12 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

12 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Garp Cephesinde Fransız Taarruzu inkişaf Ediyor b (Başı 1 incide) © Her Hitlerin takip “ettiği iğfal tekniği artık herkesin (tanıdığı ve Bildiği bir şeydir, Avrupa ise, emni- et ve istiklâli tehdit eden bu Hit - z ıkça rahat ederiyesektir. «© Bu yüzden İhgiltere, beynelmilel ük ve emmiyet esasını hâkim mağa s7medepek harbe girmiştir. © İngiltere hükümeti, yeni bir Ver. iy yapmayı Yeyahut Göringin de - 'diği gibi Almanyayı yıkmayı istemi- » Adil ve sürekli bir sulbü kur - ve bunu şerefli bir Alman hi imeti ile Yapmayı istiyor. Göring, nin İktisadi sarsıntısın: da a şimdiden memlekete, yoksul İnk ifade ©den vesikuları dağıtmakla itiraf > Lüzumsuz bir harbe ören bir devletin daha ilk safhada vaziyeti alması, onun © neticede Vâtâtağını göstermeğe küfi - e mutukta, Polonyayı isti, ak kadar tarihte şeref . bir hâdise görülmediğini anlat - tıktan sonra, Almanyaya tecavüz yü- zünden hiç bir şey kazanılmıyacağını öğrenmek lâzım geldiğini ve onur i. | SİR Sonuna kadar harbe devam olu . Fatığmı söylemiştir. Eden, nutku - ile harbe son vereceklerini sa- orlar, Asla! Çünkü yeni bir me. doğuyor ve bu O medeniyet hürriyet ve emniyet vere. “demiştir. * , Harekâtın safhaları Havas ajansı, Garp cephesindeki “Kıtaatımızın Alman kıtaatı ile te. Mn çarpışmalara inkılâp etmiş- Sigfrid hattının ileri mevzilerine devam ediyoruz. Fakat bu takviye olunmuş, öncüler. tadır. Müsadernelerde çok eli bir çok köy ve töpe ele ge. İki gündenberi Almanlar ileri di i müsademesiz bize terket nek İstemiyor gözüküyerler. Bilhas- topçümüuz için tarassut mahalli kil edebilecek olan yerleri şiddet- müdafar ediyorlar. Bu yüzden ba- | (Başı 1 #meldel lerinde almış olduğumuz askeri ted- birler, ancak ihtiyat tedbirleridir.. Arkadaşlarım, Komşumuz Sovyet İttihadı le münasebatımız dostanedir Ve dosta. ne kalacaktır, (bravo sesleri, alkış . Jar) : Alâka ve rabıtlarımızda hiç bir Devlet sanayi programlarının'tatbik ve ikmaline, açılmış fabrikaların fa- Jaliyetlerinin daha İyi tanzimine dik. ikatle çalışılmaktadır. Meclis Psrti grupumüzun son (direktiflerinden mülhem olarak devlet sanayii ve ma. denleri işlerinde vetumumi olarak sanayi ve maadin kredisinin daha Başvekil Türkiyenin Vaziyetini Dün Etraflı Şekilde Izah Etti değişiklik yoktur. Temaslarımız velmüsmir esaslar dahilinde tanzimi ü. sonunda “Nazistler, Polonyayı! t hakkında şu malâmatı veri-| mutad olan fikir teatilerimiz her za. manki gibi samimidir. Harici 'siyasetimizin diğer unsur- ları, son defaki: maruzatımdanberi, size -arzedilecek bir tebeddül göster. memişlerdir. Hakkından emin olan milletimiz, hakka ve kuvvetine dayanan politi. kasında sükünla, şuurla ve teyak- kuzla yürümekte devam edeeektir (bravo sesleri, alkışlar). Dahili Vaziyetimiz Muhterem arkadaşlarım, Memleketimizde o memnuniyetle değer bir sükün mevcuttur, Halkı - mız, huzur ve emniyet içinde iş ve güçleriyle meşguldür. Türkiyede in. zibat ve asayiş, hiç bir medeni mem. timiz, beynelmilel buhranın inkise- fini vekor ve metanetle takin ediyor. İ Milli Şefe, yüksek meclise bağlılığı ve