5 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

5 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

İngilterede HARP BAŞLARKEN.. VARŞOYVADA Herkes Geceli Gündüzlü Siper Kazıyor Varşova, Pazar B ugün Varşovada halkın n sıralanarak nöbet bek - lediği yegâne yer kiliselerdi. Kiliselerden taşan binlerce halk kilisenin mermer mer - divenlerde ı diz çökerek dua etti. Kadınlar belki çocuklarının sağ dönmesi için fakat asıl -za- İer için dua ettiler. Almanya, bu vantanperver milletin tekrar top- raklarma saldırmış (o bulunuyor. 1,500,000 Polonyalı cephede orlar- Ja dövüşüyor ve 2,500,000 muallem asker onların yardımına gidiyor. Gönüllü kadın, ihtiyar ve ço- cuklar parklarda siper kazıyorlar. Polonya Başvekili Sklâdkowski hükümet binasından çıkarak par- ka geldi, o da “caketini çıkararak halkla birlikte siper kazmıya ko- yüldu: Memurlar ve hâlk onunla Omuz omuza bütün gün siper kaz- dilar | Milli sükünun ne demek olduğu- mu anlamak için onu Varşovada görmek lâzımdır. Hepsinin ağzın- da şu lâf: “Biliyoruz hepimiz ölece- ğiz, Takat beraberimizde mutlaka bir de Alman götüreceğiz.,, Şehirde büyük bir tabliye telâşı yok. Çünkü bir müddet yürüdük- ten sonra kırlara çıkmak müm- kün, yalnız gece tayyare hücumla- rına karşı şehri karanlığa boğmak için lâzım gelen tertibat alınmış- tır. Her evde bir müdafaa şefi var- dır. Halkın pek azına gaz maskesi dağılmıştır. Bahçelerde ve dar meydanlarda gaz birikmesine mâni olmak için hükümet bütün bahçe duvarlarını yıktırarak, yerine teller gerdirmiş- tir. Sokaklar gazetelerin fevkalâde nüshalarını satan müvezzilerin çığ biklariyle dolu. Fevkalâde nüsha artık dikkati çekmiyen alelâde günlük gâzete halini aldı, Herkeste sonunda sulh cephesi- nin muzaffer çıkacağına sarsılmaz bir itimat var. Günün vecizesi şu- dur: Biz Çek değiliz. ee e, e 7 7g saa a, Müessif Bir İrtihal Tanınmış ( doktorlarımızdan BOHOR PİZANTE vefat etmiştir. Cenaze meraslmi bugün saat 1430 da Kuzgun - cuk Musevi Sinagogunda yapı" İacaktır. Merhumu sevenlerin son vazifeyi ifa için teşrifleri mercudur. Köprüden saat 13,45 te bir vapur vardır. Ailesi namına damadı Elia Alalu Hazin Bir Ölüm Bergamanın eski ziraat fen me- murlarından Zekâi Saylamın retikai muhteremeleri Cenap Saylam öte - denberi müptelâ olduğu hastalıktan kurtulamıyarak pek genç yaşında ölmüştür. Mevlâ kendisine gani gani ralimet ve kederdide ailesin$ sabrı cemil ihsan buyursun. son hazırlıklar; — Çocuklar, büyük kafileler halinde iğ Londradan ayrılıyorlar. 2 — İngiltered: kazıyor, tertibat alıyor. Almanyada Neler Gördüm? Dahildeki Propaganda, Halkı Çok Bezgin ve Hakikati Düşünemiyecek Bir Hale Getirmiştir. A Imanyadan son çıkan - lardan biriyim. Bütün dünyanın dikkatini üzerine toplayan Almanyada size gö- rüp işittiklerimi anlatabili - rim, Evvelâ söze Berlinde oturdu - Kum hususi evden başlayalım. Bu- rada az çok serbest konuşulabilir. di. Burası bir pansiyondu. Yanım. daki masada Alman © ordusuna dam elele erlin civarında bulunan alaylardan biri. ne gitmek üzere yeni silâha alın miş ihtiyat efradındandı. Kendi - sine elbisesini İlk giydiği gün rast. lamıştım. Bu adam bana o Alman ordusunda askerin otomatik işle - yen şuursuz bir makineden ibaret olduğunu söylemişti. O yalnız ve rilen emre itaat edecek ve ölecek. ti. Almanyada Goering itibarını kaybediyor. Gestapo şefi Himmler ise göze giriyor. Çünkü o da Hit. lerin fikrinde ve harp taraftarı. Berlin sokakları onun siyah mu - hafızları ile dolu... Buna mukabil bir sene evvel sokaklarda çok te « sadüf edilen hodgüm, mağrur hü. cum kıtaatı gençleri artık görün - müyor. Şimdi bunlardan bir tane. sine rast gelirseniz, mütlaka yaş hıdır, üstü başı perişandır, Evet, muhakkak, Himmler gö- ?e giriyor. Almanyada kimse al - danmıyor, ne vakit İlimmlerin du. dakları bir tebessümle kıvrılırta, halkım yüzünden tebessüm silini - yor. itler ve Himmlere asit bir çok hikâyeler anlatırlar, Sİ. ze Hitler ve papağan (hikâyesini anlatayım: Bir gün yaverlerden biri Hitle. re bir papağan getirmiş. Papağan Hitleri görür görmez o bağırmış: “Heyi Hitler... Hitlerin hoşuna gitmiş, Yavere kuşu masa üzerine koymasını söy- lemiş. A Biraz sonra Göring içeri gir « miş. Papağan onu da Heyl Hitler diye selâmlamış. Yine gülüşmüş « ler. Bir müddet sonra pencereden Himmlerin gelmekte olduğunu görmüşler, perde arkasına sakla - nıp Himmlerin ne yapacağını gör. meğe karar vermişler: Himmler kapıdan girince papağan selâm vermiş: Heyl Himler. Himler etrafına bakınmış, kim. seyi görmeyince çıkmış Bunun üzerine papağan bağırı- yor: “Çocuklar şimdi çıkabilirsi » niz. Himmler gitti.” Bu hikâye Himmlerin gizli &- janlarını Hitlerin odasina kadar soktuğunu anlatmak için uydurul- dili de et mia. 2 muştur, Filhakika Almanyada her- kes casustur. Onun için Alman. yada size muhalefetin kuvvetin - den o bahsedenlerden korkunuz. Muhalefetin kuvvetini harp göste. recektir, Bugün Gestapo kimseyi kımıldatmıyor ve söyletmiyor. Grunewalddeki lüks o apartı. manların hepsinde hücum kıtanti zabitleri oturuyor. Maksat bunla « rı avam tabakasından ayırmak, ve hâkim sınıf olarak yaşatmak. Or. ia sam oğaterilir. cum ktanlından korkarlar Ördü? da efrada günde 6 peni verirler, fakat aldıkları gıda halkın yiye - ceğinden iyidir. Halk açlıktan müş- tekidir. Her şeyi vesika ile alıyor ve güçlükle buluyor. Onun için or. du kendisine hududta ölmek için motörize vasıtalar verdiğinden do. layı Hitlerden memnundur, der - ler. Imanyada başka ne konu. şurlar? Tabii Nazi. Sov. yet paktından bahsederler. Fakat Alman halkı pek tabil olarak pro- paganda ile o kadar düşünemez hale gelmiştir ki, ona bugün-siyah dediğinize inandığı gibi, yarın bu siyah dediğinize beyaz dediğiniz zaman ona da inanir. Onun için * Sovyet - Nazi paktı hakkımda halk arasında fikir yürüten yok. Alman milletinin harp isteme. diği doğru mudur? Ben seksen milyon insanın his- sini ifade edecek