21 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

21 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

4 İzmir, 20 (Tan Muhabirinden) - Dokuzuncu Enternasyonal İzmir Fu. erının açılış töreni bugün saat 18 de Kültürparkın Basmahane istasyonu *karşısında yeni inşa edilen 9 eylül kapısı önünde büyük tezahüratla yapıldı. Kültürparkın etrafına giden caddeler ve merasim meydanı, bine yakın bir halk kalabılığı dolmuştu. Kapının bayrak diğerinde, bay- Tağımızdan başka Fuara iştirak © den on bir devletin, Sovyet Rusya, | Yunanistan, Büyük Britanya, İran,| İtalya, Almanya, Belçika, Fransa, | Romunya, (Polonya ve Filistinin "bayraklar: da dalgalanmaktaydı. * Merasime, Ticaret Vekili Cezmi Erçin riyaset etmiştir. Davetliler s- rasında İzmir mebuslarile diğer bir 'çök mebuslar, vali, müstahkem mev- ile Fransa, Sovyet Rusya, Italya, Yunü- nistan, Polonya ve Romanya Büyük Elçileri, Konsoloslar, Vilâyet, Bel diye ve Parti erkânı, Şehir Merci âzası, Matbuat ve Ajans mümessil- İeri, ecnebi Ajans muhabirleri, muhtelif davetliler, ataşekomersiyal- ler, bankalar, mali ve iktisadi mü- essescler direktörleri hazır bulu- nuyordu. İstiklâl marşı çalındıktan sonra, Belediye ve Fuar Komitesi Reisi © Dr. Behçet Uz nulkunu söylemiş ve aret Vekili Cezmi Erçin, bu nut- ika bir hitabe ile mukabele etmiştir. Hoparlörlerle neşredilen her Iki nutuk sik sık ve sürekli alkışlarla karşılanmıştır. Nutukları müteakıp genç kızın verdiği makasla (Uğurlu olsun) temennisi ile kördelâyı kes. miş ve Dokuzuncu Enternasyonal İzmir Fuarını açmıştır. Bu sırada kapidan girmeğe başlı- yan halk, Kültürparkın geniş sahası- #yi birdenbire doldurmuştur. *Picaret Vekili, evvelâ ecnebi dev- Jet pavyonlarını birer birer gezerek, * Küşat merasimlerini yapmış, bu pav- im Vekilimizi bizzat Sefirler karşılamışlar ve kendisine izahat “vermişlerdir. Müteakiben Vekil, diğer pavy. İafı, sergi sarayını, müzeleri gezmi ” izahat almıştır. Vekil, gördüklerin. “den çok memnun kaldığını, İzmir “Fuarının tahminlerden daha güzel ve istifadeli bir şekilde hazırlandı- ğını söylemiştir. 294 firma iştirak etti Ticaret Vekili Fuarı gezerken Ha- #ay pavyonunu da ziyaret etmiştir. ada Vekili, Hataydan gelen bir karşılamış, kendisine Hatayın ve kurtuluş bayramı İnti- muhtevi bir albüm takdim İ m Fura iştirak eden firmaların ye- 'künü 294 tür. li devlet te resmen iştirak etmiştir, 208 yerli ve ecnebi firma, sergi sarayında yer almış, 62 bususi pavyon yaptırmış, 24 rma da numaralı pavyonları işgal miştir. Gece saat 11.30 a kadar Fuarı zi- ret edenlerin sayısı 37.399 olurak tesbit edilmiştir. Ticaret Vekilinin nutku ; Ticaret Vekili, Cezmi Erçin, bu- in, Dokuzuncu İzmir Enternasyonal fusrını açarken söylediği nutukta tir ki: “— Büyük bir gayretin ve yara. bir inşa kudretinin eseri olan uncu İzmir Enternasyonal fu- W açmak vazifesini pek muhterem 'Başvekilim bana tevdi buyurdular. 