itimadınızla mübahi olan hükü - metinize karşi itimadı iftihar ve bat. tü gurur verecek derecededir (bravo sesleri, alkışlar). İnsanlığa ârız olan ve inkişaf seyriyle devam müddeti tahribatının derecesi bugünden kes. tirilemeyen büyük buhran karşısın- da, milletimiz için en isabetli hare - ket tarzın ihtiyar edildiğine ve bun dan sonra da bu yolda şuurlu bir su. rette yürüneceğine herkesin inandı. Bını görmekle kuvyet ve inşirah duy- maktayız (bravo sesleri). Arkadaşlarım Tatilden evvel kabul buyurdu » Bunuz barem kanunu tatbik mevkli, ne girdi. Bundan müteessir olân va. tandaşların «dedi 42 © oliamalina rağmen, alâkadarlar bu © kanunun tatbikatını sükünetle (o karşılamakta hattâ bunların büyük bir ekseriyeti, bundan vicdani bir memnuniyet ve inşirah duymaktadır, kanaatindeyiz. n çok ciddi mahiyet alan mukabil rda da bulunuyorlar. Kıta- a mevzii taarruzları takriben kilometrelik bir cephe üzerinde yapılmaktadır. Bu cephenin üçte iki. öncületimiz normal olarak İ- marn Diğer üçte birinde ise âlerleyişimiz daha güç olmaktadır.,, k * » Havasın, son cephe vaziyeti hak. kındaki telgrafı da şudur; z © “Bugün bütün harp cephelerinde mesut inkişaflar hasıl olmuştur, Polonyada Alman radyosu ilk defa Vürşovanın zaptı teşebbüsü. in akamefini itiraf mecburiyetinde ştır. Batı cephesinde, Fransız Genel kurmayının tebliği, düşmanın vemetine rağınen, Sarın doğu. mühim hârekâtın 20 kilemet. bir cephe üzerinde ehemmiyet. imkân verdiğini teyit tedir.,, Stokholm, 1i (A.A.) — Malmö'den alnan haberlere göre, açık denizde murakabe vazifesini gören Alman a- vizolarından biri dün torpile çarp - Si ır, Biraz sonra büyük su sütunu yükselmiştir. Tarraka çok şiddetli ol "muştur ki, bundan da gemideki mü. himmatin infilâk ettiği sanlaşılmak- Aeterdam, 11 (A.A) — Alman Tedyosu birkaç defa Führerin otomo- © biline çiçek atmanın yasak olduğunu hatırlatmıstır. * Çek Kıtaları İçin resmi bir tebliğde Fransada oyak ve Avusturya kıtaları muktezi İlk elemanların vüeü- çi bildirilmektedir. lere mensup olen binlerce Kişi ag- Yazılsakta ve bunların miktar git- KÇE Artinkicder, Bu yüzden yeni abzi- Beker Şübeleri desisi mockuriyeti hasıl oi- ktadır. Yabancı gönüllüler yA muhare- be birliklerine verilecek veyahut arzu ve Elde ettikleri menfaatlerin bir kısmından mahrumiyete mukabil bu kanunun bertaraf ettiği hal, yeni memlekette yaptığı tahribattan milli bünyenin kurtulmuş olması, kendi - lerini, vicdanlarını sıkan bir huzur - suzluktan kurtarmıştır. Bunu emni. yetle huzurunuzda arzedebilirim. Türk çocukları, herhangi bir sai. kin kendi aralarına soktuğu müsa « valsızlığı ve içtimai nizama müte - veceih arızayı, velev kendi o maddi menfaatlerine uygun da olsa asla hüsnü telâkki etmezler, Ve böyle bir arızanın bertaraf edilmesini bekler. hattâ onun İçin bizzat çalışırlar, kanaatindeyiz. Biz, bu tecriibede de İktisadi Çalışmalar Iktısadi sahadaki çalışmalarımız, alâkalı Vekâletler arasında yapılan $on İş taksiminden sonra, daha ve - İmam Sd kabiliyetlerine göre mill! mü dafad servi- lerinde çalıştırnlacaklardır. Kaçan Almanlar — son günler zarfında elli kadar Alman askeri, hududu geçerek Belçika 24. keri makamlarına teslim olm; ğa Dün de yirmi kadar Alman Gi i kaçmıştır. Bu Alman ask; sel kışlasında yerleştirilmiş bulun - maktadır. Diğer taraftan, Matin gözeteri de geçen hafta 20 Alman askeri ile bir Alman şu. bayının Ren nehrini kayıkla gecerek Yrunsız makarılstına teslim olduklarını! yanıyot. Bunlar: “Ren üzeriride dubalar. dan bir köprü kurunuz. Göreceksiniz ki binleree Alman askeri bu köprüden sizin tarafınıza geçeceklerdir” demişlerdir. * Amsterdam, 11 (A.