Sahife 4 —— Bir adres ararken Apartıman isimleri yerine sokağın ismile apartımanın numarasını kullanmalıyız Bir dostu ziyaret için adresini araş- tırdım, verdiler; (...) da (...) cadde- sinde (...) apartımanı. Yola koyul- dum ismi verilen semte gittim. Cad- deyi öğrenmek için orada vazife gö- ren polis memuruna sormak üzere yaklaştım; bir iki araba ile tramvayı idare ile meşguldü. Bana elile uzak- tan (bekle!) işaretini verdi, sonra ba- şile yanına çağırdı. Caddeyi sordum; «Bilmiyorum fakat şu karşıda potin- lerini boyatan adam bilir: cevabını verdi. Ona gittim; bilmiyor, fakat kun- dura boyacısı elile polisin ortasında vazile gördüğü sokağı gösterdi ve <İşte orası» dedi. Caddenin hakikaten © cadde olup olmadığını tahkik için duvarlarda ismini arıyarak yola dü- züldüm; ancak yarım kilometre ka- dar yürüdükten sonra, bir köşede cad- denin adım gösteren levhayı buldum ve rahat ettim. Fakat asıl güçlük bundan sonra başlıyordu. O cadde üzerindeki apar- tımanı bilmesi muhtemel sandığım bir bakkala sordum o kadar sert ve kaba bir tarzda «Bilmiyorum: dedi ki rada dondurma yiyen bir çocuk yü- zümün bozgunluğuna merhamet etti ve apartımanın daha çok İleride ol- duğunu söyledi. o Nihayet bir kilometre daha yürüdükten sonra tarıdığım bir apartıman kapıcısının Jütfile bulabildim. Bunu âdi bir vaka telâkki etmeyiniz, Çünkü bütün boş yere çektiğim bu zahmetlerin, adres vermek hususunda edinili na bir âdetten ileri geldi- Eini. söylemek istiyorum. Dünyanın bütün şehirlerinde olduğu gibi artık İstanbulda da hamdolsun sokakların ismi ve evlerin numarası olduğu hal Zelzele (Baş tarafı 1 nci sahifede) Kütahya 3 (A.A.) — Bugün bura- da saat 14,32 de 15 saniye devam eden ve halkı heyecana düşüren bir yer sarsıntısı olmuştur. Zaylat yoktur. Uşak 3 (A.A.) — Sant 1430 da bi- ri hafif, diğeri devamlı olmuk üzere şarktan garbe doğru yer sarsıntısı olmuştur. Zayiat yoktur. Sinopta seylâp Sinop 3 (A.A) — Bugün saat 14 de başlayan ve bir saat devam eden tufanâsa yağmurlar her tarafta sel- ler husule getirerek tütün mezruatı- na mühim miktarda zarar vermiştir. Sokakları su basmış bu yüzden cad- delerde saatlerce münakalât dur- muştur, Nüfusça zaylat yoktur. İzmit 3 (Telefonla) — İki gündür fasıla ile devam eden hafif zelzeleler- den sonra buğün saat 1430 da çok şiddetli bir sarsıntı hissedildi, Halk telâşa düştü, Zarur yoktur. İzmir 3 (Telefonla) -- Bugün saat 14,30 da şiddetli bir zelzele hissedil. di. Saat 15 de ayni şiddette ikinci bir zelzele oldu. Zelzele Manisa, Akhi- sar, Foça, Torbalı ve Bergamada du- akoplar. Üç kâğıd lirayı birden yutmak kabil midir? (Baştarafı 1 Rİ sahifede) olmadığını, farzımuhal olarak yut- muş bulunsa bile iki saat içinde haz- © medilip erimesine imkân bulunma- © dığını, hâdiseden iki saat sonra yapı- lan röntgen muayenesinde böyle yutulmuş bir paraya rasgelinmedi. ğine göre; böyle bir paranın yutul- müş olmayacağını söylemişlerdir. Bundan evvelki muhakeme celse- sinde dinlenen iki şahit, Fuadın üç Yirayı yuttuğunu görmüş olduklarını; söylediğine