mevkide değilim. Fakat size Nazizmin doğduğu Mü- nihte zeki bir Almanın bana söy. lediğini tekrar etmek isterim, bu adam dedi ki: “— Biz İngiltere ile harp et - mek istemiyoruz. Fransa (o ilede harbetmek istemeyiz. Biz yalnız Polonya ile küçük bir harbe razı- yiz” Yüzüne baktım. Alay ediyor sandım, Hayır, ciddi ve samimi idi. Ve bunu bir çok kimselerden daha işittim. o Almanlar, küçük bir Polonya harbi İle kurtulacaklarına nandırılmışlardır. Başka ne var? Daha bir çok şey var ki dedikodudan (ibaret. Meselâ Zigirid hattının işe yara « madığını söylerler. Askerlerin has. talıklı olduğunu, bilhassa cephe - lerde siperlerdeki askerlerin rutu. betten hastalandıklarını rivayet e- derler. Fakat bu lâkırdılara ne de- rece itibar etmek lâzım. Onu tayin etmek mümkün değildir. Le kal ap li EE Iş Dr. SUPHİ ŞENSES tdrar yolları hastalıkları mütehasns Yıldız sineman karsın Lek- ler smartıman. Fakirlere Davamız. nm Tc: «092 m ie, halk, kendi evinde, bahçesinde siper all ŞE Von ROMADA Halk Mütemadiyen Deniz Kenarlarına Kaçıyor Roma, Pazar ğiaivada harp hazırlığı - na delâlet eden hiç bir şey yok. Hele Fransadan Ro- maya geçince harp halinde bir memleketten sulh halinde bir memlekete geçmiş gibi o- luyorsunuz. Fransada her ta- raf karanlık, ışıklar kapalı, İ- talyada her tarafta ışıklar pı- ri pırıl. Sokaklarda gördüğünüz manza- ra harp hazırlığı: yapan bir mem- leket manzarası değil. Ünllormaya nadiren rastlıyorsunuz. Ona mü- kabil sokaklarda erkekler beyaz el- biseli, kadınlar kısa kollu emp- Time elbiseler. giyinmişler, şen ve neşeli. Sr inmek saire eğe rında öskersnakliyatına delâlet e- den hiç'bir eser yok. “Kalabalık gördüğüm tek istasyon, Roralıla- nn denize gitmek için elektrikli #rene binmek üzere Hücum ettikle- ri istasyondu. Orada Ostia'da ban- yo yapmıya giden neşeli bir kala- balıkla karşılaştım. Gazeteler hergün büyük serlâv- halarla günün haberlerini verme- | geler, dünyanın bir harbe girdiğini öğrenmek ve anlamak bile mi kün olmıyacak. Halkın neşesi kaçıran gazeteler, ve. meydanlar- daki hoparlörlerdir. Buralardan sı- zan haberler halkın canını sikiyor ve o vakit onları istikballerinin ne olacağı hakkında düşünceye veya konuşmıya dalmış görüyorsunuz. Halkın biribirine sorduğu sual şudur: Ne dersiniz, biz harbe gire- cek miyiz? Kimse bu sualin ceva- bını veremiyor, fakat herkes bun- 'dan bahsediyor. Aypa, etraflarında hayatın — değişmediğine bakarak nikbin oluyorlar. Bugün, Habeş harhinden evvel- ki günlerden ne kadar farklı. O vakit canavar düdükleri sık sik halkı Mussolininin harp nutukları- nı dinlemiye davet ederdi. Bugün herkes itimatla Düçeye güveniyor, Kralına ve Veliahtine güveniyor. İtalya öyle hazırlanmıştır ki, * Miussolininin bir düğmeye? basma- sı, yahut telefonla bir emir verme- si bütün İtalyayı ayaklandırmıya kâfidir. Fakat şimdiye kadar bun- dan kaçınmıştır. Biz burada, sü- kün ve huzur içindeyiz. Sahte bir emniyet havası, mavi gökte parlak