16 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

16 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

ARP CEPHESİNDE - Almanların Taarruzunu Fransızlar Püskürttüler Başı 1 incide) eden harek Moselie boyunda olan ve Treves Metz demir yolunun geçti ge Sierek istikametinde Alman hü una sahne olmuştur. Bu taarruz | larına dayanan Fransız pi nız düşmarı tardetmekle kal ayni zamanda, düşmanın her mukabelesine mâni olmak için, ayni mevzileri işgal ve bu suretle bu böl- türlü gedeki Pransız hatlarının umumi va. ziyetini ıslah eylemiştir. o Düşman geri çekilirken Moselle © boyundaki demir yolunun mümkün olduğu ka - dar uzun kısmını tahrip etmiştir. senin mütebaki kısmında ve ezcümle Sarın 20 kilometre kadar doğusunda Fransız kılastının ileri hareketi devam etmektedi, Röyter Ajansının Brükselden bil. dirdiğine göre Almanlar evvelce Lük semburglu halka haber vermeden bugün saat 9 da Moselle üzerindeki demir köprüyü berhava etmişler dir. Tahrip edilen köprünün demirle- Ti Sehengen ismindeki küçük Lük- semburg köyünün sokaklarına düş- müştür, Vakaya şahit olanl atım ifadelerine göre, Fransızlar, o zaman şiddetli bir baraj ateşi açmışlardır. Bir müd- det sonra piyade kuvvetleri, tarkla. rın ve motörlü vasıtaların a; ayaş ilerlemiye başlam anlar, bunun üzerin yolu üzerindeki köprüyü berhava et: | miye vakit bulamadan Pel demir yo- Ju istasyonunu terke mecbur kalmış) ilardır, vi Şiddetli makineli tüfek ateşine rağ imen, Fransız kıtaları biraz sonra Perl köyünün ilk evlerine vasıl olmuşlar. dır, Son haberlere g , demir “om vi sa 2. Peri köyü ha. Jen tamamile Fransızların eline geç. miştir. Şehirler Boşalıyor 4 Zigrit hattı civarındaki bazı Al man şehirlerinin boşaltıldığı Beriin- de de teyit edilmektedir. Bir Dani - marka gazetesi de, Almanyanın ica- binda 18 . 20 milyon kişinin tahliyesi için icabeden tedbirleri aldığını bil 'dirmektedir. Bir Belçika gazetesi de, Almanların Polonya ( cephesindeki genç kıtaatı yaşlı efratla değiştirmek ve bu genç kıtaatı Fransız cephesine nakledebilmek için doğu cephesinin süratle tasfiyesini istediklerini kay. dediyor. ei " Amstordamda çıkan Allegemelne Haudels Brad gazetesinin, Holanda - Almanya hududundan aldığı haber. lere göre, Limboturg şehrinde, şehrin Almanyada bulunan muhtelif, hasta- ların, çoc: lerm, altmış yaşından yı karı Kadınların tahliyesine başlan - mıştır. Şehrin Holandadaki kısmın- dan da halkın tahliye edilmesi pek muhtemeldir. Diğer taraftan Maasbode gazetesi nin aldığı haberlere göre, Aachen şehri de pek yakında tahliye edile. cektir. * Diğer taraftan Havasın bildirdiği- ne göre, Fransada bir çok askerlik şubeleri hergün binlerce yabancıdan Fransaya hizmet arzusunu bildiren müracâatlar alıyorlar. 