10 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

l ik “ saretini veren âmil, şimdiye kadar © Bulgaristanın takip ettiği siyasettir. menistanın ve gerek Romanyanın, İ- daima reddetmiş, bir türlü ,komşulş- — Ta işlerile uğraştığını tasrihe salâhi- “ünsiyet peyda etmeleri için iki sınıf - devresi için silâh altina çağırılma- 10 İtalyanlar Balkanlarda Rol Oynamak İstiyorlar (Başı 1 incide) bir harp vukuunda Bulgaristanı ge“ çerek Boğazlara sarkmaktır. Bugün Balkanlarda oynamıya çalıştığı rol, yuptğı tahrikât bu hedele doğru â- tılmış birer adımdr. * B ulgaristan, İtalyanların bu o. yununa âlet olacak mıdır? Bulgarlar, İtalyan tahrikâtma kapr- larak kom$i aleyhinde fualiyete gececek midi İtalyanlara bu tahrik ve tehdit eo- niyetinden şüphe etmiye” başlamış. lardır, Gerek Türkiye, gerek Rornan- ye ve gerek Yunanistan, Bulgaristen- Is olan ihtilâfları varsa bunlarr sulh yoluyla halletmiye her zaman-hazır olduklarını zaman zaman isbat et- mişlerdir. Fakat topraklarimızda gö. ü olan devletlerin Balkanları istilâ etmesine, Akdenize inmesine müsa. ade edemeyiz. Böyle bir ihtimal kar- şısında da ihtiyatlı ve müdebbir bu- lunmıya mecburuz. Balkan Paktı devletleri o yalnız kendi hudutlarını değil, Balkanlafın sulh ve emniyetini de korumayı ken. dilerine vazife bilmişlerdir. Binaenaleyh Bulgaristan, mihver devletlerinin Balkanlara nüfuzuna imkân veren bugünkü siyasetine de. vam ederse bundan zater görecek ölan yalnız kendisidir. Çünkü Bal- kanlarda vuku bulacak herhangi bir tecavüz hareketi, bütün Bel ken devletlerini karşılarında çelik. ten bir kule gibi bulacaktır. italyan orduları Balkanlara gir. miyecek ve Akdenize İnmiyecektir. Bu, yalnız Türkiyenin, yalnız Bak kan devletlerinin değil, bütün sulb cephesinin sarsılmaz kararıdır. Bul- garistan için bitaraf kalmak suretile bu büyük badireden kurtulmak im- kânı yoktur, Çünkü Bulgaristan tek basına bitaraflığını muhafaza edebi. lecek mevki ve kudrette değildir. İs- tilâ ordularının önünde ezilmemek için ihtiyar edeceği yegâne yol Bal- kan paktına girmek ve Ba'kan bloku içinde hayat ve istiklâlini korumak- tır, Bulgaristan komşularile döst geçin- mek yolunu tutacağına, mütemadi. yen Mudutlarını genişletmek hırs ve arzusunda israr etmiştir. Gerek Yu. ki taraf hudutları içinde bulunan & kelliyetler meselesini hal için bul. Gukları hal çarelerini Bulgeristan rile sulhen anlaşmak siyasetini ka- bul etmemiştir. Almanya ve İtalya Bulgarların bu haleti ruhiyesinden ve bu sakat siyasetlerinden istifade ederek onları, kendi menfantleri a- leyhine, komşularına karşı tahrik ve teşvike başlamışlardır. İşte bugün Bulgaristandaki Alman ve İtalyan İhaliyetinin istinat ettiği zemin bu- dur. “ Fakat Bulgaristanm bu kartarsızlı. ğı, mihver devletlerinin hedeflerine hizmet eden siyaseti, Alman ve İtal yan propagandasına âlet olması ve imkân vermesi, Balkan paktına dahil devletleri kendi menfaatlerini mü- dafaa için lâğım gelen tedbirleri al- mıya mecbur etmiştir. Çünkü Bal kan