27 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ME PENCEREMDEN Hastalık Yasağı! Yazan: M. Turhan TAN Imanların Siegfricd adını taşı. yan meşhur müdafaa hatları Fransızların Maginot'ları örnek tutu larak yapılmış ve ncele © yüzünden hayli çürük noktaları taşıdığı riva - yet edilmekte bulunmuş olmasına rağmen askerlik bakımından yine kuvvetli bir eser sayılmaktadır. Ga- zetelerde okunduğuna göre bu istih. kâmlar silsilesi ilk çağların Jâbirent. lerine taş çıkartacak kadar karışık bir yapıdır. Majino hattında olduğu gibi Siegfrled'de de yirminci | fenninin bütün inceliklerinden isti - fade olunmuş ve yer altında bir es- rar âlemi, bir acibeler dünyası ya - ratılmıştır. Franszlarm da, Almanların da bu yer altı âlemlerinde muhtelif is. tikametlere giden şoseler, kat. kât caddeler, yer yer bahçeler, çeşit çe- sit meydanlar, şaşırtıcı © koridorlar, büyük büyük kışlalar, irili O ufaklı sinemalar, tiyatrolar, geniş geniş ha- vuzlar, mükemmel fırınlar, muta tan mutfaklar ve her biri fen hari - kası sayılacak büyüklükte elektrik santralları varmış. Fakat Alman malı © istihkâmlar silsilesinin, Fransız mali olan Magi-| no hattma nisbet edildiği vakit, bü-| yük ve pek büyük bir eksiği o göze çarpıyormuş ki budao silsilenin çarçabuk vücude getirilmesinin ta- hli neticelerinden biri imiş. Siegfrled'de hava keyfiyetinin bo-| zuk olduğu rivayetine temas etmek istiyorum. Muhtelif ecnebi gazete - lerin isrârıla yazdıklarına bakılırsa © yeraltı Alman dünyasında her şey İyi, yalnız nefes alıp verme mese. lesi kötü imiş. İki üç gün evvel bitaraf bir mem. leketten sızıp bizim gazetelerin sü - tunlarına dahi intikal eden bir ha - ber, işte bu kötülüğün, bu mühim noksanın şimdi mahsullerini verme- ğe başladığını bildiriyordu. Mevstik olduğu sarahatle söylenerek iddia o- Jj ağfuna göre Slegfrled hattını * Yerleştirilen Alman askerleri hava — tevziindeki yolsuzluklar o yüzünden © muhtelif rahatsızlıklara uğradıkları © gibi kendilerine verilen gıda madde. — erinin hem az, hem bozuk olmasın- dan dolayı da mide hastalıklarına tatuluyorlarmış. O tantanalı mutfak lar, içine çamur konulan altın kutu. © ara benziyor ve ancak hastalık kay. © Bağı oluyormuş. Bu rivayet ve hikâyetleri okur - ken hatırıma Osmanlıların Aynalı - kavak tenkihnamesinden sonra « ya. — man bir gaflet ve kızıl bir cehaletle - gıkardıkları 1786 seferi geldi. Baş - L* — fanbaşa facia ve haile olan ba harp Sırasında düşman ordularından biri- ne general Münih kumanda ediyor - du. Bu zat, herhangi bir yapmacık o hastalığa mahal bırakmamak için - — bütün cihan tarihinde eşi görülme- .yen « bir karar almış ve O kumanda Çettiği ordu mensuplarının hastalan masını yasak etmişti, Gazetelerin Siezfried o hattında yüz gösterdiğini yazdıkları hastalık - m önüne geçmek için de bir gün bir tedbir alınırsa - tarihteki ti düşünüp - şaşmamak doğru Fakat Siegfried hattında nanlarm böyle bir yasağa “neler düşüneceğini kestirmek — Zânnetmem ki kolay olsun? * Bebekle S. A. rumzu ile mektup yollayan okuyucuya: Sorduğunuz kıtayı . bugün - şu — şekilde okuyabiliriz. « Biçare lehin şimdi aleyhinde, lehinde Halkın nice sözler olunur o