September 29, 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

September 29, 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Kartaca-Varşova © Yazan: M. Turhan TAN u satırları tarihten alıyorum: be? “Kartacayı ortadan kaldır. ak isteyen Roma İlkin bu mazlüm #ehirden 300 rehine istedi. Kartuca- lar yüreklerine taş bastılar, en de- ğerli çocuklarından üç yüzünü Ro - a gönderdiler. Zalim düşman bu şehirdeki bütün silâhların ve n teslim edilmesini (Oemfetti. lümlâr bu emre de itsat ettiler, maya gemileriyle iki yüz bin zırh ve üç bin harp âleti yolladılar. Roma bu vaziyette harekete geçti, Kar- ina geldi, kale kapılarını Ka - padı, mabcdleri silâh fabrikasına çe- müdafaa tedbirleri almıya ko- yuldu. Rivayete göre karp âletleri için Yüzümü kadar ip bulu * Kartaca“ kadınları ip ye- Kullanılmak üzere sâçlarıni ke. “sip vermişlerdir. “Kartaca bu heyecanın sleviyle m müddet muhasaraya göğüs Ver- li, aç kalınca lâşe yedi, sonra kendi tutuşturarak bir O hamiyet yangını içinde küle münkalip oldu ancak bu halde . düşmanın eline üstü! Şu satırları dünkü TAN gazete - den alıyorum: o “Varşova çok şerefli bir müdafa- sonra teslim oldu. Bu sabah şe- irden alman son haberler (o şebrin — baştan başa alev saçan cehennemi “bir harabe halinde olduğunu bildiri- “yordu. Sırkutun sebepleri şudur; z “Şehir, tamamiyle haraptır. — “Su tesisatının yıkılması yüzün. den içilecek su yoktur. © © “Yaralılarla dolu dokuz hastane bombardımanlar yüzünden berhava olmuştur. “Siviller aç ve susuzdur. Kendi” yardım mümkün değildir, © “Ölülerin gömülmemesi sebebile “şehirde veba'çıkması muhtemeldir ik “Mühimmat tükenmiştir, Yar Abide, mabet ve saire namına ko- 8a şehirde harap olmadık hiç bir e- Ser kalmamıştır.,, Biri 2085 yıl evveline, biri de dü- — me ait olan bu satırlar karşılaştırılm- > €n insafa yabancı kitleler önünde medeni şehrin » imkân müsait takdirde - Kartacaya dönme muhtemel olduğu meydana çı- > kar. “e. tarih Kartaca için de, Var- şova için de “galip sayılır bu yolda — mağlüp,, demekte tereddüt etmezse de bu manevi şeref bir “hiç,, uğrun- — da veya hiçten farksız düşünceler lunda heder olan canlara ve yıkı - hanumanlara tekabül edemez. 7 ın İnsanları lekesiz bir vicda'- in ferahlığı içinde hür ve mesut ya- 7 istiyorlarsa kuvvetin hakkı! .exmemesine bir çare bulmak ve her| asırda yeni bir Kartaca peyda olma- nasına çalışmak meeburiyetindedir. Jer. Yakmak, yıkmak ve harap et- ömek - boralar, zelzeleler, salgın has. # gibi - şuursuz kuvvetlere ya- mek ek — Bodrum Süngercileri > Sıkıntıda © Bodrum, 25 (Hususi) — Avrupa- — daki harbin tesirleri kazamız sünger © müstahsilleri arasında da görülmiye © başlamıştır. Bodrum, Daiça, ve Mar. © (maris halkının hemen hemen yegâne © malşet vasıtasını teşkil eden sünger- “cilik, yeni başlıyan iktisadi buhran. müteessir olmuştur. Mabsulün zi vlanması bitmiş, fakat müstahsil e- ; lindeki süngerleri satamamıştır. Av- “ rupadan alıcı tüccarlar gelmediği g'- © bi her sene Bodrum