devletleri, Bulgaristanın hüsnü Aksi takdirde taliin kendisi için çizdiği mukadderata boyun eğmesin. den başka çare yoktur. umay Polonya Aleyhinde Nümayiş Yapılacak “Başı 1 incide) vükia vardir ki, o da, Danzig maka- matının bir çök siyasi mahkümlara (Başı 1 incide) yettarız. Askeri hazır! resmen gibi, bu, modern harp silâhları ile ay olan Po- İlonya gümrük müfettişi Lipinski, Polonya korhiserinin teşebbüsü üze- ihtiyat subay ve erlerin bir falim | rine bugün tahliye olunmuştur. > sidir, Bu ihtiyatlar, mensup oldukla. Diğer taraftan, Berlinden verilen pi fırkaların mıntakaları dahilinde | ie habere göre, birkaç gün evvel, ekzersisler yapmaktadır. Dânzigdeki nazi şeflerinden üçü Ber * lina, gelmişler ve Ribbeatrop tarafın Sofya, 9 (A.A) — Bulgar ajansı | den'kabul edilmişlerdir. Ehemmiyet bir çok Alman ve İtalyan asker vel çerilen bu mül&katta neler komuşul. amelesinin Bulgaristana gelmiş oldu. | ğu öğrenilememiştir ğu hakkında Bulgâristandan alınmış nl gibi yabancı matbuatta çıkan haber. | Alman matbuatının tehditleri leri kati surette yalanlanmıya salâ| Alman matbuatı, Polonyaya karşı hiyettardır, Hiçbir Alman ve İtalyan | tehditkâr (htarlarına devam etmek- askeri ve yahut amelesi Bulgaristana | tedir. gelmiş değildir. Geçit Resmi de ina göre, Alman gazetelerinin böyle seslerini yükseltmeleri, Polonyada ve Polonyurun garp müttefikleri nez Muazzam Olacak |inde bu neşriyatın nasıl bir akis (Başı inalile) yapacağını anlamak içindir. 7 mecek, 6 gün Zarında kati netiee| ( Esasen General Brauchiteech'in alınmış olacaktır. Son gün için bütün | yakında. ysk söyliyeceği nu devletlerin ataşe mililerleri ve gaze- ber yeni bir “dipçik darbesi., olacak- teciler manevraya davet edilmişler.) * dir. Ecnebi ataşelere Edirnede bulun | Siyasi mahafilin kanaati. Hitlerin dukları müddet zarfında İstirahatle. | 20 Ağustosta söyliyeceği noktai naza rini temin etmek üzere muallim mii intizaren Alman matbuatının neş tebinde yerler hazırlanmışdır. Büyük eöpel lan siddetlenerek geçit resmi, 24 ağustos perşembe gü- gidecektir. Al me matbuatı Polon- nü yapılacak ve çok muazzam olacak Lia Fransa ve İngiltereye karşı ihtar a 3 Paris gazetelerinin tefsirleri “Jour,, gazetesi, Berlin muhabirin aşağıdaki habe- Milli Şefimizin de manevraları takip etmeleri muhtemel Haber verildiğine göre, manevra. | den telefonla aldığı Ira, Cümhurreisimiz İsmet İnönü. | ri neşretmektedir: nün şeref vermeleri ihtimali yardır.| “Berlindeki yabanrı diplomatik Başta Grevi Kurmay Başkanımız| mahfillerdeki kanaate göre, Polon- Mareşal Fevzi Çakmak ve Orgeneral | yaya karsı şiddetli nesriyatta bulu- Fahrettin Altay olmak üzere Birinci| nan Alman propagandasının hedefi, ordunun bütün yüksek askeri şahsi.İ Danziş makamlarının gümrük mü: yetleri, generallerimiz. vekiller, E.