â.) — Alman seferberliği şahsi davetnameler gön- derilmek suretile devam etmektedir. Dortmund polis şefi, emrine verilmiş olan kimselere 11 ve 12 eylülde ma. hallelerindeki polis komiserliklerine müracaat elmelerini bildirmiştir. leketten daha zayıf değildir. Milla .| * zerinde tesirleri şümullü olacak ve iktisadi hayatımızın inkişafına cevap | verecek tedbirler ittihazını ehemmi. yetli bir mevzu olarak ele almış bu. Tunuyoruz. Bu husustaki kanun lâyihaları kı. sa bir zamanda huzurunuza gelecek. tir. Yeralır servetlerinin araştırıl - mast fnaliyeti, muntazam bir pro - gram altında devam etmekte ve baş- lıca devlet madenlerinin geniş mik. yastd istismarı yolundaki faaliyete hiz verilmektedir. Ergani bakır ma- deni işlemeğe © başlamıştır. Morgo madeninde techizatma çalışılmakta - dır. Kömür İstihsalâtında, mevcut vasıla, şart ve imkânların | İsrafına mahal verilmeyerek âzami neticeler elde etmek için her türlü gayret sar. folunmaktadır. Bununla beraber, bu mevzuda istihsalâtı teşkilâtlandır - mak ihtiyacı karşısında bulunduğu - muzu işaret etmek isterim. Kömür havzasının devletleştirilmesi için de teşebbüse girişilmiştir. Cümhuriye - tin büyük eseri ve Türk sanayiinin en büyük temelini teşkil eden Kars- bük demir ve çelik fabrikalarının şu anda ilk istihsalini vermekle (milli isanayiimize kudretli bir unsur kat - (miş olduğunu arzetmekle sevinç du- İyarım (bravo sesleri, alkışlar) Harici Ticaretimiz Arkadaşlarım, Büyük Meclisin tatil devresne girmesini takip eden aylarda hükü - metinizin, ticaret politikası ve bunun tatbikatı üzerinde ehemmiyetli fap- liyeti olmuştur. “Harici ticaretimize yeni istikametler verilmesi şeklide başlayan bu faaliyete Avrupada har- bin başlamasını müteakip, bir taraf. tan daha fazla kuvvet verilirken, di- ger taraftan dahili | fiyatlarımızın makul hadlerde tutulabilmesi, iç pa. zarların harekete geçirilmesi mey » zuları süratle ele alınmış, mahsulle- rimizin kıymetlendirilmesi ve kredi. lenmesi ile meşgul teşekküllere yeni vazifeler verilmiş, bankalardan mev- duatın çekilmesi teşebbüsatı milli bankalarımızın ve Merkez bankası - nın müşterek mesaisi ile şimdiye ka- dar sarsıntısız bir şekilde idare edil- miş. olduğu gibi, son günlerde İç pi- yasada görülen bazı ihtikâr harekel- lerini, daha ilk adımda ukamete uğ. ratacak tertibat ve ihzarata da giri. şilmiş bulunmaktadır (bravo sesleri) Müsande buyrulursa bu işlerin her biri hakkında kısaca maruzatis bulunmak isterim. merkezi Avrupa devletleri haricinde | Kalan memleketlere yaptığımız ih - racatların son senelerde arzettiği müşkülâtı bertaraf etmek için bazı büyük devletlerle ticaret anlaşmalı. rımızı ihracatımıza imkân © verecek bir şekilde tanzime gayret