21 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

21 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

az 21.8-939 iyi Giyinmek Çok Defa Bir Zekâ İşidir Kendinize Yakışan Kıyafeti Seçiniz yi giyinmek, iyi kumaştan süslü elbiseler giymek de- mek değildir. Kendine yakışan kı- yafeti seçmek demektir. Bunun i- çin her kadın, vücudünün güzel ve kusurlu kısımlarını tayin ederek güzel yerlerini tebarüz ettirecek kusurlarını kapatacak şekilde gi- yinmelidir. Bu hususta dikkat 6- dilecek esaslar şunlardır: 1. Kusursuz noktalar: Gerdeni- pız kusursuz ise istediğiniz dere- cede açık yaka, bacaklarınız cazip ise kısa elbise, göğsünüz munta- zam İse bolca bir korsaj, endamı- nız güzel ise elbisenizin beline bir sentür seçerek bel hattınızı teba- rüz ettiriniz. 2. Büyük göğüs, dar kalça: Bu vaziyette çok dar etek giymeyiniz. Çünkü kalçanın dar görülmesi göğsü büsbütün büyük gösterir. 3. Kemikli gerdan: Çok zayıf ise. niz ve gerdanınızda kemikler gö- züküyorsa daima kapalı yaka gi- yiniz; göğsünüz çok küçük ise bü- yük göstermek için biraz doldu- rulmuş korsaj, büyük ise sıkı kor- saj giyiniz; boyunuz fazla uzun ise diyagonal kumaştan eibise yapı. niz. 4.-İri vücut, geniş kalça: Vücu- dünüz çok iri yapılı ise elbise ve mantonuzun önüne düğme kayma- yiniz ve kalçâlarınız da geniş ise kısa ceket giymeyiniz. Bilâkis u- zun eeketle bu kalınlığı kapatınız; 5. Açık renklerin rolü: Bu kaide bütün elbiselere şamildir: Siyah, Wcivert ve diğer koyu renkler bo- yu uzatır ve İnsanı zayıf gösterir, halbüki açık renkler ve'gri renk boyu kısaltır ve şişman gösterir. Bihâöhâleyh © vaziyetinize (göre tTenk seçiniz. — 6. Parlak kumaşlar: Eğer zayıf fseniz, lâme, krep saten, muslin lâke gibi kumaşlardan elbise yapı- nız. Çünkü bu suretle vücude yu. varlaklık vermiş olursunuz. o DENİZDE Çok Fazla Kalmayınız Banyo zamanı; En muvafık za- man güneşin en kuvvetli olduğu zaman, yani subah saat 11 ile 12 2- rasıdır, Bundan başka denizin de sakin olduğu zamanı seçmeli. Ban. yodan evvel yürümeli, istirahat etmeli ye sonra denize girmeli. Banyo müddeti: Yüzmeyenler için 10 - 15 dakika, yüzenler için yarım saat. Maamafih bü müddet ilk banyoda az olmalıdır. Banyo adedi: Hergün bir banyo yapmak şartile bütün mevsimde 30 banyo kâfidir. Bundan fazlası bünyeye fazla yorgunluktur. Giriş ve çıkış: Denize girmek is- teyen kimse suya yavaş yavaş da- lacağı yerde âni dalmalıdır. Roak- siyon şiddetli olmakla beraber kı- sadır, Halbuki yavaş yavaş dalı, nırsa reaksiyon uzun Zaman de- vam eder, soğuk almak tehlikesi olur. Denizden çıktıktan sonra da hergün muhakkak 5 - 10 dakika Jimnastik yapmalıdır. Bu hareket- leri denize girerken de yapmağı İhmal etmemelidir. —————SN Moda Haberleri 1 — Vücudü İnce ve narin göstere- tek düz hatlı elbiseler, 2 — Beli dar ve ince gösterecek bi- çimler. — 3 — Kalçay: aşağıda görterecek uzun ceketler, 4 — Eibiselerin arka belinde geniş fiyongalar, 5 — Arkası açık kalçaya kadar düğ- meli elbiselerin kalça kısmında büyük fiyongalar gece kıyafeti için pek yakında moda olacak- Jardır. Ka iselerden #ağdaki 1e kisa kollu, önü sö dört parlak düğmelere sü başı kavrıyacak kadar geniş olmasi dir. Bu kıyafet yüze esrarengiz bi şiir, Sol taraftaki de-yine-iki parçadan ibarettir, Eteklik düz lâcivert zemin üzerine beyaz beneklidir ve belde sıkı büzgü yapılıp Öze” ri sargı halinde kuşakla kapatılmıştır. Ceket ise düz beyazdır. Hususiyeti yakasının © İç tarafının eleklik kumaşından yapılması- müna verir, Düz, bele yapışık 'etek- | Blüz