güşfe * minden. Amma ki sözün doğrusu kan damlı. yor el'hak Alman kılıcı, Avrupalının Kalemin- den Manzume, meşhur şair Küzim paşa. nındır. MT,T ——————— Aile Konserveciliği © İzmir, (TAN) — Bornuva ziraat mektebinde, sile Konserveciliği kur. Be yy a you hafta devam gür isteyen « #irsa devam © p * İmtihan Usulleri Mekteplere Bildirildi Masrif Vekâletinin orta tedrisat için hazırlamış olduğu yeni imtihan talimatnamesi dün bütün alâkadar orta tedrisat müesseselerine tebliğ edilmiştir, 92 maddeden İbaret olan | münasebetlerin - başlıyacağına “dar | bu şekle de henüz kati karar vermiş | piyasalarımızda şayialar deveran et. yeni imtihan talimatnamesinin ifade ettiği umumi hükümlere göre orta- mekteplerin ve Kselerin birinci ve ikinci sınıflarında talebe, sene so- Türkiye Ile Almanya Arasında Ticaret Münasebetlerinin Yeni İilinsimiğe Dün Tekrar Başlıyacağı Sö yleniyor Almanyadan İstenilen Malların Akdeniz Yoluyla Gönderilmesi Tehlikeli Olduğu İçin Tuna Yoluyla Gönderilmesi İmkânları Tetkik Ediliyor Son günlerde Almanyayla ticari i mektedir. Almanya ile mevcut ve İmüddeti 31 Ağustosta nihayet bulan kliring ve tediye anlaşmasının yirmi nünda kanaat notlarile sınıf geçe-;gün müddetle uzstulacağı ve her yir- cektir. Üçüncü sınıflarında ise kana- at notlarile ortamektep ve Jise bitir- me imtihanlarına girmek hakkını ka- zanacaktır. Devlet olgunluk imtihan. larına da ancak İiseyi bitirme im hanlarında muvaffak olanlar girebi İeceklerdir. İmtihanlar, bütünlü ve engel, devlet ortamektep imtihanı, Wise bitirme imtihanı, devlet olgunluk imtihanı olmak üzere dört çeşit ola. caktır. Bu” imtihanlarda © verilecek tam not 10 dur, Bütünlük ve engel imtihanlarile lise bitirme imtihanları hakkında ta. İmatnamede mevcut hükümler eski talimatnamenin aynidir. Devlet im- tihanlarına taallâk eden maddeye göre ise, resmi veya hususi ortamek- İteplerde üçüncü sınıfta aldıkları ka- naat notları beşlen aşağı olmıyanlar. Ia hariçten imtihana girmek isteyen- ler temmuz ayı içinde Maarif Vekâ- letine müracaat ederek alacakları muvafakatname fle ortamektep dev. let imtihanına gireceklerdir. Ortamektep devlet imtihanları Devlet ortamekep fmtihanları, ele. me ve sözlü olmak üzere iki kısımdır. Biri türkçeden olmak üzere üç ders ten yapılacaktır; “Eleme “kısmında notlarının vasatisi Beşten aşağı düş meyenler sözlü imtihana girmek hak- kımı kazanmış olacaklardır. Gerek elemede, gerekse söz'üde muvaffak olamıyanlar bir sene dahs üçüncü sınıfa devam edeceklerdir Sözlü imtihanlar son sınıf derslerin. den yapılacaktır. Hariçten girenler | ise üç sınıfin derslerinden imtihan! edileceklerdir. Bu imtihanlar için dört imtihan devresi zaman bırakıl- mıştır. Ancak bu dört devrede kö- zanamıyanlar imtihana girmek hek- kını kaybetmiş olacaklardır. Lise rin ve ihtisas mekteplerinin birinci sınıflarına ancak bu imtihana ait diplomayı haiz olanlar girebilecek- tir. Lise devlet imtihanları Bundan başka yüksek tahsil için bulunması elzem olan değer ve ka- biliyetlerin tesbiti için senede iki de- fa da devlet olgunluk imtihanları yapılacaktır. Bu imtihanlar Üniver. sitenin ilmi salâhiyeti altında yapı- lacaktır. İmtihanlara