güneş, ufukta toplanan harp bu- lutlarını görmemize müâni oluyor, kimbilir? AÇIK TEŞEKKÜR Oğlumuz ve kardeşimiz elektrik idaresi memurlarından Mahfuz Arı- san'ın pek âni ufulü karşısında cena- ze merasimine iştirak etmek sureti. İe bizleri taziye ve tesliye eden Elek- trik ve Sular idaresi mensubinile bü- tün ehibba ve dostlarımıza ayrı ayrı teşekküre teessürlerimiz mâni oldu. Bundan gazeteniz vasitasile teşek. kürlerimizi sunarız. Merhumun valdesi Nahide Arı. Fransız Yıldızlarının en ateşlisi VİYİAN ROMANCE 'ın en son Filmi Fransız edebiyatının en güzel eseri "ARKA SOKAK,, Önümüzdeki Perşembeden itibaren LE SİNEMASININ inei büyük mevsim Programını süsliyecektir. LA Levazım Âm ği Satınalma Komisyonundan 2315 metre 701 kalite bez alınacaktır. Pazarlıkla eksiltmesi 79.939 perşembe günü saat 14 te Tophanede Levazım âmirliği satın alma komis- yonunda yapılacaktır. Tahmin bedeli 2137 lira 50 kuruştur. Kati temi. matı 320 lira 62 kuruştur. Şartname ve nümunesi Ko, da görülür, Istekli- lerin belli saatte komisyona gelmeleri. (164) (6728) 1250 adet çelik susta X 1250 adet kantarma 6 eylül 930 çarşamba günü saat 14.15 te Tophanede Levazım âmin liği satın alma Ko, da pazarlıkla alınacaktır. Tahmin bedeli 1031 lira 23 kuruş, kati teminatı 154 lira 69 kuruştur, İsteklilerin belli saatte Ko. na gelmeleri. (165) (6729) e 312 buçuk kilo 16 No. ve dört katlı keten ipliği almacaktır. Pazar. lıkla eksiltmesi 70.939 perşembe günü saat 14,30 da Tophanede Ist. Lv Amirliği satın alma komisyonunda yapılacaktır. Tahmin bedeli 1905 Lra 25 kuruş, kati teminatı 285 lira 94 kuruştur. Şartname ve nümünesi komisyonda görülür, Isteklilerin belli saatte komisyona gelmeleri, (166) (6730) 2500 adet 3,5 santim mat si Ke yataklı bo'ka 2500 adet 3,9 santim paldum tokası 8750 adet 2,5 santim çift yanlı toka 1250 adet demir yarım yuvarlak halka 2500 adet demir üç köşe halka 2500 adet demir dökme dört köşe halka 1250 adet 2 santimlik çift yanlı toka 5000 adet 3 santimlik çift yanlı toka 54 kilo bakır çivi 28 kilo bakır pul Yukarda malzemeler 6.9.9039 çarşamba günü saat 15 te Tophanede Lv. Amirliği satım alma komisyonunda pazarlıkla alınacaktır. Tahmin bedeli 1054 lira 50 kuruştur. Kati teminatı 158 lira 17 kuruştur. Şart- name ve nümuneleri komisyonda görülür, Isteklilerin kanuni vesikala. rile belli saate komisyona gelmeleri, (167) (6731) K.K 7500 kilo keçi kılı alınacaktır. Kapalı zarfla eksiltmesi 119.939 pa- zartesi günü saat 14.45.te Tophanede İstanbul levazım. âmirliği satın sima komisyonunda yapılacaktır. Tahmin bedeli. 