tamemen spor olup ahçe İşleri İçin Tavsiye Çiçekleri Güneşten Nasıl Korumalı? Ver kuvvetli sıcaklarından çiçek ve saksılarınızı muha- faza için o saatlerde gölgeye alınız ve yahut da bir dire- ğin üzerine geniş bir tahta parçası çatarak şemsiye gibi çiçek- lerin üzerini kapatınız. Çiçek soğanlarının muhafazası için de şöyle hareket edilmelidir. Zerren, sünbül, lâle gibi soğen- h çiçekleri, mevsimi geçtiği Zaman yerlerinden dikkatler çı- karıp cins cins, renk renk ayırarak grup halinde üzerlerini yazıp göl ge bir yere dikmeli ve tekrar dik- me mevsimine kadar öyle muha- faza etmeli, Bu nevi soğanları mu- hafiza etmenin ikinci bir usulü de şudur: Soğanları ayrı ayrı kâ- ğıda sarıp eski bir fiçi veya çöm- lek içine koymalı ve üzerlerini de tamamen kuru kumla kapatıp se. rin bir yerde muhafaza etmeli, Krizantemlerin kesilmesi: Kri- zantemler filiz vermeğe başladığı zaman bir dal üzerinde tamumen teşekkül etmiş üç yapraktan son- ra gelen filizi kesmeli. Çünkü bu takdirde bir dal üzerinde çıkacak olan çiçek büyümek ve beslenmek için kâfi yer bulur ve binnetice bü- yük olur. Halbuki filizleri kesil- meyen krizantem çiçekleri çok sık ve küçük olur. Çiçeklere umumi itina: Ağaç ve çiçeklerinizi sık sık yıkayıp te mizleyiniz, solmuş yaprakları ke- siniz. Bir dal üzerinde fazla yetiş- miş çiçek ve meyvalari keserek di- ğerlerinin inkişafını kolaylaştırı- niz, Arada çıkan yabani otları ve böcekleti temizleyiniz Ve çiçekle- rinizi daima sabah veya akşüm ol. mak üzere serin zamanda sulayı- Ne Pişirsem ? Mısır Tanesinden Ve Unundan Muhtelif Yemekler Ağustos ayı, mısırın en bol ol duğu bir aydır. Bizler en çok steş- te kebabı ile suda haşlamasını bi- liriz. Bunların haricinde misir ve unu muhtelif şekillerde pişirilerek yenilir. 1. Sütte pişmiş taze mısır: Mal- zeme olarak 3 litre su, 3 litre süt, 4 misir lâzımdır. Pişirme usulü: Mısırların koçan. larını, yapraklarını ve üzerindeki ince püsküllerini ayıkladıktan #on- ra, suyu kaynatmağa başlayınız ve üzerine de sütü İlâve ettikten sonra mısırları içine atıp 10 dâki- ka kadar çok kuvvetli ateşte kay- nalınız ve ateşten indirip Sicak sıcak yiyiniz. 2 — Fırında taze mısır: Mısırlarin koçan, yaprak ve pösküllerini a- yıkladıktan sonra bir iskarsya yer- leştirip kızgın fırına koyunuz. Ta. neler sarardığı ve şiştiği zaman fırından çkarp bir tabağa yerleş- tirerek üzerine taze tereyağı sürüp yiyiniz. TAN IN.MODA| ih cü ve ( Heyecan Uyandıran Bir Kitap manya Harbi Kazanamaz! Yazan: Prof. İvan Lajos mumi harbin siyasi tari- hini dikkatle okudum. Ve üstünde müteaddit etüd- ler yaptım. Umumi harpten sonra harp hazirlığı ve tehli- kesile dolu olarak geçen on beş senelik devrenin politika hâdiselerini de çok içinden takip ettim. Ayni zamanda Alman dip- lomasisinin baş vurduğu o- yunlarla beraber Avusturya- nın ilhakına kadar geçen muhtelif anşlus teşebbüsleri- ni de tahlil ettim. Bütün bu mühim hâdiseleri yakından kollarken Alman teknik a- damlarının eserlerini okuya- rak, muhtemel bir harpte Almanyanın galibiyet şansı- nın ne: kadar olabileceğini hesaplamağa uğraştım. Bü- tün bu tetkiklrimden çıkan neticeye baktığım zaman hay- retimden donup kaldım. O zaman anladım ki, susmak ve propagandasının vatanımın evlâtlarının “içine işliyerek onları iğfal etmesine seyirci kalmak hakkım değil- dir, Bugün şu mühimce meseleden dolayı hepimiz mesulüz. Göz göre hakikatleri sükütla geçiştirmek ve milletlerimizin gözünü açacak teşebbüslere girişmemek mesuli- yetini taşıyoruz. Almanyanın muhtemel bir