nazaran; mahkeme; Şa- 'hitlerin bu mütebayin -Madelerinin telifine karar vermiş, bunun için meselenin adli fıp meclisine havale- © sine ve meelisee, böyle bir üç n yutulmasına imkân olup olmadığı nın, yutulmuş Olsa bile, iki saat © içinde hazmedilip edi ni kararlaştırmı İç de adresler hep apartıman isimlerile veriliyor. Vakıa bu merak Londrada vardır;fakat mahdud bazı mahalle- lerde ... İngilizler köpek ve kedilerine isim koydukları gibi evlerine de bir isim takmağı pek severler. Meselâ bir kattan ibaret bir evin bile pek şata- fatlı bir ismi vardır. Bizde henüz evlere köşklere isim takılmış değil'isede apar- tımanların hep ismi var ve ad- res verilirken meselâ Fatihte Hayırlı apartımanı, Beyazıdda Uğurlu apar- tıman diye veriliyor. İşte bu şekilde adres vermenin zararları vâr. Birisi benim başıma geldiği gibi arayıp bul- manın büyük zahmetleri mucib ol- mas; diğeri de posta müvezzilerinin her apartımanın ismini ve yetini öğ- renmeğe mecbur olması. Halbuki eğer sokağın ismile yalnız apartıma- nın sokak numarası verilse bu mah- zurlar ortadan kalkar, Hele evlere merkezden muhite ve- yahud denizden karaya doğru yükse- len numaralar verilmiş. ise bir adres bulmak fevkalâde kolaylaşır. Meselâ sı o büyük caddede üç yüzü geçen bir numara idi. Eğer bu numarayi evwelden bilseydim, apartımanların numaralarına bakacak ve bindiğim nakil vasıtasından oraya en yakın bir noktada inecek ve ne zahmet çe- kecek ne de vakit kaybedecektim. Posta umumi müdürlüğü bir müd- nı mecburi yaparsa herkesi de makul ve mantıki surette adres alıştırmış olur. D.A. Dünya harbinin yirmi beşinci yılı (Baş tarafı 1 net sahifede) Yirmi beş senedir dünyanın geçir- diği kargaşalık, zorluk günlerini, ve bugünkü daha korkunç yeni harb tehlikesini 1914 harbi hazırladı. Yeni bir harb, daha başka, daha sürekli felâketler hazırlayacaktır. Bazıları, Avrupanın bugün içinde kıvrandığı buhranların sebebini sul- fikir yanlıştır. her harbin, her türlü sulbu mutlâka yeni fesad ve intikam tohumlarile doludur. Fena olan harptir. Çünkü artık neticesiz bir tahrib vasıtası hâ- sonra, taarruz ve istiylâ yolunda ka- zanılmış en parlak askeri zaferlerin pişanesi kalmamıştır. İz bırakan, ne- ice alan hârpler ancak milli harpler- dir, çünkü yalnız vatan müdafaasını gaye bilir. Bir asırdan fazla zaman- dır, harp ve askeri zâferle ne yoktan, suni devletler var etmek, ne de tarihi varlığı olan milletleri yok etmek mümkün olmuştur. Çünkü, maddi kuvvetlerin yenmeğe muvaffak ola- madığı yegâne: kudret, milliyet duy- gularıdır. Yirmi beş yıllık tecrübeden çıkan en büyük ders budur. Bunun içindir ki 1914 senesine. nisbetle. bugünkü fark, harbe engel olmak isteyen dev- letlerin harbe hazır olmalarıdır. Böy- le olmasaydı, Saraybosna vakası gi- bi, bir harbe sebep teşkil edecek ha- dişelerin hiç eksik olmadığı bu devir- de dünya pek kolaylıkla yeniden kana bulanırdı. Necmeddin Sadak Hususi idare müfettişleri Ankara 3 (Akşam) — Dahiliye Ve. kâleti hususi idare müfettişlerinin tayin, terfi ve çalişma tarzlarını gös- terir