29 Ocak 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

29 Ocak 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yeniden 65 Haikevi Binası Yapılacak masip binaya sahip olmıyanlara bu. mu bir an evvel temin için bir prog. ram hazırlamıştır. Önümüzdeki se. Be, ellisi kaza veon beşi vilâyet merkezlerinde olmek üzere 65 Hal kevinin kmali hazırlıklarına başla. Bılmıştır, Bu suretle, 8.10 sene İçinde, yurtta mevevt bütün Halkev- lerine bina temin edilmiş ve bu mo. dem binalar, bulundukları yerlerin nezih, nurlu ve en ileri birer gençlik ve inkılâp kaynağı haline getifilmiş olacaktır, Halkevleri binaların yapılması düşünülen kazalar şunlardır: Afyon Sandıklı, Ağrı Eleşkirt, Ankara Polatlı, Ayaş, Antalya AlgL ye, Aydın Nazilli, Söke, Balıkesir Gönen, Bilecik Boröyük, Bingöl Ki. Bi Burdur Tefenni, Bursa Mudanya, Balkanlarda Şiddetli Bir Kış Var —— Karadenizde Fırtına ,Sittikçe-Şiddetleniyor Avrupa ve Balkanlarda kış gittik- çe şiddetlenmektedir. Bu yüzden tren seferleri intizamını tamamen | kaybetmiştir. Dün de konvansiyonel katart iki buçük, ekspres altı saat rö, tarla Sirkeciye muvasalat etmiştir. Yolcuların anlattıklarına göre, bil Evin İçini Alt Üst Eden Esrarengiz El Ev Sahipleri Sokağa Çıkınca, Tabak, Çanak Ne Varsa Kırılıp Dökülüyormuş! Çengelköyünde İskele caddesinde oturan Sazi. kırılan eşyanın yerine yenilerini satın aldık ve eski hassa İtalyada şimdiye kadar misline ye İsminde bir kadının evine musallat olan bir şa. Karacabey, Çanakkale Ayvacık, Çan. kırı Çerkeş, Çoruh Hopa, Çorum Sungurlu, Denizli Buldan, Diyarba- kır Çermik, Silvan, Edirne Uzunköp. rü, Elâzığ Palu, Erzurum Hasankale, Eskişehir Sivrihisar, Giresun Şibin- karahisar, Gümüşhane Kelkit, İçel Silifke, İzmir Bergama, Kars 5. Ka. miş, Iğdır, Kağızman, Kastamonu İnebolu, Tosya, Kayseri Develi, Ür. güp, Kırklareli Lüleburgaz, Kırşehir Avanos, Konya, Ereğli, Karaman, Malatya Adıyaman, Manisa Gördes, Salihli, Maraş Elbistan, Mardin Nu. saybin, Midyat, Muğla Bodrum, Fet. hiye, Milâs, Muş Bulanık, Ordu Ün. ye, Samsun Bafra, Çarşamba, Sey. han Ceyhan, Osmaniye, Kozan, Siirt Şirnak, Sinop Boyabat, Sıvas Divri- gl, Tekirdağ Malkara, Çorlu, Tokat Zile, Tunceli Çemişkezek, Plümer, Urfa Siverek, Birecik, Van Bı Yozgat Boğazlıyan, Zonguldak Dev. rek, Maamafih, esbabı muelbe gösteril. mek şartile bu yerlerin tebdili im. kânı da vardır. Kaza merkezlerinde yaptırtılacak Halkevlerinin inşasında esas olarak kabul edilen prensip, mahallince yardımda bulunulmasıdır. Hangi vi. İâyet daha fazla yardım teminini mümkün kılarsa, o vilâyetle teşriki messi etmek suretile, noksan Kıtan inşaat bedeli C. H. Partisi Genel Sekreterlik bütçesinden temin olu. nacaktır ve evvelâ, Halkevi inşasına yetecek bir arsanın mahalli Parti teşkilâtı tarafından temini ve Parti. ye mal edilmesi lâzımdır. Halkevleri muayyen bir tip dahi: inde yapılacak, plânlarının keşifleri 10 - 15 bin Jira raddesinde olacak ve tahminen 300 kişiyi istiap edecek bir salonla başlıca dört büyük odayı ih. tiva edecektir. Yeni Halkevleri, önümüzdeki