'Bu şerefli vazifeyi sevinçle ifa eder- ken fuarın buğünkü mütekâmti hale gelmesinde büyük hizmeti olan gay. retli ve çalışkan arkadaşımız beledi. “ye reisi Doktor Behçet Uza ve ken- 'disine yardımlarını esirgemiyen me. srkadaşlarına teşekkür ve tak- dirlerimi arzederim. Fuara resmen iştirak eden İngil- tere, Fransa, Sovyet Rusya, Alman. , İlalya, Kardeş İran, Romanya, Wunanistan, Polonya, Belçika ve Fi- istin hükümetleri omümessillerini Mürmetle selâmlar, gösterdikleri ne- zsket ve alâkadan dolayı kendilerine esekkür ederken memleketlerinin ik- ve kültür kuvvetlerini bizlere © -vkle temaşa eylemek fırsatını ver» aden dolayı da ayrıca haz ve y on)! ki komutanı ve diğer askeri rical,|! Ticaret Vekili kapıya gelerek bir| izmir Fuarı Açıldı Ticaret Vekili Bir Nutuk Söyledi, İlk Hamlede Fuarı 37 Bin Kişi Gez Açılış Merasiminde İzdihamdan 4 Kişi Ezildi, Birkaç da Yaralı Var Fuar Kapısı Önünde 4 Kişi Ezildi İzmir, 20 (Tan Muhabirin- den) — Fuarın açılma merasi- | mi yapıldığı sırada 9 Eylül ka- pısı önünde bir kaza olmus, bir | kaç kişi çiğnenmiştir. Tel örgü- lerinin arkasında bülünan halk, kalabalığın artmasiyle maniayı aşmış, bu sırada bir kaç kişi ye. re düşmüştür. Biri bekçi, üçü halktan ol- mak üzere, dört kişi ezilmiştir. Yaraları ağırdır. Yaralılar iw- dadı sıhbi otomobiliyle hasta- neye kaldırılmışlardır. Ayrıca | ir kadın bayılmış, bir de hafif yaralanmıştır. | bahtiyarlık duyduğumuzu söylemek isterim. Fuara iştirak eden ve İzmi- in güzelleşmesine çalışan yerli ve yabancı firmalarla, resmi ve yarı resmi bütün teşekküllerimizin gay- rotleri takdirlere lâyıktır. Bu müna- #ebetle hepsini ve burada hazir bu- lunmak zahmetini ihtiyar eden va. tandaşları muhabbetle selümlarım. Aziz vatandaşlarım, esere inanmak onu yaratmak kadar mühimdir, İz- mir Enternasyonal fuarı yalnız gün geçtikçe daha kuvvetle artan mem- leketimizin iktisadi inkişafının her sene bize toplu şekilde izahını yap. makla kalmamakta, ayni zamanda şu urlu ve heyecanlı bir inşa ve imar hareketinin nümünelerini de göster- mek suretile cümhuriyetin yapıcı ve yaratıcı hamlelerine özlükler ilâve etmektedir.,, Sanayiin inkişafı Cümhuriyetin eseri olan sanayii- mizin devlet sermayesi ve hususi sermayenin elinde günden güne in- kişaf gösterdiğini söyliyen vekli, bü. tün tadil ve ilâvelerile birinci beş yıllık sanayi plânının tahakkuk ve ikmal edilmek üzere olduğunu bi- dirmiş ve demiştir ki: “ — Sanayide yalnız iktısadi istih- sali çoğaltmıya değil, en iyi kalite ve en ucuz fiyat esasının tahakkuk ettirilmesini de istihdaf eylemekte .! yiz. Bu suretle memleket sanayii bir taraftan inkişaf ve tekâmül seyrini takip ederken, diğer taraftan sınai mamulâtimızın hükümetin umumi hayat ucuzluğu davasını koleylaş - tıracak şekilde yüksek evsafta ve u- cuz olmasının da teminine çalışıl - maktadır. Uzun rakamlarla vaktiniz! sulis- ilmal etmemek için şunu işaret et- mek isterim: Teşviki sanayiden isti. fade eden endüstri şubelerinin 1928| deki imalât kıymeti 55 