55 illete mensup bir çok kimseler Fransız as. keri ve sivil makamlarının o emine âmade olduklarını bildirmişlerdir. Umumi Hedef Röyter muhabiri bildiriyor: Garp cephesinde son 24 saat zarfında, top- çu düellosu dusmadan devam etmiş ve arasıra tankların arkasında piy de flerleyişleri yapılmıştır. Devam e. den yağmurlar, hava kuvvetlerinin «İmet etmek niyetini Paris, 18 (A.A) — Umumi karargâh tebliğ ediyor: lan harekât kıtalarımıza Sosreek'in girma intakada İlerlemek İmkânını vermiştir. “Son günler sarfında ye kaydedilen Alman mukabit takanın öbür es liyet göstermiş Son günlerin hai 1 çarpışmaların mevzuu olan rinin elimizde kalmasını temin etmiştir. ketindanb. mevzii olafak iyileştirdik. Paris, 15 (A.A) Geçen günler verdirerek püskü va küvvetlerinin şiddetli faaliyeti kaydı alçaktan uçarak Uk. Cephenin bir .ens'in cenubunda Schwelg'e taarruz zları olmamıştır. engellerden bi dır. Askert müşahitlerinin fikirlerine Möre, Fransızlar, muhakkak olarök şimdiye kadar Sarrebrucku alebilir- lerdi. Fakat Fransızlar, en ufak mu- yatfakıyetsizlik ihtimalini dahi gi - dermek için muhasara hareketleri - İnin tamamlanmasını beklemektedir. Bugünlük umümi hedef, Sarrebruck etrafındaki hudut hattında o mevcut müteaddit çıkıntıları izale etmekte- dir. İstihbarat Nezareti bildiriyor: 19 Eylülde nihayete eren bir haf. ta zarfında, İngiliz harp kaçakçılığı kontrol servisleri, Almanyaya götü. rülmekte olduğu delâille sabit olan mühim miktarda mal yakalamış ve zapteylemiştir. Bu mallar arasıhda, ezeimle, 2050 ton petrol, 26350 ton demir madeni, 400 ton hematit, 4600 toti Manganez ve 6000 ton ham f0$- fat vardır. Belçikanın Vaziyeti Londra, 15 (A.A.) — diriyor: Bu akşam İstihbarat Nezaretinde söylendiğine göre, Alman propagan- dası, İngilizlerin pek yakında Bek çika sahillerine asker çıkarmaları teh likesinin mevcut bulunduğuna dair Balçikada bazı şaylalar yaymakta. dır. İngiltere hükümeti, daha yakınlar. da, Belçikaya karşı olan taahhütleri. ni ve Belçikanın bitaraflığına hür- tekreren bildir- miştir. İngilterenin bu resmi taahhüt Jerini Whlâl etmek niyetini güttüğü | taarruzundanberi münazaalı idi. Kıt fina kadar İlerlemişlerdir. an düşmanın mukavemetine rağmen — 15 eylül akşam tarihli Fri nda zaptettiğimiz mevzileri takviye öm hücuma g Berlin, 15 (A.A) — Alman Başkumandanlığının Sarbruk'un şarkında düşman topçusu faaliyette bulunmuştur. tm «ında oradan hududun ötesine kadar çekilmiştir. “saa sarkisin I #ebtiğde arımız bu min kuvvetleri büyük bir fa ilk hattımızda mevzii bazi Bu mintaka 10 eyldi tarihi Gece, Paris, 18 (A.A.) — 15 eyidi mabah tebliği ikâtı, 10 eyidi tebliğinde bahsettiğimiz Alman taarruz hare- Sierk'in gimati şarki mıntakasındaki ara Bundan başka daha ileri de gittik. Gece- teyin, düşmanın ve bilhasen topçusunun şiddetli faaliyetine rağmen İlk hatlımızı ..x tabi k va düşmana zaylat üzerinde düşman topçusunun ve ha idi, Avsı hava kuvvetlsrimiz, ik havle iş, düşman tayyareterini püskürtmüş o tebliği: © Garp Vey olan düşman, Alman topşusunun far Alman topraklarına wer İML Zigirid hattı üzerinde tankların tecavüzüne karşı gelmek için yapılan e manzara... (fikirler, bittabi Bı karşı bir itimatsızlık uyandırmayı İs- tihdaf eylemektedir. Fakat Almanya »gilterenin Belçika ile olan münasebetleri tarihi, bu derece ço. cukça mahiyet gösteren bu Alman propagandasının muvaffak olmaması için kâfi bir delildir. ikada İngiltereye Nazillide İncir Fiyatları Nazilli (TAN) — Mıntakamızda geçenlerde on kuruşa kadar İnelr linirken bu fiyat birdenbire üç — dört kuruşa düşmüş, bunu takiben bir kaç gün aliş verişler tamamen durmuştur. Şimdi kilosu yedi kuruşa kadar tekrar incir olınmıya başla rılmaştır. Müstahsil, bu gibi hâdiselerden ko runmak ve mutavassıt tacirlerden kurtulmak için, Nazilli, Kuyücük ve civari incir müstahsillerini sinesin. de toplıyacak bir satış kooperatifi te- R sisini istemektedirler. Pal Bigada Şap Hastalığı Kalmadı Biga, (TAN) — Bir, iki mıntaka hariç olarak, şap hastalığı kordonla- ri kaldırılmıştır. ——— Polonyadan Bigaya Gelen Leylek Biga, (TAN) — Pekmezli köyün- de, ayağındaki nlaminyom halkada “Museum Zoolog Polnla Varso via B—302984, yazılı olan bir ölü ley- şetind engel olmakta berdeyafi-İ hakinda Almanların ileri sürdüğü lek bulunmuştur. İPolonya tavyares! düşürülmüştür. Lublin Yanıyor Varşova ve Diğer Şehirlerde Müthiş Bir Mukavemet Var Koridordaki Polonya şehirlerinden bombalarla bu Vistül'ün J kıtastı Varşova mülhakatından Prog ktan Ve cenubu şaririden yaklaşmak dir. Bu rantakada ihata edilmiş olan Po- kuvvetlerinin de şark istikametindi teşebbüsleri keza akim sarkında $ leri inen Alman Movsk üzerine yürümekte olanı staatı şimalden gelerek şehrin İs- sthkâmların düşmanın elin İ yin İmanın cenp methal ilimize geçmi etile Geynla icin harp ele sürette yardım etmi vaların fenal kiyetle » elvarında karşi orduy. müzaheret göstermiştir. Havanin muhalefetine rağmen, Al. man hava kuvvetleri, veni demirvol. larını ve müteaddit İska yollarını tahrip'ederek, Polonyahlarin ricatini - Yok! lar ve meydanlar tahrip olunmuştur. Ukranya mıntakâsında, Luck tay. yare meydanında bulunan on bir Po.| lonya tayyaresi tahrip edilmiştir. İki bom ata edilmiş © gok güç bir vaziyete sokmuştur. Brody üzerinde de 8 Polonya tay- yaresi düşürülmüşti Üç tayyare sağlam olarak ele geçirilmiştir. Polonyalıların Tebliği Varşova, 15 (A.A.) — Varşova mü- dafaa kumandanlığının telsizle saat 22.30 da verdiği tebliğ: Garp bölgesinde bugün sakin geç- miştir. Şark bölgesinde düşmanla to. maslar vukua gelmiştir. Çarpışma - lar devam etmektedir. Varşova, 15 (A.A.) — Varşova tel sizistasyonu, saat 22.30 da aşağıdaki| tebliği neştetmiştir: Polonya hava kuvvetleri, bugün Poznanda bulunan ve son günlerde Varşovayı bombardıman eden tayya relerin üssünü teşkil eden Alman İbava karargâhına bir taaruz yapmış | lardır. Bu Alman hava karargâhı tay yare kuvvetlerimiz tarafından tama mile tahrip edilmiştir. Bunun net cesi olarak ta Alman hava kuyvetles rinin Varşova üzerindeki faaliyeti 8- lmiştır. Hükümet Merkezi Bükreş, 15 (A.A) — Bundan bi kaç gün evvel motörlü Alman kıtaa» tının Leopol'e doğru ilerlemesi bu suretle cenupi Polonyanın d bütün devletlerle her türlü irtibatını kesemsi üzerine Krnzemienecz'e nak leditmiş olan Polonya hükümeti, dün daha cenuba nakledilmiştir. Filyaki dün öğleden bi bütün hükümet Erkünü ile sefaretha. nelâr erkân ve memurini Dinyester nehri üzerinde kâin bir Romen ka. gabası olan Sehit karşısındaki 2: zezyki kasabasına nakledilmiştir. Şu halde Polonya hükümeti ile