yalnız liseyi bitirme imtihanında muvaffak olan- lar girebileceklerdir. İmtihanlarda sorulacak susiler her sene Marif mi gün geçtikçe yeni bir anlaşma yapmadân otomatik şekilde eski an. laşmanın devam edeceği temin edil. mektedir. Bu vaziyet Almanya ile iş yapan füçcarlarımızın iki türlü fikir etrafında ayrılmasına sebep olmak- tadır. Bir kısım tüccarlar Alman; ya harp vaziyetinin icabi olarak kli- ring ile mal verilmesini muvafık görmemekte ve kendilerine akredi. Uf açılmadıkça satış yapmıya taraf. tar olmamaktadırlar. Diğer bir ku sım tüccar İse, Almanyaya kliring hesapları bakiyesinden 1,776,500 lira borcumuz bulunduğunu ve bu borç mukabilinde ayni miktarda mal gön derilebileceğini . hükümetimizin de mukaveleyi temdit ettiği takdirde paramızın alınması için hiç bir endi. şe olamıyacağını söylemektedirler. Hattâ tüccarlarımız Almanya için sa- tılabilecek mühim bir kışım malların ihracı memnu Hsteye ithal edilmiş ol- masına nazarı dikkati celbederek bu malların Wsans listesine konulmasını bile ileri sürmetkedirler. Almanyaya sattığımız mallar arasında Üisanslı olarak tiftik, barsak; küçük baş hay. van derileri," yumurta, susam, pa. İmuk, bakla ve sopa fasulyesi vardir. Kuşyemi, tütün, muhtelif kuru meyvalar için Almanyadan sipariş. ler gelmiştir. Ancak Almanyaya ser. best olarak gönderilebilecek olan bu malların müttefiklerin ablokası dola yisiyle Akdenizden gönderilmesine hiç bir tüccar cesaret etmemektedir. İhracatın yalnız trenle veyâ Kârade- nizden Tuna yoluyla yapılması müm POLİSTE: Boyacı Kirkor Apartımandan Düştü Vali konağı caddesinde bir apar- timan inşaatında çalışan boyacı Kir. kor 12 metre irtifadan caddeye dilş. müş, hurdahaş bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Kamyon Çarptı Şoför Celâlin idaresindeki 3475! humaralı kamyon Dolmabahçe cad. desinden geçerken, yolun bir tara - fından diğer tarafına geçmek İste - yen Lüleburazlı İbrahime çarparak muhtelif yerlerinden tehlikeli suret. te yaralamıştır. İbrahim ifadeye"gay ri muktedir bir balde Beyoğlu hasta. nesine kaldırılmıştır. Kün görünmekte ise de tüccarlarımız değillerdir. Esasen Tuna yoluyla sev kiyat için suların yükselmesini bek- lemek icap etmektedir. Piyasa vaziyeti Piyasalârımızda dün faaliyet azal. miştir. Yalnız yiyecek maddeleri ü- zerinde biraz satış olmuştur. Şehri. mize 598ton buğday gelmiş ve cins. lerine göre 4,08 — 5.27 kuruş arâ- sında satılmıştır. Arpalar 3,30, çav- dar 3,05, kuşyemi 3,35 — 4.02, ufak ve susam 13,20 — 14,20, iç fındık — 35 kuruştan verilmiştir. Kuş- İ ol ihracı için talepler vardır. A. merikaya kuşyemi gönderilmiştir. Macaristan için kölliyetli miktarda si fındık istenilmektedir. İngiltere için kilosu 95 — 105 kuruş arasında tiftik ve 115 — 117 kuruştan oğlak tiltiği satılmıştır. Satılan miktar 750 balyadır. Köradenizden piyasamıza bol miktarda fındık getirilmiştir. Pi yasalarda ithalât malları üzerindeki yükselmeler henüz tenezvül etmemiş | fir. Bazı tüccarlar ellerindeki bu gibi malları saklamaktadırlar. Dün deniz yolu ile hiç bir ecnebi malı getiril memiştir. Müteahhitlerin şikâyetleri fasülya 11, kalburlu nohut 7,20 —|. yan