ederken, aramızda anlaşma mevcut olan ve olmıyan memleketlerle ticaretimizi kolaylaştıracak âcil tedbirlere de te- vessül eylemiş bulunmaktayız. Fren. sızlarla yapılan ticaret ( anlaşması, İngiliz takas listesine kredi anlaşma. sında mevzuubuhs olan mahdut mal- lardan başka bütün ibraç mallarını. zın ithal edilmesi, Kanada ve Misir. la olan ticaretimizin inkişafına en - gel teşkil eyleyen bazı (o kararların kaldırılması bu meyanda zikroluna. | bilir, Diğer Yeni Tedbirler Harici mübadelâtta temayül eylediğimiz tıkas müamelelerini intizam altına almak, #hallitamızı müşkülüta maruz kılan prim — ine mâni olmak ve bunları iç piyasa icaplarına göre ayarlamak gayesile 06 büyük milli bankamızın işti- rakile, kuvvetini Türk parası kiymetini korumu kanunundan alan bir Takas Limi- ted Şirketi kutulmuştur. Direktiflerini, Ticsret ve Maliye Yekâletlerile, Merkez nkamızın rümessillerinden © müteşek- İdeki âmüllerin tesiri altında kalerak düş rimli bir şekilde inkişaf etmektedir. | tukas pelmlerini tanzim, gerek başıboş bir/cek bir durumdadırlar. halde cereyan eden ve çok defa spekülâ- tif bir mahiyet alan Bazeketlere mâni ol- mak bakımından değerli mestide bulun. muş pelin seviyelerinde mühim sayılacık tenzilât teminine muvaffak olduğu ibi ihracat ve ithalât facirlerimize de itimat verebilecek emin bir mesmet olmak iti- bürile, her tarufta memnuniyet uyandır- mıştır, Büyük ehemmiyet verdiğimiz me- #elelerden biri de sirali mahsullerimizin fiyatlarını hakiki piyasa fcapları hericin- mektem korumak ve ie şüretle bunların değer fiyatlarla sötişim temin eylemektir. Bu hedefe yaklaşmak için bir taraftan ihraç imkânları mevcut oldukça, bazı mü him ihraç maddelerimiz için ihracateilarin müşterek ve mütesanit bir surette hâreket etmelerini terin edecek tacir birlikleri vü- cude getirmek suretile fiyatlar mükul hade lerinde korunmak İstenilmiş, İnhisarlar umum. müdürlüğünün piyasada miami hizmetini görecek şekilde, mübayaatin bu- Mnması temin olunmuş, diğer taraftan bu- günkü ahval ve geraitin ihdas ettiği ban mahalli sıkıntıh vaziyetleri önlemek Üze- re, İncir, fındık bölgelerinde satış koope- rolif teşkilâtımızın faaliyetleri geniyleti- Terek ortak olmıyan müstahsillerin mella- tim da toplamak ve bu mallar mukâbi de avans vermek teşebbüsüne girişilmi Gir. (Bravo serleri). Halei saş kooperatiflerimizin malt bünyelerile mütanesip bir surette idare €- dilen bu ilk harekâtı takviye eylemek, bu teşekkillerin ihdas edecekleri senetleri resskont muamelesine tâbi tutmak sure- tile kendilerine daha geniş bir tanliyet sa» hası açmak! kararındayız. İhtikâra Karşı Son günlerde iç piyasalada bazı ihtlkâr hareketleri ymünasebeti ile aldığımız tedbirlerden de bahsedece. 