harp- teki galibiyet şanslarını besapla- mak üzere giriştiğim derin araş tırmalar esnasında, birçok defa. lar, Alman propagandası marife- tile yayılmış olan “Almanyanın büyük askeri kudretinin” söylen- inden ve işaa edildiğinden çok düşük olduğunu reddi kabil ola- miyacak bir şekilde meydana koydum. Iman kudretinin hekiki â- yarını bulmak üzere resmi beyanatlara ve her zaman değiş- mesi kabil olan sözlere kapılma. malıyız. Bugünkü Almanyanın kendi vatandaşlarını dahi iğfal e- den ve senelerdenber! sabırla de- vam ettirilen kuvvet ve haşmet propagandasının tesirlerine baş eğmeden Alman politikasının esas hedeflerini, ideallerini, kendi ha- kiki unsurları içinde muhakeme ve hakikate intikal etmeğe çaba- lamalıyız. Hakikati bulmak üzere bu suretle hareket etmekle vazife- miz oldukça kolaylaşmış olur. Almanyanın tam bir “diktatür,, “mutlakiyeti idare,, altında bulun- duğu malümdur. Bu sebeple Al man idarecilerinin bugünlük giz- ledikleri maksatlarına velev en ha- fif ve aykırı bir temayülde yazıl miş olan siyasi bir esere Alman hudutları içinde rastgelmek müm» kün olamıyacağını, bu gibi kitap. ların daha müsvedde halinde ken yok edileceğini bilmemiz lâzım- dır. Bizim gibi ecnebiler, tetkikle- rini esaslandırmak için nesrine müsaade edilen ve kütüphanelere yığılmış olan eserlerde bulamadı- Bımız malâmatı Alman mökama- tından almak istediğimiz zaman- lar hiç de nazik olmıyan red ce. vaplarile ( karşılaşmışızdır. Bu İ- tibarla, Alman propagandacıları- nin “Alman eserleri yalan söyle mez,, şeklindeki iddialarına hak vermek kabildir. Çünkü esasen Alman eserleri Alman diktatörle- rinin İstemedikleri malümatı ket- Hitlerin Menettirdiği' Meşhur Eser o anin en mühim idare etlerinde bulünmuş olan Profesör İvan Lajos'un Al manyanın. harbi kazanamıya- cağını iabat için yazdığı ba eseri, her Macar muhsddes ki- ibi evinde saklıyor. Macar Profesörü, iddiaların istinat ettirdiği - malümstı ve #detleri © kadar doğru ve red- di kabil olamıyan şekillerde tesbit etmiştir iel, Hitler, Ma- ikümeti nezdinde yap- şiddetli | teşebbüslerle kitabın ikinci tabii menetiir- meğe mecbur kalmıştır. .. serinin Alman iderecileri ve kumandanları tarafından tek- zip ve reddolunamıyan ktsm- larını nakletmekle bütün dün- yada büyük akisler yapmış 0- lan bu kitabın özünü karile- rimize vermiş olacağız, : ? ş ; ; Almanya harbi kazanamez e- z ? ş Şu vaziyete nazaran, Almanya» da, Alman politikasına aykırı tef- sirlere imkân verecek siyasi ve teknik eserlerin mevcut olamıya- cağına inanmış olarak, bugün Sa- tılmakta olan ve tabiatile resmi kontrolden geçerek müsaadelen- miş bulunan kitapların dikkatlice tetkiki İle ve bazı parçalarının ik. tıbası suretile çıkaracağımız neti- celerle Almanyanın harbi kazana- mıyacağını bulmak mümkündür. Yukarıda da izah ettiğimiz gibi, Almanyanın teknik eserlerinin gayri müsait hakikatleri apaşikâr yazamıyacaklarını kabul etmiş ol- mamıza rağmen müsaadeli eser- lerin üzerinden çıkararak varaca- ğımız neticelere, elbette hür bir memleketteki eserlerden çıkarıla- cak neticelerden daha fazla itimat etmek icap eder. Bötin Alman mütehassısları şu hükümde müttehittirler: “Yeni patlıyacak hir harpte Al man ordusuna düşecek yükün a- gırlığı 1914 senesindekinden dah cok fazladır.” Almanyann sevkülceyşi hedef- leri daha ziyade şarkta olduğun- dan askeri teknik muharrirlerinin ekserisi mevzularını Rusyaya has- retmişlerdir. Bu gibi eserlerin müellifleri, Umumi Harbin üç se. nesi neticesinde Rus ordularının yıkılışını ve ittifak devletlerinin