kordiplomatik Romanya hududunda | bulunmakta ve Alman (leri hareketi. | nin Polonyanın bu ufak noktam | tehdit etmesi takdirinde nehri geç. meğe âmade bulunmaktadırlar, Hükümetin deha cenüba nakli ka, rari evvelki geçe Krzamlensez'in tkiy, ci defa olarak tayyaraler tarafmdan İ bombardıman edilmesi ve | ve l z sonra Alman ka, hirisine civar muazzam bir hale getirilmişti köprü itının harekâtı hakında yeni ma. Jüâmat gelmesi üzerine verilmiştir. Almanya istihbarat Ajansinin bir haberine göre de, Polonya — Ro. manyas hududu kapatılmıştır. Vsarşovanın Manzarası Havas Ajansının hususi muhabiri. nin bildirdiğine göre, Varşova ahali» si her vasıtaya müracaat ederek Al- manlara müâkvemet etmeğe azmet. ir. Halk, sivil ahalinin her türlü askeri hareketten içtinap etmesi lâ. zum geleceğine dair Almanlar tara yapılan ihtaçı nazarı itibare almamaktadır. Bu itibarla erkeklerin Varşovadan tahliyesi derpiş edilmemektedir. Bi- lâkis Varşova belediye reisi Starzyns ki hükümeti üllü müfrezsleri teş- kiline davet etmiştir. Bu davet yapıl Gıktan beş dakika sonra binlerce ki- belediyeye muracaat &ÜErek yö- üytir. İnşaatçılardan mürekep hususi bir reze sokaklarda barikatlar vücu- de getirmektedir. Bütün şehir, hürs- Alman kaynaklarına göre, Gidinya da yaşları 16 — 50 arasında olanlar tevkif edilerek temerküz kamplarına gönderilmektedir. Alman kaynakları da, Gdnanın bir kısmında henüz Polonya müfrezelerinin mukavemete devam ettilerini anlatmaktadır. illerin Bombardımanı Varşova, 18 (A.A.) — Pat Ajansı bildiriyor: Leh açık şehirlerinin Alman tâv- areleri tarafından bombardımanları askeri hsrekâtla hiç bir glâkası olm. an bütün köy ve şehirlerin sistemli bir surette tahribi mahiyetini almış, tr. Beynelmilel hukuk Kaldelerile katiyen telit kabul etmez ve Alman. ya tarafından medeni mhletlere kar. şı yapılan beyanstla açıktan açığa zıt harp sistemi mevzuu bahiş oldu. ğunda şüpheye mahal kalmamakta. dır. Düne kadar Poloayanın muvak- kat hükümet merkezi olen Kızemle nice'in bömbarı mani, şehir ve civi çı halkı üzerinde çok şiddetli bir taba hâsıl etmiştir. 30 ölü ve 100 ka- dâr yaralı vardır. Alman tâyyarelerinin pazardaki halka mitralyöz ateşi açtıkları teyit edilmektedir. Yabancı devletlerin siyasi mü- mestilleri bü metodları * Berlin hez- x | dinde şiddetle protesto etmeleri işin hükümetlerine müracaat etmişlerdir Şurası kayde Yâyiktir ki, Berlin hükümeti, kordiplometiğin haleh Krzemlenlec'de ikamet ettiğinden Al man menfaatlerini korumakte olan Holanda orta elçisi vasıtasiyle res. men haburdar edilmiş bulunuyordu. * Dün Krzemleriice'den Polonya bii. kümetinin şimdiki merkezi olen Cer. nautzl'ye gelmiş ilan Varşova nez. dindeki Amerika ve İtsiya sefirleri- 16-9-929 Almanlara Göre o—— Rus - Alman Müşterek Hududu (Başı 1 incide) manlara göre, bu yeni Polonya, bu- arazisinin yi ya den teşekkül edecek ve Ka. rakovinin cenubundaki arazi de Leh- lilere kalacaktır. Yine Börlinden Nevyorka bildiril. diğine göre, Berli Almanların Pol nubu şarkisindeki Polonya arazisin. İde Rusya tarafından takip edilen bi- taraflık mukabilinde Rus nüfuzuna