12-9-939 İngiliz Tayyareleri Bomba Yerine Niçin Beyanname Atıyorlar? (Başı 1 incide) ile de düşman milletlerin maneviyet. lerini bozmağa çalıştılar. O vakit İn- Vaderlil giltere, Alman propagandasının cep- mevduatın dahi iadesine o devam ©-İ hede ve halk arasında yaptığı fena lunması bunun en yeni ve bariz de-| tesiri izale için bir propaganda neza- Bilini teşkil eder, reli ihdas etmeğe, ve propagandaya Hükümetiniz, mevduatın çekil -| propaganda ile muksbeleye mecbur me hareketi karşsında, talep edileniri| oldu. Ve bu işi o kadar muvaffaki- herhalde iade olunmasını en doğrü| yetle başardı ki, Almanlar propagan- bir yol olarak kabul etmiş ve bu hu-!da silâhinı birakmağa mecbur oldu- susta icaboden tertibatı almıştır (bra-| lar. ,|otuz, alman mahsul ise, ğim. Üç gün evvel neşrettiğim bir tebliğ ile memlekette en az bir sene- lik ihtiyaçtan fazla iaşe mevaddı bu- lunduğunu, zaruri maddelerin he - men kâffesinin ya ihracı men veya İisansa tâbi tutulduğunu, ihtikâra teşebbüs edecekler hakkında hükü - metin en şiddetli bir #urette takibata geçeceğini etraflica efkâri umumiye- ye İzah eylemiştim. Mazide hepimi. zin şahidi olduğumuz vukuatın te - kerrürüne fırsat ve imkân verilmi - yecektir. (Bravo * sesleri, © allerşlar). Şimdiden idari ve kanuni bütün ted. birlere müracaat edilmiş o olmakla beraber, bu husustaki mevzuatımizın ikmal ve takviyesi lâzım geldiği ne- ticesine de vardık. Bu maksatla iki kanun lâyihası bugünlerde yüksek huzurunuza takdim olunacaktır. Hariet duruma nazaran, zirai fetihseli teşvik ve takviye eylemek başlıca meşga- İemiz olâcaklır. Bütün resmi teskilitimiz bu müksudi temin edecek şekilde tahrik edilmiş bulunmaktadır. Zirai istihselin inkişefına yarıyacık bir tedbir olmak O- zere, zirat Kredi faizlerinde &hiren yapmiş olduğumuz tenzilâk da zikreylemek Jâ- zomdır, Ziraat Bankasınm zirsi kredi ve satış kooperutflerine yüzde yedi buçuk fabie sçmakta olduğu kısı vadeli kredilerden istihsele taallük eden ve takriben 32 mil yon liraya baliğ olan kısmının falzler Yüzde 1,28 haddine indirildiği gibi, Ben- kanın müstahsile doğrudan doğruya açtı- ğı ve vadeleri beş seneye kadar yükselen orta vrdeli kredilerle, vadeleri beş sene- den #aşla olan uzun vadeli kredilerin fa- izleri de yüzde sekiz buçukları yüzde altı | ya tengil edilmiş bulunmaktadır. Bu sise | bel yüzde otuza yakın bir ucuzlama de-| mmektir. İ Alınan bu tedbir ile bir taraftan koo- peratiflerin himaye edilmesine, diğer tn- röftan zürram, işlelnenin o demirbaşını teşkil eyliyen vasıtalarla teçhizine ve zi- raat vekâletinin ziraf istihsal programının tahakkuk ettirilmesine daha farla imkân verilmiş olmaktadır, Zirni kredide fsizle- rin indirilmesi teşebbüsü yunında, açılan kredilerin kolay işlemesini ve bilhasse for- malitesinin az bir rekanzmaya tâbi tulul- müasini esas şart koyduk. Telâşa Lüzum Yok Ticari hayatımıza sit tedbirleri arzederken bankalardan mevduatın çekilme hareketi hakkında da bir kaç kelime söylemek isterim. Bir kısım vatandaşlar bu aym ba. şında mevduatlarını geri almak için bankalara (müracaata < başladılar. Mevduatın çekilmes hareketi gecen hafta şayanı ihmal olmıyacak bir vüsatta iken, üç dört gündenberi ev. velâ durgunlaşmış, müteakiben ta - vakkufa yakın bir manzara göster - mekte bulunmuştur. Vatandaşların o bankalarımızdaki mevduatları hakkında endişeye düş- meleri için hiç bir elddi sebep yok - |$ur. Bankalarımız şimdiye Okadar muhtelif o vesilelerle bünyelerinin vo sesleri, alkışlar). Zirai Vaziyetimiz Aziz arkadaşlarım, Zirai istihsal vaziyetimiz ve sağlamdır.. Gida maddeleri üzerinde herhan. 