ve havslisinde — iki yüz bin liralık sünger mübayaa eden Süngercilik şirketi de bu sene henüz piyasada görünmemiştir. Kıs- men hükümet sermeyesile teşekkül eden bu şirketin müstahsili muzaya- kadan kurtarmak maksadile sünger satın almıya başlaması temenni edil. mekte ve beklenmektedir, —— Maliye Vekâletinde ; Yeni Tayinler Ankara, 28 (TAN) — Maliye Ve- 'kâleti hukuk müşavirliğine mütehas. © mir defterdar muavini Baki Ülkmen devin edilmişlerdir. Sınıfı Yeni Doktora Açıldı hücum etti, Şehir halkı da| Maarif Vekâleti: “ Münevverlerin Memleket Hizmetlerini Alış Şekillerinden,, Şikâyet Ediyor Harp dolayısile tahs'llerini ikmal edemiyerek Avrupadan dö- nen talebelerin yaziyetlerini tetkik ederek bunları muhtelif yük. // sek mekteplere yerleştirmek üzere Üniversitede teşekkül eden || komisyon şimdiye kadar müracaat eden birçok talebeyi, vesika- ka almadan dönmüşlerdir... Bunlar, hare tesbit edilmek üzere “şimdilik muvakkat olarak mekteplere yerle;- tirilmişlerdir. Bunlardan doktoralarını yapmak stiyenler burada kendi branşlarile alâkadar fakülte veya mekteplere de. vam ederek yine doktoralarını yapa. bileceklerdir. Bunun için bu sene ü- niversite iktısat fakültesinde bir dok. tora hakki tesis edilmiştir. Doktera Yapmaktan sarfı Hazar edenler ait bulundukları teşekküllerde vazife a- labileceklerdir. Münevverler ve memleket hizmetleri Maarif Vekâleti, 828 sı İstanbulda, 2114 ü İstanbul hariçindeki mektep. lerde olmak Üzere orta tedrisaı kad. rolarında üç bin muallim çalıştığını tesbit etmiştir. Bu mua'limlerden 510 w bu sene istida ile Maarif Ve- kâletine müracaat ederek sıhhi, gile. vi, ve yahut başka sebeplerle nakil- lerini istemişlerdir. Maarif Vekâleti prensip itibarile mmallimleri arzularına uy. gun yerlerde çalıştırmayı kabul et- miş olmakla beraber bunlardan: 222 muallim İstanbula, 200 den fazlası da İstanbula civar “yerlere nakillerini istediklerinden bu talepleri yerine ge tirmek imkânını bulamamıştır. Ve. kâlet bu maksatla bütün mekteplere gönderdiği bir tamimde şu noktala. ra temas etmektedir: “510 muallimin hepsinin İstedik- lerini yapmak demek, taşra mektep. lerinin kadrolarını boşaltmak ve bü- tün kuvvetlerimizi muayyen. vilâ. yetlerde toplamak demektir. Mual » limlerimizi bütün Türkiyenin het t&. rafına müsâvi ve muvazeneli bir şekilde tevzi etmeği esas olarak kâ- bul etmek zaruridir. Her sene 200 den fazla muallimin İstanbula nak* lini istemesi buna tamamen Zif bir hareket teşkil eder, Şunu da kayde. deyim ki, bugün İstanbulda 150 den fazla yüksek mektep mezunu vardır ki, bunlar yurdun diğer mıntakals.. rında verilen vazifeleri kabul eimi- yorlar. Bu vaziyet münevverlerimi. zin memleket hizmetlerini almala - tındâ aranılacak müvazeneyi bozma. Jarı demektir. Yukarda sayısı yazılı muallimler- den şahsi ve ailevi vaziyetleri icabir na göre yalnız 9 u İstanbula nakle. dilebilmiştir. Memleket dahilinde o lup ailevi ve sıhhi diğer bir takım sebeplerle yer değiştirmek . istiyen