tâbi müstakil bir devlet teşekkülüne zemin hazırlamaktadırlar. Reüuter'in Tekzibi Moskova, 15 (A. A.) — Röyter: Polonya sefareti o mem: n Moskovayı terketmeğe hazırlandık. larına dair dolaşan şayialar buradaki salâhiyettar Polonya o mahfellerinde tekzip edilmektedir. Bu mahfellerde Polonya sefiri Gryzbowski'nin pasa- portunu istemediği beyan edilmek » tedir. Moskovadaki iy ya mahjellerinde Pravdanın dünkü makalesi hiç bir endişe uyandırma « mıştır, Bu mabafilde de bazı & kova mahfellerinde olduğu gibi mez. kür makaleye Sovyet hükümetinin Polohyadaki Ukranya ekalliyeti #le Bayaz Rusların mukaddoratını alâ - kadar eden bir beyanatı — nazarivle bakılmaktadır. * Moskova, 15 (A, A.) — Bugün Le. ningradtan yalnız Üç tren (hareket etmiştir. Kızılok ekspresi de dahil 0). duğu halde diğer trenlerin hareketi geri bırakıldığı gibi Rusya - Polonya bududunda kâin Negoroloye istas - yonuna gitmeleri mukarrer olan tren ler de hareket etmemiştir. On kadar Amerikalı seyyah, yola skiamamıslandın Leningrade, Kief ve Kazanlaki varoş trenlerinin münakalâtı pek ziyade tahdit edilmiştir. Rusyadaki Amerikalılar Vaşington, 15 (A. A.) — Amerika Birleşik devletleri hariciye nezareti, Moskovadaki büyük elçiliğin Ame: İkan vatandaşlarına Sovyetler Bi ğini terketmek tavsiyesinde bulun duğunu teyit eylemiştir. * Moskova, 15 (A. A.) — Havas mu- habiri bildiriyor: Sanıldığma göre, Moğolistan hudutları bahsindeki Ja- pon . Sovyet anlaşmazlığının musli. hâne bir hal suretine raptı, hemen bugünlük değilse bile her halde ya- İkin bulunmaktadır. —— - — — ya cephelerinde şimdi istikrar hasıl olmuştur. Sefir gelecek günlerin ka- ti bir mahiyet arzedeceğini ilâve et. miştir, Havaların bozulması vaziyet- te büyük bir değişiklik husule geti. tebilir, Çünkü bu takdirde Polonya harbinde başlıca rolü oynıyan mo- törlü kıtalardan istifade imkânı kal- maz. Dün bir çok Alman tayyareleri Sniatyun hudut istasyonunu bombar dıman etmişlerdir. * Almanyanın elinde bulunan esir- lerin Polonyahın elinde bulunan Al- man esirleri ile mübadelesi talebini Leh hükümeti reddetmiştir. Mareşal Göring, dün Polonyada yukarı Silez. yada sanayi mıntakasını gezmiştir. Her Hitler de dün bir kıstm krta. ları teftiş etmiş, Silezya sanayi mın- takaswile Karakoviyi © dolaşmıştır. General Von Braüchiteh, Lodz'a ge- İerek bir kısım fırkaları teftiş etmiş- tir, . a) Fransız gazeteleri şark cephesin. deki harekâtla meşguldürler, Gaze * teler ihsanca ve vasıtaca çök (faik kuvvetler karşısında (kahramanca İçarpışmasına rağmen © Polonyanin nin bildirdiklerine göre Polonya ma-) tehlikeli vaziyetini inkâr etmiyorlar. kamları milli müdafaada bütün Po.| Her şeye rağmen gazeteler Varşova lonyalıların birleşmesini temin için İmıntakasının ırmak ve bataklıklarla sükünetlerini muhafaza © etmek-İçevrilmiş olduğunu ve bilhassa baş - tedirler, Milli müdafsanın temini için İlayan yağmurlar devam ederse bu mümkün olah herşey yapılmaktadır. İmıntakanın motörlü kuvvetlere kar. İtalya sefirinin kansâtine göre Al İş: müdafaasının kolay olacağını ya « manların ilk baskından sonra Polon-İ zıyorlar.