sene kışın hülülüne kadar behemehal in. şa edilmiş olacaktır. Vilâyet merkezlerinde yaptırtıl. ması düşünülen Halkevleri için, vi- Mâyet Parti reislerinin de fikri alına. caktır, Antepte Fıstık Mübayaası İmakamlıklara, maari Ankaradan | ve memurluklarına yeni bir tamlm Bankası mü. İ göndermiştir. Bunda, mekteplilerin ve İşi gücü ne olursa olsun, tahsil ça. gında bulunan gençlerin bar, kafe- şantan, dansing, gazino, Antep, 28 (AA) — buraya gelen Ziraat messillerile bura Ziraat Bankası! müdürünün köylerde ve fıstık piya. sasında yaptıkları tetkikatı müteskip banka köylü lehinde fıstık fiyatları. nı yükselimek için piyasaya müda- hâle ederek fıstık mübayaasına baş- Yamıştır, Fıstık piyasasının geçen sa. nelere nazaran çok düşük vaziyette bulunduğu esnsda Ziraat Bankasının piyasaya müdahalesi o müstahsilleri çok sevindirmiştir. Küçük Memleket Haberleri | EDİRNEDE; Şekerci Şerif Ezmenin dükkinn. dan geceleyin dokuz yüz liradan faz. Ja para seli hırsızın, dört ay evvel oraya çırak olarak giren ve sirkati mültcakip de çalışmağa devam eden İbrahim olduğu anlaşılmış ve tevkif edilmiştir. ADAPAZARINDA. Halkevi temsil kolu gencleri, zel zele felâketzedeleri menfaatine (Ana) piyesini muvaffakiyetle temsil et. mişlerdir. KARABÜKTE — Safranbolunun Aktaş nahiye merkezi Karabüke ka). dırılmış, Karabük nahiye olmuştur. Demir ve çelik fabrikalarının bulun. duğu sahadaki asri ve bahçeli evl: rin sayısı 400 e varmıştır. Birçok te. miz ve yeni mağazaları, otelleri, ha. mam, sinema ve dispanserile Kara. bük küçücük, fakat güzel bir şehir olmuştur. Zonguldakta kumar oynatılan bir gazino kapatılmış ve cürmümeşhut halinde (yakalanan (kumarbazlar mahkemeye verilmiştir. Hile devam etmektedir. Yolda bulu- nan vapurlar en yakın limanlara si. ğınmışlardır. Büyük, küçük bütün vapurlar dün Karadenize açılama- miş, fırtınanın sükünet bulmasına intizaren Büyükdere önlerinde demir lemiye mecbur kalmışlardır. Bu yüz. den vapur seferleride ihtizamını kaybetmiştir. mizleme hareketi ler mirant midirivetinen b: bir program dairesinde Arifiye elma az rastlanır miktarda kar yağm Milâno ile Triyeste arasında yol ka. panmıştır. Bu yüzden Avrupa tren- leri on saat beklemek mecburiyeti. de kalmışlar ve karlara saplanan lo- komotifleri kurtarmak kolay olma - mıştır. Balkanlarda da soğuk ve kar, münakalâtı sekteye uğratmış, yeni den bir kaç kişi donmuştur, Fırtına devam ediyor Karadenizde fırtına bütün şidde. Sapanca Elmalıkları Islah Ediliyor Izmit, 28 (A.A) — Sapanca el. malıklarının ıslahı ve inkişafı için Ziraat Vekâletince alınmış bulunan tedbirler cümlesinden olarak Sapan. ca elmalıklarında geniş bir fenni te. başlamıştır. Bu iş- istasyonundaki kursta yetiştirilmiş bulunan 30 ysta amele tarafından ve teknik memurlarının nezaretleri al. tında yapılmaktadır. Çiltçilere Araba Dağıtıldı Kayseri, 28 (A.A) — Vilâyet da. hilinde çiftçilerin kullanmakta ol. dukları kağniların srabâya tahvili & çin Ziraat Bankasından temin edil. miş olan uzun vadeli kredi ile Ada. pazarı doğrama fabrikasına siparis