bir talimatname hazırlamakta dır. Ç. E. K, Eminönü kazasından: Himayemizde bulunan çocuklar 5 ağustos 939 cumartesi Sultanahmed- de 44 üncü mektep salonlarında sün. net edilecektir. Sayın İstanbul hal: | in benim aradığım apartımanın nümâr&- det tayin ederek o müddetten sonra | mektupların üzerinde yalnız apârtı- | man sokak numaralarının yazilması- İ vermeğe hun fena yapılışında buluyorlar. Bu | Galibi, mağlübu olan | line gelmiştir. On dokuzuncu asırdan | Vilâyet, bugünden itibaren hava tehlike ve taarruzlarına karşı pasif korunma tedbirleri alacaktır. Bu hususta evvelce hazırlanan nizam- namenin tatbikine ait talimatname Vali muavini B. Muzafferin reisliği altında toplanan komisyonda son şeklini almıştır. Bu hususta vilâyetçe almacak tedbirlerde hazır bulunmak üzere Dahiliye Vekâleti seferberlik şubesi müdürü B. Hütameddin de şehrimi- ze gelmiştir. İstanbula yapılacak hava taarru- zu tecrübesi, şehrin muhtelif yerle- rinde bulunan canavar düdüklerile halka ihbar ve ilân edilecektir. Alı- nacak müdafaa tedbirleri sırasında halkın sığınacağı yerlerin tedariki düşünülmektedir. Şehrimizde Yere - batan gibi eski, tarihi sığınaklardan istifade edileceği gibi halkı, şehir ha- ricine çıkarmak tedbirleri de âlma- caktır. Sığmaklar için eski medrese, kilise gibi binalardan da istifade edi- çlecektir. İstanbulun muhtelif hava cere- yanlarına tâbi bir şehir olması İtiba- rile zehirleyici gazların büyük bir te- sir yapmayacağı muhakkak görülüyor. lâyetteki kömisyonun kabul et- İ Giği talimatname şudur; Resmi daire, fabrika ve mü- esseseleri havaya karşı ko- runmasına ait talimatname Her daire, mücss veya fabrika- da hava korunması bakımından icap eden ledbirleri ittihâz etmek üzere birer havaya karşı korurima komis- | yonu teşkili edilecektir. 1 Bu komisyonlar derhal faali- yete geçerek aşağıda zikir ve tadat olunan muhtelif korunma işlerini | yapacaklar ve zaman zaman bu saha- da vilâyetten verilecek emirlerin tat- bikile meşgul olacaklardır. 2 — Teşkil edilecek hava korun- ma komisyonları ışıkları söndürme nizamnamesinin 10 ilâ 20 inci mad- delerile karartma işlerini alâkadar İ eden diğer maddelerini tetkik ederek dairenin veya müessesenin veya fab- rikanın bünyesine göre bir hava bas- kımında ışıkları katiyen dışarıya Sız- dırmayacak şekilde karartma terti- batını şimdiden hazırlayacaklardır. 3 — Binanın veya fabrikanın çatı- sını yangın bombalarma karşı mu- hafaza ve çatıda hazar vaktinde yan- gını önliyecek tedbirler almak yan- gın bombalarından çıkacak yangının büyümesine ve etrafa sirayetine mey- dan vermeden söndürmek vazifelerile mükellef askerlik çağı haricinde kal. mış kuvvetli ve bu işe elverişli müs. tahdemin arasından seçilecek eşhas- la yangın söndürme ekibi teşkil eder- ler, (Ekibi teşkil edeceklerin miktarı binanın büyüklük . ve küçüklüğüne göre değişir.) Bu miktarı her daire, müessese ve ya fabrikanın havaya karşı korunma komisyonu tayin ve takdir etmekle berâber kat'iyet kesbetmesi için ha- vaya karşı korunma komisyonunun da tasvibine