harpten mütevellit iktısadi buh. Fan, muhitimizde azami derecede KİS sedilmektedir. Münakal, mesi, Manisa hesabına birinci dere. cede müstehlik olan Almanyaya ih- Tana sebep olmuş, piyasamızda bü- yük bir durgunluk başlamıştır. Manisanın baş ihraç maddesi olar Üzüm piyasası beş kuruşla ön kuruş arasında temevvüç etmektedir. Bu. na rağmen satış çok azdır. Ağustos, bidayetinde yağan yağmurlardan 155 lanarsk bir şeye yaramaz hale gelen iki yüz bin çuval üzümün sebep ol. duğu zarardan sonrâ satışların da durması, müstahsili bir kat daha mü teessir etmiştir. Bir çok mağaza ve dükkünlar, bazı gün hiç satış yapamamaktadır. Bu yüzden bir kaç dükkân kapanmıştır. Ticaret faaliyetinin yeniden az çök başlaması, müstahsil ile esnafın sıkıntıdan kurtulması için, Adanada pamuk mübayaa edildiği gibi, burada da inhisarlar idaresinin vâsi mikyas $a üzüm almasından başka çare gö" rülmüyor. Herkes, hükümetin bu yoldaki müşfik ve âcil tedbirlerini beklemektedir. Adanada pamuk alımyor Adana — Ziraat Bankası, Ceyhan, Osmaniye, Tarsus ve Adana müstah- Takas ve ihtikârı tetkik komisyon ları dün toplanmıştır. İhtikâr komis. yonu gelen şikâyetleri tetkik etmiş- İtir. Çorum müteahhitlerinden Eşref Mergen, plyasamızdan on gün evvel aldığı mallarla son günlerde pldığı malların 15 bin liralık faturalarım göstermiş ve ilk on gün içinde on bin raya aldığı malları son günlerde bin müşkülât ile on beş bin Ursya a labildiğini söyliyerek bu vaziyetten şikâyet etmiştir. Müteahhit birde resmi mahiyeti halz bir ticaret gaze- tesi göstermiş, bu gazetede liste ha- linde neşredilen fiyatların iki ay ev- velki fiyatlar olduğunu, fakat müna- kasalarda bu fiyatlara istinat edildi. güni söylemiş, bu gezete hakkında da nazarı dikkati celbetmiştir. Mü- teahhitler ithalât maddeleri üzerinde yapılan bu ihtikârın önüne geçilmesi için Başvekâlete münacaate karar vermişlerdir. Vanda pahalılık Van, — Şehrimiz piyasasında bazı İsaşe maddelerinin - fiyatları epeyce yükselmiştir. Bilhassa hububat ve şeker pahaltlaşmıştır. Buna mukabil yün ve hayvan satımı durmuş, bun» ların fiyatları da düşmüştür. Piyasa- da umumi bir durgunluk vardır. Manisada ticaret işleri durdu Manisa, (TAN) — Avrupada başlı. | | Vekâleri tarafından gönderilecek ve sualleri hâvl olan zarflar ancak İm- tihan salonunda açılarak talebeye tebliğ edilecektir. Her namzet mu. hakkak bir türkçe kompozisyon im- tihanı geçirecektir. l Bu imtihanlarda muvaffak olmak için her branştan en 42 6 numara ol- mak şarttır. Muvaffak olanlara dey- let olgunluk imtihan diploması ve. rilecek ve ancak bu diplomayı almış! olanlar Üniversiteye ve yüksek tah- sile devam edebileceklerdir. Üzüm Müstahsilini Korumak İçin İzmir, 26 (A. A) — Yeni Asır ga- zetesinin yazdığına göre, hükümet, üzüm müstahsillerini korumak için Tarım Satış Kooperatifleri emrine 1 milyon lira vermiştir. Bu müessese kooperatiflere ortak olmıyan müs - tahsillerin de mallarını ( alacaktır. Mübayaa fiyatı İzmir borsasına göre SUAL $ — 1333 - 334 senesi mülga Şam Ida» dişinin ikinci sınıfının bugünkü tea taş- kilâtı ile musdeletini Kuleli Askeri &i- sesinden aldığım bir vesika ile tesbit