edilmiş olen arabalardan 136 sı şeh- rimize gelmiş ve bunların çiftçiye! dağıtılmasına başlanılmıştır. Bu ara. balar icabında atla koşabilecek suret- te yaptırılmışlardır. e İzmir Vilâyetinin Kararı İzmir, 27 — hıs veya şahıslar mütemadiyen eve zararlar ver. mektedirler. Emniyet müdürlüğü bu tecavixlerin faillerini meydana çıkarmak için araştırmalara baş- lamıstır. Evine tecavüz edilen Sariye, evvelki gün emniyet müdürlüğüne müracaat ederek, başına ge. Tenleri şöylece anlatmıştı “— Takrihen bundan 20 gün evyeldi. Rir gece kırımla beraber ahbaplarımızdan birisini ziyarete gittik. Eve döndüğümüz zaman ne kadar tabak, bar. dak vesaire gibi kırılacak esyn varsa hepsinin kırıl. mış olduğunu ve diğer esyaların da tamamen altüst IŞ, edilmis bir vaziyette bulunduğunu görerek hayret. , ler içinde kaldık, Diğer esyalardan hiçbir noksanı, mız yoktu. Yalnız bu söylediklerim yerlerinden kak dırılmış, odaların ortasma gelişi güzel atılmıştı. Ev, baştan asağı karmakarışıktı. Hâdisenin daha ziyade hayreti mucip olan tarafı da kırılan eşyaların, bulun. dukları mahalde değil, mutfağa götürülüp orada kı, rilmiş olmasıdır. Tabii İlk isimiz hâdiseyi polise haber vermek oldu. Biraz sonra komiser gelip evin halini gördü. gü zaman onun da duyduğu hayret bizimkinden asa. ğı değildi. Uzun uzun tahkikat vantılar, birkac gün evin etrafında pusu kurup beklediler, Fakat hiçbir netice elde etmek mümkün olmadı. yerlerine yerleştirdik. Bundan dört gün evvel kızımla beraber İstan. bula inmiştik, Akşam son vapurla evimize döndüğü. miz zaman evin icini yine avni halde bulduk, Bu sefer fazla olarak camlarımızı da kırmışlardı. Mut. fsğın zemini cam ve tabak parçaları ile dolu idi. Gene ayni şekilde polise haber verdik. Yeniden tah. kik: basladılar, Bu tahkikat henüz neticelenme- miş olmakla beraber hâdiseyi bir de size anlatmayı faydalı buldum. Rica ederim, bizi bu tecavüzlerden kurtarmız.” Kadının iddiam alâka ile karşılanmıstır. Dİ. ğer taraftan, bu işleri haber olan konu komşu, işe gayri mer'i kuvvetleri karıştırmakta, cinlerden ve. rilerden hahsetmektedirler. 21 Top Kumaş Çalmış Evvelki rece Mahmutpaşada Kara Mustafa pa. sa hanında 50 . 52 numaralı manifatura mağazası sahibi Sadi ve şürekâsa ait olup hanın avlusunda bulunan sekiz manifatura sandığından bazılarının kırılmış ve 21 top kumaşın çalınmış olduğu görül. müstür. Vakadan haberdar edilen zabıta; hırsızın sabıkalılardan Mehmet olduğunu tesbit etmiş ve derhal yakalamıstır. Doğruca emniyet müdürlüğü- ne götürülen Mehmet suçunu itiraf kumaşla. n gizlediği yeri polislere göstermiştir. Kumaslar sahihine inde edilmiştir. Mehmet buyün adliyeye Lekelihumma İçin Şiddetli Tedbirler Bütün Otel ve Kahveler Kontrol Ediliyor Sıhhat müdürü Ali Riza, şehrimiz” de tesadüf edilen tifüs tuldukları anlaşılmış, derhal tedbit alınarak hastalığın başka yerlere si. rayetine meydan verilmemiştir, Son zamanlarda İstanbulun diğer yerle- rinde de bir iki tifüs vakasına tesa- düf edilmiştir. Umuni bir tehlike mevzuubahis değildir. Biz her ihti- male karşı tedbir