5250 lira, ilk teminatı teklilerin kanuni vesikalarile beraber teklif mektuplarını ihale saatinden bir saat evvel komisyona vermeleri. (168) (6734) : Xi 10,620 adet yün fanile alınacaktır. Kapalı zarfla eksiltmesi 189.039 pazartesi günü saat 15,30 da İstanbul Tophanede levazım âmirliği satın alma komisyonunda yapılacaktır. Tahmin bedeli yirmi bin yüz yetmiş sekiz lira, ilk teminatı 1513 Jira 35 kuruştur. Şartname ve nümünesi komisyonda görülür. İsteklilerin kanuni vesikalarile beraber teklif mek. tuplarını ihale saatinden bir saat Ta komisyona vermeleri, (172) 6774 vg 14500 adet frenk gömleği alınacaktır. Kapalı zarfla eksiltmesi 18.0.939 pazartesi günü sast 14.30 da İst. Tophanede levazım âmirliği satın alma komisyonunda yapılacaktır. Tahmin bedeli otuz bin dört yüz elli lira, ilk teminatı 2283 lira 75 Kuruştür. Şartname ve nümünesi komisyonda görülür. İsteklilerin kanuni vesikalarile beraber teklif mek. ihale saatinden bir saat evvel komisyona vermeleri. re (173) (6776) * 44,300 çift yün çorap alınacaktır. Kapalı zarfla eksiltmesi 18.9.9039 pazartesi günü saat 15 te İst. Tophanede Levazım âmirliği satın alma komisyonunda Yapılacaktır. Tahmin bedeli on dokuz bin dokuz yüz otuz beş lira, ik teminatı 1495 lira 12 kuruştur. Şartname ve mümünesi komisyonda görülür, İsteklilerin kanuni vesikalarile beraber teklif mek» tuplarını ihale sastinden bir saat ev vel komisyona vermeleri. (0175) (6770) a 5 * * Dört yüz sekiz ton yulaf ahnacaktır. Kapalı zarfla eksiltmesi 199. 939 salı günü saat 15 de İst, Tophanede İst. Lv. âmirliği satın alma komisyonunda yapılacaktır. Tahmin bedeli yirmi bin sekiz yüz sekizlira ilk teminatı bin beş yüz altmış lira altmış kuruştur. Şartnamesi komis. yonda görülür. İsteklilerin kanuni vesiksierile beraber teklif mektupla- rını ihale saatinden bir saat evvel komisyona vermeleri. (180) (6811) e e Bin adet katlanır fener alınacaktır. Açık eksiltmesi 20 - 9 - 939 çar- samba günü saat 14 de Tophanede âmirlik satınalma Ko,da yapılacak- tır. Tahmin bedeli 2500 lira, ilk teminatı 187 buçuk liradır. Şartname ve nümanesi Koda. görülür. İsteklilerin kanuni vesikalarile belli sastte Kons gelmeleri, “187, “6D67,, * * 400 adet ispirto takımı alınacaktır. Açık eksiltmesi 20 - 9 - 939 çar- şamba günü saat 14.30 da Tophanede âmirlik satınalma Ko.da yapıla caktır. Tahmin bedeli 1200 lira, ilk teminatı 90 liradır. Şartname ve nü- munesi Ko.da görülür” İsteklilerin kanuni vesikalarile belli saatte Ko. na gelmeleri, *18B,. “6968, M— m İstanbul Telefon Müdürlüğünden: 100 adat 9 No.hr fiş, 100 adet 9 Nollu fiş için vida, 1000 adet harur! veşia, 1000 adet maksime için sigorta, 500 adet maksime için erkek kö- mür, 500 adet maksime için dişi kömür, 20 adet memure mekinesi için âhize kapağı, 20 sdet memure makinesi için ağızlık, 500 adet telefon abızlığı, 250 adet telefon &hize kapağı ve 250 adet kondansatör 2 M£. açık eksiltme suretile mübayaa edilecektir. Muhammen bedel 1189 ve ilk teminat 90 lira olup eksiltmesi 20-90-03 Pazartesi günü saat 15 de Müdürlük binasındaki Satınalma Komisyo nunda yapılacağından isteklilerin muvakkat teminat makbuz ve kan& nİ vesikalarile muayyen gün ve saatte komisyona müracaatları, san ve eniştesi mühendis Hulki Erem Şartname ve nümuneleri hergün Levazım ömirliğimizde görülebi- (6076) Ir, Pp