milyon İira iken 10 sene sonra bu miktar 266 milyon lira gibi büyük bir kıymet seviyesine varmıştır. Büyük mikyas- taki bu endüstri imalâtı memleket ihtiyaçlarını tatmin eder ve dalma ikselirken memleketin ithalâtı da mütemadiyen artarak nihayet 938 de büyük cihan buhranının memleketi- mizde tesirini göstermiye başladığı seneden evvelki ithal seviyesini ya. ni 1930 seviyesini geçmiş bulunu - yor. Bu hâdise istihsal, ihraç ve iş- tihlâk bakımlarından şayanı dikkat. tir, Halkımızın istihlâk kabiliyetinin ve memleketin cihazlanma hareketi- nin kuvvetine delâlet ettiği kadar it İlât arasındaki ahenksizliğin kânlarının istinatgâhı olan bu büyük ihraç maddelerimizin müstahsil küt. lemizin maliyet fiyatını ve maişet şartlarını koruyacak bir fiyat seviye- si dahilinde satışlarını emniyet tına almak hususundaki hassasiye. timiz büyüktür. İhracatta uğradığımız müşkülât Mallarımızın bazı memleketlere ih racında maruz kaldığı müşkülâtı top- lu bir halde bertaraf etmek için gi- riştiğimiz teşebbüslerin teferruatı ü- zerinde durmıya hal ve mevkiin mü- saadesizliğini takdir. buyurursunuz. Kısaca arzedeyim ki, mübadele'eri- mizin mühim bir kısısının dayandığı takas usulünün daha müss't şerait altında cereyanını temin etmek Itha- lâtı zorlaştıran prim yüksekliğine mâni olacak şekilde ihracat ile itha- önüne geçinek, iç fiyatlarımızla dış pazar fiytaları arasındaki muvazenesizliği, bertaraf edecek tedbirlerin müessi- riyetini temin etmek ve nihayet muh telif memleketlerle olan ticari mü. badelelerimizin daha geniş prensip- lerden mülhem olacak tarzda sürat- Je harekete geçmesi imkânlarını ba zırlamak, bugün üzerinde ehemmiyet le durduğumuz başlıca mevzulardır. Memleketimiz için hayati bir mahiyet erzeden bu mevzular üzerindeki a- lâka ve dikkatimizin ehemmiyetini burada bir kere daha tekrar etmeyi bir vazife bilirim. “Yurtta sulh, cihanda sulh,, Aziz yurttaşlarım, Dünyanın huzur ve sükün hasre- tini çektiği bu sırada milletleri sulh içinde iş birliği yaparken gösteren fumrın manzarasında derin bir insi. rah membai buluyorum. Fuar “yurt- ta sulh, cihanda sulh, düsturumuzun tam bir tezahürüdür. Biz fuarın kü- çük mikyasta da olsa tebarüz ettirdi. ği sulh içinde iş birliği idesline sa-| mimiyetle inananlardan ve bu ihti- yacı hakikaten duyanlardanız. Ümit ve temenni ederim ki, kaybedenler kadar kazananların da ayni derecede zararlı olduklarını acı bir şekilde gös teren İlarbi Umumi tecrübesini tek. rar insanlığa yaşatmamak için yil letlerin aklı selimi kifayet edecektir ve sulh ideali galebe çalacaktır. Aziz vatandaşlarım, Ruhlarımıza insirah overeceği- ne şüphe etmediğim bü güzel eseri açarken milli birlik ve milli küdre. timizin aziz timsali olan Reisicüm-; hurumuz Milli Şef İsmet İnönüye, | içimizin bütin muhabbetile en yük-| sek bağlılık hislerimizi tazimlerimiz-| le birlikte huzurunuzda tekrar et mek benim için hususi bir bahtiya şında bulunan muhterem Başvekili- miz Doktor Refik Saydamın fuara gösterdiği çok değerli alâkadan do- layı kendilerine şükranlarımı arzet. meyi bir vazife bilirim. Atatürkün muazzez hatırası önün- de eğilerek aziz milletimize refah ve sandet temennileri İçinde Dokuzuncu İzmir Enternasyonal fuarını açıyo” rum.,, Ticaret Vekili Cezmi Erçini, Fua- rı ziyaretinden sonra Ada gazino- sunda gördüm. Fuar hakkındaki ih- tisaslarmı sordum. Bana dedi ki: “.