muallimlerin © arzuları daha geniş mikyasta tatmin edilmiştir. Bunla. rın sayısı 131 dir. Bu suretle bu sene 140 muallim nakledilmiştir. Meccani talebe tefrik edilmiyecek ( Maarif Vekâleti müfettişleri tara- fından mekteplerde yapilân teftişler netleesinde bâzı mekteplerde mec - cani paralı ve leyli talebeden tefrik edilerek daha müsait yerlerde yatır rıldığı ve yine böyle yerlerde yemek lar hakkında mekteplere gönderdiği bir tamimde bunlara diğer talebeden tutulmalarını bildirmiştir. © Yeni göz pavyona günlerde aya kadar açılacaktır. Sildi tahsil vaziyetleri ve vesikaları bilâ. farklı müamele yapılmıyarak paralı talebe ile ayni muamelelere tâbi tu. Cerrahpaşada yaptırılan üniversi- teye bağlı yeni göz kliniğinin inşsatı sı müşavir Cafer Tuzel, merkez da- | tamamlanmış ve teçhizatı da getiril. izeleri muhasebe müdürlüğüne İz-| mişti. Bu techizatın montajına da bu- başlanacak ve pavyon İki | larının noksan olmasına rağmen mekteplere yerleştirmiştir. Bu talebenin bir kısmı hiçbir Vesis (MAHKEMELERDE : Denizbank İşçilerinden Para Alanlar Müddeiumumilik hazırlık bürosu İeski Denizbank kâra işçi ra topliyârak zimmetli İleri iddia olunan grup âmir muavini İ Bilâl ile kolbaşı Ramazan, Hüseyin, Yaşar, Hikmeti suçlu sıfatile dile; miştir. Suçlulardan grup âmiri Sait gelmemişti. Bunlar: Bir gün vekâletten Denizbank ümum müdürlüğüne gelen bir emir- d# hamallardan da diğer memurlar gibi vergi kesilmesi bildirilmiş. Iax malların vergiden muaf olduklarını bildiğimiz için bu emri geri aldırma. yı düşündük. Hamallardan sekiz yüz lira kadar para topladık, kolbaşı Hü- seyini Ankaraya gönderdik, diyorlar. dı. Bugün de grup âmiri dinlendik- ten sonra karar verilecektir. Ligor Deli İmiş 29 muhtelif suç sahibi ve katil o. lan Ligor isminde biri son suçu olan adam öldürmekten muhakeme edi - lirken tibbı adli müessesesi suçlunun deli olduğunu söylemiş ve ağır” cezs mahkemesi de davanm düşmesine karar vermiş, suçluyu Bakırköy akıl hastahanesine göndermişti, Hastaha- ne biraz sonra suçluda akıl hastalığı bulunmadığı için Ligoru serbest bi. rakmıştır. Ligor bundan sonra bir Müslüman Türk nüfusile şark vi. lâyetlerine kadar gitmiş ve geçenler. de şüphe üzerine yakalandığı zamar üstünde bir tabanca ile eroin ve sah. te nüfus kâğıdı bulunarak İstanbula gönderilmişti. Ligorun eroin salmak- tan ve taşımaktan suçlu olarak asli. ye beşinci ceza mahkemesinde dün duruşmasına başlanmıştır. Ligor ken disinde cezai ehliyetini se'beden akıl hastalığı bulunduğunu iddia etmiş - tir. Müddelumumilik ise Bakırköy akıl bastahanesinde verilen raporla ubbıadli müşahadehanesinden veri- len rapor arasındaki tezadın halli için hâdiseyl tıbbı adli meclisine havale etmiştir. Meclis dün tetkikini yapmış ve neticeyi Fipor halinde müddeiu- #humlliğe göndermiştir. Söylendiğine göre mecliste Ligorün deliliğinde ısrar etmiştir. Bir Suçlu Tevkif Edildi Sirkecide Demirkapıda otel kama. rTotu Mehmedi dövdüğü için Müddei- umumiliğe verilen Azizin dün Sultan ahmet sulh birinci ceza mahkemesin. de sorgusu yapılıyordu. 