| fettisleri işinde Polonya karşısında» mekli genereller ve ordudan Yetişen | ki ricatini gizlemektedir. Bütfin Ak mebuslarımız manevraları takip ede«| man gazetelerinin, hep bir ağızdan, çeklerdir. Yüksek kumandan - sınıfı-| Polonvayı ortadan kaldırmakla teh- na mensup zevat, manevra hazırlık-İ dit eden “yazılarındaki kindar ton, larını teftiş etmek üzere şu günlerde) insanı hayrete düşürecek mahiyette- 'Trakyaya gideceklerdir. dir. Bu mahfillerde tasrih edildiği e ia gibi, bu yazılar, Danzig meselesi cer Yugoslav Başvekili çevesini cok gçen yazılardır. Romaya Gidiyor Petit Parisien diyor ki: Belgrad. 9 (A. A) — Başvekil Tse.| “Alman gazetelerinin Polonyeya vetkoviç faşist amele teşkilâtının da. | karşı olan nefret hislerini haklı gös- veti üzerine yakında Venedike ve) termek için ileri sürdükleri bahane- Romaya gidecektir. Malüm olduğu) ler. kimseyi aldatamaz. Şurası cok &- © üzere Başvekil Yugoslavya amele) çiktir ki, bu yeni neşriyat ile Alman teşkilâtının elsidir. gazetelerinin takip ettiği hedef, en- TAN | Matbuat Kanununun | Almanlar 2 Maddesi Değişiyor Ankara, 9 (TAN Muhabirinden) — Dâhiliye Vekâleti Matbuat Kanunu- nun 50 inci maddesini değiştiren ve 35 İnci maddesine de bir fıkra MÂvo| dece ticaridir. V eden İki kanun projesi hazırlamış-| e, tır. Projenin mucip sebepler lâyiha-| ma sında bü tadi edilmektedir; (Başı 1 incide) e ilk defa vâki olinuş değildir. Sipariş çok olduğu za- m nlar ticari müşkülâta mâni olmak lâtın sebebi şöyle İzah | üzere satışları ili; üç, hattâ dört ay kadar durduru; : ae isini KE ire radah doğruya milli hislerimizi rencide — ii > edecek yazılara zer verilmekte bulundu- | Iki aylarda fazla miktarda men. ğu veya tarihi vâktslar yanlış gösterilmek | SUCAt satışı olmüştu. swretiyle milli haysiyet ve izzetinefsimiz | Almanya ile olan ticari münasc. dokunacak yazlar çıkmakta olduğu pö-| bat, yrini erman : < MU mutat seyrini takip etmek Bugün tatbik mevkiinde olan Matbuat) ne Kanununda bü kabil neşriyat yapan ge- Takas işlerini tansin — Takas işlerinin tanzimi için a- zete ve yecmunlar hakkında herhangi bir hüküm bulunmadığından bu noksanın te- | nan tedbirler hakkında malümat verir misiniz? Milisini temin maksadiyle bu projeler ha- ironi addeye Müve edilen fıkra | 7 Teke işlerinin tanzlmi sözile 2 e biri takas işlerinin idaresine yeni bir şekil vermeyi, diğer takas fiyatları. nin anormal suretle yükselmesine sebep veren âmillerin tesirlerini ha- #ifletmeği kasteylemekteyiz. Takas işlerinde spekülâsyona, mahal kal. mamak ve ihracattan evvel ithal mu, amelelerini ihraç, imkân ve kabili- yetlerine göre âyarlamak maksadile şimdiye kadar müteferrik eller delâ- İetile yapılan bu kabil muameleleri Tekas Limited şirketi unvanile yü. tude getirdiğimiz teşekkül kanalile idâre edeceğiz. Bu suretle piyasa ba. $ı boş olmaktan kurtulacağı gibi it- hal ve ibraç işlerile uğreşanların müamelelerinde bir tazyike tmaruz kalmaları şöyle dursun, bilâkis ko- laylığa uğrıyacaklardır. Zaman zaman takas primlerinin geyri tabii bir surette şiskinliği ile- ri sürülmekte ve şikâyerleri mücip olmaktadır. Bu primleri normal had. lerine indirmek için gerek ticare! po. litikası sahasında, gerek dahili sa- hada