almış bulunuyoruz. Bekârların yattıkları yerlere, otelle. re, kahvehanelere memur göndere“ rek kontrol yaptırıyoruz. Bütün vası. talarımızla şehirde bitli bırakmamıya arırlanan yet, bütün kay- if müdürlüğüne pastahane, Beşiktaşta Uç Ev Tamamen Yandı m taşla bir yangın çıkmış, üç ahşap ev tamamen yandıktan sonra söndürül- müştür. Ateş ilk defa Gazino sokağında tramvsy işçilerinden Hamdinin evi- nin alt katından çıkmıştır. Üç daki. ka sonra Beyoğlu itfaiyesi yangın mahalline yetişmiş ise de bu civarda. ki evler umumiyetle ahşap oldu Bundan ateşin oldukça büyüdüğünü ve yandaki evlere de sirayet etmek j üzere olduğunu görmüştür. Nihayet bütün gayretlere rağmen 10 dakika sonra ateş bitişikteki Recebin 2, Ha cerinl2 numaralı evleri de ateş almış fır. Bir aralık yangın o kadar büyü. müştür ki, bütün semt halkı telâşa düşmüş, bir çok kimseler evlerini bo. şaltmak mecburiyetinde kalmışlar dır, Fakat itfalyenin gayreti sayesin- de yalnız bu üç ev yandıktan sonra ateş bastırılmıştır. Evlerin her üçü de sigortasıdır. Yangın, Hamdinin ayinin alt katında ki mangaldan sıçrayan «kıyılcımdan kahvehane ve kıranthane gibi yeri de oturmaktan menedilmeleri bili rilmiştir. İileri geldiği anlaşılmıştır. Tahkika, ta devam olunmaktadır. * Fatihte Bodrum sokağında otu- Tırhan Vapurunun Bugün Akşama Doğru Ocuuca BER ye Alanya civarında <azaya uğradık- tan sonra kurtarılan Tırhan vapuru, buğün akşama doğru limanımıza gel. miş bulunacaktır. Yugoslav Elçisi Geldi Yugoslavyanın Ankara büyük el- çisi Simenkovie, dün sabahki eks. presle Ankaradan şehrimize gelmiş tr. Elen Birliğinin Müsameresi İstanbul Elen birliğinin amatör ar. tistleri tarafından zetzele felâketzo- deleri menfaatine tertip edilen mü. samerenin sehven bugün verileceği yazılmıştı, Bu müsamere yarın ak- şam saat dokuzda Fransız tiyatrösun. da verilecektir, Gümrük İmtihanında Kazananlar Kânunyevvel ayında yapılan güm. rük imtihanlarında kazanan lise me. zunlarının. isimleri gümrük başmü. dürlöğüne bildirilmiştir. Kazananlar şunlardır: Muzatfer, Muhtar, Cevat, Cemal, Ecnebi've Ekalliyet Mektepleri. |ran Hüseyin ile karısı 9 aylik hâmi-! Murat, Niyazi, Hayrünnisa, Sırrı, Muallimleri İçin le Emine odalarında yaktıkları man. Ecnebi ve ekalliyet mekteplerinde |gal kömüründen intışar eden gazle vazife gören muallimlere resmi İlk. | zehirlenmişlerdir. Her ikisi da has. mektep musllimleri gibi kıdem zam. | tahaneye kaldırılmıştır. mı verilmesi için tetkikler yapılmak. tadır, Maarif müdürlüğü, okul ida- relerinin yeni sene bütçelerine bu hususta lüzumlu tahsisatın konul. masını temin edecektir. Ancak, bir kısım mektepler şimdiden mali va. ziyetlerini öne sürerek buna imkân: bulamıyacaklarını bildirmişlerdir. | Basın Arkadaşlarına | Basın Birliği İstanbul Mıntakası | Reisliğinden: | miyetleri hastanesinden saat 11 de kaldırılacak, Beyazıt camiinde na.| mazı kılındıktan sonra Eyüpteki sile | mezarlığına nakil ve defnolunacak | tr Fethi, Refiktir, Ortamektep mezunları arasındaki imtihanın neticeleri henüz belli ol. mamıştır, len eğlencelerini bildiren bir e? hır, Fenni Eğlenceler ismi altında 6 kisımlık bir eserdir. 