8İ bir sıkıntı varit değildir. Bereket! ve İyi kaliteli bir mahsul yılını id - rak etmiş bulunuyoruz. Evvelce de arzettiğim gibi, mevcudumuz yıllık ihtiyacımızın üstündedir. İstihsal kudretimiz eski devirlere nisbet edilmiyecek derecede yüksek. tir. Yalnız son sekiz on yıl içinde e- kin sahası asgari bir hesapla yüzde ortalama yüzde elli, artmıştır. Bu satış bazı çeşitlerde yüzde yüzü bulmakta ve hattâ aşmaktadır. Geçeh Umum! Herplen evvel büyük şe- hirlerimizin ekmek va tn ihtiysemn dı- şardan temin edildiğini beplmiz hatırlarız. Bugün ise buğdnyda ihracat edecek vazi- yete geçmiş baluruyoruz. Sekiz on Yıl ev- veline gelinceye kadar yirmi yirmi peş milyon kentali enenk bulabilen buğday rekoltesi, Bugün otuz beş kırk milyon ef- Tülindadır. ki, İhüyacımızın fevkindedir. Toprak mahsülleri ofisinin silo ve depos Jarındaki buğday, miktarı bir buçuk mil- yor kentaldir. Köylü ve tüccar elinde de Dimun en öz İlet teli bir stok olmuş ol- duğunu tahmin ediyoruz. Pizinç, Harblumümiden “evvel hemen temamen bir ishal maddesi 141, Bugün pi- Tinci de ihtiyacımıza yeter derecede yetiğ- tirmekteyiz ve dahâ fazlasını, yetiştirece variyettayiz. Seker, evvelce mühhâsiran hariçten te- darik ediliyordu. Bugün bunu memleket içinde ve ihtiyacımızın yüzde yetmiş beşi derecesinde yapmaktayız. Diğer, bittin gıda ve Jaşe maddeleri üzerinde de ayni inkişaf ve lezayüdü gör» mekteyiz. Fındık, kutu ütüm, incir ve emsali gibi bugün ese Kiberile Trac 08” Eimiz reahsillerimizin “de'çek kesit ve yüksek kalorüi gıdı maddeleri olduğunu unutmamak lizmdır. Bt bakımından da vaziyet müsa- i£ ve emindir, Hayvan mıktarı yıl » dan yıla artmaktadır. Bu artış 929 8 nisbetle yüzde kırkı (o bulmaktadır. Pamuk ve yünümüz memleket ihti- yacının çok fevkindedir. Bu itibarla yiyim ve giyim maddeleri üzerinde hiç bir endişeye mahal yoktur. Bazı gıda ve iptidai maddelerinin ihracı hususunda son zamanlarda yapılan takyidat, zaruret icabı değil, ihtiyat tedbiridir. / Ayni mülâhaza İlevistihsaliteksilt memek, bilâkis arttırmak için İcabe. den bütün tedbirleri de almak yo- Tundayız. emin Trakya Manevraları Arkadaşlar, Tatil devresinin en göze çar- pan mühim ve sevindirici hâdise- si, Türk Ordusunun, bu sene Trakya mıntakasında yaptığı bü. yük manevralardır. “Bravo ses- leri, alkışlar.,, Reisicümhurumuz Milli Şelimizin de şeref verdiği bu manevralar, Türk milletinin hakikaten göğsünü kabartacak bir intizam ve muvaffakıyetle cereyan etmiş ve Türk kumanda heyetinin olduğu kadar Türk er- lerinin de ne azimde ve ne kud. rette olduğunu vazıhan gösler- miştir. “Bravo sesleri, şiddetli ve sürekli alkışlar, . Bunu, huzuru- nuzda iftiharla ve emniyetle söy. lemekle bir vazife ifa ettiğime kaniim. “Şiddetli alkışlar.,, Keza, bu srada yine Türk azmi ile ve eli ile yapılan demir yolları » mizin bir merhalesine daha geldik. Simendifer Erzuruma vardı. (şiddetli alkışlar), Aziz arkadaşlarım, Bugünün en mühlm meselelerin - den size hulâsaten bahsetmiş bulu - nuyorum. Büyük Meclisin işe başla. ması bize hem kuvvet, hem emniyet! kil bir komisyondan slmak suretile işleyen | sağlamlığını isbat ettikleri gibi, hâ.