5 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

5 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Türk Safosunun Hayatı; TEFRİKA No; 122 mii baz ocuk "Baba, Baba,, Diye Babasının Yanına Koşmak, O Evlât Katilinin Kucağına Ulaşmak İstiyordu Zavallı genç, dedelerinden Birinci (Kanuni Sultan Süleymanın izinde “Muratla Kanuni Sultan Süleyma. nın öz oğullarını — haklı veya ız bahanelerle — idm ettir. ki il ini ya bilmiyor, ya o hen- hatırlıyamıyordu. O se- * Obeple “Baba, baba, diye bağırarak — ve etrafını saran cellâtları kılıç leriyle dağıtarak padişahın na, halâskârı zannettiği o “katilinin kucağına ulaşmak iu. — Cellâtlar, çok mahir haraket. rle onun adımlarını sendelet. ekte, bileğini gevşetmekte ve ni- İhsyet sesini kesmekte güçlük çek. mediler, hayattan kâm almak şöy- — Te dursun, kâmran olmanın mâ- nâsını bile henüz kavramamış bu- lunan bedbaht genci boğdular, bir köşeye koydular, © «Simdi sıra onün anasına gel “mişti, Bu masum kadın da Safo- nün keyfine, . Sultan Mehmedin ogafletine kurban gidecekti. Cel- — lâtlar, kendilerine bir bardak su — içmekten daha kolay gelen bu iş için hiç te endişe etmiyorlardı. Söyle bir hamlecikte mazlüm ha. © sekiyi boğup zahmetten kurtula- rini umuyorlardı. Lâkin oğ- lunun nasıl bir felâkete uğratıldı ını bir halayığın verdiği haber. Je öğrenmiş olan talisiz ana, veli- ahttan da yaman çıktı, katil dil izlerin yüzlerini tırmaladı, elle. Asirdı, dişlerini yumrukladı ve v bir dişi arslan şehameti belirte iç can verdi (1). ünkâr, homurdana hömür- “ dana odasında dolaşarak bu islerin ne suretle başarıldığını öğ- etecek ağız jurnallerini bekliyor- Safo, hissizliğin son derecesi. de kendine yakıştırarak uğu müjdenin taşıyıcısı oldu, yüzü- uydurma bir elem nikabı çizip un yanına gitti; “ » — Her düşmanının, dedi, sonu böyle olsun. Mahmut öldü, anarı dından yürüdü, öbür suçlular “cezalarını buldu. Sen sağ ol, n, gussadan irağ ol. Uğ- pin Mahmut feda olsun ars- Ve evt katili olmanın ilk hi- > cabin, ilk azabını duymıya, göz eri yaşarmıya, kalbi burkulmıya başlıyan oğlunu bu iç haletlerin. den kurtarmak ister gibi davrana. rak, hemen ilâve etti: | — Yemişçi vezir de Mahmuttun farklı değil, Vaktinde tedbir al- o Maâğsân mutlak nedamet çekersin, Bu sözlerle sadrazamı, taht üze. — rinde değişiklik yapmayı düşün- - mekle itham ediyor ve oğlunu da © — dört masumun kaniyle kirle nen elini henüz yıkamadan — ye- O Ki bir cinayete sürüklemek İsti. “yordu. Fakat Sultam Mehmet, de. 