158 ku- ruş fiyatla bütün Kkitancılarda sail, maktadır, * 8, — Farara Konyada bir zelzele ol. sa, bu zelzeleyi İstanbulda hissetmek mümkün müdür? G. — Sismoğraf denilen bir Alet var dır ki, selzeleleri kaydeder. Bu #let, yeraltında en az beş melre derinliğe konulur, nerede vukun gelirse gelsin, şiddetine göre, zelzeleyi hiz ve kayde- der, * 8 — mnyoner kime derler, bizim memlekette ver mıdır? Ç — Milyoner serveti bir müyon li- kitap va c. rayı âşmiş olan zenginlere derler, fakat aleitlâk bütün zensinlere milyoner di. yorlar. Bizim memlekette iyi kötü, beğ on milyoner bulunur, Bahsettiğiniz zat da milyonerler meyanındadır. > CEVAP $ — Yuhan Stravs Yahudi midir? C — Kvet 8 — Arabistenda İslâmiyetin guhu- runa alt malümatı nerede bulabilirim? C — İslâm tarihinde ; bulabilirsiniz. Kusan Enbiyada da bu hususta malö- mat vardır, Bu terihler kitapçılarda bu- Hamur, * 8 — Belediye hastaneleri Beretii mi dirr C — Pelediye hastaneleri İstanbulds ücretlidir. Fakat fukaralıklarını Ümü haberle isbat edenler buralarda maccs- nen tedavi edilirler. Potiklinik muayene ve tedavileri de, yani ayakta tedavi de ayni şekilde ücretlidir ve her muayene için ücret 20 kuruştur. * 8 — İstanbulda en büyük resmi has- tane hangisidir ve kaç yataklıdır? C — En büyük resmi hastane Rekır- Köy emrssi akliye hastenesidir ve bin yataklıdır. Biz tabii ertesi günü soluğu İstanbulda alıp verilecektir. POLİSTE « MUTEFERRİK BELEDİYEDE ; Yeni Yapılacak , Binalarda Sığınak yapılacak BİRTrdA sığınak DUYAR! ması hakkındaki nizamname meriye. te girmiştir. Pasif korunmaya tâbi tutulan şehir ve kasabalarda yeni in. şatım çatı zemini on santim kalınlı- ğında 300 kilogram çimneto ile yapi» lacak, çatı kısımları tutuşmaz “hale getirilmiş malzeme ile inşa edilecek. tir. Bütün cepheleri kapalı olması ih. | timali bulunan evlerin inşasına mü-| saade edilmiyecektir. Merdivenler! betonarme döşeme üzerinde Okârgir olacaktır. Paşabahçelilerin Teşebbüsü Paşabahçede Oturan bir kisim halk evvelki gün vilâyete müracaat ederek yeni yapılması istenen büyük mermer ve mozaik fabrikasına inşaat ruhsatı verilmemesini rica etmişler» dir. Bu adamların iddiamna göre Boğazın çok güzel bir sayfiye ma. halli olan Paşabahçenin havası, fab. rikanın bacasından çıkan muzır du. manlarla bozulacaktır. Vilâyet bu mü racaati ehemmiyetle tetkik etmek. tedir. Nevşehir (TAN) — İhtikâr devâm ediyor. Beş ve yedi buçuk kuruşluk makaralar yirmi kurusa, beş kuruş. luk petrol İâmbası şişeleri on kuruşa satılmaktadır. Pirin; 25 kuruştan 35 kuruşa çıkmıştır. Diğer bir çok mad- delarin fiyatıda 2. 2,5 misli art- mıştır, 0,71, ASKERLİK İŞLERİ Mİ Eminönü Askerlik Şubesinden: İsimleri aşağıda gösterilen yedek subay» İ ların şubeye gelmeleri, 1 — Süvari teğmen Haydar oğlu Hikmet (4640) 1310 lu Kar, eli, 3 — Süvari teğmen Muhittin oğla Ab- İ dülhemit (t7rSa) 1910 tu fetanbul. i 3 — Süvari teğmen Al Rıza oğlu Ahmet İ Turhan (23883) 1313 10 İstanbul, 4 — Süvari teğmen Cemal oğlu AN Ga- Hip (14806) 1313 10 İstanbul, 5 — Süvari asteğmen Enver oğlu Meh- met Fafk (17909) 1312 4 Adana 4 — Süvari asteğmen Osman Nurl oğlu asan Rahmi (30519) 1319 Yu İstanbul 7 -— Süvari asteğmen Ömer LOY oğlu fer (29119) 1318 V Kiran, | 9 — Süvari eeteğmen Feyzi oğlu Hü- serin Avn! (80617) 1318 W Sinop. 