- İzmir Enternasyonal Fuar her bakimdan kuvvetli bir hamle. nin iadesi olarak telâkki edilebilir. Gördüğüm eserlerin güzelliği, *eş- hirdeki incelik kadar halkın umumi ha! kabiliyetinin imkişaf eylemesini, ikraç mallarımızın dış pazarlarda sü. rümü ve satış imkânlarının fazlalaş- masına yardımı noktasından da ehem miyeti büyüktür. Yeni mahsul vaziyeti Muhterem vatandaşlarım, Bütün bir senenin büyük yorgun- luklarla geçen çalışmalarından son- ra elde edilmiye başlanan büyük ih- raç maddelerimiz mevsimine artık bu günlerde girmiş bulunuyoruz. Evvel. emirde şunu söylemek isterim ki, bü- yük ihraç mallarımızın mühim bir kısmı miktar itibarile ya geçen sene seviyesinde, ki yüksek bir miktar se- nesi idi, veyahut geçen senenin çok üstündedir. Miktarı ve bilhassa kalitesi her se- ne yükselen ve cemiyetimizin geniş halk kütlelerinin hayat ÜÜnnişet im- | n görgüsüne yarıyacak şekildedir. Es- tetik cihete verilen ehemmiyet te ayrıca İleri bir devrin ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Fuar, turizm hareketlerine, bil- hassa iç turizm hareketlerine mer- kez olacak bir cazibeyi hsiz bulun. maktadır. Her köşesini gezdim, bü. yük bir haz duydum. Bugünkü ham- le ve ayni mesai kuvvetle devam ederse, ki edeceğinde şüphemiz yok- tur, İzmir Enternasyonal Fuarı ya- kın Şarkın olduğu kadar Orta Ay- rupa memleketleri Fuarlarına da faik bir vaziyete gelecektir. Kültürpark şimdi 30 binden fazla ziyaretçi ile doludur. İzmir 31 gün| ve 31 gecelik eğlencelerine başla. mıştır. Bu gece Beletliye tarafından Ada gazinosunda “Titaret Vekili şe. refine 250 kişilik bir ziyafet veril- miştir, al” mim # TAN Cenaze hil kaldırıyor Verem mücadele cemiyetinin ikin.!birer kıt'a polis, asker, Maltepe As el relsi Kor General Galip Pasiner |keri lisesi talebeleri ve bir askeri Merhüm tında bulunan Doktor Tüm General | genersilerin #kraba, ehibbaları tara- Avni Sanalın cenazeleri dün Gülha.İfından muhtelif çelenkler gönderi. ne hastanesinden merasimle kaldırıl. | miştir. Bu meyanda Mısır askeri he. mış, Edinekapı . Şehitliğine gönül | yetinin de bir çelengi bulunmakta i. di. Saat 11 de Gülhane hastahane. tabutlar doğruca Beyazıt camiine gölürülmlüştür. Bu. rada cenaze namazi kılındıktan sonra Edirnekapı Şehitliğine giderek me. rasimi mahsusa İle defnedilmişlerdir. İbando, iştirak etmişlerdir. ve Gülhane hastanesinde tedavi 4 müşlerdir. Merasime, dün henüz şehrimizde bulunan Mısır Askeri he. yeti, Vali muavini Hüdai Karataban, Emniyet Umum müdürü “Ali Rıza, Recep Peker, şehrimizde balunan