'Tİn bir vicdan zelzelesi, büyük bir — gönül buhranı geçirdiğinden, bu hain telkine birdenbire kapılmadı: — Aman valide, dedi, vezir de- Biştirtmek için beni zorlıyacak sı. mı?.. Ciğerimden bir pare top- düştü, ömrümün bir yanı yı- dı. Zavallı Makmudun hayali izbebeklerimde mahzun mahzun Şirpmyor Yüreğimden kan gidi. , Böyle bir demde sen bana vezirden bahsediyorsun. Oo Yere n vezir de, devlet tel. © Safe, ne korktu, ne sıkıldı. Hat. tâ sinirlenir gibi olarak kaşlarını attı, başını kaldırdı: “ « Padişahların ne oğlu olur, i karısı, Onlar Allahin yeryüzün. “ös gölgesidirler. Allahın kendileri- verdiği tahtı korumaya borçlu. » Böyle olmasaydı, büyük n Sultan Fatih, her padişahın ii kardeşlerini öldürmesini ca- görmezdi. Sen de, tahtını koru- “max için oğlunu öldürdün. Deden yürümüş oldun. O, benden İyi bi- İlirsin, iki oğlunu, beş altı tare de torununu devletin selâmeti uğ. runda feda etmişti. Ve Sultan Mehmedin omüsları. na ölerini yokarak, hâkim bir ses- le telkinini tekrarladı: — Dedelerinden İkinci Beyazıt gibi tahtindan atılmak, çöllere sü. rülmek, sürgüne götürülürken, a- ğu verilip öldürülmek istemiyor- san, Yemişçi veziri boşlama, sıkı sıkı gözle, Başkalar.na da gözlet. Çünkü onun tutumunu ben be- ğenmiyorum. 'Hünkârın, bu sözleri duyduktan sonra, naaşı izbelerde sürünen mazlim oğlunu O “unutmamasına, taht hırsiyle Harekete geçmeme. sine İmkân yoktu. Onun için tav. rımı değiştirdi, beynini oğlunun hayalinden temizledi, anasının is- tediği biçime girdi ve âdeti veçhi. le inkiyat gösterdi: — Hakkın var valide. Uyanık m. zarar çekmekliğim şte bu suretle Yemişçi vezi- rin de âkıbeti tayin edilmiş oldu ve padişah #le onun arasın- da garip bir fhtsızlık yüz göster- di. Artık hünkâr, vezirinin dilek. lerini tereddütsüz yerine getirmi. yordu, bir çok telhislerini cevap- sız birakıyordu. Bununla beraber, onu ulüorta azledemiyordu. Çün. kü herif, yeniçerilerin gözdesiydi we o korkunç ocağın rızâsı kazd- nilmadan veziri atlatmak mümkin değildi. Safo, oğlunu bu mevzu ie de de şevke getirmek ve Sadraza. mın kuyusunu kazmak için müda- hâlede gecikmedi, Baş imrahor Kasımı yeniçeri ağası yaptırdı ve bu değişikliği oğluna kabul ettir. dikten sonra şunları söyledi: — Ocaklıyı Yemişçiden çevire- bilecek biricik adamımız Kasım- dır. Sen yalnız onu okşıyagör, üst tarafını kendine bırak! Fettan Venedikli doğru görüyor ve doğru söylüyordu. Çünkü Ka- sım, ruhu ve gözü doymaz bira. damdı. Saray ahırından yeniçeri | ocağının başına geçer geçmez Sadrazamlığa yükselmeyi tasarla- mıya başlamıştı, ve bu hulyaya uygun plânlar çizmiye başla mişta. (Devamı Var) (1) Solakzade: 8: 682. Peçevi C - 2 8: 281. Mammer tercümesi, C: 8. 31. Nalma: C: 1 - $: 381 de bu vira; aşağı yukarı ayni surette hikâye olunmuştur, Yalnız Hayrullah efendi tarihinde (C: 14. S: 105) Sadrâzam Yemişçi Hasan paşanın bu işte parmağı olduğu tasrih edilmektedir. Babasının emrile boğulan Şehzade Muhmudun serdarlık hevesini ve babasına bu hevesten bahsedişini Pe- geri, Sultan Ahmetlen o (yani Üçüncü Mehmedin ölümünden sonra tahta çı- kan padişahtan) naklederek anlatmak tadır, M.T.T. el GU) dİTOJUMN A Nİ Nİ Kınalıadanın İhtiyaçları Kıralı vâ Burgazın ışıklandırılması Be- lediyece küsusi şahıslara (hale edilmiştir. Zahiri