esaslı tedbirlere giriştik. Şirketin salâhiyeti — Takas Limited şirketi, takas iş- lerini tanzim hususunda ne suretie salâhiyet sahibi olmaktadır, her ta. kas muamelesi bü şirket vaşıtasile mi olacaktır? Takas, amelelerine primleri iç ve dış konjonktür icaplarına yani iş hareket lerine göre tanzim etmek olacaktır. Şirket, bizzat mal alım satımı mu- amelesi yapacak değildir. Takas prim lerinin normal bir seviyede tutula. bilmesi için piyasada nâzımlık hizme. tini görecektir. Bu hizmeti yapabil- mek için şirketi mali bakımdan tak- viye eylemek maksadile sermayele- rinde devletin doğrudan doğrüya ve. ya dolayısile asgari yüzde elli misbe- tipde iştiraki bulunan mücsseselerle, zirai satış kooperatifleri ve birlikle- Ti tarafından takasla yapılacak ih- racattan mütevellit ithal haklarının şirkete devri kabul olunmuştur. Ke. za 3008 numaralı kahun mucibince müteşekkil tüccar birlikleri tarafın. dan takasla yapılacak ihracattan do- Yan ithal hakları da ayni suretle şir- kete verilecektir. Şirket bu hakları alikadarlara primlerini vererek ala. cak ve ihtiyacı olanlara primli ola. rak satacaktır. Takas Limited şirketi ile hükümet arasındaki münasebatı idare etmek ve umumi konjonktüre göre şirkete icap eden direktifleri vermek üzere Ticaret Vekâleti Dış Ticare: Daire- siniri reisliği altında Merkez Bankası mümessilinin de İştirak Ueyliyeceği vekâletler arası bir komisyon teşkil edilmiştir. Umumi mülhak ve hususi bütçele- ri devlet daireleri ile kararnamede beyân edilen müessesat ve şirketlerin yabancı memleketlerden yapacakları mübayaata müteallik mukevelelerin tediye şart ve hükümleri bu komis yonla bilistişare tesbit olunacak ve öktedilmiş bulunan mükavelelerin mali hükümleri de komisyona tevdi olunacaktır. Şirket, piyasaya ancak iki günden beri girmiştir. Kuvvetle kani bulu. nuyoruz ki, ihracatçılarımız sahip bulundukları takas haklarını Takas limited kanalile paraya çevirecekler ve gerek yerli, gerek ecnebi bütün bankalar da bu kuvvetli müesseseye azami derecede müzaharet edecek lerdir, Vatandaşlara bir tavsiye Burada takasçılara bir tavsiyem olacaktır. Büyük bir memleket işi müvacehesindeyiz. Hükümet icap eden salâhiyetleri vermek . suretile “MIS hlslerimizi inciten veya bu mak- satin milli tarihi yanlış gösteren yazlar meşri yasak olacaktır. 50 inci maddenin yeni şekli şudur: "Memleketin umumi siyasetine doku nen veya milli hislerimizi inciten veya bu maksatla milli tarihi yanlış #österen Yazıların meşrinden dolayı İcra Vekilleri Heyeti karariyle gazete ve mecimvalar muvakkaten tatil olunabilecek ve bu şu- vetle kapatılan gazete ve mecmusnın heş- rine devam edenler hakkında 18 inci madu de hükimü tatbik olunacaktır, Bu suretle kapatılan gazele veya mec muama tpesulleri tatil müddetlerince baş ka bir isim ile gazele ve mecmua orana. muyacaklardır. Çocuk Esirgeme Kurumunun Eseri (Başı 1 incide) rularr basındıracağız. Bu pavyonu ilerde genişletmek niyetindeyiz. Zi- Ta, buna büyük bir ihtiyaç var. © “| İkinci pavyon, bir çocuk hastaha. residir. 