arzeder. Seçilenler itfai- ye müdürlüğünde açilacak kursa sevkedilmek üzere isimleri bulunduğu | mıntakanın itfaiye grupu âmirine bildirilir. Bunlara ait şahsi techizat ile söndürme malzemesi (1) numaralı listede gösterilmiştir. Bu malzeme ve techizatı daire müessese ve fabrika- lar kendi tahsisatlarından şimdiden temin ve tedarik ederler. Fevkalâde sıkışık zamanlarda bu İ; le tavzif olunmuşların istirahata ay- rılma vesair gibi hususatta yerlerine başkasını getirebilmek için bir de ihtiyat itfalye ekibi teşki ederler. İ alâkası olmayanlardan İ tabi ve askerlikte sıhhi İlk yardım sıhhi postaları 4 — Her müessese daire ve fabrika 4-6 kişiden ibaret bir ilk yardım sıh- a kil mer. Gece ve gin zamanlarda sekiz saatte bir nöbet değiştirmek üzere yukamdaki kadro üzerinden bir de ihtiyat ekip hazır: larlar. Bu ekiplerin eşhası X rıda itfaiye kısmında yazıldığı gibi işbu müessese ve dairelerde çalışan o me mur ve müstahöeminden askerlikle veya tecile mış olanlardan : Güneş çarpması Üşüme ve danma : Suda boğulma : Yanma İlâçları ve vasıtaları : Yara pansımanı - (âlet ve ilâç edevatı F: Muharriş gazlar G: Yakıcı gazlar 'H: Boğucu gazlar | İlâçları İ: Fosfor yanığı ve yarası manı). Alet, ilâç ve edevatı J: Yaralı taşıma. Sedyeler vesaire. pansı Bu ekipler yukarıda yazılı hâdise- lerden dolayı yaralanmış ve gazlan- mış olanların İlk müdavatlarını yap- makla beraber fiziki tedaviye muh. taç olanları da oterapi mücssese- lerine veya servislerine sevk ve ağır yaralıları hastanelere (o göndermek üzere en yakın (yaralı ve gazlıların naklini temin edecek nakliye kolları AÂmivine) hastalarınıbildirir. Doktoru bulunan müesseseler bu teşkilleri doktorun emrine verecektir. Doktoru veya sıhhat memuru bu- lunmayan bu gibi müess ekipler için seçtiği eşhastan en dirayı ni âmir olarak intihap eder. Yukarıda sözü geçen niüesseseler mezkür 6kip lerin şahsi techizatı ile tedavi vasi- taları olarak tesbit olunan (2) nu. marâalı listede alelmüfredat gösleri- len techizat ve malzemeyi kendi tah- sisatlarından ve şimdiden tedarik ederek depo ederler. Gaz temizleyici ekibi 5 — Şehre vaki olacak bir gaz hü- cumunun da her daire, müssese veya | fâbrika binalarının zehirli gazlardan | derhal temizlenmesi için bir gaz te- mizleyici postası teşkil ederler, bu postaların kadroları için lâzım olan şahıslar askerlikle ve Lecile tâbi tutulmuş müstahdeminden şeçilir. Binaların büyüklük ve küçüklük derecesine göre bu işler için ayrıla- Cak eşhâs miktarı müessesenin, daj- renin korunma komisyonunca tes bit olunmakla beraber katiyet kes memur ve Ankara Borsası 3 Ağustas 939 Esham ve Tâhvilit Türk borcu I peşin Sıvas - Erzurum TI Bivas - Erzurum TI 1999 C. Merkez bunkası 106.50 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) 1 Sterlin 543 100 Dolsr 106075 100 Prank 3266 100 Liret 160 İsviçre Pr. 100 Florin 100 Rayşmark 100 Belga 100 Drahmi 100 Leva 100 Çokoslovak Kr 100 Pezeta 100 Zioti 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 160 Yen 100 İsveç Pr. 100 Ruble 1935 1058 28.575 67365 