mütekait ve muvazzaf genereller ile Adapazarı Belediye Reisliğinden : y 60 231 sdet sinden kaldırılan y 80-600 " y 90305 » ç100—42 " y125 93 y150 35 » 4175 » 4200 4225 — 230 — “215 — 4900 — 1638 18 . Kolye kuturları ve mikdarı yukarıda ve evsaf sairesi garinemesinde yazılı olduğu üzere Adapazarı Belediyesi su tesisatı için 1636 takım Buşakla, TY vesair teferrustile birlikte komple olarak kolye, priz ve ayrica fki adet man teferruat Boru delme âleti kapalı zarf usulile mü- nakasaya konulmuştur. İhale tarihi 18 eylül 939 Pazartesi günü saat on beştedir. Muhammen bedeli 9086 lira ve tominatı muvakkate akçesi 748 lira isteyenler Belediyeden şertnamesini talep ede- dır. Fazla tafsilât alı bi Talip olanların arttırma ve eksiltme kanuna hükümleri diye Encümenine göndermeleri ilân olunur. “6069., Yüksek Deniz Ticareti Mektebi Müdürlüğünden: Mektebimize 939 yılı zarfında talebe kayıt ve kabulü şeraiti 1 — Mektebin tahsil müddeti lise ve yüksek sınıflı olmak üzere #ltt se. nedir. Yatılı ve parasızdır. Gayesi ticaret gemilerimize kaptan ve ma- kinist ve deniz mesleği için fen adamı yetiştirmektir. Mektebe kabul olunan talebenin giyimi, tarafından temin edilir. 2 — Mektebin bu sene hem lize ve hem de yüksek sınıfma talebe alı. nacaktır. A — Lise sınıfına alınacak talebelerin orta mektebi bitirmiş ve yaş. ları on beşen küçük ön dokuzdan büyük olmamaları şarttır. B — Yüksek sınıfa alınacak talebelerin de lise mezunu olmaları lâ- zımdır. 3 — Yazılmak için Pazartesi, Çarşamba ve Cuma günleri mektebe mü- racaat edilmelidir. 4 — İsteklilerin mektep müdürlüğüne karşı aşağıdaki vesikaları rapteylemeleri lâzımdır. * A — Hüviyet cüzdem, B — Aşı kâğıdı, C -- Mektep şahadetnamesi, veya tasdiknamesi veyahut bunların mu. saddak suretleri, D — Polisee tasdik edilmiş iyi hal kâğıdı, E — Velilerinin izahlı adresleri ve tatbik imzaları, F — 6 adet kartonsuz fotoğrafları “9X6 eb'adında,,. 5 — Yozilmu İşi 26 Ağustos 939 Cumartesi gününe kadardır. Kayıt olanların 23 Ağustos 939 Pazartesi günü sıhhi muayeneleri için sabah ssat 8 de mektepte bulunmaları lâzımdır. 6- “5212, rilmesi lâzımdır mer —— - — a GRiPiIN Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma Nevralji, kırıklık, ve bütün ağrılarınızi derhal keser. Beyi abında günde 3 kaşe alınabilir. dairesinde muayyen vaktinden bir saat evvel teklif mektunlarını Adapazarı Bele- iyimi vesair hususatı mektep yazacaklar istidalarına Fazla tafsilât için Ortaköyde Mektep müdürlüğüne müracaat olun. malıdır. İstanbuldan gayri mahallerden yapılacak müracaatlara matbu mektebe dehul bilgisinden gönderilir. Müracaat için posta pulu gönde. 