50 yataklı pavyonda, hasta. lıkları sri olmıyan yavrular tedavi olunacak. Üçüncü pavyon da, “Ana evi, dir. Burada hamilden evvel ve hamilden Sonra çocuklarını besliyemiyecek k; Zira meselâ, bize geçen bir sene zarfında vâki olan müracaatlardan öğrendiğime göre, yalnız geçen bir yıl zarfında Ankara elvarında. dö- dum esnasında tam 97 ana ölmüş. tür. Ve bunlar yalnız bizim ıtular. mıza dahil olanlardır. Bu kabil ana- ları hamiiden evvel ve hamilden son- ra nezaret altında bulundurmak su. retile ölümden kurtarmak mümkün. dür ve bu pavyon bu vazifeyi göre- cektir Dördüncü pavyon, kimsesiz genç kizlar pavyonu olacak ve bu pavyon- da, kimsesiz kızlarımızı barındıraca- doz. Bilhassa kendi yetiştireceğimiz kimsesiz kızlar bu pavyonda yaşıya. caklar ve oradaki elişi atelyelerinde çalışarak, birer hayati marifet sahibi edilecekler. Bu arada, kendi cihazla. rını kendi ellerile hazırlamak imkâ- tini da bulmuş olacaklar. Şimtli o müessesemizde bulunan genç kızların yapmakta olduğu ek işleri bile kendilerine hayli varidat temin etmekte ve cihazlarını hâzır. lamalarına yardım etmektedir. Bir de, prevantoryomumuz olacak, bu prevantoryumda, malül çocuklar tedavi edilecekler. Bu suretle, havası tertemiz olan Keçiörende beş sene içinde tamamlı. yacağımizı umduğumuz bu mücsse- seler, çocuk ölümünü şehre sokmıyan bir istihkâm vazifesi görecektir. Başladığımız bu eserleri tamamlı- yabildiğimiz gün, memleket çocuk'a- rı yaşadıkları hayati bitirememek felâketinden kurtulmuş olamaklar. dır! Doktor Fuadın gözlerinde, kavuşa- cağımıza inandığı o mesut günlerin ümidi parlıyordu. Memleket çorukla- rın tupk; kendi evlâtlarından buhis eden bir baba şefkatile anan değerli doktora vada ederken İnandım Kİ, çok yakın bir tarihte Himayoletfal bi ze dünyanın en modern ve İçtimai müesseselerinden birini kazandıracak tır. Sade bu büyük kazanç bile: — Himayeletfal ne yapıyor? sun- Tini soranların haksız bir şüphe ile dolu meraklarını gidermiye bol bol yetecektir, sanırım! am aaa. amaa ternasyonal havayı zehirlemek ve s9 ğukkanlılığı ile Almanyayı sinirlen- diren Polonya üzerinde tesir icra ey- lemektir. | | girmiştir. Vatandaşlarımızın da bu Mallarını | Çekiyorlar şirketin deruhte eylediği vazifenin iyi bir surette ifasını kolaylaştırma- $i İcap eder. Bu teşekkülümüzün me- saisini reesen veya dolayısils işköle teşebbüs edeceklerin Bareketlerini dikkatle takip edeceğimizi bilhassa kuydetmek isterim, Herkes bilmelidir ki, makul ve meşru bir ticaret neyi olan takasçılık hava oyunu mevzüu yapilamaz ve yaptırılmıyacaktır. İhraç mallarımızın fiyat teşekkülü — Ihracat mallarımıza ait fiyatla. rın henüz teşekkül edemediği mev- zuubahis oluyor, Piyasada tereddüt vardır, diyorlar, — Bazı büyük ihraç maddeleri miz için piyasanın henüz açılmaması ve fiilen ihracala başlanılmaması t2- bistile fiyat teşekkülünde evvelki senelerde görüldüğü gidi tereddütler husule getirebilir. Kısmen alivre sa. tışlar yapılmakla berber bu nevi