50835 21515 10825 156 4m 14035 23045 0905 20625 He? 305525 2390 Yokohama Stokholm Moskova Beşiktaş Askerlik şabesinden: Harp okuluna kaydi kabul müddeti ey- Mil 939 nihayetine kadar uzatılmışlar. Bu eman arma alemlere elle bi alâkası olmıyan 60625 | 24.452) | Hava taarruzlarına karşı pasil korunma tedbirleri alınıyor Vilâyetteki komisyonun kabul ettiği talimatnamenin esaslarını yazıyoruz betmesi için havaya karşı korunma komisyonunun da tasvibine arzeder. ter, Gaz temizleyici ekiplerine o seçile- çek olanlrda aranacak vasıflar aşa ğıda yazılmişlır, Cild, kalb, ciğer he mak gözleri iyi görm koku almak çalışkan olmak hik! olma. ve burnu iyi ve kavrayışlı techizat ile temiz- de gösterilmiş- Bu ekiplere alt leme malzemesi list gaz temizleyici postalarına seçil yet sıhhat müdürlüğünce münasip görülecek hastanelerde sıh- hi muayeneleri yaptırılır. Devair, mü- essesat ve fabrikaların itfaiyeyi alâ. kadar eden işleri mıntakanın itfaiye âmirliğince sıhhat işlerini ilgileyen kısımları da kazanın hükümet heki. mi veya belediye başhekimi tarafın- dan kontrol ve takip edilir. Ayni za- manda hazar ve seferde resmi ve hu- susi bütün teşkillerin talim ve ter- biyelerinin ve malzemelerinin tefti- şi vilâyetçe yapılır. Yukanda yazılı teşkillerde tavzif olunacak eşhazın talim ve terbiyele- in yakında (kurslar açılacaktır. Kursların açılma tarihi vilâyetçe ay- nca tebliğ edileceklir. 7 Elektrik, su, kalorifer, hava gâzı, asansör gibi Lesisalın basit bo. zukluklarını derhal tamir edebilmek s#se veya daire v anlayan bir durur. 8 Pasif müdafaa (Leşkillerinde slihdam edilecek eşhasa — verilecek techizat ve malzeme meyanında ha- riçlen mübayan edilmesi zaruri bü- lunanların Kızlday kurumu delâleti. le sipariş edilir, Talimatnamede zikri geçen (i) nümaralı listedeki beher şahsa ait techizat birer adet gaz maskesi, harpi paketi, 200 gram kireç kaymağı ayni zamanda da birer kürek, kazma, bal ta, destere, satır, elektrik el feneri, küçük merdiven, sıriklı süpürge, (bu süpürgenin sırığı binanın yukarı kısımlarından çıkan ateşin söndürü- edilmesi için ıslak bezle sanlacak tır) boş koya, yangın bombasını ça- tıdan uzaklaştırmak için kü; fıçısı bulunacaktır. Bundan başka İlk yardım sihhi ekiplerinin kullanacakları sıhhi tec- MW'zat, iş âletleri, malzeme, sıhhi çan- yatı da talimatnamede te- ie gösterilmiştir. ÖLÜM Girid Kandiya eşrafından Elen- daki zade Cenap haremi ve Süley- man Niliri kerimesi ve Türk tün limited şirketi memurlârndan Nüs- ret Cenap valdesi - bayan İkbal vefat etrsiştir, Cenazesi dün öğleden sonra üçte Kadıköyünde Bahariye cadde- sindeki İkametgâhmdan kaldınlarak ikindi namazı Osmanağa camiinde kılındıktan sonra Karacaahmed mak beresine defnedilmiştir. Allah rahmet eyleye, TİYATROLAR; ERTUĞRUL SADİ TEK - HALİDE PİŞxİN ye Fatih Saraçhane Özen bahçesinde © Bu gece FATOŞ ŞFZADEBAŞI — TURAN 3 filim BATAKLI DAMIN a Pazartesi, sali, çarşamba bayanlara İ 3 kurüş | EGE TİYATROSU | Nureddin Gençdur ve arkadaşları bu gec9 Mez İnşirah bahçesinde CET VE KEMİK © in revüs Si