9 — Süvari teğmen Nihat oğlu Ralf (82202) 1921 1 İstanbul, 10 — Süvari asteğmen Mehmet oğlu En- ver (42510) 1925 U İstanbul. 11 — Süvari asteğmen Sevki oğlu W- çalışıyoruz. Doktorlar da tifüs, tifo gibi sari hastalıkları hükümet tabi- bine derhal bildirmiy» mecburdum- lar, ,Felâketzedeler İçin Dahilden Teberrüler Ankara, 28 (A.A.) — Hareketiars felâketzedelerine yardım olarak ya pılmakta olan teberrüat etrafında bu. günkü haberlere göre Tekirdağında vilâyet itibarile yapılmış olan para yardımı 22125 lirayı bulmuştur. Bundan başka 6.848 parça giyecek eşyasile 14.808 kilo da muhtelif yi. yecek maddesi toplanmış ve Kızılay merkezine gönderilmiştir. Çine Kı. zılayı buğüne kadar 1724 lirası mer. kez nahiyesinde, 360 lirası Akçao. vada, 416 lirası da Karpuzluda ol. mak üzere 2500 lira para teberrü ka- bul etmiş ve bu paralar Kızılay w- mumi, merkezine gönderilmistir. Bun yim eşyası topladıkları gibi 60 koyun ile 17 teneke kavurma vermişlerdir. * Refahiye, 28 (A A.) — Hükümeti. mizin kazamız felâketzedelerine kar. $ı gösterdiği bazi alika ve şefkat e- seri olarak buraya gönderdiği yiye. cek, giyecek, çadır, battaniye halki mızı minnettar bırakmıştır. Buraya gönderilmiş olan mülkiye müfettişi Halis Ergün ile Kızılay mü. fettişi Mazlum Can, kaymakamımız Salih Cango ve jandarma kumanda. ni felâketzedelerin acılarını teskin ve ihtiyaçlarını karşılamak için el. lerinden gelen gayreti sayfeylemek. tedirler, Gösterilen bu dikkat ile fe. Yâket gören bütün kazamız halkı bu. gün tamamen yerleştirilmiş bulun- maktadır. x Trabzon, 28 (A.A) — Feliketze. deler için kurba netinden şehrimizde 200 teneke kavurma hazırlanmıştır. Bundan başka bölge tarafından dört klüp arasında tertip edilen maç. lar sona ermiş, maç hasılatı olan 320 ira Kızılay kurumuna verilmiştir. Ayrıca: yine felâketredeler menfaa. tine Halkevi tarafından verilen tem- si) hasılatı olan 300 lira da Kızılaya yatırılmıştır. * Amasya, 28 (A.A.) — Dün buradan Ezine nahiyesine 50 çadır gönderiL miştir. Bundan başka bu nahiyenin geçen büyük zelzelede kâmilen yıkıl. mış olan Grap köyünde 50 usta ve 150 amele ile yaptırılmakta olan 2e- minlikler ile salr inşaata nezaret et. mek üzere, dün merkez bölük ko- mutanı yanında 10 jandarma olduğu halde Grap köyüne gitmiştir. —— —— Dün Avrupadan Gelenler Dün sabahki okonvansiyonelle bir Alman makine sanayii mümessili şehrimize. gelmiştir. Zonguldak kö- mür havzast için çağrılan maden mü. hendisi Omdrimo da gelenler ara- sındadır. TAKVİM PAZARTESİ sani (44014) 1328 N İstanbul 12 — Süvari seteftmen Sadik oğlu Epi İ (44328) 1328 H İstanbul, Linday (© Gön3i Arnbi: 1388 Zilhicce: 18 İkinetkönun: 18 nn İ Deindiz 1605 — Akşams 1720 29 Sonkânun 1940 i İvesi sansa — İmei 3s