Mazorya ve sair muvaffâkiyet- lerini Çarlık Rusya ordusunun yokluğundan ziyade onun harp sanayli İle menzil teşkilâtının zayıf oluşuna atfetmek hususun. da birleşmişlerdir. Böyle bahislerde vukulu ve ih- tisasile şöhret bulmuş olan Alman erkânıharp miralaylarından Fer- dinand Frtedensburg 1934 senesin- de neşredilmiş olan “Umumi Harp. te kömür ve demir,, isimli eserin- de; Rusya ordusunun 1918 de ve 0- nu takip eden senelerdeki boğ- gunlarını ve müşkülâtını hakiki sebeplerile ve teknik bir tarzda tahlil ederek şöyle bir neticeye varmıştır: “— Rus ordusunun muvaflaki- yetsizlikleri, öz kudretinin eksik- Viğinden ziyade harp için biriktir. diği malzeme stoklarının tedricen tükenmesinden ve menzil teskilâ- tınım maruz kaldığı müşkülâttan. dır.” Bu hüküm, Alman erkânıharbi- hin yukarıda ismini yazdığım ese- rinin 156 ncı sayfasında “Rusya, serlivhasının alındaki satırları Ke dagy pek ayan bir şekilde görülmekte. dir. Mevzuubahs muharririn kat #ine ve ona inzimam eden diğer Alman mütehassıslarının larına nazaran, bugünkü 1914 dekinden tömamen dır. Ti yni mütehassıs “Die Minera lischen Bodenochâtze tarisehe Machtfaktoren" li eserinin 52 ve 312 nci rında bugünkü Rusyanın vaziyeti. hakkında şu kanaati izhar etmek. tedir: > “Büyük devletler arasında şim diki Rusya, mevaddı iptida| demir ve kömür itibarile, yeni bir harp tehlikesini 1914 dekinder çok daha kuvvetli bulunduğun emin olarak karşılıyabilecek © bir hükümettir. Filhakika Ri dahili rejiminin ekonomik des) rına uyarak bu vadideki istihsal tını çok arttırmıştır.” ğ Almanyada 1936 senesinde tedilmiş olan "Kriegswirstseh liche Jahresberichte” isimli mede kumandan Karl Staleke i Rusyanın halihazır sanayini kik eden uzun bir makalesinde | şağıdaki şekilde dikkati celbed cek izahatı vermektedir: N “Rusya asri harplerin ve $ lâhların anahtarları makam da olan demir, çelik, maden giç bi ağır sanayiini, harp san vi inde en ileri görünen milletler derecesine çıkarmış bulunuyor Fazla olarak ekonomik harpler. de elzem olan kâfi altın cu- | na da malik bulunan Rusyası! ehemmiyetsiz görmememiz. zımdır.” “Sâlnamenin 165 ve 173 mel sayi rından iktibas edilmiştir.” Iman erkânıharp mirala; — rından Bulow, — “Mili Wissens etofliche Rundchan” in 1936 senesinde intişar eden 6 net nüshasında Rusyanın hava faar- ruzlarına karşı vaziyetini şu sal larla hulâsa ediyor: <E “— Rusya, arazisinin dolayısile, hava © taarr zi hakiki tesirleri altında kalması, er az muhtemel olan Avrupa hükü- metlerinden biridir. Nüfus ki fetlerinin idare merkezlerinin ve sanayi topluluklarının o memlel -i tin içerilerinde bulunuşu, buş kü tayyarelerin uzun menzille, rağmen, Rusyaya tabii bir müd faa temin etmektedir. Rakamla gösteriyor ki; Ruslar hava kuvve lerini kendi vasıtaları ve meml ket dahilinden İstihsal maddelerle temin etmişlerdir. bında tayyare sanayiinde çalışi ecnebi mühendislerden vazgeçer hale gelmişlerdir. Bu bakımlarda; Rus hava orduları için; dı müddeti malüm olmıyan bir harb idame edebilmek ihtimallerine yı güne sahip bulunan bir kuvvettir demek muvafık olur.” pe” “Şu hükümler eser'n 503 üncü sayt sından çıkarılmıştır.” : . ©, (Diğer kısımları, müteakip ms kalelerde sırası İle ve hulâsi hülinde nakle devam edec: Akbaş Köyünde Bir Çinayet Antalya — Serik asının. baş köyünde tarlalarına nö su salmakta olan Ali oğlu man ve kardeşi Ali, Mehmet Ali lu İsmail ve kardeşi Osman su « selesinden kavgaya tutuşmuşlardı Mehmet Ali oğlu İsmail a de dayak yemiş. Ali oğlu Süley tarafından da bıçakla an