hali kendisine lâyık olduğu va- #fları veren sözde elektrik (tesisatı için | sermayei sabite olarak beş - altı bin lira tahsisi mukabilinde bu iki müteahhitler- den herbiri belediyeden #enevi biner li- radan fazla bir deret aldıkları gibi ahali- 'den de yüz mumluk sarfiyat mukabili ay- da peşinen beş buçuk lira paru çekerler. edilmektedir. Yetişemiyen veya öğle, ak- sam yemeklerinde erzu edenler iyi msj bulamamaktadırlar, Bunun sebebi beledi- yenin, köylünün melıni toptan satmasıns müsaade etmemesidir. Bu hal köylü için de zararlı olmaktadır. Çünkü ertesi gün tek hayvaniyle ayni adam tekrar yola çi- kamıyor. Bilecik, Ziraat Mektebi Mazunlarından: Hamdi AY Yazın akşam saat yediden bire kadar ve| Kaptanlardan bir rica Kaşın on bire kader işilyen ma) peleri arada bir bozulur, ve adalar #ifiri karanlıkta kalırsa da ahaliden peşinen 8- Unmış bulunan ücretten bir şey iade edil- mez. Bu hal için belediyenin ceza tertip edip etmediğini veya ücrelini tamam ve- rip vermediğini bilalyorum. İstanbulun yanında, gözdeki diğer iki adamın burnu dibinde bulunan zavallı biz adalılar yem borumu kabilinden ikide bir ortaya atılan, “bu sene bizim adalara da elektrik geliyor, nafıa mühendisleri gel mişler, ölçmüşler, biçmişler, rapor ver- mişler,, vesaire gibi şayla ve rivayetlerle ümit edip bekliyoruz. Bakalım bu murdu gün ne vakit doğup ta bizi de zülmetten kurtaracak. Bizim iki adamızın su derdi de vardır. Bunun da mümkün mertebe halli büyük bir fedakârlığa mütavakkıf değildir. Mev cudünden daha kuvvetli bir pompa ve bir Hel yüz metrelik bir hortum Denizyolları müdürlüğünün tanklarla getirdiği suyu adanın yüksek yerlerine de seviedebilir. Alkivyadis GENGUSTA Bilecikte kavun, karpuz satışları Bilecik vilâyeti merhez kasabada mev- sim dolayısiyle halkın yiyecek ihtiyaçla- İda mektup Şirketi Hayriyenin Köprüdeki Üsküdar iskelesi ile Denizyollarının Kadıköy iske- lesi arasında hergün yolcuları heyecana düşüren iddialı bir yanaşma hareketi 0- Mayor. Dün sabah yine ayni hâdise cereyon etti. .9,10 dn Neveser ile Savat ve 65 nu- mara arasında İskeleye yanaşmak için biribirlerine yol ve yer vermek isteme- melerinden bir çarpışma tehlikesi atla- bildı. Ayni tehlike Savatın arkasında bu- lunan bir Tomorkörü de tehdit etti, Nihayet bir dakikalık zaman ka- zanmak için gösterilen bu isticsi Allah saklasın yolcuların bayatına mai olabilir. Böyle olmasa bile heyecandan müteessir olanlar vardır. Vapur kaptanlarının bu ciheti de nazari dikkate almalarım ve biraz #t6l'e karelret etmelerini rica et- mek her vapur yolcusunun hakkıdır. Pirina: DİMİTRİ Açık muhabere hai müşterek hakkını yaran karilmiz Bak'rköylü Sevime: — Bu bahis etrafında evvelce yazdığı- rından olan kavur, karpuz vesalr yaz seb- | niz bir mektup aynen neşredilmiştir. Bu 2e ve meyveleri sabâhleyin köylü tarafın. | seferki mektubunuz ilk koşuya aitti