et- *im. Lisenin onuncu sınıfına muadil duğu anlaşıldı. Şu tahall ile kısa hirme, ie tabi tutulup tutulamıyacağımı mere den öğrenebilirim, nereye müracaat et- mek lâzımdır? € — Bulunduğunuz yerdeki sekerlik subesine müracaat etmeniz. Ilemdır. Kısa hizete tâbi olup olmadığınızı 0- Tası tasrih edeme?se asker? tölim ve ter- biye dalresinden sorup öğrenir ve mü- kellefiyetinizin şeklini tesbit edersiniz. * 8 — Heklmhanda birkaç dilsiz, eğ ve ânadan doğma kör var, Bunları okut- mak İstiyoruz, fakat nerede okutacağı- mızı, Gllsiz, sağır ve körler mektebinin. nerede olduğunu bilmiyoruz? C — Dilsiz, sağır ve körler mektebi İzimirdedir. * 8 — Lise talebesiyim, aynl zamanda bez fabrikasında ea eyi ere vermeğe CEVAP © — Eğer Kağünır vaziyette olmasay- | dmız yel parası vermezdiniz, fakat oz Jİ çok kazancınız olduğura göre yol para vermekle mükellefsiniz. Istanbulda paralı ve yatılı reş- hangileridir. ücretleri ne ka- C — İstanbulda paralı ve yat ala- Ji! rak resmi Gal y, Kabataş ve Hay- dnrpesa Wseleri vardır. Guletonarayin senelik ücreti 2/0, Haydarpaşa ve Ka» bataş liselerinin ise 200 liradır. Memur sillerinden pamuk mübayaasina de- vam ettiği gibi, malını satmak iste. miyen müstahsil ve tüccara da mal. larını depo etmek şartiyle, muayyen Dü MEYE övene yermmiya DöŞarIŞ- tır, Malatya iplik ve bez fabrikası, Cey han piyasasından 180 bin kilodan fazla kütlü pamuk almış ve fiyatlar 6 kuruştan 12 kuruşa kadar çıkmış” tır. Bu mübayaat, çiftçileri sevindir. mektedir. — —————— SPOR: Serbest Güreş Müsabakaları Ankarada, 30 eylülde yapılacak olan Türkiye serbest güreş müsaba- kalarına iştirsk edecek Garbi Ana - dolu takimı, pazar günü yapılan gü. "reşlerle tesbit edilmiştir. Bu güreş - lerde Denizli birinci, İzmir — ikinci Manisa üçüncü gelmiştir. Takım şöy- ledir; 56 kiloda Şefik Kandemir İz. mir, 61 kiloda Hüseyin Gürsu Deniz. M, 68 kiloda Feridun İzmir, 72 kilo- da Hamza Denizli, 79 kiloda Enver Denizli, 87 kiloda Mahmut “Denizli; ağır siklette Hall! Kırca Manisa. Fenerin Gece Maçı Yarın akşam Taksim < stadında Fenerbahçe, Çocuk Esirgeme kurumu menfaatine Şişli ile bir gece maçı yapacaktır. Bölge Asbaşkanlığı Merhum Fethiden açık kalan Be- 'den Terbiyesi İstanbul bölgesi as - başkanlığına getiriletekler o meya - nında Ali Sami, Hamdi Emin, Talp Servet, bskem komitesi başkanı Ab- râcatın büsbütün kesilmesi, bu Buh.! Köylüye Tohum ard Cins Buğdayla Damızlık Tavuk Dağıtıldı Vilâyet Ziraat müdürlüğü, Yeşil. köy tohum ıslah istasyonunda cins- lezi aslah edilen 20 bin kilo Bindane ile 19 bin kilo karakılçık ve bes bin kilo Akova buğdayını tohumluk ola. rak İstanbul ve mülhakatındeki çift. çilere tevzi etmiştir. Bu buğdaylar i- çin zürradan para alınmamıştır. Yale nız-gelecek sene hasat zamanı aldık. ları buğdayı yeni mahsulden * aynen iade edeceklerdir. Bu sütetle toplanan buğdayların her sene mıktarı arttırılarak tekrar köylüye tevzi edilecek ve bu böylece devam edecektir. Ayrca kümes hayvanları . ıslah istasyonunda yetiştirilen Rot ve Le. gorn gibi yumurta ve et tavukla cinsinden damızlık olarak 1400 piliç ile beş bin yumurta tevzi edilmiştir. Dil Bayramı Dil Bayramı dün (şehrimizdeki