|verir. bu teşekkül, Dek Wan bir zamanda gerek len de bütün talepleri karşılayabile- Biz o kansatteyiz ki bugünkü Propagandayi harp sahasında en muvaffakiyetle kullanan omilletler- den biri de Amerikalılar olmustu. Garp cephesine getirilen Amerikan orduları düşmana kurşun atmadan evvel beyannameler gönderdiler. Bü. tün cephe bovunca bu beyanhame- leri bağladıkları küçük balonları rüzgârın düşman siperlerine doğru esmesinden istifade ederek Alman siperlerine uçurdular, İlk gönderdik- leri beyannamelerde Amerikan or- dularının cepheye geldiğini haber verdiler. Bu beyanasmeler hiçbir te- sir yapmadı. İkinci hafta gönderdik. leri beyannamelerde Alman askerle rine verilen gida ile Amerikalıların Alman esirlerine verdikleri gıdanın bir mukayesesini yaptılar, Almanlar o vakit actılar, Amerikalılar ise Al- man esirlerine ziyafet veriyorlardı Bu beyannameler de beklenen tesiri yapmadı, Bir hafta sonra üçüncü bir beyanname gönderdiler. Bunda şur- lar yazılıydı: “Garp cephesine bugün gelen Amerikan askerinin miktarı 90 bindir, bu yekön bir av sonra 900 bin, harp devam ederse 9 mil- | yon olacaktır.” Artik düşmanın asker kaynakları. nın tükendiğini zannederek zaferin yakın olduğuna insnan Alman ne- ferleri, bu Tâkafnları görünce ürk- tüler, ve harbin daha senelerce uza yabileceğini öğrendiler, O vakit Al- man ordusunda meneviyetin sarsıl. dığı ve panik başladığı görüldü. * B ugün bu dördüncü harp sflâhı- nı çok daha müessir. surette kullanmak mümkündür. ii Bir defa Alman askerlve Alman milleti hakikati bilmiyor. Onu uy- durma haberlerle oyalıyorlar, Po- lonyada harp eden Alman askerinin İngiltere ve Fransanın da harbe gir- diğinden haberleri olmadığı anlaşıl. «| di. Alman halkina hakikati öğret mek, onun gözünü açmak, liderleri- nin kendilerini aldattığım anlatmak halkm maneviyetini bozmağa kâfi- Gir. Çünkü zaten halk vaziyetten memnun değildir, Naziler arasında bile hoşnutsuzluk vardır. Hele Al man halk: arasında İngiltere ile har. be girmek isteven vok gibidir. Karanlıkta kalan Alman miiletini aydınlatmak, onun harp heyecanını öldürmek için kullanılacak &n kuv- vetli silâh, onlara hakikati göster- mektir. İşte İngiliz tayyareleri Alman şe- hirlerine attıkları beyannamelerle bu işi yapiyorlar. Bu beyannameler Almanyadaki karanlığı yırtan birer ışıktır. Ve halk bu ışıkta hakiketi gö- recektir. Bu propagandanın faydasız olma. dığı anlamak için Goering'in nut- kunu okumak kâfidir. Goering bu son nutkunda birçok hakikatleri itirafta mecbur olmuştur. Beyannamelerde halka öğretilen ha- kikatleri tahrif için izahat vermek lüzumunu hissetmiştir. Buda Ak manyada İngiliz beyannamelerinin beklenen tesiri yaptığının en büyük delilidir. Garp cephesinde henüz esaslı bir taarruza geçme zamanı gelmediği İ- çin, İngiliz hava filolarının. Alman şehirleri yerine, halkın maneviyatı. nı bombalaması, cephede kazamla. cak ufak ve mevzii muvaffakiyetler- den, çok daha müessirdir. dünya büdirelerinden Türk vatanını ve Türk milletini ancak sizin isabetli 'kararlarınız koruyacaktır. (Şiddetli ve sürekli alkışlar). ayi Ankara, 11 (TAN) — Parti grupu yarın bügün) toplanacaktır. Hariciye Vekili Saracoğlunun bu toplantıda vaziyet hakkında izahat vermesi muh temeldir be ENE