ve dan kasabaya getirilip öğleye kadar yine | ikinci koşu hakkında buz: temennileri fh- köylü tarafından bizzat hajka satılmakta» dır, Bu usulde halk doğrudan doğruya köy- 10 ile temas etmekte, teze mal alip yiye- bilmektedir. Fakat bir vaziyet hem mev- simlik ticareti, hem de müstahsll ve müs- tebliki datma müşkül vaziyete sokmakta» dir, Kasabaya şimdiki halde pazarından gayri günde on yük bostan gelmektedir ki, Bu miktarın bir kismı Kasabaya gire diği sabahleyin saat 7 — 9 arasında ilk hamle edici müstehlik tarafından taksim Hva ediyordu. Halbuki bugün ikinci koşu yapılmış bulunuyor, bunun İçin mektu- bünuru neşredemedik, mazur görmenizi riea ederiz. Suni — Cevap muharririne Feyzi, İh- râhim Akgün, Sünusi, MMevlüt, Mediha, Nusret, Mesrure imreleriyie mektup ya zan karilerimize: — Sunl ve Cevap sütunundaki cevap- larımizı büğünlerde yalnız mekteplere ait svallere hasredişimizin sebebi mekteplerin kayıt ve kabul zamanının başlamış olma- sıdır. Bü minflerin cevaplarını da diler sü- TAN (Başı 1 incide) Albay Hüsnü OGökdenizer, Hava Müsteşarı Albay Zeki Doğan, Mer. kez KomutanıNAlbay Demir All, Em. niyet Direktörü Şinasi Turga ile Ha- vayolları Umum Müdürü Ferruh Şa hinbaş ve Havayolları Urnum Müdü- dürlük erkânı ve matbuat mümes. silleri tarafından uğurlanmış ve baş rasimei ihtiramı ifa etmiştir. Amiral Sir A. B. Cunningham ba- va meydanma geldiği zaman muzika Ingiliz, Türk Milli maşşlarını çal- miş, muhterem misafirimiz reâmi se- İâmı ifa eden kıtayı teftiş ettikten sonra tayyareye binmiş ve tayyare saati 16,50 de hareket etmiştir. Amiralin Yeşilköy havr istasyonuna gelişi Bu sabah tayyare ile Ankaraya gi. den misafir İngiliz Amirali Sir Cun. ningham, akşam saat 18,45 te tayya- re ile İstanbula dönmüştür. Muhterem rgisafir Yeşilköy Hava İstasyonunda (İstanbul Kumandanı Halis Bıyıktay, Amiral Şükrü Okan, Merkez Kumandanı, Vilâyet namına Bakırköy kaymakamı, Kurmay he- byetiMavayonarı maduru yemen li memurin tarafından karşılanmış- tır,” Bir müfreze bahriye askeri selâm resmini İfa etmiştir, “.d » TAmiralin Warspite zırhlısındaki suvaresi Tayyare ile Ankaradan dönen muhterem misafirimiz Amiral dün akşam Warspite zırhlisında Amiral Şükrü Okan şerefine bir suvare ver. miştir. Suvare fevkalâde güzel geç- miştir. Amiral gemisi bugün halka açık Bugün saat 16 dan 17,30 a kadar misafir filonun Amiral gemisini halk gezebilecektir. Misafir Amirale veda ziyafeti Amiral Şükrü Okan bu gece saat 20,30 da Sümer Palasta müttefiki. miz İngilterenin Akdeniz filosu ku- mandanı şerefine bir veda ziyafeti verecektir. Misafir filo yarn (llmanımızdan ayrılacaktır. Misafir bahriyelilerin, Yavuz takımıyle maçları Şehrimzde bulunmakta olan İn- giliz Akdeniz filosu Amiral gemi. si futbol takımı ile Yavuz harp gemisinin futbol takımı arasında icrası mukarrer olan maç, dün Kadıköyünde Fener Stadında ol dukça