12 şahit din- İdırmalı Mehmet ve Hakkıdır.Suçla. İhtikâra Karşı Alınacak Tedbirler Tesbit Ediliyor Dün mintaka Ticaret Müdür lüğünde mühim bir toplantı ya- pılmıştır. Belediye iktisat mü - dürü, Ticaret Odası umumi kâ- tibi, mıntaka iktisat müdürü, Ticaret Odası reisi, yaş sebze | ve meyva kooper: müdürü, Ticaret Vekâleti müfettişleri ve | bukuk müşavirlerinin de istirak; ettikleri hu toplantıda Ihtikir | meselesi ile devletçe (iktisadi, korunma mevzuu etrafında di- şünülen esaslar hakkında Anka- | radan istenilen bazi malümatın tesbiti için görüşmeler Yapıl - | miştir. Toplantı üç saat sürmüş iğ tür. Haber aldığımıza göre, bu | iİ toplantıda ayni zamanda piya « | | sadaki fiyat temevvüçlerini gü- Yeşilköy Hırsızları Dün Yakalandılar Uzun. zamandanberi > Yeşilköyde hırsızlık *yapan 3 kişilik bir hırsız şebekesi yakalanmıştır. & Hırsızlar Yeşilköyde bir çok evlere (girip, binlerce lira kıymetinde mücevherat | ve eşya aşırmışlardır. En son olarak Şevketiye mahallesinde avukat Mu. radın evine girerek bin iki yüz lira kıymetinde eşya, İstasyon caddesinde Mığırdıçm evinden de eşya ve mü- cevherat ve belediye sıhhat müdürü Osman Saidin evinden 70 lira para aşırmışlardı. Zabıta hırsızları, çaldıkları eşya « lori, Kapalıçarşıda satazlarken suç üstünde yakalamıştır. Hırsızlar sabi- kalılardan Bilecikli Niyazi ile Ban- rını itiraf etmişlerdir. Bugün adliye- ye teslim edileceklerdir. * Tarabyada Murat Halis mahal. Ii Fransalle Takas Başladı Fakat Fransa İle İngilterede İhracat Lisansa Tâbi Tutulduğundan Buralardan İthalât Güçleşti İhracat muameleleri üzerinde büyük bir hareket olmamakta- dır. Takas suretile yalnız Fransaya bir miktar fındık gönderilmiş- tir. Yeni Fransız anlaşmasının Merkez Bankasına tebliğ edilmesi üzerine banka, takas suretile getirilerek gümrüklerimizde bek- ! 23.840 lirası yeni teşkil edilen mu. BELEDİYEDE | Barem İkinciteşrirde Tatbik Edilecek Belediye bütçesinde yapılan bazı münakale Dahiliye Vekâletince tas. dik edilmiştir. Bu münakalenin 91.750 lirası hastahanelerin üç ay- lik isşe ve mualecelerine, 59 bin kü- sur lirası itfaiye levazımatı mübaya- asına, 128 bin küsur lirası belediye- ye İntikal eden et nakliyatı için muh telif nakil vasıtaları mübayassına, vazzaf itiraz komisyonları maaşatına, 417 bin lirası Taksim bahçesinde ya. pılmakta olan gazinoşun tefrişat ve sair hususatına aittir Bundan başka varidat fazlalığın- dan temin edilen 775 bin liranm da belediye sarayı inşaatı karşılığı ola. rak munzam tahsişat kaydile beledi- ye bütçesine konulması Vekâletçe muvafık görülmüştür. Vekâletçe tasdik edilen maaşlı ve ücretli memurlara ait barem cetve. ile 12 ve 14 Vira maaşlı memurların maayıarı 15 brâya, 16 ve ar,oy nra yüaaşlı memürların yaşları 20 lira. ya, 22,5 lira maaşlı memurların ma- aşliri 25 Mraya, 45 lira maaşlı me. murların maaşları 50 liraya, 95 Jira maaşlı memurların maaşları 60 bira- ya çıkarılmıştır. Cetveller