Satışlanda tüccarımızın ihtiyatlı ha. reket etmelerini tabil görürürüm. Su ciheti derhal ilâve edeyim ki, bugün- kü hava içinde ticari mübadeleye ait şartların da müşkülleştiğini evvele- mirde kabul eylemek İzmmdır. Her şeyden evvel soğukkanlılığımızı mu bafaza etmek ve teşkilâllanmak mec. buriyetindeyiz. Bugün temas eti. i gimiz eenebiler bize bu yolda na de- receye kadar teşkilâtlandığımızı sor. maktadırlar. Dünya bir “Tktisadı teş- kilâtlandırma., devri yaşıyor. Tes. kilâtlanmıya olan lüzum ve ihtiyaç bizde de esaslı surette duyulmakta- dır. İhracatçılarımızın da ayni kana- atte o bulunduklarını o öğrenmekle memnun olmaktayız. Bu maksatla Ticaret Vekâleti fb. racatçılarla siki bir surette temasta. dır. Piyasamızı teşkilâtlanmış mem- leketlerin elinde oyuncak haline ge- tirmek mevzuubahis olamaz. En bü- yük hüsnü niyetle takip ettiğimiz hatlı bareket şudur; Maliyet fiyatla. rn makul bir kazanç payı ilâvesi mak kararındayız. * Ankara, 9 (A.A.) — Merkezi İs- tanbulda olmak üzere kararnameye istinaden teşekkül etmiş olan Takas Limited şirketi müşterek müdürlü. ğüne Türkiye Cümhüriyeti Merkez Bankası İstanbul şubesi müdür mua. vini Kâmil Kıbrıslı tayin edilmiştir. Şehir Hattı Vapurlarını Nasıl Ismarlayacağız? N Başı $ incide) hiç olmazsa iki tanesi bugün hükü. met tarafından ısmarlanmazsa hep- sinin yarın belediye tarafından ıs. marlanması lâzım gelecektir. Hal- buki İstanbul belediyesi bugünkü hütçesinden yeni ismarlanacak va- purlara asgari bir milyon lira ayıra- maz. Şehir hatları İdaresi, hergün biraz. daha eskiyen ( vapurlarının mühim yekün tutan tamir paralariyle, a- mortismanları çıktıktan sonra sene- vi yüz - yüz elli bin liradan fazla sa- fi hasılât bırakamaz. Bu da çok ras- yonel bir isletme sayesinde ve bu. günkü ücret tarifeleri mevcut kal- dıkça, mümkün olabilir. Halbuki bugünkü ücret tarifeleri pahalıdır. Şirketi Hayriyenin kendi hatları ü- zerinde, Devlet Demiryollarının ban- yö hatlarında, sekenei asliye icin tatbik ettikleri bir cok tensilâtı ve kolaylıkları şehir hatlarda da tat- bik etmek sırası gelmiştir O takdir. ide senelik hasılât çok aşağılara dü. şecektir, Binaenaleyh önğimüzdeki seneler- de yeni vapurları belediye ısmarlar- sa, şehir hatları İstanbul belediyesi- ne bir İstifade membat yerine, veni bir yıkım vasıtası olacaktır. Bu va pürları ısmarlamak için yeniden krediler | tedariki lâzım gelecektir. Halbuki bugün İngiliz kredisinden bilistifade, hükümet sehir hattı İcin 10 -8.93$ Londrada Büyük Bir Hava Manevrası Oldu (Başı i incide) filotillâlara ait diğer 18 destroyer yer almış duruyordu. Filo, yakinda büyük manevraları başlıyacaklır. Büyük hava muharebesi 1500 tayyarenin iştirakile yapılan hava manevraları çok büyük bir he- yecanla takip olunmaktadır. Dün gece martevralar esnasında “Düş man,, tayyarelerinin yaptığı İaar- ruzların kat'i neticesi henüz anlaşıl. mamakla beraber, bu sabâh söylen. diğine göre, görüş şeraitinin fenah- ğı sebebiyle, bir kaç tayyare, müda- faa hattının bazı