kalabalık bir seyirei kütle si önünde yapılmıştır. Seyirciler arasında Türk ve İn- giliz deniz zabitanı ve efradından mürekkep bir kalabalık bulunu . yordu. Oyun, çok dostane bir hava İçinde cereyan etmiş ve iki takım da biribirine lâyık rakipler oldü- Kunu göstermek fırsatını bulmuş. lardır, Müsabaka zaman zaman her iki takımın hâkimiyeti altında ve tamamen omütevazin bir şekilde cereyan etmiştir. Neticede birinci —— — ——— — ellerin cevapları gibi sıraya koyarak mef- relmemiz suallere verdiğimiz cevapların sual sahipleri için biç bir fayda temin et- memesi neticesini verecektir. Bu mülâha- sa ile mektöplere ait suallere derhal ce- vap vermeyi ve diğer süallerin cevapları- dah bulduk, Bu bahiste mazur görülece- mize eminiz. “Tevâcetihlerinize teşelktir- ler ederiz, » ta müzika olduğu halde askeri kıta|* ni da yine geliş sırasına göre tehiri fxy-| Cümhutreisimiz Dün | Dahiliye Amirali Kabul Ettiler "Amiral Sir Cunningham âbideye çelenk koyduktan sonra avdet ediyor.. devrenin ortalarına doğru bir gol atan Yavuz takımı 1 — 0 sahadan galip çıkmıştır, Bu müsabaka iki taraf denizci- lerinin dostane tezahüratına vesi- »le teşkil etmiştir. MALAYA İzmirde İzmir, 4 (Tan Mühabirinden) — Limanımızda bulunan Malaya gemi- si kumandanı bugün, Cümhuriyet meydanındaki Atatürk âbidesine çe- lenk koymuştur. Merasim çok parlak olmuş, Kordonu ve Cümhuriyet mey- danını dolduran on binlerce. halk, dost memleket denizcilerini şiddetle alkışlamıştır. Merasime iştirak eden Ingiliz kı. taları sabahleyin saat onda karaya çıkmış, ve rıhtımda yer alan Türk İ bahriyelileri ve bir bando muzika ta. rafından selâmlanmıştır. İngiliz kıta- ları Kordonu takiben Atatürkün hey. keline gelmişler ve âbidenin etrafını kuşatmışlardır. Saat 10.30 da gemi komutanı Albay Tower, Valı Ethem Aykut, Müstahkem Mevki Komutanı General Rasim, yaverleri ve mih. mandarlarile Cümhuriyet meydanı. rvp a Gemi Komutanı âbideyi selâmla- dıktan sonra İngiliz deniz armasmı gösteren büyük bir çelengi âbideye koymuştur. Müteakıben bandomuz Togiliz marşını, İngiliz bandosu da Türk milli marşın çalmışlar, selâm resmini ifa etmişlerdir. Bundan son râ Türk - İngiliz kıtaları Kordonda bir geçit resmi yapmışlar, alkışlar a- rasında Kışla meydanına gelerek ge» miye avdet etmişlerdir. Malayâ gemisi ikinci ve üçüncü kaptanları ve Ingiliz subayları oto. mobillerle Bergamaya giderek hars- beleri gezmişlerdir. Belediyenin tah- #ls ettiği otobüslerle de general ve halinde şehri - ere ri m Kültür. parkı, müzeleri, İzmir hafriyatını gezmişlerdir. Malaya kumandanı Albıy Tower, maiyetile birlikte sivil olarak kara- ya çıkmış ve otomobille Bucaya git- miştir. Kültür Parkta ziyafet Bu gece saat 20 de belediye târa- fından Kültürparkta, Ada gazinosun- da bir ziyafet verilmiştir. Bugün Is. giltere Krsliçesinin doğumunun yıl. dönümü olması münüsebetile Malaya gemisinde