muhtelif Halkevlerinde (o merasimle kutlulanmış ve bu mevzu üzerinde &onferanslar verilmiştir. Eminönü (Helkevinde verilen konferansta Türk dilinin yedinci a - sırdan bugüne kadar ayrıldığı muh- telif kollar hakkında izahat verilmiş ve bu kolların hususiyetlerine dair bir çok misaller zikredilmiştir. Konferanstan sonra evin temsil kolu tarafından bir temsil verilmiş. tir. Ayni maksatla Kadıköy, Şişli, Beyoğlu Halkevlerinde de konfe İranslar ve temsiller verilmiştir. Bur bu v3 iltifaii Bugün büyük ve kahraman deniz- ci Barbaros Hayrettinin adı büyük bir ihtifalle anılacaktır, İhtifale sa. at on buçukta büyük emiralin tür - besi önünde başlanacaktır. Merasim kıtaların bit geçit resmiyle nihayet bulacaktır, Muğlada Ekim Muğla, 26 (A. A.) — Bu sene vi. lâyetimiz dahilinde yapılan muhtelif mahsul ekimi mıktarı 31 bin hektar- dır, Geçen sene ekilen miktar ise 23 bin 149 hektardı, Başı Koparılmış Ceset Adana — Şakirpaşa clvarnda, tren hattı üzerinde, bir kolu ve başı vücudünden koparılmış, ( hüviyeti meçhul bir ceset bulunmuştur. Bir tren kazası mı movzuubahs olduğu, yoksa esrarlı hir cinayet karşısında mi bulunulduğu henüz meçhuldür. Karısını Yaraladı İzmir — İsmetpaşa mahallesin < de B13 üncü sokakta 3 numarada 0. turan Hasibe, kocası yapıcı Ali oğlu Ali aleyhine boşanma davası açmış ve bir arkadaşının evine kaçmıştır. Ali, sokakta rastladığı Hasibeyi ba « caklarından, göğsünden yaralamış « tır, Kadının hayatı tehlikelidi, Al tutulmuştur. TAKVİM ve HAVA 27 Eylül 1939 ÇARŞAMBA dullabın isimleri söylenmektedir. Okspor Kongresi Ok spor kurumundan: Kurumu » mozun senelik kongresi 1.10.939 pa- zar günü saat 10 da Beyoğlunda İs- çocuklarına yüzde on tenzilât yapıl- masktadır, 8 — Bursada ayı ininde bulunduğu söylenen oldu? € — Manyuk bir mahlük olan bu kız bütün manyaklar gibi konüsmasinı bil- memektedir. Kiyevm Bakırköy hasta- mesindedir. * $ — Tapu ve kadastro okulu (B) şu- besinin muadeletini nereden öğrenebi- trim? c— - tatar Marrit MüdürMikinden. tiklâl caddesinde Nuri Ziya sokağın- daki merkezinde aşağıdaki ruzname mucibince yapılacağından bütün a - zaların gelmeleri rica olunur. 1) Umumü kâtiplikçe hazırlanan rapor, 2) Aza teklifleri, 3) Kurumun yeni idare, mürakabe, divanı haysi - İyet seçimi, 4) Kurumun mali, idari durumu hakkında karar itası, 5) Ye- ni cemiyetler kanununa zamnamede yapılması lâzım gelen tadilât hakkında umumi , kâtinliğin Sunuay Gün:30 ( Mizir: 148 Arabi: 1358 Rumi: 1885 Saban: 13 Eylük 14 Güner 8.52 — Öğle 1205 İkindi: 18.27 — Akşam ina Yatsı: 1901 — İmsâk: .. Hava Vaziyeti Yeşikdiş meteoroloji istasyonundan ah- nan malmata göre hava yurdun Trakya bölgesi ile Eye sahillerinden Akdeniz kıyı larının gerp kısımlarında wz bulutlu, die ğer bölgelerde umumiyetle ve yer yor ya- #ışlı geçmiş, rüzgürlar bütün bölgelerde simal! istikametten garp bölgelerinde kuv- vetlice, diğer bölgelerde orta kuvvette, E- &e denizinde kuvvetli esmiştir, Dün İstanbulda hava bulutlu geçmiş, rüzgâr şimalden saniyede 4 - 6 metre hiz- la esmiştir. Sant 14 de hava tazyikı 10228 milibar İdi, Sühunet on yüksek 172 ve en düşük 1140 santigrat olarak kaydedii. mistir.