bir töşrini. saniden itibaren tatbik edilecektir. Sanayi Mıntakaları İmar plânında tefrik edilen sanayi mıntakalarında kurulacak sanayiln mahiyetini! tesbit etmek üzere bele- diye fen heyetinde bir komisyon ku- rulmuştur. Komisyon, bunun için sa. nayi mıntakalarını seksiyonlara tef- rik edecektir. Musyyen evsafı haiz sanayi, muayyen seksiyonlarda bir. leştirilecektir. al LİMANDA : lesinde oturan İtalyan tebaasından Ohanesin evine hırsız girerek muhte- lif eşyalarını çalmıştır. Zabıta hırsızı aramaktadır. er İzmitli Güreşçiler İzmit, (TAN) — Bursa, Eskişehir, Bolu ve Kocaeli mıntakaları güreşçi. leri arasında yapılan Türkiye setbest güreş birincilikleri seçme müsaba- kasında takım ve fert itibarile birin. ciliği kazanan Kocaeli güreşçileri An- karaya hareket etmek üzerediler. lendi. Hepsi de Azizin aleyhinde şa- hadet ettiler, Suçlu çok yüksekten konuşuyor, garip vaziye'er alıyor ve şahitlerin kendisini dövdüğü söy- liyerek bunların şahadetlerini Ted- detmek istiyordu. Hâkim Reşit bu. nün hareketini “münasip olmıyan j kavil ve fiil ile mahkemeye hürmet- sizlik,, saydı. Kendisini tevkif etti, — —— Köngreye Davet Çeşmemeydanı C, H. P. Semt Oca- ğından: ç Cumartesi gühü saat 10.da ocağımız yıllık 'kongr$si yapılacağından azala- rimizin hazır bülunmaları rica olu. nUE. yedirildiği görülmüştür. Vekâle: bun $ — General Fon Friç kimdir? C — 1935 ten 1938 tarihine kadar AL man ordusunun başkumandanlığını yap- mış ölan genörni Von Friç 1880 yılında Renrath, yani Ren civarında bir şehide doğmuştur. Kendisi, bir general çocuğu dur, topğu zabitidir. 1914 . 1918 harbin. de erkânıharp yüzbaşımıydı. Yeni Alman ordusunun kuruluşunda en büyük vazi « feyi görmüştür. 1938 senesinde, Hitler, yüksek kumandanlığın şeklini değişti — rince, general Friç açıkta bırakıldı, Ve sebepler netices ei ©, Alman ordusunu, Nasyonal - Sosya - Mizmin ihtiraslarına &let olmaktan koru. mağa cabalamıştı, Ve suçu buydu. Şim - di, kendi vücudüne yeniden şiddetle ih- tiyaç hasıl olduğu için yeniden orduya alınmıştı, Vazifesini © tamamlayışındanı sonra da, maktul düştü. ar“ Mersin Seferleri Yarın Başlıyor İki gündenberi Karadenizde de- vam eden fırtına nihayet bulduğun. dan Polathaneye barınmış olan Cüm- huriyet vapuru yola çıkmıştır. Gemi yarın Ilmanımıza gelecektir. Mersin seferlerine yarından itibaren başla. nacaktır, İlk seferi Tırhan vapuru yapacaktır, Mısır limanlarına Türk vapurla rının İşlemiye başlıyacağı hakkında verilen haber şimdilik mevsimsiz ad. dedilmektedir. Dün limanımıza iki İtalyan vapuru gelmiştir. Bu vapur- ların hamulesi arasında kauçuk, cam, kâğıt, çuval bezi vardır. Bu malların çıkarılmasına başlanmıştır. Şirketi Hayriye tarifesi Şirketi Hayriyenin sonbahar tari- İfeleri pazar gününden itibaren başlı. yacaktır. Bu seneki tarifede geçen seneye nazaran daha fazla seferler konulmuştur. Kaptanlar Cemiyeti kongresi Ticaret Kaptan ve Makinistleri ce- miyetinin idare heyeti istifa etmiştir. Cemiyet umumi