21-8-939 /General Galip Pasiner'in | Kaynana ve Cenazesi Dün Kaldırıldı Karısını Tehdit Etmiş Büyükadada Tepeköy Cami soka- Zında oturan Verner tsminda bir za. tıp karısı Anjel dün zabıtaya müra- canila, damadı Berç Selyh'nın evine taarruz ve kendisi ile kizm ölümle tehdit ettiğini iddia etmiştir. Bu şi- kâyet üzerine Berç Selyayı yakah. yan Ada zabıtası dün nöbetçi olan Asliye dördüncü ceza mahkemesine göndermiştir. Davacı Madanr Anjelin iddi, dur: 1 şu- Berç Selya, bundan 15 ay evvel kı- zi Hedit ile evlenmiştir. Karı koca 8 ay kadar beraber yaşadıktan sonra, damatla kayın valde arasında bir ge. çimsizlik başlamış, günün birinde Berç Selya eşyasını toplıyarak evden çıkmış, bir pansiyonda oturmıya baş- lamıştır. Fakat Berç Selya karısını pek sevdiğinden tekrar barışmak is- temiş, ve bunun için Anjele muhte. Hf mektuplar yazarak karısının pan- siyona gönderilmesini istemiştir. Anl jel de bunları Hedite söylemiş ise de kız. kocası ile barışmak istemediğin. den bu mektuplar cevapsız kalmıştır. Buna içerliyen Berç Salya evvel akşam Anjelin evine gitmiş, kapının kilidini kırıp içeri girmiş ve! — Karım şimdi benimle beraber gitmezse, İkiniz! de öldüreceğim de- miştir. Bunun üzerine Anjel bağırıp çağırmıya istimdat etmiye başlayın- ca devriye polisleri yetişmişler ve Berç Selyayı Anjelin evinde yakala. mışlardır. Dünkü mahkemede suçlu ile kar risinin ifadesi alınmış ve şikâyetei Anjel mahkemede hazir bulunmadı- ğından tebligat yapılmak üzere mah. keme ayın yirmi beşine bırakılmıştır. ama aaa Bir Alman Şilebi Kurava Oturdu ON 0 bir Alman şilebi çimento yüklü olarak 'Hamburg'tan gelirken Ça- maltı tuzlası civarında karaya otur- du. Eşyanın tahliyesile geminin tah. lisine çalışılmaktadır. RADYO ANKARA RADYOSU Türkiye Radyodifüzyon Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu i 169 m. O 188 Kes 120 Ku TAR Isam. 16195 Ken 20 Kw. TAP #3i70m. 5$56 Ker 20 Kw. Pazartesi, 21. 8. 1939 1230 Program, 12.35 Türz müziği «mp 13 Memleket sast ayar, ajans ve mete- öröleji haberleri, 18.15 — 14 Müzik (Dw rak'ın Violensel konsertoru — PL) 19 Program 1906 Müzik (Dans mü ği — PL) 1930 Türk müziği: İncesaz fas- Ni (Safiye Tokeyın iştirekile) 2015 Ko- nüşmin, 2030 Memleket sant ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 20.30 Türk müs ziği: Okuyan: Müzeyyen Sener. Çalenler Vecihe Daryal, Cevdet Kosan, Kemal Ni- yazi Seyhun. I — Hüseyni peşmevi, 2 — Lemi — Hüse; şarkı (Zaman olür ki.) 3“— İsak Varın — Hüseyni gn suların) 4 — Sadettin Kaynak — Hü- seyni şarkı (Ayrılık yıldönümü) 5 — vd tekelmi 6 — Neşet Halil — Karcığar şar- kı (Aşkınla yandım) 7 — Lemi — Halil - Karciğar çarkı (Bir gölge ol) 8 — Udt Ahmet — Karcığar şarkı o (Zahmı hlera- nım gibi) 8 — Halk türküsü (İeide tur- ) 10 — Karcığar saz semaisi, 2130 ş 45 Neşeli plâklar — R. 2150 Müzik (Melodiler Müz'k (Kü- eük” Orkestra — ef: Netip Aşkın) 1 — Paul tüineke Darılme (fantezi) 2 Franz Löhor Güttergatle öperetinden potpuri. 3 — Niemann Çarleston — Dans 4 — 7. Siraus Cenup çiçekleri, 5 — Eduard Kün- neke Dans sültinden Blns, 6 — Paul Line- xe Olur — Olur — Olur (Sen parça) 93 Son njün: heberleri, siraat, esham ve fah- vilât, kambiyo « nukut borsası (fiyat) 24.20 Müzik (Cazband — Pi) 2345 24 Yarınki program. ma, 3 TAİ İl e 00 ari