noktalarında bu hattı geçmeğe muvaffak olmuştur. Fakat tebarüz ettirildiğine göre, u- mumiyet itibarıyle“Düşmen tayfa. releri,, bir taraftan muharebe tey. yareleriyle karşılanarak diğer taraf. tan da tayyare defif toplarıyle yolda bırakılarak geri dönmeğe mecbur c- dilmiştir. Dün gece müdafan ve taarruz ta- limlerine iştirak eden tayyarelerden yalnız bir tanesi bü sabah üssüne dönmemiştir. Chatham üssünün tay. yareleri ve gemileri ( araştırmalar yapmaktadırlar. 9,30 ile 3,30 arasında Londraya karşı 160 taarruz yapılmış, mütear. rizlar tayyare, balon barajları, ve tayyare dadii toplarla karşılanmış we Londra üzerinde büyük bir hava muharebesi yapılmıştır: Diğer taraftan Gebellüttarıkta da hava manevraları yapılmış've bütün müdafaa baştan başa denenmiştir. İtalyada gizli manevralar Roma, 9 (Hususi) — Po vadisinde yapılan manevralar bugün nihayet bulmuş ve bugün geçit resmi yapıl. mıştır, Harbiye nazırı kıt'aları tebrik etmiştir. Paris, 9 (A. A.) Figaro gazetesi ya. ziyor: “Po vadisinde yapılan ve gürültü. lü bir şekilde ilân edilen manevra. lardan başka halihazırda | İtalyanın gizli manevralar Onuncu kolordu: tarafından yapı- lan bu manevralârın gayesi; iHabeşit. tan seferi esnasında ihdas edilen muhtelit fırkalardan birini ve Avru. pa fırkasına karşı kullanmak imkân. larını tecrübe etmektir. Bu firkalar. da yalnız iki piyade alayı varsa da normal şekilde bir kolorduyu terkit eden diğer bütün unsurlar mevcut. tar, Salermo ve Avellino eyaletlerinin bu talimler için bir saba olarak intihab edilmesi ve donanma çözü. tamlarından bazılarının da harekâta İştirak ettirilmesi bu o manevraların hakikatte müştemleke tipi büyük cü zütamların hinibacette şimali Afri. kâya nakilleri imkânlarını tetkik et- mek üzere yapıldığı kanaatini tevlit etmektedir... “İzmirde Bir Sulistimal Suçlusu Yakalandı İzmir, 9 (TAN Muhabirinden) — Geçenlerde limanımızı ziyaret eden İngilterenin Akdeniz donanmasına mensup Malaya zırhlısına, geminin ihtiyacı olan 89 ton su Denizyolları idaresi tarafından hediye olarak ve- rilmişti. Fakat tercüman Hadi bu suyu kendisi temin etmiş gibi hare- ket ederek Malaya suvarisinden su bedeli olmak üzere 60 sterlin al mıştır. Mesele anlaşılmış, Madi yaknla- narak paralar müsadere edilmiş, hakkında kanuni takibata başlan- mıştır, 60 sterlin Malaya suvarisine der- hal iade olunacaktır. Eğ Filistin Meselesi Bağdatta Tekrar Görüşülüyor Kahire, 9 (A.A) — Irak, Musir, Suudi Arabistan ve İngiltere hükü: metleri mümessilleri arasında Filis- tin meselesine yeni bir hal sureti bulmak üzere Bağdadda yeniden mü zakerelere girişiimiş olduğu haber alınmıştır. Kudüs, 9'(A.A.) — Bir suikost ne- siçesinde bu sabah Yahudi polis teş- Kilâtına mensup üç kişi ölmüş ve iki kişi yaralanmıştır. Pölis memurları Yafanın cenubun iki vapur ısmarlarsa belediyenin Ya-| da Erkron kasabası dahilinde kam- olur. Takas Limited şirketini harekete ge- | rnki vazifesini çok kolaylaştırmış| yonla dolaşırken yol üzerinde bir lâ gam infilâk etmiştir.