heyeti yarın saat 13 te Sirkeci yolcu salonu üstündeki $ — Zigrid hattı Belçika hududunu İl merkezinde toplanarak yeni idare he da ihtiva ediyor mu? Ç — Almanların Ziçirit hattı Fransa hududundadır. Mazmafih hsmen ka hududuna da uzanmaktadır. yetini seçecektir. Bir ihtimale göre de, deniz müessesatının yeni idare şekli üzerine, cemiyet fesih karan verecektir, lemekte olan malların muameleletini yapmağa başlamıştır. Dünden itibaren gümrüklerde bu. mensucat ile sına başlanılmıştır. Vapur navlunla. rının artmasından, Fransa ile İngilte- rede ihracat mallarının lisansa tâbi tutulmuş olmasından dolayı bu iki memleketten ithalât biraz güçleş. miştir. Fransız takas primi yüzde yetmiş beştir. Balık ihracatı Taze balık yüklemek üzere limanı. uza gelmiş olan İtalyan vapurile bir Yunan gemisine fazla balık tutula“ mamasiından dolayı balık yüklene. memiştir. Evvelce ihracı yasak edil- miş zannedilen tuzlu balıkların kon. serva telâkki edilmiyerek /hraç edi. gümrüklere bildirilmiş ol- lonya rejisine satmış oldukları tü. tünlerin mühim bir kısmı Polonya. nın feci âkibeti üzerine Polonya re- jisi tarfından tesellüm edilememiş. tir. Romasiya-tarikile gönderilmiş 0- Jan bu tütünler dün limanımıza iade likelike «ey Allkimi yim, Ming Be aktarma (suretile © gönrlerilecek 0. lan diğer Tikaya “gönderilmesini düşünen tüc- carlarımız alâkadar makamlara mü. racaat etmişlerdir. tütünlörle birlikte Ame- İç piyasada İç piyasalarda işler canlanmıştır. üç günde kilosu 83 - 88 kuruş arasın. da altı bin teneke Diyarbakır ve Bit. lis yağlarından ve kilosu 100 - 110 kuruştan altı bin teneke Urla yağı satılmıştır. Yağlar üzerinde işler arte mıştır. Rusya için 800 balya ve İn. giltere için 1500 balyayı bulan mü- him miktarda tiftik satılmıştır. Yer. li fabrikalarımız yüz bin kilo Yi mübayaa etmişlerdir. # Tütün piyasası açılıyor İzmir — Havalar iyi gittiği ve bu sene mahsulü tütünler satılabilecek hale getirildiği için, tütün piyasası: nın her zamankinden bir ay evvel, 15 teşrinlevvele doğru açılması bek. lenilmektedir. Pamuk fiyatı arttı Adana — Ziraat Bankasından baş. ka tüccarın ve bazı şirketlerin de mübayaata iştiraki üzerine pamuk fiyatları 37 kuruşa kadar çıkmıştır. ———— ——— > TAKVİM ve HAVA 29 Eylal 1939 CUMA O une ay (o Günde O Hizm 7 Arabi: 158 Rumi: 1335 Saban: 15 Eylül 16 Güneş 5.34 — Öğle 12,08 İkindi: 15.25 — Alışan? st Yatar: 10.30 — İmsâk: 4“ Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonundan al. nan malâmata göre, hava yurdun Akdeniz kıyıları şarkıda ve cenup doğusunda bü- kutlu, diğer bölgelerde çok bulutlu ve yer yer yağışlı keçmiş, rüsgürlar Trakya, E- ge, Orta Anadolu bölgeleri ile Marmara havzasında cenabi istikametten orta kuv- vette, Ege denizinde fırtına şeklinde es - miştir, Dün İstanbulda hava kapalı ve yağışlı geçmiş, rüzgür şimalden (o saniyede 3-5 metre hızla esmiştir. Saat 14 de hava taz- yi: 1011/0 milibar idi, Suhunet en yüksek 18.7 ve en düşük 102 dantigrat (olarak kaydedilmiştir. . |