merasim yapılmış, 21 pare top atılmıştır. İzmir Balkı bugün 15 ten 18 e kadar Malâya zırhlışını zi- yaret etmiştir. Yarın. Malaya gemisi önünde kürek ve yelken müsabaka- ları yapılacaktır. Gemi takımı da yarın İzmir muh. telitile fkinel bir maç yapacaktır. Ge. mi kumandanı yarın akşam Malaya- da bir süvare verecek ve Malaya ge- misi pazar günü Izmir Ilmanından ayrılacaktır. | alem eğ 5-8.139 Vekili Hava Hücumları Tecrübesinde Bulunacak (Başı 1 incide) bu işlerle kâfi derecede meşgul ol. mak için zaman bulamamıştım. Şim. di, bir kaç gün çalışmak için geldim. Belli başlı meseleler üzerinde tetki- kat yaparak tenevvür etmiye ve lü- zumlu göreceğim tedbirleri almıya çalışacağım. Pasif korunma manevraları Bilhassa pasif korunma işile de a- lâkadar olacağım. Yakında yapıla - cak manevralarla bunun alâkası var. dır. Pasif korunma mevzuunda be. lediyelerin, hususi idarelerin ve Da- hiliye Vekâletinin mühim vazifeleri mevcuttur. Biz de bu vazifeler itiba- rile burada manevralara iştirak et. miş olacağız. Vehâletin Seferberlik Müdiriyetinin hazırlıkları Vekâletin seferberlik müdürünü bir kaç gün evvel buraya gönderdim. Şimdi kendim de Vali ile berâber gerek bu işi, gerek diğer İşlerimizi tertipliyeceğiz. Pasif korunma do. layısile belediye, hususi idare ve Da- hiliye Vekâletini alâkadar eden en mühim noktalar şunlar olabilir Yangınlar, zehirli gazlar ve aşık söndürme tecrübeleri Haber alma, haber verme, yangın- lara ve zehirli gazlara karşı tedbir alma, ışık söndürme.. Böyle hâdise- lerde beledi vazifelerin ifası, sokak- Yarı gazlardan temizleme, yaralı ve gaz yutmuş vatandaşları ilk tedaviyi yaptıktan sonra sıhhat evlerine #ev- ketme, halkın korunması gibi birçok meseleler. Bu meseleler etrafında 4- lâkadar arkadaşlarım icap eden ted- birleri almakla meşguldürler. Ben de bu tedbirleri yakından takip ede- ceğim.,, si Bir Mer'a Meşete: Orhangazi (TAN) — Kellelmüslim köyünde, civardaki Kelleicedit köy- lüleriyle müştereken, büyük bir ilk- mektep binası yapılmaktadır. Masrafı tamamen köylü vermek- tedir, Ancak ortaya bir mesele çık. mıştır. Kellelmüslim köyünün merâ- sı Dernek karariyle icara verilmek: te ve alınan üç yöz lira mektep in şaatma sarfedilmekteyken, Orhan. gazi malmüdürü, bu paranın maliye- ye yatırılmasını istemiştir. Eğsr bu para maliyeye verilecek olursa, mek- tep inşaatı yarım kalacaktir. Köylü, kendi malı olan merayı kiraya ve. rebileceğini iddia eylemektedir. VW TAN Gazetesi İlân Fiyatları — er e üsti ir 1 Zan . 100 iç sayfalarda : 60 yiv an . 40 11 santim; gazetenin ince yazısile 2 satırdır. İlânların fiya (o gazetenin £ tek sütunu üzerine hesap- : lanmıştır. 3 — Kalın yazılar da gazetedi kapladığı yere göre santim: — te #lcülür EA KAMAN AEETUARA AN Matbaası Kitap, gazete, mecmua ve her türlü tabı, cilt ve klişe işleri yapılır. TAN Matbaası - İstanbul Telefon: 24310 e var. NN